بالگرد

بالگرد چند منظوره AW-101

بالگرد چند منظوره AW-101

در اوائل دهه 1970 ارتش های غربی با صدها زیر دریایی روسی در اب های اروپا  مواجه بودند. در سال 1970 ارتش انگلستان از کمپانی وستلند خواست با همکاری اگوستای ایتالیا  بالگردی  را برای جایگزین بالگرد سی کینگ در دهه 1980 برای نقش ضد زیر دریایی وگشت  دریایی شد. این  همکاری مشترک به  دلیل  نیاز یکسان هر دو کشور بود.

در مطالعات  انگلیسیها  ها نیاز به بالگرد با برد بلند مجهز به رادار و توان  انجام عملیات در هر شرایط اب و هوایی مد نظر بود. در سال 1980 یک کنسرسون اروپایی  با  نام European Helicopter ((EHبرای ساخت بالگرد جدید شکل گرفت.طی مطالعات انجام شده در کنسرسون مشترک قرار شد این بالگرد  دارای چندین سری مختلف باشد که بتواند موارد چون  عملیات  ضد زیر دریایی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل ترابری   برای نیروی زمینی  و حتی   یک نسخه غیر نظامی باشد. کنسرسیون متشکل از دو شرکت وستلند   انگلستان  و  اگوستایی ایتالیا  بود از این رو   بالگرد جدید ای  دبلیو  101 ( AW101 ) نام گرفت

اولین ماکت  در ابعاد واقعی این پرنده در سال 1985 در نمایشگاه   پاریس با نام پرنده اهنین به نمایش در امد ولی اولین نسخه   پروازی در 9 اکتبر  سال 1987 اولین پرواز خود را در انگلستان انجام داد که پیش نمونه پی پی 1 نامگذاری  شد.

پیش نمونه دوم با نام پی پی 2 در اگوستای ایتالیا  ساخته شد  و چند ماه بعد اولین پرواز خود را در ایتالیا  انجام داد و برای ازمون های عرشه پروازی مورد بهره برداری قرار گرفت.این پیش نمونه در سال 1993 از دست رفت.

پی پی 3 پیش نمونه سوم که در سال 1988 اولین پرواز خود را انجام داد و  در کانادا مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت. در مجموع 9 پیش نمونه ساخت  شده که یک فروند دیگر نیز از دست رفت و یک فروند نیز به شدت صدمه دید که بعدها تعمیر شد.

برنامه توسعه این بالگرد نزدیک  به دو دهه به طول انجامید  دلیل این طولانی بودن ان یکی پایان جنگ  سرد و کاهش بودجه دفاعی، تغییر نیاز های  بعد از جنگ سرد، ورشکستگی وستلند  در سال 1986 که باعث فروپاشی  کنسرسون شد و ادغام   شرکت اگوستا  در وستلند که باعث شناخته شدن بالگرد جدید با نام ای دبلیو 101 شد. تغییرات بسیار روی طرح باعث عملیاتی شدن بالگرد در سال 1999 شد.

اچ ام 1 نسخه ضد زیر دریایی و گشت دریایی برای نیروی دریایی انگلستان
اچ ام 1 نسخه ضد زیر دریایی و گشت دریایی برای نیروی دریایی انگلستان

ای دبلیو 101  بالگردی است با بدنه مدولار  با ترکیبی  از الومینیوم ،  لیتیوم ساخته شده   که از یک ملخ پنچ تیغه کامپوزیت اصلی و یک ملخ چهار تیغه  در قسمت دم بهره می برد. بدنه طراحی شده تا در برابر  اب و هوایی مرطوب  دریا بیشترین مقاومت را داشته  باشد و همچنین تیغه ها دارای  سامانه گرمایشی برای مقاومت  حتی در هوای منفی 50 درجه است. بالگرد با داشتن 5 تیغه بسیار کم صدا بود و دارای تعادل  عالی است به صورتی که با باد  75 کیلومتر بر ساعت از کنار ها توان فرود روی عرشه ناو را دارد.

بالگرد دارای  یک سامانه  هیدرولیک  دو گانه برای هدایت است  و بدنه و شیشه ها برای یک سقوط حتی از ارتفاع صد متری نیز مقاوم هستند .  بالگرد دارای  دمی درقسمت بالای بدنه است و از یک درب عقبی باز شونده رو به پایین که میتواند حکم یک بارگیر را بازی کند بهره میبرد . دارای  ارابه فرود سه چرخ  جمع شونده است که یک در جلو زیر دماغه و دو ارابه عقبی  در جایگاه برامده که از کنارهای  بالگرد بیرون زده جمع میشوند.

بخش بار بالگرد دارای  ارتفاع 1.8 متر، عرض 2.4  و طول 6.5 متر است   و میتوانست تا 5 تن  در داخل بدنه و یا همین  میزان بار خارجی  و یا 26 سرباز مسلح را حمل کند.  کابین خلبان دارای  شش نمایشگر چند کاره تمام رنگی است و دارای  نقشه خان اتوماتیک است  و کابین با دوربین دید  در شب هماهنگ است …همچنین دارای یک سامانه ناوبری جی پی اس است  و برخی از انها دارای  سامانه دید حرارتی در زیر دماغه است

بالگرد دارای  سه موتور توربوشفت  رولز رویس /توربومیکا ار تی ام 322 با توان 2100  اسب بخار  است  اگرچه برخی از کشورها این بالگرد را به سه موتور جنرال الکترونیک سی تی 7  با توان 1725 اسب بخار  دریافت کردند. با وجود این دو موتور 80% بالگرد ها  تولید از موتور ار تی ام 322 بهره بردند. ترکیب قرار گرفتن این سه موتور شامل  یکی در هر سو  و یکی در پشت سر ملخ اصلی است     و هر موتور دارای یک مخزن سوخت 1074 لیتری  می باشد  که هر کدام نیز  یک پمپ سوخت جدا دارند.  میتوان بالگرد را به یک مخزن سوخت چهارم و پنچم نیز تجهیز کرد  البته در صورت نیاز. می توان ای دبلیو 101 را نیز به یک پراپ سوختگیری هوایی تجهیز کرد.

اچ سی 2 نسخه ترابری برای نیروی هوایی انگلستان
اچ سی 2 نسخه ترابری برای نیروی هوایی انگلستان

اکثر ای دبلیو 101 به سامانه دفاعی  مانند پرتاب کننده شراره و پوشاله   و جیمینگ  فروسرخ مجهز هستند. همچنین برخی از انها دارای  سامانه هشدار دهنده رادار و لیزری و همچنین فروسرخ  هستند و برخی نیز دارای  سامانه دوربین دید حرارتی است

نسخه ضد زیر دریایی اچ ام 1 که برای  نیروی دریایی انگلستان است  دارای  جایگاه های بیرونی  برای حمل چهار اژدر مارک 11 برای عملیات ضد زیر دریایی  است  و برخی مشتریان خارجی نیز این بالگرد را با موشک ضد کشتی سفارش داده اند.

بالگرد به صورت ویژه ای برای کاهش بار کاری خلبان مجهز به سامانه های چون یک خلبان خودکار  دو کاناله  سامانه ناوبری با توان کشف موقعیت دقیق  ناوگان خودی و خط ارتباطی داده بین بالگرد و پایگاه های زمینی  است.

نسخه مدل 111(اچ ام1) متعلق به نیروی دریایی انگلستان در نقش جستجو نجات   مجهز به رادار جستجوی   Blue Kestrel با پوشش 360 درجه است که میتوان یک کشتی کوچک را تا برد 50 کیلومتری کشف کند   ولی رادار های دیگری نیز روی ان نصب می شود  برای نمونه مدل 110 برای نیروی  دریایی ایتالیا مجهز به رادار ای پی اس 784  است و همچنین برخی نمونه  ها مجهز به رادار اب و هوا در دماغ بود و برخی که دارای  نقش ضد زیر دریایی  هستند از سونار برای کشف زیر دریایی بهره می برند .

مدل های مختلف در خدمت

مریلین اچ ام 1: این نسخه در مرحله نسخت  مدل 111 شناخته  میشد که مدل ضد زیر دریایی  نیروی دریایی انگلستان بود و 44 فروند ان ساخته شد. این  نسخه دارای  مجهز به رادار  Blue Kestrel در زیر بدنه با پوشش 360 درجه برای کشف  اهداف سطحی و سونار برای کشف زیر دریایی ساخت مارکونی  است . از هشدار دهنده رادار و فروسرخ  بهره می برد  و میتوان تا چهار اژدر عمقی را حمل کند

مریلین  اچ ام 2: برنامه ای برای ارتقا ام اچ 1 با کمک لاکهید مارتین شامل  ارتقا در سیستم های پردازش  ، نمایشگر های کارامدتر ، افزایش برد رادار و دقت سونار  و افزایش  قابلیت عملیات شبانه . گفته شده در این نمونه تعداد اهداف قابل کشفش نسبت به به مدل قبلی 40 برابر شده است. 30 فروند اچ ام 1 به این نسخه ارتقا یافتند

مریلین اچ سی 3: نسخه ترابری برای حمل   نقل سرباز و بار برای نیروی هوایی انگلستان . این نمونه در دماغه دارای  یک سامانه دوربین حرارتی برای پرواز شبانه ارتفاع پایین است.44 فروند از این نسخه ساخته شد

مدل 512 : نسخه  جستجو و نجات  512 برای نیروی هوایی انگلستان مجهز به یک رادار اب و هوا با توان نقشه برداری در دماغه و یک بالابر  برای بالا کشیدن فرد نجات  یافته است.همچنین این مدل به سامانه جمینگ فروسرخ  و هشدار دهنده فروسرخ  برای هشدار در مورد نزدیک شدن موشک ،پرتاب کننده شراره ، هشدار دهنده لیزری برای هشدار در مورد قفل سلاح لیزری  مجهز است .شش فروند برای نیروی هوایی دانمارک ساخته شد

مریلین اچ سی 3 ای: مشابه مدل 512 برای نیروی  هوایی انگلستان.. 6 فروند برای نیروی هوایی انگلستان  ساخته شد و شش فروند اچ سی3 به این نسخه اتقا یافت

نسخه اواکس: این نسخه بر اساس نسخه 111 ساخته شده و در واقع نسخه هشدار دهنده زودهنگام است که جایگزین نسخه مشابه بالگرد سی کینگ  در نیروی دریایی انگلستان شده و قرار است روی ناو های هواپیمای بر این کشور مستقر شود. این نمونه دارای یک رادار  جستجو360 درجه در کنار بدنه است که در حال عادی جمع شده و در کنار بدنه قرار میگرد ولی در هنگام عملیات به طرف پایین حرکت کرده تا360 درجه را پوشش داده و دارای برد 180 تا230 کیلومتر است

بالگرد چند منظوره AW-101
اچ سی 3 ای نسخه جستجو و نجات
نسخه اواکس

مریلین اچ سی 4: شامل  ارتقا 25 فروند اچ سی 3 و اچ سی 3 ای نیروی هوایی انگلستان برای نیروی  دریایی انگلستان. این ارتقا شامل  نصب کابین و سنسور های  هشدار دهنده و توان پرواز شبانه ای مشابه اچ ام 2 است.

مریلین ای اس ای سی5: تبدیل  هشت فروند اچ ام 1 نیروی دریایی برای نقش هشدار دهنده زود هنگام(اواکس) با نصب یک رادار جمع  شونده در زیر بدنه  .این کار با نصب یک رادار ارایه فازی با برد بیش از 250 کیلومتر ممکن پذیر است

سی اچ 148: نسخه ضد زیر دریایی برای نیروی دریایی کانادا. برنامه ان در سال 1993 لغو شد

سی اچ 149: نسخه جستجو و نجات برای  کانادا. برنامه این نسخه نیز لغو شد

سی اچ 149 کرومرانت:نسخه جستجو و نجات و ترابری برای نیروی هوایی کانادا .این نمونه توان حمل 30 سرباز  و ده تن بار را دارد و از موتور جنرال الکترویک تی 700 بهره می برد .15 فروند از این نمونه ساخته شد

همچنین ارتش ایتالیا نیز چهار مدل از این بالگرد را تحویل گرفت  که شامل   ده فروند سی اچ-101 ای به عنوان بالگرد گشت دریایی و ضد زیر دریایی مسلح به موشک ضد کشتی  مارتل  ، چهار فروند  ایی اچ101 ای به عنوان بالگرد هشدار دهنده زود هنگام مجهز به یک رادار در زیر بدنه  ،یو اچ 101  بالگرد ترابری برای عملیات های ابی خاکی  و اچ اچ 101 ای به عنوان بالگرد ترابری

به غیر از انگلستان و ایتالیا کشورهای زیر نیز این بالگرد را سفارش داده اند

پرتغال 12 فروند از این بالگرد را از  سه مدل 514/515 و 516 را برای عملیات  ترابری و جستجو و نجات سفارش داد

دانمارک نیز 14 فروند  ازاین بالگرد شامل  8 فروند  برای عملیات جستجو و نجات و 6 فروند برای عملیات ترابری سفارش  داد

ژاپن 9 فروند از این بالگرد  را سفارش  داده که دو فروند برای عملیات  ترابری و هشت فروند برای عملیات مین جمع کند. قرار است در نقش ضد مین جایگزین سی استالیون  شود.

بالگرد چند منظوره AW-101
یو اچ 101 برای نیروی دریایی ایتالیا برای عملیات ابی خاکی

کابین اچ ام 1
کابین اچ ام 1

مشخصات

خدمه:3 تا 4نفر

طول:19.53 متر

ارتفاع:6.62 متر

وزن خالی:10500 کیلوگرم

موتور: سه موتور توربوشفت ار تی ام 322-01 با توان 2100 اسب بخار

بیشترین سرعت:309 کیلومتر بر ساعت

برد:833 کیلومتر

توان حمل 26 سرباز  مسلح  و 5تن بار  در نسخه ترابری

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. سلام، زمانی قرار بود این هلیکوپتر به عنوان مارین وان برای رییس جمهور آمریکا استفاده بشه ولی قیمت هر فروندش بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تموم میشد. بخاطر همین برنامش لغو شد.
    در حالی که قیمت این هلیکوپتر به طور معمولی حدودا ۲۰ میلیون دلاره، مگه هلیکوپتر رییس جمهور چه امکاناتی داره که اینقد گرون میشه؟ (هرچقدر هم سیستمای ارتباطی و ضد موشک روش نصب باشه ۶۰۰ میلیون زیاده)

    1. سلام من نشنیدم این داستان ولی خوب تجهزیات ویژه الکترونیک و هشدار دهنده داره و حتی سیستم های برای جلوگیری از اسیب در زمان سقوط

      1. منظورتون از سیستم های جلوگیری از آسیب هنگام سقوط چیه؟
        (برنامه ساخت چنین هلیکوپتری به نامVH-71 Kestrel بود، سرچ کنید یه سری اطلاعات ازش هست)

        1. سلام شامل تعداد بالشتک هوا است که در هنگام سقوط خودکار باز میشه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن