کمپانی کاموف  طی ۶۰  سال گذشته  بعد از جنگ جهانی دوم  همواره  مشغول ساخت بالگرد برای نیروی دریایی  شوروی بوده است. کاموف در کنار میل  دو  کمپانی بزرگ بالگرد سازی شوروی بوده ولی عملا وظیفه انها تفکیک شده بود و کاموف برای نیروی دریایی و میل برای  نیروی زمینی  و هوایی بالگرد تولید میکرد

کاموف به ساخت بالگردهای با دو پروانه اصلی  که خلاف هم میچرخند در جهان شهرت زیادی دارد. این دو ملخ که خلاف  هم میچرخند گشاتور هم دیگر را خنثی کرده و نیازی به ملخ دم دیگر نیست. از طرفی این روش  باعث ایجاد صدای کمتری  می شود و بالگرد نیاز به دمی کوتاه تر و ملخ های کوچکتری دارد که برای فضای کوچک ناو بسیار مهم است .

در دهه ۱۹۸۰ در سالهای اخر حکومت شوروی کمپانی کاموف بالگرد کاموف ۵۰ و ۵۲ را به نیروی زمینی  پیشنهاد داد که یک دهه بعد پیروز میدان شد و توانست  وارد خدمت نیروی هوایی شود(بالگردها در دهه ۱۹۹۰ از نیروی زمینی به نیروی هوایی منتقل شد) این اولین بار بود که یک بالگرد کاموف وارد خدمت نیروی  غیر نیروی دریایی در شوروی می شود ولی  کاموف ۵۲ مشابه دیگر بالگرد های کاموف دارای دو پروانه  روی هم بود

 در دهه ۱۹۹۰ بعد از شوروی ، کاموف اولین طرح خود  در دوران  روسیه را با نام کاموف ۶۰ ارائه داد. این بالگرد از طرح سنتی دو ملخ روی هم فاصله گرفته بود زیرا این طرح با همه ویژگی های که دارد پر هزینه و پردرسر است   و با پایان جنگ سرد  دیگر از سفارشات انچنان ارتش شوروی نیز خبری نبود   از این رو با یک عقب نشینی از طرح قبلی خود تلاش در ورود به بازار های جهانی در نیروی های زمینی  و هوایی کرد زیرا کاموف در خارج از شوروی نیز  در تمام دوران جنگ سرد روی هم ۲۰۰ بالگرد نفروخت که انهم محدود به نیروی های دریایی می شد

بالگرد جدید با نام کاموف ۶۰ اولین بار در  ۲۴ دسامبر سال ۱۹۹۸ انجام داد

2139086

کاموف ۶۰ اولین سری این خانواده است که کاربرد نظامی داشت و سرانجام نسخه بهبود یافته ان دو دهه بعد از اولین پرواز تولید شد. دو فروند تا کنون از این نسخه تولید شده

بالگرد کاموف ۶۰   یک طرح جدید در بین بالگرد های شوروی و روسیه است  که شباهت زیادی به بالگرد مشهور فرانسوی دوفین  دارد که بسیار هم در غرب پر طرفدار است . بالگرد دارای  پروانه  دم  درون دم است که باعث کاهش اسیب  دیدگی خارجی این ملخ می شود و البته صدای کمتری ایجاد میکند . بالگرد دارای یک کابین   حمل مسافر  با یک درب کشوی در دو طرف بدنه  است و در قسمت حمل مسافر میتواند تا ۱۶ مسافر را حمل کند که در چهار ردیف قرار می گیرند  ولی از دید بسیاری از کارشناسان میزان واقعی ۱۳ تا ۱۲ نفر است.

میزان ۱۳ تا ۱۶ نفر برای بالگرد های  روسی بسیار جالب است زیرا در شوروی برای مدتها تنها بالگردی چون میل۸  به عنوان بالگرد ترابری  تولید میشد  که بیش از ۲۴ نفر سرباز را حمل میکرد که برای یک گشت هوایی  کوتاه ویا حمل چند سرباز اصلا  اقتصادی نبود  و یا مجبور به استفاده از بالگرد تهاجمی میل ۲۴ بود که توان حمل هشت سرباز را نیز دارد

بالگرد دارای دو خدمه است که  کابین دست کم در دو نمونه تولید فعلی دارای  دو نمایشگر چند کاره است ولی باید گفت کابین دست کم در دو نسخه پیش نمونه چندان جنگی به دل نمی زند   و در نهایت در نسخه کاموف ۶۲ نسخه غیر نظامی که البته توسط ارتش روسیه سفارش  داده شده کابین ارتقا یافت . ۶۰% وزن بالگرد  را مواد کامپوزیت  تشکیل داده  و ملح اصلی  چهار تیغه نیز از مواد ترکیبی ساخته شده و تا کالیبر ۲۳ م م در برابر اتش دشمن مقاومت دارد .

کابین کاموف62

کابین کاموف۶۲

 بالگرد  از دو دستگاه موتور  فرانسوی    تومانسکی آردن مجهز می باشد. این موتور دارای ۱۷۷۶ اسب بخار برای هر موتور است و دلیل نصب این موتور فرانسوی مصرف کمتر نسبت به موتور تی ۱۱۷ تولید در روسیه است  که تقریبا  روی تمامی بالگردهای روسی نصب است . همچنین این موتور در اب و هوایی گرم کارایی بهتری دارد . این موتور بر روی نسخه صادراتی  قابل نصب است ولی نسخه  در خدمت ارتش  روسیه دارای موتور ار دی ۶۰۰ است که دارای  قدرت کمتری برابر با ۱۲۸۲ اسب بخار است. البته گفته شده در صورت در خواست  حتی موتور امریکای جنرال الکتریک  تی ۷۰۰ که روی بالگرد های جون بلک هاوک و اپاچی نسب شده  نیز روی کاموف ۶۰ قابل نصب است

همچنین تلاش شده تا با پوشش سرامیکی در داخلی خروجی موتور امواج فروسرخ   انتشاری را کاهش داده تا  قفل موشک فروسرخ   سخت تر  شود  و البته خروجی ها نیز به طرف بالا داده شده تا از روی زمین در دید مستقیم نباشند

بالگرد دارای بیشترین سرعت   ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت است و برد انتقالی ان  با دو مخزن سوخت خارجی ۷۷۰ کیلومتر است. در کل نسبت به رقیب اروپایش برد کمتری دارد زیرا سوخت داخلی کمتری دارد. بالگرد توان حمل ۲٫۲ تن بار خارجی به شکل اویزان نیز دارد و دارای سه چرخ  ثابت در زیر بدنه است

 کاموف ۶۰ یک بالگرد ترابری است  ولی مانند تمامی بالگردهای روسی میتواند دو بالچه قابل جدا شدن برای حمل  سلاح را حمل کند. بر اساس تصاویری که در نمایشگاه از این بالچه ها بر روی کاموف ۶۰ نشان داده شده هر بالچه دارای دو جایگاه خارجی  است که توان حمل  سلاح را به این بالگرد میدهد. بر اساس ارایش تسلیحاتی فعلی  یک توپ۲۳ م م دو لول  ویک راکت انداز ۸۰ م م اس ۸ را بالگرد میتواند  حمل کند ولی بدون شک در صورت وجود سفارش  میتوان سامانه هدایت موشک  هدایت رادیویی اشتروم را روی بالگرد نصب کرد.

راکت 80 م م و غلاف توپ23 م م

راکت ۸۰ م م و غلاف توپ۲۳ م م

تا کنون چندین نسخه  از این بالگرد پیشنهاد شده  است. نسخه ترابری یا همان کاموف ۶۰، نسخه دریایی ای کاموف ۶۰ کا و همچنین نسخه  غیر نظامی با نام کاموف ۶۲ که دارای  کابین دیجیتال  تر با چهار نمایشگر بزرگ رنگی و درب  بخش مسافر متفاوت تر  است  و سه پنچره بزرگتر و دارای موتور فرانسوی است

بالگرد کاموف ۶۰ بالگرد پر حاشیه ای بوده است. ارتش روسیه ده سال پیش طی رقابتی برای جایگزینی  ۲۰۰ بالگرد میل ۸ خود اعلام کرد که ۲۰۰ کاموف ۶۰ خواهد خرید اگرچه سفارش نخست  صد فروند بود  ولی مشکلات  زیادی در راه تولید این بالگرد قرار دارد که بزرگترین مشکلات ان موتور روسی ار دی ۶۰۰ وی است که همچنان در مراحل مختلف طراحی و تست مانده است در نهایت وزارت دفاع فرانسه تصمیم به سفارش این بالگرد با موتور فرانسوی گرفته است . در واقع نسخه سفارشی وزارت دفاع  روسیه  کاموف ۶۲ است  و نه ۶۰( البته نسخه نظامی کاموف ۶۲ با درب های متفاوت) .  در حال حاظر وزارت  دفاع سفارش  نخست ۱۶ فروند را داده که در دست  اماده سازی است  و بعد سفارش  ۸۴ فروندی بعدی تا سال ۲۰۲۰ تحویل خواهد شد. دست نخست با موتور فرانسوی و دسته های بعدی اگر موتور روسی اماده شود  با موتور روسی . به غیر از روسها ، دو شرکت در امریکای جنوبی یک در برزیل و دیگری در کلمبیا  در مجموع۱۲ فروند کاموف ۶۲ را سفارش  داده است . با وجود این فعلا خبری از عملیاتی شده این بالگرد به گوش نمی رسد

بالگرد کاموف۶۰ و ۶۲ در اینده ، سفارشات بسیاری خواهند داشت از جمله اینکه دارای  موتور و اونیک غربی است تا مشتریان شرقی و غربی را بتواند به طرف خود جذب  کند از جمله مشتریان بالگرد میل۸ که برخی از انها همکنون در خدمت سنی بیش از ۴۰ سال دارد. همینک هر فروند این بالگرد ۱۲ میلیون دلار قیمت گذاری شده است

کاموف62 نسخه غیر نظامی که نسخه نظانی ان نیز وارد ارتش روسیه خواهد شد

کاموف۶۲ نسخه غیر نظامی که نسخه نظانی ان نیز وارد ارتش روسیه خواهد شد

مشخصات

طول:۱۵٫۰۶ متر

ارتفاع:۴٫۶۰ متر

بیشترین وزن برخاستن :۶٫۵ تن

موتور: دو دستگاه موتور تومانسکی آردن با قدرت ۱۷۷۶ اسب بخار

بیشترین برد:۷۷۰ کیلومتر

بیشترین سرعت:۳۰۸ کیلومتر بر ساعت

توان حمل تا ۱۶ سرباز ویا ۲٫۲ تن بار

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/ka60-kasatka-helicopter

http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/civil/ka-62.html

 

35+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

55 دیدگاه

  • سلام یعنی کاموف ۶۰ در آینده نقش میل ۸ و میل ۱۷ رو قراره برای ارتش روسیه بازی کنه؟ توانش رو داره و یعنی دیگه اونها توسعه پیدا نخواهند کرد و نمونه جدیدی ازشون تولید نخواهد شد؟ یا ممکنه شرکت میل مونه ای بسازه و ورق برگرده یا روسیه تصمیم قطعیشو گرفته ؟

  • سلام استاد هلیکوپتر هایی که چرخ ندارند و اگر اشتباه نکنم بسکت دارند ( همون پایه شبیه چوب اسکی زیرسون ) چطور روی باند و زمین حرکت میکنند زیرشون ساییده نمیشه؟🤔

  • سلام استاد.در جنگنده های اف ۵،۴،۱۴ و .. سوخو ۲۲،۲۷و… این اعداد معنی خاصی دارند و بر چه اساسی انتخاب می شوند

  • با سلام خدمت استاد محترم جناب تارخ و عرض خسته نباشید مطلب جالب اینجاست که از زمان فروپاشی شوروی دو کمپانی میگ و کاموف محبوبیت خودشون رو تا حدودی از دست دادن و دیگه مثل زمان شوروی مورد علاقه مسولین نظامی نیستن و بالعکس اینها دو کمپانی میل و سوخو که بعد از فروپاشی شوروی بشدت توسط روسیه از محصولاتشون استقبال و براشون بازاریابی میشه که اگر این روند ادامه پیدا کنه خیلی از کمپانیها مثل یاک میگ و کاموف از بین خواهند رفت

  • درود خدمت شما و تشکر فراوان، اگر امکان دارد مقاله ای در مورد نحوه حرکت رو به جلو(افقی) بالگرد و راهکارهای جدید در مورد حل کردن مشکل محدودیت سرعت بالگرد به علت نحوه عملکرد پروانه برای حرکت افقی در سایت قرار دهید، با تشکر از حضرتعالی 

  • به سوال داشتم که مربوط به این مطلب نیست؟طبق گفته های رسانه ها موشک فاتح ۱۱۰ شباهت زیادی با اسکندر روس داره یعنی نقطه زنهه استراتژیکه برای محلهای تجمعیه ، مراکز فرماندهی و نقاط پدافندی و…،خوب چرا تو سوریه و عراق بر علیه داعش و جبهه النصره استفاده نمیشه؟…یعنی سیستم هدایتش اونجا جواب نمیده؟یا شرایطش نیست شایدم در محاسنش بزرگ‌نمایی شده؟…

      • هدایتش چه مدلیه؟ روسها برای اولین بار کالیبره رو که قبلاً برد کمی داشت امتحان کردن و برگه برنده ای در مقابل توماهاگ کشیدن نمیدونم اگر ما همچین موشکی داریم چرا نمیزنیم فکر می‌کنم بهترین جا باشه…سیستم هدایتی موشک کالیبره از طریق گلوناسه ،درسته؟

        • نویسنده

          سلام فاتح مثل همه موشکهای بالستیک دارای هدایت اینرسی است ولی کلوب موشک کروز است و هدایت ماهواره ای در کنار رادار ارتفاع یاب داره

  • سلام بالگرد هایی که هم نمونه نظامی دارن هم غیر نظامی تفاوت این دو مدل در چیه؟ و آیا این تفاوت ها استاندارد هستند و در غرب و شرق یکیه؟مثلا تفاوت کاموف ۶٠ و ۶٢ فقط در درب هاش و نماسشگر هاشه یا اینکه نمونه غیر نظامی ضد گلوله نیست؟ و آیا نمونه غیر نظامی هم میتونه با نصب بالچه تسلیحات حمل کنه یا اصلا برای این کار سیمپیچی نشده؟ چون سازش که باید تحمل کنه موتورشون هم که یکسانه!میشه این تفاوت ها رو برای میل ١٧ هم بگین ( منظورم تفاوت نسخه نظامی با غیر نظامیه)

  • با سلام مقاله خوب بود لطفا درباره جنگنده میگ i-2000 مقاله ای بزارید ممنون از سایت پر مغز و محتواتون☺

  • سلام،در قسمت هوانیروز ایران در جایگاه بدی نیست بخصوص اینکه اورهال هلی‌کوپتر کاملاً در هلی‌کوپتر سازی میدان ازادی و سها انجام میشه. ….اینو با اطلاعات کامل میگم خدمتتون…ولی فکر می‌کنم نیاز به هلی‌کوپتر جنگی و نظامی جدید لازم باشه….به نظرتون ۵۰ فروند کاموف پنجاه برای راه اندازی هوانیروز سپاه کافی باشه ؟قبمتش حدوداً چقدر میشه؟…بهترین گزینه روسیه هستش دیگه؟…طرح طوفان اورهال کبری بود یا تولید مشابهش البته با قطعات چینی؟

    • نویسنده

      سلام جایگاه ما بد نیست ولی از نظر کمی ..برای نمونه بالگردهای ما نتنها سن بالای دارند بلکه حتی تجهیزت اونکی یدرست حسابی ویا تی پرتاب کننده شراره و یا هشدار دهنده یعنی یک چیز خیلی پاییه هم ندارند..دوم اگر قرار است خیرید بشود باید برای هوانیوز ارتش خرید شود که فرسوده است سپاه هوانیروز برای چه میخواهد به اندازه کافی بالگرد میل دارد (البته بر اساس برخی گفته دوستان اصلا تشکیل هوانیروز سپاه مشکلات زیادی داشته و خیلی ها هم پشیمان شده اند ) ، و طوفان هم ارتقا روی کبرا بود اورحال اصلا چیز دیگری است

    • (صها) درست است که میشود صنایع هواپیمایی ایران و ربطی هم به هلی کوپتر ندارداورهال و تعمیر و پشتیبانی هلی کوپتر ها هم در شرکت (پنها) در تهران و اصفهان صورت میگیرد.با تشکر از آقای تارخ 

  • با سلام اقا حمید منظورم این بود که با ریاست جمهوری دونالد ترامپ کنگره وسنا که اکثرا جمهوری خواه هستند تحریم ها را بر نداشته و زیر برجام میزنند در ایران نیز تندرو ها برجام را آتش زده و جوامع جهانی وسازمان ملل علیه ایران موضع گیری کرده و همانند عراق ایران را متهم به سلاح های کشتار جمعی و بمباران اسرائیل می کنند با وضعیت بد اقتصادی چین و روسیه و اصلی که در روس هاست که سر متحد درجه ۲و ۳ با غرب درگیر نشده و خلاصه جنگی علیه ایران آغاز می کنند با سیاست امروز ایران نیز کل همسایه های با ایران مشکل اساسی دارند و میشیم مثل ژاپن (قضیه صلح امام حسن و جنگ امام حسین)

    • نویسنده

      سلام بنده بعید میدانم که ترامپ ریس جمهور بشود ولی خوب حتی با پاره کردن برجام هم قرار نیست جنگ بشود زیرا .. اول ایران هرگز اتهام سلاح کشتار جمعی نداشته دوم به فرض اینکه امریکا زیرش بزنه کسی در دنیا دیگه تن به نبرد با ایران نمیده.. اسرائیل هم حمله انجام بده به صورت محدود بر ضد تاسیسات اتمی است و نه یک نبرد اتمی و از طرفی حتی امریکا هم بخواهد وارد نبرد بشود باز به شکل محدود و نه مثل عراق با پیاده کردن نیروی و حمله زمینی زیرا در امریکا سر چه چیزی میخواهد کنگره مجوز جنگ بدهد و به یک کشور بزرگ حمله زمینی شود ؟ مگه ما چه کردیم که باید اشغال شویم؟عراق یک دیکتاتور داشت، سلاح شیمیایی داشت و استفاده کرده بود به کشور همسایه خود حمله کرده و ان را اشغال کرده بود که اگر این کار را هم نمیکرد امریکا بهانه حمله ندشات ولی ما هیچ کاری نکردیم که کسی بخواهد به ما حمله نظامی بکند …. و در نهایت چین و روسیه با هیچ کس برای ما درگیری نمیشن ..اینها جیب مارو نزنن دوستی پیشکشان ….

      • آمریکا و متحدینش برای حمله به عراق هم بهانه درست و درمونی نداشتند و میبینیم که عراق را به خاک و خون کشیدند. ایران که بماند. هرروز بهانه ای برای بدعهدی و ضربه ردن به کشور ما رونمایی میکنند.خدا خودش حافظ ایران باشه.

        • نویسنده

          سلام برای حمله به عراق بهانه به اندازه کافی بود که همان سلاح های بیولوژیک بود و سری اول هم اشغال کویت

  • سلام داداش گلم آقا حمید.برای نوسازی هوانیروز به چند بالگرد تهاجمی و ترابری و از چه برند و نسخه ای نیاز داریم که هزینش چقدر میشه؟

  • سلام استادتارخ عزیز دومقام مقایسه این بالگرد چه وضعی با رقیباش داره ؟کدوم بالگردها در رنج این بالگردند؟میگن امریکابالگردی دارخ که اصلا صدانداره این واقعیته ؟ ازنظرعلمی امکانش هست؟

    • نویسنده

      سلام این بالگرد نزدیک ترین رقیبش پانتر و دوفین است ولی قابل قیاس با بلک هاوک هم است .. البته از نظر بار قابل حمل خیلی پاینتر از بلک هاوک است و همچنین برد ولی در کل بالگرد خوبی است.. والا بالگرد های هستند که صدای کمی ایجاد میکنند ولی بی صدا خیر

  • با سلام به نظر شما اگه آمریکا اعراب و اسرائیل با بمب هسته ای (اگه ترامپ برجام رو پاره کند📋و ایران اون رو اتیش بزنه )اصلا روسیه و چین کاری انجام می دن چون ما متحد روس ها نیستیم و مثل ژاپن نمیشیم 💣💣💣💣🔫🔫🎃

    • نویسنده

      سلام والا سئوال نامفهوم است…اسرائیل و اعراب با بمب هسته ای چیکار کنن؟ اگر منظرتون استفاده بر ضد ایران است ..وقتی ما سلاح اتمی نداریم و استفاده نکردیم انها چرا استفاده کنند الا که ما موجود اسرائیل را به خطر بیندازیم

  • سلام باتشکر از سایت خوبتونبرای کاربرد نظامی و نصب بالچهحمل سلاح برای ایران بنظرتون مناسب هست؟

  • سلام اقای تارخ خسته نباشید ببخشید در حال حاضر چند فروند بل ۲۱۴ در هوانیروز ارتش خدمت میکنه؟

  • سلام استاددر مورد فیلم رزمایش موشکی روسیه ایران که قدرت بالستیک داره(متاسفانه فقط قدرت بالستیک داره) اما اگه بخواد از روسیه خرید کنه موشک توچکا بهتره یا اسکندر؟

  • خسته نباشیدبافرض سفارش توسط ایران میشه کاربردی مشابه بل ۲۱۲ ازش داشت؟

  • خسته نباشیدبالگرد خوبیه.با فرض سفارش توسط ایران میشه کاربردی مشابه بل ۲۱۲ازش توی هوانیروز داشت؟