بالگردها

بالگرد ترابری میل 6 و میل 26

بالگرد ترابری میل 6 و میل 26

میل 6

طرح ساخت یک بالگرد  بزرگ با توان حمل 11 تن بار در اواخر سال 1952  در دفتر طراحی میل اغاز شد. قرار بود بالگرد جدید بتواند  11 تن بار را تا برد 240 کیلومتری حمل کند

طرح جدید با نام وی 6 نام گذاری  شد و در  سال 1954  این مسئله مورد بررسی قرار گرفت که بالگرد جدید  باید در بخش نظامی و غیر نظامی خدمت کند.در ان زمان ایرفلوت   که شرکت  هواپیمای شوروی بود نیاز به بالگردی بزرگ برای  حمل و  نقل در مناطق جنگلی و منطقه سیبری   داشت  و ارتش نیز بالگردی برای حمل تجهیزات  سنگین موشکی و توپخانه ای می خواست

اولین نمونه بالگرد وی 6  در 5 ژوئن سال 1957  پرواز کرد و دومین پیش نمونه در اوائل سال 1958.سرانجام در سال 1960 تولید این بالگرد با نام میل 6 مورد تصویب قرار گرفت. اولین بالگرد تولید در سال 1962 وارد خدمت شد  و در سال 1965 در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشته شد. تا زمان تولید  میل 26، میل 6 که ناتو به ان نام هوک نهاده بود بزرگترین بالگرد جهان بود.

میل 6
میل 6

میل6 بالگردی است کشیده با طول  بدنه 30 متر که 15 متر کشیده  تر از شینوک است  با دمی در بالا و درب بارگیری عقب. از دو دستگاه موتور توربوشفت دی 25 وی با توان  هر یک 5500 اسب بخار  بهره می برد که تا مدتها قدرتمند ترین موتور توربوشف جهان بود . دارای  دو دریچه بزرگ  برای دستراسی برای خدمه تعمیر و نگهداری  به موتور بود . بالگرد دارای  5 تیغه پروانه اصلی بود از جنس فولاد بود  و در دم نیز دارای  یک پروانه چهار تیغه از جنس فولاد است .

میل 6 دارای پنج خدمه بود که شامل  خلبان و کمک خلبان،ناوبر ، اپراتور رادیو ومهندس پرواز  بود.می توانست  در بخش بار  70 سرباز  و یا 41 برانکارد را حمل کند. این بالگرد توان حمل تا 11340 کیلوگرم بار داخلی را داشت  و با یک کابل می تواند 8 تن بار خارجی را نیز به صورت اویخته حمل کند.دارای دو درب در سمت چپ و یک درب در سمت راست بدنه برای حمل مسافر بود  و همچنین دارای  درب سوار شدن خلبان در دو طرف بالگرد در قسمت  جلو بود. بالگرد دارای دماغه ای شیشه ای  بود که محل قرار گرفتن ناوبر بود.

دارای دو لنگه درب  در قسمت  عقب بود که پشت سر ان دارای  یک سطح شیب دار مانند بسیاری از بالگرد های روسی  بود که ان سطح شیب دار برای سوار کردن خودرو استفاده میشود. همچنین یک کشنده با توان کشیدن 800 کیلوگرم بار به درون بالگرد در پشت کابین خلبان نصب شده بود.

دارای  دو بال 15 متری در دو طرف بدنه با یک زاویه شیب 15.75 درجه ای  برای کنترل لیفت  در هنگام پرواز است .دارای  یک واحد استارت کمکی بود و از سه چرخ ثابت هر کدام  با دو چرخ بهره  می برد که چرخ  جلو متحرک بود و برای هدایت بالگرد روی زمین  است. قسمت زیر بالگرد زره پوش شده بود و  مخازن سوخت  نیز مقاومت بالای  در برابر اتش زمینی  دارد.

 بالگرد دارای چهار  مخزن سوخت داخلی است   و میتواند در بخش درون بار دو مخزن یدکی برای حمل و  نقل دوربرد حمل کند.

دارای سامانه ناوبری برای  پرواز در روز و شب است و از هشدار دهنده  رادار و سامانه شناسایی دوست از دشمن بهره برده   و می تواند  یک مسلسل 12.7 م م دوشکا  را در دماغه حمل کند.

در کنار نسخه نظامی میل 6 A  ، نسخه غیر نظامی میل 26 پی نیز در سال 1965 تولید شد.این نمونه دارای  صندلی  برای حمل  80 مسافر بود و از توالت و اشپزخانه بهره می برد   ولی درب تاشو عقب نداشت.

همچنین بر اساس این بالگرد نسخه جنگ الکترونیک و استراق سمع  ،نمونه ای مجهز به رادار نقشه بردار ،نمونه ای به عنوان پس فرمانده ای  نیز ساخته شد. با نصب مخزن در درون بالگرد از ان به عنوان اتش خاموش کن نیز استفاده شد

Mi6SideView

این بالگرد با ورود به خدمت به ارتش سرخ قدرت جابجای  این نیرو را بشدت افزایش داد. برای حمل تجهیزات توپ خانه و موشک  شوروی  به کار رفت و با اشغال   نظامی افغانستان توسط شوروی برای حمل تجهیزات  سنگینی که توسط ایلیوشین 76 از شوروی اورده شده  بود به خط مقدم  استفاده میشد.در جریان  ماجرای انفجار راکتور اتمی چرنوبیل  تعداد زیادی  از این بالگرد برای فروریختن مواد پاک کننده محیط از رادیواکتیو  استفاده شد که البته همه انها بعدها به دلیل شدت الودگی  دفن شدند.

بین سال های 1959 تا 1981 در مجموع 925 تا 930  فروند از این بالگرد تولید شد که البته 60 فروند نیز  به بیش از 12 کشور جهان صادر شد که همواره برای جابجایی  های سنگین حتی در بخش غیر نظامی نیز به کار رفت.  در جنگ های چون نبرد سال 1973 ، نبرد در اتیوپی  و جنگ ایران و عراق خدمت کرد و در روسیه  در سال 2002  از خدمت خارج شد و جای خود را به میل 26 داد  و امروزه دیگر در هیچ کشوری در خدمت نیست

میل 26

شوروی در دهه 1960  دست به توسعه بالگردی بزرگتر با نام میل 12 زد که توان حمل تا 40 تن بار را نیز داشت. این بالگرد به دلیل عدم نیاز به بالگرد چنین بزرگ تنها از چند پیش نمونه فراتر نرفت  تا اینکه در نهایت میل به طرف طرحی  مشابه میل 6 با نام میل 26 رفت

بالگرد جدید در 14  فرویه سال 1977 اولین پرواز  خود را انجام داد . بالگرد جدید در سال 1983 وارد خدمت  شد و ناتو به ان لقب هلو را داد.

میل26 دارای طرحی بسیار مشابه میل 6 بود با همان اندازه و شکل ولی بسیار پیشرفته تر بود و همکنون جایگاه بزرگترین و پرتوانترین  بالگرد جهان را بر دوش می کشد .بالگرد توان حمل 90 سرباز و 20 تن بار داخلی را دارد که  رشد قابل ملاحظه ای در قیاس با میل 6 دارد.

بالگرد دارای دو موتور توربوشفت دی 136 با توان هر یک 11400 اسب بخار است که همکنون قدرتمند ترین موتور های توربوشف جهان است  و از یک ملخ اصلی هشت تیغه بهره می برد که از ترکیبی از  فولاد کامپوزیت و تیتانیوم  ساخته شده است. میل 26 همکنون تنها بالگرد جهان با یک ملخ اصلی هشت  تیغه است و به گفته  تمامی افرادی  که با ان پرواز کردند پرواز با ان را بسیار  نرم توصیف کره اند. دم نیز دارای یک   ملخ  پنج تیغه است و  دارای  چرخ و درب عقب بارگیری مشابه میل 6 بود .

دارای پنچ خدمه که شامل  خلبان، کمک خلبان، ناوبر ، مهندس پرواز  و مسئول بارگیری است . دارای  درب کناری برای سوار شدن خدمه است و  از سه دوربین مجزا  در زیر بدنه  برای دیدن تصاویر  بار اویخته و کنترل بهره می برد . این بالگرد 20 تن بار داخلی را حمل میکند و می تواند  تا 14 تن بار را نیز به صورت اویخته حمل کند. دارای  یک کشنده برای بالا کشیدن بار  به درون بالگرد از طریق درب عقب و سطح شیب دار با توان کشیدن  5.5 تن بار است.

1515948

میل 26 طراحی شده برای ارتش دارای   سامانه شناسایی  دوست از دشمن  و پرتاب کننده شراره است و می تواند در زیر کابین زره نیز حمل کند، اگرچه مسلح نیست ولی می تواند از درب کناری با مسلسل شلیک کرد .

اگرچه طرح اولیه نظامی بود ولی در سال1985 نسخه غیر نظامی با نام میل 26 تی نیز تولید شد.این نمونه با نسخه رزمی فرقی نداشت ولی برخی کیت های نظامی از روی ان برداشته  شد. چند نسخه غیر نظامی بر اساس میل 26 تی ساخته شد

تا کنون 300 فروند از این بالگرد ساخته شده و همچنان در خط تولید است. توسط 15 کاربر نظامی و غیر نظامی به عنوان پر توانترین  بالگرد جهان به خدمت گرفته شده و برخی شرکتها از این بالگرد در سراسر جهان برای  حمل بار های سنگین در ارتفاعات استفاده میکنند

میل 26 در سال 1986 در جنگ  افغانستان  شرکت داشت و در عملیات پاکسازی نیروگاه اتمی چرنوبیل در کنار میل 6 فعالیت کرد . در نبرد چچن  حضور داشت  که سرنگونی یک فروند از انها با موشک شانه پرتاب ایگلا باعث کشته شدن 118 سرباز روس شد که بزرگترین تلفات سقوط یک بالگرد در تاریخ است.

1867073
میل 26
نام میل 6 میل26 شینوک نسخه اف سوپر استالیون
طول 33 متر بدون پروانه 40 متر بدون پروانه 15 متر بدون پروانه 25 متر بدون پروانه
ارتفاع 9.86 متر 9.14 متر 5.77 متر 8.49 متر
وزن خالی 27240 کیلوگرم 18200 کیلوگرم 10185 کیلوگرم 15071 کیلوگرم
بیشترین وزن برخواستن 42500 کیلوگرم 56000 کیلوگرم 22680 کیلوگرم 33300 کیلوگرم
موتور دو موتور دی 25 وی دو موتور دی 136 دو موتور لیکومینگ تی 55 سه  موتور جنرال الکتریک تی 64
قدرت موتور 5500 اسب بخار برای هر موتور 11339 اسب بخار برای هر موتور 4733 اسب بخار برای هر موتور 4380 اسب بخار برای هر موتور
بیشترین سرعت پرواز 300 کیلومتر بر ساعت 295 کیلومتر بر ساعت 315 کیلومتر بر ساعت 315 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 250 کیلومتر بر ساعت 255 کیلومتر بر ساعت 240 کیلومتر بر ساعت 276 کیلومتر بر ساعت
بیشترین برد 1450 کیلومتر 1920 کیلومتر 2252 کیلومتر 1833 کیلومتر
برد با بیشترین بار 650 کیلومتر 255 کیلومتر 741 کیلومتر 600 کیلومتر
سقف پرواز 4500 متر 4600 متر 5640 متر 5500 متر
بیشترین بار قابل حمل داخلی 12تن 20 12تن 13.6 تن
سرباز 70 سرباز و یا 41 برانکارد 90 سرباز و یا 60 برانکارد 33 سرباز و یا 24 برانکارد 37 تا 55  سرباز و یا 32 برانکارد

ترجمه:عبدالحمید تارخ

کابین خدمه میل 26
کابین خدمه میل 26

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن