دراوائل دهه ۱۹۸۰ شوروی به دنبال جایگزین برای بالگرد میل ۸ بود. میل۸ بالگرد فوق العاده  شایسته ای بود کارامد و مقاوم .هزارن فروند از ان ساخته شده بود و همچنان مشتریان بسیار داشت و ستون فقرات ارتش شوروی را تشکیل میداد .با وجود این شوروی دست  به مطالعاتی  برای  جایگزین ان زد. این طرح منجر به پروژه ای از سوی خود کمپانی میل با نام میل ۳۸ شد(برای اشنایی با میل۸ اینجا را کلیک کنید)

طرح بالگرد جدید اولین بار در سال ۱۹۸۹ اعلام شد و یک ماکت در ابعاد واقعی در سال ۱۹۹۱  به نمایش در امد ولی برنامه  برای مدتها رها شد که دلیل ان فروپاشی شوروی و بی پولی روسها بود . در دهه ۱۹۹۰ کمپانی میل همچنان در حال ساخت  میل۸ بود و اصلا نیازی به بالگرد جدید  نمی شد(حتی همکنون هم حس نمی شود)  ولی در همان دهه  میل برای اینکه بتواند در نهایت به یک جایگزین برای میل۸ دست کم در دهه اینده پیدا کند دست به همکاری  با یورکاپتر یا همان بخش بالگرد سازی ایرباس زد.

دو دلیل در این همکاری وجود داشت. اول اینکه میل تلاش کرد بتواند در این همکاری از فناوری های پیشرفته غربی از جمله در زمینه الکترونیک استفاده کند دوم اینکه بتواند با استفاده از برخی از تجهیزات عمدتا فرانسوی  بتواند در غرب هم بازری  برای خود دست پا کند

بالگرد میل ۳۸ در سال ۲۰۰۳ پرواز کرد و به صورت محدود در سال ۲۰۱۵ وارد خط تولید شد

میل ۳۸ یک بالگرد با بدنه کشیده   تا حدی شبیه  نسخه های اخر میل ۸ مانند نسخه وی ۳ به بعد است . بدنه بالگرد از سه لایه کامپوزیت  تشکیل  شده است  و به شکل خاصی شبیه  بالگرد  امریکای  اس ۹۲ و اروپایی  EH-101 است. بالگرد دارای  دمی در بالای  بدنه و یک درب بارگیر در انتهای بدنه زیر دم اصلی است  که دارای  یک درب  یک تکه است که به طرف پایین باز شده و حکم یک سطح شیب دار را نیز بازی میکند(مانند نسخه های  اخر میل۸ و ۱۷)

بالگرد دارای  پنچ پنجره در هر سمت است و در سمت راست بدنه دارای یک درب برای  سوار کردن نفرات در کنار است که به طرف پایین باز شده و دارای پلکان بوده  و در سمت چپ دارای یک درب گشویی است که میتوان از ان برای شلیک مسلسل نیز استفاده کرده  . بالگرد دارای  دماغه ای شبیه نسخه های اخر میل ۸ است  و در دماغه دارای یک رادار هواشناسی می باشد    و دید رو به بیرون خلبان  شبیه میل ۸  وی ۵ است. کابین خلبان دارای  پنج نمایشگر  بزرگ چند منظوره رنگی ساخت تالس فرانسه است و با دوربین دید در شب برای پرواز شبانه هماهنگ شده است. بالگرد از هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده فلر و چف استفاده میکند که البته این مسئله بستگی به سفارش دارد زیرا در دو نسخه نظامی و غیر نظامی تولید خواهد شد

بالگرد میتواند ۶ تن بار در داخل و ۷ تن بار در خارج (نه همه با هم ) را حمل کند و بخش بارداخلی  دارای ۸٫۵ متر طول،۲٫۳ متر عرض و ۱٫۸ ارتفاع است و میتواند ۳۰ سرباز را حمل کند  و بخش بیرونی حمل بار نیز شامل دو غلاف زیر بدنه برای گرفتن بارهای خارجی است . بالگرد دارای  سه ارابه فرود ثابت   است که ارابه جلوی  دو چرخ و مابقی تک چرخ می باشد

بالگرد دارای  دو نوع موتور است. در دو پیش نمونه  تولیدی نخست یکی مجهز دو  موتور پرات اندویتنی کانادا از  نوع  پی دبلیو ۱۲۷ است که ۲۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد  که قرار است در نسخه صادراتی ویا نسخه غیر نظامی نصب شود ولی نسخه روسی از نسل جدید موتور تی وی  ۷-۱۱۷ وی بهره میبرد که ان نیز قدرت مشابه دارد. موتور روسی موتور بالگردهای چون میل۱۷ ، ۳۵،۲۸  و کاموف ۲۷ و خانواده ان و کاموف ۵۲ است .در مرحله نخست  قبل از تحریم های غرب قرار بود نسخه روسی  نیز از موتور غربی استفاده کند که قرار بود تحت امتیاز در داخل روسیه  تولید شود ولی بعد از اغاز تحریم های غربی علیه روسیه  قرار شد   نسخه در خدمت روسها از موتور روسی استفاده کند . خروجی بالگرد در هر سمت رو به بیرون داده شد ولی بالگرد دست  کم در نسخه های که تاکنون ساخته شده اند فاقد هر گونه جیمینگ  فروسرخ است که البته نصب ان نیز کار سختی نیست

بالگرد دارای ۵ ملخ کامپوزیت است و در نسخه نظامی بدنه در برابر  اتش توپ۲۰ م م و ملخ  در برابر اتش توپ۲۳ م م مقاومت دارد. در نسخه نظامی بالگرد  سنگینتر است زیرا دارای صفحه زرهی در زیر بدنه است که شامل مواد ترکیبی  فایبر گلاس  فشرده است  و دارای شیشه های ضد گلوله دست کم با مقاومت در برابر گوله های ۱۲٫۷ م م است . این بالگرد میتواند با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند اگرچه سرعت اقتصادی  کیلومتر بر ساعت است. برد انتقالی بالگرد ۱۵۵۰ کیلومتر با مخازن سوخت خارجی است . تاکنون میل ۳۸ مسلح دیده نشده است ولی میتوان انتظار داشت مانند تمامی بالگرد های روسی بتوان ان را به بالچه های قابل جدا شونده  تجهیز کرد و زیر بالچه ها راکت و توپ بست

میل ۳۸ اگرچه یک طرح جدید است ولی عملا یک طرح قدیمی در لباس یک طرح  جدید است. این بالگرد شباهت بسیاری به بالگرد میل ۸ دارد و از نظر موتور و اونیک با نسخه های اخر در حال تولید میل ۱۷ مانند میل ۱۷ وی ۵ هیچ تفاوت  عمده ای ندارد از این در کسب مشتری ناکام مانده است. از طرفی حضور بیش از ۴۰ ساله میل ۸ و ۱۷ در خط تولید و اشنایی بیش از ۷۰ کشور جهان با ان به این معنی است که هر کشوری ترجیه میدهد همان بالگرد قدیمی به روز شده را خریداری کند تا یک بالگرد قدیمی در پوست یک بالگرد جدید را

تا کنون سه پیش نمونه از این بالگرد تولید شده است.قرار است از سال ۲۰۱۶ تحویل مشتریان شود البته این بالگرد فعلا سفارش نظامی ندارد   و خود روسها  نیز در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۵۰ میل ۸  سفارش  دادند. در حال حاظر   انگشت  شمار سفارش  غیر نظامی  برای حمل نقل VIP برای  این بالگرد ثبت شده  اگرچه بازاریابی ان ادامه  دارد ولی مشتری  خواصی ندارد. میل۳۸ فعلا زیر سایه  میل ۸ است زیرا میل۸ دست کم تا سال ۲۰۱۸ سفارش دارد .

مشخصات

طول:۱۹٫۷۰ متر

بلندی:۵٫۱۳ متر

وزن خالی:۸٫۳ تن

بیشترین وزن برخاستن:۱۶٫۲ تن

موتور: دو دستگاه موتور  Klimov TV7-117V  با توان ۲۸۰۰ اسب بخار  و یا  Pratt & Whitney Canada PW127

بیشترین سرعت:۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:۲۸۵ کیلومتر بر ساعت

برد با ۳ تن بار:۶۶۰ کیلوگرم

توان: توان حمل ۳۰ سرباز.. تا ۶ تن بار در داخل و یا ۷ تن بار در خارج بدنه

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 

دسته بندی شده در:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.