بالگرد ترابری میل 38

دراوائل دهه 1980 شوروی به دنبال جایگزین برای بالگرد میل 8 بود. میل8 بالگرد فوق العاده  شایسته ای بود کارامد و مقاوم .هزارن فروند از ان ساخته شده بود و همچنان مشتریان بسیار داشت و ستون فقرات ارتش شوروی را تشکیل میداد .با وجود این شوروی دست  به مطالعاتی  برای  جایگزین ان زد. این طرح منجر به پروژه ای از سوی خود کمپانی میل با نام میل 38 شد(برای اشنایی با میل8 اینجا را کلیک کنید)

طرح بالگرد جدید اولین بار در سال 1989 اعلام شد و یک ماکت در ابعاد واقعی در سال 1991  به نمایش در امد ولی برنامه  برای مدتها رها شد که دلیل ان فروپاشی شوروی و بی پولی روسها بود . در دهه 1990 کمپانی میل همچنان در حال ساخت  میل8 بود و اصلا نیازی به بالگرد جدید  نمی شد(حتی همکنون هم حس نمی شود)  ولی در همان دهه  میل برای اینکه بتواند در نهایت به یک جایگزین برای میل8 دست کم در دهه اینده پیدا کند دست به همکاری  با یورکاپتر یا همان بخش بالگرد سازی ایرباس زد.

دو دلیل در این همکاری وجود داشت. اول اینکه میل تلاش کرد بتواند در این همکاری از فناوری های پیشرفته غربی از جمله در زمینه الکترونیک استفاده کند دوم اینکه بتواند با استفاده از برخی از تجهیزات عمدتا فرانسوی  بتواند در غرب هم بازری  برای خود دست پا کند

بالگرد میل 38 در سال 2003 پرواز کرد و به صورت محدود در سال 2015 وارد خط تولید شد

میل 38 یک بالگرد با بدنه کشیده   تا حدی شبیه  نسخه های اخر میل 8 مانند نسخه وی 3 به بعد است . بدنه بالگرد از سه لایه کامپوزیت  تشکیل  شده است  و به شکل خاصی شبیه  بالگرد  امریکای  اس 92 و اروپایی  EH-101 است. بالگرد دارای  دمی در بالای  بدنه و یک درب بارگیر در انتهای بدنه زیر دم اصلی است  که دارای  یک درب  یک تکه است که به طرف پایین باز شده و حکم یک سطح شیب دار را نیز بازی میکند(مانند نسخه های  اخر میل8 و 17)

بالگرد دارای  پنچ پنجره در هر سمت است و در سمت راست بدنه دارای یک درب برای  سوار کردن نفرات در کنار است که به طرف پایین باز شده و دارای پلکان بوده  و در سمت چپ دارای یک درب گشویی است که میتوان از ان برای شلیک مسلسل نیز استفاده کرده  . بالگرد دارای  دماغه ای شبیه نسخه های اخر میل 8 است  و در دماغه دارای یک رادار هواشناسی می باشد    و دید رو به بیرون خلبان  شبیه میل 8  وی 5 است. کابین خلبان دارای  پنج نمایشگر  بزرگ چند منظوره رنگی ساخت تالس فرانسه است و با دوربین دید در شب برای پرواز شبانه هماهنگ شده است. بالگرد از هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده فلر و چف استفاده میکند که البته این مسئله بستگی به سفارش دارد زیرا در دو نسخه نظامی و غیر نظامی تولید خواهد شد

بالگرد میتواند 6 تن بار در داخل و 7 تن بار در خارج (نه همه با هم ) را حمل کند و بخش بارداخلی  دارای 8.5 متر طول،2.3 متر عرض و 1.8 ارتفاع است و میتواند 30 سرباز را حمل کند  و بخش بیرونی حمل بار نیز شامل دو غلاف زیر بدنه برای گرفتن بارهای خارجی است . بالگرد دارای  سه ارابه فرود ثابت   است که ارابه جلوی  دو چرخ و مابقی تک چرخ می باشد

بالگرد دارای  دو نوع موتور است. در دو پیش نمونه  تولیدی نخست یکی مجهز دو  موتور پرات اندویتنی کانادا از  نوع  پی دبلیو 127 است که 2800 اسب بخار قدرت دارد  که قرار است در نسخه صادراتی ویا نسخه غیر نظامی نصب شود ولی نسخه روسی از نسل جدید موتور تی وی  7-117 وی بهره میبرد که ان نیز قدرت مشابه دارد. موتور روسی موتور بالگردهای چون میل17 ، 35،28  و کاموف 27 و خانواده ان و کاموف 52 است .در مرحله نخست  قبل از تحریم های غرب قرار بود نسخه روسی  نیز از موتور غربی استفاده کند که قرار بود تحت امتیاز در داخل روسیه  تولید شود ولی بعد از اغاز تحریم های غربی علیه روسیه  قرار شد   نسخه در خدمت روسها از موتور روسی استفاده کند . خروجی بالگرد در هر سمت رو به بیرون داده شد ولی بالگرد دست  کم در نسخه های که تاکنون ساخته شده اند فاقد هر گونه جیمینگ  فروسرخ است که البته نصب ان نیز کار سختی نیست

بالگرد دارای 5 ملخ کامپوزیت است و در نسخه نظامی بدنه در برابر  اتش توپ20 م م و ملخ  در برابر اتش توپ23 م م مقاومت دارد. در نسخه نظامی بالگرد  سنگینتر است زیرا دارای صفحه زرهی در زیر بدنه است که شامل مواد ترکیبی  فایبر گلاس  فشرده است  و دارای شیشه های ضد گلوله دست کم با مقاومت در برابر گوله های 12.7 م م است . این بالگرد میتواند با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت پرواز کند اگرچه سرعت اقتصادی  کیلومتر بر ساعت است. برد انتقالی بالگرد 1550 کیلومتر با مخازن سوخت خارجی است . تاکنون میل 38 مسلح دیده نشده است ولی میتوان انتظار داشت مانند تمامی بالگرد های روسی بتوان ان را به بالچه های قابل جدا شونده  تجهیز کرد و زیر بالچه ها راکت و توپ بست

میل 38 اگرچه یک طرح جدید است ولی عملا یک طرح قدیمی در لباس یک طرح  جدید است. این بالگرد شباهت بسیاری به بالگرد میل 8 دارد و از نظر موتور و اونیک با نسخه های اخر در حال تولید میل 17 مانند میل 17 وی 5 هیچ تفاوت  عمده ای ندارد از این در کسب مشتری ناکام مانده است. از طرفی حضور بیش از 40 ساله میل 8 و 17 در خط تولید و اشنایی بیش از 70 کشور جهان با ان به این معنی است که هر کشوری ترجیه میدهد همان بالگرد قدیمی به روز شده را خریداری کند تا یک بالگرد قدیمی در پوست یک بالگرد جدید را

تا کنون سه پیش نمونه از این بالگرد تولید شده است.قرار است از سال 2016 تحویل مشتریان شود البته این بالگرد فعلا سفارش نظامی ندارد   و خود روسها  نیز در سال 2012 بیش از 150 میل 8  سفارش  دادند. در حال حاظر   انگشت  شمار سفارش  غیر نظامی  برای حمل نقل VIP برای  این بالگرد ثبت شده  اگرچه بازاریابی ان ادامه  دارد ولی مشتری  خواصی ندارد. میل38 فعلا زیر سایه  میل 8 است زیرا میل8 دست کم تا سال 2018 سفارش دارد .

مشخصات

طول:19.70 متر

بلندی:5.13 متر

وزن خالی:8.3 تن

بیشترین وزن برخاستن:16.2 تن

موتور: دو دستگاه موتور  Klimov TV7-117V  با توان 2800 اسب بخار  و یا  Pratt & Whitney Canada PW127

بیشترین سرعت:300 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:285 کیلومتر بر ساعت

برد با 3 تن بار:660 کیلوگرم

توان: توان حمل 30 سرباز.. تا 6 تن بار در داخل و یا 7 تن بار در خارج بدنه

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 

دسته بندی شده در: