هواپیماهای بمب افکن

بمب افکن های بال پرنده ساخت نروث روپ

بمب افکن های بال پرنده ساخت نروث روپ

ترجمه و گرآوری : الیاس

مفهوم بال پرنده سال های قبل از آغاز جنگ جهانی دوم به ذهن مهندسین و طراحان هواپیما را به خود مشغول کرد .مگه میشه از بال پرنده رف زد ما اسمی از معروف ترین بمب افکن بال پرنده جنگ جهانی دوم هورتن هو 225 نامی نبرد .در مجموع تا 1 مارس 1944 سه پیش نمونه از این بمب افکن ساخته شد اما با برخورد به سال پایانی جنگ سرعت تکمیل آن کاهش پیدا کرد و در نهایت لغو شد .پس از جنگ جهانی دوم باقیمانده این پروژه از جنگ به موزه هوانوردی در آمریکا منتقل شد .

جک نورث روپ موسس شرکت نورث روپ در سال 1920 با مفهوم بال پرنده آشنا شد و علاقه خاصی نسبت به بال های پرنده پیدا میکندجک نورث روپ تحقیقات خود را بر روی بال های پرنده آغاز میکند و اولین نمونه بال پرنده خود را در 1929 به پرواز در آورد .نام اولین پروژه بال پرنده جک نورث روپ x-216h بود که یک هواپیما با محوریت بال پرنده بود که در انتهای خود دو دم کشیده دارای دو سکان عمودی داشتطی همین بازه زمانی بود که برادران هورتن پروژه خود برای بال پرنده آلمان را آغاز کرده بودند و اولین نمونه خود را آزمایش کردند .

Northrop x-216h

جک نورث روپ پروژه بال پرنده خود را ادامه داد و N-1m را ساخت .این مدل برخلاف مدل قبلی بدنه کشیده و بال عمودی نداشتاین مدل در 1940 اولین پرواز خود را انجام داد و یک نقطه عطف در تحقیقات جک نورث روپ بود.گرچه موفقیت N-1m جک نورث روپ را رازی نکرد اما او را امیدوار کرد تا نمونه بعدی خود را بسازد و این بار 2 سال بعد N-9m را ساخت و به پرواز در آورد .

Northrop n-1m
جک روپ که به تازگی شرکت خود را تاسیس کرده به سوی رویای خود یعنی ساخت یک بال پرنده کامل حرکت میکنددر این زمان جک نورث روپ از تکنولوژی ها و تکنیک های جدید همچون تونل باد استفاده میکندجک نورث روپ با استفاده از نتایج بدست آمده از آزمایشات تونل باد پیکره هواپیما خود را بار ها بار ها اصلاح میکند تا به نتیجه دلخواه برسد و در نهایت موفق میشودوی اولین بال پرنده کامل خود را بانام Northrop n-1m در سال 1940 بر فراز دریاچه خشک شده در کالیفرنیا به پرواز در می آورد
ابتدا هواپیما از 2 موتور چهار سیلندر لایکومینگ 0-145 با قدرت 65 اسب بخار استفاده میکرد. که جک نورث روپ به سرعت متوجه عدم کارایی این نوع موتور و قدرتمند کم آنها شد و آنها را با 2 موتور فرانکلین 6AC-264F2 تعویض کرد که هرکدام قدرتی معادل 120 اسب بخار تولید میکردند.کل هواپیما از چوب و تخته سه لا ساخته شده بود و وزن خالی معادل 1814 کیلوگرم داشت
طول دو سر بال آن برابر.11/6 متر
طول بدنه 5/2 متر
ارتفاع 1/5 متری داشت
علاوه بر آن
دارای حد اکثر سرعت 322 کیلومتر در ساعت و سطح بال معادل 33 متر مربع و محدوده پروازی معادل 438 کیلومتری داشت.

(بر خلاف دیدگاه همگان که بال پرنده از المان نازی به امریکا امد به خوبی مشخص است که جک نروث روپ حتی قبل از به روی کار امدن نازی ها روی بال پرنده کار میکرد  و زودتر از انها دست به ساخت و به پرواز در اوردن یک بال پرنده زد)

Northrop n-1m

Northrop n-9m
علی رغم موفقیت هایی که n-1m بدست آورد اما باعث رضایت جک نورث روپ نشد و اورا جهت ساخت یک نمونه جدید ترغیب کردنمونه جدید کمی از n-1m بزرگتر بود
نمونه جدید بر خلاف n-1m که کاملا از چوب ساخته شده بود ، دارای اسکلت اصلی از جنس لوله های فلزی که به یک دیگر جوش داده شده بودن بود و باقی بدنه جهت کاهش وزن همانند n-1m از چوب ساخته شده بود.اولین نمونه در سال 1942 به پرواز درآمد.4 نمونه از n-1m ساخته شد و رضایت جک نورث روپ را به همراه داشت
ابتدا در سه پیش نمونه اول از 2 موتور موناسکو c6s-4 با قدرت 275 اسب بخار استفاده میکرد که در جریان آزمایشات یکی از نمونه های سقوط میکند و خلبان آن کشته میشود .
در نمونه چهارم از 2 موتور فرانکلین xo-540-7 با قدرت 300 اسب بخار استفاده شد
هواپیما دارای
طول بدنه 5/4 متر
طول دو سر بال 18/3 متر
ارتفاع 2 متر
سطح بال 45/5 متر مربع بود همچنین
وزن خالی 3670 کیلوگرم
حد اکثر سرعت 415 کیلومتر در ساعت
و برد پروازی 800 کیلومتری داشت

Northrop n-9m

جک نورث روپ از نتایج n-9m نیز رازی بود و چهار نمونه از آن را برای آزمایشات خود ساخت . که یکی از آنها سقوط کرد و از دست رفت،اما جک نورث روپ در این زمان که آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شده و دیگر پولی برای ادامه تحقیقات خود دریافت نمی کند مدتی پروژه را به تاخیر می اندازد اما در سال 1944 مجدد پروژه کلید می خورد.اینبار جک نورث روپ پیشنهادی جسورانه میگیرد و برای طرح جدید خود موتور جت را بکار میگیرد.بال پرنده جدید نورث روپ در 1945 تغریبا تکمیل میشود و این هواپیما با نام XP-79 شناخته می‌شود

Northrop xp-79
تا پیش از این تمام طرح های جک نورث روپ جهت تحقیق و پژوهش در خصوص بال های برنده بود .نورث روپ ایکس پی-79 اولین اقدام جک نورث روپ جهت یک بال پرنده نظامی بود .جک نورث روپ بال پرنده خود را بر اساس n-1m و n-9m طراحی کرد و هدف آن جهت رهگیر-بمب افکن بود .اما این اقدام تنها نبود .
ایکس پی-79 اولین بال پرنده جک نورث روپ با موتور توربو جت نیز بود .هواپیما از آلومینیم ساخته شده بود و بدنه بجای جوش به هم پرچ شده بود.تحقیقات اولیه یک بال پرنده رهگیر-بمب افکن در سال 1942 آغاز شد و اولین نمونه آن در سپتامبر 1945 تکمیل و ساخته شد و در 12 سپتامبر 1945 برای اولین بار به پرواز درآمد و اما پرواز آن 15 دقیقه بیشتر طول نکشید و هواپیما بخاطر افزایش فشار جی با یک چرخش سریع سقوط کرد و خلبان آن کشته شد
بعد از این سقوط ساخت نمونه دوم کنسل شد و پروژه لغو شد.هواپیما از دو موتور توربو جت ویستینگهاوس بی-19 (ج-30) هرکدام با قدرت 1150 پوند استفاده می کرد.
دارای وزن خالی 2648 کیلوگرم و حداکثر وزن برخاستن 3932 کیلوگرم بود.دارای حداکثر سرعت 880 کیلومتر در ساعت و نرخ صعود 1829 متر در دقیقه و احد اکثر ارتفاع پروازی 12200 متر بود
دارای یک خدمه
طول بدنه 4/26 متر
طول دو سر بال 11/58 متر
ارتفاع 2/31 متر
قرار بر استفاده از 4 مسلسل برواینگ ام 2 با کالیبر 12/7 بود که هرگز انجام نشد.
یک شکست برای جک نورث روپ رقم می خورد اما این پایان طرح بال های پرنده جک نورث روپ نبود.

tmp_12164-1280px-Northrop_XP-79675763995
Northrop xp-79

در همین بازه زمانی جنگ جهانی دوم بود که در اروپا خطر آلمان بیشتر از پیش شده بود و آمریکا احساس خطر کرد . در این وضع نیروی سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده مجدد به دنبال یک بمب افکن دور برد رفت در این زمان بود که پروژه بال پرنده جک نورث روپ مورد توجه قرار گرفت و به وی دستور ساخت یک نمونه بزرگ برای نقش بمب افکن داده شد.

این پروژه بسیار بزرگتر از پروژه های قبلی بود و جک نورث روپ این بمب افکن جدید را بر اساس دو نمونه بال پرنده موفق پیشین خود N-1m و N-9m طراحی کرد .

شاید برای شما سوالی پیش بیاید
که چرا بال پرنده ؟
در جواب باید بگم : چون بال های پرنده نسبت به هواپیما های عادی دارای نیروی کشش کمتری هستند که باعث کاهش نیروی مورد نیاز برای پرواز در نتیجه کاهش مصرف سوخت و افزایش برد عملیاتی را در پی داشت . همچنین به علت نداشتن سکان عمودی نیروی پسا کمتری تولید میکرد و حجم بالای بال باعث جا گیری بیشتر سوخت و مهمات میشد
اما بال های پرنده یک مشکل ذاتی دارند که آن پایداری این نوع هواپیما ها در آسمان است.بال پرنده علیرغم کارایی مناسب بسیار ناپایدار است و این امر مشکل اساسی برای پژوهشگران عرصه بال پرنده و خلبان های این گونه هواپیما ها بود .

پروژه جدید جک نورث روپ به نام وای بی-35 شناخته می‌شود در زمان خود بزرگترین بال پرنده ساخته شده تا آن زمان بود.
سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده خود استاندارد هایی برای بمب افکن جدید مطرح کرد از جمله داشت برد 10000 مایلی ( کمی بیشتر از 16000 کیلومتر ) و توانایی حمل 10000 پوند بمب (کمی بیشتر از 4/5 تن) و توانایی رسیدن به سرعت 450 مایل (724 کیلومتر) در ساعت و ارتفاع پروازی 45000 فوت (13/7 کیلومتر) ، را داشته باشد.

Northrop yb-35

سفارش اول این بمب افکن در سال 1941 به شرکت کانویر و پروژه وای بی-36 داده شد اما پروژه بال پرنده نیز نظر سپاه تفنگداران نیروی هوایی را جلب میکند و در نهایت پروژه بمب افکن بال پرنده نیز برای این وظیفه انتخاب می شود .اما هردو پروژه به جنگ نمی رسند وبعد از جنگ تکمیل میشوند .وای بی-35 اولین پرواز خود را در 25 ژوئن 1946 انجام داد  و وای بی-36 اولین پرواز خود را در 8 اوت 1946 انجام داد .

tmp_22476-2015-2267616748143

دو نمونه اولیه ساخته شده از وای بی-35 عمل کرد خوبی را به نمایش میگذارند و جک نورث روپ و سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده را برای ساخت نمونه های بیشتر ترغیب میکنند .
در نهایت سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات به جک نورث روپ دستور ساخت 13 پیش نمونه دیگر از وای بی-35 می دهند اما در نهایت پروژه ساخت بمب افکن استراتژیک بلند برد به شرکت کانویر و هواپیما بی-36 داده می شود .اما این اتفاق باعث خواموش شدن پروژه بال پرنده نشد بلکه نتایج امید وار کننده وای بی-35 باعث ادامه پروژه شد .وای بی-35 برای انجام عملیات های طولانی دارای تخت خواب برای خدمه بود همچنین یک کابین تحت فشار برای خدمه برای پرواز در ارتفاع بالا نیز در اختیار داشت .همچنین دارای شش دهلیز برای ذخیره بمب بود .این هواپیما به تنهایی در آسمان یک دژ پرنده بود و به 20 مسلسل براونینگ ام3 (12.7 میلیمتری) برای دفاع از خود مجهز بود .این بمب افکن دارای 9 خدمه شامل خلبان ، کمک خلبان ، مسئول بمب باران ، ناوبر ، مسئول رادیو و سه مسلسل چی بوددارای دو موتور پرات و ویتنی R-4360-17 و دو موتور پرات و ویتنی R-4360-21 بود .

دارای وزن خالی 40600 کیلوگرم و حد اکثر وزن برخاستن 95000 کیلوگرم بود و توانایی رسیدن به حد اکثر سرعت 632 کیلومتر در ساعت و حد اکثر ارتفاع 12100 متری و حد اکثر برد 13100 کیلومتر را داشت و دارای نرخ صعود 190 متر در دقیقه بود

این بمب افکن 16 متر طول ، 52 متر عرض (دو نوک بال) ، 6 متر ارتفاع و دارای سطح بال 371/6 مترمربع بود

خود وای بی-35 دارای مدل های گوناگونی بود

نمونه yb-49 که به جای موتور پیستونی از موتور توربو جت استفاده میکرد و نمونه EB-35b که در این نمونه از موتور توربوپراپ به جای موتور پیستونی استفاده میکرد و نمونه B2T که یک نسخه برای نیروی دریایی بود .

Northrop EB-35b

نورث روپ وای بی-49 درواقع همان وای بی-35 بود که طی یک طرح مجهز به موتور توربو جت شده بود .

در سال 1946 موفقیت پرواز و تست های وای بی-35 مسئولان سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده را رازی میکند اما آنها به این نتیجه رسیده بودند که آینده مطلق به موتور های جت خواهد بود از این رو خواهان همان وای بی-35 اما با موتور توربو جت شدند .از این رو تعدادی از وای بی-35 با تغییراتی در ساختار بال ها  آماده پذیرش موتور های توربو جت شد.این مدل با نام وای بی-49 شناخته میشود .

Northrop yb-49

اولین وای بی-49 در سال 1947 به پرواز درآمد
در ابتدا نتایج رضایت بخش بود و دستور تغیر تعداد بیشتری وای بی-35 به وای بی-49 داده شد
وای بی-49 نسبت به وای بی-35 ، 500 کیلوگرم سبکتر بود و وزن خالی معادل 40100 کیلوگرم داشت و توانایی برخاستن با حد اکثر وزن 88000 کیلوگرم را داشت که 7000 کیلوگرم کمتر از وای بی-35 بود .
اما وای بی-49 از 8 موتور توربو جت آلیسون/جنرال الکتریک J35-A-5 که هر کدام نیرویی معادل 4000 پوند تولید میکردند و این باعث افزایش سرعت ، برد ، نرخ صعود و ارتفاع پروازی بمب افکن شده بود
حد اکثر سرعت بمب افکن 793 کیلومتر در ساعت
حد اکثر برد 16000 کیلومتر
نرخ صعود 1145 متر در دقیقه
و حد اکثر ارتفاع پروازی بمب افکن 14000 متر
رسیده بود
ابعاد و سطح بال وای بی-49 تغریبا مشابه وای بی-35 بود و اما در بمب افکن تغییرات فراوانی دیده بود . خدمه از 9 نفر به 7 نفر
و تعداد مسلسل ها از 20 تا به 4 تا کاهش پیدا کرده بود

yb49-2_300

Northrop yb-49
همان طور که گفته شد ابتدا نتایج تست های وای بی-49 رضایت بخش بود تا اینکه در 5 ژوئن 1948 یکی از نمونه های وای بی-49 به همراه 5 نفر خدمه جهت انجام یک تست به پرواز در آمد

هواپیما در ابتدا پروازی رضایت بخش داشت اما ناگهان در حالی که هواپیما از ارتفاع 40000 به حالت کاهش ارتفاع رفته بود ، بخشی از بدنه کنده می شود و هواپیما تعادل خود را از دست می هد . هواپیما در آسمان متلاشی می‌شود و لاشه آن با سرعت زیاد به زمین بر خورد می کنند و هر 5 خدمه آن کشته میشوند .

فاجعه‌ای دیگر برای رویای جک نورث روپ
پروژه پس از سقوط به حالت تعلیق میرود و درنهایت پس از گذشت چند هفته بخش بمب افکن پروژه لغو میشود.

111024-f-jw307-004

tmp_12164-YB-49-scrap(2)-756153154
بقایای yb-49 سقوط کرده
tmp_12164-YB-48-wing_tip(2)1122631410
بقایای yb-49 سقوط کرده

tmp_22476-yb-49_capitol2060476097

وای بی-49 نمونه‌ای دیگر نیز داشت که با نام وای آر بی-49 ای (YRB-49A) شناخته می شود که نمونه شناسایی وای بی-49 بود این پروژه نیز در سال 1953 لغو شد .

اما این پایانی برای بال پرنده در آمریکا نبود و در واقع آزمایشات و ابداعات جک نورث روپ راه را برای بمب افکن بی-2 اسپریت باز کرد.

tmp_12164-images(3)508001175

مشخصات کلی بال های پرنده جک نورث روپ

Northrop

x-216h

Northrop

n-1m

Northrop

n-9m

Northrop

xp-79

Northrop

yb-35

Northrop

yb-49

طول بدنه

5.46 متر

5.4 متر

4.26 متر

16.2 متر

16 متر

طول دو سر بال

11.79 متر

18.3 متر

11.58 متر

52.2 متر

52.4 متر

ارتفاع

1.5 متر

2 متر

2.31 متر

6 متر

6.2 متر

سطح بال

33 متر مربع

45.5 متر مربع

25.8 متر مربع

371.6 مترمربع

371.6 مترمربع

حداکثر ارتفاع پروازی

1219 متر

6550 متر

12200 متر

12100 متر

14000 متر

حراکثر برد

483 کیلومتر

805 کیلومتر

13100 کیلومتر

16000 کیلومتر

وزن خالی

1769 کیلوگرم

2670 کیلوگرم

2648 کیلوگرم

40600 کیلوگرم

40100 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاستن

3902 کیلوگرم

6326 کیلوگرم

3932 کیلوگرم

95000 کیلوگرم

88000 کیلوگرم

قدرت

2* موتور پیستونی لایکومینگ

۰-۱۴۵ با قدرت ۶۵ اسب بخار

تعویض با

2* موتور پیستونی فرانکلین

6AC-264F2

با قدرت 120 اسب بخار

2* موتور پیستونی موناسکو c6s-4

با قدرت ۲۷۵ اسب بخار

تعویض با

2* موتور فرانکلین

xo-540-7

با قدرت ۳۰۰ اسب بخار

2* موتور توربو جت ویستینگهاوس

بی-۱۹ (جی-۳۰)

با قدرت ۱۱۵۰ پوند

 2* موتور پرات و ویتنی

R-4360-17

و

2* موتور پرات و ویتنی R-4360-21

هر دونوع دارای قدرت 3000 اسب بخار

8* موتور توربو جت آلیسون/جنرال الکتریک

J35-A-5

با قدرت ۴۰۰۰ پوند

حداکثر سرعت

332 کیلومتر در ساعت

415 کیلومتر در ساعت

880 کیلومتر در ساعت

632 کیلومتر درر ساعت

793 کیلومتر در ساعت

نرخ صعود

1829 متر در دقیقه

190 متر در دقیقه

1145 متر در دقیقه

تسلیحات

0

0

0

قرار بر استفاده از ۴ مسلسل برواینگ ام ۲ (۱۲٫۷ میلیمتری) بود که هرگز انجام نشد

20* مسلسل براونینگ ام۳ (۱۲٫۷ میلیمتری)

و

23210 کیلوگرم بمب

4* مسلسل براونینگ ام۳ (۱۲٫۷ میلیمتری)

و

14500 کیلوگرم بمب

خدمه

1

1

1

1

9

7

منابع
http://www.militaryfactory.com

http://www.joebaugher.com

http://www.popsci.com

http://www.check-six.com

http://www.historynet.com

https://airandspace.si.edu

https://airandspace.si.edu

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن