تسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

پنج کالیبر برتر سلاح های کمری

نگاهی به برترین کالیبر های تپانچه ای ساخته شده.

پنج کالیبر برتر سلاح های کمری (pistol round)

پیستول ها (سلاح های کمری) به عنوان کوچک ترین دسته ی اسلحه های انفرادی با وجود سختی زیاد در ماهر شدن شلیک و بی اثر بودنشان در فواصل بلند همواره بخاطر راحتی حمل، جاگیر نبودن، و به راحتی پنهان شدن به عنوان بهترین راه حل برای دفاع از خود و درگیری در فواصل کم شناخته شده و تا به امروز به همین صورت مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله میخواهیم به معرفی 5 کالیبر برتر ساخته شده برای این سلاح ها بپردازیم.

سلاح های کمری بخاطر برد کمشان معمولا نیاز به کالیبری با خواص بالتسیکی مستقیم و پر دقت مانند 7.62 و 5.56 ندارد و بالعکس، برای حداکثر کشندگی در درگیری های بسیار نزدیک از کالیبر های نسبتا بزرگ ولی با طول پوکه ی کم استفاده می کنند.(طبق آمار بیش از 80 درصد درگیری های با سلاح کمری در فواصل زیر 15 متر صورت گرفته است). به همین دلیل مسلسل های دستی، رسته ی دیگر از سلاح ها نیز که برای نقشی شبیه پیستول ها (درگیری نزدیک ولی با قدرت آتش و دقت بالاتر) ساخته شده اند نیز معمولا از همین کالیبر های پیستول استفاده می کنند. برای مقایسه ای مناسب و درک بهتر الفاظ نسبی مانند نفوذ و کشندگی و اثر زخم ترامای گوشت در انتهای مطلب هر کالیبر فیلمی از تست ژل بالستیک آن قرار داده شده است. این ژل های مخصوص، تراکم و جنسی شبیه به گوشت انسان داشته و اثر برخورد گلوله به گوشت را بازسازی میکنند.

5. کالیبر 45 (45 acp)

پیستول m1911
پیستول m1911

کالیبر 45 acp یا automatic colt pistol با قطر 11.43 میلیمتر (45 صدم اینچ) و طول پوکه ی 23 میلیمتر از بزرگترین کالیبر های معقول پیستول است. این کالیبر که در سال 1905 توسط جان برونینگ بزرگ برای استفاده در پیستول m1911 ساخته ی ایشان طراحی شد، تا کنون در بسیاری از سلاح ها به کار گرفته شده و تا به امروز نیز بخاطر کشندگی بالا و قدرت باروت زیاد در سلاح های جدید مانند kriss vector و mark 23 نیز به کار برده میشود. این کالیبر بیشتر موفقیت خودش را مدیون طراحی بی نظیر پیستول m1911 بوده و در کنار این پیستول تا به حال دو جنگ جهانی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

kriss vector

این گلوله بخاطر کالیبر و پوکه ی بزرگش نقاط ضعفی مانند لگد و بالا روی شدید تر نسبت به کالیبر های دیگر، فشار بیشتر به اجزای داخلی سلاح و مهم تر از همه: بخاطر بزرگ بودن گلوله امکان ساخت خشاب های دو طرفه به خوبی دیگر کالیبر ها (double stack) در پیستول ها برای این کالیبر وجود ندارد. این یعنی در عصری که کالیبر های دیگری مانند 9 میلیمتری در خشاب های 17 تایی در پیستول ها قرار می گیرند، کالیبر 45 حداکثر حدود 12 گلوله میتواند در خشاب پیستول های جدید جا شود.

پنج کالیبر برتر سلاح های کمری
کالییر 0.45

فیلم از تست ژل بالستیکی کالیبر 45 acp

 

4. کالیبر 40 اسمیت وسون

پیستول 4006 شرکت اسمیت اند وسون

از مدت ها پیش کالیبر 10 * 25 میلیمتر توسط جف کوپر از اسطوره های آموزش کار با پیستول و در سلاح bren 10 توسعه داده شد و ایده ی پشت آن ساخت کالیبری با خوبی های کالیبر 9 میلیمتر پارابلوم و به قدرتمندی کالیبر 45 با بالستیک بهتر از هر دو ی این کالیبر ها و به طور خلاصه جمع آوری تمام خواص و خوبی های هر دو کالیبر و ساخت یک کالیبر جدید در حد وسط بین این دو و از بین بردن نقاط ضعفشان بود. البته این کالیبر که با نام 10 میلیمتر اوتو خوانده میشد بسیار قدرتمند بود و با مقدار باروت زیادی پر می شد که این موضوع باعث لگد شدید و کنترل سخت سلاح و همچنین فشار بالایی به قطعات سلاح میشد به همین دلیل پس از حادثه تیراندازی میامی که باعث شد اف بی آی به تاثیر گذاری و قابلیت کشندگی کم کالیبر های 9 میلیمتری پی ببرد. نیاز به یک کالیبر قدرتمند تر را اعلام کرد و شرکت اسمیت اند وسون و وینچستر نیز به سراغ کالیبر 10 میلیمتری رفتند و با تغییرات کوچکی که مهمترین آن کاهش مقدار شارژ باروت آن بود به کالیبر 40 اسمیت و وسون رسیدند.

امروزه اکثر پیستول های مدرن حداقل در دو کالیبر 9 میلی متری و 40 s&w عرضه میشوند. کالیبر 40sw نمی توان با قطعیت گفت که به عنوان میانه ی 9 میلیمتر و11.43 همه ی خوبی هر دو کالیبر را به ارث برده است و یا بدی هایشان را ولی به هر حال حقیقتا میان این دو بوده و در خشاب های مدرن سلاح ها با این کالیبر معمولا حدود 14 عدد از فشنگ هایش جا میشود.

گلاک 23 نمونه ای از سری پیستول های گلاک که در این کالیبر عرضه شده است.

یک فشنگ هالوپوینت این کالیبر در حالت عادی و پس از برخورد و شکفتن. (گلوله های هالوپوینت پس از برخورد به هدف باز میشوند و باعث تاثیر گذاری و کشندگی بیشتر میشوند.)

0.40

فیلم تست ژل بالستیکی کالیبر 40 s&w

 

3. کالیبر 357

رولور کالیبر 357 مگنوم ساخت شرکت اسمیت اند وسون

وقتی کشندگی همه چیزیست که نیاز دارید!

کالیبر 357 مگنوم با قطر 9.1 و طول پوکه ی 33 میلیمتر! یکی از قدرتمند ترین کالیبر ها در رده ی پیستول هاست که بر عکس کالیبر های بزرگتر و به شدت قویتر شبیه آن مثل 44 مگنوم و کالیبر 50 که اگرچه قدرتمندند تنها نوعی کالیبر فانتزی هستند و کاربرد در میدان نبرد ندارند این کالیبر کاملا کاربردی بوده و در سرتاسر دنیا از آن استفاده میشود. در لیست ما این کالیبر تنها نماینده ی رولور هاست که توضیح تفاوت ها ، برتری ها و ضعف های رولور ها در مقایسه با پیستول های نیمه اوتوماتیک از حوصله ی این مطلب خارج است و در مقاله دیگری به آن خواهیم پرداخت.

کالیبر 357 مگنوم بسیار قدرتمند است ولی بخاطر استفاده در رولور ها مشکل لگد و کنترل ناپذیری مانند آنچه در کالیبر های بزرگ پیستول ها وجود دارد را ندارد و به راحتی میتوان با این کالیبر شلیک های پیاپی انجام داد. البته تیرانداز نیز محدود به تنها 6 گلوله درون سلاح است. همچنین اکثر رولور های با این کالیبر امکان شلیک گلوله های کالیبر .38 را نیز دارند.

استفاده ی اصلی از این کالیبر همانطور که از مشخصاتش معلوم است در جایی است با نیروی ویژه ی بسیار تمرین کرده و آموزش دیده که با 6 گلوله حتما هدف را بزند و قدرت سلاح کار هدف را با اولین برخورد یکسره کند، بنابراین یکی از ماموریت هایی که از این کالیبر در آن استفاده می شود ماموریت محافظت از افراد ویژه و مهم هست و در کشور های بسیاری از جمله کشور خودمان این کالیبر محافظت از مهم ترین و بالاترین مقام های سیاسی را به عهده دارد.

