کمپانی کاموف  طی ۶۰  سال گذشته  بعد از جنگ جهانی دوم  همواره  مشغول ساخت بالگرد برای نیروی دریایی  شوروی بوده است. کاموف در کنار میل  دو  کمپانی بزرگ بالگرد سازی شوروی بوده ولی عملا وظیفه انها تفکیک شده بود و کاموف برای نیروی دریایی و میل برای  نیروی زمینی  و هوایی بالگرد تولید میکرد

کاموف به ساخت بالگردهای با دو پروانه اصلی  که خلاف هم میچرخند در جهان شهرت زیادی دارد. این دو ملخ که خلاف  هم میچرخند گشاتور هم دیگر را خنثی کرده و نیازی به ملخ دم دیگر نیست. از طرفی این روش  باعث ایجاد صدای کمتری  می شود و بالگرد نیاز به دمی کوتاه تر و ملخ های کوچکتری دارد که برای فضای کوچک ناو بسیار مهم است .

در دهه ۱۹۸۰ در سالهای اخر حکومت شوروی کمپانی کاموف بالگرد کاموف ۵۰ و ۵۲ را به نیروی زمینی  پیشنهاد داد که یک دهه بعد پیروز میدان شد و توانست  وارد خدمت نیروی هوایی شود(بالگردها در دهه ۱۹۹۰ از نیروی زمینی به نیروی هوایی منتقل شد) این اولین بار بود که یک بالگرد کاموف وارد خدمت نیروی  غیر نیروی دریایی در شوروی می شود ولی  کاموف ۵۲ مشابه دیگر بالگرد های کاموف دارای دو پروانه  روی هم بود

 در دهه ۱۹۹۰ بعد از شوروی ، کاموف اولین طرح خود  در دوران  روسیه را با نام کاموف ۶۰ ارائه داد. این بالگرد از طرح سنتی دو ملخ روی هم فاصله گرفته بود زیرا این طرح با همه ویژگی های که دارد پر هزینه و پردرسر است   و با پایان جنگ سرد  دیگر از سفارشات انچنان ارتش شوروی نیز خبری نبود   از این رو با یک عقب نشینی از طرح قبلی خود تلاش در ورود به بازار های جهانی در نیروی های زمینی  و هوایی کرد زیرا کاموف در خارج از شوروی نیز  در تمام دوران جنگ سرد روی هم ۲۰۰ بالگرد نفروخت که انهم محدود به نیروی های دریایی می شد

بالگرد جدید با نام کاموف ۶۰ اولین بار در  ۲۴ دسامبر سال ۱۹۹۸ انجام داد

2139086

کاموف ۶۰ اولین سری این خانواده است که کاربرد نظامی داشت و سرانجام نسخه بهبود یافته ان دو دهه بعد از اولین پرواز تولید شد. دو فروند تا کنون از این نسخه تولید شده

بالگرد کاموف ۶۰   یک طرح جدید در بین بالگرد های شوروی و روسیه است  که شباهت زیادی به بالگرد مشهور فرانسوی دوفین  دارد که بسیار هم در غرب پر طرفدار است . بالگرد دارای  پروانه  دم  درون دم است که باعث کاهش اسیب  دیدگی خارجی این ملخ می شود و البته صدای کمتری ایجاد میکند . بالگرد دارای یک کابین   حمل مسافر  با یک درب کشوی در دو طرف بدنه  است و در قسمت حمل مسافر میتواند تا ۱۶ مسافر را حمل کند که در چهار ردیف قرار می گیرند  ولی از دید بسیاری از کارشناسان میزان واقعی ۱۳ تا ۱۲ نفر است.

میزان ۱۳ تا ۱۶ نفر برای بالگرد های  روسی بسیار جالب است زیرا در شوروی برای مدتها تنها بالگردی چون میل۸  به عنوان بالگرد ترابری  تولید میشد  که بیش از ۲۴ نفر سرباز را حمل میکرد که برای یک گشت هوایی  کوتاه ویا حمل چند سرباز اصلا  اقتصادی نبود  و یا مجبور به استفاده از بالگرد تهاجمی میل ۲۴ بود که توان حمل هشت سرباز را نیز دارد

بالگرد دارای دو خدمه است که  کابین دست کم در دو نمونه تولید فعلی دارای  دو نمایشگر چند کاره است ولی باید گفت کابین دست کم در دو نسخه پیش نمونه چندان جنگی به دل نمی زند   و در نهایت در نسخه کاموف ۶۲ نسخه غیر نظامی که البته توسط ارتش روسیه سفارش  داده شده کابین ارتقا یافت . ۶۰% وزن بالگرد  را مواد کامپوزیت  تشکیل داده  و ملح اصلی  چهار تیغه نیز از مواد ترکیبی ساخته شده و تا کالیبر ۲۳ م م در برابر اتش دشمن مقاومت دارد .

کابین کاموف62

کابین کاموف۶۲

 بالگرد  از دو دستگاه موتور  فرانسوی    تومانسکی آردن مجهز می باشد. این موتور دارای ۱۷۷۶ اسب بخار برای هر موتور است و دلیل نصب این موتور فرانسوی مصرف کمتر نسبت به موتور تی ۱۱۷ تولید در روسیه است  که تقریبا  روی تمامی بالگردهای روسی نصب است . همچنین این موتور در اب و هوایی گرم کارایی بهتری دارد . این موتور بر روی نسخه صادراتی  قابل نصب است ولی نسخه  در خدمت ارتش  روسیه دارای موتور ار دی ۶۰۰ است که دارای  قدرت کمتری برابر با ۱۲۸۲ اسب بخار است. البته گفته شده در صورت در خواست  حتی موتور امریکای جنرال الکتریک  تی ۷۰۰ که روی بالگرد های جون بلک هاوک و اپاچی نسب شده  نیز روی کاموف ۶۰ قابل نصب است

همچنین تلاش شده تا با پوشش سرامیکی در داخلی خروجی موتور امواج فروسرخ   انتشاری را کاهش داده تا  قفل موشک فروسرخ   سخت تر  شود  و البته خروجی ها نیز به طرف بالا داده شده تا از روی زمین در دید مستقیم نباشند

بالگرد دارای بیشترین سرعت   ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت است و برد انتقالی ان  با دو مخزن سوخت خارجی ۷۷۰ کیلومتر است. در کل نسبت به رقیب اروپایش برد کمتری دارد زیرا سوخت داخلی کمتری دارد. بالگرد توان حمل ۲٫۲ تن بار خارجی به شکل اویزان نیز دارد و دارای سه چرخ  ثابت در زیر بدنه است

 کاموف ۶۰ یک بالگرد ترابری است  ولی مانند تمامی بالگردهای روسی میتواند دو بالچه قابل جدا شدن برای حمل  سلاح را حمل کند. بر اساس تصاویری که در نمایشگاه از این بالچه ها بر روی کاموف ۶۰ نشان داده شده هر بالچه دارای دو جایگاه خارجی  است که توان حمل  سلاح را به این بالگرد میدهد. بر اساس ارایش تسلیحاتی فعلی  یک توپ۲۳ م م دو لول  ویک راکت انداز ۸۰ م م اس ۸ را بالگرد میتواند  حمل کند ولی بدون شک در صورت وجود سفارش  میتوان سامانه هدایت موشک  هدایت رادیویی اشتروم را روی بالگرد نصب کرد.

راکت 80 م م و غلاف توپ23 م م

راکت ۸۰ م م و غلاف توپ۲۳ م م

تا کنون چندین نسخه  از این بالگرد پیشنهاد شده  است. نسخه ترابری یا همان کاموف ۶۰، نسخه دریایی ای کاموف ۶۰ کا و همچنین نسخه  غیر نظامی با نام کاموف ۶۲ که دارای  کابین دیجیتال  تر با چهار نمایشگر بزرگ رنگی و درب  بخش مسافر متفاوت تر  است  و سه پنچره بزرگتر و دارای موتور فرانسوی است

بالگرد کاموف ۶۰ بالگرد پر حاشیه ای بوده است. ارتش روسیه ده سال پیش طی رقابتی برای جایگزینی  ۲۰۰ بالگرد میل ۸ خود اعلام کرد که ۲۰۰ کاموف ۶۰ خواهد خرید اگرچه سفارش نخست  صد فروند بود  ولی مشکلات  زیادی در راه تولید این بالگرد قرار دارد که بزرگترین مشکلات ان موتور روسی ار دی ۶۰۰ وی است که همچنان در مراحل مختلف طراحی و تست مانده است در نهایت وزارت دفاع فرانسه تصمیم به سفارش این بالگرد با موتور فرانسوی گرفته است . در واقع نسخه سفارشی وزارت دفاع  روسیه  کاموف ۶۲ است  و نه ۶۰( البته نسخه نظامی کاموف ۶۲ با درب های متفاوت) .  در حال حاظر وزارت  دفاع سفارش  نخست ۱۶ فروند را داده که در دست  اماده سازی است  و بعد سفارش  ۸۴ فروندی بعدی تا سال ۲۰۲۰ تحویل خواهد شد. دست نخست با موتور فرانسوی و دسته های بعدی اگر موتور روسی اماده شود  با موتور روسی . به غیر از روسها ، دو شرکت در امریکای جنوبی یک در برزیل و دیگری در کلمبیا  در مجموع۱۲ فروند کاموف ۶۲ را سفارش  داده است . با وجود این فعلا خبری از عملیاتی شده این بالگرد به گوش نمی رسد

بالگرد کاموف۶۰ و ۶۲ در اینده ، سفارشات بسیاری خواهند داشت از جمله اینکه دارای  موتور و اونیک غربی است تا مشتریان شرقی و غربی را بتواند به طرف خود جذب  کند از جمله مشتریان بالگرد میل۸ که برخی از انها همکنون در خدمت سنی بیش از ۴۰ سال دارد. همینک هر فروند این بالگرد ۱۲ میلیون دلار قیمت گذاری شده است

کاموف62 نسخه غیر نظامی که نسخه نظانی ان نیز وارد ارتش روسیه خواهد شد

کاموف۶۲ نسخه غیر نظامی که نسخه نظانی ان نیز وارد ارتش روسیه خواهد شد

مشخصات

طول:۱۵٫۰۶ متر

ارتفاع:۴٫۶۰ متر

بیشترین وزن برخاستن :۶٫۵ تن

موتور: دو دستگاه موتور تومانسکی آردن با قدرت ۱۷۷۶ اسب بخار

بیشترین برد:۷۷۰ کیلومتر

بیشترین سرعت:۳۰۸ کیلومتر بر ساعت

توان حمل تا ۱۶ سرباز ویا ۲٫۲ تن بار

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/ka60-kasatka-helicopter

http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/civil/ka-62.html

 

41+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.