اغاز کار بر روی میل۸ در سال ۱۹۵۸ اغاز شد. در ام زمان کمپانی میل به ریاست و سر طراحی  میخائیل لینتوویج میل بالگردهای چون میل ۱ و میل۴ را طراحی کرده بود و در حال طراحی میل۶ بود که ان روزگاز بزرگترین بالگرد جهان بود.هدف  از طراحی بالگرد جدید جایگزینی  میل۴ بود و قرار بود بالگرد جدید مجهز  به دو موتور توربوشفت  باشد.در سال ۱۹۵۸ طرح در شوروی تائید شد و قرار شد طرح جدید یک بالگرد متوسط به بالا باشد و به یک  موتور توربوشفت لیوجینکا ای ال ۲۴ وی تجهیز  شود که دارای قدرت ۲۴۰۰ اسب بخار بود.در ان زمان طراحان میل خواهان طراحی بالگرد دو موتوره بودن زیرا نتنها  ایمنی بیشتری داشت  بلکه خود موتور ای ال ۲۴ دست کم در نسخه اولیه چندان مورد اعتماد نبود که بتوان یکی از انها  را استفاده کرد.از این رو میخائیل میل  تلاش کرد رهبران شوروی را به ساخت یک نسخه دو موتوره ترقیب   کند ان هم به این بهانه که نسخه جدید می تواند به عنوان  هواپیماحمل و نقل VIP برای رهبران شوروی به  کار رود . طرح ساخت نسخه دو موتوره با نام وی ۸ ای در سال ۱۹۶۰ تصویب شد ولی در ان زمان موتور مناسب برای  بالگرد جدید در دست راس نبود تا اینکه شرکت لوستو موتور جدید تی وی ۲ با قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار را عرضه کرد.نسخه تک موتوره بالگرد جدید در ۲۴ ژوئن سال ۱۹۶۱ پرواز کرد. دارای موتور جدید و همان پروانه  و سامانه انتقال  قدرت میل ۴ بود. این نمونه در همان سال در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش  گذاشته شد و تا سال ۱۹۶۳ نیز به پرواز ادامه داد دو نمونه دیگر نیز از نسخه تک موتوره  ساختند ولی هرگز پرواز نکرد و جهت ازمون های زمینی از انها استفاده شد

میل8 تی که پاییه تمامی خانواده هیپ شد

میل۸ تی که پاییه تمامی خانواده هیپ شد

نسخه دو موتوره در ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۶۱ پرواز کرد و به غیر از یک ملخ چهار تیغه و دو موتور تی وی ۲ از نظر ظاهر کاملا مشابه نسخه تک سرنشینه  بود. این مدل وی ۸ ای نام داشت و سال بعد به یک تیغه پنچ پره مجهز شد و ناتو به ان لقب هیپ بی را داد(به نسخه تک موتور و یا وی ۸ لقب هیپ ای را داده بود).دو نسخه از نمونه دو موتوره تا سال ۱۹۶۳ توسعه یافت وی ۸ ای پی نسخه غیر نظامی  VIP و وی۸ ای تی نسخه نظامی ان که به غیر تفاوت  در چیدامان داخل کابین عقب و پنجرها فرقی با هم نداشتند.وی ای ۸ نشان داد که ۵۰% توان حمل بار بیشتر از میل ۴ را دارد و بسیار کم هزینه تر است.در سال ۱۹۶۴ ساخت نسخه دو موتوره برای خدمت در ارتش تصویب شد و نمونه از ان وارد خط تولید شد نسخه نظامی با  نام میل۸ تی و نسخه غیر نظامی با نام میل ۸ پی که بین سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۵ هر دو وارد خدمت شدند.کارخانه دولتی در کازان  شروع به اغاز خط تولید کرد ولی در سال ۱۹۷۰ انقدر  سفارش بود که یک خط تولید نیز در سیبری راه افتاد.

اولین نمونه تولید میل۸  تی بود.بدنه ای کشیده  داشت که از فلز  الومینیوم استفاده کرده بودند  و دارای دو دستگاه موتور تی وی ۲-۱۱۷ ای با توان هر یک ۱۵۰۰ اسب بخار بود و در ورودی هوا دارای سیستم ضد یخ و یک یک فیلتر برای پرواز در مناطق بیابانی بود.در میانه دهه ۱۹۶۰ موتور با موتور تی وی ۲-۱۱۷ اف با توان ۱۷۰۰ اسب بخار تعویض شد و چندی بعد این موتور نیز با نسخه  AG همان موتور تعویض شد که هزینه عملیاتی کمتر و اطمینان پذیری بیشتری داشت.دو موتور کمی  با هم فاصله داشتند  و یک درب در سقف کابین بالگرد اجازه دست راسی  از  زیر را به میان دو موتور میداد

میل 17-1 نسخه صادراتی میل 8 ای ام تی در تصویر مجهز به رادار با هوا در دماغه و راکت انداز 80 م م

میل ۱۷-۱ نسخه صادراتی میل ۸ ای ام تی در تصویر مجهز به رادار با هوا در دماغه و راکت انداز ۸۰ م م

دارای پراونه پنچ تیغه اصلی و یک یک پروانه  سه تیغه دم در سمت راست بود. تمامی پروانه های از جنس فلز بود و داری سامانه  ضد یخ.دارای ارابه فرود  سه تک ثابت  بود و چرخ جلو قابیت تحرک برای حرکت بر روی باند را داشت و از یک سامانه ضربه گیر برای تحمل فرودهای سخت بهره می برد.دو مخزن سوخت داخلی در دو طرف  بدنه  داشت  که یک ۷۴۵ لیتر و دگیری ۶۸۰ لیتر سوخت داشت  ولی در اواخر تولید این مخازن به ۱۱۴۰ و۱۰۳۰ لیتر افزایش یافت.همچنین یک مخزن سوخت ذخیره ۴۵۰  لیتری پست جعبه دنده و یا یک مخزن داخلی یدکی ۹۱۵ لیتری نیز قابل نصب بود.

خلبان  و کمک خلبان در جلو در درون یک کابین با دید بسیار بالا با شیشه های متعدد قرار میگرفتند  و یک صندلی تاشو نیز برای مهندس پرواز در پشت  سر انها بود کابین خلبان با دیواری از کابین اصلی جدا شده بود .خلبان در کنار و زیر  پا دارای شیشه ضد گلوله بود تا بتوان بهتر دید داشته باشد .یک درب ورودی کشوه ای  در  پست سر کابین خلبان سمت چپ بالگرد برای  سوار و پیاده کردن نیروه وجود داشت که توان نصب بالا بر نیز وجود داشت. در درون کابین در هر دو طرف یک  ردیف نیمکت  که برای نشست ۲۴ نفر تنظیم شده بود  قرار داشت و میشد تا ۱۲ برانکار را نیز حمل کرد.

یک درب  ورودی کشه ای در عقب وجود داشت که در مدل های مختلف تغییر کرد ولی در میل۸ تی شامل  یک درب دو تکه بودکه پشت سر انها نیز یک رمپ شیب دار بود توان بتوان به راحتی بدون هیچ تجهیزات کامیون   و یا ماشین را سوار کرد.بخش بار کابین ۵٫۳۵ متر طول و ۲٫۳ متر عرض داشت و دارای  ارتفاع ۱٫۸ متر بود  و میتوانست  تا ۴۰۰۰ کیلوگرم  بار داخلی را حمل کند.همچنین یک بالابر  به سقف  کابین وصل بود که دقیقا  در زیر ان در کف کابین یک درب مربع شکل بود که با برداشتن ان میشد تا ۲۰۰ کیلو بار(برای پایین کشیدن  و یا بالا کشدن یک سرباز قدرت داشت تا بدون باز  کردن درب بالگرد از طریق کف بالگرد این کار را کرد. میل۸ تی توان حمل تا ۳۰۰۰کیلوگرم بار اویخته خارجی داشت .

میل۸ برای حمل سلاح در نظر گرفته شده بود اگرچه این توان تا سال ۱۹۶۹ در دستراس نبود . در مرحله اول  با  نصب  بالچه  تسلیحات  میل ۴ بر روی ان نصب شد که دارای دو جایگاه  در هر طرف بود . میتوانست  تا چهار راکت انداز ۵۷ م م ۱۶ لول اس۵ و یا تا دو بمب ۵۰۰ کیلویی را حمل کند . نسخه مسلح میل ۸ تی وی نام گرفت و ناتو به ان لقب هیپ سی را داد ولی نسخه  تی و تی وی هیچ فرقی باهم نداشتند غیر بالچه حمل سلاح که انهم  به راحتی قابل نصب روی میل ۸ تی بود.تمام مدلها می توانست  بین چهار تا شش مخزن سوخت خارجی  را حمل کند.

در سال ۱۹۷۴ در کازن نسخه جدید  میل ۸ تی وی -۲ توسعه یافت تفاوت  با نسخه تی نداشت  ولی دارای یک جایگاه  تسلیحاتی سه تایی در هر سو  بود  که میتوانست  تا ۶ راکت اندازه ۵۷ م م با ۱۹۲ راکت را حمل کند.همچنین این مدل دارای توان حمل  تا چهار موشک ضد تانک ای تی ۲ نسخه سی با  سامانه هدایت نیم خودکار سیمی را داشت  که توسط یک فرستنده رادیویی  این موشک  را  توسط کمک خلبان هدایت میکرد این مدل همچنین دارای  صفحه هات زرهی  در زیر بدنه  و کنار کابین بود .نسخه تی وی و تی وی ۲ دارای  یک مسلسل  ۷٫۶۲ م م پی کا ام در جلوی دماغه بین دو خلبان بودند که ان  را رو به جلو ثابت کرده و میشد هم راسته دماغه بالگرد از ان بهره برد.نسخه صادراتی از این بالگرد با نام میل۸ تی وی کا ساخته شد که توان حمل شش  موشک ضد تانک هدایت سیمی مالیوتکا  را بر روی جایگاه حمل تسلیحات  داشت (نه زیر  ان)

میل 8 ای ام تی ارتش روسیه در این تصویر دریچه زیر بالگرد که در بالای ان یک بالابر نصب است مشخص است

میل ۸ ای ام تی ارتش روسیه در این تصویر دریچه زیر بالگرد که در بالای ان یک بالابر نصب است مشخص است

در اواخر دهه ۱۹۷۰ هیپ های تولیدی به جیمینگ فروسرخ  در پشت  سر خروجی موتور بر روی دم و پرتاب کندده شراره برای مقابله با موشک  های چون استنیگر مجهزشدند

مدلهای مختلف  میل۸

میل۸ تی پاییه چند ده مدل مختلف میل۸ شد که برای عملیات های  مختلف به کار رفت

میل ۸ وی   کا پی  :نسخه پست فرمانده ای بر اساس نسخه  تی دارای  سامانه های ارتباطی بیشتر و یک سامانه جنگ الکترونیک

میل۸ پی پی:نسخه جنگ الکترونیک  برای   ایجاد اختلال بر روی رادار و یا سامانه های ارتباطی دشمن دارای شش رادار با انتن  X شکل  بر روی بدنه از نوع اس  پی اس ۶۳ . نسخه ارتقا یافته ای از همین مدل  با نام پی پی ای  نیز به همین  شکل توسعه  یافت. ناتو به این مدل هیپ کا گذاشت

میل۸ ام بی:نسخه پزشکی که برخی دارای  تجهیزات  مقابله با الودگی  های اتمی برای بیماران داشت

میل ۸ ار :نسخه شناسایی با بینی شیشه ای تر برای میدان دید  بیشتر. نسخه های مشابه ای با نام  ار جی ،تی جی  وی دی توسعه  یافت که برخی برای شناسایی در  میدان های  جنگ اتمی توسعه  یافته بود

میل ۸ اس پی:نسخه ای برای جستجو و نجات  کپسول های فضای

میل ۸ پی اس:نسخه جستجو و نجات  برای نیروی هوایی

میل۸ تی زد: یک نسخه  تانکر سوخت رسان  برای سوخت رسانی  به خودرو های نیروی زمین  در شرایط خاص و حتی دیگر بالگردها بر روی زمین

میل ۸ تی ال:نسخه اتش نشان

میل 17(نسخه صادراتی میل 8 ام دی)مجهز به شش راکت انداز اس5

میل ۱۷(نسخه صادراتی میل ۸ ام دی)مجهز به شش راکت انداز اس۵

نسل دوم میل ۸

تا میانه دهه ۱۹۷۰  بیش از ۴۵۰۰ فروند از میل۸ تی  و نسخه های برگرفته ساخته شد که ۱۷۰۰ فروند  انها صادر شد.در اوائل دهه  ۱۹۷۰ تصمیم به ساعت نسخه بزرگتری از میل۸ با نام میل۸ ام شد. این طرح لغو شد ولی در میانه همان دهه میل۸ ام تی جای ان را گرفت که نسل دوم میل۸ بود.

بزرگترین تفاوت  این دو نسل  به عبارتی میل۸ تی و فرزندانش با میل ۸ ام تی موتور جدید بود. موتور تی وی ۳-۱۱۷ ام تی با توان ۱۹۰۰ اسب بخار نتنها قدرت بیشتری  داشت  بلکه بسیار اطمینان  پذیری بیشتری داشت  و مصرف سوختش هم کمتر بود.همچنین سامانه انتقال قدرت تعویض شده بود و سامانه  های ناوبری  نیز تمیل  شد.مدل ۸ ام تی کشیده تر بود و دارای توان حمل تا ۳۰ سرباز را داشت  از مابقی جنبه ها  مشابه  هم بودند. در سال ۱۹۷۷ این نمونه وارد خط تولید شد و هیپ  اچ نام داشت و نسخه صادراتی این مدل  میل ۱۷ نام گرفت.

در دهه ۱۹۸۰ شوروی در افغانستان  درگیر شد  میل۸ ستون فقران بالگردها بود . اولین مشکل  که پیش امد  اب هوایی گرم و از طرفی گرد غبار بسیار  بود. فیلتر قبلی به کار نمی امد  و به سرعت یک فیلتر  نیم کره ای برای دو ورود موتور طراحی شد.راک ۵۷  م م ضعیف ارزیابی شد و به جای ان از  راکت ۸۰ م م استفاده شد  و نصب توپ۲۳ م م در غلاف کارای  بیشتری نسبت به دیگر سلاح ها داشت.زره در ناحیه کابین افزوده  شد تا در برابر اتش  مسلسل ۱۲٫۷ م م مقاومت کند که در مجموع ۱۸۰ کیلو به وزن بالگرد افزود.بر اساس میل۸ ام تی نسخه های مختلفی توسعه یافتند مانند میل ۸ ای ۱ تا ام تی ۷ که نسخه صادراتی ان میل۱۷ وی   ۱تا ۷ شناخته می شود که تغییراتی در بخشهای مختلف داشتند.

میل 17 وی5 (نسخه صادراتی میل8 ام تی وی 5)(همکنون پیشرفته ترین نسخه میل 8 است که در تصویر مجهز به غلاف توپ 23 م م و راکت اس8 دیده می شود

میل ۱۷ وی۵ (نسخه صادراتی میل۸ ام تی وی ۵)(همکنون پیشرفته ترین نسخه میل ۸ است که در تصویر مجهز به غلاف توپ ۲۳ م م و راکت اس۸ دیده می شود

در سال ۱۹۹۶ نسل سوم میل۸ با نام میل ۸ام تی وی ۵  (نسخه صادرانی میل۱۷ وی۵) ساخته شد که دارای  یک دماغه فلزی(بر خلاف شیشه ای قبلی) و یک رادار اب و هوا در درون ان داشت.دارای  یک درب یک تکه جمع شونده  رو به عقب به صورت شیب دار برای سوار کردن خودرو بود . این نمونه توان حمل تا ۴۰ سرباز را داشت  و کابین هماهنگ  با دوربین دید  در شب شده بود.بر اساس  این  مدل یک نسخه با دوربین دید  حرارتی در زیر  دماغه ساخته شد که میل۱۷ ام دی نامیده  می شد  که برخی فقط دارای دوربین دید شبانه داشت.

از جمله دیگر نسخه  های میل ۸ ام تی میتوان به میل ۸ ای ام تی نسخه توسعه یافته در کازان در سال ۱۹۹۱ با موتور  وی کا ۲۵۰۰ که نسخه ای از موتور تی وی ۳-۱۱۷ است که برای مناطق گرم با اب و هوایی خشک بسیار مناسب است  که نسخه صادراتی  ان میل ۱۷۱ خوانده شد.نسخه ای با نام میل ۸ ای ام تی اس اچ ساخته شد که توان شلیک موشک  ضد تانک اشتروم را دارد و از سال ۲۰۱۰ وارد خدمت شده است و نسخه صادراتی میل۱۷ ای ام تی اس اچ نام گرفت.

میل 8 ای ام تی اس اچ نسخه ویژه مسلح به موشک ضد تانک اشتروم

میل ۸ ای ام تی اس اچ نسخه ویژه مسلح به موشک ضد تانک اشتروم

میل۱۴

در دهه ۱۹۶۰ شوروی خواهان به خدمت گیری بالگرد ضد  زیر دریای  و جستجو  و نجات  دوموتوره جدید  بود. بر اساس  طرح وی۸ نسخه وی۸ جی طراحی شد. قرار بود طرح  دارای  بدنه ای قایق شکل  باشد  تا بتوان بر روی اب بدون کیسه  هوا فرود بیاید اگرچه این طرح ممکن بود ولی بسیار پر دردسر بود  و  لغو شد اگرچه طرح  قایق شکل  بالگرد حفظ شد. بالگرد جدید در پیش نمونه وی۱۴ نام گرفت.به دلیل  نبودن موتور تی  وی ۳-۱۱۷  در سال ۱۹۶۷  موتور تی وی ۲ روی ان نصب شد . بالگرد در ۱ اوت سال ۱۹۶۷ پرواز کرد و ازمونها تا سال ۱۹۷۴ طول کشید.در سال ۱۹۷۴ بالگرد جدید با نام میل۱۴ پی ال وارد خمت شد .بالگرد در خط تولید به موتور تی وی ۳-۱۱۷ تجهیز شد و دارای  سامانه انتقال  قدرت و پروانه  میل ۸ بود.

بالگرد دارای یک سونار برای کشف زیر دریایی بود که با کابل به درون اب فرستاده میشد  و در پست بالگرد(همان جای  بود که درب بارگیری میل۸ قرار داشت )،همچنین  دارای ۳۶ سانبوی بود که نسخه هوا پرتاب سونار بود.دارای  یک سامانه اشکار ساز مغناطیسی  ای پی ام ۲۰ بود که برای کشف  زیر دریایی غوطه ور در اب استفاده میشد.رادار جستجو  انتیزتیوا ۲ ام با برد کشف ۲۲۰ کیلومتر بر ضد یک کشتی بزرگ و ۸ کیلومتر برضد یک پیرسکوپ زیر دریایی که روی اب امده.میل ۱۴ میتواند  تا دو اژدر عمقی برای شکار  زیر دریایی و یا دو موشک خا۲۳ با هدایت رادیوی   برای نبرد با اهداف سطحی بهره میبرد .

میل14 پی ال نیروی دریایی لهستان. در زیر دماغه رادار جستجو مشخص است

میل۱۴ پی ال نیروی دریایی لهستان. در زیر دماغه رادار جستجو مشخص است

میل۱۴ در ارتش شوروی در نیروی  دریایی  جایگاه چندان نداشت  زیرا کاموف ۲۵  و بعدها ۲۷ تمام نیروی دریایی را قبضه کرده بود ولی در عوض در بازار صادراتی موفق ترین  بالگرد ضد زیر دریایی شوروی بود و بیش از ۲۶۰ فروند ان ساخته شد. اشتراکات زیاد با میل۸ باعث بازار خوب در سطح جهانی شد

میل ۸ از سال ۱۹۶۴ در خط تولید است. تا کنون بیش از ۲۰۰۰۰ فرذوند زا ان ساخته شده و به ۸۰ کشور جهان صادر شده و پر تعداد ترین بالگرد جهان است.این بالگرد تا سال ۲۰۱۷ نیز همچنان سفارش  دارد و انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ نیز در خدمت باقی بماند.

میل۸ از سال ۱۹۷۳ تا کنون در تمامی جنگ های جهان شرکت داشت و همواره یکی از تاثیر گذر ترین بالگردهای طی این دوران بوده است.

میل ۸ در ایران

ایران ۵ فروند میل ۸ ام تی را در سال ۱۹۹۸ به روسها سفارش داد که تا سال ۲۰۰۰ تحویل گرفت. در ادامه ایران طی دو سری  یک بار ۲۲ و یک بار دیگر ۲۰ فروند میل ۸ ام تی (با نام صادراتی میل۱۷ اس اچ) را سفارش و تحویل گرفت. این بالگردها همگی از دارایی سپاه پاسداران هستند که به راکت انداز ۸۰ م م و  توپ ۲۳ م م مجهز هستد. البته چند فروندی تحویلی نیروی انتظامی نیز  شد.

1691808

میل۸ ام وی تی ۵

کابین میل 17

کابین میل ۱۷

میل 17 سپاه پاسدران مسلح به راکت اس 8 نسخه ای که بر روی جنگنده های روسی نصب میشود . سپاه پاسدران با دارا بود بیش از 40 میل 17 تنها کاربر نظامی این بالگرد در ایران است

میل ۱۷ سپاه پاسدران مسلح به راکت اس ۸ نسخه ای که بر روی جنگنده های روسی نصب میشود . سپاه پاسدران با دارا بود بیش از ۴۰ میل ۱۷ تنها کاربر نظامی این بالگرد در ایران است

نام میل۸ تی میل۸ ام وی تی میل۱۴
طول ۱۸٫۴۶ ۱۸٫۴۵ ۱۸٫۳۸
ارتفاع ۵٫۶۵ ۴٫۷۶ ۶٫۹۳
وزن خالی ۷۲۶۰ ۷۴۸۹ ۱۱۷۵۰
موتور تی وی ۲-۱۱۷ تی وی ۳-۱۱۷ تی وی ۳-۱۱۷
قدرت ۱۷۰۰ اسب بخار ۲۱۹۰ اسب بخار ۱۹۵۰ اسب بخار
سرعت ۲۶۰ ۲۵۰ ۲۳۰
برد ۴۵۰ ۴۶۵ ۵۰۰
سقف پرواز ۴۵۰۰ ۶۰۰۰ ۳۵۰۰
تسلیحات تا شش مقر حمل سلاح با توان حمل ۶ راکت ۵۷ م م ۱۶ لول، و یا شش راکت ۸۰ م م ۲۰ لول  و یا توپ ۲۳ م م در غلاف و بمب و ترکیبی از هر دو و در برخی مدلها موشک ضد تانک اشتروم و یا ای تی ۲ ازدر و موشک خا ۲۳

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

کابین میل 17 وی 5

کابین میل ۱۷ وی ۵

دسته بندی شده در:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.