دفتر طراحی کازان یک دفتر طراحی قدیمی است که زیر مجموع   شرکت میل است ولی معمولا تولید کننده بود تا طرحی کننده. این شرکت از دهه ۱۹۹۰ به دنبال طراحی  یک بالگرد  متوسط برای جایگزین بالگردهای میل۲ بود که برای مدتها کوچکترین بالگرد ساخت روسیه بود. میل۲ ساخت شوروی بود ولی در لهستان تولید شد و تعداد زیادی از ان در شوروی و بعدها در روسیه به خدمت گرفته شد. از این رو کازان در مرحله اول میخواست با کمک یورکاپتر دست به توسعه بالگرد جدید  بر اساس بالگرد موفق اروپایی AS 350 بزند ولی این برنامه رها شد

در سال ۱۹۹۳ این شرکت به دنبال ساخت یک بالگرد جدید رفت و درسال ۱۹۹۷ برنامه تصویب  شد و یک سال بعد اولین نمونه روی زمین  موتور خود را روشن  کرد و   در سال ۱۹۹۹ اولین پرواز خود را انجام داد. این بالگرد البته طی همکاری با یورکاپتر اروپا ساخته شد

نسخه غیر نظامی مجهز به اسکی

نسخه غیر نظامی مجهز به اسکی

بالگرد جدید با نام Ansat  شناخته می شود که یک بالگرد در اصل غیر نظامی سبک است که به عنوان یک بالگرد  چند منظوره طراحی شده است. بالگرد دارای  شکلی متعارف با دمی در بالای  بدنه است که از  مواد ترکیب ساخته شده است.بالگرد  دایرا سه پنچره از هر سمت است  و دارای دو درب در هر سمت است. یک در درب  هر سمت در بخش مسافر که به شکل دو تکه است و نیمی از ان به طرف  بالا و بخشی به طرف پایین باز می شود و یک در بالا  در قسمت جلو  در هر سمت که برای خدمه است

بخش کابین دارای  دو ردیف نیم کت  هر کدام با چهار صندلی است که میتواند در مجموع هشت صندلی را حمل کند. بالگرد توان حمل یک تن بار در درون و یا ۱٫۲ تن بار اویخته  را حمل کند. در کابین جلو  برای خدمه دو نمایشگر رنگی چند منظوره قرار دارد و بالکرد  دست کم در نسخه های که برای ارتش روسیه ساخته شده فاقد هشدار دهنده رادار و یا پرتاب  کننده فلر  است زیرا قرار است نقش اموزشی  داشته باشد

بالگرد در دو نسخه نظامی و غیر نظامی تولید شد. نسخه نظامی دارای  سه ارابه فرود چرخدار ثابت  است ولی نسخه غیر نظامی دارای اسکی است . بالگرد فاقد هر گونه زره حتی در نسخه نظامی است که بر میگردد به نقشی که خود روسها برای  ان انتخاب کردند یعنی بالگرد  اموزشی

بالگرد از دو دستگاه موتور توربوشفت  کانادایی  Pratt & Whitney Canada PW207K بهره می برد  که ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارد و حتی  نسخه تحویل به خود روسها دارای  این موتور است.خروجی های بالگرد  به طرف عقب داده شده و  هیچ فیلتر خاص ویا جیمینگ  فروسرخی روی ان نصب نیست . این موتور  روی چندین بالگرد غربی دیگر نیز نصب شده است. بالگرد دارای  سرعت کروز  ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و برد ۶۳۰ کیلومتر  است. بالگرد دارای اونیک فرانسوی است

نسخه نظامی اموزشی برای ارتش روسیه

نسخه نظامی اموزشی برای ارتش روسیه

ansatcivvy01_russianhelicopters (1)

بالگرد در نسخه نظامی   ترابری ان که فاقد سلاح است و غلاف سلاح برای ان دیده نشده. ولی یک نسخه از این بالگرد با نام Ansat-2RC از این بالگرد به عنوان دید بان سبک توسعه یافته است

Ansat-2RC  همان نسخه قبلی است فقط دارای دو کابین پشت سر هم است .  شیشه بالگرد دارای  چند تکه  و ضد گلوله است و از دو بالچه کوچک در کنار بدنه استفاده میکند که هر کدام دارای  دو پاییه جنگ افزاری است و یک مسلسل ۱۲٫۷ م م در سمت  راست  بدنه زیر بالچه دارد. در بالای  بالچه دارای  کنار بدنه  در دو طرف دارای   پرتاب کننده فلر  است و در دماغه نیز دارای  یک سامانه اپتیکی دید حرارتی و نشان گذار  لیزری است . این بالگرد می تواند  دو موشک ایگلا در هر سمت و یا یک راکت انداز  مسلح شود ولی تا کنون با  موشک ضد تانک دید نشده است

این بالگرد یک بالگرد شناسایی مسلح  مانند او اچ ۵۸ است و وظیفه اسکورت بالگرهای ترابری ، شناسایی میدان نبرد، دادن گرو توپخانه و  درگیر با واحدهای سبک دشمن  را دارد.

موشک ایگلا و مسلسل 12.7 م م مشخص است

موشک ایگلا و مسلسل ۱۲٫۷ م م مشخص است

20111109222144

نمونه مسلح دو سرنشینه.. شناسایی و رزمی سبک

نمونه مسلح دو سرنشینه.. شناسایی و رزمی سبک

روسیه تا کنون ۳۰ فروند نسخه اموزشی  ANSAT-U را سفارش داده که نسخه اموزشی  است ولی مشتری دیگر فعلا ندارد. نسخه رزمی مسلح نیز فعلا مشتری ندارد و توسط روسها سفارش  داده نشده است. به نظر می اید  روسیه به کاموف ۶۰ بیشتر علاقه دارد. کازان اعلام کرد در صورت نیاز نسخه ضد زیر دریایی و گشت دریایی این بالگرد را نیز توسعه خواهد داد. این بالگرد بین ۳ تا ۳٫۵ میلیون دلار قیمت دارد

مشخصات

خدمه دو نفر

سرنشین: هشت نفر

طول:۱۳٫۷۶ متر

 بلندی:۳٫۴ متر

وزن خالی:۱۹۰۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۳۶۰۰ کیلوگرم

موتور: دو دستگاه موتور  Pratt & Whitney Canada PW207K

بیشترین سرعت:۲۸۵ کیلومتر بر ساعت

بیشترین برد:۵۱۵ کیلومتر بر ساعت

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع

http://kazanhelicopter.ru

30+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar

49 دیدگاه

  • با سلام به استاد تارخ در حال حاضر بالگرد سبک شناسایی و رزمی روس ها همین ansat-2Rc است؟ و آیا قابل قیاس باz19 وoH-58 است؟با تشکر

  • درود.ایا به نظر شما دوران هلیکوپتر جنگی به پایان نریسیده چون حتی یک مشت داعشی میتونن با دوش پرتاب هلیکوپتر را بزنند.یک سوال دیگر هلی کوپتر اپاچی چی داره که۵۰میلیون دلار قیمتش هست به نظر شما دیوانگی نیست به جایی خرید اف۱۶یک کشور ۵۰میلیون دلار بابت هلیکوپتر اپاچی بدهد.

    • نویسنده

      سلام به این راحتی ها هم تیست طی چهار سال نبرد در سوریه و عراق ارتش ای دو.کشور و روسیه شاید ده ها هزار پرواز انجام داده باشند ولی کمتر از ۵۰ بالگرد از دست رفته حالا بماند چقدر خسارت به دشمن وارد شده دوم اینکه اصلا به قیمت نیست به نقش و کارایی است پشتیبانی که یک بالکرد از نیروی زمینی میکند را یک هواپیما نمی تواند انجام دهد فقط کافی به فیلمهای غلاف نشان کیری آپاچی در افغانستان نگاه کنید

  • اقای تارخ چرا سراغ as350 نرفتن؟ قیمتش هم که حداقل یک میلیون ارزونتره.

  • سلام اقای تارخ چندنمونه از بالگردهای غربی که به نیاز ماهم منطبق باشن و به درد اورژانس و… بخورن رو میشه به منظور مقایسه نام ببرید یا اگر لطف کنید مثلا مقاله ای درموردش تهیه کنید به منظور پیشنهاد مثل پیشنهاد نیروی هوایی ممنون میشم ازتون.البته وضع اقتصاد هم خوب نیست فاکتور اول و اخر یعنی رنج قیمت هم مثل پیشنهاد نیروی هوایی درنظر داشته باشید.

    • نویسنده

      سلام بالگردهای چون ای اس۳۵۰،۳۵۵، ایی سی۱۳۵ و یا بل۴۰۷ و چند بالگرد دیگر
      لطفا در دریافت جواب کامنت خود شکیبا باشید زیرا زمان میبرد و در طول روز کامنت جواب دادن برایم در محل کار کمی دشوار است

  • از این بالگرد میتوان در نقش آتش نشانی هم استفاده کرد؟ ضعف در این زمینه توی پتروشیمی ماهشهر فاجعه به بار آورد امیدوارم این قرارداد سریعتر به نتیجه برسه.

  • سلام جناب تارخ ، مقاله های من در مورد یک شناور آبی خاکی و یکی هم در مورد تجهیزات انفرادی پیشرفته سربازان آینده ارتش آلمان و کانادا بود اگر راه دیگری هست برای ارسال لطفا راهنمایی کنید

  • استاد هم کلاس بل دویست و شیشه یا دویست و دوازده ؟ و اگر هیچ کدام هم کلاس کدومه؟

  • این هلیکوپتر نظامیش چقدر زشته به نظر میاد با مقوا ساخته باشنش من تو چند تا عکس دیدم ایران هم یه هلیکوپتر این شکلی درست کرده بود که اگه ببینیش خنده ات می گیره شاید با مقوا ضد آب و چسب دو قلو ساخته باشنش

  • اگر میشه درباره rq180 که سال ۲۰۱۳ در area 51 تست و در سال ۲۰۱۵ عملیاتی شد یک مقاله بنویسید

  • لطفا در باره هواپیمای htv2_وhtv_3xوhcv که میتونه با سرعت ۲۰ تا ۲۴ماخ پرواز کنه هم یک مقاله بدید

  • سلام آقای تارخ ، شما گفته بودید این سایت یک سایت کاربر محور خواهد بود من تاکنون دوبار برای شما مقاله ارسال کردم اولین بار دو ماه پیش ، ولی ظاهرا به دست شما نرسیده ، لطفا بگویید مقاله ها را چگونه برایتان ارسال کنم چون ظاهرا گزینه ارسال مطلب سایت مشکل دارد ، به هر حال دوستدار مقاله هایتان هستیم. با تشکر.

  • به نظر من این سیاست کلی در نیروهای مسلح ما است که اطلاعات ناقص و بعضا متناقض از تجهیزات نظامی را در زمان رونمایی منتشر میکند تا دشمن نتواند برآورد درستی از قدرت ما بدست بیاورد این خودش یکی از عوامل بازدارنده در برابر آمریکاست، به همین خاطر هست که زمان رونمایی محصولات ابهامات ما نه تنها کمتر نمیشه بلکه بیشتر هم میشه ، این مخفی کاری را اسرائیل  هم به شکلی  انجام میدهد اما چون فروشنده سلاح است مجبور است مقداری از اطلاعاتش را انتشار دهد،نظر شما چیه آقای تارخ و به نظرتان چقدر این سیاست جواب میده؟

    • نویسنده

      سلام والا به غیر چند مورد از اکثر سلاح های ما به اندازه کافی اطلاعت در دستراس است زیرا تحلیلگر اطلاعت و جاسوس زیاده

  • با سلام چند نکته در مورد خرید های نظامی قابل تامل است.اول باید توجه داشت  در دنیا اگر سلاحی مهمی را نداشته باشیم به ما نمی فروشند و اگر بفروشند در پشتیبانی خوب عمل نمی کنند .دوم اینکه خرید باید محدود باشد و صرفا برای انتقال تکنولوژی باشد .سوم اینکه باید الگوی ما در بخش نظامی کشور های اروپایی باشند و نه آمریکا و چین و روسیه و این را از این جهت است شما به انگلیس و فرانسه توجه کنید در تانک و جنگنده و دیگر سلاح ها چند مدل بیشتر ندارند و مثل ما کلکسیونی از جنگنده و دیگر ادوات ندارند و این یعنی لجستیک و پشتیبانی گرون تر . ما هم باید به جایی این همه جنگنده در سه کلاس سبک و متوسط و سنگین یک جنگنده داشته باشیم .چهارم اینکه در تولید سلاح به خصوص جنگنده با یک پلتفروم داشته باشیم  و مانند یک کودک سالها روی آن کار کنیم مثل اف ۱۶ و یا اف ۲۲ که گفته می شود مثل کودک طراحی شده تا رشد کند .پنجم اینکه تا جایی که امکان دارد کپی و مهندسی معکوس کنیم و چرخ را دوباره اختراع نکنیم .ششم اینکه در تحقیقات کار موازی انجام نشود .هفتم اینکه اگر مثلاما ۱۰۰ جنگنده سوخو ۳۰ خریدیم لازم نیست همه فعال باشد و میشود بخشی را در انبار ها نگه داشت .یعنی توجه به بخش انبار .

    • با سلام خدمت شما دوست گرامی اول اینکه مشکل از ماست که در انتخاب متحد و شریک نظامی بد عمل کرده ایم و برای چندمین بار سعی میکنیم با طناب پوسیده کشورطماع و فرصت طلب روسیه به چاه بریماونم بعد از اینکه بارهااز پاره شدن این طناب دچار خسارات سنگینی شده ایم ولی باز سعی میکنی امتحان کنیم مثال عربستان بهترین سلاح را از غرب تهیه و بهترین خدمات و پشتیبانی رو از غرب دریافت میکند همان طور که ما زمانی بهترین سلاح و اموزش و پشنیبانی را دریافت میکردیم دوم اینکه سیستم نظامی انگلیس و فرانسه کیفیت محور هستش در حالیکه سیستم نظامی ما کمیت محور شده و دلیلش هم اینست که ماسعی میکنیم با حفظ تعداد و کمیت در رده بندی های بین المللی جایگاه بهتری به دست بیاوریم جهت تبلیغ و خوراک تبلیغاتی مثلا بارهادرقیاس قدرت نظامی ایران با اسراییل میگوییم اسراییل ۴۰۰جنگنده دارد و ما۴۵۰فروند پس ما قویتریم ولی نمیگوییم جنگنده های انهاایگل و فالکون واسترایک ایگل هستن و مال ما فانتوم و تایگر و اف۷و در اصل ما سعی میکنیم با حفظ کمیت عدم دسترسی به کیفیت را جبران کنیم وگرنه اگر بخواهیم توجیه اقتصادی رو در نظر بگیریم اکثر تجهیزات ما از رده خارج و از نظر ارزش رزمی توجیه اقتصادی ندارن و اما سوم دوست گرامی ما جهت تولید محکوم هستیم همه جزییات وقطعات رو از نواختراع کنیم چون نه قطعه را بما میدهند و نه فرمول تهیه را دراختیار ما قرار میدهند دستکم تا زمانیکه سیاست خارجی ما بر مبنای دفاع از فقرا وارجحیت منافع اونها برمنافع خودمون هست باید همه چیز رو از نو طراحی کنیم چون هیچ قطعه ای استبکار به ما نمیفروشدو از دوستان راهبردیمون مثل روسیه هم توقعی نمیتوان داشت چون روسیه منافع ملی خودش در اولویت هر اتحاد و قراردادی قرار داردو مثل ما مبنایشان دفاع از ضعفانیست و چهارم تا زمانیکه نهاد های موازی و همکار ولی با مدیریت وسیستم جدادر کشور ما وجود دارد نمیتوان از موازی کاری جلوگیری کرد چون هر نهادی بهرحال میخواد کار انجام بده مثال نهاد های موازی مثل ارتش و سپاه …کمیته امداد و بهزیستی …ودهها بنیاد و نهاد موازی با یکدیگرو پنجم اینکه دوست گرامی ما درحال حاضر در بخش فعال و ضروری خودمان مشکل داریم بعد شما صحبت از انبار کردن میفرمایید با بودجه نظامی فعلی ۲۰سال طول میکشد لوازم فرسوده فعلی نوسازی شود بعد شما از انبار کردن صحبت میکنید در کدام کشور جنگ افزار نو را مثل جنگنده و ناو نوساز را انبار میکنن که ما دومی باشیم معمولا در کشورهای دیگر بعد از نوسازی و جایگزینی اوندسته از ادوات که ارزش رزمی دارند و از خدمت خارج شده اند رو بصورت ذخیره نگهداری میکنن مثلا در اسراییل فانتوم رو بصورت ذخیره نگهداری میکنن

      • بله. کاملا موافقم در این مواردی که گفتین. حالا تکلیف در مورد سیاست خارجی که مشخص است. ولی در مورد مسایل داخلی مشکلات دست کمی از مشکلات خارجی نیست. به قول خودتون کیفیت محور نیستیم مثلا نیروی زمینی ارتش دنبال یه سلاح سازمانی درست درمون نمیره. توجیهشم اینه که ما کلی تو انبار ژسه داریم . چن بار این جملرو از پوردستان شنیدم که نمیتونیم به این راحتی بیخیال این همه ژسه بشیم. پس در نتیجه سلاح جدیدی نمیتونه به خدمت در بیاد. یا بدبختی در بخشی که من علاقه خاصی بهش دارم یعنی پدافند هوایی. حالا درسته به خاطر اجباز پدافند تو الویت قرار گرفته. ولی یه مسله هست که واقعا ازار دهنده است. اونم اینه که ستون فقزات پدافند ایران رو هاوک تشکیل میده. چون به تعداد زیادی هاوک داریم تو بخش برد متوسط زیاد پی یه سامانه خوب که به تعداد زیاد جایگزین کنیم نیستیم. مثلا سامانه سوم خرداد ساخته شده خدایی سامانه خوبیه چون هم رادارشدارایه فازیه هم میتونه با چن هدف درگیر شه. چن بارم تست شده ولی چون به تعداد زیاد هاوک هست خیلی سخت بخوان بازنشست کننش.و جایگزین بشه با سوم خرداد

      • من در ابتدا انتقاد شمارو تایید میکنم اما باید یادآوری کنم انتقاد باید با راه حل جایگزین همراه با دلیل باشه یعنی ناوگان فرسوده رو میخوایم بازنشسته کنیم ..آیا  ازلحاظ منابع مشکلی نداریم ..ازلحاظ فروشنده چی ..و چه تکنولوژی بما ارایه میشه ؟شاید ضعیفتراز همین ناوگان خودمونه ببینید در حال حاضر غیرازروسیه ..چین هم مایل به فروش بود البته چین با اینکه پیشرفتهای شگرفی کرده اما هنوزامتحان خودش رو تو جنگ پس نداده 

      • من در ابتدا انتقاد شمارو تایید میکنم اما باید یادآوری کنم انتقاد باید با راه حل جایگزین همراه با دلیل باشه یعنی ناوگان فرسوده رو میخوایم بازنشسته کنیم ..آیا  ازلحاظ منابع مشکلی نداریم ..ازلحاظ فروشنده چی ..و چه تکنولوژی بما ارایه میشه ؟شاید ضعیفتراز همین ناوگان خودمونه ببینید در حال حاضر غیرازروسیه ..چین هم مایل به فروش بود البته چین با اینکه پیشرفتهای شگرفی کر‌‌‌‌‌‌دهه اما هنوزامتحان خودش رو تو جنگ پس نداده 

  • لطفا در مورد توپ های ناو و توپ های ناو موجود در ایران مقاله قرار دهید .هواپیمای آموزشی پشتیبانی تایوانی که گفته می شود خیلی شبیه کوثر است به نام  AUDC ZT3 TZU CHUNG در مورد این هواپیما یک مقاله قرار دهید .

  • سلام . آیا این طرح های بالگرد ملی ، ۸ نفره و ۱۴ نفره و چندتا دیگه ، اگه ساخته بشن نیاز اورژانس هوایی رو برطرف نمیکنن ؟ و اینکه در حال حاضر مشکل ایران در ساخت بالگرد ، تو چه بخششه ؟ با تشکر .

  • با سلام خدمت استاد عزیز. چرا روسها علاقه دارن توپ های هلیکوپتر هاشون رو
    کنار بدنه نصب کنن؟ این کار که خیلی محدودیت ایجاد می کنه و خلبان مجبور
    میشه برای هدف گیری جهت بالگرد رو تغییر بده! آیا نصب توپ زیر هلیکوپتر
    (مثل آپاچی) یا درون یه برجک گردان (مثل کبری) کار سخت یا پر هزینه ای هست؟

    • نویسنده

      سلام در برخی طرح های روسی دیده می شود و لیلش برای مدتی پیچیدگی طرح توپ متحرک و سامانه نشان گیری ان و افزایش هزینه و در برخی طرح ها به دلیل این است که بالگرد شناسایی مسلح است توپ متحرک نمی خواهد

  • سلام. به نظر میرسه مدل ansat-2rc درصورت تجهیز بیشتر مناسب کشور ما باشه. خیلی شبیه کبراست

    • نویسنده

      سلام این بالگرد شبیه کبرا است ولی اصلا توان رزمی کبرا از نظر توان حمل سلاح ندارد و اصلا در یک کلاس نیستند. اگر است بالگرد تهاجمی خرید بشود برویم میل۲۸ و یا ۳۵ بخریم نه این بالگرد پلاستیکی

    • نویسنده

      سلام . این بالگرد تازگی به تولید رسیده و از طرفی در شرق برای ایران بالگردی به این خوبی دیگه پیدا نمی شه

      • یعنی در نقش غیر نظامی بالگردهای کاموف۶۰ ویا نمونه غیر نظامی زد۸ البته اگر نمونه غیر نظامی داشته باشه بکار ما نمیاد البته منظور من فقط غیر نظامیه راستی یک سوال اینجا پیش میاد این که این بالگرد موتورش کاناداییه مشکلی در صادراتش به ایران به وجود نمیاد؟

  • ضمن تشکر از شما اگر نمونه نظامی این بالگرد را مجهز به فلر بکنیم و خروجی موتورهای را ماننده میل ۲۸ به سمت بالا کرد همچنین موشک ویخر روش نصب کنیم آیا ارزش نظامی خواهد داشت؟

      • باسلام …میشه لطف بفرمایین خیلی کوتاه علت این توصیه رو برامون بگین ..درضمن میخواستم بپرسم در ضمینه نگهداری وتعمیرات بین بالگردهای شرق وغرب چقدر تفاوت هست (چه از لحاظ مالی چه از لحاظ ‌پیچیدگی برای پرسنل فنی). ممنونم از پاسخگوییهای شما کارشناسهای محترم

        • نویسنده

          سلام زیرا در استفاده نظامی کاموف ۶۰ و یا میل۱۷ در اصل بالگرد نظامی هستند بدون شک کارایی بهتری دارند… والا ما برای تعمیر بلگرد غربی مشکلی نداریم ولی بالگرد شرقی در رده بالا به روسیه اعضام میشن ولی جدید قرار است کارخانه تعمیر و نگهداری در ایران راه اندازی بشه بر اساس اخبار داخلی

  • سلام و درود به نظرتان ایا یهتر نیست ایران علاوه بر خرید این دو بالگرد برای امر پزشکی و حوادث غیر مترقبه ،بالگرد «Mi171vn»  و بالگرد Mil26 را بخرد؟؟ ایا آخرین خانواده میل همین مدلی است که ذکر کردم؟؟  وایضا بهتر نیست به جای خانواده «هیوز بل» از آخرین ورژن بالگرد Milاستفاده کند؟؟ با تشکر