بالگرد

بالگرد ترابری میل 8 و میل17

بالگرد ترابری میل 8 و میل17

بالگرد ترابری میل 8 و میل17

اغاز کار بر روی میل8 در سال 1958 اغاز شد. در ام زمان کمپانی میل به ریاست و سر طراحی  میخائیل لینتوویج میل بالگردهای چون میل 1 و میل4 را طراحی کرده بود و در حال طراحی میل6 بود که ان روزگاز بزرگترین بالگرد جهان بود.هدف  از طراحی بالگرد جدید جایگزینی  میل4 بود و قرار بود بالگرد جدید مجهز  به دو موتور توربوشفت  باشد.در سال 1958 طرح در شوروی تائید شد و قرار شد طرح جدید یک بالگرد متوسط به بالا باشد و به یک  موتور توربوشفت لیوجینکا ای ال 24 وی تجهیز  شود که دارای قدرت 2400 اسب بخار بود.در ان زمان طراحان میل خواهان طراحی بالگرد دو موتوره بودن زیرا نتنها  ایمنی بیشتری داشت  بلکه خود موتور ای ال 24 دست کم در نسخه اولیه چندان مورد اعتماد نبود که بتوان یکی از انها  را استفاده کرد.از این رو میخائیل میل  تلاش کرد رهبران شوروی را به ساخت یک نسخه دو موتوره ترقیب   کند ان هم به این بهانه که نسخه جدید می تواند به عنوان  هواپیماحمل و نقل VIP برای رهبران شوروی به  کار رود . طرح ساخت نسخه دو موتوره با نام وی 8 ای در سال 1960 تصویب شد ولی در ان زمان موتور مناسب برای  بالگرد جدید در دست راس نبود تا اینکه شرکت لوستو موتور جدید تی وی 2 با قدرت 1250 اسب بخار را عرضه کرد.نسخه تک موتوره بالگرد جدید در 24 ژوئن سال 1961 پرواز کرد. دارای موتور جدید و همان پروانه  و سامانه انتقال  قدرت میل 4 بود. این نمونه در همان سال در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش  گذاشته شد و تا سال 1963 نیز به پرواز ادامه داد دو نمونه دیگر نیز از نسخه تک موتوره  ساختند ولی هرگز پرواز نکرد و جهت ازمون های زمینی از انها استفاده شد

میل8 تی که پاییه تمامی خانواده هیپ شد
میل8 تی که پاییه تمامی خانواده هیپ شد

نسخه دو موتوره در 17 سپتامبر سال 1961 پرواز کرد و به غیر از یک ملخ چهار تیغه و دو موتور تی وی 2 از نظر ظاهر کاملا مشابه نسخه تک سرنشینه  بود. این مدل وی 8 ای نام داشت و سال بعد به یک تیغه پنچ پره مجهز شد و ناتو به ان لقب هیپ بی را داد(به نسخه تک موتور و یا وی 8 لقب هیپ ای را داده بود).دو نسخه از نمونه دو موتوره تا سال 1963 توسعه یافت وی 8 ای پی نسخه غیر نظامی  VIP و وی8 ای تی نسخه نظامی ان که به غیر تفاوت  در چیدامان داخل کابین عقب و پنجرها فرقی با هم نداشتند.وی ای 8 نشان داد که 50% توان حمل بار بیشتر از میل 4 را دارد و بسیار کم هزینه تر است.در سال 1964 ساخت نسخه دو موتوره برای خدمت در ارتش تصویب شد و نمونه از ان وارد خط تولید شد نسخه نظامی با  نام میل8 تی و نسخه غیر نظامی با نام میل 8 پی که بین سال 1964 تا 1965 هر دو وارد خدمت شدند.کارخانه دولتی در کازان  شروع به اغاز خط تولید کرد ولی در سال 1970 انقدر  سفارش بود که یک خط تولید نیز در سیبری راه افتاد.

اولین نمونه تولید میل8  تی بود.بدنه ای کشیده  داشت که از فلز  الومینیوم استفاده کرده بودند  و دارای دو دستگاه موتور تی وی 2-117 ای با توان هر یک 1500 اسب بخار بود و در ورودی هوا دارای سیستم ضد یخ و یک یک فیلتر برای پرواز در مناطق بیابانی بود.در میانه دهه 1960 موتور با موتور تی وی 2-117 اف با توان 1700 اسب بخار تعویض شد و چندی بعد این موتور نیز با نسخه  AG همان موتور تعویض شد که هزینه عملیاتی کمتر و اطمینان پذیری بیشتری داشت.دو موتور کمی  با هم فاصله داشتند  و یک درب در سقف کابین بالگرد اجازه دست راسی  از  زیر را به میان دو موتور میداد

میل 17-1 نسخه صادراتی میل 8 ای ام تی در تصویر مجهز به رادار با هوا در دماغه و راکت انداز 80 م م
میل 17-1 نسخه صادراتی میل 8 ای ام تی در تصویر مجهز به رادار با هوا در دماغه و راکت انداز 80 م م

دارای پراونه پنچ تیغه اصلی و یک یک پروانه  سه تیغه دم در سمت راست بود. تمامی پروانه های از جنس فلز بود و داری سامانه  ضد یخ.دارای ارابه فرود  سه تک ثابت  بود و چرخ جلو قابیت تحرک برای حرکت بر روی باند را داشت و از یک سامانه ضربه گیر برای تحمل فرودهای سخت بهره می برد.دو مخزن سوخت داخلی در دو طرف  بدنه  داشت  که یک 745 لیتر و دگیری 680 لیتر سوخت داشت  ولی در اواخر تولید این مخازن به 1140 و1030 لیتر افزایش یافت.همچنین یک مخزن سوخت ذخیره 450  لیتری پست جعبه دنده و یا یک مخزن داخلی یدکی 915 لیتری نیز قابل نصب بود.

خلبان  و کمک خلبان در جلو در درون یک کابین با دید بسیار بالا با شیشه های متعدد قرار میگرفتند  و یک صندلی تاشو نیز برای مهندس پرواز در پشت  سر انها بود کابین خلبان با دیواری از کابین اصلی جدا شده بود .خلبان در کنار و زیر  پا دارای شیشه ضد گلوله بود تا بتوان بهتر دید داشته باشد .یک درب ورودی کشوه ای  در  پست سر کابین خلبان سمت چپ بالگرد برای  سوار و پیاده کردن نیروه وجود داشت که توان نصب بالا بر نیز وجود داشت. در درون کابین در هر دو طرف یک  ردیف نیمکت  که برای نشست 24 نفر تنظیم شده بود  قرار داشت و میشد تا 12 برانکار را نیز حمل کرد.

یک درب  ورودی کشه ای در عقب وجود داشت که در مدل های مختلف تغییر کرد ولی در میل8 تی شامل  یک درب دو تکه بودکه پشت سر انها نیز یک رمپ شیب دار بود توان بتوان به راحتی بدون هیچ تجهیزات کامیون   و یا ماشین را سوار کرد.بخش بار کابین 5.35 متر طول و 2.3 متر عرض داشت و دارای  ارتفاع 1.8 متر بود  و میتوانست  تا 4000 کیلوگرم  بار داخلی را حمل کند.همچنین یک بالابر  به سقف  کابین وصل بود که دقیقا  در زیر ان در کف کابین یک درب مربع شکل بود که با برداشتن ان میشد تا 200 کیلو بار(برای پایین کشیدن  و یا بالا کشدن یک سرباز قدرت داشت تا بدون باز  کردن درب بالگرد از طریق کف بالگرد این کار را کرد. میل8 تی توان حمل تا 3000کیلوگرم بار اویخته خارجی داشت .

میل8 برای حمل سلاح در نظر گرفته شده بود اگرچه این توان تا سال 1969 در دستراس نبود . در مرحله اول  با  نصب  بالچه  تسلیحات  میل 4 بر روی ان نصب شد که دارای دو جایگاه  در هر طرف بود . میتوانست  تا چهار راکت انداز 57 م م 16 لول اس5 و یا تا دو بمب 500 کیلویی را حمل کند . نسخه مسلح میل 8 تی وی نام گرفت و ناتو به ان لقب هیپ سی را داد ولی نسخه  تی و تی وی هیچ فرقی باهم نداشتند غیر بالچه حمل سلاح که انهم  به راحتی قابل نصب روی میل 8 تی بود.تمام مدلها می توانست  بین چهار تا شش مخزن سوخت خارجی  را حمل کند.

در سال 1974 در کازن نسخه جدید  میل 8 تی وی -2 توسعه یافت تفاوت  با نسخه تی نداشت  ولی دارای یک جایگاه  تسلیحاتی سه تایی در هر سو  بود  که میتوانست  تا 6 راکت اندازه 57 م م با 192 راکت را حمل کند.همچنین این مدل دارای توان حمل  تا چهار موشک ضد تانک ای تی 2 نسخه سی با  سامانه هدایت نیم خودکار سیمی را داشت  که توسط یک فرستنده رادیویی  این موشک  را  توسط کمک خلبان هدایت میکرد این مدل همچنین دارای  صفحه هات زرهی  در زیر بدنه  و کنار کابین بود .نسخه تی وی و تی وی 2 دارای  یک مسلسل  7.62 م م پی کا ام در جلوی دماغه بین دو خلبان بودند که ان  را رو به جلو ثابت کرده و میشد هم راسته دماغه بالگرد از ان بهره برد.نسخه صادراتی از این بالگرد با نام میل8 تی وی کا ساخته شد که توان حمل شش  موشک ضد تانک هدایت سیمی مالیوتکا  را بر روی جایگاه حمل تسلیحات  داشت (نه زیر  ان)

بالگرد ترابری میل 8 و میل17
میل 8 ای ام تی ارتش روسیه در این تصویر دریچه زیر بالگرد که در بالای ان یک بالابر نصب است مشخص است

در اواخر دهه 1970 هیپ های تولیدی به جیمینگ فروسرخ  در پشت  سر خروجی موتور بر روی دم و پرتاب کندده شراره برای مقابله با موشک  های چون استنیگر مجهزشدند

مدلهای مختلف  میل8

میل8 تی پاییه چند ده مدل مختلف میل8 شد که برای عملیات های  مختلف به کار رفت

میل 8 وی   کا پی  :نسخه پست فرمانده ای بر اساس نسخه  تی دارای  سامانه های ارتباطی بیشتر و یک سامانه جنگ الکترونیک

میل8 پی پی:نسخه جنگ الکترونیک  برای   ایجاد اختلال بر روی رادار و یا سامانه های ارتباطی دشمن دارای شش رادار با انتن  X شکل  بر روی بدنه از نوع اس  پی اس 63 . نسخه ارتقا یافته ای از همین مدل  با نام پی پی ای  نیز به همین  شکل توسعه  یافت. ناتو به این مدل هیپ کا گذاشت

میل8 ام بی:نسخه پزشکی که برخی دارای  تجهیزات  مقابله با الودگی  های اتمی برای بیماران داشت

میل 8 ار :نسخه شناسایی با بینی شیشه ای تر برای میدان دید  بیشتر. نسخه های مشابه ای با نام  ار جی ،تی جی  وی دی توسعه  یافت که برخی برای شناسایی در  میدان های  جنگ اتمی توسعه  یافته بود

میل 8 اس پی:نسخه ای برای جستجو و نجات  کپسول های فضای

میل 8 پی اس:نسخه جستجو و نجات  برای نیروی هوایی

میل8 تی زد: یک نسخه  تانکر سوخت رسان  برای سوخت رسانی  به خودرو های نیروی زمین  در شرایط خاص و حتی دیگر بالگردها بر روی زمین

میل 8 تی ال:نسخه اتش نشان

 

میل 17(نسخه صادراتی میل 8 ام دی)مجهز به شش راکت انداز اس5
میل 17(نسخه صادراتی میل 8 ام دی)مجهز به شش راکت انداز اس5

نسل دوم میل 8

تا میانه دهه 1970  بیش از 4500 فروند از میل8 تی  و نسخه های برگرفته ساخته شد که 1700 فروند  انها صادر شد.در اوائل دهه  1970 تصمیم به ساعت نسخه بزرگتری از میل8 با نام میل8 ام شد. این طرح لغو شد ولی در میانه همان دهه میل8 ام تی جای ان را گرفت که نسل دوم میل8 بود.

بزرگترین تفاوت  این دو نسل  به عبارتی میل8 تی و فرزندانش با میل 8 ام تی موتور جدید بود. موتور تی وی 3-117 ام تی با توان 1900 اسب بخار نتنها قدرت بیشتری  داشت  بلکه بسیار اطمینان  پذیری بیشتری داشت  و مصرف سوختش هم کمتر بود.همچنین سامانه انتقال قدرت تعویض شده بود و سامانه  های ناوبری  نیز تمیل  شد.مدل 8 ام تی کشیده تر بود و دارای توان حمل تا 30 سرباز را داشت  از مابقی جنبه ها  مشابه  هم بودند. در سال 1977 این نمونه وارد خط تولید شد و هیپ  اچ نام داشت و نسخه صادراتی این مدل  میل 17 نام گرفت.

در دهه 1980 شوروی در افغانستان  درگیر شد  میل8 ستون فقران بالگردها بود . اولین مشکل  که پیش امد  اب هوایی گرم و از طرفی گرد غبار بسیار  بود. فیلتر قبلی به کار نمی امد  و به سرعت یک فیلتر  نیم کره ای برای دو ورود موتور طراحی شد.راک 57  م م ضعیف ارزیابی شد و به جای ان از  راکت 80 م م استفاده شد  و نصب توپ23 م م در غلاف کارای  بیشتری نسبت به دیگر سلاح ها داشت.زره در ناحیه کابین افزوده  شد تا در برابر اتش  مسلسل 12.7 م م مقاومت کند که در مجموع 180 کیلو به وزن بالگرد افزود.بر اساس میل8 ام تی نسخه های مختلفی توسعه یافتند مانند میل 8 ای 1 تا ام تی 7 که نسخه صادراتی ان میل17 وی   1تا 7 شناخته می شود که تغییراتی در بخشهای مختلف داشتند.

بالگرد ترابری میل 8 و میل17
میل 17 وی5 (نسخه صادراتی میل8 ام تی وی 5)(همکنون پیشرفته ترین نسخه میل 8 است که در تصویر مجهز به غلاف توپ 23 م م و راکت اس8 دیده می شود

در سال 1996 نسل سوم میل8 با نام میل 8ام تی وی 5  (نسخه صادرانی میل17 وی5) ساخته شد که دارای  یک دماغه فلزی(بر خلاف شیشه ای قبلی) و یک رادار اب و هوا در درون ان داشت.دارای  یک درب یک تکه جمع شونده  رو به عقب به صورت شیب دار برای سوار کردن خودرو بود . این نمونه توان حمل تا 40 سرباز را داشت  و کابین هماهنگ  با دوربین دید  در شب شده بود.بر اساس  این  مدل یک نسخه با دوربین دید  حرارتی در زیر  دماغه ساخته شد که میل17 ام دی نامیده  می شد  که برخی فقط دارای دوربین دید شبانه داشت.

از جمله دیگر نسخه  های میل 8 ام تی میتوان به میل 8 ای ام تی نسخه توسعه یافته در کازان در سال 1991 با موتور  وی کا 2500 که نسخه ای از موتور تی وی 3-117 است که برای مناطق گرم با اب و هوایی خشک بسیار مناسب است  که نسخه صادراتی  ان میل 171 خوانده شد.نسخه ای با نام میل 8 ای ام تی اس اچ ساخته شد که توان شلیک موشک  ضد تانک اشتروم را دارد و از سال 2010 وارد خدمت شده است و نسخه صادراتی میل17 ای ام تی اس اچ نام گرفت.

میل 8 ای ام تی اس اچ نسخه ویژه مسلح به موشک ضد تانک اشتروم
میل 8 ای ام تی اس اچ نسخه ویژه مسلح به موشک ضد تانک اشتروم

میل14

در دهه 1960 شوروی خواهان به خدمت گیری بالگرد ضد  زیر دریای  و جستجو  و نجات  دوموتوره جدید  بود. بر اساس  طرح وی8 نسخه وی8 جی طراحی شد. قرار بود طرح  دارای  بدنه ای قایق شکل  باشد  تا بتوان بر روی اب بدون کیسه  هوا فرود بیاید اگرچه این طرح ممکن بود ولی بسیار پر دردسر بود  و  لغو شد اگرچه طرح  قایق شکل  بالگرد حفظ شد. بالگرد جدید در پیش نمونه وی14 نام گرفت.به دلیل  نبودن موتور تی  وی 3-117  در سال 1967  موتور تی وی 2 روی ان نصب شد . بالگرد در 1 اوت سال 1967 پرواز کرد و ازمونها تا سال 1974 طول کشید.در سال 1974 بالگرد جدید با نام میل14 پی ال وارد خمت شد .بالگرد در خط تولید به موتور تی وی 3-117 تجهیز شد و دارای  سامانه انتقال  قدرت و پروانه  میل 8 بود.

بالگرد دارای یک سونار برای کشف زیر دریایی بود که با کابل به درون اب فرستاده میشد  و در پست بالگرد(همان جای  بود که درب بارگیری میل8 قرار داشت )،همچنین  دارای 36 سانبوی بود که نسخه هوا پرتاب سونار بود.دارای  یک سامانه اشکار ساز مغناطیسی  ای پی ام 20 بود که برای کشف  زیر دریایی غوطه ور در اب استفاده میشد.رادار جستجو  انتیزتیوا 2 ام با برد کشف 220 کیلومتر بر ضد یک کشتی بزرگ و 8 کیلومتر برضد یک پیرسکوپ زیر دریایی که روی اب امده.میل 14 میتواند  تا دو اژدر عمقی برای شکار  زیر دریایی و یا دو موشک خا23 با هدایت رادیوی   برای نبرد با اهداف سطحی بهره میبرد .

میل14 پی ال نیروی دریایی لهستان. در زیر دماغه رادار جستجو مشخص است
میل14 پی ال نیروی دریایی لهستان. در زیر دماغه رادار جستجو مشخص است

میل14 در ارتش شوروی در نیروی  دریایی  جایگاه چندان نداشت  زیرا کاموف 25  و بعدها 27 تمام نیروی دریایی را قبضه کرده بود ولی در عوض در بازار صادراتی موفق ترین  بالگرد ضد زیر دریایی شوروی بود و بیش از 260 فروند ان ساخته شد. اشتراکات زیاد با میل8 باعث بازار خوب در سطح جهانی شد

میل 8 از سال 1964 در خط تولید است. تا کنون بیش از 20000 فرذوند زا ان ساخته شده و به 80 کشور جهان صادر شده و پر تعداد ترین بالگرد جهان است.این بالگرد تا سال 2017 نیز همچنان سفارش  دارد و انتظار می رود تا سال 2050 نیز در خدمت باقی بماند.

میل8 از سال 1973 تا کنون در تمامی جنگ های جهان شرکت داشت و همواره یکی از تاثیر گذر ترین بالگردهای طی این دوران بوده است.

میل 8 در ایران

ایران 5 فروند میل 8 ام تی را در سال 1998 به روسها سفارش داد که تا سال 2000 تحویل گرفت. در ادامه ایران طی دو سری  یک بار 22 و یک بار دیگر 20 فروند میل 8 ام تی (با نام صادراتی میل17 اس اچ) را سفارش و تحویل گرفت. این بالگردها همگی از دارایی سپاه پاسداران هستند که به راکت انداز 80 م م و  توپ 23 م م مجهز هستد. البته چند فروندی تحویلی نیروی انتظامی نیز  شد.

1691808
میل8 ام وی تی 5
کابین میل 17
کابین میل 17
میل 17 سپاه پاسدران مسلح به راکت اس 8 نسخه ای که بر روی جنگنده های روسی نصب میشود . سپاه پاسدران با دارا بود بیش از 40 میل 17 تنها کاربر نظامی این بالگرد در ایران است
میل 17 سپاه پاسدران مسلح به راکت اس 8 نسخه ای که بر روی جنگنده های روسی نصب میشود . سپاه پاسدران با دارا بود بیش از 40 میل 17 تنها کاربر نظامی این بالگرد در ایران است
نام میل8 تی میل8 ام وی تی میل14
طول 18.46 18.45 18.38
ارتفاع 5.65 4.76 6.93
وزن خالی 7260 7489 11750
موتور تی وی 2-117 تی وی 3-117 تی وی 3-117
قدرت 1700 اسب بخار 2190 اسب بخار 1950 اسب بخار
سرعت 260 250 230
برد 450 465 500
سقف پرواز 4500 6000 3500
تسلیحات تا شش مقر حمل سلاح با توان حمل 6 راکت 57 م م 16 لول، و یا شش راکت 80 م م 20 لول  و یا توپ 23 م م در غلاف و بمب و ترکیبی از هر دو و در برخی مدلها موشک ضد تانک اشتروم و یا ای تی 2 ازدر و موشک خا 23

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

کابین میل 17 وی 5
کابین میل 17 وی 5

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. یه سوال داشتم تو یه کلیپ دیدم که یکی از بالگرد های میل توسط یه موشک که ظاهرا از موشک های ضد هوایی دوش پرتاب بود مورد اصابت قرار گرفت اما ظاهرا هیچ اتفاقی باسش نیفتاد و به راهش ادامه داد ممکنه همچین اتفاقی هم بیفته ؟

    1. سلام به خاطر اینکه جاشنی مجاورتی موشک ایگلا در تصویر کنار هدف منفجر شده بود و ترکش هم باعث سرنگونی بالگرد نشد

    1. سلام الان تقریبا هیچی زیرا حدود 40 سال صالا این نسخه دیگه تولید نشده

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن