هوانوردی غیر نظامی

بمباردیه داش 8

هواپیمای بمباردیه داش 8  ( Bombardier Dash 8)توسط شرکت دی هاویلند  کانادا طراحی شد  ولی با ادغام این شرکت در شرکت بمباردیه  امروز در این شرکت تولید می  شود. شرکت کانادایی بمباردیه یکی از موفق ترین شرکتهای هواپیما سازی جهان است که هواپیما  توربوپراپ   و جت های  زیر صد نفر تولید میکند و امروزه در کنار شرکت برزیلی امبرایر  بزرگترین شرکت سازنده هواپیماهای زیر صد نفره است و غول  صنایع  هوانوردی  در کلاس زیر  صد نفر. این شرکت محصولات پرفروش  و مشهور  بسیاری  دارد که از جمله جت 50 نفره جی ار جی 100 و 200 و جت 70 تا 100 نفره سی ار جی 900 و 1000 که هر دو روی هم حدود 2000 سفارش داشته اند. البته بمباردیه   به دلیل ساخت جت های تجاری  VIP  شهرت  بسیار دارد و تاکنون بیش از 4000 جت منطقه  ای توسط این شرکت ساخته شده که  یکی از مشهور ترین ها جت گلوبال اکسپرس است که یک  جت قاره پیمای  13 نفره با برد  بیش از 11000 کیلومتر است

در دهه  1970 شرکت دیهاویلند  کانادا روی  هواپیما چهار موتور توربو پراپ داش 7 سرمایه گذاری کرده بود. این هواپیما دارای  توان ویژه ای برای نشست  و برخاست  کوتاه بود   و برای باندهای کوتاه مناطق شمال کانادا بسیار مناسب  . ولی از این هواپیما چندان استقبال نشد زیرا  یک هواپیمای  چهار موتوره برای  حمل 50 نفر  بسیار هزینه تراش بود و تنها 113 فروند نیز از ان ساخته شد

در سال 1980 دی هاویلند  به این نتیجه رسید که توان نشست  و برخاست کوتاه چندان هم مطلوب  نیست  و با حذف دو موتور  تلاش در کاهش هزینه  عملیات هواپیما کرد از این رو نسخه جدید داش 8 توسعه یافت . هواپیما جدید در سال 1983 پرواز  کرد و در سال 1984 وارد خدمت شد

داش 8 یک هواپیما توربوپراپ  دو موتوره مشابه  داش7 است تنها دو موتور ان حذف شده است و دارای  بالی در بالای بدنه و دمی تی شکل دارد و ارابه های فرود بلندی که زیر غلاف ویژه زیر موتور بسته می شد . هواپیما دارای  دو درب سوار شدن در سمت چپ  بدنه یکی در جلو و دیگری  در عقب است و با داشتن پلکان روی درب نیاز به  پلکان فرودگاهی ندارد

0182992

هواپیما دارای  دو خدمه شامل خلبان و کمک خلبان است و در نسخه  های اولیه تولید  دست کم تا اواخر دهه 980 دارای  کابینی با دو نمایشگر کوچک  به شکل روی هم  برای هر خدمه  بود ولی بعدها در نسخه های جدید دارای  پنچ  نمایشگر بزرگ شد و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریزی  شد

هواپیما دارای دو دستگاه موتور توربوپراپ  پرات اندوتنی کانادا سری  پی دبلیو 100  البته در مدل های 120،123 و 150 که بین 1700 تا 5200  اسب بخار  قدرت فراهم میکنند. این موتورها روی هواپیماهای   دیگر چون ای تی ار  و یا فوکر 50 نیز نصب شده ند.

هواپیما در سه کلاس تولید شده است که شامل سری 100، 300 و 400 که می  تواند  به ترتیب  37 ،50  و 78  را حمل کند  و در تمامی مدل ها یک راه رو   دارد که در هر سمت راه رو  دو صندلی در مجموع درهر ردیف چهار صندلی قرار دارد  . داش 8  هواپیما موفقی بود و تعداد زیادی  از ان فروخته شد. در دهه 1990 با افزایش قیمت نفت فروش زیاد کرد زیرا در مسیر های کوتاه با مسافر کم هزینه پرواز توربوپراپ بسیار کمتر بود از این رو در رقابت با جتهای منطقه ای در کلاس 40 تا 70 نفره که خود بمباردیه  از جمله  سازندگان انها بود شانس رقابت زیادی داشت ولی در سال های 2006  با کاهش قیمت نفت سفارش  این هواپیما و البته هواپیمای چون ای تی ار کاهش یافت  زیرا جت های منطقه ای از دید  شرکتها با در نظر گرفتن هزینه  پایین سوخت  کارایی بهتری داشتند . این شرکت تلاش بسیاری برای بهبود کارایی  موتور کرد و در کیو  400  نسخه ارتقا یافته سری 400 تلاش در کاهش 30 تا 60 درصدی مصرف سوخت  و افزایش سرعت  کرد  ولی باز هم هرگز همانند در هه 1980 و 1990 فروش زیادی انجام نداد.  یک ارزیابی شرکت بمباردیه  نشان  داد وقتی قیمت سوخت پایین است  که به پایین بودن قیمت نفت بر میگردد شرکت های در مسیر های   بالای  500 کیلومتر ترجیه میدهند از یک  جت استفاده  کننده زیرا زمان پرواز تقریبا  40% کمتر است ولی در مسیرهای  زیر 500 کیلومتر  با در نظر گرفت سرعت کروز  بیش از 650 کیلومتری کیو 400 ، این هواپیما میتواند رقیبی خوبی برای جتهای منطقه ای باشد

0184651

مدل های مختلف

داش8 سری 100

این نسخه  با ظرفیت  37 تا 40 نفر اولین سری توسعه  یافته این هواپیما بود که بین سالهای 1984 تا 1992  توسعه یافت  . هواپیما دارای  دو موتور پی دبلیو 120 و 121 بود که دارای  توان 1780 تا 2000 اسب بخار بود و از یک  ملخ چهار تیغه بهره  می برد . کابین دارای  دو نمایشگر رنگی تک منظوره برای هر خدمه بود  و  هواپیما می توانست   3210 لیتر سوخت حمل  کند که میتوانست  هواپیما را با سرعت کروز 500 کیلومتر بر ساعت به برد 1889 کیلومتری برساند. در مجموع 229 فروند از این نسخه تولید شد

سری 100
سری 100

داش8 سری 200

نسخه با ظرفیت مشابه سری قبل  ولی با موتور پی دبلیو  123 در دو سری سی و دی با قدرت 2054 اسب بخار . این نسخه  37 کیلومتر در ساعت سریعتر بود اگرچه بردش 100 کیلومتر کمتر بود  و  در سال 1995 توسعه یافت . در مجموع 105 فروند از ان ساخته شد

سری 200
سری 200

داش8 سری 300

نسخه کشیده تر به میزان  3.5 متر که میتواند تا 60 مسافر را حمل کند  . این نسخه دارای  موتور پی دبلیو 123 بی و ایی بود که دارای  قدرت 2300 تا 2500 اسب بخار  بود . این نسخه  از نظر برد و سرعت چندان با نسخه قبلی فرقی نمی کرد  (البته با برد 1554 کیلومتر کوتاه برد ترین بود). 267 فروند از این مدل ساخته شد

Bombardier_Dash8-300Q_InterSky_fr
سری 300
کابین سری 100 تا 300
کابین سری 100 تا 300

داش سری 400

 پیشرفته ترین  نسخه این هواپیما که همچنان  در حال تولید است. این هواپیما دارای 68 تا 80 نفر مسافر است و دارای  موتور قویتر پی دبلیو 150 با قدرتی معادل  5071 اسب بخار است که تقریبا دو برابر  نسخه های  قبلی است  وداری یک ملخ با شش تیغه کامپوزیت بوده   بدنه ان به میزان  هفت متر از سری 300 کشیده تر است. کابین پیشرفته تر با سه نمایشگر رنگی دارد و  سرعت ان به 667 کیلومتر با بیشترین مسافر می رسید  و برد ان نیز به رقم  2522 کیلومتر که البته افزایش سرعت و برد با افزایش  سوخت همراه بود. این نسخه  میتواند 6610 لیتر سوخت یعنی دو برابر نسخه های قبلی سوخت حمل کند. این نمونه که همکنون  از سریعترین توربوپراپ های  مسافربری  جهان است و برای  رقابت   جتهای  تجاری منطقه یا در برد کوتاه ساخته شده است . این نسخه  خود شامل چندین مدل است ولی بهترین ان که در بالا  به ان اشاره شد کیو-400 نام دارد

نسخه جدید  که در سال 2016 در مورد ان توسط شرکت صحبت  شده  کیو 400 سری NextGen است . این نسخه  در اینده برای جایگزین نمونه های فعلی خواهد امد  و دارای  مصرف بسیار  کمتر و هزینه تعمیر و نگهداری کم است و از کابین پیشرفته تری بهره خواهد برد

تا کنون 547 فروند از این نسخه  سفارش  داده شده که بیش از 500 فروند تحویل  مشتریان شده است و این نسخه  27 میلیون دلار قیمت دارد و در سال 2000 میلادی وارد خدمت شد است . سری  کیو400 در سال 2008 وارد خدمت شده است

کابین کیو400
کابین کیو400
سری کیو400
سری کیو400
کیو400
کیو400

نسخه نظامی

نسخه نظامی با نامE-9 برای نیروی هوایی امریکا بر اساس سری 100 ساخته شده که برای گشت هوایی کنترل قایق های غیر قانونی در خلیج مکزیک ساخته شده است. این نسخه  دارای یک  رادار جستجوی  360 درجه زیر بدنه از نوع AN/APS-143(V)-1 و برای کنترل مرزی به کار می رود

 تا کنون 1218 فروند از سری  های مختلف داش8 سفارش داده شده است

 در نقش اتش نشان
در نقش اتش نشان

مشخصات کیو400

ظرفیت:68 تا 90 مسافر

طول: 32 تر

بلندی:8.3 متر

بیشترین وزن برخاستن:29.2 تن

موتور: دو دستگاه موتور پرات اندویتنی 150 با توان 5071 اسب بخار بود

بیشترین سرعت:667 کیلومتر بر ساعت

برد:2522 کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

http://commercialaircraft.bombardier.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8

 

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن