دراوائل دهه ۱۹۸۰ شوروی به دنبال جایگزین برای بالگرد میل ۸ بود. میل۸ بالگرد فوق العاده  شایسته ای بود کارامد و مقاوم .هزارن فروند از ان ساخته شده بود و همچنان مشتریان بسیار داشت و ستون فقرات ارتش شوروی را تشکیل میداد .با وجود این شوروی دست  به مطالعاتی  برای  جایگزین ان زد. این طرح منجر به پروژه ای از سوی خود کمپانی میل با نام میل ۳۸ شد(برای اشنایی با میل۸ اینجا را کلیک کنید)

طرح بالگرد جدید اولین بار در سال ۱۹۸۹ اعلام شد و یک ماکت در ابعاد واقعی در سال ۱۹۹۱  به نمایش در امد ولی برنامه  برای مدتها رها شد که دلیل ان فروپاشی شوروی و بی پولی روسها بود . در دهه ۱۹۹۰ کمپانی میل همچنان در حال ساخت  میل۸ بود و اصلا نیازی به بالگرد جدید  نمی شد(حتی همکنون هم حس نمی شود)  ولی در همان دهه  میل برای اینکه بتواند در نهایت به یک جایگزین برای میل۸ دست کم در دهه اینده پیدا کند دست به همکاری  با یورکاپتر یا همان بخش بالگرد سازی ایرباس زد.

دو دلیل در این همکاری وجود داشت. اول اینکه میل تلاش کرد بتواند در این همکاری از فناوری های پیشرفته غربی از جمله در زمینه الکترونیک استفاده کند دوم اینکه بتواند با استفاده از برخی از تجهیزات عمدتا فرانسوی  بتواند در غرب هم بازری  برای خود دست پا کند

بالگرد میل ۳۸ در سال ۲۰۰۳ پرواز کرد و به صورت محدود در سال ۲۰۱۵ وارد خط تولید شد

میل ۳۸ یک بالگرد با بدنه کشیده   تا حدی شبیه  نسخه های اخر میل ۸ مانند نسخه وی ۳ به بعد است . بدنه بالگرد از سه لایه کامپوزیت  تشکیل  شده است  و به شکل خاصی شبیه  بالگرد  امریکای  اس ۹۲ و اروپایی  EH-101 است. بالگرد دارای  دمی در بالای  بدنه و یک درب بارگیر در انتهای بدنه زیر دم اصلی است  که دارای  یک درب  یک تکه است که به طرف پایین باز شده و حکم یک سطح شیب دار را نیز بازی میکند(مانند نسخه های  اخر میل۸ و ۱۷)

بالگرد دارای  پنچ پنجره در هر سمت است و در سمت راست بدنه دارای یک درب برای  سوار کردن نفرات در کنار است که به طرف پایین باز شده و دارای پلکان بوده  و در سمت چپ دارای یک درب گشویی است که میتوان از ان برای شلیک مسلسل نیز استفاده کرده  . بالگرد دارای  دماغه ای شبیه نسخه های اخر میل ۸ است  و در دماغه دارای یک رادار هواشناسی می باشد    و دید رو به بیرون خلبان  شبیه میل ۸  وی ۵ است. کابین خلبان دارای  پنج نمایشگر  بزرگ چند منظوره رنگی ساخت تالس فرانسه است و با دوربین دید در شب برای پرواز شبانه هماهنگ شده است. بالگرد از هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده فلر و چف استفاده میکند که البته این مسئله بستگی به سفارش دارد زیرا در دو نسخه نظامی و غیر نظامی تولید خواهد شد

بالگرد میتواند ۶ تن بار در داخل و ۷ تن بار در خارج (نه همه با هم ) را حمل کند و بخش بارداخلی  دارای ۸٫۵ متر طول،۲٫۳ متر عرض و ۱٫۸ ارتفاع است و میتواند ۳۰ سرباز را حمل کند  و بخش بیرونی حمل بار نیز شامل دو غلاف زیر بدنه برای گرفتن بارهای خارجی است . بالگرد دارای  سه ارابه فرود ثابت   است که ارابه جلوی  دو چرخ و مابقی تک چرخ می باشد

بالگرد دارای  دو نوع موتور است. در دو پیش نمونه  تولیدی نخست یکی مجهز دو  موتور پرات اندویتنی کانادا از  نوع  پی دبلیو ۱۲۷ است که ۲۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد  که قرار است در نسخه صادراتی ویا نسخه غیر نظامی نصب شود ولی نسخه روسی از نسل جدید موتور تی وی  ۷-۱۱۷ وی بهره میبرد که ان نیز قدرت مشابه دارد. موتور روسی موتور بالگردهای چون میل۱۷ ، ۳۵،۲۸  و کاموف ۲۷ و خانواده ان و کاموف ۵۲ است .در مرحله نخست  قبل از تحریم های غرب قرار بود نسخه روسی  نیز از موتور غربی استفاده کند که قرار بود تحت امتیاز در داخل روسیه  تولید شود ولی بعد از اغاز تحریم های غربی علیه روسیه  قرار شد   نسخه در خدمت روسها از موتور روسی استفاده کند . خروجی بالگرد در هر سمت رو به بیرون داده شد ولی بالگرد دست  کم در نسخه های که تاکنون ساخته شده اند فاقد هر گونه جیمینگ  فروسرخ است که البته نصب ان نیز کار سختی نیست

بالگرد دارای ۵ ملخ کامپوزیت است و در نسخه نظامی بدنه در برابر  اتش توپ۲۰ م م و ملخ  در برابر اتش توپ۲۳ م م مقاومت دارد. در نسخه نظامی بالگرد  سنگینتر است زیرا دارای صفحه زرهی در زیر بدنه است که شامل مواد ترکیبی  فایبر گلاس  فشرده است  و دارای شیشه های ضد گلوله دست کم با مقاومت در برابر گوله های ۱۲٫۷ م م است . این بالگرد میتواند با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند اگرچه سرعت اقتصادی  کیلومتر بر ساعت است. برد انتقالی بالگرد ۱۵۵۰ کیلومتر با مخازن سوخت خارجی است . تاکنون میل ۳۸ مسلح دیده نشده است ولی میتوان انتظار داشت مانند تمامی بالگرد های روسی بتوان ان را به بالچه های قابل جدا شونده  تجهیز کرد و زیر بالچه ها راکت و توپ بست

میل ۳۸ اگرچه یک طرح جدید است ولی عملا یک طرح قدیمی در لباس یک طرح  جدید است. این بالگرد شباهت بسیاری به بالگرد میل ۸ دارد و از نظر موتور و اونیک با نسخه های اخر در حال تولید میل ۱۷ مانند میل ۱۷ وی ۵ هیچ تفاوت  عمده ای ندارد از این در کسب مشتری ناکام مانده است. از طرفی حضور بیش از ۴۰ ساله میل ۸ و ۱۷ در خط تولید و اشنایی بیش از ۷۰ کشور جهان با ان به این معنی است که هر کشوری ترجیه میدهد همان بالگرد قدیمی به روز شده را خریداری کند تا یک بالگرد قدیمی در پوست یک بالگرد جدید را

تا کنون سه پیش نمونه از این بالگرد تولید شده است.قرار است از سال ۲۰۱۶ تحویل مشتریان شود البته این بالگرد فعلا سفارش نظامی ندارد   و خود روسها  نیز در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۵۰ میل ۸  سفارش  دادند. در حال حاظر   انگشت  شمار سفارش  غیر نظامی  برای حمل نقل VIP برای  این بالگرد ثبت شده  اگرچه بازاریابی ان ادامه  دارد ولی مشتری  خواصی ندارد. میل۳۸ فعلا زیر سایه  میل ۸ است زیرا میل۸ دست کم تا سال ۲۰۱۸ سفارش دارد .

مشخصات

طول:۱۹٫۷۰ متر

بلندی:۵٫۱۳ متر

وزن خالی:۸٫۳ تن

بیشترین وزن برخاستن:۱۶٫۲ تن

موتور: دو دستگاه موتور  Klimov TV7-117V  با توان ۲۸۰۰ اسب بخار  و یا  Pratt & Whitney Canada PW127

بیشترین سرعت:۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:۲۸۵ کیلومتر بر ساعت

برد با ۳ تن بار:۶۶۰ کیلوگرم

توان: توان حمل ۳۰ سرباز.. تا ۶ تن بار در داخل و یا ۷ تن بار در خارج بدنه

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 

59+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:

49 دیدگاه

  • سلام آقای تارخ مقاله ای که در مورد خرید هواپیماهای جدید بود به دستتان رسید اگر نرسیده باید چیکار کنیم در حساب کاربری خود بخشی با عنوان ارسال مطالب نداره شاید اسم دیگه ای داشته باشه؟ چون من با گوشی وارد میشم لطفاتوضیح بیشتری بدهید تشکر

  • درود وسپاس فراوان به بالاخره من متوجه نشدم آخرین ورژن میل ۸ و میل۱۷ ومیل ۱۷۱کدام مدل هست؟؟ با تشکر

  • درود بر جناب آقای تارخ و همکاران.آیا دلیل خاصی داره که چرخ جلوی جنگنده اف ۳۵ مدل سی جفتی میباشد؟ چون مدل ای و بی تک میباشد.البته جنگنده اف ۲۲ که از ننظر جثه بزرگتر است نیز تک میباشد.سپاس.

  • سلام آقای تارخ بنده یک مقاله برای سایت شما نوشتم ولی ایمیل ندارم که شما رمز ورودرا برایم بفرستید باید چیکار کنم تشک

  • سلام حمید جان،آیا سامانه اوتوباز ام توانایی مشخص کردن مکان دقیق هـــــر جنگنده ی رو داره؟؟ و سامانه AN/ALR-94 اف ۲۲ در سطح این سامانه هس یا نه؟ و اگه امکان داره واستون ی مقاله ازش تو سایت بذارین(از اوتوباز ام) ممنون

    • نویسنده

      اتوباز کارش گرد اوری داده و جنگ الکترونیک است وتوان مشخص کردن دقیق محل هواگرد نداره
      سامانه یاد شده روی اف۲۲ هم کار مشابه ای تقربیا دارد ولی توان ان را ندارد زیرا یک سامانه کوچک است
      انشالله

  • سلام آقای تارخ،خداقوت،سپاه اگ بجای این میل ۱۷ های بدفرم میل۱۷ وی ۵میخرید بهترنبود؟جناب تارخ بیت ارتش پاکستان و نیروهای مسلح ایران صرف نظر از قدرت اتمی پاکستان،روی کاغذ کدوم برتر هستند؟ممنون

  • سلام استاد دیروز سه شنبه حدود ساعت هفت و نیم هشت شب در اسمان تبریز یه شهاب سنگ یا هر چیزی بود پس از ورود به جو شروع به سوختن نمود که نورش ده پانزده ثانیه  کامل طول کشید و یه صدای ترسناک هم به وجود اورد میشه اگه یه دوست منجم دارید ازش بپرسید وبه ما هم بگید که قضیه چی میتونه باشه خیلی ممنون که به سوالات مربوط  و نامربوط ما با کمال حوصله جواب میدید

    • نویسنده

      فلر همان منور های دغی است که از هواپیما پرتاب می شوند برای فریب موشک فروسرخ
      چف هم قطعات المینیومی هستند برای فریب رادار دشمن برای ایجاد اهداف کاذب
      جمینگ هم جنگ الکترونیک

  • جناب استاد تارخ خط تولید این جداست یا از خط تولید میل ۱۷ برای تولیدش استفاده میکنن؟

  • آقای تارخ به سلامتی فردا اولین ایرباس خریداری شده مون توی مهرآباد به زمین می شینه. ای کاش یه روزی بیاد که  جنگنده هایی مثل راقائل و یورو تایفون رو با پرچم ایران تحویل بگیریم. (می دونم یه رویاست دوستان جدی نگیرند)

    • این حرفی که زدی شدنیه فقط باید یکسری تغییرات انجام بشه که ایجاد این تغییرات کار راحتی نیست…..

      • اتفاقا راحته مردم به جای دل بستن به افراد و گول زدن خودشون و …و کم کردن از خواسته هاشون باید راه درست را میرفتن حتی اگه میمردن

  • سلام عرض ادب خدمت استاد گرامی و بقیه دوستان عزیزبازم تشکر میکنم از مقاله خوبتون نمی خوام ریز تا درشت با میل ۸ یا ۱۷مقایسش کنم ،و خودمو راحت مقکنم یه  کلام میل ۳۸ بهتره یا میل ۸؟

  • قیمت حدودی این بالگرد به نظرتون چقدره ؟ چون میل ۸ حدور ۳ تا ۴ میلیون دلار قیمت داره ! و اینکه آیا میل ۳۸ با بلک هاوک در یک کلاس قرار میگیره ؟ نمیدونم حس منه یا برای هلیکوپتری که نهایتا میتونه ۷ تن بار ببره میل ۳۸ ابعاد خیلی بزرگی داره !

      • جناب استاد تارخ آدم بدقت که نگاه میکنه میبینه روسیه اون استقلال و خودکفایی زمان شوروی رو نداره و سال به سال بیشتر داره به غرب وابسته میشه و این نشون میده هر چقدر زمان میگذرد کشورها بیشتر ناچار به تعامل با همدیگر هستن و تنها کشوری که ادعای ساخت تماما بومی جنگ افزار رو داره ایران هستش

  • سلام جناب تارخ . همیشه برام سوال بود تیغه های ملخ چطور میتونن در مقابل گلوله مقاومت کنن ؟ مگه ضخامت این پره ها چقدره ؟

    • نویسنده

      برخورد گلوله به ملخ در چرخش با سرعت بالا باعش کاهش شدید تاثیر میشه و با افرایشموشک ضخامت مقاومت بالاتر میره

      • جناب استاد تارخ بالگردهای غیر نظامی مثل میل ۱۷ و امثالهم که مسلح میشن برای کشف هدف و هدف گیری و شلیک مهمات از چه لوازمی استفاده میکنن آیا ابزار هدف گیری ثابت هستن یا روشون نصب میشه؟

  • سلام استاد جسارتاً این طور احساس میشه که متن مقاله تا حدی الکنه یا بهتر بگم در برخی زمینه ها ناقصه یا توضیح کافی داده نشده ، به طور مثال کلیت مقاله میخواد بگه میل ٣٨ قرار بود تلاش روس ها به نوعی در جهت آپگرید میل ٨ وی ٣ با تجهیزات و به خصوص الکترونیک غربی باشه ولی از طرفی از دو نوع موتور صحبت شده که نمونه روسی با نمونه غربی از توان یکسانی بهره میبرند و احتمالاً تو مصرف سوخت فرق دارند و از استفاده از الکترونیک غربی صحبتی نشده و فقط گفته شده مانیتور هاش ساخت شرکت تالس فرانسست. خلاصه کنم و سر بزرگواران رو درد نیارم سؤالم این بوده که از چه تجهیزات غربی قرار بوده در میل ٣٨ استفاده بشه (حالز کار به این نداریم که به دلیل تحریم محقق شده یا نه) و قرار بوده به طور کلی میل ٨ چه تفاوت فاحشی با میل ٨ وی ٣ داشته باشه چون حداقل از ظاهرش که برنمیاد به پیشرفتگی هلیکوپتر های یوروکاپتر باشه یا امضایی از اونها درش به چشم نمیاد.    با تشکر از صبر و حوصله و همینطور انتقادپذیری شما

    • انتظار چی رو داشتین هلیکوپتره جنگنده که نیست مثل مثلاً سوخو ٣٠ هندی که الکترونیک فرانسوی و اسرائیلی داره خیلی با نسخه روسی متفاوت باشه حتی میل ٣٨ رادار هم نداره و تنها یه رادار هواشناسی داره که تکنولوژی پیچیده ای نیست و یه سری مانیتور ساخت فرانسه و احتمالاً سنسور های دقیقتر غریبی که وضعیت رو نشون میدن و جای عقربه ها رو گرفتن. حالا قرار بود یه موتور غربی هم تو نسخه غیر نظامیش امکان نصب داشته باشه که مشتریای بیشتری رو بتونه جذب کنه شاید اونا زیرساخت موتور شرقی نداشته باشن که این آپشن هم به خاطر تحریم های روسیه امکان پذیر نشد.

      • دوست گرامی همچین میگی یک سری لوازم پیش افتاده غربی انگار یک مشت گل و منگول و آویز برا جلو آیینه اش میخوان بگیرن دوست گرامی تمامی امکانات ناوبری و نشانگرهای بالگرد که کلیدی ترین قسمت بالگرد هستن و کوچکتری خطای اونها موجب سقوط بالگرد یا گم کردن مختصات میشه هستن

  • باتشکر همونجور که اشاره کردید چندان چیزی بیشتر از میل ۸ ومیل۱۷ ارائه نمیده

  • سلام استاد در آورین که ( خروجی بالگرد در هر سمت رو به بیرون داده شد ولی بالگرد دست  کم در نسخه های که تاکنون ساخته شده اند فاقد هر گونه جیمینگ  فروسرخ است که البته نصب ان نیز کار سختی نیست ) چرا نصب جمینگ فروسرخ براشون کار سختیه ؟

  • سلام استاد تارخ این از خانواده۱۷، mi171است که با کمی تغییرات اسمش را عوض میکنند. 

  • جالب بود آقای تارخ چرا روسها بالگرد سبک  در گازل یا دیفندر ندارند اینگار دوست دارند همیشه بالگرد یغور و گنده بسازند؟