در دهه ۱۹۷۰ کمپانی ایرباس  مدل ۳۰۰ را ارائه کرد که اولین جت دو موتوره پهن پیکر جهان بود. این کمپانی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دست به توسعه  مدل های مختلفی  از این هواپیما  زد و هدف افزایش برد و  توان حمل مسافر بود. با ورود بوئینگ ۷۶۷ ایرباس برای رقابت با بوئینگ در عرصه هواپیماهای پهن پیکر دو موتوره  که توان پروازهای بین قاره ای داشته باشد دست به توسعه  نسخه ای از ایرباس ۳۰۰ با کد ایرباس ۳۰۰بی۹ زد که در نهایت منجر  به ساخت هواپیمای جدید با نام ایرباس ۳۳۰ شد

در سال ۱۹۸۴ برنامه مبنی بر ساخت یک جت دو موتوره با ظرفیت  ۴۱۰ نفر برای   جایگزین جت های سه موتوره ای چون لاکهید تری استار و دی سی ۱۰ در ایرباس به وجود امد  که  از فناوریهای خانواده ایرباس ۳۲۰ استفاده میکرد  که در ان دوران به تازگی وارد خدمت شده بودند  و نشان  داده بود  جتهای بسیار قابلی هستند. همزمان ایرباس بر اساس  این طرح دو موتوره یک  طرح چهار موتوره مشابه  را نیز پیش برد که قرار بود ظرفیت بیشتر از نسخه دو موتوره داشته باشد . در  همان سال اعلام شد که ایرباس  دو محصول جدید  یکی با دو موتور با نام ایرباس ۳۳۰ و دیگری با چهار موتور یعنی ایرباس ۳۴۰ را توسعه خواهد داد . هر دو طرح همراه هم  به پیش رفتند و در سال ۱۹۹۱ ایرباس  ۳۴۰ و یک سال بعد ۳۳۰ به پرواز در امد و هر دو در سال ۱۹۹۴ وارد خدمت شدند. امروزه ۳۳۰ پرفروشترین پهن پیکر ایرباس است

0966792

ایرباس ۳۳۰ به سرعت تبدیل به رقیب بوئینگ  ۷۶۷ و ۷۷۷ شد

ایرباس ۳۳۰ یک  هواپیما پهن پیکر با طول ۵۸ متر در نسخه نخست است که از دو موتور بهره می برد. بدنه و بال این هواپیما با ایرباس ۳۴۰ شبیه است تنها از نظر اندازه بال و بدنه فرق دارد. بدنه  از الومینویم  ساخته شده اگرچه بخشهای زیادی  از  بال و سکان عمودی دارای  ترکیب فیبر کربن است .  هوایپما دارای سه درب اصلی و یک درب استراری در هر سمت است  که  سه  درب یکی در جلو یکی در عقب  و یکی در میانه  بدنه البته در قسمت جلوی بال است.

کابین دارای دو خدمه است یکی خلبان و دیگری  کمک خلبان   و از شش نمایشگر رنگی چند منظوره و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریز استفاده می کند . هر دو خلبان به رسم   تمامی  هواپیماهای ایرباس  از ایرباس ۳۲۰ به بعد دارای  دو دسته هدایت جواستیک شکل به جای  فرمان هستند و جلوی  هر کدام از دو خلبان دارای  میز جمع شونده است  که بسیار هم به کار می اید

هواپیما دارای  دو راه رو است . در حالت  اقتصادی ۴۰۶ تا ۴۴۰ صندلی  را دارد که ترکیب صندلی ها  شامل دو صندلی  در سمت راست، چهار صندلی در وسط و دو صندلی در سمت چپ  ولی حالت های فرست  کلاس ویا کلاس  های ویژه ممکن است یک نفر در سمت راست  سه تا دو صندلی در مرکز و یک صندلی در سمت چپ باشد . در حال فرست  کلاس ممکن است تعداد صندلی ها   تا ۲۷۷ نفر نیز کاهش یابد

هواپیما دارای  دو موتور است. ۳۳۰ از سه مدل موتور در مدل های مختلف بسته به سفارش  استفاده میکند

یکی موتور General Electric CF6-80E1 که دارای  ۶۷۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰ پاوند رانش است، موتور Pratt & Whitney PW4000 با توان ۶۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ پاوند و یا موتور Rolls-Royce Trent 700 با ۶۷۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰ پاوند  رانش ایجاد میکند. هواپیما دارای  دو ارابه فرود در عقب  هر کدام با چهار چرخ و یکی در جلو با دو چرخ است

0114066 1196390 0971351

مدل های مختلف

ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰

اولین نسخه  تولید که از سال ۱۹۹۴ وارد خط تولید شد. این نمونه  می تواند بین ۲۴۷ تا ۴۰۶ مسافر  را  حمل کند و با مسافر کامل دارای برد ۱۳۴۵۰ کیلومتر است  که این  برد با میزان سوخت ۱۳۹۰۹۰ لیتر سوخت به دست  امده  است . هواپیما دارای  بیشترین سرعت پیمایش ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت در حالت معمول است.تاکنون بیش از ۶۴۵ فروند  از این هواپیما سفارش داده  شد  و همچنین خط تولید ان باز است

سری 200

سری ۲۰۰

ایرباس ۳۳۰ سری ۳۰۰

این نسخه  پنچ متر کشیده  تر است و میزان صندلی ها به ۴۴۰ متر رسیده است ولی برد ان کمتر شده است. این نسخه دارای  برد ۱۱۷۵۰ کیلومتر است و البته میزان سوخت نیز کاهش یافته و به عدد ۹۷۵۳۰ لیتر رسیده است. در واقع این نسخه  برای مسیرهای پر مسافر ولی با فاصله کمتر است. از این هواپیما  ۷۶۱ فروند سفارش داده شده است

سری 300

سری ۳۰۰

ایرباس ۳۳۰ سری ۲۰۰ مدل اف

نسخه باربری  دارای  یک درب بارگیری در کنار بدنه سمت چپ  است ویا از دو درب بارگیری کوچکتر  در سمت چپ یکی در عقب و دیگری  در جلوی در بخش زیرین  هواپیما  استفاده میکند. این نسخه  میتواند تا ۷۰ تن بار را حمل کند و برد ان به ۵۹۰۰ کیلومتر می رسد. ۴۲ فروند از این نسخه ساخته شده است

تا کنون ۱۴۴۸ فروند از این هواپیما  سفارش داده شده که بیش از ۱۲۲۰ فروند ان تحویل شده است

نسخه باربری در این تصویر دو درب دارد یکی در سمت راست و دیگری سمت چپ

نسخه باربری در این تصویر دو درب دارد یکی در سمت راست و دیگری سمت چپ

ایرباس ۳۳۰ سیر NEO

این نسخه نمونه اینده ۳۳۰ است که در خط تولید جایگزین  نمونه های فعلی می شود. این نسخه  با افزایش کارایی ایرودینامیکی  کاهش مصرف سوخت  تا  ۱۴% برای هر صندلی و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد از این رو قیمت پرواز کاهش می یابد. این نسخه  در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد و قرار است در  سال جاری میلادی  پرواز کرده و   از سال ۲۰۱۷ تحویل خواهد شد.  این نسخه دارای  دو مدل است که شامل ۳۳۰ neo سری ۸۰۰ با ظرفیت تا ۴۰۶ نفر و برد کامل ۱۳۹۰۰ کیلومتر که جایگزین ۳۳۰ سری ۲۰۰ می شود و دیگری  ۳۳۰ neo سری ۹۰۰ با ظرفیت ۴۴۰ نفر که جایگزین  سری ۳۰۰ می شود و ۱۲۱۳۰ کیلومتر برد دارد .

این دو نسخه تا کنون ۱۸۶ سفارش(در زمان نوشتن مقاله) داشتند که غیر از ده فروند همگی از سری ۹۰۰ بودند

NEO

NEO

قیمت

همینک  قیمت  یک ایرباس ۳۳۰ سری ۳۰۰ عدد ۲۵۶ میلیون دلار و یک ۳۳۰ سری ۹۰۰ عدد ۲۸۷ میلیون دلار است

بزرگترین کاربران ایرباس ۳۳۰ عبارتند از  خطوط هوایی ترکیه با ۵۹ فروند،شرکت هوای چین با ۵۳ فروند،شرکت هوایی جاینا استرن کشور چین با ۵۱ فروند و Cathay Pacific تایوان با ۴۲ فروند است همچنین بزرگترین سفارش  دهنده فعلی نسخه neo شرکت ایر اسیا کشور مالزی با ۶۶ سفارش است

نسخه های نظامی

ایرباس ۳۳۰  سری ۲۰۰ مدلMRTT: این نسخه  نمونه سوخت رسان و ترابری ایرباس ۳۳۰ است  که دارای  درب بارگیری در کنار بدنه و تجهیزات سوخت رسانی است. این هواپیما دارای سه جایگاه سوخت رسانی است که شامل دو جایگاه شلنگی و یک جایگاه بومی و میتواند ۱۱۱۰۰۰  کیلوگرم سوخت  ویا ۴۵ تن بار را حمل کند و برد ان به ۱۴۸۰۰ کیلومتر می رسد. تاکنون ۴۹ فروند این هواپیما سفارش  داده شده که نیم از ان تحویل داده شده است مشتریان این نسخه  عبارتند از  استرالیا ۵ فروند،فرانسه ۹ فروند،عربستان ۶ فروند،سنگاپور ۶ فروند، امارات ۳ فروند،کره ۴ فروند و انگلستان ۱۴ فروند

سوخت رسان اماراتی ها..در تصویر غلاف زیر بال و بوم زیر دم مشخص است

سوخت رسان اماراتی ها..در تصویر غلاف زیر بال و بوم زیر دم مشخص است

مشخصات ایرباس ۳۳۰ سری ۳۰۰

  • فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
  • طول: ۶۳٫۷۵ متر
  • ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
  • ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
  • بیشینه سرعت: ۸۶/۰ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
  • محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

 

17+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

38 دیدگاه

  • سلام استاد راستی نظر خودتون رو در مورد بهترین جنگنده نسل سوم نگفتین ها البته حدس میزنم گزینه مورد نظر شما فانتوم باشه البته من خودم به میراژ رای دادم و دلیلشم این بود که تا قبل از ورود میراژ به جنگ برتری مطلق هوایی دست ایران بود ولی بعد از ورود میراژ عرصه بر جنگنده نسل چهارم موفقی مثل تامکت هم تنگ شد

    1+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar
  • با سلام***صندلی های هواپیمای A330 و A340 در بخش فرست کلاس در هر ردیف چهار صندلی نصب گردیده و هر مسافر به راحتی به راهروهای بین صندلی ها دسترسی دارد. در بخش بیزینس کلاس در هر ردیف شش صندلی نصب گردیده است بگونه ای که مسافران به پنجره ها یا راهروها دسترسی دارند و در بخش اکونومی کلاس در هر ردیف هشت صندلی نصب گردیده و بین مسافران و راهروها حداکثر یک صندلی فاصله وجود دارد۰مدل A-330 با به کارگیری نیروی دو موتور به عنوان کم هزینه ترین هواپیمای طراحی شده که قابلیت پروازدرمسیرهای دور و نزدیکرا دارا می باشد، مطرح است.عملیات پروازی مدل A330 به حدی از نظر اقتصادی به صرفه است که می توان تنها به منظور انجام پروازهای باربری (Cargo) و حتی بدون یک مسافر، از این هواپیماها استفاده نمود. چنان که در حال حاضر بعضی شرکتهای هواپیمایی شبها ، پس از اتمام عملیات پروازی مسافربری، از این هواپیما برای جابجایی بار در مسیرهای داخلی نزدیک استفاده می نمایندموتور جدید CFM 56-5C/P که به تازگی بر روی مدل A340/300 نصب گردیده، از نظر مصرف سوخت و سر و صدای ایجاد شده، در سطح پایینتری از موتورهای دیگری که تا کنون به کار گرفته شده است، قرار دارد. سیستم تامین آب آشامیدنی و آب شستشو از یکدیگر مجزا هستند به وسیله فشارهوای موتور به کار می افتند.وقتی که یک هواپیما روی زمین است یک رایانه مرکزی فشار آب را با هوایی که قبلا ذخیره شده است تنظیم نموده و نسبت به مصرف آب و مدت زمانی که آب از یک محل جریان خوهد داشت اولویت قائل می شود . سیستم توالتها نیز به وسیله یک رایانه کنترل شده و مرکز جمع اوری آبهای زائد نیز با بخشی از نرم افزار مرکزی هواپیما کنترل می شود . پمپهای مکنده آبهای زائد با فشار هوا کار می کند و احتیاجی به برق ندارد . به این ترتیب از کابل کشیهای غیر ضروری و نصب موتورهایی که با برق کار می کنند جلوگیری شده و خطر اتش سوزی ناشی از اتصالات از بین می رود.داشتن هر صندلی اضافه در هواپیما برابر است با افزایش هزینه به خاطر این امر شرکتهای هواپیما یی سعی می کنند هواپیمایی بخصوصی را برای مسیر بخصوصی استفاده کنند ……البته همکاران ایرلاینر ذر ایران نظر متفاوتی در این خصوص دارندوچین به ساخت این هواپیما در کارخانه خود اهتمام دارداین کارخانه که در ۱۵۰ کیلومتری پکن قرار دارد وظیفه تکمیل هواپیماها و رنگ آمیزی آن را با علائم شرکتهای هواپیمایی چین برعهده خواهد داشت…./مرسی

    1+
  • سلام وزیر راه و ترابری در مصاحبه ای  اعلام کردند اولین سری از ایرباس ها در پاییز وارد ایران میشودمگر قطعی شد قرارداد خریدشونhttp://puyesh.net/fa/news/76519/ورود-اولین-سری-ایرباس‌ها-در-پاییز-در-واگذاری‌-پروژه‌ها-به-هیچ-نهادی-امتیاز-ویژه-نمی‌دهیم

    0
  • اقای تارخ گویا قرار داد با ایرباس بسته شده و قرار شده ۱۱۸فروند از چهار مدل ایرباس به مبلغ حدود یازده میلیارد یورو به ایران تحویل داده بشه که ایران باید پول رو تو مدت ده سال به صورت اجاره به شرط تملیک که تو خرید هواپیما عرف هستش پرداخت کنه…منتها زمان بندی تحویل هواپیماها دقیق معلوم نیست، ..حتی ۶ فروند ایرباس ۳۸۰ هم تو قرار داد هستش که بهش خرده گرفتن چون فرودگاه های ایران زیر ساخت لازم برای همچین هواپیمایی رو ندارند.

    0
  • سلام این مطلب که خط تولید A380 داشت متوقف میشد و با سفارش ایران دوباره رونق گرفت که برخی خبرگزاری های داخلی میگن آیا درسته؟و اینکه برخی شرکت های هوایی سفارش های این هواپیما رو کنسل کردن آیا ممکنه که مال اونا رو به زودتر به ما بدن؟البته اگر روند سفارش خوب پیش بره و مشکلی پیش نیاد

    0
  • سلام استاد جایی میخوندم که درسته که دو شرکت اصلی بازار هواپیمایی جهان ایرباس و بوئینگ هستن و تقریبا کل بازار رو در اختیار دارند ولی نگاهشون به بازار و در استراتژی که منجر به تولید هواپیما های جدید میشه با هم تفاوت های ریشه ای دارند که حتی باعث میشه تک تک محصولات تولیدیشون در کمپانی رقیب نمونه مشابه نداشته باشهبه عنوان مثال میخوندم در نگاه ایرباس به بازار حمل و نقل هوایی  آینده شخصی که میخواهد از مشهد به یکی از شهر های دور از مرکز فرانسه برود باید سوار یک هواپیمای کوتاه برد و باریک پیکر ایرباس بشود و به تهران (یک نقطه هاب) بیاید و در آنجا با هواپیمایی مثل A380 به همراه بقیه کسانی که از اقصی نقاط ایران میخواهند به شهر های مختلف فرانسه بروند به پاریس سفر کند (دیگر نقطه هاب) و از آنجا دوباره سوار هواپیمای کوتاه برد و باریک پیکر شده وبه شهر مورد نظر خودش سفر کنهولی تفکر بوئینگ پرواز مستیم بین این دو شهر هست که ممکنه مسافر زیادی هم در حد A380 نداشته باشه ولی نیاز به دوربرد بودن رو داره در نتیجه دنبال دریم لاینر میرهکه البته خودم فکر میکنم بوئینگ توجهش به بیزنس من ها و تجاری است که البته در اقتصاد آمریکا هم تعدادشون زیاده و نیاز دارن که سریع به مقصدشون برسن و ممکنه در ماه چندین مسافرت اینطوری داشته باشند!با این اوصاف به نظر شما کدام سیاست برای آینده صنعت مسافربری هوایی ایران مناسب تره و خرید هامون باید به اون سمت بره؟لطفا مقاله ای هم ( البته میتونه بعد از سلسله مقالات معرفی عواپیما ها باشه یا قبلش ) در مورد هواپیماهای مورد نیاز ناوگان مسافربری یا بررسی هواپیماهای سفارش داده شده (که البته گویا به مشکل خورده) تهیه بفرماییدبا تشکر

    0
    • سلام همیشه در همه جا اینچنی بوده که شما برای رفتن به مسیری که کم مسافر است باید بروید به یک نقطه هاب انجا جمع شوید تا پرواز پر شود.. روش این است که ناوگام هواپیماهای کوچک میان برد داشته باشد تا انها مسافران را از نقاط مختلف به هاب برده و از هاب با پرواز بزرگ به مناطق دور بروند

      0
      • بله استاد ولی من فکر میکنم مثلا خرید ارباس A380 به خاطر تفکر انتقال هاب به هاب نبوده و به خاطر کمبود هواپیما در ایران بوده مثلا در ایام حج به انبوهی هواپیما نیاز میشه برای سفر به مکه یا مدینه یا در ایامی از سال مسافرین دوست دارند به کشور ترکیه سفر کنند یا در تابستان یا عید به کیش برند یا در برخی مناسبت های مذهبی به مشهد سفر کننداین مقاصد از نظر مسافت زیاد دور نیستند که نیاز به هواپیمای دوربرد داشته باشن ولی به دلیل ازدیاد مسافر و نبود هواپیما ایران تصمیم به خرید این هواپیما گرفته استالبته فکر میکنم در ایران تنها امکان نشست و برخواست از فرودگاهرامام خمینی را داشته باشداستاد من قبلا در خبر ها خوانده بودم در ابتدا A380 سفارشات زیادی داشت ولی سپس کاهش پیدا کردن و خیلی هاشون سفارش ها رو لغو کرده و به سمت دریم لاینر بوئینگ کشیده شدند!شما در کل با توجه به سیاست های سازنده و زیرساخت های موجود کشور کدام هواپیما ساز و هواپیماهایش را بیشتر برای ایران مناسب میدانیدبا تشکر

        0
        • سلام خوب اینکه از هواپیکاهای بزرگ دوربرد در مسیر های پر مسافر کوتاه و یا پر مسافر بلند استفاده شود ویا نه بستگی به سیاست شرکت دارد ولی اگر قرار باشد به امریکای شمالی پرواز داشته باشیم هم مناسب است برای هفته ای دو بار با دو هواپیما

          0
  • سلام جناب تارخ عزیزممنون بابت تهیه این مقاله با توجه به اینکه ناوگان سوخت رسان ماهم نسبتا قدیمی و بعضا هم زمینگیر شدن نسخه سوخت رسان این هواپیمای ایرباس ۳۳۰ برای ما بهتره یا نسخه سوخت رسان بویینگ۷۶۷سوال دیگه ای هم داشتم والبته ربطی به این مقاله نداره و اون اینه که درزمان شاه مااگر اشتباه نکنم ۴ فروند ۷۴۷نسخه سوخت رسان به بویینگ سفارش دادیماین سفارش در صورت لغو تحریمهای تسلیحاتی بازهم قابل درخواست از کشور آمریکا هست یا خیر ؟؟؟و آیا این نسخه خاص۷۴۷ سوخترسان هنوز هم تولید میشه ؟؟؟آیا ایران تنها کاربرسوخت رسان ۷۴۷ بوده یا کشورهای دیگری هم این گونه سوخت رسان رو به خدمت گرفته اند؟؟؟آیا جنگنده های روسی هم میتونن از سوخت رسانهای غربی سوختگیری کنن یا سیستم بسکت اونها با سیستم بسکت سوخت رسان های غربی فرق داره؟؟؟باتشکر مجدد ازشما

    0
    • سلام اول من بگویم از دید من بسیار دو از ذهن است غرب اجازه دهد هواپیمای مسافربریشو تبدیل به سوخت رسان کنیم برای ما بهتر است به طرف ایلیوشین ۷۶ بریم
      ایران تنها کاربر نسخه سوخت رسان ۷۴۷ است

      0
  • با سلام هواپیماهای قدیمی هم برای تبدیل به اواکس اجازه میخواد؟ از کدام کمپانی بخریم احتمال صدور مجوز برای تبدیل به اواکس رو راحتتر میتونیم بگیریم؟ 

    0
    • سلام فقط روسها احتمالا چنین اجازه ای بدن مسله بعد اینکه ساخت اواکس هم انقدر راحت نیست زیرا الکترونیک و رایانه پیشرفته ای میخواهد همچنین در بحث جنگ الکترونیک و جمع آوری علائم راداری اگر انقدر راحت بود ساخته شده بود مورد بعد اینکه وقتی شکاری درستی نداریم آواکس برای چه میخواهیم

      4+
  • باتشکرسپاس مونه ای وبه چه تعداد در ضمن می خواستم ازتون بخوام دربین بخش هواپیماهای غیر نظامی یک عنایتی هم به ۷۴۷ بکنید

    0
  • سلام، فرضا کشوری ای ۳۳۰ داره که واسه کاربرد مسافربری خریده، میتونه به نحوی تغییرش بده که باهاش آواکس بسازه؟ ساخت آواکس رادار خاصی میخواد یا با هر ردارای میشه آواکس ساخت؟ 

    0