چین بعد از قطع رابطه با شوروی در اوائل دهه ۱۹۶۰ وضعیت نظامی جالبی نداشت  و تا دو دهه تجهیزات دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ انهم اوائل دهه ۱۹۶۰ را تولید میکرد. در تمامی زمینه  داستان همین بود تانک هواپیما زیر دریایی ویا ناوچه. بالگرد نیز همین وضعیت را داشت و چین حدود ۵۴۰  بالگرد میل ۴ را در داخل چین تولید کرد. زمانی تحت امتیاز  شوروی و بعد از قطع رابطه  با تجهیزات ساخت چین

میل۴ چینی که توسط صنایع  هاربین ساخته می شد  و زد-۵ نامیده  تا مدتها ستون فقرات بالگردهای ارتش  چین بود. این بالگرد توان ۱۶ سرباز را داشت و مجهز به یک موتور پیستونی در دماغه بود. همانند نسخه روسی چین نیز این بالگرد را به بالچه های کناری تجهیز و روی ان راکت انداز نیز نصب کرد. ولی در اواخر دهه ۱۹۷۰ دیگر بالگرد های موتور پیستوی از رده خارج شده بودند ولی چین  توان تولید بالگرد  نوین را نداشت  و با غرب و شرق نیز رابطه نداشت

در سال ۱۹۸۱ با بهبود رابطه چین با غرب  (البته از اواخر دهه ۱۹۷۰ این اتفاق  افتاد) چین توانست  برخی فناورهای نظامی غرب را به دست اورد. در سال ۱۹۸۱ طی قرار داد بین شرکت فرانسوی  Aérospatiale با هاربین چین  ، چین تولید تحت امتیاز  بالگرد AS365  دوفین را اغاز کرد (برای  اشنایی با بالگرد دوفین اینجا را کلیک کنید)

چین طی این قرار داد ۳۰ فروند نسخه AS565 پانتر نسخه نظامی دوفین را از نسخه N را تولید کرد و چهار سال بعد نیز طی قرار داد دیگری ۴۳ فروند نسخه F این بالگرد را در داخل تولید کرد.پانتر بالگرد فوق العاده ای بود . یک بالگرد با سرعت و چالاکی مناسب که هزینه عملیاتی کم و توان بالای نظامی داشت و چین از این  بالگرد بسیار خوشش امد   .این بالگرد در چین با نام Z-9A  و Z-9C تولید شد و در نهایت  چین در سال ۱۹۹۲ نسخه بومی این بالگرد با نام Z-9B را که ۷۰% قطعات ان چینی بود را به معرض نمایش گذاشت

as565-std2-1-2x

 زد-۹ بی بالگردی مشابه پانتر بود. دارای  چهار تیغه از جنس  مواد ترکیبی و یک ملخ چهار تیغه درون توپی در دم که ایمنی  بیشتری داشت  و از  قبلا نیز در دیگر محصولات شرکت Aérospatiale  همچون گازل نیز نصب شده بود .بالگرد دارای  دو درب در دو طرف بوده بود که برای  سوار شدن و پیاده شدن سربازان بود و می توانست  ۱۰ سرباز   را حمل کند. بالگرد توان حمل ۱۶۰۰ کیلوگرم بار در درون بدنه و ۱۹۰۰ کیلوگرم به شکل  اویخته را داشت

نسخه فرانسوی پانتر از دو  موتور توربومکا Arriel  بهره می برد که یک موتور توربوشفت ساخت توربومکا فرانسه  با توان ۷۰۰ اسب بخار بود. این موتور  به صورت کامل تحویل چین داده می شد و روی بالگرد تولیدی  تحت امتیاز  نصب میشد. چین برای تولید زد -۹ بی صدها عدد از این موتور را از سال ۱۹۸۸ به بعد از فرانسه تحویل گرفت ولی در نهایت توانست  یک نسخه بومی ان با نام دبلیو زد-۸ را در داخل تولید  کند که یک مهندسی معکوس روی همان موتور صالی  فرانسوی بود. جالب اینکه چین حتی بر اساس این موتور یک موتور توربوپراپ نیز برای نصب روی هواپیمای ترابری  Y-12  نسخه ۳ نیز توسعه داد . نسخه توربوپراپ WJ-9 نام دارد

موتور دبلیو زد-۸ دارای  ۸۴۸ اسب بخار قدرت است و دارای   قابلیت بالای  درشرایط  اب و هوایی گرم دارد و از ای رو در مناطق بیابانی چین نیز پاسخگو است. سامانه اونیک پرواز و سامانه های ناوبری همگی در چین طراحی شد  ولی همچنان برخی از قطعات حساس موتور از فرانسه به چین می رسد. البته نسخه ای  از سال ۲۰۱۲ روی بالگرد نصب شده که دست کم ۱۴۸ اسب بخار قویتر است

بالگرد  در نسخه پر تعداد زد-۹ بی که نسخه  ترابری در دست  ارتش چین است دارای بیشترین سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت  است  برد انتقالی ان ۱۰۰۰ کیلومتر است

زد-۹ یک طرح پاییه عالی بود و چین می خواست  بر اساس ان طرح های مختلف را پیاده کند  دقیق مشابه کاری که در فرانسه روی پانتر انجام شد  از این رو این بالگرد  دارای چندین نسخه  مختلف است

Z-9: نسخه تحت لیسانس تولید شده در چین که در واقع  AS365N1  دفین  است.این نسخه  دارای موتور ۷۰۵ اسب بخاره بود

Z-9A: نسخه تحت لیسانس تولید شده در چین که نسخه AS365N2  بود.این نسخه  دارای  موتور قویتر ۷۳۵ اسب بخار بود و از کابین با نمایشگر  های رنگی استفاده می کند

Z-9A-100 :  نسخه تولیدی با   نمونه چینی این موتور که دارای  قطعات فرانسوی بود

Z-9B: نسخه تولید بومی چین که ۷۰% قطعات  چینی بود. برخی نمونه های تولید دارای موتور فرانسوی و از سال ۲۰۱۲  به موتور چینی  مجهز شدند

Z-9A

Z-9A

Z-9B

Z-9B

Z-9C: نسخه تحت لیسانس  تولید شده در چین که در واقع AS.565 پانتر برای نیروی دریایی  چین بود. در واقع این نسخه نمونه S پانتر بوده وظیفه گشت دریایی و جستجو و نجات را بر عهده داشت ولی با کمی تغییر توان ضد زیر دریایی نیز پیدا کرد. این نسخه دارای  یک رادار جستجوی  چینی در دماغه  است  که تا ۱۴۰  کیلومتر بر ضد یک هدف دریایی بزرگ برد دارد ولی تنها زاویه ۱۸۰ درجه جلو دماغه را پوشش میدهد. گفته شده این رادار توان کشف یک موشک  کشتی را  در برد ۲۰ کیلومتر دارد البته این رقم برای  یک  موشک مادون صوت است . تعداد از این نمونه به موشک  هدایت اپتیک ضد کشتی TL-10  تجهیز شدند .این موشک  ضد کشتی دارای برد ۲۰  کیلومتر است و سرعت زیر صوت دارد . سامانه اپتیک ان توان دید حرارتی دارد از این رو در هر شرایط اب و هوایی میتوان ان را روانه هدف کرد. این موشک  بر اساس موشک فرانسوی ای اس -۱۵ ساخته شده است. موشک  ای اس ۱۵ فرانسوی نیز یک موشک  ضد کشتی برای پرتاب از بالگردها است و ان نیز ۲۰ کیلومتر برد دارد و تنها تفاوت ان این است  که ای اس ۱۵ فرانسوی دارای  هدایت راداری است نسخه چینی اپتیک حرارتی. همچنین  این بالگرد دارای سونار  ساخت چین است  و میتواند دو اژدر هواپرتاب ET-52   را حمل کند . این اژدر ۳۲۴ م م نیز خود بر اساس یک ازدر ایتالیایی  ساخته شده است و دارای  برد ۶ کیلومتر است وبرای نابودی زیر دریایی در زیر عمق اب ساخته شده است

Z-9EC: این نسخه برای نیروی دریایی پاکستان تداروک دیده شده است .این نسخه  نیز توان جستجو دریایی و عملیتت  ضد زیر دریایی  دارد و برای عملیات روی ناوشکن های چینی  اف۲۲ کلاس ذولفقار  ساخته شده که چهار فروند انها توسط  چین به پاکستان  فروخته شده است. این نسخه مشابه Z-9C است ولی دارای برخی تجهیزات ناوبری غربی است

بالگرد Z-9EC برای ارتش پاکستان

بالگرد Z-9EC برای ارتش پاکستان

بالگرد Z-9C در حال پرتاب اژدر

بالگرد Z-9C در حال پرتاب اژدر

Z-9W:   این نمونه که WZ-9 نیز خوانده می شود  نسخه تهاجمی  مدل زد-۹ بی است. در واقع این مدل همان توانایی نسخه  ترابری  را در حمل و نقل نفر  و بار دارد ولی  مسلح بوده و می تواند دست به عملیات پشتیبانی  هوایی نزدیک ویا  ضد تانک بزند. بالگرد دارای  کابین با دو نمایشگر رنگی چند منظوره است و از سامانه ناوبری مبنی بر جی پی اس بهره می برد و دارای سامانه  جهت یابی خودکار و یک نقش خان خودکار با دقت بالا است.

بر روی سقف کابین دارای یک سایت  برای هدفگیری موشک  ضد تانک هدایت سیمی HJ-8 است. موشک HJ-8  یک موشک ضد تانک هدایت  سیمی  ساخت چین است  که در واقع یک  الگو برداری چینها از موشک ضد تانک هات است. موشک ضد   تانک هات مانند موشک  امریکایی تاو دارای  هدایت نیم خودکار سیمی  است و چین ۲۵۰  موشک ضد تانک هات ۲ را در اواخر دهه ۱۹۸۰ از فرانسه تحویل گرفت که منجر به ساخت HJ-8 شد که نسل دوم موشک های ضد تانک چینی است. این موشک دارای برد ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ متر است و دارای یک کلاهک  دو مرحله ای برای نفوذ در ۱۰۰۰  م م زره  می باشد . زد-۹ دبلیو توان حمل  تا چهار  موشک HJ-8 را دارد  که در زیر بالچه های کنار بدنه حمل می شوند . میتواند به جای موشک  ضد تانک تا دو پرتاب گر موشک هوا به هوای فروسرخ  TY-90 و یا  راکت انداز های ۵۷ و ۹۰ م م ویا غلاف مسلسل ۷٫۶۲ م م و یا ۱۲٫۷ م م  ویا غلاف توپ دو لول  ۲۳ م م را حمل کند. البته زیر هر  بالچه تنها یک نوع سلاح قابل  حمل است

این نسخه   دارای پرتاب کننده فلر  برای فریب موشک های حرارتی  و همچمنین هشدار دهنده  رادار نیز است

Z-9W

Z-9W

Z-9WA: نسخه ارتقا یاته نمونه قبلی است ولی دارای یک  مجموع  اپتیکی  زیر دماغه است که دارای  یک دوربین دید حرارتی و نشان  گذار لیزری است. این سامانه به این نسخه  اجازه شلیک موشک های هدلیت لیزری  را  نیز میدهد. این نسخه می تواند  موشک هدایت لیزری HJ-9 با برد ۵۵۰۰ کیلومتر و یا موشک  HJ-10  را حمل کند. موشک اچ جی -۱۰ یک موشک هدایت لیزری است ولی دارای نسخه  اپیتکی حرارتی و  رادار میلی موجی  نیز است اگرچه تنها دو نسخه هدایت لیزری و اپتیک از این بالگرد شلیک می شود . این موشک ده کیلومتر برد دارد. این  بالگرد میتواند  تا هشت موشک را حمل کند.

همچنین این نسخه  توان حمل موشک هدایت اپتیکی  ضد کشتی تی ال۱۰  و حتی در صورت سفارش مشتری موشکی چون سی ۷۰۱ و ۷۰۳ را نیز دارد و  از هشدار دهنده لیزری  نیز استفاده میکند. کابین در این نسخه  ارتقا بیشتری یافته  و دارای سه نمایشگر بزرگ رنگی چند کاره است

Z-9WA

Z-9WA

Z-9WA

Z-9WA

این بالگرد برای کشورهای فقیر بسیار  مناسب بوده زیرا انها  با هزینه  ۴۰% کمتر از خود نسخه فرانسوی می توانند  این بالگرد را بخرند از این رو چندنی کشور این بالگرد را سفارش داده اند

کامبوج:۱۲ فروند Z-9B ، کامورن:۴ فروند زد-۹ بی، بولوی ۶ فروند، غنا  ۴ فروند، لائوس ۲ فروند، مالی ۲ فروند،موریتانی ۲ فروند،نامیبیا ۲ فروند، ونزوئلا ۶ فروند، پاکستان ۶ فروند

مشخصات

طول:۱۲٫۱۱ متر

 بلندی:۴٫۱ متر

وزن خالی:۲۰۵۰ کیلوگرم

موتور: دبلیو زد ۸ با توان ۸۴۸ اسب بخار

بیشترین سرعت:۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

برد:۱۰۰۰ کیلومتر به صورت انتقالی

سقف پرواز در وزن خالی:۴۵۰۰  متر

توان: توان حمل ۱۰ سرباز و یا ۱۹۰۰ کیلوگرم بار داخلی و یا ۱۶۰۰ کیلوگرم بار خارجی

منابع:

http://www.army-technology.com/projects/harbin-z9w-attack-helicopter-china/

https://en.wikipedia.org/wiki/Harbin_Z-9

23+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
دسته بندی شده در:        

16 دیدگاه

  • آقای تارخ جنگنده های روس در کل ارزانتر از جنگنده های غربی هستن، البته در واقع در برخی موارد جنگنده ای روس نواقصی دارن ،ولی اگر ما این واقعیت رو در نظر بگیریم که به ازای هر یک جنگنده غربی میتونیم دو جنگنده روس بخریم خرید جنگنده روس کاملا عقلانی به نظر میرسه .البته به نظر من در کوتاه مدت تنها راه مقابله با اف۳۵ های که بزودی وارد ناوگان ترکیه و اسراییل میشن سو۳۵ هست.یعنی دقیقا همین کاری که روسیه کرده تا سوخو پکفا عملیاتی بشه .آقای تارخ من سو۳۰ رو ستون فقرات خوبی برای نیرو هوایی میدونم ولی سو۳۵ میتونه به بازوی نیرو هوایی تبدیل بشه .نظر شما چیه آقای تارخ؟

    0
    • سلام ..ما چند مشکل داریم اول پول زیرا پول نباشد ما نمیتوانید نواگان بزرگی به خدمت بگیرم..ما دست کم ۱۵۰ سوخو۳۰ میخواهیم در حال دفاعی دوم فشار امریکا…اگر امریکا فشار بیاورد ممکن است روسیه کار انجام ندهد این مسئله چند بار پیش امده سر میگ۲۹ بیشتر و میگ۳۱ و همچنین پشتیبانی از سوخو۲۴

      1+
      • برادر زن من تو نیرو هوایی مهر آباد بود میگفت تو پادگان ما زیر زمینش چینی ها باند ساختن که توش جنگنده های سری داره نشونم داد دیدم میگ ۳۱ و سوخو ۲۷ داره.من باور نکردم ولی وقتی خبر وجود میگ ۳۱ تو ایران اومد باور کردم ولی فکر کنم تعدادشون پاسخگو نیست.به نظرتون آقای تارخ راست میگه؟

        0
        • سلام برادر من خبر وجود میگ۳۱ در ایران کجا بوده…میگ۳۱ اصلا در ایران نیست در دنیا حتی آمریکا نتوانسته هواپیمای بسازد مخفی نگهدارند زیرا هواپیما باید بالاخره پرواز کند یا نه…میگ۳۱ اصلا در ایران نیست اگر است کو عکسش و یا کو منبعی که بتواند تاییدش کند

          0
  • آقای تارخ یک خواهشی داشتم توی پست هاتون اونجایی که می خواین عدد ودرصد بیارین بجای علامت در صد از کلمه درصد استفاده بکنید چون باعدد قاطی می شه وخوندنش سخته

    15+
  • سلام و ممنون این بالگرد واسه هوانیروز ارتش و هوانیروز تازه تاسیس شده سپاه با توجه به بد عهدی روس ها در مورد خرید سلاح چطوره بودجه نظامی در نظر بگیریم 

    3+
      • درسته ولی بالگردهای ما اکثرا قدیمی هستن طبق گفته خودتون اکثرشون نه زره دارن ونه پرتاب کننده شراره وفلر شکل خروجی هاشون هم که قدیمیه وباعث می شه هدف راحتی برای موشک های دوش پرتاب باشن سامانه ناوبری شون هم قدیمیه ومناسب نیست کاکبیتا شون آنالوگه وتقریبا توان نبرد شبانه ندارن همه اینها در کنار فرسودگی پس به یک تعداد بالگرد مدرن وکارآمد نیاز هست البته فارق از این که در چه کلاسی بتونیم بخریم با توجه به شرایظ فعلی نظرمن روی نمونه های مدرنیزه شده میل ۱۷ ومیل ۱۷۱ هست که قبلا هم در خدمت نیروهای مسلح ایران بودن وبرای خریدشون باید هزینه های کمتری برای ایجاد زیر ساخت وآموزش صرف کرد یعنی در نهایت برامون بصرفه تر در میان بخصوص که این بالگرد چینی تجهیزات فرانسوی هم داره وبرای خریدش نیاز به موافقت فرانسه هم هست

        0