شوروی در میانه دهه ۱۹۵۰ نیاز به یک بالگرد ضد زیر دریایی داشت. شرکت  کاموف  که تنها سازنده بالگرد برای نیروی دریایی شوروی بود دست به کار شد توسعه  یک بالگرد جدید بر اساس کاموف ۱۵ ولی بزرگتر شد .بالگرد مانند طرح های قبلی کاموف دارای  دو پروانه که خلاف جهت هم می گشت  و فاقد پروانه  دوم بود. دارای  دو موتور از  نوع جی تی دی -۳  توربوشفت بود که در واقع  نسخه  تغییر یافته موتور توربوپراپ تی وی دی ۱۰ بود که برای هواپیمای ترابری انتنوف ۲۸ ساخته بودند.در زیر دماغه دارای یک رادار جستجوی سطحی بود و در نوک  بالچه های کوچک خود  موشک هدایت رادیویی حمل می کرد . این طرح جدید کاموف ۲۰ نام گرفت ولی  نیروی دریایی شوروی به این بالگرد این ایراد  اساس را گرفت که فاقد توان ضد زیر دریایی است . کاموف ۲۰ در سال ۱۹۶۰ پرواز کرد ولی به تولید نرسید  ولی پاییه ای برای توسعه طرح جدید با نام کاموف ۲۵ شد.ناتو به بالگرد جدید لقب هورمونی داد.

کاموف ۲۵ شکل کلی کاموف ۲۰ را به ارث برد و مانند ان دارای  سه سکان عمودی  بود  حتی  موتور تغییر نکرده  و تنها نسخه ارتقا  یافته جی تی دی ۳ اف روی ان نصب شد که  ۹۸۳ اسب بخار قدرت فراهم میکرد   و در ورودی هوا  دارای  سامانه گرمایشی  برای جلوگیری از عدم یخزدگی   دهانه ورود در عملیات در دریایی شمال بود.البته  برخی از سری های تولید  هم از موتور جی تی دی ۳ ام بهره بردند که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت . این موتور از سال ۱۹۷۲ به بعد روی نسخه های تولید نصب شد

دارای  ۱۱۵۰ کیلوگم سوخت داخلی  بود ولی می توانست  تا دو مخزن سوخت ۲۰۰ لیتری را نیز  در زیر بالچه های بیروی  حمل کند و از چهار ارابه  فرود جمع شونده استفاده  می کرد. ارابه های فرود در درون بدنه جمع نمی شدند   تنها بالا می امدند

کاموف 25. برامدگی زیر دماغه محل قرار گرفتن رادار است

کاموف ۲۵٫ برامدگی زیر دماغه محل قرار گرفتن رادار است

دارای  دو پروانه هر کدام به سه تیغه بود که بر خلاف هم می چرخیدند از این رو گشتاور هم دیگر را خنثی می کردند تا نیازی به پروانه دم نباشد . هر تیغه  دارای  سامانه گرمایشی الکترونیک برای جلوگیری از یک زدگی بود . برای  هدایت   پروانه ها و همچنین ارابه های جمع شونده از  دو سامانه هیدرولین  ای ار اس ۱۰ بی و یک سامانه هیدرولیک  یدکی ای اس پی ۱۰ وی استفاده میکرد  .

بالگرد توان فرود بر روی عرضه   کشتی را داشت و به دلیل داشتن دو پروانه بر روی هم  توان بهترین نصب به بالگردهای با پروانه متعارف در فرود ایمنتر در شرایط متلاطم  دریا را داشت و میتوانست    بر روی یک شیب دار  ۱۰ درجه با سرعت باد ۱۸ متر بر ثانیه فرود بیاید.

برای مواقع اضطراری و فرود بر روی اب هر چهار چرخ دارای  بالشتک  هوا  بود که توسط یک پمپ باد سه سیلندر  در عرض شش ثاینه باد می شد . پمپ   با کمک  برق کار میکرد  و نیاز  به روشن بودن موتور نیز نداشت .

بالگرد  دارای  دو ژنراتور برق بود یکی به عنوان ژنراتور اصلی  و دومی به عنوان ژنراتور  یدک .ژنراتور اصلی از نوع جی اچ اس ۴۰ یو با توان ۴۰ کیلوات  قدرت بود

از جمله سامانه های الکترونیکی  کاموف ۲۵ می توان به   ارتفاع یاب رادیویی ، هشدار دهنده برخورد با زمین  در سرعت بالا،قطب نمایی رادیویی، یک سامانه ناوبری خودکار که محل ناو خودی را مشخص می کند و ژیرسکوپ بود . یک سیستم خلبان خودکار  این اجازه را میدهد تا سرعت و ارتفاع پروازی را تنظیم کرد و نیاز به هدایت دستی  بالگرد در مسافت طولانی  نبود  و می توان با برنامه ریز ان از مبدا به طرف مقصد  به صورت خودکار پرواز کند .همچنین یک سامانه ارتباطی پی ۸۶۰ میتواند ارتباط  رادیویی را تا برد صد کیلومتر تامیین  کند .این ارتباط می توانست  شامل  ارسال صوت  و یا داده های سنسورهای مختلف مانند رادار باشد

توان حمل بمب واژدر عمقی در خارج بدنه را دارد . اژدر ای تی ۱ اصلیترین  سلاح این بالگرد دارای  وزن ۵۵۰ کیلوگرم  بود  و می توانست  تا عمق ۲۰۰ متری اب  دست به عملیات بزند.همچنین توان حمل بمب  ضد زیر  دریایی عمقی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم با توان انفجار در عمق ۳۰۰ متری را داشت.

مدل های مختلف

کاموف ۲۵:اولین نسخه  که در تیراژ کم برای ازمایش این بالگرد تولید شد

کاموف ۲۵ پی ال با نام ناتو هورمون ای: نسخه اصلی ضد زیر دریایی با  توان گشت  و نابودی زیر  دریایی دشمن در برد ۲۵۰ کیلومتری از ناو . این نمونه در پشت سر بالگرد دارای  یک سونار اپ سی وی ۲ اوکا است که با کابل به درون اب برده شده . همچنین یک سانوبوی (سونار هوا پرتاب) بر  روی یک پاییه در سمت چپ بالگرد نصب می شود و در انتهای دم دارای یک اشکار ساز مغناطیسی بود   . یک رادار جستجوی سطحی Mushroom با برد ۱۵۰  کیلومتر بر ضد یک کشتی  بزرک و ۹۰ کیلومتر بر ضد یک زیر دریایی  به روی اب امده در زیر دماغه داشت و تصاویر  رادار بر روی یک صفحه سی ار تی تک رنگ به کاربر نشان داده می شد.همچنین یک لینک  ارتباط داده  می توانست  تصاویر  رادار را به ناو یا یک واحد دیگر منتقل کند.۲۷۵ فروند  از این نمونه تولید شد

کاموف ۲۵ تی هورمون بی:این نسخه برای هدایت موشک  های دوربرد ضد کشتی  شوروی ساخته  شده بود. شوروی در دهه ۱۹۶۰ موشک  های با  برد ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را در نقش ضد کشتی ساخت که به روش رادار فعال  شلیک می شدند . از انجای که لازم بود تا موقعیت هدف در مرحله نخست  در اختیار  موشک قرار بگیرد و بعد شلیک شود و ممکن بود  هدف دور از دسترس  واحد شلیک موشک باشد از این را این مدل وظیفه   کشف  دشمن با رادار خود و دادن اطلاعات هدف به منبع شلیک کننده موشک  بود. از این رو  بدون اینکه مثلا  بمب افکن،  ناو یا زیر دریایی خود توسط  رادار خود هدف را کسب کنند، توسط رادار کاموف ۲۵ هدف را کسب و با ان درگیر می شدند. این نمونه دارای  رادار  Big Bulge  بود که برای  بمب افکن توپلوف ۹۹۵ و ۱۴۲ طراحی شده بود. این رادار دارای  برد ۲۵۰  کیلومتر بود و می توانست  اطلاعات  رادار خود را تا برد ۲۵۰ کیلومتری برای هر منبعی ارسال کند. این نمونه فاقد هر گونه تجهیزات جنگ  ضد زیر دریایی و اژدر  بود.۵۰ فروند از این نمونه تولید شد

کاموف 25 پی ال . درب کشویی در سمت چپ از جمله ویژگی هر دو نمونه کاموف25 و 27 بود

کاموف ۲۵ پی ال . درب کشویی در سمت چپ از جمله ویژگی هر دو نمونه کاموف۲۵ و ۲۷ بود

کاموف ۲۵ پی اس:” نسخه جستجو  و نجات کاموف ۲۵  دارای  ۱۲ صندلی  برای مسافران و همچنین بالابر برای  بالا  کشیدن افراد  … این نمونه دارای   رادیویی غیر  نظامی در کنار رادیویی نظامی  و انتن های  جهت دریافت علائم  کمک از کشتی های مختلف است .

کاموف ۲۵کا: نسخه ای غیر نظامی برای حمل نقل  مسافر

چندین نسخه  دیگر نیز از کاموف ۲۵ ساخته شدند  که هرگز از ده فروند بیشتر تولید نشدند . بین سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ در مجموع  ۴۶۰ فروند کاموف ۲۵ ساخته شد که به غیر از شوروی  در هند، یوگسلاوی، ویتنام، سوریه، اکرایین و بلاروس خدمت کرد ولی امروزه از خدمت خارج شده است

کاموف ۲۷

در سال ۱۹۷۳ نیکولای کاموف در گذشت و جای وی را سرگی میخایولیچ گرفت . وی  تصمیم گرفت به در خواست  نیروی دریایی نسخه بزرگتر کاموف ۲۵ را توسعه دهد. البته کار بر روی نسخه  بزرگتر کاموف ۲۵ از سال ۱۹۶۹ اغاز شده بود ولی در سال ۱۹۷۳ تبدیل به بالگرد  جدید شد و اولین پرواز خود را با نام کاموف۲۷ در تاریخ ۲۴ دسامبر سال ۱۹۷۳ انجام داد ولی تا سال ۱۹۸۲ وارد خدمت نشد.کاموف ۲۷ از نظر  ظاهری کاملا مشابه کاموف۲۵ بود فقط بزرگتر بود و از دو موتور توربوشفت تی وی ۳-۱۱۷ که بر روی  بالگردهای روسی چون میل۲۴/میل۸ و بعدها  میل۲۸ و کاموف۵۰ و ۵۲ نصب شده بهره می برد .هر کدام از موتورها ۲۱۹۰ اسب بخار  قدرت فراهم می کردند   ولی بعد ها  نسخه تی وی۳-۱۱۷ وی با توان ۲۲۰۰ اسب بخار روی بالگرد نصب شد.

دارای  سوخت بیشتر بود و به جای سه سکان عمودی در کاموف۲۵ دارای  دو سکان بود و واحد  برق ژنراتور قدرتمند تری  در اختیار داشت .در عقب بدنه سمت چپ دارای  یک درب کشوی بود(کاموف ۲۵ هم چنین دربی داشت) که تنها درب به غیر از درب دو خلبان بود.می توانست  دو دو طرف بدنه به بالچه های قبل جمع شدند برای حمل تسلیحات  ضد کشتی وضد زیر دریایی مجهز شود. همچنین  این مدل دارای دو بالشتک هوا در دو طرف بدنه برای فرود بر روی اب بود .

کاموف 27 پی اس نسخه جستجو و نجات دارای بالا برد با توان حمل 300 کیلوگرم

کاموف ۲۷ پی اس نسخه جستجو و نجات دارای بالابر با توان حمل ۳۰۰ کیلوگرم

دارای  سه خدمه شامل  خلبان  کمک خلبان و افسر  جنگ ضد زیر دریایی  بود . دارای  یک  اشکار ساز مغناطیسی  در میان دو  سکان عمودی بود ، یک رادار جستجوی  سطحی  Osminog در زیر دماغه داشت  که بسته به  سطح پرواز بین ۵ تا  ۱۸۰   کیلومتر برد داشت ، سونار  ار جی بی ۱۶ برای جستجوی اهداف  تا برد ۸ کیلومتر و عمق صد متر  اب در قسمت عقب  بالگرد مانند کاموف ۲۵  قرار داشت . همچنین  این مدل می توان  انوع بمب و ازدر  عمقی  ضد زیر دریایی را در زیر  بدنه و یا زیر بالچه  حمل کند و نسخه  در خدمت ارتش  روسیه حتی توان حمل  موشک  هدایت رادیویی خا ۲۳ را برای درگیری با کشتی های دشمن را داشت .

مدلهای مختلف

کاموف ۲۷ چی ال:نسخه ضد زیر دریایی که در بالا به ان اشاره  شد

کاموف پی اس:نسخه جستجو و  نجات  با دارا  بود چهار خدمه مجهز به یک بالابر  با توان تحمل ۳۰۰ کیلوگرم بار ،رادر جستجوی  در زیر دماغه   ولی فاقد  سونار و اشکار ساز مغناطیس  است. همچنین  این نمونه دارای رادیو و سامانه ناوبری پیشرفته تر  برای انجام گشت های  دوربرد تر است  و از سوخت بیشتر حمل میکند و در درون بدنه دارای  دو قایق  بادی نجات است   . برای عملیت جستجو  و نجات در شب دارای  چهار نورافکن  ۱۰۰۰ واتی  است که دوتا از  انها در کنار در های جلوی  قابل هدایت  توسط خدمه هستند.

کاموف ۲۷ پی دی: نمونه دیگر جستجو و نجات  دارای  برد بیشتر

با توسعه کاموف ۲۷ در دهه ۱۹۷۰ کاموف ۳۲ ساخته شد. این نسخه در مرحله اول برای انجام تحقیقات در قطب شمال ساخته شده بود ولی بعدها تبدیل به نسخه غیر نظامی کاموف ۲۷ شد. این نمونه دارای  بدنه بزرگتر و موتور قویتر بود و توان حمل بار بیشتری را داشت  . با وجود اینکه کاموف ۳۲ غیر نظامی  بود ولی چند  نسخه نظامی از ان نیز توسعه  یافت   که شامل  کاموف  ۳۲ ای ۷ نسخه گشت  دریایی با توان حمل راکت انداز اس ۸ و موشک ضد کشتی خا ۳۵  دارای  رادار درگیر در زیر دماغه  بود ، کاموف ۳۲ ای ۲ نسخه جستجو و نجات  و دیگری  کاموف ۳۲ اس نسخه جستجو  و نجات  و ترابری  که دارای  رادار جستجوی سطحی نیز بود .

همچنین  به نسخه صادراتی کاموف ۲۷، کاموف ۲۸ میگویند

به غیر از روسیه کاموف ۲۷ در الجریزه، هند،پرتقال،سوریه، اکرایین، کره جنوبی در نقش نظامی خدمت میکند  و کاموف ۳۲ نیز در نقش غیر نظامی در چند شرکت به خدمت گرفته شده است . خط تولید کاموف ۲۷ و ۳۲ فعال است.

در تصویر سونار کاموف 27 که از پشت بالگرد در حال پایین امدن با کابل برای شنیدن صدای زیر دریایی به صورت فعال و غیر فعال است دیده می شود

در تصویر سونار کاموف ۲۷ که از پشت بالگرد در حال پایین امدن با کابل برای شنیدن صدای زیر دریایی به صورت فعال و غیر فعال است دیده می شود

بر اساس کاموف ۲۷ بالگرد کاموف ۲۹ ساخته شد. این نسخه  در دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت  و هدف از طراحی ان  به کار گیری  یک بالگرد ناونشین  برای تفنگ داران دریایی بود که توان حمل سربازان  و بار را داشته باشد  و بتوان با  حمل سلاح نیز در خارج بدنه دست به پشتیبانی  هوایی نزدیک بزند. اولین پرواز  این  نمونه در سال ۱۹۷۶ انجام شد و بین سال های ۱۹۸۴  تا ۱۹۹۱ در خط تولید بود.از جمله تفاوت های این مدل با کاموف ۲۷ میتوان به سه پنچره در هر سوی بدنه ،  توان حمل تا ۱۶ سرباز مسلح  ،توان حمل تا ۴۰۰۰ کیلوم بار خارجی  را داشت و توسط  دو بالچه جدا شونده در دو طرف می می توانست  تا چهار راکت  انداز ۲۰ لول ۸۰ م م ویا تا هشت موشک ضد تانک ای تی ۶ اشتروم و غلاف توپ های ۲۳ و ۳۰ م م در زیر بال حمل کند .۵۹ فروند از این مدل تولید شد

کاموف 32

کاموف ۲۹

بالگرد کاموف ۲۵ کاموف ۲۷
طول ۹٫۷۵ متر ۱۱٫۳ متر
ارتفاع ۵٫۳۷ متر ۵٫۵ متر
کمترین وزن ۴۷۶۳ کیلوگرم ۶۵۰۰ کیلوگرم
موتور دو دستگاه موتور جی تی دی -۳ اف دو دستگاه موتور تی وی ۳-۱۱۷ وی
توان موتور ۹۰۰ اسب بخار ۲۲۰۰ اسب بخار
بیشترین سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت
برد رزمی ۴۰۰ کیلومتر ۹۸۰ کیلومتر
تجهیزات رادار، سونار، کاونده مغناطیسی ،سانبویو رادار، سونار، کاونده مغناطیسی ،سانبویو
سلاح اژدر و بمب اژدر و بمب و موشک

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

کاموف 27 و بالشتک هوا در دو طرف برای فرود روی اب

کاموف ۲۷ و بالشتک هوا در دو طرف برای فرود روی اب

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

11 دیدگاه

  • سلام استاد داشتم دوباره این مقاله رو میخوندم اصطلاحاتی مثل : در ورودی موتور دارای گرم کن – پروانه ها دارای گرمکن الکتریکی برای جلوگیری از یخ زدگی ملخ ها – طراحی شده برای تحقیقات در قطب جنوب توجهم رو جلب کرد.   گویا خیلی برای شرایط جغرافیایی روسیه و محیط سرد توجه شده در طراحیش اگر روزی کشوری مثل ایران بخواد بخردش دچار مشکلی مثل مشکلات میگ ٢٩ هامون نخواهد شد ؟ مثلاً باید برای ما دارای : محافظ ورودی موتور برای جلوگیری از ورود گرد و غبار باشه تا در طوفان شن بتونه به عملیات بپردازه همینطور فیلتر برای کاهش رطوبت ورودی / تغییر یا بهینه سازی موتور برای آب و هوای گرم و …

    0
  • سلام استاد با توجه به تناژ و العاد این کلاس هلیکوپتر ها مناسب برای استفاده در شناور های سطحی ایران هستند مثلاً استفاده در کلاس موج ؟. با تشکر

    0
  • سلام استاد برای جایگزینی سی استایلون ها و سی کینگ ها و یا خدمت در کنارشوت کانوف ٢٧ و کاموف ٣٢ برای ایران به نظرتون مناسبه ؟. با تشکر

    0
  • سلام استاد از کاموف ٢٧ روی شناوری مثل شهید ناظری میشه استفاده کرد یا وزنش زیاده ؟ با توجه به ابعاد و وزنش در شناور های کلاس موج چطور ؟. با تشکر

    0
  • یکی از استادان ما که توی هوانیروز بود و امریکا اموزش دیده بود بسیار از این هلیکوپتر تعریف می کرد زمانی که شرکت نفت چند نسخه غیر نظامی این بالگرد را تحویل گرفت یک گروه از هوانیروز برای سرویس و نگهداری به شرکت نفت انتقال دادند ، می گفت سیستم اوتوپایلوتش با اینکه کاملاً انالوگ هست ولی خیلی دقیق و عملکردش خیلی بالاست و اینکه هزینه نگهداری این بالگرد فوق العاده پایینه دو نکته جالبش هم اینه که بدون gpu خیلی راحت استارت می زنه و اینکه حتی تو هوای طوفانی هم میتونه هاور کنه ولی با مصرف سوخت ثابت!!!! در کل با اینکه می گفت برتری کامل با تجهیزات امریکایی است ولی معلوم بود شیفته این بالگرد هستش

    4+

    کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

    • avatar