بالگردها

بالگرد NH-90

بالگرد NH-90

 در سال 1985 فرانسه، المان غربی ، ایتالیا، انگلستان و هلند به دنبال یک بالگرد ترابری  و چند منظوره بودند. اروپا از دهه 1970 از بالگرد پوما استفاده میکرد که در فرانسه  طراحی  شده بود و یک بالگرد میان وزن بود و نقش های زیادی بر عهده  گرفت . این ارتش ها خوان بالگردی بودند که بتواند نقش ترابری  و گشت دریایی و عملیات ضد زیر دریایی را انجام دهد. در سال 1987 قرار دادی  با یورکاپتر برای این پروژه بسته شد و البته به زودی انگلستان از برنامه خارج شد و برنامه aw101 را پیش گرفت

برنامه جدید NH-90 نام گرفت که اولین پرواز خود را در سال 1995 انجام داد  و از سال 2007 میلادی  وارد خدمت شد . این بالگرد به شکل مشترک توسط چند شرکت ساخته می شود.

 31.25 درصد ساخت ایرباس  فرانسه است که شامل موتور،چرخاننده  برق،کنترل پرواز و هسته سیستم اونیک

31.25 درصد  ام بی بی المان شامل بدنه(بخش جلو)،مخازن سوخت،ارتباطات و سیستم کنترل هوایی

5.5 درصد فوکر  هلند شامل بدنه(دم و درب) ارابه فرود و گیربکس

30 درصد اگوستا وستلند ایتالیا و انگلستان شامل عقب بدنه، گیربکس اصلی،سیستم هیدرولیک، برق و سیستم تولید

ان اچ 90 بالگردی  است با بدنه عمدتا از الیاف  کربن  و تنها بخشهای چون قعطات داخلی موتور از فلز ساخته شد  است. از این رو بر اساس سازندگان این بالگرد، ان اچ 90 سطح مقعطی کمتری  نسبت به بالگردهای مشابه دارد و همچنین  خوردگی  بدنه و فلز نداشته و عمر سازه بیشتری دارد

بالگرد دارای  بدنه ای مشابه طرحی چون پوما و یا سوپر پوما است. دارای   دمی در بالا بدنه و سه ارابه فرود جمع شونده است. بالگرد دارای   یک درب کشویی در هر سمت برای سوار کرد وپیاده کردن نیرو ها است  که روی درب یک پنجره بزرگ است و البته در  جلو  بالگرد پشت کابین نیز پنجره مشابه نصب است. همچنین بالگرد دارای یک درب بار گیری عقب دو تکه است که درب به دو بخش تقسیم  شده بخش پایین به شکل یک سکوی شیب دار به طرف پایین و سطح بالای به طرف بالا باز می شود.

تصویر بالگرد ان اچ-90..دایره سیاه :پرتاب کننده چف،قرمز:هشدار دهنده راداری،زره : سامانه تصویر سازی حرارتی،ابی : رادار

خلبان و کمک خلبان دارای  درب در دو سمت نیستند ولی دارای دو پنجره بزرگ  باز شونده به طرف بالا هستند. کابین کاملا دیجیتال  بود و از پنچ  نمایشگر بزرگ رنگی قابل برنامه ریزی  استفاده میکند و هر خلبان نیز دو صفحه  تک رنگ سی تی ار  برای وارد  کردن دادهای رقمی در اختیار دارد

بالگرد دارای  یک ملخ اصلی چهار تیغه کامپوزیت و یکی ملخ دم  چهار تیغه است. ان اچ 90 اولین بالگرد  اروپایی با سامانه هدایت تمام دیجیتال  است که تمامی  فرامین هدایت از طریف فرامین دیجیتال  به ان داده می شود  و همچنین یک خلبان خودکار 4 محوره  بار کاری خلبان را بشدت کم کرده است

بالگرد دارای  دو دستگاه موتور توربوشفت  رولز ریس توربومکا RTM322-01/9  با توان 2230 اسب بخار است  که همینک   از  بهترین موتورهای توربوشفت جهان است و رویAW-101 و نسخه انگلیسی اپاچی نیز نصب شده است .  میتوان روی   بالگرد موتور امریکایی General Electric T700-T6E نیز نصب کرد که دارای  قدرت 2110 اسب بخار است و خروجی  های بالگرد  رو به بالا قرار  گرفته است تا از احتمال قفل موشک فروسرخ روی انها بکاهد

در تصویر نسخه ترابری دیده می شود. زیر دماغه به شکل گوی سامانه دید حرارتی است

بالگرد دارای   سامانه هشدار دهنده فروسرخ  برای هشدار  در مورد نزدیک شدن موشک در چهار طرف بدنه و هشدار  دهنده راداری  است  و از دو پرتاب گر فلر در دو طرف  بدنه کمی عقب تر از درب کشویی استفاده میکند. همچنین این بالگرد دارای سامانه ناوبری جی پی اس با نقشه خان خودکار ، کابین  هاهنگ با دوربین دید در شب است

همچنین این بالگرد در دماغه دارای  یک سامانه جلونگر فروسرخFLIR است که شامل یک دوربین دید  حرارتی در کنار دوربین مدار بسته برای پرواز  شبانه در ارتفاع پست ویا کاوش منطقه  به شکل حرارتی است  و زیر این سامانه به شکل برامده یک رادار اب و هوا قرار دارد

بالگرد میتواند 2549 لیتر سوخت داخل در هفت مخزن حمل کند ولی توان حمل  دو مخزن سوخت خارجی 366 لیتری ویا 626 لیتری را در دو طرف بدنه حمل کند که برای انتقال  راه دور است . برد این بالگرد 1000 کیلومتر و بیشترین سرعت ان 300 کیلومتر بر ساعت  و میتواند 20 سرباز و یا 4.2 تن  حمل کند

کابین

 

نسخه های

THH:  نسخه ترابری عمومی که در بالا به ان اشاره  شد. این نسخه مسلح   نیست ولی میتوان از بین دو درب در دوطرف لوله مسلسل را بیرون داد و اجرای اتش کرد. همچنین  این نسخه  را میتوان به برانکار برای حمل 12 مجروح ویا یک بالابر برای عملیات جستجو و نجات تجهیز کرد

NFH: نسخه گشت دریایی و ضد زیر دریایی  که دارای ، رادار با قابلیت پوشش 360 درجه در زیر بدنه است. این نسخه فاقد رادار اب و هوا در دماغه است وبه جای ان یکی اسمانه جلونگر فروسرخ بزرگتر در اختیار دارد  و دارای  یک سونار فروبرنده در اب برای پیدا  کردن زیر دریایی است. این سونار از زیر بالگرد با کابل به  درون اب داده می شود  . همچنین این نسخه میتواند در دو طرف بدنه یک جفت اژدر عمقی  برای درگیر با زیر دریایی ها را حمل کند

نسخه دریایی . در زیر بدنه رادار به شکل برجسته مشخص است

 بالگرد ان اچ 90 بالگرد پر حاشیه ای بود.

برای نمونه در سال 2010 ارتش الملان علام کرد هر صندلی تعبیه  شده برای خدمه تنها میتواند 110 کیلوگرم وزن را تحمل کند که برای یک سرباز با بار کافی ، کفایت نمی کند . همچنین مشکلاتی در زمینه موتور انگلیسی  با وجود کارایی بالا در دمای بالا از جمله در استرالیا گذارش شد و همچنین گذارشی در مورد ضعف لایه درون کف بالگرد داده شد که با ضربه  سخت پوتین  سربازان دچار فرورفتگی میشود(لایه درونی نه لایه بیرونی  که حکم زره را دارد). با وجود این طی  خط تولید بسیاری از این مشکلات برطرف شد

این بالگرد در 13 کشور جهان به خدمت گرفته شده است و البته برخی از سفارشات هنوز تحویل نشده اند.ایتالیا،المان، عمان،نیوزلند، استرالیا ، نروژ، سوئد،هلند، یونان،فرانسه، فنلاند، بلژیک،اسپانیا از مشتریان این بالگرد هستند.  در این میان بلژیک، فنلاند،هلند،یونان،نیوزلند ،عمان، اسپانیا  و سوئد  تنها نسخه ترابری  را سفارش دادند ولی بقی کشورهای نسخه ترابری  را با نسخه گشت دریایی سفارش داده اند

بزرگترین مشتری این بالگرد المان با میزان سفارش 82 فروند نسخه ترابری و 18 فروند نسخه گشت دریایی ،استرالیا  با 41 فروند برای نیروی زمینی   و 6 فروند برای نیروی دریایی، فرانسه با 74  فروند برای نیروی زمین و27 فروند برای نیروی دریایی هستند

مشخصات

طول:16.13 متر

بلندی:5.23 متر

وزن خالی:6.4 تن

بیشترین وزن برخاستن:10.6 تن

موتور: دو دستگاه موتور توربوشفت  Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 با توان 2230 اسب بخار و یا دو موتور  General Electric T700-T6E  با توان 2115 اسب بخار

بیشترین سرعت:300 کیلومتر بر ساعت

برد:800 تا 1000 کیلومتر

توان: حمل 20 سرباز و یا 4.2 تن بار

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/nh90-nfh-asw/

https://www.airbushelicopters.com/website/en/ref/NH90-(TTH-and-NFH)_52.html

https://en.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90

نوشته های مشابه

بستن