ارتش ها

نیروی هوایی امارات متحده عربی

نیروی هوایی امارات متحده عربی

تاریخ به روز رسانی :مهر1396

نیروی هوایی امارات در سال 1972 میلادی تشکیل شد. از انجای که امارات که خود کشور نوپایی است در ان دوران به دو بخش امیر نشین دبی و ابوظبی را شامل می شد در سال 1968 امیر نشین ابوظبی با کمک انگلیسها صاحب نیروی هوایی شد  ولی تا سال 1999  دو امیر نشین هر کدام نیروی هوایی خود را داشتند اگرچه تحت یک فرمانده ای برای کشور امارات خدمت میکرد و از سال 1999 هر دو زیر یک مجموع قرار گرفتند

نیروی هوایی امارات طی تاریخچه عملیاتی خود بر ضد دولت سرهنگ غزافی در سال 2011،  بر ضد نیروهای داعش در عراق در سال 2015 و بر ضد نیروی های  یمنی در سال 2015 و 2016  عملیات انجام داده است . نیروی هوایی امرات از همه نیروی های عربی کشورهای امیر شنین  حاشیه خلیج فارس  وضعیت بسیار بهتری در جذب پرسنل دارد. ارتش امارات ارتش بومی تری است تا ارتش های عربستان ویا کویت و این کشور شرکتهای بسیار را در داخل دبی برای پشتیبانی از نیروی هوایی خود تاسیس کرده و قدم های بسیاری برای ساخت پهپاد ، مهمات های هوشمند  و افزایش نبرد شبکه محور با کمک شرکت های خصوصی که با غرب همکاری میکنند برداشته است. همچنین امارات نخستین نیروی هوایی حاشیه خلیج فارس(البته منظور ایران در بین انها نیست) که دست به اموزش خلبان در داخل کشور با کمک خدمه بومی زد  و از دهه 1980  استاندارد های ناتو را پذیرفت

نیروی هوایی امارات  دارای چند پایگاه هوایی است ولی دو پایگاه از همه مهمتر هستند. یکی پایگاه هوایی الظفره  که در ابوظبی مستقر است و دیگری پایگاه هوایی ال می‌نهاد که  در دبی قرار دارد. تا سال ها نیروی هوایی امارات تنها همین دو پایگاه را داشت که حتی جنگنده های  دیگر کشورها از جمله امریکا نیز در انجا مستقر بودند  ولی طی  یک دهه گذشته تدابیری برای استقرار جنگندها در شش فرودگاه غیر نظامی نیز در صورت لزوم اندیشیده شده است

image (1)

در این نوشتار همانند نوشتارهای قبلی در مورد نیروی  هوایی کشور های منطقه و دو ارتش اذربایجان و ارمنستان به بررسی تجهیرزات این نیرو خواهیم پرداخت ولی پیش از این نگاهی به برخی هواگردهای نیروی هوایی امارات که پیش از این به خدمت گرفته شده بودند خواهیم پرداخت(به دلیل لیست بالا بلند خرید های امارات اصلا نمی شود کل ارتش را در یک جا بررسی کرد انشالله بعد از نیروی هایی هوایی منطقه میریم سراغ نیروی های دیگر )

نیروی هوایی شیخ نشین  دبی و ابوظبی از سال 1968 به بعد دست به وارد کردن هواپیمای توربوپراپ از کانادا زدند. این هواپیما دی هاویلند 4 و 5 بودن ولی تا مدتی این نیرو جت نداشت(یک زمانی اماراتی با هواپیمای اجرای خطوط هوایی ایران و پاکستان شرکت هوایی امرتس را نیز تاسیس کردند الان یکی از سه شرکت هوایی بزرگ جهان است)

در سال 1968 ابو ظبی  دست به خرید نخستین  جت جنگی خود از نوع هانتر  ساخت انگلستان به شکل  دست دوم زد. طی این خرید که تا سال 1971 تمام هانتر ها تحویل شد  شامل سه فروند نسخه شناسایی و دو فروند نسخه آموزش نیز می شود

از اوائل دهه 1970 امارات دست به خرید بالگرد الوئت 3 از فرانسه زد و در سال 1972  دست به سفارش نخستین جت جنگی  مافوق صوت خود از فرانسه زد.  شیخ نشین ابو ظبی  در سال 1972 دست به سفارش 17 فروند جنگنده تهاجمی مافوق صوت میراژ 5 میزند که از سال 1976 تحویل میگیردو اموزش خلبانان توسط نیروی هوایی پاکستان انجام شد و تا مدتی خدمه فنی پاکستانی بودند.این نخستین جت مافوق صوت اماراتی ها بود . در واقع در حالی که شیخ نشین ابوظبی از پشتیبانی خدمه انگلیسی بهره میبرد دبی بیشتر خدمه پاکستانی داشت.

همچنین در همان سال 192 تیره موشک ماژیک نیز به فرانسه برای میراژ سفارش داده شد که البته در سال 1977 زمانی که این موشک به تولید انبوه رسید وارد خدمت شد

هانتر  در دهه 1980 و میراژ 5 در اوائل دهه 1990 از خدمت اماراتی ها بازنشسته شدند. در دهه 1970 این کشور دست به وارد کردن بالگردهای دست دوم یو اچ1 هیویی و بل۲۱۲ از امریکا زد که نخستین هواگرهای امریکا بود  که با دریافت تعداد بالگرد پوما از فرانسه انها را تکمیل کرد  که همه انها امروزه از خدمت خارج شدند . در دهه 1970 همچنین اماراتی‌ها دست به دریافت جت آموزشی ام بی 326 از ایتالیا  زدند که انها نیز از خدمت خارج شده اند

میراژ 5
میراژ 5

تجهیزات  در خدمت نیروی هوایی امارات

میراژ 2000

اولین بار شیخ نشین ابوظبی در سال 1983 دست به سفارش میراژ 2000 زد. از انجای که امارات با فرانسه سر میراژ 5 همکاری داشت، میراژ 2000 بهترین سفارش برای این کشور بود. میراژ 2000 اماراتی از سری E یا نسخه چند منظوره میراژ 2000 بود. سری اول شامل 18 فروند میراژ 2000 مدل EAD بود که شامل سه فروند نسخه شناسایی RAD  و سه فروند نسخه اموزشی DAD نیز میشد که همگی توان رزمی کامل داشتند و تنها نسخه شناسایی غلاف شناسایی حمل میکرد.

این نسخه مجهز به موتور توبروفن ام53-2  و رادار چند منظوره RDM+ بود  که دارای توان کامل هوا به هوا و هوا به زمین از جمله تعقیب سطح عوارض زمین و کشف اهداف زمینی و دریایی  بود.این رادار در باند ایکس کار میکرد و دارای برد 100 کیلومتر بر ضد یک هدف 5 متر مربعی بود و میتواند با دو هدف درگیر شود .  امارات تا سال 1989 میراژ های خود را تحویل گرفت و در ادامه بین سالهای 1984 تا 1991 موفق به دریافت 18 فروند دیگر از همین مدل شامل 5 نسخه شناسایی و سه فروند آموزش شد. یک فروند نسخه رزمی دیگر نیز در سال 1991  نیز تحویل شد

میراژ های اماراتی به موشک ماژیک و موشک رادار نیم فعال سوپر 530 مجهز بودند  و راکت و بمب های سقوط ازاد حمل میکردند  و با خرید 36 غلاف نشان گذاری لیزری اطلس میتواند بمب های هدایت لیزری 400 و 1000 کیلوگرمی حمل کنند. نسخه شناسایی هیچ دوربین داخلی ندارد ولی دارای یک غلاف شناسایی چند منظوره COR2 ساخت تالس است که قابلیت تصویر برداری حرارتی را دارد . همچنین این میراژ ها توان حمل غلاف “AA-3-38 HAROLD را نیز دارند که غلاف شناسایی دوربرد بود و به میراژ ها اجازه تصویر بردار مایل از چند دهه کیلومتری را میدهند. میراژ 2000 اماراتی به دلیل توان حمل غلاف شناسایی یک استثنا در نسخه های مختلف این هواپیما هستند

mir2000uae

میراژ 2000 سری 9 مسلح به هوا به هوای رادار فعال میکا و نسخه فروسرخ ان
میراژ 2000 سری 9 مسلح به هوا به هوای رادار فعال میکا و نسخه فروسرخ ان

امارات ازمیراژ 2000 راضی بود از این رو در 1998 دست به سفارش 32 فروند میراژ 2000 سری 9 زد. سری 9 نسخه از سری 5 است که پیشرفته ترین نسخه میراز 2000 است. این نمونه با کابین دیجیتالی با چهار نمایشگر رنگی  دارای رادار RDY  است و این رادار دارای برد 120 کیلومتر بر ضد یک جنگنده می باشد و میتواند با شش هدف درگیر شود و توان نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین را دارد و تنها نسخه های اخر اف16  دارای رادار با چنین قابلیتی بودند.این نسخه توان حمل و شلیک موشک رادار فعال میکا را داشت و تا سال 2007  تحویل این کشور شد . در نهایت تمامی میراژ های 2000 قبلی امارات نیز به این نسخه ارتقاء یافتند .میراژ های اماراتی به  موشک رادار فعال میکا، موشک کروز استروم شادو،غلاف نشان گذاری نسل سوم Damocles و بمب های هدایت شونده حکیم مجهز هستند.

همکنون کم بیش حدود 67  تا 69 فروند میراژ در خدمت امارات است. امارات از این پرنده در حملات اعتلاف عربی به یمن استفاده کرد و یک فروند انها را نیز از نسخه دو سرنشینه از دست داد که البته با در نظر گرفتن محل سقوطش که در منطقه دست نیرو های عربی و طرفدارانشان بوده از قرار معلوم نقص فنی بوده است. امارات مدتی است به دنبال جایگزین این پرنده با جنگنده جدیدی است  و حتی گذارشاتی از احتمال تحویل انها به شکل دست دوم به عراق به گوش می رسد که البته فعلا خبری نیست

UAE_Mirage_2000 8526010693_1d3ac6e177_b

اف16

امارات در دهه 1990 میلادی به دنبال جنگنده یا کاربرد بیشتر بود. بر اساس نیاز ارتش امارات نیاز به جنگنده چند منظوره بود  که بتواند با دو تن سلاح  تا هزار کیلومتر پرواز کند انهم بدون سوختگیری هوایی.عملا  در دهه 1990 به غیر از اف15 ایی استریک ایگل هیچ پرنده ای چنین توانی نداشت. لاکهید مارتین به امارات پیشنهاد داد تا با سرمایه گذاری روی نسخه جدید اف16، این کشور جنگنده جدید و بسیار برتری نسبت به نسخه های موجود اف16 دریافت کند. امارات پذیرفت و در مرحله اول روی  مخازن سوخت سی اف تی  یا همان مخزن سوخت تطبیقی سرمایه گذاری کرد که شامل دو مخزن سوخت خارجی قابل نصب در دو طرف بدنه بودند که هر کدام 2045 لیتر سوخت حمل میکرد و برد انتقالی اف16 را از 3700 کیلومتر به 4250 کیلومتر افزایش میداد بدون  اینکه جایگاه تسلیحاتی را پر کند . امارات همچنین بر روی بخش های دیگر این پرنده از جمله رادار و اونیک نیز سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری 3 میلیارد دلار برای امارات اب خورد ولی امارات این حق را به دست اورد که اگر هر کشوری بلوک 60 را خریداری کرد  در سود ان صحیم باشد که البته تا کنون غیر امارات مشتری نداشته است

3080_F16E_UAEAF_NASFW_JULY07_2FS

امارات در سال 2004 میلادی  دست به سفارش 80 فروند اف16 ایی و اف بلوک 60 زد. اف16 اماراتی اول اف16 عملیاتی جهان با رادار ارایه فازی فعال از نوع ای پی جی 80 هستند. این رادار 250 کیلومتر برد دارد و توان درگیر با 6 تا 8 هدف را داشته و میتواند با دقت کمتر از نیم متر دست به نقشه برداری رادار بزند. همچنین این نسخه قدرتمندترین موتور نصب شده روی اف16 از نوع General Electric F110-GE-132 با 32500 پاوند رانش بهره میبرد  و دست کم از نظر الکترونیک و جنگ الکترونیک کارایی مشابه نسخه سرکوب پدافند هوایی اف16سی جی ارتش امریکا دارد. این نسخه همکنون پیشرفته ترین نسخه اف16 در جهان است و میتواند موشک هوا به هوای امرام، سایدواندر نسخه  ، هارم، هارپون، ماوریک، بمب های هدایت لیزری و ماهواره ای را حمل میکند. امارات در سال 2014 طی قرادار  خواهان ارتقا اف16 خود به نسخه بلوک 61 شد. همچنین امارات مدتی در حال مذاکره برای خرید 30 فروند اف16 بلوک 61 نیز بود که البته از قرار معلوم به نفع خرید رافال کنار رفته است اگرچه هنوز هیچ قرار داد رزمی برای خرید رافال امضا نشده است. اف16 اماراتی در نبرد علیه دولت لیبی،داعش و یمن به کار رفته است. همکنون 79 فروند اف16 در خدمت ارتش امارات است

نیروی هوایی امارات متحده عربی
اف16 ایی اماراتی و بمب هدایت ماهواره ای JDAM
25 فروند از 80 فروند اف16 امراتی نسخه دو سرنشین هستند که برای عملیات تهاجمی و تهاجم شبانه موثر تر هستند
25 فروند از 80 فروند اف16 امراتی نسخه دو سرنشین هستند که برای عملیات تهاجمی و تهاجم شبانه موثر تر هستند

امارات همکنون به شکل جدید در حال بررسی خرید رافال از فرانسه است. یک موافقت نامه امضا شده ولی هنوز منجر به قرارداد رسمی بین امارات و فرانسه نشده است . احتمال رافال جنگنده اینده و جایگزین میراژ 2000 در ارتش امارات است

جت اموزشی MB-339

در دهه 1980 نیروی هوایی امارات با سفارش میراژ 2000 و افزایش ناوگان خود خواهان یک جت آموزش جدید برای جایگزین جت آموزشی ام بی 326  ایتالیایی شد از این رو باز به سراغ اروماچی ایتالیا رفت و دست به سفارش جت ام بی 339 زد که در ان زمان اخرین محصول این شرکت بود. ام 339 یک جت اموزشی با توان رزمی محدود بود  و امارات سال 1984 دست به سفارش دو فروند از ان زد که همان سال نیز تحویل شد. در ادامه  پنج فروند دیگر از این هواپیما سفارش  داده شد که همچنان در خدمت هستند. اگرچه در برخی منابع از وجود ده جت ام بی 339 در ارتش امارت خبر داده شده ولی این ارتش تنها هفت فروند را تحویل گرفت است

aermacchi_mb339

جت آموزش هاوک

در دهه 1980 نیروی هوایی امارات در مرحله اول تصمیم به خرید ام بی 339 گرفت ولی تنها تعداد محدودی از این جت را دریافت کرد که دلیل  اصلی ان تصمیم به خرید جت انگلیسی هاوک بود. هاوک یک جت آموزشی رزمی مادون صوت بود ولی کارایی کلی آن بسیار بهتر از ام بی 339 بود زیرا توان رزمی بهتری داشت و حتی می شد از ان در نقش یک  سبک تهاجمی ویا پشتیبانی هوایی نزدیک نیز بهره برد.  از این رو در مرحله اول در سال 1982 امارات دست به سفارش هشت فروند جت هاوک 60 زد. این سفارش در ادامه هم توسط امیرنشین دبی و هم ابوظبی چندین بار تکرار شد و در مجموع این دو امیر نشین 47 فروند هاوک از انواع 60 و 100 را سفارش دادند که همگی انها دارای سه تا پنج  جایگاه تسلیحاتی بوند . این جت همکنون اصلیترین جت آموزش ارتش امارات است  که اخرین انها ار سری هاوک 100 در سال 1995 تحویل شده است

امارات همکنون در حال بررسی خرید  یک جت اموزیش جدید است  تا انهارا جایگزین جت های هاوک و ام بی 339 بکند . چندین پیشنهاد به این کشور شده از جمله هاوک 128 و تی۵۰ و  دیگری جت ایتالیایی ام 346 . اگرچه قرار دادی بسته نشده ولی از قرار معلوم ام 346 بیشترین شانس را دارد

dubai13_316

همچنین امارات دارای  25  فروند هواپیما آموزش توربوپراپ پی سی 21 است که پیشرفته ترین نمونه یک توربوپراپ آموزش در نوع خودش است. این هواپیما برای جایگزینی پی سی 7 خریداری شده که در دهه 1980 وارد خدمت شد که  قرار است تا سال 2017 از خدمت خارج شوند . وجود سه نمایشکر بزرگ درون کابین پی سی 21 و شبیه ساز تسلیحات و رادار باعث شده که پی سی 21 یک شبیه ساز پروازی کامل برای جنگنده های نسل 4.5 و حتی 5 باشد

نیروی هوایی امارات همکنون دارای  سه فروند هواپیمای سوخت رسان ایرباس ای 330 ام ار تی تی  در نقش سوخت رسان و ترابری است . امارات برای افزایش توان سوخت رسانی و لجستیک خود دست به سفارش 3 فروند دیگر  نیز زده است که هنوز تحویل نگرفته است

همچنین امارات دو فروند اواکس ساب 340 سفارش داده است که شامل هواپیمای توربوپراپ دو موتوره ساب340 با رادار ارایه فازی اریکسون است که  توان کشف یک جنگنده را از برد بیش از 400 کیلومتری دارد.

همچنین توان ترابری امارات شامل هفت فروند سی 130 اچ است که باقی ده  فروند هرکولس تحویلی است. از ده فروند یکی سقوط کرده و دو فروند دیگر نیز به دلیل سن بالا زمینگیر شده است . در کنار این هرکولس ها امارات دارای 6  فروند سی 17 است که در سال 2015 دو فروند دیگر نیز سفارش داده است. هچنین  هفت فروند هواپیمای ترابری کاسا سی295 نیز در خدمت است که دارای توان حمل 9 تن بار است

PC21
PC21
اواکس ساب 340
اواکس ساب 340
نیروی هوایی امارات متحده عربی
سی130
سی17
سی17
ایرباس 330 ام ار تی تی
ایرباس 330 ام ار تی تی

بالگردها

AH-64D لانگ بو اپاچی

امارات بعد از لشکر کشی  عراق به کویت در سال 1991 دست به سفارش 20 فروند AH-64A اپاچی زد که تا سال 1994 همگی را تحویل گرفت  و با سفارش ده فروند دیگر در سال 1994 این سفارش را تکمیل کرد.   در سال 2007 امارات طی قرار دادی با بوئینگ خواهان ارتقا تمامی 30 فرموند اپاچی خود به لانگ بو اپاچی شد که شامل خرید 30  عدد رادار میلی موجی  APG-78 نیز برای این بالگردها میشد. همچنین امارات طی دو دهه گذشته  5659 تیره موشک  هلفایر از انواع  مختلف A-L-K را سفارش داده که آخرین سفارش مربوط به ژوئن   سال 2016  و سفارش 4000 تیره موشک بوده است. امارات از این بالگرد در یمن استفاده کرد و بر اساس گفته برخی منابع یکی از این بالگردها در ژوئن سال 2016 در یمن از دست رفته است  و یکی دیگر نیز چند سال پیش طی تمرینی سرنگون شد و همکنون 28 فروند از این بالگرد در خدمت امارات است

5TR45T45

CH-47 شینوک: اولین بار امارات در سال 2003 میلادی دست به خرید نه  فروند بالگرد شینوک نسخه سی  به شکل دست دوم از لیبی زد. این بالگردها دو دهه در لیبی خدمت کرده بوند و به دلیل تحریم های امریکا علیه لیبی قطعات انها در دستراس نبود و زمینگیر بودند. سه فروند از این نه  فروند به عنوان لوازم یدکی استفاده شد و شش فروند توسط ایتالیا به نسخه CH-47F  ارتقا یافتند. کارایی بالای این بالگرد باعث سفارش 4 فروند دیگر در سال 2008 شد که تا سال 2010 تحویل شد و12 فروند نیز بین سالهای 2012 تا 2015 تحویل این کشور شد که همگی از نسخه اف اخرین نسخه شینوک بودند. این کشور همکنون 19 فروند شینوک دارد که البته تعدادی از انها جدید در خدمت نیروی زمین در امده است

دیگر بالگردهای امارات  عبارتند از 13 فروند بالگرد اگوستا وستلند  به میزان 6 فروند در نقش ترابری و جستجو و نجات که 9 فروند دیگر نیز سفارش داده شده است، 46  فروند یو اچ 60 بلک هاوک که ده فروند در سال 2007، ده فروند در سال 2008، 26 فروند در سال 2010 سفارش داده شد و دو سری اول از نسخه L و سری سوم  از نسخه  M  بوده است  30 فروند بالگرد ترابری پوما، 30 فروند بالگرد فنک ، 45 فروند بالگرد بل 407 که نیمی از ان تحویل شده، و تعدادی سوپر پوما وپانتر  و بل 412  از دیگر بالگرد های نیروی هوایی هستند (نیروی دریایی نیز بالگرد خود را دارد)

نیروی هوایی امارات متحده عربی

تسلیحات هوا پرتاب

موشک هوا به هوای ماژیک: موشک هوا به هوای فروسرخ ساخت فرانسه که با میراژ 5 وارد خدمت ارتش امارات شد. امارات طی دو سری در دهه 1970   و 1980 برای میراژ 5 و 2000 این موشک را سفارش داد که شامل 192 تیره ماژیک 1 در سال 1972 و 500 تیره ماژیک 2 به سال 1988 برای میراژ 2000.همچنان ماژیک 2 در خدمت است

موشک هوا به هوای رادار نیم فعال  سوپر 530: این موشک برای تجهیز میراژ 2000 ایی سفارش داده شد و امارات طی دو سری یک بار سوپر 530  اف  به میزان 50 تیره  با برد 25 کیلومتر و سوپر 530 ار به میزان 75 فروند با برد 50 کیلومتر را سفارش داد. با ورود موشک میکا  این موشک دیگر به شکل عملیاتی دردسترس نیست

موشک هوا به هوای رادار فعال میکا : 500 تیره از این موشک رادار فعال در کنار نسخه اپتیک حرارتی در سال 1998 سفارش داده شد که تا سال 2007 برای نصب روی میراژ ها تحویل این کشور شد

موشک هوا به هوای سایدواندر:  اولین بار در سال 1989 امارات دست به سفارش 108 تیره نسخه M سایدواندر برای تجهیز  میراژ 2000 خود زد  ولی سفارش بعدی در سال 2002 میلادی به میزان 267 فروند  از نسخه M برای اف16 بود.

موشک هوا به هوای  رادار فعال امرام: اولین سری سفارش امرام به سال 2002 برای تجهیز اف۱6 ها برمیگردد که شامل 491 امرام نسخه بی با برد 60 کیلومتر بود ولی امارات در ادامه  در سال 2009 دست به سفارش 224 فروند امرام سی با برد 105 کیلومتر  زد

uaeaf01

بمب هدایت لیزری پیویی: این کشور در سال 1998 دست به سفارش 1673 تیره بمب  لیزری یک تنی جی بی یو 10 ، 12 و 24 زد  که با سفارش 934 تیره دیگر در سال 2009 آنها تکمیل کرد

بمب هدایت ماهواره ای :  در سال 2006 این کشور 202 تیره بمب JADM   به عنوان اولین سری بمب های ماهواره سفارش داد و در ادامه 300 تیره در سال 2012 و بعد از ان 3000 تیره درسال 2015 سفارش داد. همچنین این کشور 5000 تیره بمب SDB  در سال 2014 نیز سفارش داده است

همچنین این کشور تعداد بمب هدایت لیزری  فرانسوی  نیز در خدمت دارد

بمب دور ایستای هدایت اپتیکی حرارتی و لیزری PGM:  دو بمب 227 . 900 کیلوگرمی پی جی ام 400 و پی جی ام 2000 ساخت انگلستان است که 1750 تیره از ان تحت نام حکیم برای پرتاب از میراژ 2000 و  اف16 در امارات تولید شد

ال طریق: یک کیت هدایت شونده  ماهواره یا دوربرد که  با همکاری افریقای جنوبی و امارات ساخته شده . این کیت روی بدنه بمب های سقوط ازاد سری مارک سوار شده و با یک راکت کمکی  تا 120 کیلومتر برد دارند .. چند صد تیره از این بمب  دریافت شده است

موشک ضد رادار هارم: در سال 2001 این کشور 159 تیره موشک ضد رادار هارم را برای  نصب روی اف16 سفارش داده است

موشک هوا به زمین ماوریک: امارات اولین بار بین سالهای 2003 تا 2007 دست به دریافت 1163 تیره موشک ماوریک از نسخه هدایت اپتیک حرارتی  G  و در سال 2010 نیز 500 تیره نسخه دی را سفارش داد که اخرین سری ماوریک سفارشی است. ماوریک تنها از اف16 پرتاب می شود

موشک اسلم: 300 تیره از این موشک با برد 300 کیلومتر برای تهاجم  اهداف  زمینی  برای پرتاب از اف16 سفارش داده است.

موشک کروز اشتروم شادو: 600 تیره از این موشک کروز هدایت ماهواره ای برای پرتاب از میراژ 2000 و در اینده اف16 توسط امارات از انگلستان در سال 2003 تا 2008 تحویل گرفت که دارای  برد 300 کیلومتر است

موشک ضد کشتی: امارات از هارپون و اگزوست برای استفاده در نقش ضد کشتی برای پرتاب از میراژ 2000 و اف16 بهره میبرد

بمب الحکیم
بمب الحکیم
بمب الطریق
بمب الطریق

پدافند  هوایی

سامانه ارتفاع پایین کورتال: اولین بار سه اتش بار این سامانه بین سالهای 1977 تا 1978  تحویل شد  که شامل 100 موشک کورتال نیز دریافت کرد . در سال 1990 تا 1991  طی سفارش دیگر 30  اتش بار  و 80 تیره موشک دریافت کرد و البته از قرار چند صد تیره موشک کورتال دیگر  برای این 33 اتش  بار دریافت کرده است ولی میزان ان مشخص نیست

سامانه   ارتفاع پایین قابل حمل توسط  نفر :. این ارتش 24 پرتابگر موشک فرانسوی میسترال  و 500 تیره از این موشک را دهه 1990 از فرانسه تحویل گرفت و همچنین دارای 400 تیره موشک و تعداد نامعلومی پرتابگر موشک روسی ایگلا سام18  نیز  می باشد  که در سال 1998 تحویل این کشور شد . همچنین در اواخر دهه 1980 امارات 100 تیره موشک سام14 نیز از شوروی دریافت کرد که از قرار امروزه در خدمت نیست. دیگر سامانه ارتفاع حمل قابل حمل توسط نفر شامل 143 تیره موشک هدایت لیزری  سوئد  RBS-70  در اواخر دهه 1970 دریافت کرد که مشخص نیست چند پرتابگر در خدمت دارد

سامانه ارتفاع پایین پانتسیر: بین سال های 2009 تا 2013 امارات دست به دریافت 50 اتش بار و  1000 موشک برای سامانه پانستیر خود از روسیه زده است. امروزه این نمونه بهترین سامانه ارتفاع پایین امارات است

سامانه پانتسیر اماراتی بر روی خودروی MAN نصب شده است
سامانه پانتسیر اماراتی بر روی خودروی MAN نصب شده است

سامانه ارتفاع پایین راپیر: 12 اتش بار در دهه 1970 از نمونه های اولیه راپیر تحویل این کشور شد که شامل 250 تیره موشک نیز میشد. این سامانه احتمالا با پانتسیر جایگزین شده است

سامانه پدافند هوایی هاوک: این کشور درسال ۱۹۸۴ دست  به سفارش 5 اتش بار هاوک  و 343 تیره موشک هاوک نسخه بی زد که همچنان در خدمت است

پاتریوت: امارات 9  اتش بار  پاتریوت   دارد که از دو نوع موشک پک2 برای درگیر با جنگنده و موشک های کروز و پک3 برای دریگر با موشک های بالستیک تاکتیکی می باشد .بین سالهای 2012 تا 2014 رقم 216 تیره  پاترویت نسخه سی (پک2) و 292 تیره پاتریوت نسخه اف(پک3) را دریافت کرده است

سامانه ضد بالستیک تاد: امارات بین سالها 2011 تا 2015 دو اتش بار و 96 تیره موشک را برای  سامانه تاد دریافت کرده است. این سامانه به تازگی توان عملیاتی لازم را به دست اورده است

از انجای که امارات کشور کوچکی است سامانه تاد و پاترویت این کشور تمامی خاک این کشور را پوشش میدهد و حتی رادار دوربرد هشدار دهنده تاد تا عمق خاک ایران تقریبا حدود تهران را در مورد شلیک موشک های بالستیک هشدار میدهد

موشک های زمین به زمین

اسکاد بی: امارات در سال 1989 دست به خرید 25 موشک اسکادبی و شش پرتابگر از کره شمالی زد. این موشک ها انقدر کیفیت بدی داشتند که  امارات انها را بلافاصله ذخیره کرد و احتمالا امروز دیگر از خدمت خارج شده اند

موشک زمین به زمین ATACMS: امارت اولین بار در سال 2013  ، صد تیره موشک زمین به زمین هدایت ماهواره ای ATACMS     با برد 300 کیلومتر و کلاهکی هاوی 275 ریز مهمات  را دریافت کرد اگرچه میتوانست یک کلاهک 400 کیلوگرمی انفجار قوی نیز پرتاب کند،  در ادامه در سال 2015   این نیرو دست  به خرید 124  تیره دیگر از همان نسخه زده است. این موشک ها از 32 لانچر پرتاب شلیک می شود

شایان به ذکر است این مقاله در مورد بررسی تجهیزات ارتش امارات است و نه بررسی نحوه چگونگی موشک باران امارات…باور کنید قرار نیست جنگ اتفاق بیفتند .

مقالات مرتبط:

نیروی زمینی امارات

اشنایی با محصولات دفاعی ترکیه

نیروی هوایی امریکا و روسیه

نیروی زمینی امریکا و روسیه

نیروی هوایی عربستان

نیروی زمینی عربستان

نیروی هوایی مصر

نیروی هوایی امارات

نیروی هوایی ترکیه

نیروی زمینی ترکیه

نیروی هوایی پاکستان

نیروی زمینی پاکستان

نیروی هوایی سوریه

نیروی هوایی اسرائیل

نیروی زمینی اسرائیل

ارتش کره جنوبی و کره شمالی

ارتش قطر

ارتش ارمنستان

ارتش اذربایجان

ارتش ترکمنستان

گرداوری: عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

بستن