هند سال ها  زیادی  تجربه تولید تحت امتیاز هواگرد های مختلف شرقی و غربی را دارد . شرکت هندوستان آیروناتیکس که شرکت مادر تولید کننده هواگرد در هند است  که جنگنده های تجاس را توسعه داده و دست  به تولید تحت امتیاز سوخو۳۰، میراژ ۲۰۰۰، جگوار ، میگ۲۱ و چندین پرنده دیگر زده  است.

این شرکت در زمینه ساخت بالگردهای خارجی نیز تجربه زیادی  دارد و بالگردهای چون الئویت ۳  و لاما هر دو ساخت فرانسه را در داخل  تولید کرده است.

در سال ۱۹۷۹ هند به دنبال یک بالگرد ترابری چند منظوره با وزن حدود ۵ تن بود. مشکل هند این بود که بین بالگردهای بلگرد متوسط  مناسب نداشت. بالگردهای چون لاما و الوئت۳ کوچک و میل۸ روسی بزرگ بودند و برای یک پرواز کوچک با چند سرباز  ویا یک عملیات لجستیک معمولی  یک بالگرد در ابعاد بل ۲۰۵  نیاز بود. در سال ۱۹۸۴ شرکت HAL( همان شرکت هیندوستان آیروناتیکس)  برای ساخت این بالگرد انتخاب  شد و شرکت المانی MBB سازنده بالگرد بی کیو ۱۰۵ به عنوان مشارو انتخاب شد. قرار بود بالگرد جدید در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد ولی اولین پرواز ان به سال ۱۹۹۲ بر میگردد

دروی

طی دهه ۱۹۹۰ چندین پیش نمونه این بالگرد تولید شد ولی مشکلات باعث تاخیر در ورود به خدمت پیش امد. در سال ۱۹۹۱ هند دچار بحران مالی شدید شد  و بودجه این طرح برای مدتی به شدت کاهش یافت . همچنین در جریان تحریم های اتمی که غرب بر علیه هند اجرا کرد هند نتوانست  از موتور تی ۸۰۰ امریکایی استفاده کند  و از این رو موتور فرانسوی TM 333-2B2 جایگزین ان شد و قرار شد این موتور در داخل تولید شود این بالگرد در سال ۲۰۰۲ وارد خدمت شد

بالگرد جدید که دروی(HAL Dhruv) نام گرفت یک بالگرد چند منظوره با وزن خالی ۲٫۵ تن و زن کامل  ۵٫۵ تن است که ۶۰ درصد بدنه از مواد فیبر کربن  تشکیل  شده است  و نسبت به مواد فلزی  تا ۵۰ درصد وزن بدنه را کاهش داده است . بالگرد دارای  بدنه متعارف با دمی  در بالای بدنه  است. بالگرد دارای  چهار درب است. دو درب   برای سوار و پیاده شدن  خلبانان  است و دو درب در عقب در دو طرف به شکل کشوی است که برای سوار کردن سربازان است

 همچنین بالگرد دارای یک درب دو لنگده در عقب برای  سوار کرد بارهای بزرگتر است ولی نه چندان بزرگ . این طرح دقیقا  شبیه بی کیو ۱۰۵ المانی است  که شرکت سازنده ان شریک این برنامه بود.  بسته به نحوه چیدمان  صندلی ها اینکه نفرات قرار باشند از کنار واردشوند ویا از درب عقب بین ۱۲ تا ۱۴ سرباز  درون بالگرد قرار میگرد و یا میتواند ۴ برانکارو یا ۲٫۵ تن بار را حمل کند

کابین دارای  چهار نمایشگر چند کاره اونیک ساخت اسرائیل  است . این چهار نمایشگر  دارای  توان برنامه ریزی است  و کابین با دوربین دید  در شب هماهنگ است. بالگرد را  در نسخه نظامی  میتوان مجهز به  هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده شراره کرد

بالگرد دارای  دو موتور توربوشفت  شاکتی است. شاکتی یک موتور بومی است که با همکاری توربومکا فرانسه  ساخته شد و هسته اصلی ان موتور فرانسوی  Turbomeca TM 333-2B2 است که روی بالگردهای  چیتا  و الوئت۳ نیز نصب بود  و از این رو برای هندی ها کاملا اشنا است . این موتور دارای  قدرت ۱۴۰۰ اسب بخار است  که ۴۰۰ اسب بخار از نسخه  فرانسوی قدرت بیشتری فراهم میکند اگرچه در صورت  درخواست مشتری میتوان نسخه فرانسوی نیز  روی ان نصب کرد. بالگرد دارای  بیشترین سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت  است و برد رزمی ان ۳۲۰ کیلومتر است ولی برد انتقالی  ان ۸۲۷ کیلومتر است.  دروی دارای   یک ملخ چهار تیغه  کامپوزیت  و  ملخ چهار تیغه دم است

در تصویر درب عقب مشخص است

کابین

این بالگرد چندین مدل دارد

نسخه نظامی

 دروی مارک۱

نسخه مجهز به موتور فرانسوی  ۱۰۰۰ اسب بخاری  و کابینی با نمایشگرهای معمولی . ۵۶ فروند از این نسخه برای ارتش هند ساخته شد

دروی مارک۲

نسخه جدید با کابین دیجیتال  با چهار نمایشگر رنگی. ۲۰ فروند از این مدل برای  ارتش هند ساخته  شد و اولین ان در سال ۲۰۰۷  تحویل شد

دروی مارک۳

نسخه ساخته  شده در سال ۲۰۰۷ دارای  سامانه جنگ الکترونیک، هشدار دهنده راداری، پرتاب کننده فلر. این نسخه دارای یک نسخه دریایی نیز است که دارای چرخ است

نسخه دریایی

رودرا

 نسخه مسلح که نسخه اولیه نیز دروی مارک۴ نیز خوانده می شود  اگرچه رودرا مارک۴  نیز گفته  می شود . این نمونه  مشابه نسخه دروی است  و فقط دارای سامانه تسلیحاتی است. این سامانه شامل یک سامانه دید حرارتی و نشان گذار لیزری روی دماغه است و این سامانه دید حرارتی  ساخت البیت اسرائیل است  و افسر اسلحه نیز دارای سامانه های  برای استفاده  از ان درون کابین است. این نسخه  دارای  دو بالچه برای حمل تسلیحات مختلف است که زیر هر بالچه دارای دو جایگاه تسلیحاتی است  که میتواند شامل یک غلاف ۱۲ راکت ۷۰ م م ،چهار موشک  هوا به وای میسترال  ویا تا هشت موشک هدایت اپتیک حرارتی  NAG  ساخت هند که دارای برد  ۷ تا ۱۰ کیلومتر است .  همچنین دارای  یک توپ ۲۰ م م تک لول زیر  دماغه با قابلیت تحرک  از نوع اف۱ ساخت فرانسه است

نسخه دریایی این مدل نیز  موجود است که دارای  توان حمل اژدر و موشک ضد کشتی  است .

رودرا

رودرا

دروی در نیروی هوایی، دریایی و زمینی  و همچنین گارد  ساحلی و مرزی هند وارد خدمت شد  و نسخه غیر نظامی  ان نیز در  چندین سازمان هندی  مانند سازمان  بلایای طبیعی ، سازمان زمین شناسی ارژانس و چند سازمان دیگر به  خدمت گرفته شد. ارتش  هند خود برنامه به خدمت گیری ۲۵۰ فروند از این بالگرد را دارد که همکنون حدود ۱۴۰ فروند را را به خدمت گرفته است . ۶۰ فروند نیز  از نسخه  مسلح توسط هند سفارش داده  شده که بخشی از ان تحویل شده است

دروی اولین محصول نظامی هند است که فروش خارجی وسیعی نیز داشت . اسرائیل ، مالدوی،نپال ، سورینام و موریس این بالگرد را خریداری کردند. اکوادور نیز ۱۲ فروند بالگرد را دریافت کرد ولی هشت فروند ان از دست رفت و به دلیل امار سانحه بالا انها را از  خدمت خارج کرد.  اکوادور  هند را متهم  به کیفیت پایین تولید کرد ولی هند خلبانان بالگرد را مقصر  دانست در نهایت به نظر می اید  دوری در اب و هوایی گرم و شرجی عملگرد بسیار بالای تری دارد. به غیر  از این کشورها برخی شرکتهای دولتی  در ترکیه و پرو نیز این بالگرد را سفارش داده اند. نسخه غیر نظامی به جای اسکی دارای چرخ است . البته  تمام مشتریان نسخه ترابری را سفارش  دادند و تنها هند نسخه مسلح را سفارش  داده است

مشخصات

طول:۱۵٫۹ متر

بلندی:۴٫۹ متر

موتور: دو موتور  Turbomeca TM 333

توان هر موتور: ۱۰۷۴ اسب بخار تا ۱۲۰۶ اسب بخار

بیشترین سرعت:۲۹۵ کیلومتر

برد انتقالی:۶۴۰ کیلومتر

توان:حمل ۱۲ تا ۱۴  مسافر و یا ۲٫۵ تن بار

تسلیحات: توان حمل انواع موشک و راکت و توپ

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.military-today.com/helicopters/dhruv.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Dhruv

https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Rudra

 

32+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

43 دیدگاه

  • سلام آقای تارخ،خداقوت،مقاله خوبی بود،ازاین همه تجهیزات رنگارنگو بزک شده هندی ها این یدونه عالیه مخصوصا ازنظر طراحی واقعا عالی بود 

  • اقای تارخ سلام .. نظرتون راجب نبرد هوایی فرضی بین اف ۳۵ و اف ۲۲ چیه ؟ میدونم اف ۲۲ شانس بیشتری داره ولی اف ۳۵ واقعا هیچ کاری نمیتونه از پیش ببره جلو اف ۲۲ رو در رو هم ؟

  • آقای تارخ این پستی که توی کانال در مورد تمرین ردفلاگ ۲۰۱۷ گذاشتید واقعا عالی بود ‌ این تمرینات نشون میده که ترکیب اف ۳۵ و اف ۲۲ واقعا مخوف هست. به نظرشما کشورهایی خریدار اف ۳۵ که اف ۲۲ رو به عنوان مکمل ندارند از چه جنگنده ایی استفاده می کنن مثل ژاپن ایتالیا ترکیه  بقیه خریدراران اف ۳۵

    • والا کشورهای دیگر دارنده اف ۳۵ مثل ژاپن و ترکیه و اسراییل از ایگل و اف۱۶ بعنوان مکمل ارزان قیمت تر اون استفاده میکنن بریتانیا و ایتالیا هم که خودشون از شرکای یورو فایتر هستن و از این جنگنده استفاده میکنن و بیشتر برای استفاده در نیروی دریایی خودشون به اف۳۵ نیاز دارن چون تایفون در حال حاضر بخوبی از پس مبارزه با تهدیدات فعلی برمیاد 

  • سلام آقای تارخ چطور هند به خاطر مسائل اتمی تحریم بوده ولی با همه کشورها همکاری و مشاوره و خرید داشته و فقط آمریکا بوده که تحریم کرده؟

      • تنها کشوری که همه دنیا روی اون هم عقیده هستن و اتفاق نظر دارن ایران هستش که تا بحث تحریم پیش میاد همه حتی دوستانش هم با اون همکاری میکنن و میشه گفت تنها کشوری هست در جهان که هیچ دوستی به معنای واقعی نداره 

    • بخاطر اینکه آنها شعار مرگ بر… نمیدهند و پرچم یک کشور که نماد آن کشور و ملت است را به آتش نمیکشند.در روابط بین الملل اینگونه اعمال معنی و مفهوم خاص خودش را دارد و بقول معروف هرکی هرکی نیست که کشوری را دشمن خود بدانی و انتظار پاسخ نداشته باشید حتی اگر کاری هم نکرده باشید بلآخره با این اعمال که بیشتر جنبه شعار دارد پیام دشمنی را صادر کرده اید و باید منتظر پاسخ آنها باشید.

  • سلام.سپاس از مقاله مفیدتان.در ابتدای پاراگراف یکی به آخر بجای دروی نوشته اید تجاس…لطفا اصلاح بفرمایید

  • یک چندوقتی هم بحث این بود که ایران بالگرد برای امورغیرنظامی از سیکورسکی بخره بالگردهایی مثل اس۹۲ که البته دنبال نشد وبا اومدن ترامپ که دیگه تقریباغیرممکن بنظر میاد

  • با سلام و عرض خسته نباشید جناب استاد تارخ کلا موفقیتی. که.چین در تولید بومی جنگ افزار بدست آورد هند موفق نشد

    • نویسنده

      سلام زیرا چین زیر ساختهای بهتری در زمینه میکانیکی و الکترونیکی داشت
      مشکل دیگر هند فساد اداری بالا و بروکراسی زیاد است

  • با اجازه من پیشدستی کنم و بگم که به خاطر تجهیزات اسرائیلی امکان خرید این بالگرد را نداریم.

  • سلام یه چند وقت نبودم خوب ترکوندین ها دمتون گرم (این جمعش برای احترامه وگرنه کاکو تارخ که یک دونس)سوال توی عکس شماره ۷ تی ۳۳ هست مگه باز نشست نشدنhttp://www.mashreghnews.ir/fa/news/688166/عکس-نمایشگاه-نیروی-هوایی-ارتش-در-اصفهان بابت مقاله رادار هم ممنون ولی کاش تفضیلی تر می بود این ایمیل ها برای شما معلوم میشه یا نه؟

  • در کل بنظر میادهند بالاخره یک محصول مناسب ساخت وتونست موفق بشه واونقدرها هم طول نکشیدساختش

  • خسته نباشید تشکر بابت مقاله خوبتون.جناب تارخ در صورتیکه هند خواهان تولید این بالگرد با امکانات داخل کشورش رو داشت،از مرحله طراحی تا به خدمت گرفتن این بالگرد بیشتر از ۳ دهه نمیشد؟و بطور کلی تولیدش با امکانات داخلی توجیه اقتصادی داشت؟

      • استاد این بالگردخیلی چفت وبستش ردیفه اصلاشبیه تولیدات قوطی کبریتی هندنیست ایاطراحیش مال هنده یاکشوردیگه

          • اقاحمیدکاملادرسته شما براهموس تجاس ناک وصنایع نظامی رومیگین اما من کل تولیدات هندمنظورم بود مثل خودمون تولیدات نظامی باکیفیت داریم پراید هم داریم

          • نویسنده

            نگاه کنید یک چیز کلی بگم
            کیفیت استفاده کننده مشخص میکنه
            خوب حالا ما چقدر گذارش از استفاده کنندگاه داخلی خارجی در مورد عملکرد سلاح های داخلی و یا هندی و یا چند کشور دیگر که گذارش نمیدهند و یا صادر نمیکنند داریم؟