استفاده از رولور با کالیبر 357  توسط محافظین رهبری

فیلم تست ژل بالستیک کالیبر پر قدرت 357 به میزان انبساط ژل نسبت به دیگر کالیبر ها دقت کنید.

 

2. کالیبر 9 میلیمتر پاراپلوم

اگر خواهان صلح هستی خودت را برای جنگ آماده کن

و اما کالیبر 9*19 میلیمتری لوگر با لقب پارابلوم (برگرفته از جمله ی معروف اگر خواهان صلحی، خودت را برای جنگ آماده کن. به زبان آلمانی) این کالیبر پر استفاده ترین و موفق ترین کالیبر پیستول ها در جهان هست که همین گستردگی فراوان در استفاده ی از آن به تنهایی برای رساندنش به رتبه ی 2 کافیست اما خوبی های این کالیبر تمامی ندارد، اندازه ی کوچک و جا گیری حدود 17 عدد گلوله در یک خشاب استاندارد پیستول، لگد و عقب نشینی و بالاروی لوله ی بسیار کم، اندازه ی کاملا مناسب برای طراحی قبضه های سلاح ها و… این کالیبر را به عنوان بهترین کالیبر برای استفاده های معمول و هر روزه در بسیاری از نقش ها کرده است. این کالیبراز پیستول ها نیز پارا فراتر گذاشته و در مسلسل های دستی هم موفق ترین و یکی از بهترین کالیبر ها می باشد. در مورد این کالیبر نمی توان مانند دیگر کالیبر ها خاصیت عجیب و خاصی ذکر کرد زیرا این کالیبر کاملا معمولی و استاندارد بوده و در هیچ چیز نه کم دارد و نه زیاد و هر وظیفه ای را حدالامکان به خوبی انجام میدهد.

فیلم تست ژل بالستیک کالیبر 9*19

 

  1. کالیبر 5.7 * 28 میلیمتر
گلوله های 5.7 میلیمتری
Fn five seven

اثر شگفت انگیز شرکت فابریک نشنال بلژیک، یک کالیبر پیستول ولی در ابعاد کالیبر های رایفل با سرعت فوق العاده بالا برای توضیح خوبی های این کالیبر ابتدا تمامی خوبی های ذکر شده برای کالیبر 9 میلیمتر را آورده و آن ها را دو برابر کنید! این کالیبر در پیستول FN 5.7 بیست تیر در یک خشاب استاندارد جا میگیرد! عقب نشینی و بالاروی بسیار کمتر دارد، اندازه ی کوچک تر آن اجازه جا گیری تعداد بیشتر گلوله در خشاب و راحتی حمل آن ها را میدهد، خواص بالستیکی شبیه رایفل ها داشته و از دقت بالاتری نسبت به دیگر کالیبر ها برخوردار است و با وجود ریز تر بودن بخاطر سرعت فوق العاده زیاد و در نتیجه انرژی جنبشی فوق العاده و خواص ایجاد زخم های بزرگ و اثر ترامای گوشت (ضربه ی بزرگ انری و از بین بردن بافت های گوشتی) دارای کشندگی بسیار بالایی هست.

این کالیبر پس از ورود به گوشت انسان پس از طی یک مسیر کوتاه در بدن انرژی خودش را از دست داده و منحرف میشود، این موضوع نه تنها به کشندگی بسیار قابل قبول می انجامد بلکه یک خاصیت مهم دیگر نیز به ما میدهد: به حداقل رساندن خسارات جانبی. با این قابلیت احتمال رد شدن با قدرت مرمی از هدف و برخورد آن با افراد دیگر پشت هدف و امکان خسارت دیدن افراد دیگر به حداقل میرسد.

fn 5.7

 و اما هدف اصلی از توسعه ی این کالیبر و مهم ترین برتری آن: تمامی کالیبر های بالا که نامبرده شد هرچقدر هم که کشندگی بالایی با استفاده ی ازشان به دست بیاورید، یک وسیله وجود دارد که تمام نقشه های شما را نقش بر آب خواهد کرد، یک جلیقه ی ضد گلوله ی ارزان و ساده ی نرم که  به راحتی ممکن است زیر لباس هدف مخفی شده باشد. جلیقه های نرم امروزی به راحتی هرچه تمام تر تمام گلوله های کالیبر 45 و 357 و… را مهار کرده و اجازه ی آسیب رسانی به فرد را نمی دهند اما کالیبر 5.7 با سرعت فوق العاده بالایش از این جلیقه های نرم به راحتی عبور کرده و ماموریتش را به پایان میرساند. خوبی های این کالیبر به اینجا ختم نشده و دو سلاح فوق العاده ای که فابریک نشنال برای این کالیبر طراحی کرده به برتری هرچه بیشتر آن می افزاید پیستول پلیمری 5.7 و مسلسل دستی fn p90 سلطان بی رقیب درگیری های cqb (درگیری های نزدیک و درون ساختمان) با طراحی بولپاپ و طول بسیار کم و خشاب 50 تایی! البته این کالیبر رقیبی با همین مشخصات و وظیفه با کالیبر 4.6 *30 ساخت شرکت هکلر اند کاخ آلمان دارد که در سلاح mp7 استفاده میشود اما تا بحال در اکثر تست ها 5.7 عملکرد بهتری از 4.6 داشته و در کل محبوب و موفق تر بوده است.

اما خب حتی این کالیبر هم نقاط ضعفی دارد و از جمله ی آن هزینه ی بالا و آتش دهانه ی بیشتر است و همچنین اگر به دنبال یک سلاح بسیار ساکت با استفاده از سوپرسور هستید این کالیبر بخاطر سرعت بالایش امکان ساخت مدل ساب سونیک ( گلوله ی زیر سرعت صوت) برایش بسیار مشکل است و گلوله SB193 ارائه شده توسط فابریک نشنال برای این کالیبر بسیار گران بوده و مشکلات دوام پذیری در ترکیب با بعضی سوپرسور ها به خصوص در FN p90 ایجاد میکند. البته امکان نصب سوپرسور همیشه برای از بین بردن آتش دهانه به وسیله ی آن و در نتیجه سخت تر کردن یافتن محل شلیک توسط دشمن در آن وجود دارد.

FN P90

فیلم تست ژل بالستیکی این کالیبر که با وجود اندازه ی کوچکش اثر ترامایی نزدیک به کالیبر 45 دارد.

 

جمع بندی: رتبه بندی معرفی شده تنها با درنظر گرفتن تمامی خواص در کنار هم و بیشتر به لحاظ جنبه ی افزایش اطلاعات انجام شده است و به هر حال همانطور که دیدید در نهایت استفاده ی از هر کالیبر و اینکه چه کالیبری بهترین کالیبر دنیاست برمیگردد به شرایط و نقشی که میخواهید از آن استفاده کنید، اگر هدف محافظت از رئیس جمهور یک کشور است و نیروی محافظ به قدری آموزش دیده است که به راحتی با تیر اول کار را تمام کند 357 مگنوم نیاز شمارا بر طرف میکند، اگر هدف استفاده ی نیروی پلیس هست که یک سلاح سبک را با حجم مهمات بالا هر روزه حمل کند 9 میلیمتری به خوبی از پس اینکار بر می آید و به همین صورت دیگر کالیبر ها.

نکته ی مهم دیگر: بعضی از الفاظ به کار برده شده مانند کشندگی، لفظی نسبی بوده و به فاکتور های بسیار زیادی از جمله وزن مرمی ، جنس مرمی، کیفیت ساخت و.. بستگی دارد، و اگرچه وقتی مهمات معمولی (ball) را باهم مقایسه کنید میتوان گفت مثلا 45 از 9 کشنده تر است اما اگر بخواهیم گلوله های هالوپوینت (بازشونده) را باهم قیاس کنیم که با پخش شدن پس از برخورد باعث کشندگی بیشتر میشوند بحث ما فرق میکند.

امیدوارم از این مطلب استفاده کرده و لذت برده باشید.

نویسنده: محمد صالح هاشمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن