بررسی تجهیزات نیروی هوایی روسیه و نیروی هوایی امریکا

توجه توجه

این نوشتار  دست به بررسی عددی نیروی  هوایی امریکا و روسیه زده شده است . این نوشتار یک قیاس نیست و از اول قرار بود دو نیروی هوایی جدا  بررسی شوند ولی برای جذابیت  بیشتر مقاله انها را در یک نوشتار اورده ام از این رو نمی توان برتری و یا کمتری را بر اساس این مقاله مشخص کرد. از انجایی برنامه معرفی نیروی زمینی و دریایی نیز برای این دو ارتش وجود دارد این بسته به نظر خوانندگان محترم است که ایا در ادامه  نیروی زمینی  و دریایی این دو ارتش باهم اورده شوند و یا در مقالات  جدا(از این رو کامنت بگذارید تا بتوانم تصمیم بگیرم)

همچنین توجه شود که بالگردها در ارتش امریکا جز نیروی زمینی  هستند ولی در ارتش روسیه جز نیروی هوایی از این رو  دربخش نیروی زمینی  معرفی می شوند . همچنین  هواپیماهای  نیروی دریایی نیز در بخش نیروی دریایی خواهند . موشک های بالستیک و پهپاد ها را  نیز در بخش نیروی زمینی خواهد امد

اعداد تسلیحاتی روسی از منابع روسی از جمله یک عکس نوشته خبر گذاری اسپودنیک  روسی اورده شده است و هر جا در پرانتز  نوشته شده منابع روسی در واقع  منظور  اسپودنیک است . امار دقیق نیست  ولی نباید چندان با این ارقام فاصله  داشته باشند

از انجایی که در مورد هواگردها و موشک های لیست مقالات جدا در سایت امد از این رو توضیح اضافی برای طولانی نشدن مقاله داده نشده  و با کلیک روی اسم هواپیما میتوانید  به مقاله اختصاصی ان بروید

در انتهایی مقاله منابع این مقاله امده است . برخی از منابع اورده شده که اهمیت بیشتری دارد از جمله در مورد برخی سفارشات جنگندهای جدید و لیستی از جنگنده های موجود دو کشور

شکاری رهگیری در انواع مختلف

نیروی هوایی امریکا

اف15 ایگل: نیروی هوایی امریکا دارای 200  فروند شکاری رهگیر اف15 سی و دی ایگل است .  نیروی هوایی دست کم 2000 اف15 ایگل دریافت کرد ولی همکنون  حدود 200 فروند  را در خدمت دارد که در حال ارتقا انها به رادار ارایه فازی فعال ای پی جی 63 وی 3 برای باقی ماند در خدمت تا سال 2030 میلادی است.البته برنامه های ارتقاء دیگری نیز وجود دارد ولی همکنون تنها برنامه ارتقاء فعلی شامل این مورد می شود . اف15 های در خدمت بین سال های 1984 تا 1992 ساخته شده اند

اف22 رپتور: جنگنده نسل پنج که همکون در  نقش شکاری رهگیر در خدمت است. 178 فروند اف22 همکنون در خدمت نیروی هوایی  امریکا می باشد که انتظار می رود تا 25 سال اینده همچنان در خدمت باقی بماند. از جمله ارتقائات جاری نصب موشک امرام  نسخه دی با برد 180 کیلومتر، افزایش قابلیت رادار با ارتقا نرم افزاری می باشد.البته با در نظر گرفتن توان حمل سلاح هدایت ماهواره ای میتوان از اف22 در نقش تهاجمی نیز استفاده کرد. اف22 بین سال 2004 تا 2010 تحویل شد

نیروی هوایی روسیه

سوخو27: این کشور 181 (به گفته روسها) تا 220 فروند سوخو27 در اختیار دارد که از این  تعداد 40 فروند نسخه  اموزشی رزمی  دو سرنشینه   و 82 فروند نسخه ارتقا یافته  اس ام است. نسخه اس ام توان انجام عملیات تهاجمی با سلاح هدایت شونده نیز دارد. سوخو27 قبل از سال 1991 در زمان شوروی دریافت شده اند

میگ29: روسیه  154 (به گفته روسها)  تا 200 فروند میگ29 در اختیار نیروی هوایی روسیه است  که از این تعداد 40 فروند ان  از نوع اس ام تی و یو بی تی است که در واقع سفارش الجزایر بود که به دلیل کیفیت بد تولید  پس داده  داده شد و تحویل ارتش روسیه شد و در انجا به خدمت گرفته. روسها 16 فروند اس ام تی دیگر در سال 2015 سفارش داده اند. به غیر از نسخه های اس ام تی تمامی میگ29 قبل از سال 1991 در زمان شوروی و زمان شوروی تحویل شده است

میگ31:  روسیه بین 80(به گفته روسها) تا 132 فروند میگ31 در اختیار  دارند که به گفته منابع  غربی  تا سال 2018  قرار است  100 فروند به نسخه بی ام ارتقا یابد  که شامل توان حمل موشک ار77 و موشک  ضد رادار خا 31 است. میگ31 ارتش روسیه بین سالهای 1982 تا 1992 در زمان شوروی تحویل شده است

میگ31

میگ29

سوخو27

جنگنده چند منظوره

اف16: نیروی هوایی امریکا بین 803 تا 957 فروند اف16 در اختیار دارد که همگی از نوع سی و دی هستند و البته حدود 700 اف16 به شکل ذخیره نگهداری می شوند که بخشی از نوع سی ودی و بخشی از نوع ای و بی هستند .قرار است حدود 500 فروند اف16 به رادار اریه فازی جنبشی ای پی جی 83 ارتقا یابند که شامل ارتقا تسلیحاتی و الکترونیک نیز می شود . اف16 در خدمت بین سال 1985 تا 1999 تحویل شده اند

اف35:جنگنده نسل پنچ چند منظوره نسل پنجم  که همکنون 71 فروند ان در خدمتی نیروی هوایی امریکا است 76  فروند دیگر نیز سفارش  شده  و بر اساس برنامه ریزی  1770 فروند اف35 ای برای نیروی هوایی ساخته خواهد شد(بر اساس برنامه ریزی ممکن است بر اثر مسائل مالی کاهش نیز یابد برای نمونه ترامپ رییس جمهور اینده امریکا معتقد است هزینه این برنامه بالا رفته ایشان نمی تواند برنامه را متوقف کند زیرا بودجه تولید داده شد و سفارش نیز داده شد ولی میتواند از سفارشات هر سال مالی پنتاگون کم کند و مثلا تعداد سفارشات را از 1770 در نهایت به 1200 و یا 1000 فروند برساند  البته این نیز مشخص نیست زیرا مثلا اف16 از سال 1974 تا 1999 برای ارتش امریکا تولید شد که چهار دولت را به خود دید از این رو همه چیز بسته به اینده دارد )

اف15 ایی استراک ایگل: جنگنده تهاجمی چند منظوره که 257 فروند ان در خدمت است و در حال تجهیز به رادار اریه فازی ای پی جی 63 وی 3 برای خدمت تا سال 2030 هستند. استراک ایگلها بین سالهای 1988 تا 2002 میلادی تحویل شده اند

همچنین ارتش امریکا از حدود 300 جنگنده اف16 و اف4 در نقش هدف پرنده بدون سرنشین استفاده میکند

F-35

F-16

نیروی هوایی روسیه

سوخو30: نیروی هوایی روسیه  همکنون دارای  66 فروند سوخو30 اس ام است ، 20 فروند سوخو30 ام2 و 3 فروند سوخو30(نسخه اولیه) نیز در خدمت است  و 28 فروند دیگر سفارش  دیگر نیز  از سوخو30 اس ام سفارش داده اند.  در مجموع 84 سوخو30 سفارش داده شده است

سوخو 34: روسها 100 فروند سوخو34 سفارش داده اند که بیشتر این میزان را تحویل گرفته اند. قرار بود 124فروند از این پرنده در نهایت جایگزین ناوگان سوخو24 شود که در اینده تنها جنگنده تهاجمی روسها خواهد بود.(میزان تحویلی تا تابستان سال 2017 رقم 103 فروند است)

سوخو35: روسیه  در مجموع  دو سفارش 48 فروندی سوخو35 را داده است (برخی منابع دو سفارش 50 فروند) که همکنون نیمی از این تعداد را به خدمت گرفته است. برنامه ریزی نهایی دریافت 132 فروند سوخو35  است از این رو یک دسته دیگز نیز ممکن است سفارش داده شود

میگ35: نسخه پیشرفته تر میگ29 که توسط کمپانی میگ توسعه یافته است. این جنگنده قرار نیست به شکل انبوه وارد خدمت روسیه شود و تنها 37 فروند ان برای راه افتادن خط تولید این جنگنده سفارش داده شده است که در اینده نچندان دور اماده عملیات می شود

پاکفا:شکاری رهگیر و  نسل پنچ روسها که در حال حاظر  تنها شش پیش نمونه از ان ساخته شده. قرار بود تعداد سفارش اولیه 52 فروند باشد ولی به دلیل تحریم غرب و مشکلات مالی  همکنون شامل 12 فروند است  و برای سفارش  60 فروندی دیگری نیز  برنامه ریزش شده و گفته شده میزان نهایی سفارشات  150 فروند خواهد بود

پاکفا

SU-30SM

میگ35

سوخو34

سوخو35

جنگنده پشتیبانی و تهاجمی

نیروی هوایی امریکا

A-10C: همکنون 291 فروند از این پرنده در خدمت است که با وجود تصمیم برای خروج از خدمت فعلا در خدمت باقی مانده .این جنگنده در اخرین ارتقا که شامل نسخه سی میباشد مجهز به سلاح هدایت ماهواره ای،کابین به روز دیجیتال  و رایانه جدید شد . ای10 بین سالهای 1970 تا 1984 تحویل شدند

AC-130: هواپیمای پشتیبانی  هوایی و توپخانه پرنده بر اساس سی 130 هرکولس و سوپر هرکولس. همکنون 28 فروند از مدلهای مختلف در خدمت است که تا سال 2020 همه انها از نسخه جدید سوپر هرکولس خواهند بود

A-10

AC-130

نیروی هوایی روسیه

سوخو24: همکنون 240 (به گفته روسها)تا  277 فروند سوخو24  در خدمت نیروی هوایی روسیه است که در کنار سوخو25 تنها جنگندهای نسل سوم روسها هستند. از این تعداد 60 فروند سوخو24 ام2 نسخه ارتقا یافته است.تمامی فنسرهای در دهه در زمان شوروی 1980 ساخته شده اند و تعدادی از انها از نسخه شناسایی ام ار هستند

سوخو25: همکنون 195 تا 199 فروند سوخو25 در خدمت روسها است که  قرار است تا سال 2020 رقم 80 فروند ان ارتقا و به نسخه اس ام ارتقا یابند. تمامی سوخو25 در دهه 1980 در زمان شوروی ساخته شده اند

SU-25

SU-24

بمب افکنها

نیروی هوایی امریکا

بی52: نیروی هوایی امریکا همچنان  از این پیروند جنگجو بعد از  60 سال استفاده میکند. این  بمب افکن در ویتنام عراق یوگسلاوی افغانستان و لیبی  حضور داشته و همچنان در خدمت است و بعید است تا سال 2045 از خدمت خارج شود زیرا بهترین سکوی پرتاب موشک کروز به حساب می اید.77 فروند از این بمب افکن  در خدمت ارتش امریکا هستند که طی ده سال گذشته در  کنار موشک کروز توان حمل  سلاح های هدایت ماهواره ای و برخی از انها ضد کشتی  نیز یافته اند. این هواپیماها در سال 1962 تحویل شده اند

ب1 لنسر : 61  فروند بمب افکن ب1 لنسر همکنون در خدمت ارتش امریکا هستند که یک برنامه ارتقا تسلیحاتی شامل نصب موشک های کروز دوربرد  تا  1000 کیلومتر را در حال سپری کردن هستند. حدود 24 فروند نیز به شکل ذخیره نگهداری می شند. بخشی از این ناوگان در اینده با بی21 جایگزین خواهد شد. این بمب افکنها در دهه 1980 تحویل شده اند

ب2:  بمب افکن استیلز  در خدمت که 20 فروند ان به شکل عملیاتی در دسترس است و گفته شده تا سال 2058 در خدمت باقی خواهد ماند. این پرنده نیز جدیدا به موشک های  کروز با برد 1000 کیلومتر تجهیز شده اند. این بمب افکنها در دهه 1990 تحویل شده اند

B2

B1

B52

نیروی هوایی روسیه

توپلوف 95: همکنون تنها توربوپراپ است که در نفش بمب افکن در خدمت است و نقش ب52 را برای روسها دارد. همکنون 41 تا 65(به گفته روسها) از این بمب افکن در خمت است که موشک های کروز نوینی  از خانواده خا 55 روی ان نصب شده است . انتظار می رود   تا سال 2040 در خدمت باقی بماند. توپلوف های در خدمت در دهه 1970 ساخته شده اند و از نسخه اس ام هستند و نسخه های قدیمی تر از خدمت خارج شده اند

توپلوف 22:  بمب افکن مافوق صوت روسها که بین 63(به گفته روسها ) تا 110 فرند ان در خدمت روسیه است  و جدید برای بمب باران فرشی در سوریه از ان استفاده شده است. قرار است 25 فروند انها ارتقا یابند. تمامی توپلوف های 22 از نسخه ام3 در دهه 1980 در زمان شوروی تحویل شده اند

توپلوف 160: بزرگترین بمب افکن روسها که همکنون 13 فروند ان در خدمت است و قرار است ده فروند ان مورد ارتقا قرار بگیردند. اگرچه در اخبار از  برنامه ریزی  برای سفارش  40 فروند دیگر امده ولی هنوز سفارشی رسمی داده نشده است. تمامی  بمب افکنها به غیر دو فروند در دهه 1980 در زمان شوروی تحویل داده شده است. یکی در دهه 1990 و یکی در دهه گذشته و یک فروند نیز یک سال است  در خط تولید است و اگر مشکلی پیش نیاید در سال 2018 عملیاتی می شود

هواپیما اموزشی

نیروی هوایی امریکا

تی-6 ای تگزان2: هواپیمای  اموزشی  توربوپراپ بر اساس پی سی 9 سوئیس که در امریکا تولیدشد 499 فروند ان در خدمت است که جایگزین تی 37 شد. این هواپیما در سالهای بعد از سال 2000 تحویل شده است

تی 38 تالون: جت اموزشی  مافوق صوت غیر مسلح  که در واقع جد اف5 حساب می شود .480 فروند از این جت در خدمت است که قرار  است  طی برنامه تی ایکس  جایگزین  شود و چندنی جت امریکایی و خارجی در این برنامه حضور دارند.این جت در دهه 1960 و 70 تحویل شده است

تی 38

تی6

همچنین  نیروی هوایی دارای 50 هواپیمای بزرگ و کوچک اموزشی  دیگر برای اموزش هواپیمای خاص است

نیروی هوایی روسیه

ال39 الباتروس: هواپیمای اموزشی  جت ساخت چک اسلاواکی سابق  که بین 200 تا 220 فروند ان در نقش اموزشی  در خدمت است  و قرار است در اینده  با یاک 130 جایگزین شود. این جتها در دهه در زمان شوروی 1980 تحویل شده اند

یاک130: جت اموزشی  ساخت یاک با توان پشتیبانی هوایی نزدیک. همکنون حدود 80 فروند ساخته شد و سفارش اولیه شامل 100 فروند است ممکن است 200 فروند از ان ساخته شود.

YAK130

L-39

سوخت رسان

نیروی هوایی امریکا

کی سی 135: همکنون 397 فروند کی سی 135(نسخه سوخت رسان بوئینگ 707) در خدمت نیروی هوای امریکا است که  در نقش لجستیک  نیز استفاده می شوند  و بزرگترین  ناوگان سوخت رسان جهان  است . کی سی 135 در خدمت کنونی بین سال های 1975 تا 1991 تحویل شده اند

کی سی10: همکنون 59 فروند کی سی10 که بر اساس هواپیمای مسافربری  سی10 ساخته شد در خدمت نیروی هوایی  است که برای سوخت رسانی به ناوگان ترابری و سوخت رسان این  ارتش استفاده می شود. اکثر کی سی 10 ها در دهه 1980 تولید شدند

کی سی 46:نسخه سوخت رسان اینده  بر اساس بوئینگ 767 که قرار است جایگزین برخی کی سی 135 ها شود  که قرار است 100 فروند از ان تولید شود. سفارش  اولیه برای تحویل سال 2018 رقم 18 فروند است

اچ سی 130: نسخه سوخت رسان سی 130 مشابه کی سی 130 برای نیروی هوایی  برای سوخت رسانی  به بالگردهای نیروی هوایی .130 فروند در خدمت است که در دهه 1980 تحویل شده اند

HC-130

KC46

کی سی 135

KC10

نیروی هوایی روسیه

ایلوشین 78 مادیوس: همکنون تنها سوخت رسان نیروی هوایی روسیه 19 فروند ایلوشین 78 مادوس بر اساس هواپیمای ترابری ایلیوشن  76 هست(به گفته روسها 15 فروند). قرار است این هواپیما با نسخه سوخت رسان ایلیوشین 476 جایگزین شود . همگی در دهه 1980 در زمان شوروی تحویل شده اند

IL-78

اواکس و جنگ الکترونیک

نیروی هوایی امریکا

ایی-3 سنتری: تنها اواکس نیروی همایی امریکا 30 فروند هواپیمای ایی 3 سنتوری است که بر اساس بوئینگ  707 ساخته شده است. همکنون نیروی هوایی امریکا در حال برنامه ریزی  برای جایگزین این هواپیما با نسخه  ای از بوینگ   767 است. اواکسها  در دهه 1970 و 1980 تحویل شده اند که البته سه نوبت ارتقا یافته اند(نیروی دریایی امریکا بیش از صد اواکس ایی2  دارد که گهگاه در عملیات های مهم به نیروی هوایی غرض داده می شود)

بوئینک ایی4: پست فرمانده  ای  پرنده بر اساس بوئینگ 747 سری 200 که چهار فروند ان در خدمت است

ایی 8 جوینت استار: پست فرمانده ای، جاسوس الکترونیک  و اواکس زمینی (اسم من دراوردی) برای رصد  تحرک نیروی زمینی  دشمن . همکنون 16  فروند از این هواپیما در خدمت نیروی هوایی امریکا است  و در اینده با نسخه ای از بوئینگ 767 جایگزین می شود. این هواپیما در دهه 1980 تحویل شده است

ایی سی 130: نسخه جنگ الکترونیک و جاسوس الکترونیک  هواپیمای  ترابری هرکولس .21 فروند از ان در خدمت است

ار سی 135: نسخه جاسوس الکترونیک  و جنگ الکترونیک بر اساس بوئینگ 707. 22 فروند در خدمت است

ام سی 130: نسخه جاسوس  الکترونیک و جنگ روانی   بر اساس سی 130: 54 فروند از این نسخه در خدمت است

یو2: هواپیمای شناسایی بلند پرواز که 31 فروند ان در خدمت است

E-3

U2

E-8C

RC135

HC130

MC130

نیروی هوایی روسیه

ای 50 : تنها اواکس در خدمت نیروی هوایی روسیه که 13  تا 18 (به گفته روسها) فروند در خدمت است. در اینده با ای 100 جایگزین خواهد شد . البته سه فروند از ای 50 فعلی نیز ارتقا یافته اند. تمامی ای 50 در دهه 1980 در زمان شوروی تحویل داده شده اند

هواپیما جاسوس الکترویکی: نیروی هوای روسیه  از 5 فروند انتنوف  12 ،  6  فروند انتنوف  26،  14 فروند انتنوف30 و در خدمت  دارد که در نقش جاسوس الکترونیک از انها استفاده میکند

ایلیوشین 80: پست فرمانده ای که چهار فروند ان در خدمت ارتش روسیه است که بر اساس هواپیمای مسافربری ایلوشین 86 ساخته شده است . البته از قرار دو فروند زمینگیر است و قرار است در نهایت با دو فروند ایلیوشن 96  جایگزین شود. این هواپیما در دهه 1980 در زمان شوروی تحویل شده اند

ایلیوشن 82: پست فرمانده ای که دو فروند ان در خدمت روسیه است و بر اساس هواپیما ترابری  ایلوشین 76 ساخته شده است . این هواپیما در دهه 1980 در زمان شوروی تحویل شد است

توپلوف 204: دو فروند از این هواپیما در نقش جاسوس الکترونیک و جنگ الکترونیک در خدمت روسیه است که  به تازگی تحویل داده شده است.

A-50

IL-80

IL-82

TU-204R

هواپیمای  ترابری

سی5 گلاکسی: این هواپیما بزرگترین  هواپیمای ترابری  ارتش امریکا با توان حمل 120 تن بار است . 55 فروند از ان در خدمت است که ارتقا یافته اند و همگی در دهه 1970 ساخته شده اند

سی17 گلاب مستر : هواپیمای تربری با توان حمل 80 تن بار. 222 فروند از این هواپیما در خدمت است که همگی بین  دهه 1990 و دهه اول و دوم قرن فعلی تحویل شده اند و سن کمی دارند

سی 130 هرکولس: پرتعداد ترین هواپیمای ترابری  ارتش امریکا . 261 فروند از نسخه هرکولس و 120 فروند نسخه سوپر هرکولس در خدمت است. هرکولس های در خدمت محوصل دهه 1980 و  سوپر هرکولس ها در دهه گذشته ساخته شده اند. 100 هرکولس نیز به شکل ذخیره نگهداری می شوند

سی27: هواپیمای ترابری دو موتور برای نیروی های ویژه. ده  فروند ان ساخته شده است

سی12: هواپیمای دو موتور بر اساس سوپر کینگ  در نقش ارتباطی. 104 فروند از این هواپیما  در خدمت است

سی130

C17

C5

C-12

نیروی هوایی روسیه

انتنوف12: هواپیما چهار موتوره در کلاس  سی 130 با توان حمل  20 تن بار  . 60 فروند از این هواپیما در خدمت است که همگی در دهه در زمان شوروی 1960 تحویل شده اند(از سال 1972 دیگر تولید نمی شود)

انتنوف22 : هواپیمای ترابری چهار موتوره  با توان حمل 80 تن بار . 5 فروند در خدمت است که همگی در دهه 1970 در زمان شوروی ساخته شده اند

انتنوف  26: هواپیما ترابری با توان دو موتوره با توان حمل 9 تن بار. 109 فرند از این هواپیما در خدمت است که در دهه 1970 و 1980 در زمان شوروی ساخته شده اند

انتنوف72: هواپیمای ترابری دو موتوره توربوفن .26 فروند در خدمت است که در دهه 1980 در زمان شوروی ساخته شده اند

انتنوف 124: بزرگترین هواپیمای  ترابری روسها با توان حمل 122 تن در نسخه فعلی. 9 فروند از این هواپیما عملیاتی است که در دهه 1980 در زمان شوروی ساخته شده اند

ایلیوشین 76: هواپیمای ترابری  چهار موتوره  با توان حمل بار بین 40 تا 60 تن بسته به مدل . 91 فروند از این هواپیما در خدمت است که متعلق به دوران شوروی است و قرار است با 40 فروند ایلیوشن 476 در اینده جایگزین شود

انتنوف 140: هواپیمای  ترابری دو موتوره. قرار بود چهل فروند ان به خدمت گرفته شود ولی با قطع رابطی اکرایین و روسیه تنها سه فروند طی چند سال گذشته تحویل شد

AN26

IL-76

AN-140

AN-22

AN-124

پدافند هوایی

در ارتش  امریکا پدافند هوایی در اختیار نیروی زمینی  است ولی در این قسمت اورده می شود

پاترویت: این ارتش دارای 1100 لانچر پرتاب پاتریت میباشد در حالی  که 485 فروند به شکل عملیاتی در خدمت است و مابقی برای مواقع خاص ذخیره  شده اند(چون خاک ایالات  متحده  به شکل طبیعی  بین دو اقیانوس است و جمله هوایی به ان عملا ممکن نیست و یا خیلی دور از ذهن نیازی به پوشش با پدافند ندارد  وقتی نیروی هوایی و جنگندهای ان  وجود دارد از این رو نیمی از لانچرها تنها ساخته شده و به شکل ذخیره نگهداری می شوند و نیم عملیاتی  دیگر هم معمولا خارج از مرزهای امریکا مستقر هستند)

اونجر: سامانه ارتفاع پایین شامل هشت موشک استینگر  روی یک خودروی هاموی: 800 دستگاه به خدمت گرفته شده است

همچنین 400 دستگاه توپ دفاعی هوایی ام163 شامل توپ گاتیلینگ  ام61 روی نفربر ام113 به شکل ذخیره نگهداری می شود

تاد: سامانه ضد بالستیک که 24 اتش ار ان در خدمت است  که هر اتش  بار شامل یک رادار و مرکز فرمانده ای و سه لانچر پرتاب موشک است

SLAMRAAM: همچنین ارتش امریکا از تعدادی محدود اتش بار سامانه SLAMRAAM  که شامل موشک هوا به هوای امرام در نقش پدافندی است استفاده میکند

همچنین ارتش امریکا 1000 لانچر موشک هاوک را به شکل ذخیره نگهداری میکند

ام163

تاد

SLAMRAAM

پاتریوت

اونجر

روسیه

اس200(سام5). هنوز دو اتش  بار  شامل هر اتش بار سه لانچر پرتاب از این موشک قدیمی  در خدمت روسها قرار دارد ولی به زودی از خدمت خارج می شوند

سام6: یک اتش  بار سام 6 در قالب نیروی های نظامی روسیه در ارمنستان همچنان مستقر است

سام8: در حدود 240 دستگاه سام8 در سال 2015 میلادی در خدمت بود. گذارش قبلی مربوط  به سال 2007 بوده 400 دستگاه در خدمت بود

سام9:سامانه ارتفاع  پایین  شامل چهار موشک فروسرخ . 200 تا 250 عراده از ان در خدمت است

اس300: ارتش روسیه به شکل عملیات دارای  768 لانچر سامانه اس 300 پی یو(سری پی یو شامل انواع مختلف  است که نسخه ضد کروز و پدافند  هوایی است و شامل نسخه های چون پی ام یو 1 و 2 نیز می شود ) و حدود 200  لانچر اس 300 وی(نسخه ضد موشک  تاکتیک) است که توسط فرمانده ای هوا فضای  روسیه  نگهداری می شود

سام19 تانگوستا:204 سامانه دفاع هوایی ارتفاع  پایین تانگوستا در خدمت نیروی زمینی  روسیه است

سام 13: 350 عراده از این سامانه ارتفاع پایین شامل چهار موشک فروسرخ ارتفاع پایین است

تورم ام1 و ام2 : 195 دستگاه پرتابگر تورم ام1 و ام2  در خدمت نیروی  زمینی  ارتش روسیه است

بوک(سام11 و 17):  370به روایتی 220  اتش بار بوک در خدمت  نیروی زمین روسیه هستند

شلیکا: همچنان  130 عراده توپ دفاع هوایی شیلیکا در خدمت نیروی زمینی روسیه است

اس 400: 220 لانچر اس 400 توسط روسها سفارش داده شده است که بخشی از این تحویل داده شده است

پانتسیر اس 1: 72  لانچر پرتاب پانتسیر  همکنون در خدمت نیروی زمینی روسیه است

تور

پانتسیر

اس 400

اس300

سام8

سام13

تانگوستا

بوک

هر دو ارتش از تعداد زیادی  سامانه شانه  پرتاب چون استینگر و ایگلا استفاده میکنند

همان طور که گفته شد قرار نیست این مقاله یک قیاس باشد ولی  این بخش را تنها برای اطلاع بیشتر از توان این دو نیروی هوایی اورده ام

نیروی هوایی امریکا و کلا ارتش امریکا توان تهاجمی بسیار بالاتری دارند. این مسئله کاملا مشخص است زیرا نیروی هوایی امریکا به اندازه جنگندهای نیروی هوایی روسیه فقط هواپیمای سوخت رسان دارد و به سرعت میتواند صدها جنگنده با سوختگیری هوایی به هر جا منتقل کند این توانی است که روسها اصلا  ندارند زیرا توان سوخت گیری انها محدود است مورد بعد این است که نیروی هوایی امریکا نتنها جنگنده بیشتری دارد بلکه ارتش امریکا چند برابر بیشتر از روسها جنگنده دارد زیرا برای نمونه سپاه تفنگدار دریایی و نیروی دریایی امریکا در مقاله نیروی دریایی خواهد امد روی هم حدود 1200  فروند هورنت و سوپر هورنت و ای وی 8 بی دارند در حالی که نیروی دریایی روسی کمتر از 50 جنگنده دارد .از طرفی بخش عمده نیروی هوایی امریکا غیر اف15 ایگل  همگی چند منظوره هستند حتی اف22 هم  با سلاح هدایت ماهواره ای توان تهاجمی بالای دارد در حالی که بخشی زیادی از ناوگان  نیروی هوایی روسیه مانند میگ29 ،سوخو27 و میگ31 تنها شکاری هستند.

البته روسها در سرزمین خودشان جای امنی دارند زیرا  انها تحت پوشش چتر سامانه های پرتعداد دفاعی خود قرار دارند و دست کم تا زماین که نخواهندبه جای حمله کنند در سرزمین خودشان کاملا وضعیت خوبی دارند.البته امریکا در سرزمین خود حتی وضیعت بهتری دارد زیرا انها بین دو اقیانوس قرار دارند عملا هیچ کس توان تهاجم موثر به انها را ندارد حتی برای پرتاب موشک کروز هواپرتاب نیز هر دشمنی باید مسافت بسیاری را در دل اقیانوس  طی کند انهم اگر بتوند از دست تعداد زیادی جنگنده ناو هواپیما بر بیاید

روسها ارتش دارند که بازمانده از دوران شوروی است البته انها یک برنامه جدی در نوسازی جنگندهای خود دارند که دارند ان را اجرا میکنند ولی خوب مشکل بودجه و کمی بودجه گریبان انها را گرفته است زیرا اقتصاد روسی به تحولات خارجی بسیار حساس است برای نمونه تحریم ها باعث کاهش یک سوم ارزش پول این کشور شد و یا قیمت نفت زیرا عمده درامد روسها از قیمت نفت و گاز و منابع طبیعی است. البته این نوسازی بیشتر در بخش جنگنده ها است و در بحش ترابری این ناوگان وافعا فرسوده است و هنوز برنامه درستی برای جایگزینی ان در دست نیست

در کل حکایت نیروی هوایی روسیه و امریکا و در کل هر ارتشی در جهان حکایت ان ضرب المثل ما ایرانها است که میگویم ..هر چی پول بدی آش سبزی شیرازی می خوری…(بودجه دفاعی امریکا 581 میلیارد دلار و روسیه  60 میلیارد دلار )

برای پیوستن به کانال تلگرام سایت جنگاوران اینجا را کلیک کنید

منابع

http://sandrermakoff.livejournal.com/921126.html(پی دی اف امار تسلیحات نیروی هوایی جهان در سال 2016)

https://drive.google.com/file/d/0B8iBvTb9gHXZWjZMb1BpLUFqdDQ/view?pref=2&pli=1

http://www.janes.com/article/59249/russia-orders-30-more-su-30sm-fighters

http://rbth.com/defence/2015/04/07/russian_defense_ministry_to_slash_orders_for_new_pak_fa_aircraft_45033.html

https://www.flightglobal.com/news/articles/algeria-returns-39faulty39-mig-29s-221771/

http://en.yibada.com/articles/144482/20160723/mikoyan-mig-35-jet-fighter-enter-service-egyptian-air-force.htm

http://www.janes.com/article/57187/russia-orders-50-su-35s-multirole-fighters

https://www.f35.com/global/participation/united-states

http://www.globalfirepower.com

https://ria.ru/defense_safety/20161103/1480604920.html

http://www.armstrade.org/includes/periodics/news/2016/1021/145037740/detail.shtml

http://www.army-technology.com/projects/avenger/

http://www.airdefenseartillery.com/ada_website_08/attach/ADA%20Map%20-%20Unit%20Locations%20-%2011×17%20.pdf