بالگردها

بالگرد چند منظوره W-3

بالگرد چند منظوره W-3

شرکت لهستانی PZL Świdnik در  دهه 1960 دست به تولید دو محصول شوروی در داخل زد. یکی بالگرد میل1 اولین بالگرد میل  بود  و دومی بالگرد میل 2 بود. میل 2 در این میان فرق داشت. این بالگرد   یک بالگرد  متوسط چند منظوره بود که در سال 1961 اولین پرواز خود را انجام داد ولی تعداد کمی از ان در خود شوروی ساخته شد و خط تولید ان به لهستان  داده شد و تا سه دهه بعد در لهستان تولید شد و خود ارتش شوروی نیز از نسخه تولید در لهستان خریداری کرد. میل 2 برای مدتها کوچکترین  بالگرد نظامی ارتش های کمونیستی و یا متمایل  به کرملین بود وبه عنوان یک بالگرد چند منظوره  در پست های غیر نظامی نیز کاربرد بسیار داشت. از انجایی که بالگردهای ساخت شوروی همچون میل 8 و یا کاموف27  بسیار بزرگ بوندن و برای حمل چند سرباز  ویا فرد غیر نظامی اصلا به صرفه نبودند میل 2 فروش بسیار کرد و بیش از 5500 فروند ان ساخته شد

این تجربه که بالگرد متوسط مشتری زیاد دارد و نبود بالگرد  مشابه در اروپای شرقی باعث شد تا این PZL  دست به توسعه  بالگرد جدید در سال 1973 بزند که در واقع یک نسخه بهبود یافته از میل2 بود

میل2

بالگرد جدید  با نام  W-3 Sokół در16 نوامبر سال 1979 پرواز کرد. با افزایش بحران  سیاسی در پی جنبش های ضد کمونیستی  این برنامه مدتی رها شد تا اینکه درسال 1986 اولین سری ان تولید و تحویل شد. تا سال 1994 با فروپاشی  شوروی و رها شدن لهستان از بند حکومت کمونیست  بهبود  رابطه با غرب، بالگرد دبلیو 3 حتی موفق به دریافت گواهینامه  پرواز در امریکایی شمالی شد

بالگرد دبلیو 3 یک بالگرد تمام فلزی است و اولین بالگرد که تمام مراحل طراحی و تولیدش در لهستان انجام شد. این بالگرد البته طی چهار دهه از زمان ساختش تغییرات بسیار کرده است  و امروزه نسخه های تولید دست کم اخرین سری های  تولید دارای بدنه از مواد ترکیبی  سبکتر هستند. شکلی کلی بالگرد شبیه همان میل2 است. بالگرد دارای دمی  در بالای بدنه است  و دارای  یک درب گوشیی در هر سمت بدنه که میتوان ان را به طرف جلو و عقب کشیدن ودر  دو طرفی صندلی در بخش مسافر را پوشش میدهد. دارای  سه ارابه فرود ثابت است که همه این ویژگی ها شببه میل 2  می باشد

دبلیو 3 بر خلا اکثر بالگردها فاقد نیمکت  به شکل پشت سر هم و به طرف جلو بالگرد است بلکه  مسافران  در دو طرف بالگرد مینشینند و میتواند تا 12 مسافر را حمل کند(چیدمان همانند میل 8 است). درب کشویی که به طرف عقب و جلو حرکت میکند سوار شدن و پیاده شدن را اسان کرده ولی بالگرد فاقد درب بارگیری عقب است. در نسخه غیر نظامی  البته صندلیهای پشت سر هم چیده شده است. بالگرد در کابین در نسخه تولید دهه 1980 و 1990 فاقد هر گونه نمایشگر  بود ولی در نسخه های به نمایش در امده جدید دارای  چهار نمایشگر بزرگ رنگی است

بالگرد چند منظوره W-3

بالگرد دارای  دو موتور پرات اندوتین ژشوف  PZL-10B  میباشد. پرات اندونتین ژشوف یک کنسرسیون  مشترک بین لهستان  و پرات اندویتنی  کانادا در دهه 1970 بود که به لهستان کمک کرد تا دست  به تولید موتور توربوپراپ TWD-10B که بر روی برخی طرح از جمله  هواپیمای ترابری  دو موتوره ام 28 ساخت لهستان نصب شد. بر اساس این موتور موتور توربوپراپ PZL-10B ساخته شد که  روی  این بالگرد نصب شد و دارای  900 اسب بخار قدرت است.  بالگرد دارای یک ملخ اصلی چهار تیغ  و یک ملخ  دم سه تیغه است و میتواند با  بیشترین سرعت 260 کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز 238 کیلومتربر ساعت دست یابد.

بالگرد چند منظوره W-3

مدل های مختلف

چندین نسخه مختلف از این بالگرد ساخته شد. کل بالگرد های تولید به دو سری نظامی و غیر نظامی  تقیسم می شوند. نسخه های دبلیو 3 ای ، ای  اس، ای 2  و ای ام همگی غیر نظامی هستند  که البته با نسخه های غیرنظامی هم بیشتر از نظر چیدمان درونی فرق دارند. نسخه های  نظامی عبارتند از

دبیلو3، دبلیو3 تی و دبلیو 3 پی اولین سری تولید که در بالا به ان شاره شد و به ترتیب برای نیروی نیروی هوایی، دریایی ساخته شده بود و فاقد  هر گونه سلاحی بودند و تنها نقش ترابری  را داشتند.

W-3A: نسخه نظامی صادراتی که توان نصب مسلسل  در دو درب عقب  نیز داشت

W-8A

W-3W: نسخه مسلح دارای  یک توپ دو لول 23 م م خودکار در سمت راست بدنه کنار دماغه که دارای  سرعت اتش  3400 گلوله بر دقیقه بود و از یک  رادار اب و هوا  زیر  دماغه بهره می برد . این نسخه دارای  نمونه ای با نامW-3WA بود که دارای  دو بالچه در دو طرف بدنه هر یک با دو جایگاه برای حمل راکت انداز 57 م م اس 5 ، 80 م

W-3W

م اس8 و یا موشک هوا به هوای است. 34 فروند از این نسخه ساخته شد

W-3RM: نسخه جستجو و نجات  برای نیروی دریایی دارای  بالا برنده در کنار  درب عقب و بالشتک  هوا برای  فرود اضطراری روی اب است. همچنین نسخه ای با نام W-3WARM نیز ساخت شد که دارای یک سامانه دید حرارتی  در کنار  دماغه است

W-3RM

W-3PPD: نسخه پست فرمانده ای دارای  تجهیزات پیشرفته برای دریافت و ارسال داده و تصاویر از واحدهای مختلف . یک فروند از ان ساخته شد

W-3PL Głuszec: یک نسخه مسلح با توان ترابری  مجهز به کابینی پیشرفته با چهار نمایشگر رنگی، اچ یو دی، دوربین دید در شب،سامانه مکان یابی جی پی اس، چشمی دید حرارتی بر روی کلاه  دو خدمه،هشدار دهنده فروسرخ  نزدیک شدن موشک و هشدار دهنده راداری هر دو  ساخت البیت سیستم اسرائیل ،پرتاب کننده فلر و چف، دو توپ 23 م م خودکار در کنار بدنه،  یک مسلسل 12.7 م م متحرک زیر دماغه با توان پوشش دو طرف و پایین بالگرد با 350 گلوله ، یک سامانه دید حرارتی و نشان گذاری لیزری  متصل  به کلاه خلبان برای هداشت  موشک ضد تانک، مسلسل 12.7 م م و دید شبانه، توان حمل دو بالچه هر کدام با دو جایگاه در کنار بدنه با توان حمل غلاف  توپ23 م م دولول راکت 80 م م و 57 م م و موشک های  ضد تانک هدایت  لیزری  مختلف بسته به سفارش  . تعداد از انواعW-3WA به این نسخه ارتقا یافت.

W-3PL در زیر دماغه مسلسل متحرک به خوبی مشخص است

همچنین چندین مدل دیگر از این بالگرد توسعه یافته است

مشتریان

تاکنون 149 فروند از این بالگرد به فروش رفته است که 76 فروند انها غیر نظامی هستند  که از این میان حدود 60 فوند ان در خدمت یگانهای مختلف ارتش لهستان  است.میانمار، فیلیپین،چک، اوگاندا  و همچنین  برخی واحدها نظامی در المان و شیلی از  خریداران این بالگرد هستند

هر فروند از این بالگرد در نسخه پاییه ترابری هشت  ملیلیون دلار است

مشخصات

طول:14.21 متر

بلندی:5.14 متر

وزن خالی:3.8 تن

بیشترین وزن برخاستن:6.4 تن

موتور:دو دستگاه موتور توربوپراپ  PZL-10B با توان هر یک 900 اسب بخار

بیشترین برد:260 کیلومتر بر ساعت

برد:724 کیلومتر

توان: حمل 12 سراباز و یا 2100 کیلوگرم بار

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/w-3-sokol-multi-purpose-combat-helicopter/

https://en.wikipedia.org/wiki/PZL_W-3_Sokół

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن