هوالمجید

موضوع: بررسی پهپادهای ساخت پاکستان

گردآوری و ترجمه: اکبرکمالی

 مقدمه:

در این مقاله به بررسی توانایی کشور پاکستان در عرصه ساخت پهپاد می پردازیم. همانگونه که همگان واقف هستیم پهپادها ادواتی هستند که تنها چند دهه است که پای در عرصه نبردهای نظامی گذاشته اند و سابقه ای چندانی همچون ادوات زره ای و یا جنگندهها ندارند به همین جهت تنها چند کشور آینده نگر از جمله ایالات متحده و چین و همین طور رژیم صهیونیستی به دنبال ساخت پهپاد در ابعاد وسیع و عملیاتی رفتند(البته امروزه کشورهایی متعددی جزو سازندگان و خریداران پهپادهای نظامی و شناسایی هستند از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، ایران، ترکیه، هندوستان، روسیه، امارات متحده عربی، برزیل، کره جنوبی، ژاپن، سوئیس، ایتالیا و پاکستان) دلایل این که کشورهای جهان سوم و حتی کشورهای درحال توسعه رقبتی به سرمایه گذاری قابل توجه وبلند مدت در زمینه ی پهپادهای شناسایی و عملیاتی نشان نمی دهند بر می گردد به نبود صنایع الکترونیک قوی و نبود بودجه کافی و از همه بدتر عدم شناخت کافی از قابلیت های حیرت انگیز یک پهپادهای نظامی، البته در یک دهه اخیر دولت ایالات متحده بر همگان ثابت کرد پهپادها بسیار بیشتر از آن چیزی که تصور می شود، می توانند در یک نبرد شهری و مبارزه با تروریسم مفید واقع شوند.

مهم ترین اهدافی که توسط پهپادهای آمریکا سال گذشته در پاکستان کشته شدند

از جمله مزایای پهپادها، به نداشتن تلفات برای کشور بکارگمارنده می باشد در صورتی که برترین و قدرتمند ترین جنگندهای روز دنیا نیز از تلفات انسانی مبرا نیستند. اما یک پهپاد، سرنشینی ندارد که بخواهد از دست دهد. دیگر مزایای پهپادها ارزان بودن ساخت و نگهداری و تعمییراتشان نسبت به یک جنگنده بمب افکن است ( هرچند تا امروز هیچ پهپادی نتوانسته به طور قابل قبولی جایگزینی یک جنگنده متوسط هم بشود). امروزه کشورهای غربی به خوبی با مزایای پهپادها اعم از توانایی شناسایی، عملیاتی و جاسوسی آشنا هستند و یکی از عرصه های که سرمایه گذاری قابل توجه و تاملی بر روی آن شده همین پهپادها هستند پس از اینکه در دو دهه اخیر دنیا متوجه شد با پهپاد می شود مرزهای آبی و خاکی کشوری را امن نگاه داشت، تروریست ها را نابود و اطلاعات محرمانه کشور هدف را بدون هیچ گونه تلفات انسانی به دست آورد به سمت ساخت و بکارگیری پهپادها رفت.

MQ-9_Reaper_CBP

MQ-9 Of America

کشور پاکستان از جمله کشورهایی است که با توان پهپادها آشنایی دارد شاید علت اصلی روی آوری پاکستان به ساخت و نوسازی پهپادهای عملیاتی و شناسایی، راهبرد نظامی آمریکا در پاکستان باشد! پاکستان با داشتن ۱۹۰ میلیون جمعیت از اقوام و مذاهب مختلف و دولت مرکزی تقریبا ضعیف سبب شده تا گروهای ترورریستی با تفکرات مختلف به راحتی در خاک این کشور جولان دهند و پاکستان را به عنوان مامنی برای عملیات ها فرا مرزی خود قلمداد کنند. تروریستها در پاکستان گرد هم می آیند، برنامه می ریزند و فردا در اخبار می شنویم فلان منطقه هند، ایران و افغانستان بمب گذاری شده است البته ترکش های تروریستها به آمریکا و غرب هم اثبات کرده و آمریکا تلاش بسیاری کرد عوامل اصلی اینگونه حملات را با جنگنده های به روز خود در خاک پاکستان هدف قرار دهد حتی عملیلات پارتیزانی مزدوران آمریکا در خاک پاکستان نیز انجام گرفت اما به دلایلی موفقیت چندانی نصیب امریکا نگشت تا اینکه آمریکا راهبرد خود را تغییر داد و از پهپادها، جهت شناسایی و نابودی سرکردگان تروریستها در پاکستان وام گرفت. نتیجه، فراتر از انتظارات بود. دیگر تروریستها هرجای کشور پهناور و پر آشوب پاکستان بودند به راحتی شناسایی و کنترل و حتی نابود می شدند دولت پاکستان نیز این صحنه را به خوبی مشاهده کرد و تصمیم بر آن گرفت با ساخت پهپادهای قدرتمند و بومی و بعضا منتاژ، راهبردی شبیه آمریکا اما با اهدافی متفاوت را دنبال کند. پاکستان تقریبا در این عرصه، سریع پیش رفت که حتی پهپادهایش در برهه ای از زمان، از همسایه قدرتمندش یعنی هندوستان  نیز کیفیت و کمیتشان فراتر رفت. البته در چند سال اخیر هندوستان نه تنها فاصله به وجود آمده با پاکستان را جبران کرد بلکه به صورت چشمگیری توان ساخت و بهبود پهپادهای خود را ارتقا داد و خود را به یک مدعی جهانی تبدیل کرده است. پاکستان هرچند که پیشرفت های خوبی در زمینه ساخت و بکارگیری پهپادها داشته، اما تا کنون پهپادی که به معنای واقعی کلمه، توانا، دوربرد و با ثبات باشد نساخته است و اکثر پهپادهای پاکستانی در رده کوتاه برد، سبک و صرفا در نقش شناسایی هستند. یک پهپاد شاید کارایی یک جنگنده چند منظوره را نداشت، اما پاکستان را با هزینه ای کمتر و ریسکی پائین تر به اهدافش از جمله کنترل قبایل و مرزها می رساند در این مقاله به بررسی اجمالی و مختصری از چند پهپاد پاکستانی می پردازیم.

PATCH PAKISTAN UNMANNED VEHICLE Selex ES Falco VB PARCHE

سابقه پاکستان در صنایع هوایی هر چند با کشور هند چندان قابل مقایسه نیست اما حداقل در زمینه پهپادها، پاکستان تلاشهای بیشتری کرده است! سابقه ی فعالیت های پاکستان در عرصه طراحی و ساخت پهپاد به دههی ۸۰ میلادی باز می گردد لازم به ذکر است این کشور پهپادهای خود را به کمک شرکتهای دولتی و خصوصی می سازد.

بیش از دهها (حدودا ۳۰) نمونه پهپاد مختلف در این کشور ساخته شده که بیشتر شامل پهپادهای سبک، کوچک و متوسط با مداوت پرواز چند دقیقه تا کمتر از ۸ ساعت است. پهپاد فالکو که محصول صنایع ایتالیاست به صورت ساخت تحت لیسانس، در کشور پاکستان تولید می گردد. این پهپاد به مداومت پروازی ۱۴ الی ۲۰ ساعت نیز دست یافته است می توان گفت فالکو از نظر زیر سامانهای کنترلی برترین پهپاد پاکستان محسوب می گردد.

اکثر پهپادهای پاکستانی دارای بدنه ای مکعب مستطیل و دارای دم اچ شکل و بال بالا می باشند. یک موتور پیستونی نیز در انتهای بدنه است که البته این سبک، در بسیاری از پهپادهای متوسط دنیا نیز از گذشته تاکنون استفاه شده است. بنا بر شواهد تا به امروز به جز یک نمونه پهپاد هدف، با نام نیشان تی جی هزار با موتور توربوجت بقیه نمونه های پاکستانی از موتورهای پیستونی وام میگیرند.

۱-Mukhbar مخبر:

Mukhbar

پهپاد مخبر یک پهپاد بسیار کوتاه برد و سبک محسوب می گردد این پهپاد توسط شرکت SATUMA طراحی و ساخته شده است. این پهپاد نمونه ای کوچک از پهپاد جاسوس ۲ می باشد بدنه این پهپاد غیر فلزی و بسیار سبک می باشد. این پهپاد از مجموعه اویونیک تله متری، فرستندهای ویدیوئی تشکیل شده است. شعاع کنترل موثر اپراتور (ایستگاه کنترل زمینی CGS) و واحدهای کنترل در محدودی حدودا ۵۰ کیلومتری است.

ویژگی های عمومی:

طول: ۲٫۸۶ متر

طول بال ها: ۳٫۵۶ متر

حداکثر وزن برخواست: ۴۰ کیلوگرم

وزن محموله: ۵ کیلوگرم ادوات الکترو نوری

پیشران: یک عدد موتور ۱۲۰ سی سی بنزینی دارای ۲ سیلندر

حداکثر سرعت: ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

ناوبری: مستقل

.

۲-فلامینگو:

Flamingo

از جمله پهپادهای طراحی شده توسط این کشور می توان به فلامینگو با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر، سقف پرواز تا ۴۲۰۰ متر، طول ۵٫۱۸ و دهانه بال ۷٫۳۱ متر و مداومت پروازی ۶ تا ۸ ساعت اشاره نمود. نمونه ای دیگر از محصولات پاکستانی، پهپاد جاسوس با دهانه بال نزدیک به ۵ متر، سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، برد ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر، سقف پرواز حدود ۳۰۵۰ متر و مداوت پروازی ۴ تا ۵ ساعت است.

نکته:  تصویر زیر مطعلق است به فلامینگوی ساخت پاکستان، پهپادهای متعددی با نام فلامینگو در دنیا تولید شده اند و در صورتی که در اینترنت با تصویر متفاوتی با تصویر زیر برای پهپاد فلامینگو برخورد کردید مطمئنا آن پهپاد ساخت پاکستان نبوده است.

.

۳-جاسوس ۲ 

Jasoos II

پهپادهای عملیاتی پاکستان در مأموریت های شناسایی، هدف پرنده، عملیاتی انتحاری و آموزش هدایت پهپاد به کار می روند و طرح هایی برای ساخت پهپادهای مسلح نیز در این کشور دنبال می شود. عمده انواع بومی پهپادهای پاکستانی دارای ساختار مشابهی هستند و در واقع هر چند از نظر کمیت، محصولات این کشور قابل توجه است اما سطح پیشرفتگی آنها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

ویژگی های عمومی جاسوس ۲:

طول: ۴٫۲۷ متر

طول بال ها: ۴٫۹۲ متر

حداکثر وزن برخواست: ۲۴۵ کیلوگرم

وزن محموله: ۳۰ کیلوگرم

پیشران: یک عدد موتور ۱۲۰ سیسی بنزینی دارای ۲ سیلندر

حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

محدودی پروازی: بیش از ۱۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۱۰۰۰۰ فوت معادل ۳۴۸۰ متر

استقامت پروازی: ۶ ساعت

.

۴- شاهپر

shahpar

یکی دیگر از پهپاد های پاکستان، شاهپر است. شاهپر به صورت یک پهپاد تاکتیکی-عملیاتی مطرح شده است. که توسط نیروهای مسلح پاکستان طراحی و ساخته شده است. این پهپاد می تواند برای شناسایی و نظارت زنده، کسب مختصات هدف بر حسب شرایط، بکار رود. پهپاد شاهپر در نمایشگاه دفاع بین المللی کراچی پاکستان در  تاریخ نوامبر ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شد و همچنین در نمایشگاه بین المللی دفاع ابوظبی (امارات متحده عربی) در فوریه ۲۰۱۳ در معرض دید عموم گذاشته شد. وزارت دفاع پاکستان اولین ناوگان پهپاد شاهپر را در ارتش پاکستان و نیروی هوایی در نوامبر ۲۰۱۳ راه اندازی و بکارگیری کرد.

طراحی پهپاد و ویژگی های آن

پهپاد بومی شاهپر در همکاری با کمیسیون ملی مهندسی و علمی نس کام ، که یک سازمان علمی و تحقیقاتی غیر نظامی، تحت کنترل پاکستان، توسعه داده شد. این پهپاد به طول ۴٫۲ متر و طول بال ۶٫۶ متر و با طراحی کانارد در جلوی بال پیکربندی شده . حداکثر وزن برخاست این پهپاد نزدیک به ۴۵۰ کیلوگرم است. از ویژگیهای پهپاد قابلیت برخاست و فرود مستقل می باشد. می تواند در باند فرودگاه به طور مستقل و یا با کمک یک خلبان دستی یا چتر نجات فرود بیاید.

محموله های موجود در شاهپر

شاهپر را می توان با مجموعه ای از انواع محموله ها جهت ماموریت های شناسایی و عملیاتی مسلح کرد . این وسیله قادر به حمل محموله های سبک در حدود ۵۰ کیلومتر است. دیگر محموله های روی این پهپاد  شامل،  کنترل دقیق مسیر جانبی و طولی، برنامه ریزی ماموریت، گزارش گیری کامل، مدیریت و کنترل، و شبیه سازی، بهره برداری از داده های داخلی و سیستم های پخش می باشد. شاهپر همچنین با سیستم تعیین موقعیت جهانی جی پی اس بر پایه ی سیستم ردیابی و کنترل، به همراه گزینه کنترل دستی کانال مجهز شده است. سطح مقطع راداری آر  سی اس پهپاد به طور قابل توجهی کاهش یافته است و ویژگی های سخت افزاری استاندارد نظامی در یک سطح از استاندارد به نام ۸۱۰F را دارا می باشد. پهپاد حرکت تصویری متعارف سطحی MISB را پوشش می دهد  و با فرمت های تصویری سازگار است.

سنسورهای پهپاد از GIDS

پهپاد شاهپر با آخرین تجهیزات تصویربرداری هوایی مجهز شده است.سیستم های حسگر شامل یک دوربین تصویربرداری پایان حرارتی بالا، کم نور و نزدیک مادون قرمز IR تلویزیونی، و یک چشم امن دامنه یاب لیزری ال آر اف  با طیف حدود ۲۰ کیلومتر می باشد. پهپاد همچنین با اریکا پلاس، دوربین آی آر شناسایی کیفیت بالا مجهز شده و سیستم پردازش تصویر مجهز به ارائه دید طولانی در شرایط آب و هوایی نا مساعد مجهز شده است. سنسورهای الکترو نوری اجازه می دهند که شاهپر برای فرماندهان، تصویری از اهداف زمینی را فراهم سازد. پهپاد داده های بدست آمده را از طریق دیتا لینک زنده تا محدودی ۲۵۰ کیلومتری به ایستگاه کنترل زمینی مخابره می کند.

 

Rotax 912 ULS pusher-type

سیستم های سنسور پهپاد شاهپر توسط سازمان تحقیقات مهندسی پیشرفته AERO، یک شرکت جی آی دی اس، در کارخانه تولیدی خود در نزدیکی اسلام آباد ساخته می شود. یکی دیگر از شرکتهای GIDS، خدمات مهندسی اکسپرت تولید بسیاری از قطعات و سیستم های حمل بار این پهپاد را بر عهده دارد.

مشخصات عمومی پهپاد:

طول پهپاد: ۴٫۲ متر

طول بال ها: ۶٫۷ متر

حداکثر وزن برخواست: کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم

وزن محموله: ۵۰ کیلوگرم

پیشران: یک موتور چهار زمانه Rotax 912 ULS pusher-type چهار سیلندر 

رنج انتقال داده: داده ها به صورت آنلاین حداکثر تا برد ۲۵۰ کیلومتر منتقل می شوند

سرعت کروز: سرعت کروز (۱۵۰kph (81kts

سقف پروازی: ۱۷ هزار فوت معادل ۵۰۰۰ متری

مداومت پروازی: ۷ ساعت

کاربران: 

 23px-flag_of_pakistan-svg ارتش پاکستان

26px-flag_of_saudi_arabia-svg عربستان سعودی

.

۴-براق:

Burraq UCAV

براق نام یکی دیگر از پهپادها پاکستان است این پهپاد حاصل تلاش کمیسیون فنی مهندسی سازمان تحقیقات مدنی پاکستان است. این پهپاد مسلح بوده و در اختیار ارتش پاکستان قرار دارد. براق پهپادی عملیاتی محسوب می گردد که دارای موشک های هدایت لیزری می باشد. بنا به گفته ی سپهبد عاصم باجوا، این پهپاد در هقتم سپتامبر ۲۰۱۵ موفق گشت به تجمعی از تروریستهای در دره شوال یورش ببرد و سه تن از تروریستها را به هلاکت برساند( دره شووال در مناطق وزیرستان جنوبی قبایلی پاکستان واقع شده است).

.

۵- شاهین (فالکو):

]

FALCO

نکته: پهپاد فالکو ساخت کشور ایتالیاست علت نام بردن از آن در این مقاله به علت خرید این پهپاد توسط کشور پاکستان و حتی تولید آن در خاک پاکستان می باشد.

فالکو پهپادی نسبتا قوی و با ثبات و ساخت شرکت  ایتالیا می باشد پاکستان در خواست خرید این پهپاد را به ایتالیا ارسال کرد ایتالیا بر طبق اطلاعات رسمی با این در خواست در ابتدای امر مخالفت کرد اما بنا بر اخباری پاکستان نمونه ای مشابه از این پهپاد را در داخل تولید می کند. شرکت سلکس اس ‏ئی در سال ۲۰۱۳ از عقد قرارداد فروش فالکو به یک کشور خاورمیانه به ارزش ۴۰ میلیون یورو خبر داد هنوز معلوم نیست کدام کشور!! اما چیزی که واضح و عیان است پاکستان مشابه آن را تولید کرده است و کشورهای اردن، عربستان سعودی جزو کاربران آن می باشند و چند سالی است که امارات نیز به منتاژ این دست از پهپادها دست زده است.

فالکو به معنای شاهین، پهپاد تاکتیکی ساخت شرکت Selex ES ایتالیا است. این پهپاد برای شناسایی و نظارت در ارتفاع و مداومت پروازی متوسط ساخته شده است. این پهپاد طیف وسیعی از محموله، از جمله انواع مختلف سنسور های با وضوح بالا را داراست. مدل بزرگتر آن Falco EVO قادر به حمل محموله های بزرگتر نیز است.

مشخصات فنی و تاریخچه طراحی و پروازی:

اولین پرواز پهپاد فالکو در دسامبر ۲۰۰۳ انجام شد. بیش از ۴۰ ساعت تست پروازی در محدوده Salto di Quirra در ساردینیا انجام شد. تاییدیه کنترل پرواز نیز در سپتامبر ۲۰۰۴ انجام شد. آغاز آزمایش سیستم های پردازنده برای ابتدای ۲۰۰۵ و ادغام مجموعه سیستم های الکترو اپتیکال برای جولای ۲۰۰۵ و در نهایت نصب رادار نیز در ۲۰۰۶ برنامه ریزی شده بود. در ژانویه ۲۰۰۷ صنایع هوایی گالیله تست های تاییدی کارخانه را نیز با موفقیت گذراند تا پهپاد آماده تحویل به اولین مشتری خود یعنی پاکستان شود. نسخه تولیدی فالکو از یک موتور اصلاح شده در حال توسعه ۸۰ اسب بخار (۶۰کیلووات) بهره می برد. آزمایش ‏های پروازی این نمونه جدید در پایگاهی در غرب ولز انجام گرفته است. بال عقب‏ رفته این پهپاد روی بدنه نصب شده و دو میله، بال را به دم افقی و دو سطح عقب ‏رفته دم عمودی در طرفین متصل کرده است. ارابه فرود سه‏چرخ این هواپیما ثابت است. آزمایش پروازی رادار آرایه فازی پیکوسار(ویژه کشف بمب ‏های کنار جاده ‏ای) و ترکیب انواع تجهیزات الکترواپتیکی- فروسرخ ئی ‏او ‏اس ‏تی-۴۵ با رادار دریایی چندحالته باند اکس گابیانو در سال ۲۰۰۹ انجام شد. شرکت سلکس در تابستان ۲۰۱۲ اعلام کرد نمونه فالکو ئی‏ وی ‏او ،نخستین پرواز نمایشی خود به‏ مدت ۴۰ دقیقه را در پایگاهی در بلغارستان به انجام رسانده است. اپراتور ایستگاه کنترل زمینی فالکو امکان هدایت هم زمان دو فروند پرونده را دارد و می‏ تواند فرآیند گردآوری و دریافت زمان ‏واقعی داده ‏های تاکتیکی را مدیریت کند. فالکو با کمک ارابه فرود به صورت خودکار از روی باند عملیات بر می خیزد و همچنین امکان پرتاب آن به کمک کاتاپولت نیوماتیک نیز وجود دارد. آزمایش پرتاب به‏ کمک کاتاپولت در فنلاند و بلغارستان انجام شده است. علاوه بر فرود متعارف روی باند امکان فرود اضطراری به ‏کمک چتر نیز فراهم شده است.

یک سامانه عملیاتی فالکو شامل چهار فروند پرنده، ایستگاه کنترل زمینی، ترمینال داده و بسته تجهیزات پشتیبانی زمینی می ‏باشد.

سابقه عملیاتی

ارتش پاکستان پس از خرید ۲۴ فروند از این هواپیما آنها را در دره سوات مستقر کرده است. این پهپاد ها عملیات های امنیتی مختلف از جمله شناسایی باقیمانده مهمات و پناهگاه ها در دره سوات انجام داده اند. یکی از فالکو های ساخته شده در پاکستان در هنگام فرود دچار سانحه شد که البته آسیب چندانی به پهپاد نرسید و خسارت جانی نیز نداشت.

نیرو های حافظ صلح سازمان ملل در ۳ دسامبر ۲۰۱۳ شروع به استفاده از پهپاد فالکو در مناطق جنگ زده کنگو کردند. ارزش قرارداد این پنج فروند فالکو حدود ۵۰ میلیون یورو است. این قرارداد برای سه سال است و نیرو های حافظ صلح این سازمان را قادر میسازد تا حرکت شبه نظامیان کنگو را زیر نظر بگیرند.

یکی از فالکو های متعلق به سازمان ملل نیز در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ هنگام فرود در فرودگاهی در نزدیکی شرق شهر گوما سقوط کرد. این پهپاد در حالی سقوط کرده که از ماموریت خودش باز می گشته است. در این سانحه کسی آسیب ندیده است.

نسخه پیشرفته در اختیار پاکستان

body_falco_evo

body falco evo

در مارس ۲۰۰۹ نسخه اصلاح شده فالکو با نام Falco Evo آماده تحویل شد(evo به معنای تکامل یافته است). از ویژگی های آن می توان به دم بزرگتر و افزایش بال تا ۱۲٫۵ متر و همچنین افزایش توان حمل محموله از ۷۰ کیلوگرم به ۱۰۰ کیلوگرم اشاره کرد. اولین پرواز Evo در اواسط ۲۰۱۰ انجام شد. در آن زمان مقامات Selex ES حاضر به معرفی خریدار نشدند اما ظاهرا پاکستان ۵ سیستم شامل ۲۵ فروند پهپاد با واحد یدکی پرواز و ایستگاه کنترل زمینی (GCS) را سفارش داده بود.که ۲ سیستم تا مارس ۲۰۰۹ تحویل داده شدند در حالی که دو سیستم دیگر نیز در حال خدمت بودند و سیستم آخر نیز در خود پاکستان مونتاژ شد.

جدید ترین نسخه فالکو:

uav-falco-evolution

http://www.ghanaati41.ir/?p=1749

از پهپاد جدید خانواده فالکو برای اولین بار در نمایش هوایی پاریس در سال ۲۰۱۱ توسط آقای فابریزیو گیولیانی رئیس شرکت سلکس گالیلئو پرده برداری گردید. این پهپاد در روز ۱۸ ماه جولای ۲۰۱۲ برای اولین بار پرواز کرد. جدیدترین پهپاد عضو خانواده فالکو موسوم به فالکو Evolution (متحول شده) با هدف گسترش و انجام طیف وسیعی از ماموریت های تاکتیکی که این پهپاد در هوا قادر به انجام آن است، طراحی و ساخته شده است.

مدل فعال اینگونه پهپادها که دارای حداکثر وزن برخاست و فرود  معادل ۴۹۰ کیلوگرم (۱۰۸۰ پوند) است کاملا عملیاتی بوده و قادر به انجام کلیه اقدامات موسوم به ISTAR (کسب اطلاعات، انجام اقدامات نظارتی، هدف قرار دادن و شناسایی) است. در سال ۲۰۰۸ تعدادی از این پهپادها به چهار مشتری نامعلوم فروخته شد. آقای فوریو بوزالا، قائم مقام و مدیر تجاری بخش هوافضای شرکت سلکس می گوید : قابلیتهای رشد پهپاد فالکو به همراه بکارگیری موفق آن در طیف گسترده ای از محیطها با سناریوهای مختلف عملیاتی و از سویی تقاضای بازار برای یک فن آوری قابل انعطاف چند حسگره قادر به اجرای ماموریتهای ISTAR با دوره زمانی طولانی، موجب گردید تا شرکت سلکس با ارائه راه حل فن آوری ترکیبی مبتنی بر یک محصول تک هسته ای، خانواده هواپیمای بدون سرنشین خود را گسترش دهد که به نوبه خود کاهش هزینه های عملیاتی ناشی از چرخه عمر محصول و افزایش درآمد را برای شرکت در بر دارد.

مشخصات پهپاد فالکو

سازنده: شرکت سلکس

ساخت: کشور ایتالیا

سایر کشورهای تولید کننده تحت لیسانس:  امارات متحده عربی( خریدار و مونتاژ) ،  پاکستان ( نسخه پیشرفته اوو)خریدار و تولید داخلی

میزان برا قابل حمل: ۷۰ کیلوگرم

طول پهپاد: ۵٫۲ متر

طول دو سر بال: ۷٫۲ متر

ارتفاع: ۱٫۸ متر

حداکثر وزن برخاست: ۴۲۰ کیلوگرم

حداکثر ضخامت بدنه: ۰/۶ متر

 ارتفاع کلی: ۱/۸ متر

پیشران: تک موتوره بنزینی . ۶۵ اسب بخار معادل ۴۸ کیلووات

 نوع موتور: یک موتور پیستونی یو‏ ئی‏ اِل-۶۸۲ با ملخ سه‏ پره هل ‏دهنده گام متغیر

سقف پروازی: ۲۱۳۲۵ پا معادل ۶۵۰۰  متر

حداکثر سرعت: ۱۳۴ مایل بر ساعت معادل ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت  

عملکرد:

 حداکثر سرعت افقی: ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت

 مسافت برخاست و نشست: ۶۰ متر

 شعاع عملیاتی: ۱۵۰ کیلومتر

 مداومت پروازی:  مدل قدیمی ۱۴ ساعت مدل اوو ۱۸ ساعت

جنگ افزارها: نامعلوم اما وزن قابل حمل جهت تسلیحات ۱۰۰ کیلوگرم برای مدل اوو  است

دوربین های با وضوح بالا: تصویربرداری حرارتی و فراطیفی و تلویزیونی

انواع حسگر ها:

برجک مادون قرمز/الکترواپتیکال EOST 46 ، رادار شناسایی چند حالته Gabbiano 20 و رادار PicoSAR

البته رادار PicoSAR نمونه فشرده است و رادار e-scan فعال آن توانایی شناسایی اهداف متحرک زمینی را داراست. هنگامی احتمال شناسایی پهپاد توسط رادار های غیر فعال ( پسیو) زیاد است این رادار میتواند بسیار قدرتمند ظاهر شود.

فالکو در عین حال توانایی حمل کیت جنگ الکترونیک SAGE را داراست.

نوع رادار: رادار روزنه ترکیبی و رادار نظارت دریایی

هدف گیری: لیزری

تعداد تولید شده: ۵۰ فروند مطعلق به کشور ایتالیا چندین فروند مطعلق به سازمان ملل و دهها فروند امارات متحده عربی و دهها فروند پاکستان

کاربران: ایتالیا، سازمان ملل، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، پاکستان، ترکمنستان، اردن

سایر تجهیزات: تجهیزات حفاظتی، تجهیزات پشتیبانی الکترونیکی، حسگر  NBC

بخش دوم پهپادهای ساخت پاکستان:

نکته: همان طور که قبلا نیز گفته شد پاکستان عمدتا پهپادهای سبک و کوچک تولید می کند، در پیوست، تصاویری از این پهپادها آورده شده است اما به دلیل کارایی کم آنها از ذکر مشخصات کاملشان پرهیز کردم. در صورتی که مخاطبین گرامی به دنبال اطلاعات بیشتر از این پهپادهای سبک هستند می توانند به منابع انگلیسی انتهای متن رجوع و یا در خواستدان را به اینجانب ارسال تا مشخصات فنی این پهپادها را به ایمیلتان ارسال کنم.

پیوست:

رده ی پهپادهای بسیار کوتاه برد و فوق سبک پاکستان

۱- سوپر سالار(سردسته) 

Super Salaar UAV

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: ۱٫۵ متر

طول بالها: ۲٫۵ متر

حداکثر وزن محموله: ۸ کیلوگرم

استقامت پروازی: ۱٫۵ساعت

حداکثر سرعت: ۵۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۲۰ کیلومتر

نوع پیشران: الکتریکی

پیشران: ناشناخته

لانچ ( انتقال): دست پرتاب

.

۲- Shikra ( تکان دهنده)

Shikra

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: ۱٫۹ متر

طول بالها: ۲٫۵ متر

حداکثر وزن محموله:  ۸ کیلوگرم

استقامت پروازی: ۵ساعت

حداکثر سرعت: ۷۵ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۴۰ کیلومتر

نوع پیشران: پیستونی

موتور: ۳۰ سی سی

پیشران: ناشناخته

لانچ ( انتقال): دست پرتاب و همینطور منجنیق

.

۳- Nigraan (سرپرست)

Nigraan

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: ۳٫۱ متر

طول بالها: ۳٫۶ متر

حداکثر وزن محموله: ۴۰ کیلوگرم

استقامت پروازی: ۸ساعت

حداکثر سرعت: ۸۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۱۰۰ کیلومتر

نوع پیشران: پیستونی  ۱۲۰سی سی

پیشران: ناشناخته

لانچ ( انتقال): لانچر مخصوص پرتاب

.

thunder-sr -4

thunder-sr

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

ماموریت: پهپاد هدف

طول: ۲٫۸۳ متر

طول بالها: ۳٫۰۵ متر

حداکثر وزن محموله: ۶۸ کیلوگرم

استقامت پروازی: ۱٫۵ساعت

حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۱۰ کیلومتر

لانچ ( انتقال): لانچر مخصوص پرات

.

۵- Tunder LR 

Tunder LR

سازنده: در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

ماموریت: پهپاد هدف

طول: ۲٫۸۳ متر

طول بالها: ۳٫۰۵ متر

حداکثر وزن محموله: ۷۰ کیلوگرم

استقامت پروازی: ۱٫۵ساعت

حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۵۰ کیلومتر

لانچ ( انتقال): لانچر مخصوص پرات

 .

۶- Stingray(نوعی ماهی پهن)

Stingray

سازنده: این پهپاد احتمالا کپی نمونه ی خارجی آن است و در شرکت satuma پاکستان تولید می شود.

طول: ۱٫۴ متر

طول بالها: ۲٫۶

ارتقاع: ۰٫۶۲ متر

حداکثر وزن محموله:  ۵۰ کیلوگرم

سرعت کروز: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت: ۱۲۰ کیلومتر

حداکثر برد: ۱۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۱۰۰ کیلومتر

نوع پیشران: پیستونی

پیشران: ناشناخته

توان پیشران:  نا شناخته

.

 ۷- Nishan TJ-1000(علامت)

Nishan TJ-1000

ماموریت: هدف پروازی

مشخصات:

طول: ۳٫۰۶ متر

طول بالها: ۲٫۲

ارتقاع: ۰٫۸۹ متر

حداکثر وزن محموله:  ۳۵ کیلوگرم

سرعت کروز: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت: ۳۲۰ کیلومتر

حداکثر برد: ۳۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۲۱۰۰ کیلومتر

نوع پیشران: تربوجت

پیشران: ناشناخته

توان پیشران:  ۰٫۲۷ کیلونیوتن

.

BORDER EAGLE MK-8 (عقاب مرزی)

BORDER EAGLE MK

مشخصات:

ماموریت: کنترل مرزی

طول: حدودا ۵ فوت معادل ۱٫۷۵ متر

طول بالها:  حدودا ۹ فوت معادل ۳٫۱ متر

ارتقاع: ۰٫۴۸ متر

حداکثر وزن محموله:  ۹ کیلوگرم

ظرفیت سوخت: ۷ لیتر

سرعت کروز: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

استقامت پروازی: ۳ ساعت

حداکثر برد: ۱۸٫۷۵ مایل معادل ۳۰ کیلومتر

نوع پیشران: یک موتور پیستونی دو سیلندری

پیشران: ناشناخته

منابع:

http://www.airforce-technology.com/projects/shahpar-unmanned-aerial-vehicle-uav

https://en.wikipedia.org/wiki/GIDS_Shahpar

https://www.thebureauinvestigates.com/2016/02/03/naming-the-dead-only-10-of-scores-killed-by-us-drones-in-pakistan-last-year-have-been-identified

http://satuma.com.pk

http://defence.pk/threads/military-uav-designs.119664

http://www.jazzaab.ir

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_aerial_vehicles#Iran

http://www.irartesh.ir/Forum/Post/5028

airandspace

http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1493

http://www.military.ir

نوید مقصودی، یکصد پهپاد نام‏ آشنا، انتشارات اندیشگاه فناوری های نوین، تهران، ۱۳۹۳٫

Moghaddam military.ir

http://en.ruvsa.com/catalog/stingray

http://www.laserlocation.ru/catalog/aircraft/UAV/3401

http://www.dreamworksrc.com/catalog/Stingray-Series-Ii-Uas

http://www.idaerospace.com/ViewProducts.asp?cat=4-4-0

http://en.avia.pro/blog/nishan-tj-1000-tehnicheskie-harakteristiki-foto

http://www.armyrecognition.com/ideas_2014_official_show_daily_news_coverage_uk/gids_presents_complete_range_of_pakistan-made_unmanned_aerial_vehicles_at_ideas_2014.html

http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-07-15/uavs-new-players-emergingstrongstrong

ghanaati41

http://www.leonardocompany.com/en/-/falco-1

http://www.teknel.eu/program-uav-falco-tactical-telescopic-mast

http://picclick.ca/PATCH-PAKISTAN-UNMANNED-VEHICLE-Selex-ES-Falco-VB-331957447183.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Selex_ES_Falco

 p style=”text-align: left”strongstrong

26+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

درباره .

دسته بندی شده در:    

92 دیدگاه

  • سلام آقای تارخ میخواستم نظر شخصی شما را در رابطه با این حرف سردار حاجی زاده بدونم:”ما در حوزه پهپاد در تراز چهار کشور اول جهان هستیم ولی در برخی امور آمریکایی‌ها هم‌تراز ما هستند و این موضوع در بخش هواپیماهای بدون سرنشین پنهانکار و بمب‌افکن‌ها مصداق دارد و در واقع آمریکایی‌ها در تلاش هستند در این بخش همتراز ما شوند.”من به شخصه فکر میکنم آقای حاجی زاده‌ بالای سر مخاطبانش شاخ میبینه.

    1+
      • سلام اغراق؟!!! Rq 170 مهندسی معکوس شده نوع جدیدی ازش بعنوان بمب افکن تاکتیکی ساخته شده مدل های بروز و جدیدی مثل فطروس و شاهد ۱۲۹ و مهاجر و … ساخته شدن بعد این اغراق؟!!!اقای تارخ شما منصف و فنی هستید جای تعجب این حرف از جنابعالیعملیاتی بودن پهپادهای ایرانی در سوریه و عراق و حتی پرواز سیمرغ در اطراف موصل که تو شبکه راشاتودی دیدم سندی بر اینکه هیچ اغراقی در کار نیست

        1+
        • سلام بردار من چرا جوش می اورید…اصلا چشم خود را بسته تایپ میکنید..ببنید ایشان چه گفته مت چه گفتم…گفت فرمانده فلانی گفته امریکا تلاش میکند در فلان مسئله به پای ما برسد من گفتم اغراق کردن
          بعد کجا در راشا دوی این پهپاد نشون داده؟کو منبع خبرش؟

          4+
  • برد بلند و مداومت پروازی دو معقولیه جداست اما دو نکته اولا پهپادی که برای بردهای بلند طراحی و لینک ارتباطیش دوربرد تعریف و طراحی میشه منطقیه مداومت پروازیشم بالا باشه اما اگه پهپادی مداومت پروازیش بالا باشه میتونه دوربرد نباشه مثلا پهپادهای اماراتی اما اگه پهپادی دوربرد طراحی بشه عمدتا مداومت پروازیش بالاست در کل مداومت پروازی و دوربردی دو معقولیه کاملا متفاوت هسش اما عاقلانه و منطقیه اگه پهپادی دوربرد باشه مداومتشم بالا باشه 

    1+
  • سلام آقای کمالی مقاله خوبی بود نسبت به مقاله های قبل پخته تر بود ولی کاش راجع به همشون کامل توضیح میدادید نه فقط بعضیاشون.آقای تارخ نظرتون راجع به پهپادهای فالکو و نمونه های جدیدترش و نیشان تی جی ۱۰۰۰ و شاهپر چی هست؟ آیا نسبت به پهپادهای ایران بهتر هستن یا نه؟ و آیا ما میتونیم فالکو رو از پاکستان بدون اجازه ایتالیا بخریم (چون خود پاکستان تولید کننده است)؟اگه از خود ایتالیا بخواهیم چی بهمون نسخه جدید فالکو رو میده یا نمیده؟

    0
  • آقای تارخ چند ایرانی هم برای پروژه رفتن به مریخ و زندگی در آنجا ثبت نام کردند و اینکه تمام پروژه های سفر به مریخ موفقیت آمیز بوده به جز پروژه ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ که اونم پروژه مشترک روسیه و چین بوده و اولین پرتاب به مریخ در سال ۲۰۲۲ یا تا ۲۰۲۳ انجام می شود

    0
  • آقای تارخ اینکه آقای کمالی میگه از سوخت اتمی توی پیشرانه های فضایی استفاده میشه توی یه سایت ایرانی خوندم که گفته بود آمریکا داره موشکی می سازه که بتونه بره مریخ و گفته بود که اما روسیه داره روی پیشرانه انمی برای موشکش استفاده می کنه که سرعتش از مدل آمریکایی خیلی بیشتره و خیلی بهتر از نمونه آمریکایشه و دوباره راحت می تونه به زمین برگرده و اینکه روسیه در این زمینه خیلی از آمریکا جلوتره و زودتر از آمریکا آدم به مریخ می فرسته آیا واقعا میشه به وسیله سوخت اتمی یه موشک با سرنشین را به مریخ فرستاد؟

    1+
    • سلام اصلا روسها پول فرستادم آدم به مریخ داران؟فرستادن انسان به مریخ همش موشک نیست و اصلا روسها برنامه ای ندارن در این زمینه فقط ناسا با همکاری اروپا روی این طرح کار میکنه

      1+
      • نه توی یه روزنامه یا یه سایت ایرانی بود که نوشته بود روس ها تا سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۵ انسان می فرستن به مریخ و حتی زودتر از آمریکایی ها 

        1+
  • درود بر شما  آقای تارخ آیا میشه با تعداد خیلی زیاد پهپاد به صورت شبانه روز آسمون مناطق مهم سوریه رو بدست گرفت و هر کجا تحرکی دیده شده سریع بهش حمله کرد  تشکر از شما بابت جواب

    0
      • بله اقای تارخ روی زمین اصله  اما میشه با پهپادها البته انبوه … بهتر بگم بسیار بسیار انبوه جمعیت زیادی از تروریستها هلاک کرد و روی زمین پیشروی سریعتری بدست آورد بند چون میدونم پهپادی که مداومت پروازیش بالا باشه در عین حال دوربرد هم باشه قابلیت حمل سلاح زیاد روهم داشته باشه و کنترلش امن و باثبات باشه رو نداریم فعلا نداریم!!! تازه نیاز به چند صدتا از این عجوبه ای که هنوز توی ایران ساخته نشده داریم!!! بنده جواب دوستمون را دادم وگرنه این سناریو اصلا بی هیچ وجه توان عملیاتی کردنش نیست !!! که حالا بخواهیم ما بگیم حالا جواب میده یا نه

        1+
      •  این کامنت در پاسخ آقای ناشناس  مهر ۹, ۱۳۹۵ در ۲۰:۱۱  هسش اما چون جای ارسال نظر نبود من یه خط پائین تر نظرم رو ارسال کردم  دوست عزیز حرف شو بنا بر اطلاعات من کمی اشتباس !! ببینید میشه پهپادی مداومت پروازیش بالا باشه اما دور برد نباشه اما نمیشه پهپادی دور برد باشه اما مداومت پروازیش کم باشه …. بهتر بگم مدامت پروازی یعنی بدون نیاز به فرود و یا سوخت گیری بتونه مدت بیشتری توی آسمون بمونه و عملیات شناسایی و نظامی انجام بده اما وقتی میگیم یه پهپاد دوربرد هسش یعنی لینک ارتباط اپراتور و پهپاد قابلیت ارتباطشون رو مثلا تا برد ۵۰۰۰ هزار کیلومترم میتونند حفظ کنند و وقتی یه پهپاد دوربرده قاعدتا مداومت پروازیشم بالاست اما پهپادهای اماراتی مداومت پروازیشون بسیار بالاست اما دوربرد نیستن ….. اما پاسخ ابهام دوم شوم پهپادهای ما زینت المجالس نیستن پهپادهای ما کم تعدادن بسیار کم تعداد برای همین حضوری توی سوریه ظاهرا ندارند !!! و یا در مرزهای خودمون در ضمن با تمام ضعفهای پهپادهای ایران چه سامانهای کنترلیشون چه میزان حمل سلاح چه مداومت پروازیو… اما توی خاورمیانه دوم و توی دنیا جزو ۷ الی ۸ کشور دارنده پهپاد نظامی هستم اما خب ضعفهایم داریم که برخیشو بیان کردم

        1+
    • طرح جالبی میشه اما هزار و یک مشکل هست ببینید شاید بتونیم پهپادی بسازی با مداومت پرواز بالای ۱۰۰ ساعت الان امارات هم این پهپاد رو ساخته اما پهپاد دور برد با یه پهپاد مدامت پروازی بالا دو مسئله ی کاملا متفاوته مثلا پهپادهای اماراتی ۵ برابر ما مداومت پروازی داره اما بردشون کمتره !!! برای اینکه ایران بتونه تروریستها رو در خاک سوریه بزنه نیاز به چندتا چیزه حداقل چندصد پهپاد که اولا مداومت پروازیشون بالا بعد از اون با ارتباطات و زیر سامانها ارتباط دور برد رو فراهم کنه مثلا پهپاد باید بتونه چند هزار کیلومتر برد عملیاتی داشته باشه !!! قابلیت حمل سلاح بالایی داشته باشه … ارتباطات اپراتور و پهپاد امن باشه و هزار تا مسئله ی دیگه 

      0
      • اتفاقاً برای سوریه پهپاد با برد بالا نیاز نیست قرار نیست که از ایران کنترل باشن از همون سوریه میشه کنترلشون کرد ولی واقاً مشکل کجاست نمیدونم ! همین که پهپاد رو هوایاشه یا وقتی نیرو های پیاده به پشتیبانی هوایی نیاز پیدا کردن بتونه سریع خودشه برسونه کافیه یه فیلمی میدیدم از سوریه که یه تانک قدیمی و داقون با یک یا دو تا وانت که متعلق به تروریستها بود به یه روستا یا شهر کوچیک حمله کردن و سرباز های سوریه که از بالا شبیه مورچه بودن داشتن فرار میکردن اونهایی هم که تو یه خونه مونده بودن تانک شلیک کرد به خونه و نابود شدن حالا فکر کنید اگر یه پهپاد با یه موشک که حالا نمیگم هلفایر چون دیگه تی ۵۵ رو تقریباً با هر موشکی که روی پهپاد های ما نصبه میشه منهدم کرد در صحنه بود چقدر میتونستکمک کنه

        0
      • البته برد زیاد لزوما به معنای مداومت پروازی طولانی نیست که اگر بود هم با تعداد بیشتری پهپاد میشد این مشکل رو حل کرد / مشکل تقریبا اصلا نبود پشتیبانی هوایی یا حمله توسط پهپاد ها در سوریست مگر موارد خاص و تک و توک !    با وجود تعداد زیادی پهپاد معرفی شده در ایران گویی زینت المجالس هستند حالا عملیات خارجی پیشکش در مرزبانی یا محیط زیست و کنترل ترافیک هم حضور ملموسی ازشون دیده نشده.

        0
      • در پاسخ آقای ناشناس • مهر ۹, ۱۳۹۵ در ۱۶:۴۲ برادر درسته میشه اپراتور توی خاک سوریه باشه اما اگه پهپادی از اپراتوری در ایران کنترل بشه به نظرتون امن تر نیست!!! در ضمن میشه پهپادی مداومت پروازیش بالا باشه اما دور برد نباشه اما وقتی پهپادی دوربرد هست اما قاعدتا مداومت پروازیشم بالا هست بااین اوصاف حتی اگه پهپاد برد بلند برای سوریه نخواهیم یعنی اپراتور توی خاک سوریه ببریم اما حتما باید مداومت پروازیش بالا باشه تا بتونه فرصت کافی برای شناسایی و عملیات داشته باشه در ضمن با به جز دو مشکل مداومت پروازی زیاد و همین طور دوربرد بودن مشکل سومی هم داریم که توانایی سلاح قابل قبوله و زیاده و از همه مهم تر ارتباطات یک پهپاد با اپراتورش باید امن باشه و همین طور ایمن حتی برای پهپادهایی که اپراتورشون رو در خاک سوریه ببریم باید لینک های تبادل ایمن و ثبات باشند و ارتباط ها هرگز … قطع نشوند 

        0
      • سلام باز هم به نظرم نیاز نیست پهپاد دوربرد با هدایت از ایران در سوریه استفاده بشه دمشق مثلا به اندازه کافی امن هست حتی به پهپاد با مداومت بالا هم نیازی به اون صورت نیست مثلا شما چهار تا پهپاد با مداومت پروازی ۶ ساعت هم که داشته باشی با به صورت شیفتی استفاده کنی پوشش ٢۴ ساعته خواهی داشت . ولی شما اصلاً بگو پهپاد با دو تا موشک ضد زره سدید یا هرچی با مداومت ٢ ساعت ولی کو ، کجاست ، وقتی نیروی زمینی نیاز داره اصلاً شما بگو تو آسمون هم نباشه تو آشیانه باشه و تازه با دریافت درخواست با تماس رادیویی بخواد خودش رو به محل برسونه ولی اصلاً خبری از هیچییییییییی نیست. حالا یا پول ندارند یا تولید انبوه نشدن و فقط همون یه دونه بوده که تلویزیون نشون داده یا بعضیاشون ماکت بودن یا سلاح هاشون ماکت بوده یا اصلاً ترسیدن تکنولوژیمون بیفته دست اسرائیل یا اینکه هر روز تکفیری ها یکی شکار کنند یا هر دلیل دیگه ای ولی از پهپاد هامون در سوریه به طور گسترده استفاده نشده.

        0
      • استاد مگه هر پهپادی که برد بلندی داره مداومت پروازیش هم بالاست ؟ مثلاً یه پهپادی (مثل کرار) که موتور جت داره به واسطه موتورشسرعت زیادی داه و مثلاً کمتر از یک ساعت میتونه هزار کیلومتر رو طی کنه ولی مداومتپروازیشهمین یک ساعت باشه !

        0
      • پهپادی که برای بردهای بلند طراحی و لینک ارتباطیش دوربرد تعریف و طراحی میشه منطقیه مداومت پروازیشم بالا باشه اما اگه پهپادی مداومت پروازیش بالا باشه میتونه دوربرد نباشه مثلا پهپادهای اماراتی اما اگه پهپادی دوربرد طراحی بشه عمدتا مداومت پروازیش بالاست در کل مداومت پروازی و دوربردی دو معقولیه کاملا متفاوت هسش اما عاقلانه و منطقیه اگه پهپادی دوربرد باشه مداومتشم بالا باشه 

        0
  • سلام با تشکر از مقاله خوبتون خواهشمندم یا نویسنده و یا آقای تارخ به این سوال پاسخ بدن که ما در زمینه ساخت پهپاد پیشرفته تریم یا پاکستان ..لطفا صریح پاسخ بدید کاری به استراتژی کشور ها ندارم ..صرفا در زمینه پهپاد ما پیشرفته تریم یا پاکستان ؟؟؟؟

    0
  • آقای تارخ هفته ای یه بار پهباد رادار گریز و هواپیمای جاسوسی آمریکا در تور پدافندی ایران میوفته چند وقت پیشم گفتن یه  U2 را رهگیری کردن و بهش اخطار دادن دور شده برد s300 به U2 می رسه اینا که هر روز با تور پهباد و هواپیمای رادار گریز صید می کنن

    3+
    • خانوم گلرو این پاسخ رو در جواب سوال دوستان دیگم دادم ببینید اگه جزئی برسی کنیم پهپادها ترکیه و امارات متحده عربی ۴ تا ۵ برابر ما مداومت پروازی داره اما از نظر پهپادهای نظامی و عملیاتی در منطقه خاورمیانه ابتدا صهیونیستا و سپس ایران جزو برترین ها هستن توی دنیا صهیونیستها دوما و ایران حدوا جزو هفت هشت کشور برتره البته امارات و ترکیه پهپادهای خوبی دارند اما شناسایی هستند نه جاسوسی و نه عملیاتی

      0
      • آقای تارخ رباط چه چیز دیگس روبات یا ربات درسته.مثلا درباره ربات قاطر ارتش آمریکا که به عنوان باربر ازش استفاده می شه و در هر مکانی هر چه قدر ناهموار باشه راه میره حتی اگه محکم بهش ضربه وارد کنی هم بازم نمیوفته یا روی یخ راه میره و نمیوفته یا ربات سگ بزرگ یا روبات چیتا که سرعتش خیلی زیاده و ربات های دیگه

        0
    • سلام چه اهمیتی دارد ما جلوی یا انها هر کشوری در زمینه تسلیحاتی بر اساس استراتژیک خودش کار میکند…جلوتر بودن و یا عقب بودن ما از پاکستان چه فرقی برای ما یا انها دارد؟

      2+
    • ببینید توی منطقه خاورمیانه اول رزیم صهیونیستی بعد ایران بعد ترکیه بعد امارات و بعد پاکستان هسش البته دو کشور سعودی و عمان نیز دارای پهپاد نظامی و شناسایی هستند رژیم صهیونیستی همه نوع پهپادی داره به جز استراتژیک ایران همه نوع پهپادی داره به جز دور برد و استراتزیک بمب افکن، ترکیه و امارات متحده عربی نیز دارای پهپادهای دور برد هستند اما عمدتا  شناسایی هستند 

      2+
  • سلام و خسته نباشین…دوتا سوال داشتم:    اول اینکه قرار بود درباره پهباد رادارگریز روسیه مطلب بزنین،چی شد؟     دوم اینکه،پشت کابین خلبان بعضی از هواپیماهای روسی یه دریچه هست که موقع پرواز و گاها فرود باز میشه(مثل سوخو۳۰) اون چیه،کاربردش چیه؟؟؟

    0
    • مطمئنا ایران اما در خاوریمانه ما به جز صهیونیستها که غول پهپادسازی هستند دو رغیب سرسخت داریم اول امارات و دوم ترکیه این دو کشور پهپادهای متعددی رو منتاژ میکنند که بردشون بسیار بیشتر از پهپادهای ما هسش اما از ما قدرت مانور بیشتر و تهاجمی هست 

      1+
    • من هرگز این حرف رو نزدم منظور من گروههای تجزیه طلب مثل جیش العدل و گروهایی ضد شیعی و استقلال طلبی چون جندا… که مرکز فعالیتهاشون ایالت های پاکستان هسش متاسفانه البته سازمان ای اس آی پاکستان برخی میگن به این گروهها کمک لجستیک و اطلاعاتی میکنه !!!

      1+
    • دوست عزیز. تقریبا میشه گفت بخش عمده ای از بمب گذاریها و عملیات های تروریستی و خرابکارانه ای که در ایران اتفاق میوفته ، از پاکستان مدیریت و رهبری میشه. مثلا بمبی که در سال ۷۴ در حرم امام رضا (ع) منفجر شد و به کشته شدن تعداد زیادی از زوار امام رضا (ع) منجر شد ، در پاکستان ساخته شده بود و از این کشور وارد ایران شده بود و اینکه بمب چگونه وارد حرم شد ، تماما از پاکستان کنترل میشد. رسانه های داخلی و دولتی ، گروهک منافقین یا همون مجاهدین خلق رو عامل این بمب گذاری معرفی کرده بودند. اما این بمب گذاری از جای دیگه ای آب میخورد و اصلا کار منافقین نبوده. جالب هم است بدانید عامل این بمب گذاری هم اینک در زندان های آمریکا به سر میبره.

      0
      • دلیل اینکار بد بودن مسئولین پاکستان شاید نباشد !! دلیل اصلی حضور تروریستها در خاک پاکستان آشفته بودن این کشور و ضعف دولت مرکزی و داشتن ۱۹۰ میلیون جمعیت در وسعتی معادل نصف ایران یعنی تراکم بسیار بالا مناطق صعب العبور و هم جواری با افغانستان و داشتن تفکر تند وهابی سلفی در بین مردم این کشوره البته این کشور شیعی و سنی معتدلم داره اما قدرت اصلی دست دولت سکولار و اپوزیسیون سلفی وهابی هسش و این کشور بسیار بی ثباته 

        1+
  • سلام . استاد تارخ یک سوالیکه داشتم اینه که امریکا چرا مقر اصلی و کشتی ها اقیانوس پیما ناوگان پنجم رو آورده زیر گوش موشک های ایران تو بحرین. در صورتیکه مقر اصلی رو میتونه به نقاط امن تری همچون بنادر جنوب عمان یا جزایر اقیانوس هند.اگر حضور در خلیج فارس الزامی است،یک قرار گاه با تعداد مناسبی ناوچه کافی است.

    0
    • اگه ناو های  اونا زیر موشک های ماست چاه های نفت ما هم زیر موشک های اونهاست.راحت تر رو ایران نطارت می کنه کلا بیشتر سود می کنه اینجا باشه تا عمان و هند

      0
      • اصلا بهرین گفته بیان اونجا پایگاه بزنن که از بحرین محافظت کنه نه این که از ترس ایران فرار کنن حتما یه فکرایی برای مقابله با ایران کردن

        0
    • آقای تارخ درست می فرمایند اما دوست عزیز جابجایی اینهمه نیرو و ادوات در بحرین به این سادگی ها نیست اما مطمئن باشید جزو اولیت های اصلی آمریکا هست که ناوگانشو تغییر مکان بده این رو همه میدونیم اگه به ایران حمله کنه ما شاید کلا بریم روی هوا چه با بمب اتم چه بی بمب اتم اما کسی که داره غرق میشه بقیه رو هم میکشه پائین…. برای همین آمریکا نمیخواد در صورت حمله به ما تلفاتش بالا باشه 

      1+
    • برای اینکه در صورت درگیری و مین ریزی در تنگه هرمز دیگه کشتی ها خصوصا جنگی نمیتونه رد بشه و توان تهاجمی به شدت کم میشه. به همین خاطر چتر دفاعی سنگینی در پایگاههای خلیج فارس درست کردند و با توجه به قابلیتهای جنگ شبکه محور، در صورت تهاجم به کشتی ها در مرحله اول سعی بر این است که کشف توسط رادار های شناور انجام شود و درگیری توسط سلاح های موجود در ساحل مگر اینکه زمان یا موقعیت جغرافیایی اجازه این کار را ندهد. نکته بعد اینکه با داشتن آواکس هایی که مدام در آسمان خلیج فارس پرواز می کنند، هر موشک یا هواپیمایی که از خاک ایران بلند شود رهگیری و منهدم می شود لذا مشکلی برای آمریکا نیست.

      1+
      • پاسخ یه ناشناس • مهر ۸, ۱۳۹۵ در ۱۱:۴۲ ………………. حرف شما درست است ولی در زمان جنگ، حتی دقیقه ها تعیین کننده هستند در حالی که اگر یک مین ریزی حتی سبک در منطقه تنگه هرمز صورت بگیرد شاید یک هفته زمان لازم باشد تا مجدد آبراه قابل تردد شود و کشتی ها به علت پایین آوردن سرعت و حرکت در گروه های چند تایی که در پناه مین روب صورت میگیرند بسیار آسیب پذیر خواهند بود به طوری که حتی با توپ از ساحل میتوان آنها را هدف قرار داد.

        0
  • سلام استاد.آخر قضیه rq170خودمون چی شد؟یه سوال دیگه.جدیدترین پهپاد بردش چه میزانه؟بعدش امکانش هست از موتورها و پیشرانه اتمی مثل ناو های جنگی به جای موتور جت استفاده کرد؟البته بیشتر این تخیله تا واقعیت که بشه موتور اتمی تو اندازه یه موتور۴سیلندر بسازن.

    0
    • سلام والا داستان ار کیو ۱۷۰ ایرانی را نمیدانم
      در مورد دوربردترین پهپاد جهان در حال حاظر گلوبال اکسپرس است
      پیشرانه اتمی زمانی برنامه اش برای نصب روی بمب افکنها بود ولی رها شد زیرا خیلی گراد بود و اصلا ارزش عملیاتی نداشت

      1+
    • وقتی گلوبال هاواک آمریکا میتونه بیش از ۲۰ هزار کیلومتر بدون اینکه پیشرانه عجیب غریبی داشته باشه برد داشته باشه چه لزومی به پیشران اتمی هست که هم درد سر داره هم گران هسش مطمئنن میشه با همین تکنولوژی فعلی البته با ارتقا به بردهای بیش از گلوبال هاواکم رسید برای همین هیچ عاقلی نمیاد پولش رو برای چیزی که نیاز نیشت دور بریزه این طرح شاید در آینده در پیشران های فضایی استفاده بشه پیشران اتمی و از این ج.ر چیزا فقط به درد سفرهای فضایی میخوره و بس

      1+
  • سلام استادیکی از دوستان داره عید میره تور روسیه موزه ای توی روسیه که  مانند موزه جنگ سرد امریکا هواپیماهای و ادوات زرهی و موشکی قدیمی و به نمایش گذاشته باشند در روسیه داخلش باشند داخل روسیه هست و اگه هست کجاست؟

    0
  • سلام با برسی اینها میشه نتیجه گرفت ما از پاکستان در زمینه پهپاد بهتر عمل کردیم لا اقل در برد و توانایی رزمی و ساعت مداومت پروازی ولی چرا انقدر از پهپاد ها کم استفاده میکنیم (البته شاید سیاست های ما از بهرگیری از پهپاد با پاکستان فرق داشته باشد)ممنون از سایت خوبتان

    2+
    • در زمینه ی مداومت پروازی در خاورمیانه صهیونیستها ترکیه و امارات متحده عربی چند برابر ما مداومت پروازی دارند برای مثال همین امارات پهپادی داره با مداومت پروازی ۴ برابر ما یعنی ۱۲۰ ساعت اما ما بعد صهیونیستا برترین سازندگان پهپادیم قدرت مانور پهپادهای ما در خاورمیانه دومه و در دنیا حدودا جزو۷ الی ۸ تای رنک اولیم

      2+
      • ممنون از پاسخ شما به هر حال دممون گرم خیلی هم گرم ولی من ظور من پاکستان بود وگرنه صیهونیست ها که وضعشان مشخص است  درمورد ترکیه  هم چیزی نمی دانستم ممنون از اشاره شما مقاله خوبی بود تا به حال کسی در این مورد حرف نزده بود.آقای تارخ سایت خوبی دارید 

        0