ترجمه و گرآوری : الیاس

مفهوم بال پرنده سال های قبل از آغاز جنگ جهانی دوم به ذهن مهندسین و طراحان هواپیما را به خود مشغول کرد .مگه میشه از بال پرنده رف زد ما اسمی از معروف ترین بمب افکن بال پرنده جنگ جهانی دوم هورتن هو ۲۲۵ نامی نبرد .در مجموع تا ۱ مارس ۱۹۴۴ سه پیش نمونه از این بمب افکن ساخته شد اما با برخورد به سال پایانی جنگ سرعت تکمیل آن کاهش پیدا کرد و در نهایت لغو شد .پس از جنگ جهانی دوم باقیمانده این پروژه از جنگ به موزه هوانوردی در آمریکا منتقل شد .

جک نورث روپ موسس شرکت نورث روپ در سال ۱۹۲۰ با مفهوم بال پرنده آشنا شد و علاقه خاصی نسبت به بال های پرنده پیدا میکندجک نورث روپ تحقیقات خود را بر روی بال های پرنده آغاز میکند و اولین نمونه بال پرنده خود را در ۱۹۲۹ به پرواز در آورد .نام اولین پروژه بال پرنده جک نورث روپ x-216h بود که یک هواپیما با محوریت بال پرنده بود که در انتهای خود دو دم کشیده دارای دو سکان عمودی داشتطی همین بازه زمانی بود که برادران هورتن پروژه خود برای بال پرنده آلمان را آغاز کرده بودند و اولین نمونه خود را آزمایش کردند .

Northrop x-216h

جک نورث روپ پروژه بال پرنده خود را ادامه داد و N-1m را ساخت .این مدل برخلاف مدل قبلی بدنه کشیده و بال عمودی نداشتاین مدل در ۱۹۴۰ اولین پرواز خود را انجام داد و یک نقطه عطف در تحقیقات جک نورث روپ بود.گرچه موفقیت N-1m جک نورث روپ را رازی نکرد اما او را امیدوار کرد تا نمونه بعدی خود را بسازد و این بار ۲ سال بعد N-9m را ساخت و به پرواز در آورد .

Northrop n-1m
جک روپ که به تازگی شرکت خود را تاسیس کرده به سوی رویای خود یعنی ساخت یک بال پرنده کامل حرکت میکنددر این زمان جک نورث روپ از تکنولوژی ها و تکنیک های جدید همچون تونل باد استفاده میکندجک نورث روپ با استفاده از نتایج بدست آمده از آزمایشات تونل باد پیکره هواپیما خود را بار ها بار ها اصلاح میکند تا به نتیجه دلخواه برسد و در نهایت موفق میشودوی اولین بال پرنده کامل خود را بانام Northrop n-1m در سال ۱۹۴۰ بر فراز دریاچه خشک شده در کالیفرنیا به پرواز در می آورد
ابتدا هواپیما از ۲ موتور چهار سیلندر لایکومینگ ۰-۱۴۵ با قدرت ۶۵ اسب بخار استفاده میکرد. که جک نورث روپ به سرعت متوجه عدم کارایی این نوع موتور و قدرتمند کم آنها شد و آنها را با ۲ موتور فرانکلین ۶AC-264F2 تعویض کرد که هرکدام قدرتی معادل ۱۲۰ اسب بخار تولید میکردند.کل هواپیما از چوب و تخته سه لا ساخته شده بود و وزن خالی معادل ۱۸۱۴ کیلوگرم داشت
طول دو سر بال آن برابر.۱۱/۶ متر
طول بدنه ۵/۲ متر
ارتفاع ۱/۵ متری داشت
علاوه بر آن
دارای حد اکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت و سطح بال معادل ۳۳ متر مربع و محدوده پروازی معادل ۴۳۸ کیلومتری داشت.

(بر خلاف دیدگاه همگان که بال پرنده از المان نازی به امریکا امد به خوبی مشخص است که جک نروث روپ حتی قبل از به روی کار امدن نازی ها روی بال پرنده کار میکرد  و زودتر از انها دست به ساخت و به پرواز در اوردن یک بال پرنده زد)

Northrop n-1m

Northrop n-9m
علی رغم موفقیت هایی که n-1m بدست آورد اما باعث رضایت جک نورث روپ نشد و اورا جهت ساخت یک نمونه جدید ترغیب کردنمونه جدید کمی از n-1m بزرگتر بود
نمونه جدید بر خلاف n-1m که کاملا از چوب ساخته شده بود ، دارای اسکلت اصلی از جنس لوله های فلزی که به یک دیگر جوش داده شده بودن بود و باقی بدنه جهت کاهش وزن همانند n-1m از چوب ساخته شده بود.اولین نمونه در سال ۱۹۴۲ به پرواز درآمد.۴ نمونه از n-1m ساخته شد و رضایت جک نورث روپ را به همراه داشت
ابتدا در سه پیش نمونه اول از ۲ موتور موناسکو c6s-4 با قدرت ۲۷۵ اسب بخار استفاده میکرد که در جریان آزمایشات یکی از نمونه های سقوط میکند و خلبان آن کشته میشود .
در نمونه چهارم از ۲ موتور فرانکلین xo-540-7 با قدرت ۳۰۰ اسب بخار استفاده شد
هواپیما دارای
طول بدنه ۵/۴ متر
طول دو سر بال ۱۸/۳ متر
ارتفاع ۲ متر
سطح بال ۴۵/۵ متر مربع بود همچنین
وزن خالی ۳۶۷۰ کیلوگرم
حد اکثر سرعت ۴۱۵ کیلومتر در ساعت
و برد پروازی ۸۰۰ کیلومتری داشت

Northrop n-9m

جک نورث روپ از نتایج n-9m نیز رازی بود و چهار نمونه از آن را برای آزمایشات خود ساخت . که یکی از آنها سقوط کرد و از دست رفت،اما جک نورث روپ در این زمان که آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شده و دیگر پولی برای ادامه تحقیقات خود دریافت نمی کند مدتی پروژه را به تاخیر می اندازد اما در سال ۱۹۴۴ مجدد پروژه کلید می خورد.اینبار جک نورث روپ پیشنهادی جسورانه میگیرد و برای طرح جدید خود موتور جت را بکار میگیرد.بال پرنده جدید نورث روپ در ۱۹۴۵ تغریبا تکمیل میشود و این هواپیما با نام XP-79 شناخته می‌شود

Northrop xp-79
تا پیش از این تمام طرح های جک نورث روپ جهت تحقیق و پژوهش در خصوص بال های برنده بود .نورث روپ ایکس پی-۷۹ اولین اقدام جک نورث روپ جهت یک بال پرنده نظامی بود .جک نورث روپ بال پرنده خود را بر اساس n-1m و n-9m طراحی کرد و هدف آن جهت رهگیر-بمب افکن بود .اما این اقدام تنها نبود .
ایکس پی-۷۹ اولین بال پرنده جک نورث روپ با موتور توربو جت نیز بود .هواپیما از آلومینیم ساخته شده بود و بدنه بجای جوش به هم پرچ شده بود.تحقیقات اولیه یک بال پرنده رهگیر-بمب افکن در سال ۱۹۴۲ آغاز شد و اولین نمونه آن در سپتامبر ۱۹۴۵ تکمیل و ساخته شد و در ۱۲ سپتامبر ۱۹۴۵ برای اولین بار به پرواز درآمد و اما پرواز آن ۱۵ دقیقه بیشتر طول نکشید و هواپیما بخاطر افزایش فشار جی با یک چرخش سریع سقوط کرد و خلبان آن کشته شد
بعد از این سقوط ساخت نمونه دوم کنسل شد و پروژه لغو شد.هواپیما از دو موتور توربو جت ویستینگهاوس بی-۱۹ (ج-۳۰) هرکدام با قدرت ۱۱۵۰ پوند استفاده می کرد.
دارای وزن خالی ۲۶۴۸ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاستن ۳۹۳۲ کیلوگرم بود.دارای حداکثر سرعت ۸۸۰ کیلومتر در ساعت و نرخ صعود ۱۸۲۹ متر در دقیقه و احد اکثر ارتفاع پروازی ۱۲۲۰۰ متر بود
دارای یک خدمه
طول بدنه ۴/۲۶ متر
طول دو سر بال ۱۱/۵۸ متر
ارتفاع ۲/۳۱ متر
قرار بر استفاده از ۴ مسلسل برواینگ ام ۲ با کالیبر ۱۲/۷ بود که هرگز انجام نشد.
یک شکست برای جک نورث روپ رقم می خورد اما این پایان طرح بال های پرنده جک نورث روپ نبود.

tmp_12164-1280px-Northrop_XP-79675763995

Northrop xp-79

در همین بازه زمانی جنگ جهانی دوم بود که در اروپا خطر آلمان بیشتر از پیش شده بود و آمریکا احساس خطر کرد . در این وضع نیروی سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده مجدد به دنبال یک بمب افکن دور برد رفت در این زمان بود که پروژه بال پرنده جک نورث روپ مورد توجه قرار گرفت و به وی دستور ساخت یک نمونه بزرگ برای نقش بمب افکن داده شد.

این پروژه بسیار بزرگتر از پروژه های قبلی بود و جک نورث روپ این بمب افکن جدید را بر اساس دو نمونه بال پرنده موفق پیشین خود N-1m و N-9m طراحی کرد .

شاید برای شما سوالی پیش بیاید
که چرا بال پرنده ؟
در جواب باید بگم : چون بال های پرنده نسبت به هواپیما های عادی دارای نیروی کشش کمتری هستند که باعث کاهش نیروی مورد نیاز برای پرواز در نتیجه کاهش مصرف سوخت و افزایش برد عملیاتی را در پی داشت . همچنین به علت نداشتن سکان عمودی نیروی پسا کمتری تولید میکرد و حجم بالای بال باعث جا گیری بیشتر سوخت و مهمات میشد
اما بال های پرنده یک مشکل ذاتی دارند که آن پایداری این نوع هواپیما ها در آسمان است.بال پرنده علیرغم کارایی مناسب بسیار ناپایدار است و این امر مشکل اساسی برای پژوهشگران عرصه بال پرنده و خلبان های این گونه هواپیما ها بود .

پروژه جدید جک نورث روپ به نام وای بی-۳۵ شناخته می‌شود در زمان خود بزرگترین بال پرنده ساخته شده تا آن زمان بود.
سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده خود استاندارد هایی برای بمب افکن جدید مطرح کرد از جمله داشت برد ۱۰۰۰۰ مایلی ( کمی بیشتر از ۱۶۰۰۰ کیلومتر ) و توانایی حمل ۱۰۰۰۰ پوند بمب (کمی بیشتر از ۴/۵ تن) و توانایی رسیدن به سرعت ۴۵۰ مایل (۷۲۴ کیلومتر) در ساعت و ارتفاع پروازی ۴۵۰۰۰ فوت (۱۳/۷ کیلومتر) ، را داشته باشد.

Northrop yb-35

سفارش اول این بمب افکن در سال ۱۹۴۱ به شرکت کانویر و پروژه وای بی-۳۶ داده شد اما پروژه بال پرنده نیز نظر سپاه تفنگداران نیروی هوایی را جلب میکند و در نهایت پروژه بمب افکن بال پرنده نیز برای این وظیفه انتخاب می شود .اما هردو پروژه به جنگ نمی رسند وبعد از جنگ تکمیل میشوند .وای بی-۳۵ اولین پرواز خود را در ۲۵ ژوئن ۱۹۴۶ انجام داد  و وای بی-۳۶ اولین پرواز خود را در ۸ اوت ۱۹۴۶ انجام داد .

tmp_22476-2015-2267616748143

دو نمونه اولیه ساخته شده از وای بی-۳۵ عمل کرد خوبی را به نمایش میگذارند و جک نورث روپ و سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده را برای ساخت نمونه های بیشتر ترغیب میکنند .
در نهایت سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات به جک نورث روپ دستور ساخت ۱۳ پیش نمونه دیگر از وای بی-۳۵ می دهند اما در نهایت پروژه ساخت بمب افکن استراتژیک بلند برد به شرکت کانویر و هواپیما بی-۳۶ داده می شود .اما این اتفاق باعث خواموش شدن پروژه بال پرنده نشد بلکه نتایج امید وار کننده وای بی-۳۵ باعث ادامه پروژه شد .وای بی-۳۵ برای انجام عملیات های طولانی دارای تخت خواب برای خدمه بود همچنین یک کابین تحت فشار برای خدمه برای پرواز در ارتفاع بالا نیز در اختیار داشت .همچنین دارای شش دهلیز برای ذخیره بمب بود .این هواپیما به تنهایی در آسمان یک دژ پرنده بود و به ۲۰ مسلسل براونینگ ام۳ (۱۲٫۷ میلیمتری) برای دفاع از خود مجهز بود .این بمب افکن دارای ۹ خدمه شامل خلبان ، کمک خلبان ، مسئول بمب باران ، ناوبر ، مسئول رادیو و سه مسلسل چی بوددارای دو موتور پرات و ویتنی R-4360-17 و دو موتور پرات و ویتنی R-4360-21 بود .

دارای وزن خالی ۴۰۶۰۰ کیلوگرم و حد اکثر وزن برخاستن ۹۵۰۰۰ کیلوگرم بود و توانایی رسیدن به حد اکثر سرعت ۶۳۲ کیلومتر در ساعت و حد اکثر ارتفاع ۱۲۱۰۰ متری و حد اکثر برد ۱۳۱۰۰ کیلومتر را داشت و دارای نرخ صعود ۱۹۰ متر در دقیقه بود

این بمب افکن ۱۶ متر طول ، ۵۲ متر عرض (دو نوک بال) ، ۶ متر ارتفاع و دارای سطح بال ۳۷۱/۶ مترمربع بود

خود وای بی-۳۵ دارای مدل های گوناگونی بود

نمونه yb-49 که به جای موتور پیستونی از موتور توربو جت استفاده میکرد و نمونه EB-35b که در این نمونه از موتور توربوپراپ به جای موتور پیستونی استفاده میکرد و نمونه B2T که یک نسخه برای نیروی دریایی بود .

Northrop EB-35b

نورث روپ وای بی-۴۹ درواقع همان وای بی-۳۵ بود که طی یک طرح مجهز به موتور توربو جت شده بود .

در سال ۱۹۴۶ موفقیت پرواز و تست های وای بی-۳۵ مسئولان سپاه تفنگداران نیروی هوایی ایالات متحده را رازی میکند اما آنها به این نتیجه رسیده بودند که آینده مطلق به موتور های جت خواهد بود از این رو خواهان همان وای بی-۳۵ اما با موتور توربو جت شدند .از این رو تعدادی از وای بی-۳۵ با تغییراتی در ساختار بال ها  آماده پذیرش موتور های توربو جت شد.این مدل با نام وای بی-۴۹ شناخته میشود .

Northrop yb-49

اولین وای بی-۴۹ در سال ۱۹۴۷ به پرواز درآمد
در ابتدا نتایج رضایت بخش بود و دستور تغیر تعداد بیشتری وای بی-۳۵ به وای بی-۴۹ داده شد
وای بی-۴۹ نسبت به وای بی-۳۵ ، ۵۰۰ کیلوگرم سبکتر بود و وزن خالی معادل ۴۰۱۰۰ کیلوگرم داشت و توانایی برخاستن با حد اکثر وزن ۸۸۰۰۰ کیلوگرم را داشت که ۷۰۰۰ کیلوگرم کمتر از وای بی-۳۵ بود .
اما وای بی-۴۹ از ۸ موتور توربو جت آلیسون/جنرال الکتریک J35-A-5 که هر کدام نیرویی معادل ۴۰۰۰ پوند تولید میکردند و این باعث افزایش سرعت ، برد ، نرخ صعود و ارتفاع پروازی بمب افکن شده بود
حد اکثر سرعت بمب افکن ۷۹۳ کیلومتر در ساعت
حد اکثر برد ۱۶۰۰۰ کیلومتر
نرخ صعود ۱۱۴۵ متر در دقیقه
و حد اکثر ارتفاع پروازی بمب افکن ۱۴۰۰۰ متر
رسیده بود
ابعاد و سطح بال وای بی-۴۹ تغریبا مشابه وای بی-۳۵ بود و اما در بمب افکن تغییرات فراوانی دیده بود . خدمه از ۹ نفر به ۷ نفر
و تعداد مسلسل ها از ۲۰ تا به ۴ تا کاهش پیدا کرده بود

yb49-2_300

Northrop yb-49

همان طور که گفته شد ابتدا نتایج تست های وای بی-۴۹ رضایت بخش بود تا اینکه در ۵ ژوئن ۱۹۴۸ یکی از نمونه های وای بی-۴۹ به همراه ۵ نفر خدمه جهت انجام یک تست به پرواز در آمد

هواپیما در ابتدا پروازی رضایت بخش داشت اما ناگهان در حالی که هواپیما از ارتفاع ۴۰۰۰۰ به حالت کاهش ارتفاع رفته بود ، بخشی از بدنه کنده می شود و هواپیما تعادل خود را از دست می هد . هواپیما در آسمان متلاشی می‌شود و لاشه آن با سرعت زیاد به زمین بر خورد می کنند و هر ۵ خدمه آن کشته میشوند .

فاجعه‌ای دیگر برای رویای جک نورث روپ
پروژه پس از سقوط به حالت تعلیق میرود و درنهایت پس از گذشت چند هفته بخش بمب افکن پروژه لغو میشود.

111024-f-jw307-004

tmp_12164-YB-49-scrap(2)-756153154

بقایای yb-49 سقوط کرده

tmp_12164-YB-48-wing_tip(2)1122631410

بقایای yb-49 سقوط کرده

tmp_22476-yb-49_capitol2060476097

وای بی-۴۹ نمونه‌ای دیگر نیز داشت که با نام وای آر بی-۴۹ ای (YRB-49A) شناخته می شود که نمونه شناسایی وای بی-۴۹ بود این پروژه نیز در سال ۱۹۵۳ لغو شد .

اما این پایانی برای بال پرنده در آمریکا نبود و در واقع آزمایشات و ابداعات جک نورث روپ راه را برای بمب افکن بی-۲ اسپریت باز کرد.

tmp_12164-images(3)508001175

مشخصات کلی بال های پرنده جک نورث روپ

Northrop

x-216h

Northrop

n-1m

Northrop

n-9m

Northrop

xp-79

Northrop

yb-35

Northrop

yb-49

طول بدنه

۵٫۴۶ متر

۵٫۴ متر

۴٫۲۶ متر

۱۶٫۲ متر

۱۶ متر

طول دو سر بال

۱۱٫۷۹ متر

۱۸٫۳ متر

۱۱٫۵۸ متر

۵۲٫۲ متر

۵۲٫۴ متر

ارتفاع

۱٫۵ متر

۲ متر

۲٫۳۱ متر

۶ متر

۶٫۲ متر

سطح بال

۳۳ متر مربع

۴۵٫۵ متر مربع

۲۵٫۸ متر مربع

۳۷۱٫۶ مترمربع

۳۷۱٫۶ مترمربع

حداکثر ارتفاع پروازی

۱۲۱۹ متر

۶۵۵۰ متر

۱۲۲۰۰ متر

۱۲۱۰۰ متر

۱۴۰۰۰ متر

حراکثر برد

۴۸۳ کیلومتر

۸۰۵ کیلومتر

۱۳۱۰۰ کیلومتر

۱۶۰۰۰ کیلومتر

وزن خالی

۱۷۶۹ کیلوگرم

۲۶۷۰ کیلوگرم

۲۶۴۸ کیلوگرم

۴۰۶۰۰ کیلوگرم

۴۰۱۰۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاستن

۳۹۰۲ کیلوگرم

۶۳۲۶ کیلوگرم

۳۹۳۲ کیلوگرم

۹۵۰۰۰ کیلوگرم

۸۸۰۰۰ کیلوگرم

قدرت

۲* موتور پیستونی لایکومینگ

۰-۱۴۵ با قدرت ۶۵ اسب بخار

تعویض با

۲* موتور پیستونی فرانکلین

۶AC-264F2

با قدرت ۱۲۰ اسب بخار

۲* موتور پیستونی موناسکو c6s-4

با قدرت ۲۷۵ اسب بخار

تعویض با

۲* موتور فرانکلین

xo-540-7

با قدرت ۳۰۰ اسب بخار

۲* موتور توربو جت ویستینگهاوس

بی-۱۹ (جی-۳۰)

با قدرت ۱۱۵۰ پوند

 ۲* موتور پرات و ویتنی

R-4360-17

و

۲* موتور پرات و ویتنی R-4360-21

هر دونوع دارای قدرت ۳۰۰۰ اسب بخار

۸* موتور توربو جت آلیسون/جنرال الکتریک

J35-A-5

با قدرت ۴۰۰۰ پوند

حداکثر سرعت

۳۳۲ کیلومتر در ساعت

۴۱۵ کیلومتر در ساعت

۸۸۰ کیلومتر در ساعت

۶۳۲ کیلومتر درر ساعت

۷۹۳ کیلومتر در ساعت

نرخ صعود

۱۸۲۹ متر در دقیقه

۱۹۰ متر در دقیقه

۱۱۴۵ متر در دقیقه

تسلیحات

۰

۰

۰

قرار بر استفاده از ۴ مسلسل برواینگ ام ۲ (۱۲٫۷ میلیمتری) بود که هرگز انجام نشد

۲۰* مسلسل براونینگ ام۳ (۱۲٫۷ میلیمتری)

و

۲۳۲۱۰ کیلوگرم بمب

۴* مسلسل براونینگ ام۳ (۱۲٫۷ میلیمتری)

و

۱۴۵۰۰ کیلوگرم بمب

خدمه

۱

۱

۱

۱

۹

۷

منابع
http://www.militaryfactory.com

http://www.joebaugher.com

http://www.popsci.com

http://www.check-six.com

http://www.historynet.com

https://airandspace.si.edu

https://airandspace.si.edu

26+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:                                                                                        

34 دیدگاه

  • چون وارد نشده بودم در اینجا حواب دوستان را در مورد اف ۳۵ میدم وقتی کشوری مثل ایران در منطقه تنها است باید در آن واحد سه سناریوی دفاعی داشته باشه کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت مقابله با اف۱۸و ۱۶ برای کوتاه مدت و میان مدت است که با خرید سوخو ۳۰ ویا میگ ۳۵ قابل حل است ولی برای اف ۳۵ و ۲۲ باید سراغ دیگر تجهیزات رفت فرضاً سوخو ۵۰ یا سلاحهای چینی ویا برنامه های تولید مشترک با سایر کشورهایی که به ماتجهیزات میفروشند ویا اینکه اصولاً سیاستها عوض بشود باید دید ایران در آینده چه شرایطی دارد ولی در هر حال باید به فکر دفاع ازکشور باشیم

    1+
  • سلام —- آقای تارخ   لطفا در مورد جنگنده کانادایی ARROW مقاله بنویسید و از ابهامات نابودی آن بگویید .یک مسئله دیگر اینکه ما در صنعت هوایی از ساخت جنگنده کوچک به سمت ساخت جنگنده بزرگ در حال حرکت هستیم و ازنظر اینکه ساخت جنگنده کوچک تر از نظر هزینه ساخت توجیه دارد . ولی اگر دقت کنید در پدافند هوایی رادار آرایه فازی ساخته ایم و حالا باید وارد فاز ساخت رادار های هوایی آرایه فازی برای جنگنده ها شویم که کار سخت تر از ساخت رادر زمینی است و باید رادار کوچک و سبک و دارای خروجی مناسب باشد و با توجه به روند ساخت جنگنده های کوچک با دماغه کوچک این کار توجیه ندارد. منظورم این است که ساخت جنگنده کوچک اگر چه ارزان است ولی در توان ما نیست که تکنولوژی را کوچک کنیم و در بدنه آن جای دهیم .آیا بهتر نیست اول شروع به ساخت جنگنده های بزرگ کنیم و در ادامه پیشرفت تکنولوژی را کوچک بکنیم و جنگنده های کوچک تر تولید کنیم ؟ نظر شما چیست و این استدلال من درست است؟ 

    0
    • سلام ساخت جنگنده مانمند سوخو۳۰ نیاز به موتور توربوفن قوی دارد ما فعلا یک توربوجت کوچک ساختیم .. مسئله کوچک کردن فناوری نیست مسئله پیشرفته تر کردن فناوری است ..همیشه پیشرفت کردن با کوچک کردن یکی نیست

      2+

      کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

      • avatar
      • ببینید الان تو مقاله طرف هواپیمای چوبی ساخته و کم کم پیشرفت کردند . درست است که ما موتور توربوفن بزرگ نداریم ولی میشود فعلا از موتور اف ۴ و سوخو ۲۲ استفاده کرد و چند پیش نمونه هر چند ضعیف درست کنند و در گذر زمان بستر توسعه شود . من فکر می کنم یک تفکر وجود دارد که می گویند یا باید چیزی قابل رقابت با جنگنده های روز درست کنیم و یا هیچی .حالا ما می خواهیم سوخو ۳۰ بخریم ولی تا ۵ سال دیگه امکان تحویل وجود ندارد و تازه اگر غربی ها یک مشکل در تحویل ایجاد نکنند و چند سال روند تولید و تحویل آن طول خواهد کشید . لذا من فکر می کنم ما باید به جای رونمایی مکررو بی حاصل از طرح های ماکت ٬ یک طرح خوب ولو شبیه به جنگنده های روز را دنبال کنیم و هر چند در اولین نمونه بسیار نا امید کنند ه به نظر برسد . و اما در مورد بزرگ بودن جنگنده نظر من این است که هر چند نظر شما در مورد پیشرفت تکنولوژی به معنی کوچک کردن آن نیست درست است اما این امر در کشور های پیشرفته بیشتر صادق است و بنده معتقدم جنگنده کوچک دست ما را در توسعه می بندد .

        0
  • خب راستش تو بعضی از عکسها بنظر میاد که ورودی هوای اف۱۶ بسته است که البته همونطور که میدونید به دلیل خطای دید هست.من برام سوال شده بود که چرا این خطای دید بیشتر برای این جنگنده پیش میاد و وقتی بیشتر به عکسها دقت کردم متوجه شدم که بخاطر نوع پوشش داخلی هست که نور رو زیاد منعکس نمیکنه و خیلی شبیه به لایه های تفلون یا سرامیک داره.به هرحال از اینکه وقت گذاشتید و جواب دادید ممنونم.

    1+
  • سلام و خسته نباشید مقاله پرباری بود.به نظر من مشکل اساسیه اف ۳۵ اندازش هست با طراحیه رادارگریز باید این حنگنده بزرگتر میبود و از طرفی بنظرم بخاطر میزان هزینه زیادی که بابت اون خرج شده شرکت لاکهید یقین داره برنامه لغو نمیشه و انطور که باید کار نمیکنه و اینکه اف ۳۵ از نظر جنگ الکترونیک و مایکروویو و کلی چیز دیگه که فوق محرمانست جنگنده واقعا خوفناکیه ولی یکی از مشکلات دیگرش بردش بود که با عملیاتی شدن x47b که سوخترسانی یار به یار هم انجام داده این مشکلش هم حل میشه هرچند مشخص هست به علت کم کاری یا رانت خواری و… مشکلات دیگری هم به مشکلاتش اضافه بشه.

    0
    • این جا جای موبایل نیست فقط یه مثال بود هموم ۷ پلاس هم آیا تونسته اون کلیپ معروف رو پیاده کنده مطمئنا نه در صورتی که اون کلیپ مال سالها قبل از ساخت سری ۵ بود درست عالی !!! اما اون کلیپ رو تونسته به همون اندازه پیاده بکنه یعنی نمایش فیلم در اندازه یک تلویزیون ۳۲ اینچی روی هوا و تو بتونی روی تصویری که روی هواست صدا و اندازه تصویر رو کم و زیاد کنی و…. انجا سایت جنگاوران است نه جی اس ام  بنده نه با کیفیت اف ۳۵ مخالفم نه اپل اما حرفم اینه آمریکا چون ابر قدرته تسلیحات برترشو بیش از اون چیزی که هست نشون میده 

      0
  • F35بیشترین ضربه را می تونه بزنه تا F22چون تعداد F35بیشتر از F22 هست  F22ها در آمریکا و بخشی در اروپا و جاهای دیگه هستند و بخش کمیشون تو امارات هست برای همین بیشتر ازF35استفاده می شه و اینکه شکی نیست که F35جنگنده فوق پیشرفته ایی هست حتی در برخی زمینه ها از F22Nسره مثلا کد های کامپیوتری F22حدود ۲ میلیونه و کد F35 حدود۸٫۶ میلیونه یا ۲۲ درصد از F22 مواد جاذب رادار و ۴۲ درصد F35 زمانی که از فرمانده ی نیروی هوایی آمریکا پرسیدند F22بهتره یا F35گفت نمیشه گفت کدوم بهتره چون هر کدوم در زمینه هایی از دیگری بهتره (یکی از یکی بهتره)و هر کدام برای عملیات خاص خود استفاده میشه و F22وF35مکمل هم هستند

    0
    • ببینید…. اصلا شما بگو ۸۰ میلیون کد …شما بگو بجای پنهان کار پنهان شده برای ابد !! موضوع من کیفیت نیست موضع کمیته ببینید اف ۳۵ رو تا جای که من میدونم نهایتا اعضای ناتو دارند که عمدتا اروپایین البته صهیونیستهام دارن موضوع اینه سوپر هورنتها و اف ۱۶ ها اینقدر زیادن اینقدر توی کشورهای مختلفن دور و برتون رو ببینید پاکستان ترکیه صهیونیستها امارات ( بلوک ۶۰) بحرین عمان مصر یونان  کره جنوبی رومانی سنگاپور تایلند مراکش بلژیک تایوان دانمارک بازم بگم بابا توی منطقه خودمون ۶۰۰ الی ۷۰۰ اف ۱۶ هست حالا بگید اف ۳۵ چندتا هست ؟؟؟ تا ۵ الی ۶ سال دیگه چندتا میاد ؟؟ روی ناوهای آمریکا توی خلیج فارس دریای عمان و شمال اقیانوس هند اف ۱۸ ها هستن که رژه میروند نه اف ۳۵

      0
  • آقای تارخ من تو سایت میلیتاری نیوز خوندم که خلبان روباتی F35هم ساخته شده و قراره در آینده (شاید ۲۰۲۵یا تا ۲۰۳۰_۲۰۳۵)درF35از خلبان روباتی استفاده بشه و موندم چرا بعضیا باورشون شده که اف ۳۵ یه هواپیمای به درد نخوره وقتی که درآینده تو عملیات واقعی هم شرکت کرد تو اخبار ایران میگه(مثلا چند صد فروند اف ۳۵ توسط مجاهدین یمنی نابود شد یا دیشب صد فروند اف ۳۵ توسط سوریه نابود شد)از قدیم گفتن کسی را که خوابه میشه راحت بیدارش کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده نمیشه

    1+
  • قرار بود f22 را ارتقا بدن و پیشرفته تر و رادارگریز تر کنند و جنگنده ای به نامF44 manta را درست کنند و بعد نمونه بمب افکن f22بانام FB22را بسازند ولی بخاطر بهران اقتصادی و اینکه هیچ کشوری هواپیمایی به خوبی F22را نساخته بودند پروژه لغو شد

    0
        • سلام نگاه کنید اف۳۵ یک پروزه جدید است و مشکلاتش باید حل شود حتی اف۲۲ هم مدتی سر اکسیژن خلبان زمینگیر بود ویا تایفون .. ولی چیزی از ارزش این جنگنده کم نمیشود و از طرفی من هنوز این خبر در منابع نظامی ندیدم

          2+

          کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

          • avatar
      • چیزی که من مطمئنم جنگنده ۲۲ بی رقیب ترینه این اف ۳۵ که توی دنیا الان هسش به نظر من قابلیت های یک سوپر هورنت که هیچ بلکه یک اف ۱۶ بلاک ۴۰ رو هم نداره بهتر بگم اف ۳۵ ضعف های بسیاری داره من نمی گم سایر جنگندها عیب ندارند اما اف ۳۵ اول گفتن عمود پروازه و توی فیلم جان سخت هم همه قابلیتهای اونو دیدن و گفتن عجب جنگنده ای !! بعد گفتن اف ۳۵ تنها یک مدلش که فقط مخصوص آمریکاس عمود پروازه یه سوال چرا وقتی شبکه Cnn و Foxنیوز و حتی بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در اواخر دهه ۸۰ شمسی تا سال ۹۳ وقتی بحث حمله نظامی به ایران میشد اف ۱۸ ها اف ۱۶ ها آواکسها بی یک لنسر و بی ۲ رو نشون میداد چرا اف ۳۵ توی شانتاژ ها نبود متاسفانه اینقدر تسلیحات آمریکایی خوب و باکیفیت بودن که ما هر شانتاژ؟ی رو هم میگیم راسته من نظر شخصیم هسش اما  اف ۳۵ رو خطرناک نمی دونم  ۲ صورت و با دو سناریو اگه آمریکا به ایران حمله گسترده کنه اول از بی یک بی ۲ آواکسها استفاده می کنه بعد سوپرهورنت و اف ۱۶ ها اگه توی سناریو دیگه فقط بخواد ایران رو تضعیف بکنه از بی یک بی دو و آواکسها بهر میگیره و حتی پهپاد ایکس ۴۷ سری بی عزیزان یه مثال غیر نظامی یادتون هست وقتی میخواست اپل سری ۵ توی بازار بیاد چه کلیپی ازش منتشر شد صفحه کلید مجازی نمایش تصویر روی هوا مثل یک تلویزیون تازه می شد تصویر رو روی هوا صداشو کم و زیاد کرد !!! اما ایفون تا امروز حتی توی سری شش پلاس اس هم نتونسته ۱۰ درصد اون کلیپو پیاده کنه همون طور که گفتم توی ۵۰ سال اخیر اینقدر تسلیحات آمریکا قدر بودن که آمریکا هر چند سالی یه پروژه تخیولی یا یه پرژه معمولی رو خوف ناک جلوه میده مشکل ایران سوپر هورنت ها اف ۱۶ ها تورنادو ها هستن مشکل ما بی یک و دو هستن  مشکل ما اف ۳۵ و به دلایلی اف ۲۲ خوف ناک هم برای ما مشکلی نیست ما باید مقابله اف ۱۶ اف ۱۸ و آواکسها بتونیم بایستیم چون هم قوی هستن هم بسیار پر تعداد البته بگم اف ۳۵ خوب هست اما نه اونطور که اغراق میشه

        0
        • سلام وقتی اف۳۵برخی مشکلاتش حل میبینید بدترین دشمن ماست الا میگن اف۲۲ فلان مکه این پرنده همین مشکلات داشت ولی حل شد.بدون شک اف۳۵ از نظر رزمی برای ما خطری بیشتر از اف۱۶ است

          4+

          کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

          • avatar
      • آقای تارخ فرمایش شما صحیح اما دلیل اینکه من اف ۳۵ رو خطر درجه چندم اما اف ۱۶ و سوپر هورنت ها رو خطری بزرگتر و درجه اول و دوم میدونم چون اف ۱۶ الان دست اکثر کشورهای غربی یا غرب گراس اونم پر تعداد وسیع همین بیخ گوش ما کویت پیزوری اف ۱۸ داره الان روی ناوهای هواپیما آمریکا توی خلیج فارس اف ۱۸ ها هستن بر فرض ۱۰۰ فروند از اف ۳۵ تحویل ترکیه بشه من توی بدترین شرایطم ترکیه رو آغاز گر حمله به ایران نمیدونم با وجودیی که ترکیه عضو ناتوس و در صورت حمله آمریکا به ایران اونم باید و مجبوره بیاد وسط اما آغاز گر جنگ نمیدونم ایرانم که مطمئنا به ترکیه حمله نمی کنه اسرائیلم اگه بخواد ایران رو سرکوب اساسی بکنه نیاز به تعدا زیاد جنکنده داره که اونم اف ۱۶ هاش هستن من دارم درمورد الان و حتی ۵ سال پیش رو صحبت میکنم اولین خطر آواکسها بی یک و دو و در مقام بعد سوپر هورنت ها و اف ۱۶ ها هستن البته ترنادوهای سعودی و رافال هم خطر هستن …. نظر شخصی من اینه با این اوضاع بلوکهای ۴۰ و ۴۲ و ۵۰ و ۵۲ برای ما خطری بزرگ هستن حتی بلوکهای قدیمی اف ۱۶ هم برای ما دردسر ساز هستن الان توی منطقه ما شاید شیصد هفتصد فروند اف ۱۶ دست به نقد هست اما اف ۳۵ چی بله در آینده میان مدت شاید تحدیدیش برای ما بیشتر باشه

        0
  • سلام یه سوال پیش می اد از سالی که اف ۱۶ ساخته شد عملا هواپیماها رو ناپایدار میساختن کامپیوترها بااصلاح سریع پرواز رو ممکن کردن  چرا بااین همه توصیفات سمت وجهت ساخت هواپیماها حتی رادارگریز(استثنا ها چون بی ۲ن)نع مابقی بسمت سکان وطرح معمول پیش رفتند

    0