نیروی  هوایی امارات در سال ۱۹۷۲ میلادی تشکیل شد. از انجای که امارات که خود کشور نوپایی است در ان دوران به دو بخش امیر نشین دبی و ابوظبی را شامل می شد در سال ۱۹۶۸ امیر نشین ابوظبی با کمک انگلیسها صاحب نیروی هوایی شد  ولی تا سال ۱۹۹۹  دو امیر نشین هر کدام نیروی هوایی خود را داشتند اگرچه تحت یک فرمانده ای برای کشور امارات خدمت میکرد و از سال ۱۹۹۹ هر دو زیر یک مجموع قرار گرفتند

نیروی هوایی امارات طی تاریخچه عملیاتی خود بر ضد دولت سرهنگ غزافی در سال ۲۰۱۱،  بر ضد نیروهای داعش در عراق در سال ۲۰۱۵ و بر ضد نیروی های  یمنی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶  عملیات انجام داده است . نیروی هوایی امرات از همه نیروی های عربی کشورهای امیر شنین  حاشیه خلیج فارس  وضعیت بسیار بهتری در جذب پرسنل دارد. ارتش امارات ارتش بومی تری است تا ارتش های عربستان ویا کویت و این کشور شرکتهای بسیار را در داخل دبی برای پشتیبانی از نیروی هوایی خود تاسیس کرده و قدم های بسیاری برای ساخت پهپاد ، مهمات های هوشمند  و افزایش نبرد شبکه محور با کمک شرکت های خصوصی که با غرب همکاری میکنند برداشته است. همچنین امارات نخستین نیروی هوایی حاشیه خلیج فارس(البته منظور ایران در بین انها نیست) که دست به اموزش خلبان در داخل کشور با کمک خدمه بومی زد  و از دهه ۱۹۸۰  استاندارد های ناتو را پذیرفت

نیروی هوایی امارات  دارای چند پایگاه هوایی است ولی دو پایگاه از همه مهمتر هستند. یکی پایگاه هوایی الظفره  که در ابوظبی مستقر است و دیگری پایگاه هوایی ال می‌نهاد که  در دبی قرار دارد. تا سال ها نیروی هوایی امارات تنها همین دو پایگاه را داشت که حتی جنگنده های  دیگر کشورها از جمله امریکا نیز در انجا مستقر بودند  ولی طی  یک دهه گذشته تدابیری برای استقرار جنگندها در شش فرودگاه غیر نظامی نیز در صورت لزوم اندیشیده شده است

image (1)

در این نوشتار همانند نوشتارهای قبلی در مورد نیروی  هوایی کشور های منطقه و دو ارتش اذربایجان و ارمنستان به بررسی تجهیرزات این نیرو خواهیم پرداخت ولی پیش از این نگاهی به برخی هواگردهای نیروی هوایی امارات که پیش از این به خدمت گرفته شده بودند خواهیم پرداخت(به دلیل لیست بالا بلند خرید های امارات اصلا نمی شود کل ارتش را در یک جا بررسی کرد انشالله بعد از نیروی هایی هوایی منطقه میریم سراغ نیروی های دیگر )

نیروی هوایی شیخ نشین  دبی و ابوظبی از سال ۱۹۶۸ به بعد دست به وارد کردن هواپیمای توربوپراپ از کانادا زدند. این هواپیما دی هاویلند ۴ و ۵ بودن ولی تا مدتی این نیرو جت نداشت(یک زمانی اماراتی با هواپیمای اجرای خطوط هوایی ایران و پاکستان شرکت هوایی امرتس را نیز تاسیس کردند الان یکی از سه شرکت هوایی بزرگ جهان است)

در سال ۱۹۶۸ ابو ظبی  دست به خرید نخستین  جت جنگی خود از نوع هانتر  ساخت انگلستان به شکل  دست دوم زد. طی این خرید که تا سال ۱۹۷۱ تمام هانتر ها تحویل شد  شامل سه فروند نسخه شناسایی و دو فروند نسخه آموزش نیز می شود

از اوائل دهه ۱۹۷۰ امارات دست به خرید بالگرد الوئت ۳ از فرانسه زد و در سال ۱۹۷۲  دست به سفارش نخستین جت جنگی  مافوق صوت خود از فرانسه زد.  شیخ نشین ابو ظبی  در سال ۱۹۷۲ دست به سفارش ۱۷ فروند جنگنده تهاجمی مافوق صوت میراژ ۵ میزند که از سال ۱۹۷۶ تحویل میگیردو اموزش خلبانان توسط نیروی هوایی پاکستان انجام شد و تا مدتی خدمه فنی پاکستانی بودند.این نخستین جت مافوق صوت اماراتی ها بود . در واقع در حالی که شیخ نشین ابوظبی از پشتیبانی خدمه انگلیسی بهره میبرد دبی بیشتر خدمه پاکستانی داشت.

همچنین در همان سال ۱۹۲ تیره موشک ماژیک نیز به فرانسه برای میراژ سفارش داده شد که البته در سال ۱۹۷۷ زمانی که این موشک به تولید انبوه رسید وارد خدمت شد

هانتر  در دهه ۱۹۸۰ و میراژ ۵ در اوائل دهه ۱۹۹۰ از خدمت اماراتی ها بازنشسته شدند. در دهه ۱۹۷۰ این کشور دست به وارد کردن بالگردهای دست دوم یو اچ۱ هیویی و بل۲۱۲ از امریکا زد که نخستین هواگرهای امریکا بود  که با دریافت تعداد بالگرد پوما از فرانسه انها را تکمیل کرد  که همه انها امروزه از خدمت خارج شدند . در دهه ۱۹۷۰ همچنین اماراتی‌ها دست به دریافت جت آموزشی ام بی ۳۲۶ از ایتالیا  زدند که انها نیز از خدمت خارج شده اند

تجهیزات  در خدمت نیروی هوایی امارات

میراژ ۲۰۰۰

اولین بار شیخ نشین ابوظبی در سال ۱۹۸۳ دست به سفارش میراژ ۲۰۰۰ زد. از انجای که امارات با فرانسه سر میراژ ۵ همکاری داشت، میراژ ۲۰۰۰ بهترین سفارش برای این کشور بود. میراژ ۲۰۰۰ اماراتی از سری E یا نسخه چند منظوره میراژ ۲۰۰۰ بود. سری اول شامل ۱۸ فروند میراژ ۲۰۰۰ مدل EAD بود که شامل سه فروند نسخه شناسایی RAD  و سه فروند نسخه اموزشی DAD نیز میشد که همگی توان رزمی کامل داشتند و تنها نسخه شناسایی غلاف شناسایی حمل میکرد.

این نسخه مجهز به موتور توبروفن ام۵۳-۲  و رادار چند منظوره RDM+ بود  که دارای توان کامل هوا به هوا و هوا به زمین از جمله تعقیب سطح عوارض زمین و کشف اهداف زمینی و دریایی  بود.این رادار در باند ایکس کار میکرد و دارای برد ۱۰۰ کیلومتر بر ضد یک هدف ۵ متر مربعی بود و میتواند با دو هدف درگیر شود .  امارات تا سال ۱۹۸۹ میراژ های خود را تحویل گرفت و در ادامه بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ موفق به دریافت ۱۸ فروند دیگر از همین مدل شامل ۵ نسخه شناسایی و سه فروند آموزش شد. یک فروند نسخه رزمی دیگر نیز در سال ۱۹۹۱  نیز تحویل شد

میراژ های اماراتی به موشک ماژیک و موشک رادار نیم فعال سوپر ۵۳۰ مجهز بودند  و راکت و بمب های سقوط ازاد حمل میکردند  و با خرید ۳۶ غلاف نشان گذاری لیزری اطلس میتواند بمب های هدایت لیزری ۴۰۰ و ۱۰۰۰ کیلوگرمی حمل کنند. نسخه شناسایی هیچ دوربین داخلی ندارد ولی دارای یک غلاف شناسایی چند منظوره COR2 ساخت تالس است که قابلیت تصویر برداری حرارتی را دارد . همچنین این میراژ ها توان حمل غلاف “AA-3-38 HAROLD را نیز دارند که غلاف شناسایی دوربرد بود و به میراژ ها اجازه تصویر بردار مایل از چند دهه کیلومتری را میدهند. میراژ ۲۰۰۰ اماراتی به دلیل توان حمل غلاف شناسایی یک استثنا در نسخه های مختلف این هواپیما هستند

mir2000uae

میراژ 2000 سری 9 مسلح به هوا به هوای رادار فعال میکا و نسخه فروسرخ ان

میراژ ۲۰۰۰ سری ۹ مسلح به هوا به هوای رادار فعال میکا و نسخه فروسرخ ان

امارات ازمیراژ ۲۰۰۰ راضی بود از این رو در ۱۹۹۸ دست به سفارش ۳۲ فروند میراژ ۲۰۰۰ سری ۹ زد. سری ۹ نسخه از سری ۵ است که پیشرفته ترین نسخه میراز ۲۰۰۰ است. این نمونه با کابین دیجیتالی با چهار نمایشگر رنگی  دارای رادار RDY  است و این رادار دارای برد ۱۲۰ کیلومتر بر ضد یک جنگنده می باشد و میتواند با شش هدف درگیر شود و توان نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین را دارد و تنها نسخه های اخر اف۱۶  دارای رادار با چنین قابلیتی بودند.این نسخه توان حمل و شلیک موشک رادار فعال میکا را داشت و تا سال ۲۰۰۷  تحویل این کشور شد . در نهایت تمامی میراژ های ۲۰۰۰ قبلی امارات نیز به این نسخه ارتقاء یافتند .میراژ های اماراتی به  موشک رادار فعال میکا، موشک کروز استروم شادو،غلاف نشان گذاری نسل سوم Damocles و بمب های هدایت شونده حکیم مجهز هستند.

همکنون کم بیش حدود ۶۷  تا ۶۹ فروند میراژ در خدمت امارات است. امارات از این پرنده در حملات اعتلاف عربی به یمن استفاده کرد و یک فروند انها را نیز از نسخه دو سرنشینه از دست داد که البته با در نظر گرفتن محل سقوطش که در منطقه دست نیرو های عربی و طرفدارانشان بوده از قرار معلوم نقص فنی بوده است. امارات مدتی است به دنبال جایگزین این پرنده با جنگنده جدیدی است  و حتی گذارشاتی از احتمال تحویل انها به شکل دست دوم به عراق به گوش می رسد که البته فعلا خبری نیست

UAE_Mirage_2000 8526010693_1d3ac6e177_b

اف۱۶

امارات در دهه ۱۹۹۰ میلادی به دنبال جنگنده یا کاربرد بیشتر بود. بر اساس نیاز ارتش امارات نیاز به جنگنده چند منظوره بود  که بتواند با دو تن سلاح  تا هزار کیلومتر پرواز کند انهم بدون سوختگیری هوایی.عملا  در دهه ۱۹۹۰ به غیر از اف۱۵ ایی استریک ایگل هیچ پرنده ای چنین توانی نداشت. لاکهید مارتین به امارات پیشنهاد داد تا با سرمایه گذاری روی نسخه جدید اف۱۶، این کشور جنگنده جدید و بسیار برتری نسبت به نسخه های موجود اف۱۶ دریافت کند. امارات پذیرفت و در مرحله اول روی  مخازن سوخت سی اف تی  یا همان مخزن سوخت تطبیقی سرمایه گذاری کرد که شامل دو مخزن سوخت خارجی قابل نصب در دو طرف بدنه بودند که هر کدام ۲۰۴۵ لیتر سوخت حمل میکرد و برد انتقالی اف۱۶ را از ۳۷۰۰ کیلومتر به ۴۲۵۰ کیلومتر افزایش میداد بدون  اینکه جایگاه تسلیحاتی را پر کند . امارات همچنین بر روی بخش های دیگر این پرنده از جمله رادار و اونیک نیز سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلار برای امارات اب خورد ولی امارات این حق را به دست اورد که اگر هر کشوری بلوک ۶۰ را خریداری کرد  در سود ان صحیم باشد که البته تا کنون غیر امارات مشتری نداشته است

3080_F16E_UAEAF_NASFW_JULY07_2FS

امارات در سال ۲۰۰۴ میلادی  دست به سفارش ۸۰ فروند اف۱۶ ایی و اف بلوک ۶۰ زد. اف۱۶ اماراتی اول اف۱۶ عملیاتی جهان با رادار ارایه فازی فعال از نوع ای پی جی ۸۰ هستند. این رادار ۲۵۰ کیلومتر برد دارد و توان درگیر با ۶ تا ۸ هدف را داشته و میتواند با دقت کمتر از نیم متر دست به نقشه برداری رادار بزند. همچنین این نسخه قدرتمندترین موتور نصب شده روی اف۱۶ از نوع General Electric F110-GE-132 با ۳۲۵۰۰ پاوند رانش بهره میبرد  و دست کم از نظر الکترونیک و جنگ الکترونیک کارایی مشابه نسخه سرکوب پدافند هوایی اف۱۶سی جی ارتش امریکا دارد. این نسخه همکنون پیشرفته ترین نسخه اف۱۶ در جهان است و میتواند موشک هوا به هوای امرام، سایدواندر نسخه  ، هارم، هارپون، ماوریک، بمب های هدایت لیزری و ماهواره ای را حمل میکند. امارات در سال ۲۰۱۴ طی قرادار  خواهان ارتقا اف۱۶ خود به نسخه بلوک ۶۱ شد. همچنین امارات مدتی در حال مذاکره برای خرید ۳۰ فروند اف۱۶ بلوک ۶۱ نیز بود که البته از قرار معلوم به نفع خرید رافال کنار رفته است اگرچه هنوز هیچ قرار داد رزمی برای خرید رافال امضا نشده است. اف۱۶ اماراتی در نبرد علیه دولت لیبی،داعش و یمن به کار رفته است. همکنون ۷۹ فروند اف۱۶ در خدمت ارتش امارات است

اف16 ایی اماراتی و بمب هدایت ماهواره ای JDAM

اف۱۶ ایی اماراتی و بمب هدایت ماهواره ای JDAM

25 فروند از 80 فروند اف16 امراتی نسخه دو سرنشین هستند که برای عملیات تهاجمی و تهاجم شبانه موثر تر هستند

25 فروند از ۸۰ فروند اف۱۶ امراتی نسخه دو سرنشین هستند که برای عملیات تهاجمی و تهاجم شبانه موثر تر هستند

امارات همکنون به شکل جدید در حال بررسی خرید رافال از فرانسه است. یک موافقت نامه امضا شده ولی هنوز منجر به قرارداد رسمی بین امارات و فرانسه نشده است . احتمال رافال جنگنده اینده و جایگزین میراژ ۲۰۰۰ در ارتش امارات است

جت اموزشی MB-339

در دهه ۱۹۸۰ نیروی هوایی امارات با سفارش میراژ ۲۰۰۰ و افزایش ناوگان خود خواهان یک جت آموزش جدید برای جایگزین جت آموزشی ام بی ۳۲۶  ایتالیایی شد از این رو باز به سراغ اروماچی ایتالیا رفت و دست به سفارش جت ام بی ۳۳۹ زد که در ان زمان اخرین محصول این شرکت بود. ام ۳۳۹ یک جت اموزشی با توان رزمی محدود بود  و امارات سال ۱۹۸۴ دست به سفارش دو فروند از ان زد که همان سال نیز تحویل شد. در ادامه  پنج فروند دیگر از این هواپیما سفارش  داده شد که همچنان در خدمت هستند. اگرچه در برخی منابع از وجود ده جت ام بی ۳۳۹ در ارتش امارت خبر داده شده ولی این ارتش تنها هفت فروند را تحویل گرفت است

aermacchi_mb339

جت آموزش هاوک

در دهه ۱۹۸۰ نیروی هوایی امارات در مرحله اول تصمیم به خرید ام بی ۳۳۹ گرفت ولی تنها تعداد محدودی از این جت را دریافت کرد که دلیل  اصلی ان تصمیم به خرید جت انگلیسی هاوک بود. هاوک یک جت آموزشی رزمی مادون صوت بود ولی کارایی کلی آن بسیار بهتر از ام بی ۳۳۹ بود زیرا توان رزمی بهتری داشت و حتی می شد از ان در نقش یک  سبک تهاجمی ویا پشتیبانی هوایی نزدیک نیز بهره برد.  از این رو در مرحله اول در سال ۱۹۸۲ امارات دست به سفارش هشت فروند جت هاوک ۶۰ زد. این سفارش در ادامه هم توسط امیرنشین دبی و هم ابوظبی چندین بار تکرار شد و در مجموع این دو امیر نشین ۴۷ فروند هاوک از انواع ۶۰ و ۱۰۰ را سفارش دادند که همگی انها دارای سه تا پنج  جایگاه تسلیحاتی بوند . این جت همکنون اصلیترین جت آموزش ارتش امارات است  که اخرین انها ار سری هاوک ۱۰۰ در سال ۱۹۹۵ تحویل شده است

امارات همکنون در حال بررسی خرید  یک جت اموزیش جدید است  تا انهارا جایگزین جت های هاوک و ام بی ۳۳۹ بکند . چندین پیشنهاد به این کشور شده از جمله هاوک ۱۲۸ و تی۵۰ و  دیگری جت ایتالیایی ام ۳۴۶ . اگرچه قرار دادی بسته نشده ولی از قرار معلوم ام ۳۴۶ بیشترین شانس را دارد

dubai13_316

همچنین امارات دارای  ۲۵  فروند هواپیما آموزش توربوپراپ پی سی ۲۱ است که پیشرفته ترین نمونه یک توربوپراپ آموزش در نوع خودش است. این هواپیما برای جایگزینی پی سی ۷ خریداری شده که در دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شد که  قرار است تا سال ۲۰۱۷ از خدمت خارج شوند . وجود سه نمایشکر بزرگ درون کابین پی سی ۲۱ و شبیه ساز تسلیحات و رادار باعث شده که پی سی ۲۱ یک شبیه ساز پروازی کامل برای جنگنده های نسل ۴٫۵ و حتی ۵ باشد

نیروی هوایی امارات همکنون دارای  سه فروند هواپیمای سوخت رسان ایرباس ای ۳۳۰ ام ار تی تی  در نقش سوخت رسان و ترابری است . امارات برای افزایش توان سوخت رسانی و لجستیک خود دست به سفارش ۳ فروند دیگر  نیز زده است که هنوز تحویل نگرفته است

همچنین امارات دو فروند اواکس ساب ۳۴۰ سفارش داده است که شامل هواپیمای توربوپراپ دو موتوره ساب۳۴۰ با رادار ارایه فازی اریکسون است که  توان کشف یک جنگنده را از برد بیش از ۴۰۰ کیلومتری دارد.

همچنین توان ترابری امارات شامل هفت فروند سی ۱۳۰ اچ است که باقی ده  فروند هرکولس تحویلی است. از ده فروند یکی سقوط کرده و دو فروند دیگر نیز به دلیل سن بالا زمینگیر شده است . در کنار این هرکولس ها امارات دارای ۶  فروند سی ۱۷ است که در سال ۲۰۱۵ دو فروند دیگر نیز سفارش داده است. هچنین  هفت فروند هواپیمای ترابری کاسا سی۲۹۵ نیز در خدمت است که دارای توان حمل ۹ تن بار است

PC21

PC21

اواکس ساب 340

اواکس ساب ۳۴۰

سی130

سی۱۳۰

سی17

سی۱۷

ایرباس 330 ام ار تی تی

ایرباس ۳۳۰ ام ار تی تی

بالگردها

AH-64D لانگ بو اپاچی

امارات بعد از لشکر کشی  عراق به کویت در سال ۱۹۹۱ دست به سفارش ۲۰ فروند AH-64A اپاچی زد که تا سال ۱۹۹۴ همگی را تحویل گرفت  و با سفارش ده فروند دیگر در سال ۱۹۹۴ این سفارش را تکمیل کرد.   در سال ۲۰۰۷ امارات طی قرار دادی با بوئینگ خواهان ارتقا تمامی ۳۰ فرموند اپاچی خود به لانگ بو اپاچی شد که شامل خرید ۳۰  عدد رادار میلی موجی  APG-78 نیز برای این بالگردها میشد. همچنین امارات طی دو دهه گذشته  ۵۶۵۹ تیره موشک  هلفایر از انواع  مختلف A-L-K را سفارش داده که آخرین سفارش مربوط به ژوئن   سال ۲۰۱۶  و سفارش ۴۰۰۰ تیره موشک بوده است. امارات از این بالگرد در یمن استفاده کرد و بر اساس گفته برخی منابع یکی از این بالگردها در ژوئن سال ۲۰۱۶ در یمن از دست رفته است  و یکی دیگر نیز چند سال پیش طی تمرینی سرنگون شد و همکنون ۲۸ فروند از این بالگرد در خدمت امارات است

5TR45T45

CH-47 شینوک: اولین بار امارات در سال ۲۰۰۳ میلادی دست به خرید نه  فروند بالگرد شینوک نسخه سی  به شکل دست دوم از لیبی زد. این بالگردها دو دهه در لیبی خدمت کرده بوند و به دلیل تحریم های امریکا علیه لیبی قطعات انها در دستراس نبود و زمینگیر بودند. سه فروند از این نه  فروند به عنوان لوازم یدکی استفاده شد و شش فروند توسط ایتالیا به نسخه CH-47F  ارتقا یافتند. کارایی بالای این بالگرد باعث سفارش ۴ فروند دیگر در سال ۲۰۰۸ شد که تا سال ۲۰۱۰ تحویل شد و۱۲ فروند نیز بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تحویل این کشور شد که همگی از نسخه اف اخرین نسخه شینوک بودند. این کشور همکنون ۱۹ فروند شینوک دارد که البته تعدادی از انها جدید در خدمت نیروی زمین در امده است

دیگر بالگردهای امارات  عبارتند از ۱۳ فروند بالگرد اگوستا وستلند  به میزان ۶ فروند در نقش ترابری و جستجو و نجات که ۹ فروند دیگر نیز سفارش داده شده است، ۴۶  فروند یو اچ ۶۰ بلک هاوک که ده فروند در سال ۲۰۰۷، ده فروند در سال ۲۰۰۸، ۲۶ فروند در سال ۲۰۱۰ سفارش داده شد و دو سری اول از نسخه L و سری سوم  از نسخه  M  بوده است  ۳۰ فروند بالگرد ترابری پوما، ۳۰ فروند بالگرد فنک ، ۴۵ فروند بالگرد بل ۴۰۷ که نیمی از ان تحویل شده، و تعدادی سوپر پوما وپانتر  و بل ۴۱۲  از دیگر بالگرد های نیروی هوایی هستند (نیروی دریایی نیز بالگرد خود را دارد)

363904

تسلیحات هوا پرتاب

موشک هوا به هوای ماژیک: موشک هوا به هوای فروسرخ ساخت فرانسه که با میراژ ۵ وارد خدمت ارتش امارات شد. امارات طی دو سری در دهه ۱۹۷۰   و ۱۹۸۰ برای میراژ ۵ و ۲۰۰۰ این موشک را سفارش داد که شامل ۱۹۲ تیره ماژیک ۱ در سال ۱۹۷۲ و ۵۰۰ تیره ماژیک ۲ به سال ۱۹۸۸ برای میراژ ۲۰۰۰٫همچنان ماژیک ۲ در خدمت است

موشک هوا به هوای رادار نیم فعال  سوپر ۵۳۰: این موشک برای تجهیز میراژ ۲۰۰۰ ایی سفارش داده شد و امارات طی دو سری یک بار سوپر ۵۳۰  اف  به میزان ۵۰ تیره  با برد ۲۵ کیلومتر و سوپر ۵۳۰ ار به میزان ۷۵ فروند با برد ۵۰ کیلومتر را سفارش داد. با ورود موشک میکا  این موشک دیگر به شکل عملیاتی دردسترس نیست

موشک هوا به هوای رادار فعال میکا : ۵۰۰ تیره از این موشک رادار فعال در کنار نسخه اپتیک حرارتی در سال ۱۹۹۸ سفارش داده شد که تا سال ۲۰۰۷ برای نصب روی میراژ ها تحویل این کشور شد

موشک هوا به هوای سایدواندر:  اولین بار در سال ۱۹۸۹ امارات دست به سفارش ۱۰۸ تیره نسخه M سایدواندر برای تجهیز  میراژ ۲۰۰۰ خود زد  ولی سفارش بعدی در سال ۲۰۰۲ میلادی به میزان ۲۶۷ فروند  از نسخه M برای اف۱۶ بود.

موشک هوا به هوای  رادار فعال امرام: اولین سری سفارش امرام به سال ۲۰۰۲ برای تجهیز اف۱۶ ها برمیگردد که شامل ۴۹۱ امرام نسخه بی با برد ۶۰ کیلومتر بود ولی امارات در ادامه  در سال ۲۰۰۹ دست به سفارش ۲۲۴ فروند امرام سی با برد ۱۰۵ کیلومتر  زد

uaeaf01

بمب هدایت لیزری پیویی: این کشور در سال ۱۹۹۸ دست به سفارش ۱۶۷۳ تیره بمب  لیزری یک تنی جی بی یو ۱۰ ، ۱۲ و ۲۴ زد  که با سفارش ۹۳۴ تیره دیگر در سال ۲۰۰۹ آنها تکمیل کرد

بمب هدایت ماهواره ای :  در سال ۲۰۰۶ این کشور ۲۰۲ تیره بمب JADM   به عنوان اولین سری بمب های ماهواره سفارش داد و در ادامه ۳۰۰ تیره در سال ۲۰۱۲ و بعد از ان ۳۰۰۰ تیره درسال ۲۰۱۵ سفارش داد. همچنین این کشور ۵۰۰۰ تیره بمب SDB  در سال ۲۰۱۴ نیز سفارش داده است

همچنین این کشور تعداد بمب هدایت لیزری  فرانسوی  نیز در خدمت دارد

بمب دور ایستای هدایت اپتیکی حرارتی و لیزری PGM:  دو بمب ۲۲۷ . ۹۰۰ کیلوگرمی پی جی ام ۴۰۰ و پی جی ام ۲۰۰۰ ساخت انگلستان است که ۱۷۵۰ تیره از ان تحت نام حکیم برای پرتاب از میراژ ۲۰۰۰ و  اف۱۶ در امارات تولید شد

ال طریق: یک کیت هدایت شونده  ماهواره یا دوربرد که  با همکاری افریقای جنوبی و امارات ساخته شده . این کیت روی بدنه بمب های سقوط ازاد سری مارک سوار شده و با یک راکت کمکی  تا ۱۲۰ کیلومتر برد دارند .. چند صد تیره از این بمب  دریافت شده است

موشک ضد رادار هارم: در سال ۲۰۰۱ این کشور ۱۵۹ تیره موشک ضد رادار هارم را برای  نصب روی اف۱۶ سفارش داده است

موشک هوا به زمین ماوریک: امارات اولین بار بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ دست به دریافت ۱۱۶۳ تیره موشک ماوریک از نسخه هدایت اپتیک حرارتی  G  و در سال ۲۰۱۰ نیز ۵۰۰ تیره نسخه دی را سفارش داد که اخرین سری ماوریک سفارشی است. ماوریک تنها از اف۱۶ پرتاب می شود

موشک اسلم: ۳۰۰ تیره از این موشک با برد ۳۰۰ کیلومتر برای تهاجم  اهداف  زمینی  برای پرتاب از اف۱۶ سفارش داده است.

موشک کروز اشتروم شادو: ۶۰۰ تیره از این موشک کروز هدایت ماهواره ای برای پرتاب از میراژ ۲۰۰۰ و در اینده اف۱۶ توسط امارات از انگلستان در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ تحویل گرفت که دارای  برد ۳۰۰ کیلومتر است

موشک ضد کشتی: امارات از هارپون و اگزوست برای استفاده در نقش ضد کشتی برای پرتاب از میراژ ۲۰۰۰ و اف۱۶ بهره میبرد

بمب الحکیم

بمب الحکیم

بمب الطریق

بمب الطریق

پدافند  هوایی

سامانه ارتفاع پایین کورتال: اولین بار سه اتش بار این سامانه بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۸  تحویل شد  که شامل ۱۰۰ موشک کورتال نیز دریافت کرد . در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱  طی سفارش دیگر ۳۰  اتش بار  و ۸۰ تیره موشک دریافت کرد و البته از قرار چند صد تیره موشک کورتال دیگر  برای این ۳۳ اتش  بار دریافت کرده است ولی میزان ان مشخص نیست

سامانه   ارتفاع پایین قابل حمل توسط  نفر :. این ارتش ۲۴ پرتابگر موشک فرانسوی میسترال  و ۵۰۰ تیره از این موشک را دهه ۱۹۹۰ از فرانسه تحویل گرفت و همچنین دارای ۴۰۰ تیره موشک و تعداد نامعلومی پرتابگر موشک روسی ایگلا سام۱۸  نیز  می باشد  که در سال ۱۹۹۸ تحویل این کشور شد . همچنین در اواخر دهه ۱۹۸۰ امارات ۱۰۰ تیره موشک سام۱۴ نیز از شوروی دریافت کرد که از قرار امروزه در خدمت نیست. دیگر سامانه ارتفاع حمل قابل حمل توسط نفر شامل ۱۴۳ تیره موشک هدایت لیزری  سوئد  RBS-70  در اواخر دهه ۱۹۷۰ دریافت کرد که مشخص نیست چند پرتابگر در خدمت دارد

سامانه ارتفاع پایین پانتسیر: بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ امارات دست به دریافت ۵۰ اتش بار و  ۱۰۰۰ موشک برای سامانه پانستیر خود از روسیه زده است. امروزه این نمونه بهترین سامانه ارتفاع پایین امارات است

سامانه پانتسیر اماراتی بر روی خودروی MAN نصب شده است

سامانه پانتسیر اماراتی بر روی خودروی MAN نصب شده است

سامانه ارتفاع پایین راپیر: ۱۲ اتش بار در دهه ۱۹۷۰ از نمونه های اولیه راپیر تحویل این کشور شد که شامل ۲۵۰ تیره موشک نیز میشد. این سامانه احتمالا با پانتسیر جایگزین شده است

سامانه پدافند هوایی هاوک: این کشور درسال ۱۹۸۴ دست  به سفارش ۵ اتش بار هاوک  و ۳۴۳ تیره موشک هاوک نسخه بی زد که همچنان در خدمت است

پاتریوت: امارات ۹  اتش بار  پاتریوت   دارد که از دو نوع موشک پک۲ برای درگیر با جنگنده و موشک های کروز و پک۳ برای دریگر با موشک های بالستیک تاکتیکی می باشد .بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ رقم ۲۱۶ تیره  پاترویت نسخه سی (پک۲) و ۲۹۲ تیره پاتریوت نسخه اف(پک۳) را دریافت کرده است

سامانه ضد بالستیک تاد: امارات بین سالها ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ دو اتش بار و ۹۶ تیره موشک را برای  سامانه تاد دریافت کرده است. این سامانه به تازگی توان عملیاتی لازم را به دست اورده است

موشک های زمین به زمین

اسکاد بی: امارات در سال ۱۹۸۹ دست به خرید ۲۵ موشک اسکادبی و شش پرتابگر از کره شمالی زد. این موشک ها انقدر کیفیت بدی داشتند که  امارات انها را بلافاصله ذخیره کرد و احتمالا امروز دیگر از خدمت خارج شده اند

موشک زمین به زمین ATACMS: امارت اولین بار در سال ۲۰۱۳  ، صد تیره موشک زمین به زمین هدایت ماهواره ای ATACMS     با برد ۳۰۰ کیلومتر و کلاهکی هاوی ۲۷۵ ریز مهمات  را دریافت کرد اگرچه میتوانست یک کلاهک ۴۰۰ کیلوگرمی انفجار قوی نیز پرتاب کند،  در ادامه در سال ۲۰۱۵   این نیرو دست  به خرید ۱۲۴  تیره دیگر از همان نسخه زده است. این موشک ها از ۳۲ لانچر پرتاب شلیک می شود

شایان به ذکر است این مقاله در مورد بررسی تجهیزات ارتش امارات است و نه بررسی نحوه چگونگی موشک باران امارات…باور کنید قرار نیست جنگ اتفاق بیفتند .

مقالات مرتبط

بررسی تجهیزات نیروی هوایی ایران

بررسی تجهیزات نیروی هوایی عربستان

بررسی تجهیزات نیروی هوایی اسرائیل

بررسی تجهیزات نیروی هوایی پاکستان

بررسی تجهیزات نیروی هوایی ترکیه

بررسی تجهیزات ارتش ارمنستان

بررسی تجهیزات ارتش اذربایجان

گرداوری: عبدالحمید تارخ

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.