هواپیمای بمباردیه داش ۸  ( Bombardier Dash 8)توسط شرکت دی هاویلند  کانادا طراحی شد  ولی با ادغام این شرکت در شرکت بمباردیه  امروز در این شرکت تولید می  شود. شرکت کانادایی بمباردیه یکی از موفق ترین شرکتهای هواپیما سازی جهان است که هواپیما  توربوپراپ   و جت های  زیر صد نفر تولید میکند و امروزه در کنار شرکت برزیلی امبرایر  بزرگترین شرکت سازنده هواپیماهای زیر صد نفره است و غول  صنایع  هوانوردی  در کلاس زیر  صد نفر. این شرکت محصولات پرفروش  و مشهور  بسیاری  دارد که از جمله جت ۵۰ نفره جی ار جی ۱۰۰ و ۲۰۰ و جت ۷۰ تا ۱۰۰ نفره سی ار جی ۹۰۰ و ۱۰۰۰ که هر دو روی هم حدود ۲۰۰۰ سفارش داشته اند. البته بمباردیه   به دلیل ساخت جت های تجاری  VIP  شهرت  بسیار دارد و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ جت منطقه  ای توسط این شرکت ساخته شده که  یکی از مشهور ترین ها جت گلوبال اکسپرس است که یک  جت قاره پیمای  ۱۳ نفره با برد  بیش از ۱۱۰۰۰ کیلومتر است

در دهه  ۱۹۷۰ شرکت دیهاویلند  کانادا روی  هواپیما چهار موتور توربو پراپ داش ۷ سرمایه گذاری کرده بود. این هواپیما دارای  توان ویژه ای برای نشست  و برخاست  کوتاه بود   و برای باندهای کوتاه مناطق شمال کانادا بسیار مناسب  . ولی از این هواپیما چندان استقبال نشد زیرا  یک هواپیمای  چهار موتوره برای  حمل ۵۰ نفر  بسیار هزینه تراش بود و تنها ۱۱۳ فروند نیز از ان ساخته شد

در سال ۱۹۸۰ دی هاویلند  به این نتیجه رسید که توان نشست  و برخاست کوتاه چندان هم مطلوب  نیست  و با حذف دو موتور  تلاش در کاهش هزینه  عملیات هواپیما کرد از این رو نسخه جدید داش ۸ توسعه یافت . هواپیما جدید در سال ۱۹۸۳ پرواز  کرد و در سال ۱۹۸۴ وارد خدمت شد

داش ۸ یک هواپیما توربوپراپ  دو موتوره مشابه  داش۷ است تنها دو موتور ان حذف شده است و دارای  بالی در بالای بدنه و دمی تی شکل دارد و ارابه های فرود بلندی که زیر غلاف ویژه زیر موتور بسته می شد . هواپیما دارای  دو درب سوار شدن در سمت چپ  بدنه یکی در جلو و دیگری  در عقب است و با داشتن پلکان روی درب نیاز به  پلکان فرودگاهی ندارد

0182992

هواپیما دارای  دو خدمه شامل خلبان و کمک خلبان است و در نسخه  های اولیه تولید  دست کم تا اواخر دهه ۹۸۰ دارای  کابینی با دو نمایشگر کوچک  به شکل روی هم  برای هر خدمه  بود ولی بعدها در نسخه های جدید دارای  پنچ  نمایشگر بزرگ شد و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریزی  شد

هواپیما دارای دو دستگاه موتور توربوپراپ  پرات اندوتنی کانادا سری  پی دبلیو ۱۰۰  البته در مدل های ۱۲۰،۱۲۳ و ۱۵۰ که بین ۱۷۰۰ تا ۵۲۰۰  اسب بخار  قدرت فراهم میکنند. این موتورها روی هواپیماهای   دیگر چون ای تی ار  و یا فوکر ۵۰ نیز نصب شده ند.

هواپیما در سه کلاس تولید شده است که شامل سری ۱۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ که می  تواند  به ترتیب  ۳۷ ،۵۰  و ۷۸  را حمل کند  و در تمامی مدل ها یک راه رو   دارد که در هر سمت راه رو  دو صندلی در مجموع درهر ردیف چهار صندلی قرار دارد  . داش ۸  هواپیما موفقی بود و تعداد زیادی  از ان فروخته شد. در دهه ۱۹۹۰ با افزایش قیمت نفت فروش زیاد کرد زیرا در مسیر های کوتاه با مسافر کم هزینه پرواز توربوپراپ بسیار کمتر بود از این رو در رقابت با جتهای منطقه ای در کلاس ۴۰ تا ۷۰ نفره که خود بمباردیه  از جمله  سازندگان انها بود شانس رقابت زیادی داشت ولی در سال های ۲۰۰۶  با کاهش قیمت نفت سفارش  این هواپیما و البته هواپیمای چون ای تی ار کاهش یافت  زیرا جت های منطقه ای از دید  شرکتها با در نظر گرفتن هزینه  پایین سوخت  کارایی بهتری داشتند . این شرکت تلاش بسیاری برای بهبود کارایی  موتور کرد و در کیو  ۴۰۰  نسخه ارتقا یافته سری ۴۰۰ تلاش در کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی مصرف سوخت  و افزایش سرعت  کرد  ولی باز هم هرگز همانند در هه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ فروش زیادی انجام نداد.  یک ارزیابی شرکت بمباردیه  نشان  داد وقتی قیمت سوخت پایین است  که به پایین بودن قیمت نفت بر میگردد شرکت های در مسیر های   بالای  ۵۰۰ کیلومتر ترجیه میدهند از یک  جت استفاده  کننده زیرا زمان پرواز تقریبا  ۴۰% کمتر است ولی در مسیرهای  زیر ۵۰۰ کیلومتر  با در نظر گرفت سرعت کروز  بیش از ۶۵۰ کیلومتری کیو ۴۰۰ ، این هواپیما میتواند رقیبی خوبی برای جتهای منطقه ای باشد

0184651

مدل های مختلف

داش۸ سری ۱۰۰

این نسخه  با ظرفیت  ۳۷ تا ۴۰ نفر اولین سری توسعه  یافته این هواپیما بود که بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲  توسعه یافت  . هواپیما دارای  دو موتور پی دبلیو ۱۲۰ و ۱۲۱ بود که دارای  توان ۱۷۸۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار بود و از یک  ملخ چهار تیغه بهره  می برد . کابین دارای  دو نمایشگر رنگی تک منظوره برای هر خدمه بود  و  هواپیما می توانست   ۳۲۱۰ لیتر سوخت حمل  کند که میتوانست  هواپیما را با سرعت کروز ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت به برد ۱۸۸۹ کیلومتری برساند. در مجموع ۲۲۹ فروند از این نسخه تولید شد

سری 100

سری ۱۰۰

داش۸ سری ۲۰۰

نسخه با ظرفیت مشابه سری قبل  ولی با موتور پی دبلیو  ۱۲۳ در دو سری سی و دی با قدرت ۲۰۵۴ اسب بخار . این نسخه  ۳۷ کیلومتر در ساعت سریعتر بود اگرچه بردش ۱۰۰ کیلومتر کمتر بود  و  در سال ۱۹۹۵ توسعه یافت . در مجموع ۱۰۵ فروند از ان ساخته شد

سری 200

سری ۲۰۰

داش۸ سری ۳۰۰

نسخه کشیده تر به میزان  ۳٫۵ متر که میتواند تا ۶۰ مسافر را حمل کند  . این نسخه دارای  موتور پی دبلیو ۱۲۳ بی و ایی بود که دارای  قدرت ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ اسب بخار  بود . این نسخه  از نظر برد و سرعت چندان با نسخه قبلی فرقی نمی کرد  (البته با برد ۱۵۵۴ کیلومتر کوتاه برد ترین بود). ۲۶۷ فروند از این مدل ساخته شد

Bombardier_Dash8-300Q_InterSky_fr

سری ۳۰۰

کابین سری 100 تا 300

کابین سری ۱۰۰ تا ۳۰۰

داش سری ۴۰۰

 پیشرفته ترین  نسخه این هواپیما که همچنان  در حال تولید است. این هواپیما دارای ۶۸ تا ۸۰ نفر مسافر است و دارای  موتور قویتر پی دبلیو ۱۵۰ با قدرتی معادل  ۵۰۷۱ اسب بخار است که تقریبا دو برابر  نسخه های  قبلی است  وداری یک ملخ با شش تیغه کامپوزیت بوده   بدنه ان به میزان  هفت متر از سری ۳۰۰ کشیده تر است. کابین پیشرفته تر با سه نمایشگر رنگی دارد و  سرعت ان به ۶۶۷ کیلومتر با بیشترین مسافر می رسید  و برد ان نیز به رقم  ۲۵۲۲ کیلومتر که البته افزایش سرعت و برد با افزایش  سوخت همراه بود. این نسخه  میتواند ۶۶۱۰ لیتر سوخت یعنی دو برابر نسخه های قبلی سوخت حمل کند. این نمونه که همکنون  از سریعترین توربوپراپ های  مسافربری  جهان است و برای  رقابت   جتهای  تجاری منطقه یا در برد کوتاه ساخته شده است . این نسخه  خود شامل چندین مدل است ولی بهترین ان که در بالا  به ان اشاره شد کیو-۴۰۰ نام دارد

نسخه جدید  که در سال ۲۰۱۶ در مورد ان توسط شرکت صحبت  شده  کیو ۴۰۰ سری NextGen است . این نسخه  در اینده برای جایگزین نمونه های فعلی خواهد امد  و دارای  مصرف بسیار  کمتر و هزینه تعمیر و نگهداری کم است و از کابین پیشرفته تری بهره خواهد برد

تا کنون ۵۴۷ فروند از این نسخه  سفارش  داده شده که بیش از ۵۰۰ فروند تحویل  مشتریان شده است و این نسخه  ۲۷ میلیون دلار قیمت دارد و در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد خدمت شد است . سری  کیو۴۰۰ در سال ۲۰۰۸ وارد خدمت شده است

کابین کیو400

کابین کیو۴۰۰

سری کیو400

سری کیو۴۰۰

کیو400

کیو۴۰۰

نسخه نظامی

نسخه نظامی با نامE-9 برای نیروی هوایی امریکا بر اساس سری ۱۰۰ ساخته شده که برای گشت هوایی کنترل قایق های غیر قانونی در خلیج مکزیک ساخته شده است. این نسخه  دارای یک  رادار جستجوی  ۳۶۰ درجه زیر بدنه از نوع AN/APS-143(V)-1 و برای کنترل مرزی به کار می رود

 تا کنون ۱۲۱۸ فروند از سری  های مختلف داش۸ سفارش داده شده است

 در نقش اتش نشان

در نقش اتش نشان

مشخصات کیو۴۰۰

ظرفیت:۶۸ تا ۹۰ مسافر

طول: ۳۲ تر

بلندی:۸٫۳ متر

بیشترین وزن برخاستن:۲۹٫۲ تن

موتور: دو دستگاه موتور پرات اندویتنی ۱۵۰ با توان ۵۰۷۱ اسب بخار بود

بیشترین سرعت:۶۶۷ کیلومتر بر ساعت

برد:۲۵۲۲ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

http://commercialaircraft.bombardier.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8

 

22+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar