پهپاد

بررسی پهپادهای ساخت پاکستان

بررسی پهپادهای ساخت پاکستان

 بررسی پهپادهای ساخت پاکستان

گردآوری و ترجمه: اکبرکمالی

 مقدمه:

در این مقاله به بررسی توانایی کشور پاکستان در عرصه ساخت پهپاد می پردازیم. همانگونه که همگان واقف هستیم پهپادها ادواتی هستند که تنها چند دهه است که پای در عرصه نبردهای نظامی گذاشته اند و سابقه ای چندانی همچون ادوات زره ای و یا جنگندهها ندارند به همین جهت تنها چند کشور آینده نگر از جمله ایالات متحده و چین و همین طور رژیم صهیونیستی به دنبال ساخت پهپاد در ابعاد وسیع و عملیاتی رفتند(البته امروزه کشورهایی متعددی جزو سازندگان و خریداران پهپادهای نظامی و شناسایی هستند از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، ایران، ترکیه، هندوستان، روسیه، امارات متحده عربی، برزیل، کره جنوبی، ژاپن، سوئیس، ایتالیا و پاکستان) دلایل این که کشورهای جهان سوم و حتی کشورهای درحال توسعه رقبتی به سرمایه گذاری قابل توجه وبلند مدت در زمینه ی پهپادهای شناسایی و عملیاتی نشان نمی دهند بر می گردد به نبود صنایع الکترونیک قوی و نبود بودجه کافی و از همه بدتر عدم شناخت کافی از قابلیت های حیرت انگیز یک پهپادهای نظامی، البته در یک دهه اخیر دولت ایالات متحده بر همگان ثابت کرد پهپادها بسیار بیشتر از آن چیزی که تصور می شود، می توانند در یک نبرد شهری و مبارزه با تروریسم مفید واقع شوند.

مهم ترین اهدافی که توسط پهپادهای آمریکا سال گذشته در پاکستان کشته شدند

از جمله مزایای پهپادها، به نداشتن تلفات برای کشور بکارگمارنده می باشد در صورتی که برترین و قدرتمند ترین جنگندهای روز دنیا نیز از تلفات انسانی مبرا نیستند. اما یک پهپاد، سرنشینی ندارد که بخواهد از دست دهد. دیگر مزایای پهپادها ارزان بودن ساخت و نگهداری و تعمییراتشان نسبت به یک جنگنده بمب افکن است ( هرچند تا امروز هیچ پهپادی نتوانسته به طور قابل قبولی جایگزینی یک جنگنده متوسط هم بشود). امروزه کشورهای غربی به خوبی با مزایای پهپادها اعم از توانایی شناسایی، عملیاتی و جاسوسی آشنا هستند و یکی از عرصه های که سرمایه گذاری قابل توجه و تاملی بر روی آن شده همین پهپادها هستند پس از اینکه در دو دهه اخیر دنیا متوجه شد با پهپاد می شود مرزهای آبی و خاکی کشوری را امن نگاه داشت، تروریست ها را نابود و اطلاعات محرمانه کشور هدف را بدون هیچ گونه تلفات انسانی به دست آورد به سمت ساخت و بکارگیری پهپادها رفت.

MQ-9_Reaper_CBP
MQ-9 Of America

کشور پاکستان از جمله کشورهایی است که با توان پهپادها آشنایی دارد شاید علت اصلی روی آوری پاکستان به ساخت و نوسازی پهپادهای عملیاتی و شناسایی، راهبرد نظامی آمریکا در پاکستان باشد! پاکستان با داشتن 190 میلیون جمعیت از اقوام و مذاهب مختلف و دولت مرکزی تقریبا ضعیف سبب شده تا گروهای ترورریستی با تفکرات مختلف به راحتی در خاک این کشور جولان دهند و پاکستان را به عنوان مامنی برای عملیات ها فرا مرزی خود قلمداد کنند. تروریستها در پاکستان گرد هم می آیند، برنامه می ریزند و فردا در اخبار می شنویم فلان منطقه هند، ایران و افغانستان بمب گذاری شده است البته ترکش های تروریستها به آمریکا و غرب هم اثبات کرده و آمریکا تلاش بسیاری کرد عوامل اصلی اینگونه حملات را با جنگنده های به روز خود در خاک پاکستان هدف قرار دهد حتی عملیلات پارتیزانی مزدوران آمریکا در خاک پاکستان نیز انجام گرفت اما به دلایلی موفقیت چندانی نصیب امریکا نگشت تا اینکه آمریکا راهبرد خود را تغییر داد و از پهپادها، جهت شناسایی و نابودی سرکردگان تروریستها در پاکستان وام گرفت. نتیجه، فراتر از انتظارات بود. دیگر تروریستها هرجای کشور پهناور و پر آشوب پاکستان بودند به راحتی شناسایی و کنترل و حتی نابود می شدند دولت پاکستان نیز این صحنه را به خوبی مشاهده کرد و تصمیم بر آن گرفت با ساخت پهپادهای قدرتمند و بومی و بعضا منتاژ، راهبردی شبیه آمریکا اما با اهدافی متفاوت را دنبال کند. پاکستان تقریبا در این عرصه، سریع پیش رفت که حتی پهپادهایش در برهه ای از زمان، از همسایه قدرتمندش یعنی هندوستان  نیز کیفیت و کمیتشان فراتر رفت. البته در چند سال اخیر هندوستان نه تنها فاصله به وجود آمده با پاکستان را جبران کرد بلکه به صورت چشمگیری توان ساخت و بهبود پهپادهای خود را ارتقا داد و خود را به یک مدعی جهانی تبدیل کرده است. پاکستان هرچند که پیشرفت های خوبی در زمینه ساخت و بکارگیری پهپادها داشته، اما تا کنون پهپادی که به معنای واقعی کلمه، توانا، دوربرد و با ثبات باشد نساخته است و اکثر پهپادهای پاکستانی در رده کوتاه برد، سبک و صرفا در نقش شناسایی هستند. یک پهپاد شاید کارایی یک جنگنده چند منظوره را نداشت، اما پاکستان را با هزینه ای کمتر و ریسکی پائین تر به اهدافش از جمله کنترل قبایل و مرزها می رساند در این مقاله به بررسی اجمالی و مختصری از چند پهپاد پاکستانی می پردازیم.

PATCH PAKISTAN UNMANNED VEHICLE Selex ES Falco VB PARCHE

سابقه پاکستان در صنایع هوایی هر چند با کشور هند چندان قابل مقایسه نیست اما حداقل در زمینه پهپادها، پاکستان تلاشهای بیشتری کرده است! سابقه ی فعالیت های پاکستان در عرصه طراحی و ساخت پهپاد به دههی 80 میلادی باز می گردد لازم به ذکر است این کشور پهپادهای خود را به کمک شرکتهای دولتی و خصوصی می سازد.

بیش از دهها (حدودا 30) نمونه پهپاد مختلف در این کشور ساخته شده که بیشتر شامل پهپادهای سبک، کوچک و متوسط با مداوت پرواز چند دقیقه تا کمتر از 8 ساعت است. پهپاد فالکو که محصول صنایع ایتالیاست به صورت ساخت تحت لیسانس، در کشور پاکستان تولید می گردد. این پهپاد به مداومت پروازی 14 الی 20 ساعت نیز دست یافته است می توان گفت فالکو از نظر زیر سامانهای کنترلی برترین پهپاد پاکستان محسوب می گردد.

اکثر پهپادهای پاکستانی دارای بدنه ای مکعب مستطیل و دارای دم اچ شکل و بال بالا می باشند. یک موتور پیستونی نیز در انتهای بدنه است که البته این سبک، در بسیاری از پهپادهای متوسط دنیا نیز از گذشته تاکنون استفاه شده است. بنا بر شواهد تا به امروز به جز یک نمونه پهپاد هدف، با نام نیشان تی جی هزار با موتور توربوجت بقیه نمونه های پاکستانی از موتورهای پیستونی وام میگیرند.

1-Mukhbar مخبر:

Mukhbar

پهپاد مخبر یک پهپاد بسیار کوتاه برد و سبک محسوب می گردد این پهپاد توسط شرکت SATUMA طراحی و ساخته شده است. این پهپاد نمونه ای کوچک از پهپاد جاسوس 2 می باشد بدنه این پهپاد غیر فلزی و بسیار سبک می باشد. این پهپاد از مجموعه اویونیک تله متری، فرستندهای ویدیوئی تشکیل شده است. شعاع کنترل موثر اپراتور (ایستگاه کنترل زمینی CGS) و واحدهای کنترل در محدودی حدودا 50 کیلومتری است.

ویژگی های عمومی:

طول: 2.86 متر

طول بال ها: 3.56 متر

حداکثر وزن برخواست: 40 کیلوگرم

وزن محموله: 5 کیلوگرم ادوات الکترو نوری

پیشران: یک عدد موتور 120 سی سی بنزینی دارای 2 سیلندر

حداکثر سرعت: 120 کیلومتر بر ساعت

ناوبری: مستقل

.

2-فلامینگو:

Flamingo

از جمله پهپادهای طراحی شده توسط این کشور می توان به فلامینگو با برد بیش از 200 کیلومتر، سقف پرواز تا 4200 متر، طول 5.18 و دهانه بال 7.31 متر و مداومت پروازی 6 تا 8 ساعت اشاره نمود. نمونه ای دیگر از محصولات پاکستانی، پهپاد جاسوس با دهانه بال نزدیک به 5 متر، سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، برد 80 تا 100 کیلومتر، سقف پرواز حدود 3050 متر و مداوت پروازی 4 تا 5 ساعت است.

نکته:  تصویر زیر مطعلق است به فلامینگوی ساخت پاکستان، پهپادهای متعددی با نام فلامینگو در دنیا تولید شده اند و در صورتی که در اینترنت با تصویر متفاوتی با تصویر زیر برای پهپاد فلامینگو برخورد کردید مطمئنا آن پهپاد ساخت پاکستان نبوده است.

.

3-جاسوس 2

Jasoos II

پهپادهای عملیاتی پاکستان در مأموریت های شناسایی، هدف پرنده، عملیاتی انتحاری و آموزش هدایت پهپاد به کار می روند و طرح هایی برای ساخت پهپادهای مسلح نیز در این کشور دنبال می شود. عمده انواع بومی پهپادهای پاکستانی دارای ساختار مشابهی هستند و در واقع هر چند از نظر کمیت، محصولات این کشور قابل توجه است اما سطح پیشرفتگی آنها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

ویژگی های عمومی جاسوس 2:

طول: 4.27 متر

طول بال ها: 4.92 متر

حداکثر وزن برخواست: 245 کیلوگرم

وزن محموله: 30 کیلوگرم

پیشران: یک عدد موتور ۱۲۰ سیسی بنزینی دارای ۲ سیلندر

حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت

محدودی پروازی: بیش از 100 کیلومتر

سقف پروازی: 10000 فوت معادل 3480 متر

استقامت پروازی: 6 ساعت

.

4- شاهپر

shahpar

یکی دیگر از پهپاد های پاکستان، شاهپر است. شاهپر به صورت یک پهپاد تاکتیکی-عملیاتی مطرح شده است. که توسط نیروهای مسلح پاکستان طراحی و ساخته شده است. این پهپاد می تواند برای شناسایی و نظارت زنده، کسب مختصات هدف بر حسب شرایط، بکار رود. پهپاد شاهپر در نمایشگاه دفاع بین المللی کراچی پاکستان در  تاریخ نوامبر 2012 به نمایش گذاشته شد و همچنین در نمایشگاه بین المللی دفاع ابوظبی (امارات متحده عربی) در فوریه 2013 در معرض دید عموم گذاشته شد. وزارت دفاع پاکستان اولین ناوگان پهپاد شاهپر را در ارتش پاکستان و نیروی هوایی در نوامبر 2013 راه اندازی و بکارگیری کرد.

طراحی پهپاد و ویژگی های آن

پهپاد بومی شاهپر در همکاری با کمیسیون ملی مهندسی و علمی نس کام ، که یک سازمان علمی و تحقیقاتی غیر نظامی، تحت کنترل پاکستان، توسعه داده شد. این پهپاد به طول 4.2 متر و طول بال 6.6 متر و با طراحی کانارد در جلوی بال پیکربندی شده . حداکثر وزن برخاست این پهپاد نزدیک به 450 کیلوگرم است. از ویژگیهای پهپاد قابلیت برخاست و فرود مستقل می باشد. می تواند در باند فرودگاه به طور مستقل و یا با کمک یک خلبان دستی یا چتر نجات فرود بیاید.

محموله های موجود در شاهپر

شاهپر را می توان با مجموعه ای از انواع محموله ها جهت ماموریت های شناسایی و عملیاتی مسلح کرد . این وسیله قادر به حمل محموله های سبک در حدود 50 کیلومتر است. دیگر محموله های روی این پهپاد  شامل،  کنترل دقیق مسیر جانبی و طولی، برنامه ریزی ماموریت، گزارش گیری کامل، مدیریت و کنترل، و شبیه سازی، بهره برداری از داده های داخلی و سیستم های پخش می باشد. شاهپر همچنین با سیستم تعیین موقعیت جهانی جی پی اس بر پایه ی سیستم ردیابی و کنترل، به همراه گزینه کنترل دستی کانال مجهز شده است. سطح مقطع راداری آر  سی اس پهپاد به طور قابل توجهی کاهش یافته است و ویژگی های سخت افزاری استاندارد نظامی در یک سطح از استاندارد به نام 810F را دارا می باشد. پهپاد حرکت تصویری متعارف سطحی MISB را پوشش می دهد  و با فرمت های تصویری سازگار است.

سنسورهای پهپاد از GIDS

پهپاد شاهپر با آخرین تجهیزات تصویربرداری هوایی مجهز شده است.سیستم های حسگر شامل یک دوربین تصویربرداری پایان حرارتی بالا، کم نور و نزدیک مادون قرمز IR تلویزیونی، و یک چشم امن دامنه یاب لیزری ال آر اف  با طیف حدود 20 کیلومتر می باشد. پهپاد همچنین با اریکا پلاس، دوربین آی آر شناسایی کیفیت بالا مجهز شده و سیستم پردازش تصویر مجهز به ارائه دید طولانی در شرایط آب و هوایی نا مساعد مجهز شده است. سنسورهای الکترو نوری اجازه می دهند که شاهپر برای فرماندهان، تصویری از اهداف زمینی را فراهم سازد. پهپاد داده های بدست آمده را از طریق دیتا لینک زنده تا محدودی 250 کیلومتری به ایستگاه کنترل زمینی مخابره می کند.

Rotax 912 ULS pusher-type

سیستم های سنسور پهپاد شاهپر توسط سازمان تحقیقات مهندسی پیشرفته AERO، یک شرکت جی آی دی اس، در کارخانه تولیدی خود در نزدیکی اسلام آباد ساخته می شود. یکی دیگر از شرکتهای GIDS، خدمات مهندسی اکسپرت تولید بسیاری از قطعات و سیستم های حمل بار این پهپاد را بر عهده دارد.

مشخصات عمومی پهپاد:

طول پهپاد: 4.2 متر

طول بال ها: 6.7 متر

حداکثر وزن برخواست: کمتر از 500 کیلوگرم

وزن محموله: 50 کیلوگرم

پیشران: یک موتور چهار زمانه Rotax 912 ULS pusher-type چهار سیلندر

رنج انتقال داده: داده ها به صورت آنلاین حداکثر تا برد 250 کیلومتر منتقل می شوند

سرعت کروز: سرعت کروز (150kph (81kts

سقف پروازی: 17 هزار فوت معادل 5000 متری

مداومت پروازی: 7 ساعت

کاربران:

 23px-flag_of_pakistan-svg ارتش پاکستان

26px-flag_of_saudi_arabia-svg عربستان سعودی

.

4-براق:

Burraq UCAV

براق نام یکی دیگر از پهپادها پاکستان است این پهپاد حاصل تلاش کمیسیون فنی مهندسی سازمان تحقیقات مدنی پاکستان است. این پهپاد مسلح بوده و در اختیار ارتش پاکستان قرار دارد. براق پهپادی عملیاتی محسوب می گردد که دارای موشک های هدایت لیزری می باشد. بنا به گفته ی سپهبد عاصم باجوا، این پهپاد در هقتم سپتامبر 2015 موفق گشت به تجمعی از تروریستهای در دره شوال یورش ببرد و سه تن از تروریستها را به هلاکت برساند( دره شووال در مناطق وزیرستان جنوبی قبایلی پاکستان واقع شده است).

.این پهپاد 500 کیلوگرم وزن خالی  دارد و وزن هنگام برخواستن ان یک تن است و از یک موتور پیستونی  120 اسب بخاری بهره برده و میتواند تا صد کیلوگرم محموله خارجی شامل یک سامانه اپتیکی زیر بدنه با توان نشان گذاری لیزری  و  دو موشک هدایت لیزری ای ار1 زیر بال خود حمل کند. این موشک ساخت چین است و دارای برد 8 کیلومتر میباشد  ولی پاکستان نسخه بومی ان نیز را توسعه داده است که برق نامیده می شود  .خود پهپاد دارای بیشترین  برد 1000 کیلومتر و سرعت پرواز 215 کیلومتر بر ساعت است. این پهپاد از سال 2012 میلادی در خدمت پاکستان است

براق

5- شاهین (فالکو):

]
FALCO

نکته: پهپاد فالکو ساخت کشور ایتالیاست علت نام بردن از آن در این مقاله به علت خرید این پهپاد توسط کشور پاکستان و حتی تولید آن در خاک پاکستان می باشد.

فالکو پهپادی نسبتا قوی و با ثبات و ساخت شرکت  ایتالیا می باشد پاکستان در خواست خرید این پهپاد را به ایتالیا ارسال کرد ایتالیا بر طبق اطلاعات رسمی با این در خواست در ابتدای امر مخالفت کرد اما بنا بر اخباری پاکستان نمونه ای مشابه از این پهپاد را در داخل تولید می کند. شرکت سلکس اس ‏ئی در سال ۲۰۱۳ از عقد قرارداد فروش فالکو به یک کشور خاورمیانه به ارزش ۴۰ میلیون یورو خبر داد هنوز معلوم نیست کدام کشور!! اما چیزی که واضح و عیان است پاکستان مشابه آن را تولید کرده است و کشورهای اردن، عربستان سعودی جزو کاربران آن می باشند و چند سالی است که امارات نیز به منتاژ این دست از پهپادها دست زده است.

فالکو به معنای شاهین، پهپاد تاکتیکی ساخت شرکت Selex ES ایتالیا است. این پهپاد برای شناسایی و نظارت در ارتفاع و مداومت پروازی متوسط ساخته شده است. این پهپاد طیف وسیعی از محموله، از جمله انواع مختلف سنسور های با وضوح بالا را داراست. مدل بزرگتر آن Falco EVO قادر به حمل محموله های بزرگتر نیز است.

مشخصات فنی و تاریخچه طراحی و پروازی:

اولین پرواز پهپاد فالکو در دسامبر 2003 انجام شد. بیش از 40 ساعت تست پروازی در محدوده Salto di Quirra در ساردینیا انجام شد. تاییدیه کنترل پرواز نیز در سپتامبر 2004 انجام شد. آغاز آزمایش سیستم های پردازنده برای ابتدای 2005 و ادغام مجموعه سیستم های الکترو اپتیکال برای جولای 2005 و در نهایت نصب رادار نیز در 2006 برنامه ریزی شده بود. در ژانویه 2007 صنایع هوایی گالیله تست های تاییدی کارخانه را نیز با موفقیت گذراند تا پهپاد آماده تحویل به اولین مشتری خود یعنی پاکستان شود. نسخه تولیدی فالکو از یک موتور اصلاح شده در حال توسعه 80 اسب بخار (60کیلووات) بهره می برد. آزمایش ‏های پروازی این نمونه جدید در پایگاهی در غرب ولز انجام گرفته است. بال عقب‏ رفته این پهپاد روی بدنه نصب شده و دو میله، بال را به دم افقی و دو سطح عقب ‏رفته دم عمودی در طرفین متصل کرده است. ارابه فرود سه‏چرخ این هواپیما ثابت است. آزمایش پروازی رادار آرایه فازی پیکوسار(ویژه کشف بمب ‏های کنار جاده ‏ای) و ترکیب انواع تجهیزات الکترواپتیکی- فروسرخ ئی ‏او ‏اس ‏تی-۴۵ با رادار دریایی چندحالته باند اکس گابیانو در سال ۲۰۰۹ انجام شد. شرکت سلکس در تابستان ۲۰۱۲ اعلام کرد نمونه فالکو ئی‏ وی ‏او ،نخستین پرواز نمایشی خود به‏ مدت ۴۰ دقیقه را در پایگاهی در بلغارستان به انجام رسانده است. اپراتور ایستگاه کنترل زمینی فالکو امکان هدایت هم زمان دو فروند پرونده را دارد و می‏ تواند فرآیند گردآوری و دریافت زمان ‏واقعی داده ‏های تاکتیکی را مدیریت کند. فالکو با کمک ارابه فرود به صورت خودکار از روی باند عملیات بر می خیزد و همچنین امکان پرتاب آن به کمک کاتاپولت نیوماتیک نیز وجود دارد. آزمایش پرتاب به‏ کمک کاتاپولت در فنلاند و بلغارستان انجام شده است. علاوه بر فرود متعارف روی باند امکان فرود اضطراری به ‏کمک چتر نیز فراهم شده است.

یک سامانه عملیاتی فالکو شامل چهار فروند پرنده، ایستگاه کنترل زمینی، ترمینال داده و بسته تجهیزات پشتیبانی زمینی می ‏باشد.

سابقه عملیاتی

ارتش پاکستان پس از خرید 24 فروند از این هواپیما آنها را در دره سوات مستقر کرده است. این پهپاد ها عملیات های امنیتی مختلف از جمله شناسایی باقیمانده مهمات و پناهگاه ها در دره سوات انجام داده اند. یکی از فالکو های ساخته شده در پاکستان در هنگام فرود دچار سانحه شد که البته آسیب چندانی به پهپاد نرسید و خسارت جانی نیز نداشت.

نیرو های حافظ صلح سازمان ملل در 3 دسامبر 2013 شروع به استفاده از پهپاد فالکو در مناطق جنگ زده کنگو کردند. ارزش قرارداد این پنج فروند فالکو حدود 50 میلیون یورو است. این قرارداد برای سه سال است و نیرو های حافظ صلح این سازمان را قادر میسازد تا حرکت شبه نظامیان کنگو را زیر نظر بگیرند.

یکی از فالکو های متعلق به سازمان ملل نیز در 15 ژانویه 2014 هنگام فرود در فرودگاهی در نزدیکی شرق شهر گوما سقوط کرد. این پهپاد در حالی سقوط کرده که از ماموریت خودش باز می گشته است. در این سانحه کسی آسیب ندیده است.

نسخه پیشرفته در اختیار پاکستان

body_falco_evo
body falco evo

در مارس 2009 نسخه اصلاح شده فالکو با نام Falco Evo آماده تحویل شد(evo به معنای تکامل یافته است). از ویژگی های آن می توان به دم بزرگتر و افزایش بال تا 12.5 متر و همچنین افزایش توان حمل محموله از 70 کیلوگرم به 100 کیلوگرم اشاره کرد. اولین پرواز Evo در اواسط 2010 انجام شد. در آن زمان مقامات Selex ES حاضر به معرفی خریدار نشدند اما ظاهرا پاکستان 5 سیستم شامل 25 فروند پهپاد با واحد یدکی پرواز و ایستگاه کنترل زمینی (GCS) را سفارش داده بود.که 2 سیستم تا مارس 2009 تحویل داده شدند در حالی که دو سیستم دیگر نیز در حال خدمت بودند و سیستم آخر نیز در خود پاکستان مونتاژ شد.

جدید ترین نسخه فالکو:

uav-falco-evolution
http://www.ghanaati41.ir/?p=1749

از پهپاد جدید خانواده فالکو برای اولین بار در نمایش هوایی پاریس در سال ۲۰۱۱ توسط آقای فابریزیو گیولیانی رئیس شرکت سلکس گالیلئو پرده برداری گردید. این پهپاد در روز ۱۸ ماه جولای ۲۰۱۲ برای اولین بار پرواز کرد. جدیدترین پهپاد عضو خانواده فالکو موسوم به فالکو Evolution (متحول شده) با هدف گسترش و انجام طیف وسیعی از ماموریت های تاکتیکی که این پهپاد در هوا قادر به انجام آن است، طراحی و ساخته شده است.

مدل فعال اینگونه پهپادها که دارای حداکثر وزن برخاست و فرود  معادل ۴۹۰ کیلوگرم (۱۰۸۰ پوند) است کاملا عملیاتی بوده و قادر به انجام کلیه اقدامات موسوم به ISTAR (کسب اطلاعات، انجام اقدامات نظارتی، هدف قرار دادن و شناسایی) است. در سال ۲۰۰۸ تعدادی از این پهپادها به چهار مشتری نامعلوم فروخته شد. آقای فوریو بوزالا، قائم مقام و مدیر تجاری بخش هوافضای شرکت سلکس می گوید : قابلیتهای رشد پهپاد فالکو به همراه بکارگیری موفق آن در طیف گسترده ای از محیطها با سناریوهای مختلف عملیاتی و از سویی تقاضای بازار برای یک فن آوری قابل انعطاف چند حسگره قادر به اجرای ماموریتهای ISTAR با دوره زمانی طولانی، موجب گردید تا شرکت سلکس با ارائه راه حل فن آوری ترکیبی مبتنی بر یک محصول تک هسته ای، خانواده هواپیمای بدون سرنشین خود را گسترش دهد که به نوبه خود کاهش هزینه های عملیاتی ناشی از چرخه عمر محصول و افزایش درآمد را برای شرکت در بر دارد.

مشخصات پهپاد فالکو

سازنده: شرکت سلکس

ساخت: کشور ایتالیا

سایر کشورهای تولید کننده تحت لیسانس:  امارات متحده عربی( خریدار و مونتاژ) ،  پاکستان ( نسخه پیشرفته اوو)خریدار و تولید داخلی

میزان برا قابل حمل: 70 کیلوگرم

طول پهپاد: 5.2 متر

طول دو سر بال: 7.2 متر

ارتفاع: 1.8 متر

حداکثر وزن برخاست: 420 کیلوگرم

حداکثر ضخامت بدنه: 0/6 متر

 ارتفاع کلی: 1/8 متر

پیشران: تک موتوره بنزینی . 65 اسب بخار معادل 48 کیلووات

 نوع موتور: یک موتور پیستونی یو‏ ئی‏ اِل-۶۸۲ با ملخ سه‏ پره هل ‏دهنده گام متغیر

سقف پروازی: 21325 پا معادل 6500  متر

حداکثر سرعت: 134 مایل بر ساعت معادل 216 کیلومتر بر ساعت

عملکرد:

 حداکثر سرعت افقی: 144 کیلومتر بر ساعت

 مسافت برخاست و نشست: 60 متر

 شعاع عملیاتی: 150 کیلومتر

 مداومت پروازی:  مدل قدیمی 14 ساعت مدل اوو 18 ساعت

جنگ افزارها: نامعلوم اما وزن قابل حمل جهت تسلیحات 100 کیلوگرم برای مدل اوو  است

دوربین های با وضوح بالا: تصویربرداری حرارتی و فراطیفی و تلویزیونی

انواع حسگر ها:

برجک مادون قرمز/الکترواپتیکال EOST 46 ، رادار شناسایی چند حالته Gabbiano 20 و رادار PicoSAR

البته رادار PicoSAR نمونه فشرده است و رادار e-scan فعال آن توانایی شناسایی اهداف متحرک زمینی را داراست. هنگامی احتمال شناسایی پهپاد توسط رادار های غیر فعال ( پسیو) زیاد است این رادار میتواند بسیار قدرتمند ظاهر شود.

فالکو در عین حال توانایی حمل کیت جنگ الکترونیک SAGE را داراست.

نوع رادار: رادار روزنه ترکیبی و رادار نظارت دریایی

هدف گیری: لیزری

تعداد تولید شده: 50 فروند مطعلق به کشور ایتالیا چندین فروند مطعلق به سازمان ملل و دهها فروند امارات متحده عربی و دهها فروند پاکستان

کاربران: ایتالیا، سازمان ملل، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، پاکستان، ترکمنستان، اردن

سایر تجهیزات: تجهیزات حفاظتی، تجهیزات پشتیبانی الکترونیکی، حسگر  NBC

بخش دوم پهپادهای ساخت پاکستان:

نکته: همان طور که قبلا نیز گفته شد پاکستان عمدتا پهپادهای سبک و کوچک تولید می کند، در پیوست، تصاویری از این پهپادها آورده شده است اما به دلیل کارایی کم آنها از ذکر مشخصات کاملشان پرهیز کردم. در صورتی که مخاطبین گرامی به دنبال اطلاعات بیشتر از این پهپادهای سبک هستند می توانند به منابع انگلیسی انتهای متن رجوع و یا در خواستدان را به اینجانب ارسال تا مشخصات فنی این پهپادها را به ایمیلتان ارسال کنم.

پیوست:

رده ی پهپادهای بسیار کوتاه برد و فوق سبک پاکستان

1- سوپر سالار(سردسته)

Super Salaar UAV

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: 1.5 متر

طول بالها: 2.5 متر

حداکثر وزن محموله: 8 کیلوگرم

استقامت پروازی: 1.5ساعت

حداکثر سرعت: 50 کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: 20 کیلومتر

نوع پیشران: الکتریکی

پیشران: ناشناخته

لانچ ( انتقال): دست پرتاب

.

2- Shikra ( تکان دهنده)

Shikra

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: 1.9 متر

طول بالها: 2.5 متر

حداکثر وزن محموله:  8 کیلوگرم

استقامت پروازی: 5ساعت

حداکثر سرعت: 75 کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: 40 کیلومتر

نوع پیشران: پیستونی

موتور: 30 سی سی

پیشران: ناشناخته

لانچ ( انتقال): دست پرتاب و همینطور منجنیق

.

3- Nigraan (سرپرست)

Nigraan

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: 3.1 متر

طول بالها: 3.6 متر

حداکثر وزن محموله: 40 کیلوگرم

استقامت پروازی: 8ساعت

حداکثر سرعت: 80 کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: 100 کیلومتر

نوع پیشران: پیستونی  120سی سی

پیشران: ناشناخته

لانچ ( انتقال): لانچر مخصوص پرتاب

.

thunder-sr -4

thunder-sr

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

ماموریت: پهپاد هدف

طول: 2.83 متر

طول بالها: 3.05 متر

حداکثر وزن محموله: 68 کیلوگرم

استقامت پروازی: 1.5ساعت

حداکثر سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: 10 کیلومتر

لانچ ( انتقال): لانچر مخصوص پرات

.

5- Tunder LR

Tunder LR

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

ماموریت: پهپاد هدف

طول: 2.83 متر

طول بالها: 3.05 متر

حداکثر وزن محموله: 70 کیلوگرم

استقامت پروازی: 1.5ساعت

حداکثر سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: 50 کیلومتر

لانچ ( انتقال): لانچر مخصوص پرات

 .

6- Stingray(نوعی ماهی پهن)

Stingray

سازنده: این پهپاد احتمالا کپی نمونه ی خارجی آن است و در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: 1.4 متر

طول بالها: 2.6

ارتقاع: 0.62 متر

حداکثر وزن محموله:  50 کیلوگرم

سرعت کروز: 100 کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت: 120 کیلومتر

حداکثر برد: 100 کیلومتر

سقف پروازی: 4100 کیلومتر

نوع پیشران: پیستونی

پیشران: ناشناخته

توان پیشران:  نا شناخته

.

 7- Nishan TJ-1000(علامت)

Nishan TJ-1000

ماموریت: هدف پروازی

مشخصات:

طول: 3.06 متر

طول بالها: 2.2

ارتقاع: 0.89 متر

حداکثر وزن محموله:  35 کیلوگرم

سرعت کروز: 250 کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت: 320 کیلومتر

حداکثر برد: 30 کیلومتر

سقف پروازی: 2100 کیلومتر

نوع پیشران: تربوجت

پیشران: ناشناخته

توان پیشران:  0.27 کیلونیوتن

.

BORDER EAGLE MK-8 (عقاب مرزی)

BORDER EAGLE MK

مشخصات:

ماموریت: کنترل مرزی

طول: حدودا 5 فوت معادل 1.75 متر

طول بالها:  حدودا 9 فوت معادل 3.1 متر

ارتقاع: 0.48 متر

حداکثر وزن محموله:  9 کیلوگرم

ظرفیت سوخت: 7 لیتر

سرعت کروز: 250 کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت: 160 کیلومتر بر ساعت

استقامت پروازی: 3 ساعت

حداکثر برد: 18.75 مایل معادل 30 کیلومتر

نوع پیشران: یک موتور پیستونی دو سیلندری

پیشران: ناشناخته

خریدار های خارجی

البته پاکستان از خارج از جمله چین نیز خرید پهباد دارد …این کشور در سال 2016  میلادی دست به خرید ۵ پهپاد وینگ لانگ 1  از چین زد… این پهپاد مسلح تک موتوره چینی توان حمل تا دو مقر  خارجی حمل سلاح  شامل موشک های هدایت لیزری ای ار1  یا همان نسخه پاکستانی آن برق را دارد …این پهپاد دارای موتور 100  اسب بخار است و ۲۵ ساعت مداومت پرواز دارد ولی نیاز به پهپاد بزرگتر با توان حمل سلاح بیشتر باعث خرید ۴۸ فروند وینگ لانگ2  در سال ۲۰۱۸ شد ..این پهپادی که یک از  بزرگترین پهپادهای ساخت چین است که دارای ۳۲ ساعت مداومت پرواز است و  زیر هر بال دارای سه جایگاه حمل سلاح  میباشد  که می تواند بین ۱۰ تا ۱۲ موشک هدایت لیزری و یا چهار بمب هدایت ماهواره‌ای و انواع ترکیب های مختلف تسلیحات حتی  موشک‌های ضدکشتی  را حمل کند   و هم اکنون پیشرفته ترین پهپاد پاکستانی ها است …البته پاکستان دست‌کم پنج فرمان پهپاد سی اچ4  را نیز از چین  در سال 2019  دریافت کرده اگرچه دقیق جزئیات این تحویل  مشخص نیست و حتی مشخص نشده کدام نوع از سی اچ4  دو تحویل داده شده ..سی اچ4  یک پهپاد با توان حمل چهار سلاح در خارج  بدنه ،  اپتیک و رادار در زیر بدن است که ان نیز از  بهترین پهپاد های ساخت چین است که بین ۳۰ تا ۴۰ ساعت مداومت پرواز دارد

وینگ لانگ1
وینگ لانگ2
سی اچ4

مقالات مشابه

پهپادهای ساخت پاکستان

پهپادهای ساخت امارات

پهپادهای ساخت ترکیه

پهپادهای ساخت چین

منابع:

Shahpar Unmanned Aerial Vehicle (UAV)

https://en.wikipedia.org/wiki/GIDS_Shahpar

https://www.thebureauinvestigates.com/2016/02/03/naming-the-dead-only-10-of-scores-killed-by-us-drones-in-pakistan-last-year-have-been-identified

http://satuma.com.pk

http://defence.pk/threads/military-uav-designs.119664

http://www.jazzaab.ir

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_aerial_vehicles#Iran

http://www.irartesh.ir/Forum/Post/5028

airandspace

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1493

میلیتاری

نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

Moghaddam military.ir

http://en.ruvsa.com/catalog/stingray

http://www.laserlocation.ru/catalog/aircraft/UAV/3401

http://www.dreamworksrc.com/catalog/Stingray-Series-Ii-Uas

http://www.idaerospace.com/ViewProducts.asp?cat=4-4-0

http://en.avia.pro/blog/nishan-tj-1000-tehnicheskie-harakteristiki-foto

http://www.armyrecognition.com/ideas_2014_official_show_daily_news_coverage_uk/gids_presents_complete_range_of_pakistan-made_unmanned_aerial_vehicles_at_ideas_2014.html

http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-07-15/uavs-new-players-emergingstrongstrong

ghanaati41

http://www.leonardocompany.com/en/-/falco-1

http://www.teknel.eu/program-uav-falco-tactical-telescopic-mast

http://picclick.ca/PATCH-PAKISTAN-UNMANNED-VEHICLE-Selex-ES-Falco-VB-331957447183.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Selex_ES_Falco

 p style=”text-align: left”strongstrong

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن