در اواخر دهه ۱۹۵۰ انگلستان  خواهان یک بمب افکن اتمی جت بود که توان پرتاب دست کم یک بمب اتمی  را داشته باشد.سه کمپانی سه طرح را ارائه دادند که شامل بمب افکن ولکان، ویکتور و والینت بود. قرار بود تنها یکی از این سه بمب افکن وارد خدمت شود ولی در نهایت هر سه وارد خدمت شدند.

کمپانی هندلی پیچ از قبل از جنگ دوم جهانی برای نیروی هوایی بریتانیا بمب افکن میساخت .

 هندلی پیج هنگامی نیروی هوایی به این شرکت  دستور ساخت یک بمب افکن جدید  را داد به سرعت دست به کارشد و یک طرح بال حلالی   را به نیروی هوایی پیشنهاد داد.این بال حلال برای رسیدن هواپیما به سرعت صوت طراحی شده بود و هنلی پیج طرح را بر روی یک نسخه رادیو کنترل در سال ۱۹۴۸ ازمایش کرد با مشخص شدن امکان ساخت چنین طرحی در همان سال نیروی هوایی خواهان توسعه دو  پیش نمونه از این بمب افکن برای ازمایش شد. در نهایت با تغییر شکل بال به شکل پسگرا برای اینکه بال قبلی پیچیدکی زیادی داشت طرح جدیدی به وجود امد.

طرح ازمایشی جدید اچ پی-۸۰ نامیده شد  و در سال ۱۹۵۱ ساختن به پایان رسید و چندین ازمایش زمینی  را پشت سر گذاشت تا اینکه سرانجام در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۵۲ اولین پرواز خود را انجام داد و یک سال بعد در نمایشگاه هوایی انگلستان نیز حضور داشت ولی در نهایت ۱۸ ماه بعد از تولید به دلیل کنده  شدن سکان عمودی در یک پرواز سقوط کرد و همه  خدمه ان کشته شدند.

دومین پیش نمونه نیز در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۵۴ پرواز کرد ولی در همان سال ۱۹۵۲ دستور تولید  بمب افکن جدید که با نام ویکتور شناخته میشد داده شده بود(Handley Page Victor).

اولین هواپیما با نام ویکتور مدل بی ۱ در سال ۱۹۵۷ تحویل نیروی هوایی شد و سفارش اولیه ۲۵ فروند بود

پیش نمونه ویکتور سال 1953

پیش نمونه ویکتور سال ۱۹۵۳

ویکتور هواپیمای واقعا جالبی با ایرودینامیک جالبی بود.بدنه عمدتا الومینومی داشت . دارای بالی پسگرا با زاویه شکست  در قسمت جلو بال بود  و یک فلاپ  بزرگ یک تکه داشت. زیر هر بال  یک مخزن سوخت  ثابت قرار داشت .

دارای سه  ارابه فرود بود که ارابه فرود جلوی دو چرخ و دو ارابه فرود عقبی هر کدام هشت چرخ داشتند که زیر بالها جمع میشد.

هواپیما دارای چهار موتور توربوجت ارمسترانگ سیدلی اسپیهیر ۷- ۲۰۲ هر یک با توان ۱۱۰۰۰ پاوند بود که به صورت دو به دو  در ریشه هر بال نصب شده بود و ورودی هوا نیز در قسمت  جلوی ریشه بال قرار داشت.

دارای پنج خدمه است که شامل  دو خلبان، مهندس پرواز،  ناو بر و بمب انداز است . هماند  والکان  تنها خلبان و کمک خلبان دارای صندلی پرتاب شونده هستند و ما بقی خدمه تنها متکی به چتر برای خروج از بمب افکن هستند. خلبان و کمک خلبان در جلو قرار دارند که  توسط چند پنجره تقریبا کوچک به بیرون دید داشتند   و دو  خدمه دیگر در یک راهرو  در پشت سر انها قرار میگیرند که تنها به وسیله یک پنچره گرد کوچک به بیرون دید دارند و بمب انداز نیز در درون دماغه شیشه ای هواپیما جای داشت. خدمه از طریق یک درب در سمت راست بمب افکن  در پشت کابین خلبان وارد بمب افکن میشدند.

در زیر دماغه دارای محفظه ای برای قرار گیری رادار بود که به بمب افکن اجازه بمب باران راداری را می داد. رادار توان کشف هداف بزرگ مانند  کارخانه ها، ایستگاه  قطار و یا شهر ها را داشت  و گفته شده برد ان برای کشف یک شهر  ۱۵۰ کیلومتر است. این رادار اجازه بمب باران کور در شب را به بمب افکن میداد اگرچه سامانه برای بمب باران اتمی طراحی شده بود و دقت زیادی نداشت

همچمنین در قسمت عقب هواپیما یک سامانه جنگ الکترونیک برای ایجاد اختلال بر روی مکالمه خلبان شوروی با رادار زمینی  نصب شده بود. در واقع این سیستم بر روی ولکان نیز نصب شده بود و هدف گمراه کردن خلبانان شوروی بود که توسط  رادار زمینی  دستور می گرفتند . ولی در دهه ۱۹۶۰ با ورود شکاری های چون میگ۲۵ و سوخوی۱۵ با برد رادار بلند خلبان شوروی نیاز به ارتباط با رادار زمینی  نداشتند و از طرفی سامانه های خودکار وارد عمل شد که تصاویر  رادار زمینی به هواپیمای شکاری منتقل میشد.این سیستم اختلال در ولکان و ویکتور هرگز موثر نبود

ویکتور در حال افکندن 35 بمب 450 کیلوگرمی

ویکتور در حال افکندن ۳۵ بمب ۴۵۰ کیلوگرمی

دارای یک دهلیز داخلی دو درب در درون بدنه بود که می توانست  در نقش اتمی تا یک بمب اتمی  ۱٫۱ مگاتونی را حمل کند ویا در نقش متعارف  دست به حمل ۳۵ بمب ۴۵۰ کیلوگرمی بزند.بیشترین سرعت ویکتور ۱۰۰۹ کیلومتر بر ساعت بود ولی در حالت مسلح به سختی به ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید و برد ان با یک بمب اتمی   به  ۴۵۰۰ کیلومتر می رسید  و با برد انتقالی ۹۰۰۰ کیلومتر دوربردترین بمب افکنی  بود که  در تاریخ  انگلستان ساخته شده است  .

در مجموع ۵۰ فروند از نسخه بی۱ این بمب افکن  تا سال  ۱۹۶۱ ساخته شد که البته در خط تولید در ناحیه  شیشه کابین ، سکان عمودی و کابین دچار تغیراتی شدند.با خطر ناک شدن نفوذ در ارتفاء بالا  ویکتور در اسمان شوروی ، تعدادی از ویکتور ها به سامانه جنگ الکترونیک جدید و هشدار دهنده راداری تجهیز شدند ، ۲۴ فروند ویکتور نیز دچار تغیراتی در این ناحیه  شدند و در نهایت به انها نام بی۱ ای دادند.

هندلی پیج دست به ارتقائاتی در نسخه بی۱ زد که در نتیجه باعث ساخته شدن نسخه ب۲ بمب افکن ویکتور شد که در سال ۱۹۵۹ اولین پرواز خود را انجام داد که البته چند ماه بعد در ایرلند در طی ازمایشات از دست رفت

ویکتور ب۲ دارای چهار موتور اصلاح شده رولز ریس کانوی ۱۰۳ با قدرت ۱۷۲۵۰ پاوند رانش  مجهز شد که به شدت بر رانش به وزن ان افزود  و همچنین این نسخه دارای بال و دم کشیده تر بود.

این نسخه دارای یک توربین بادی برای تولید برق اضطراری شد و تمامی  انها در خط تولید به یک لوله سوختگیری هوایی در بالای سر کابین به شکل ثابت تجهیز شدند .

همجنین این نسخه دارای یک رادار ناوبری برای پرواز در ارتفاع پایین برای نفوذ به خاک شوروی داشت زیرا پرواز در ارتفاع بالا دیگر غیر ممکن بود. این رادار در زیر بدنه  به جای رادار تهاجمی در نسخه قبلی نصب شد

در زیر دماغه شیشه ای (زیر بدنه)  جلوی چرخ محل قرار گیری رادار است

در زیر دماغه شیشه ای (زیر بدنه) جلوی چرخ محل قرار گیری رادار است

۳۴  فروند ب۲ تا سال ۱۹۶۳ ساخته شد که ۲۱ فروند انها تا سال ۱۹۶۵ به ویکتور ب۲ ار تغییر کرد

این نسخه دارای موتور پرتوانتر کانور ۲۰۱ با قدرت ۲۰۶۰۰ پاوند رانش بود . این نسخه   در زیر هر بال دارای یک جایگاه خارجی برای حمل سلاح شد .هدف از این کار نصب پرتاب دو موشک اسکای بولت با توان حمل کلاهک اتمی بود که در نهایت برنامه موشک لغو شد  و ویکتور هرگزموشکی را حمل نکرد.

ویکتور همچون ولکان و والینت  به سرعت نقش اتمی خود را در اواخر دهه ۱۹۶۰ از دست داد که دلیل ان ورود موشک اتمی بالستیک بود.ولکان هرگز در هیچ نبردی به عنوان بمب افکن  شرکت نداشت و بمبی نیز به صورت عملیات نیفکند اگرچه در نقش دیگر به خوبی درخشید

تا پایان سال ۱۹۶۳ در مجموع ۸۶ فروند  ویکتور ساخته شد ولی ارتش انگلستان برنامه دیگر برای این هواپیما داشت که دلیل ان برد بالای ان بود

در سال ۱۹۶۴ نیروی هوایی انگلستان خواهان تغییر سریع بمب افکن ویکتور به سوخت رسان هوایی شد. به سرعت ۶ فروند ویکتور نسخه ب۱ای به دو غلاف شلنگی سوخترسان هوایی تجهیز شدند(یکی زیر هر بال)  و البته  همچنان نقش اتمی خود را نیز حفظ کرده بودند. این نسخه کا۱ بی نامیده شد.ازمایشات بسیار موفقیت امیز بود و از این رو دستور تغییر ۱۱ فروند دیگر ب۱ و ۱۴ فروند ب۱ ای  دیگر به تانکر داده شد که سری جدید  به غیر از یک غلاف سوخترسانی در زیر هر بال  دارای یک غلاف سوخترسانی  شلنگی درزیر بدنه نیز بود که توان سوخترسانی به ۳ غلاف به سه هواپیما را داشت. این نسخه ها به ترتیب کا.۱ و کا۱ ای نامیده شدند. عملکرد مناسب این نمونه باعث شد تا در دهه ۱۹۷۰ نیروی هوایی خواهان تعداد بیشتری از نسخه سوخت رسان از این نوع شد. نیروی هوایی انگلستان در اواخر دهه ۱۹۶۰ تنها یک دهه بعد از ورود به خدمت ویکتور میخواست  این نمونه را از خدمت خارج کند حتی نسخه ب۲ که کمتر از ده سال عمر داشت. بازرسی ها  نشان داده بود که برخی از انها دارای ترک در نایحه  بال شده اند و از این رو هندلی پیج دست به ارتقا نسخه ب۲ زد و در سال ۱۹۷۱ در مجموع ۲۴ فروند ویکتور ب۲ نیز به نسخه سوخت رسان تغییر کرد که به کا.۲ مشهور شدند. کا.۲ ها بر خلاف کا.۱ و کاو۱ ای توان هسته ای نداشتند و مخزن بمب انها با یک مخزن سوخت تعویض شده بود و در مجموع میتوانستند  ۷۵۰۰۰ لیتر سوخت حمل کند.

کی.1 در حال سوخت رسانی به دو جت لاینتینگ

کی.۱ در حال سوخت رسانی به دو جت لاینتینگ

تا سال ۱۹۷۵ تمامی نسخه های بمب افکن  از خدمت خارج شده و اسکادرانها ان به نسخه سوخت رسان تجهیز شدند.

در سال ۱۹۸۲ با اغاز درگیر بین ارژانتین و انگلستان بر سر فالکلند  ، ویکتور در نقش سوخت رسان وارد عمل شد. حتی قبل از اغاز جنگ نیز ویکتور دست به پرواز شناسایی  برای نقشه برداری از موقعیت جزیره کرد و با اغاز عملیات  دست به سوخت رسانی هوایی به بمب افکن ولکان برای بمب باران فرودگاه استنلی پورت زد.در این جنگ ولکان یک بار با بمب به  فرودگاه استنلی پورت حمله کرد و در یک عملیات دیگر نیز دست به پرواز با موشک شرایک برای سرکوب پدافند هوایی ارژانتین در جزیره زدند که تمامی پروازها با سوختگیری  هوایی همراه بود. در مجموع این هواپیماها ۶۰۰ پرواز در این جنگ انجام داد

در جنگ سال ۱۹۹۱ نیز با اغاز جنگ اول خلیج فارس  ویکتور دست به ۲۹۳ پرواز برای سوخت رسانی هوایی به تورنادو ها و جگوار های  انگلیسی درگیری در عملیات بر ضد عراق ضد و البته همچنین ویکتور به سی ۱۳۰ های انگلیسی که اعزم منطقه بودند نیز سوخت رسانی کرد

در نهایت اخرین دسته از  سوخترسان های ویکتور  در سال ۱۹۹۳ از خدمت خارج شد

مشخصات                                         هندلی پیج ویکتور
تولید کننده انگلستان، هندلی پیچ
تعداد خدمه ۵ خدمه
طول و ارتفاع ۳۵٫۰۵ متر و ۸٫۵۷ متر
وزن خالی ۴۰۴۶۸ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۱۰۰۹ کیلومتر بر ساعت
برد ۹۶۶۰ کیلومتر بدون سلاح
سقف پرواز ۱۷۰۰۰ متر
موتور چهار دستگاه موتور توربوجت ارمسترانگ سیدلی توان ۱۱۰۵۰ پاوند رانش در نسخه ب۱
رادار دارای رادار داپلر بمب باران
تسلیحات تا یک بمب اتم در انواع مختلف ویا ۳۵ بمب ۴۵۴ کیلوگرمی
تعداد تولید شده و قیمت ۸۶ فروند.

ترجمه:عبدالحمید تارخ

کی.2

کی.۲

56+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.