بالگردها

بالگرد تهاجمی AH.2 رویوالک

بالگرد تهاجمی AH.2 رویوالک

با اغاز درگیری داخلی  در  انگولا  و دخالت افریقای جنوبی این کشور  به شدت  به یک بالگرد مسلح  احساس نیاز میکرد. افریقای جنوبی از  بالگرد الوئت 3 استفاده میکرد که زره چندانی نداشت  و سلاح های ان به مسلسل و راکت محدود بود. از این روز در سال 1982 نیروی هوایی افریقای  جنوبی به یک بالگرد مسلح تخصصی اعلام نیاز کرد . شرکت اطلس که بزرگترین شرکت طراح هواگرد در افریقای جنوبی است دست به توسعه این طرح جدید زد.

اطلس بالگرد جدید را در شرایط تحریم حکومت اپرتاید افریقای جنوبی توسعه داد ولی از کمک های فنی خارجی بی بهره نبود. بالگرد تا حد زیادی تحت تاثیر اپاچی ساخته شده و از بری فناوری های  فرانسوی استفاده کرده است.

بالگرد جدید در 1 ژانویه سال 1990  اولین پرواز خود انجام داد و با کد AH-2 و نام  رویوالک   شناخته می شود

 بالگرد دارای بدنه  کشیده با دمی در بخش پایین بدنه است که بدنه از جنش الومینیوم  و مواد ترکیبی ساخته شده است  و تلاش  زیاد شد تا استفاده از مواد ترکیبی دربخش زیرین  بالگرد در نقش یک ضربه گیر عمل کند. بالگرد دارای سه چرخ ثابت است که دارای  کمک فنر های روغنی برای گرفت ضربه فرود های سخت است  و حتی صندلی و کابین نیز دارای  تجهیزاتی برای جذب  ضربه فرود  سخت ویا یک سقوط سخت  هستند

بالگرد تهاجمی AH.2 رویوالک

خلبان در کابین عقب و افسر اسلحه در کابین جلو قرار دارد  و دید هر دو نفر بسیار مناسب است  و دو طرف کابین و کف ان در برابر اتش توپ 23 م م مقاومت دارد و شیشه های نیز توپ 20 م م را  دفع میکرد.  رویوالک دارای یک ملخ کامپوزیت چهار تیغه  اصلی است که تا کالیبر  30 م م مقاومت  میکرد و دارای  پنچ ملخ اصلی دم است .

بالگرد از دو دستگاه  موتور فرانسوی  توربومکا ماکیلا بهره میبرد که موتور بالگرود ترابری سنگین  سوپر پوما بود. پوما و سوپر پوما هر دو در افریقای جنوبی خدمت میکردند و برای انها بهترین موتور برای نصب روی این بالگرد بود (هر دو بالگرد در افریقای جنوبی تحت امتیاز تولید شد). موتور توربوشفت ماکیلا دارای  قدرت 1904  اسب بخار است. دو موتور در دو غلاف در دو طرف بدنه نصب شده است  و سر خروجی موتور برای ایجاد حفاظت بیشتر در زمینه قفل موشک های فروسرخ  از روی زمین  به طرف بالا داده شده است . موتور نصب شده روی این بالگرد نسخه ارتقا یافته ماکیلا با نام 1K2  است که دارای  یک کنترل کننده دیجیتال  ساخت خود افریقای جنوبی  است

هر کدام از دو کابین دارای دو نمایشگر رنگی قابل برنامه ریزی است و کابین خلبان در عقب دارای یک اچ یو دی  نیز است . هر دو خلبان از کلاه پرواز مجهز به نمایشگر بردی و کلاه استفاده میکنند که اطلاعات  پروازی و یا تسلیحاتی را به انها نشان میدهد و هر دو کابین با دوربین دید در شب هماهنگ است و هر دو کلاه پروازی را میتوان به دوربین دید در شب تجهیز کرد

denel_rooivalk

این بالگرد دارای یک مجموع دفاعی در قالب سیستم یکپارچه HEWSPS است که شامل هشدار دهنده دارای  با پوشش 360 درجه  که حتی قرار گیری  امواج راداری کم اثر ویا رادیوی کوتاه مانند مسافت یاب رادیوی را نیز هشدار میدهد  ، هشدار دهنده  لیزری زیر بدنه، پرتاب کننده  چف و فلر  از زیر مجموع های این سیستم دفاعی هستند

در نسخه تولیدی این بالگرد برای  کشف و درگیر با هدف در دماغه دارای یک سامانه نشانگیری TDATS است. این سامانه در جلوی دماغه به شکل  گوی قرار دارد که دارای ترکیب دو دوربین دید حرارتی و دوربین مدار بسته است  و از یک نشان گذار لیزری بهره می برد. تصاویری این سامانه توسط افسر اسلحه در کابین جلو و خلبان در کابن عقب قابل دستراسی است .

طی ارتقای که روی این بالگرد نصب شد در بالای دماغه  مجهز به یک گوی کوچک شد که محل قرار گیری یک سامانه دید حرارتی برای پرواز شبانه  برای خلبان است.این سامانه به کلاه خود خلبان وصل است و تصاویر ان در جلوی چشم خلبان به نمایش در میاید و پرواز در شب را بسیار اسان میکند

هر دو خدمه دارای  هملت(کلاه خود) پرواز تمام دیجیتال  با قابلیت نمایش تصاویر  سامانه های اپتیک هستند . افسر اسلحه نتنها تصاویر سامانه دید حرارتی را در جلوی چشمان خود می بینید  بلکه  میتواند با حرکت سر خود توپ را نیز حرکت دهد و دست به اتش با ان بزند  و خلبان نیز اطلاعات پرواز و سامانه دید حرارتی پرواز شبانه را روی کلاه خود می بیند

بالگرد تهاجمی AH.2 رویوالک rooivalk_saaf-680_aad2006_08_dvdb

 همچنین بالگرد دارای سامانه ناوبری ماهواره ای است  و میتواند با یک خط ارتباط داده اطلاعات سنسور های اپتیکی خود را برای مرکز فرمانده یا ارسال کند تا انها در جریان نبرد قرار گیردند ویا با دیگر بالگردهای هم نوع به اشتراک بگذارد

بالگرد در زیر  دماغه دارای  یک توپ تک لوله متحرک 20 م م با پوکه های 139 م م است. این توپ 20 م م در واقع  توپ فرانسوی  اف2 است که روی ناو های فرانسوی نصب می شود و دارای سرعت اتش 720 گلوله بر دقیقه است. این توپ روی این بالگرد 700 گلوله حمل میکند  و دارای برد  موثر 2000 متر است و گلوله های انفجار  شونده  حمل میکند. این توپ را میتوان با کمک سامانه دید شبانه جلوی دماغه در شب نیز به خوبی اتش کرد

بالگرد زیر هر بالچه دارای سه جایگاه خارجی  در مجموع شش جایگاه  با توان حمل 2300 کیلوگرم سلاح است. سلاح متداول  ان تا چهار راکت انداز 19 لول 70 م م هایدرا(در مجموع 76 راکت)  را حمل کند. سلاح ضد تانک این بالگرد موشک بومی ماکوپا است. ماکوپا  توسط شرکت دنل افریقای جنوبی توسعه یافته و یک موشک هدایت لیزری با برد 10 کیلومتر است که دارای یک  کلاهک  خرج  گود با توان نفوذ  در 1350 م م زره است اگرچه نسخه انفجاری نیز حمل میکند.این موشک دارای نسخه هدایت میلی موجی نیز است  که البته فعلا  به شکل عملیاتی در دستراس نیست. این بالگرد میتوان ترکیبی شامل  هشت موشک ماکوپا و دو راکت 70 م م و یا 16 موشک ماکوپا بدون راکت را حمل کند

برای دفاع از خود توان حمل تا دو موشک  هوا به هوای فروسرخ میسترال فرانسوی در هر سمت را دارد و یک ترکیب تسلیحاتی کامل برای این بالگرد شامل دو راکت انداز   19 لول 70 م م، هشت موشک ماکوپا و چهار میسترال است

به غیر از این ، بالگرد برای  مشتریان میتواند موشک استینگر  و یا هلفایر و یا حتی موشک هوا به  هوا بزرگی چون  ماژیک را نیز حمل کند

رولیک دارای  برد انتقالی  1350 کیلومتر با دو مخزن سوخت خارجی است و برد ان با سلاح 740 کیلومتر است

دایره قرمز سامانه نشانه گذار لیزری و دایره سیاه سامانه ناوبری شبانه دید حرارتی خلبان
دایره قرمز سامانه نشانه گذار لیزری و دایره سیاه سامانه ناوبری شبانه دید حرارتی خلبان
در تصویر راکت انداز 70 م م، موشک لیزری ماکوپا و موشک هوا به هوای میسترال
در تصویر راکت انداز 70 م م، موشک لیزری ماکوپا و موشک هوا به هوای میسترال
هشت موشک ماکوپا و دو موشک میسترال
هشت موشک ماکوپا و دو موشک میسترال

رویوالک بالگرد بسیار  خوبی بود ولی بدشانس ترین بالگرد نظامی جهان نیز است. تنها 12 فروند این بالگرد برای ارتش افریقای جنوبی تا سال 2007 میلادی ساخته شد. این بالگرد چند  مناقصه شرکت کرد ولی از پس رقیبانی چون اپاچی  ویا ای 129 ایتالیایی بر نیامد. در یک برهه از زمان  ، زمانی که ترکیه به دنبال بالگردی برای جایگزینی  کبرا بود افریقای جنوبی با تمام درخواست های ترکیه مبنی بر  تولید در داخل و تغییر  در هر سیستمی که می خواهد را پذیرفت  ولی باز به جای نرسید  و ای 129 ایتالیی پیروز شد. تلاش  برای فروش در کشور  عربی و هند با شکست در برابر اپاچی تمام شد  تا خط تولید بعد از تولید 12 فروند بسته شود

امروز احتمال تولید دوباره این بالگرد بسیار کم است زیرا راه اندازی دوباره  خط تولید هزینه بالای دارد که رو قیمت  هر فروند این بالگرد تاثیر خواهد گذاشت. در سال 2007 قیمت این بالگرد 40 میلیون دلار بود که حتی از لانگ بو اپاچی نیز بیشتر بود  . دلایل دیگر  این است که فروش سلاح سیاسی است ونیاز به متحد سیاسی چیزی که افریقای جنوبی نداشت(میدونم میپرسید به ما نمیفرشون..نه عزیزم نمی فروشن این بالگرد سیستم های غربی داره و اصلا خود افریقای جنوبی جزء  غرب حساب میشه و با کشورهای چون اسرائیل رابطه بسیار نزدیکی داره  و از طرفی ما تحریم هستیم )

چیتا و رول
چیتا و رویوالک

مشخصات

طول:18.73 متر

بلندی:5.19 متر

وزن خالی:5.7 تن

بیشترین وزن برخاستن:8.7 تن

موتور: دو دستگاه موتور ماکیلا با توان هر یک 1904 اسب بخار

بیشترین سرعت:309 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:278 کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی:1335 کیلومتر

تسلیحات: موشک های لیزری ماکوپاف راکت انداز 70 م م و توپ متحرک 20 م م

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.military-today.com/helicopters/denel_ah2_rooivalk.htm

http://www.army-technology.com/projects/rooivalk

 

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن