بوئینگ ۷۴۷ که یکی از محبوبترین هواپیمای تاریخ هوانبردی و به نوعی  سمبل  یک طرح فوق العاده موفق در هوانبردی است که  ریشه ای نظامی دارد

در سال ۱۹۶۴ زمانی  که ارتش امریکا هواپیمای ترابری سی۱۴۱ را به خدمت گرفت خواهان یک هواپیمای ترابری بزرگتر و راهبردی تر بود. هواپیمای که بتوان ۸۰ تن بار را با سرعت ۸۰۰ کیلومتری  بر ساعت در برد فراقاره ای حمل کند.بوئینگ،، داگلاس ، لاکهید داگلاس، جنرال دینامیک طرح های پیشنهاد دادند. بوئینگ و لاکهید در کنار داگلاس انتخاب  شدند و هر سه طرح  های را روی کاغذ  ارائه کردند که شامل هواپیماهای چهار موتوره با درب بارگیر در دماغه بود. در نهایت ارتش  درسال ۱۹۶۵ طرح لاکهید را پذیرفت  که با نام سی ۵ گلاکسی وارد خدمت شد

در همان  زمان در امریکا و اروپا صنعت هوانوردی نظامی با رشد فوق العاده مواجه بود و شرکت های هواپیماهای بزرگتر و دوربردتر می خواستند زیرا حجم مسافران از جمله در امریکا افزایش فوق العاده ای داشت . بوئینگ۷۰۷ یک هواپیمای قاره پیما بود ولی گنجایش ان زیر ۲۰۰ نفر بود از این رو شرکت  هواپیمای پان امریکن که زمان بزرگترین شرکت هواپیمایی امریکا بود خواهان یک هواپیمای با دوبرابر ظرفیت ۷۰۷ بود. در سال ۱۹۶۶ پان امریکن طی قرار داد ۵۲۵ میلیون دلاری  خواهان کار روی برنامه ای با نام ۷۴۷ شد که ریشه نظای برای  ارتش امریکا داشت. این طرح با نسخه نظامی فرق زیادی نداشت تنها کابین خلبان به بالا منتقل  شده بود زیرا پیشبینی  ساخت نسخه باربری  نیز شده بود که دماغه ان  در جلو باز می شد و همچنین هواپیما نیز دارای طبقه  بالای شد تا تعداد مسافر در انجا قرار گیرند تا طول هواپیما افزایش نیابد. قرار شد هوایپمای جدید از موتور پرات اندویتنی  JT9D استفاده کند که برای سی۵ گلاکسی نیز توسعه یافته بود

1235020

بوئینگ ۷۴۷ در سال ۱۹۶۹ پرواز کرد و در سال ۱۹۷۰ به پان امریکن تحویل داده شد و به ان لقب جمبوجت داده شد. این  هواپیما برای سال ها نماد قدرت صنایع غیر نظامی  هوانبردی امریکا بود و ورودش  به خدمت حرکت  بسیار در عرصه  هوانبردی  ایجاد کرد وبرای چندین دهه بزرگترین و  دوربردترین  هواپیمای مسافربری  جهان باقی ماند

بوئینگ ۷۴۷ یک هواپیمای تمام فلزی با ترکیب  الومنیوم   و در برخی بخش ها  فیبر کربن  است. این  هواپیما دارای طول ۷۰  متر در مدل اولیه بود و ۷۶ متر در مدل های بعدی همچنان بزرگترین هواپیما مسافربری جهان است  . این هواپیما دارای  دو طبقه است که طبقه پایین بسیار بزرگتر بوده و  دارای  دو راهرو است. در حالت اقتصادی  دارای  سه صندلی  در سمت راست ، چهار صندلی در وسط  و سه صندلی در سمت چپ است که در هر ردیف ده صندلی دارد.  در طبقه دوم طبقه  ویژه  است که معمولا  بسته  به مدل  بین ۲۰ تا  ۵۰ نفر صندلی دارد که همگی صندلی ویژه هستند(البته معمولا در همان طبقه پایین در  بخش منتهی  به دماغه نیز بخش ویژه است ) .در نسخه های مختلف  در حالت یک کلاسی میتواند ۵۵۰ تا۶۰۵ نفر را حمل کند ولی در کلاس های ویژه  با دو صندلی در دو طرف  و سه صندلی در وسط   ظرفیت کمتر می شود . در سه کلاس مختلف  مسافران  ۷۴۷ بین ۳۶۶ تا ۴۶۷ نفر هستند

هواپیما دارای  چهار موتور است ولی در نسخه های مختلف موتورهای مختلفی روی ۷۴۷ نصب شد که در بخش معرفی مدل ها به ان خواهیم پرداخت

هواپیما دارای   پنج درب در هر سمت در طبقه پایین و یک درب در هر سمت در طبقه بالا است(البته نه همه مدل ها) که البته دو درب جلوی و یک درب عقبی درب اصلی برای پیاده  شدن و سوار  شدن است . هواپیما دارای  پنچ  ارابه فرود است که شامل ارابه جلوی دو چرخ  و چهار  ارابه  زیر بالها هر یک با چهار لاستیک  می باشد . ۷۴۷ اولین هواپیمای مسافربری بود که پنچ ارابه فرود داشت

 ۷۴۷ در سری ۱۰۰ و  ۲۰۰ و برخی نسخه های ۳۰۰  دارای  سه خدمه شامل خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز بود ولی سری ۴۰۰ فاقد مهندس پرواز بود . کابین در سری ۱۰۰ و ۲۰۰   بدون هیچ گونه نشان دهنده ای  و مهندس پرواز سمت راست پشت سر کاپیتان قرار داشت. سری ۳۰۰ بسته به  سال ساخت چنین  وضعیتی  داشت تنها برخی نسخه های دارای  دو نمایشگر بودند ولی سری ۴۰۰ دارای  شش نمایشگر رنگی و دو نمایشگر قابل برنامه ریز بود

0565501

مدل های مختلف

بوئینگ ۷۴۷سری ۱۰۰

اولین نسخه تولیدی که دارای سه پنچره  در طبقه دو در  هر سمت بود  و از  چهار موتور Pratt & Whitney JT9D-3A  با قدرت ۴۵۰۰۰ پاوند رانش و برخی مدل های موتور RR RB211-524B2 با ۵۰۰۰۰ پاوند رانش بهره می برد  و ۱۸۳۳۰۰ لیتر سوخت حمل میکرد . این نسخه  برای پان امریکن ساخته شد اگرچه به دیگر شرکت ها نیز  تحویل داده شد و ۱۶۷ فروند از ان ساخته شد

بوئینگ۷۴۷ سری ۱۰۰  مدل اس ار

این نسخه به سفارش  خطوط هوایی ژاپن ساخته شد. این خطوط  نیاز به هواپیمای با برد کمتر و ظرفیت بیشتر برای مسیر های کوتاه داشتند.در حالی که سری ۱۰۰ تنها ۴۹۸ نفر را حمل می کرد این نسخه ۵۵۰ مسافر حمل میکرد . این نسخه دارای  عمر پرواز و سازه تقویت شده بود و از سال ۱۹۷۳ تحویل شد.۲۹ فروند از این نسخه ساخته شد که همگی تحویل ژاپنی ها شد

بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ مدل بی

این نسخه  با برد افزایش یافته برای ایران ایر و عربستان  ساخته شد و در سال ۱۹۷۸ تحویل ایران شد. ۹ فروند ساخته شد که یک فروند تحویل ایران و مابقی تحویل عربستان شد . این نسخه  تا سال ۲۰۱۴ در ایران پرواز میکرد که ایران را تبدیل به اخرین استفاده  کننده تجاری از سری  ۱۰۰ کرد. مدل بی  تا ۴۵۰ نفر مسافر  حمل میکرد. این نسخه  دارای  برد ۹۸۰۰ کیلومتر بود

بوئینگ ۷۴۷ SP

 این نسخه اگرچه از نسخه سری ۱۰۰ نیز ولی با ان در یک کلاس است .نسخه اس پی  یک سفارش  مشترکی بین ایران ایرو پان امریکن  بود . ایران ایر خواهان نسخه  دوربرد تر با توان پرواز مستقیم  بین  تهران و نیویورک  بود از این رو این نسخه  به سفارش  ایران ساخته شد  (ای روزگار پست حقیر ). این نسخه  کوتاه ترشده بود و بال و بدنه و دماغه دوباره طراحی شده بود . این هواپیما در سال  ۱۹۷۶ وارد خدمت شد و اولین پرواز مستقیم   از خاورمیانه تا امریکای شمالی توسط ایران ایر با این هواپیما انجام شد . تا سال ۱۹۸۲ تولید شد ولی از سال ۱۹۸۷ باز تولیدش از سر گرفته شد. ۴۵ فروند از این هواپیما ساخته شد که بیشتر کاربران ان نیز در خاورمیانه بودن که چهار فروند  در ایران ایر پرواز می کرد. این نسخه  دوربرد ترین  نسخه سری  ۱۰۰ با برد ۱۲۳۲۰ کیلومتر بود  و ۱۹۰۰۰۰ لیتر سوخت حمل میکرد و ظرفیت  در بیشترین حالت ۴۰۰ نفر است. این نسخه نیز به تازگی از خدمت ایران خارج شده است

تا پایان  تولید ۷۴۷ سری ۱۰۰ در سال ۱۹۸۹ عدد ۲۰۵ فروند  از سری ۱۰۰ ساخته شد که البته ۴۵ فروند نسخه اس پی  بودند

کابین 747 سری 100

کابین ۷۴۷ سری ۱۰۰

747 مدل اس پی ایران ایر ملکه اسمان ایران

747 مدل اس پی ایران ایر ملکه اسمان ایران

سری 100

سری ۱۰۰

بوئینگ ۷۴۷ سری ۲۰۰

نیاز به برد بیشتر منجر  به ساخت سری ۲۰۰ شد. این نسخه  دارای   طبقه بالای  با پنچره های بیشتر بود و  ظرفیت سوخت ان به ۱۹۹۱۵۸ لیتر  افزایش یافته بود که برد ان را به ۱۲۹۶۰ کیلومتر می رسد . این نسخه از نظر ابعاد و ظرفیت مسافر با سری ۱۰۰ برابر بود و به شکل تک کلاس می توانست  تا ۵۵۰ مسافر را نیز حمل کند . همچنین این نسخه  دارای موتور قویتر PW JT9D-7R4G2 با ۵۰۰۰۰ پاوند رانش بود  ولی برخی نسخه های ساخته شده دارای موتور   جنرال الکترونیک GE CF6-50E2  با قدرت ۵۴۰۰۰ پاوند و یا موتور انگلیسی  RR RB211-524D4 با قدرت ۵۱۰۰۰ پاوند نیز تجهز شدند. این نسخه اولین   بار در  سال ۱۹۷۵ تحویل شد. از نسخه بی چند مدل دیگر نیز ساخت شد که شامل

سری ۲۰۰ مدل سی : برای حمل بار و مسافر هم که بخش از فضا را بار و بخشی  را مسافر اشغال می کرد

سری ۲۰۰ مدل ام: برای نسخه های مسافربری که بعد به مدل باربری با یک دماغه بال رونده تبدیل شدند

سری ۲۰۰ اس یو بی: طراحی  شده برای  ژاپنی ها  با طبقه دوم کشیده تر که صندلی  بیشتر را حمل میکرد

در مجموع تا پایان  تولید سری ۲۰۰ در سال ۱۹۹۱  عدد ۳۸۹ فروند از ان ساخته شد

سری 200

سری ۲۰۰

سری 200

سری ۲۰۰

سری 200

سری ۲۰۰

بوئینگ ۷۴۷ سری ۳۰۰

این سری   طبقه دوم کشیده تر به میزان ۷ متر دارد  و برای اولین  بار طبقه دوم نیز در هر سمت یک درب برای خروج اضطراری  دارد  و همچنین اصلاحات   ایرودینامیکی باعث افزایش برد و سرعت این هواپیما نیز شده است. این هواپیمای دارای  سوخت یکسان  با سری ۲۰۰ است  ولی با ارتقاء موتورها  تا ۲۵%  مصرف سوخت کاهش یافت  و برد ان به ۱۲۴۰۰ کیلومتر می رسد  و البته میزان  مسافر از ۵۵۰ مسافر به ۶۶۰ مسافر افزایش یافته است . ۸۱ فروند از این نمونه ساخته شد که شامل نسخه اس ار و ام نیز می شد

سری 300

سری ۳۰۰

سری 300

سری ۳۰۰

سری 300

سری ۳۰۰

بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰

این نسخه  برای افزایش برد بیشتر ساخته شد و دارای  بالچه های  با طول ۱٫۸ متری بر نوک بال بود که بر مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشت. این نسخه دارای کابینی  با شش نمایشگر رنگی بود و فاقد  مهندس پرواز بود و از موتور PW 4062 با ۶۳۰۰۰ پاوند رانش  و GE CF6-80C2B5F با ۶۲۱۰۰ پاوند رانش و یا RR RB211-524G/H با ۵۹۵۰۰ پاوند رانش بهره می برد. این نسخه دارای سوخت افزایش یافته به میزان ۲۱۶۸۴۰ لیتر بود  و برد ان در مدل  معمولی ۱۳۴۵۰ و در نسخه دوربرد تر ER عدد ۱۴۲۰۰ کیلومتر بود . این نسخه  دایرا مدل  باری، چند منظوره و یک نسخه دوربرد یا همان نسخه ER بود که سوخت بیشتری معادل ۲۴۱۱۴۰ لیتر حمل می کرد

سری ۴۰۰ اخرین نسخه  تولیدی بوئینگ ۷۴۷ بود و بین ساله های  ۱۹۸۸ تا  ۲۰۰۹ تولید شده و  در مجموع ۶۹۴ فروند ان تولید شد که پر تولید ترین نسخه  ۷۴۷ بود  که دیگر تولید نمی شود  و جای خود را به ۷۴۷ سری ۸ داده که سری دوم این پرنده به حساب می اید

سری 400

سری ۴۰۰

سری 400

سری ۴۰۰

سری 400

سری ۴۰۰

سری باربری

همه نسخه های ۷۴۷ دارای  نسخه باربری هستند. بوئینگ  ۷۴۷ به دلیل داشتن یک درب باز شونده به طرف  بالا در دماغه میتواند بارهای  بزرگتر از  هر هواپیمای باربری  تجاری میتواند با حمل کند. ۷۴۷ سیر ۱۰۰ مدل اس اف  میتواند ۹۵ تن بار را در برد ۴۷۰۰ کیلومتر حمل کند، ۷۴۷ ری  ۲۰۰ مدل اف  توان حمل  ۱۰۵ تن بار در برد ۵۷۰۰ کیلومتر، مدل ۷۴۷ سری  ۳۰۰ اس اف  با توان حمل ۱۰۶ تن بار در ۴۹۰۰ کیلومتری، بوئینگ  ۷۴۷ سری  ۴۰۰ مدل دارای توان حمل ۱۱۳ تن بار در برد ۵۳۵۰ کیلومتر، نسخه ۷۴۷  سری ۴۰۰ مدل ایی ار اف دارای  توان حمل ۱۱۳ تن بار در برد ۶۸۰۰ کیلومتری از جمله نسخه های  باربری این هواپیما هستند

۷۴۷ دارای  یک نسخه  دیگر باربری  با نام Dreamlifter است. این نمونه که  چهار فروند ان برای بوئینگ برای جابجای  قطعات تولید شده  بوئینگ  در کارخانه های مختلف ساخته شده است .این نسخه  دارای  بدنه با قطر بالاتر و درب بارگیری در عقب هواپیما است  که با جدا شدن دم هواپیما میتوان بار را سوار کرد . این هواپیما حتی میتواند یک بوئینگ ۷۳۷ را بدون بار و دم سوار کند و در مجموع توان  حمل ۱۰۰ تن بار را در برد ۷۸۰۰ کیلومتری دارد

نسخه باربری سری 400

نسخه باربری سری ۴۰۰

بوئینگ ۷۴۷ سری ۸

در دهه ۱۹۹۰ بوئینگ چندین طرح با نام های سری ۵۰۰ و ۶۰۰ را مورد مطالعه  قرار داد تا نسخه بزرگتر و دوربردتر ۷۴۷ را توسعه دهد ولی به دلایل بسیار از جمله ورود ۷۷۷ و این دید که دیگر مشتریان هواپیمای دو موتوره پهن پیکر را بیشتر میپسندن  این برنامه ها رها شد تا اینکه ایرباس  از برنامه ایرباس ۳۸۰ خبر داد و بوئینگ  نیز کار روی نسخه جدید ۷۴۷ را برای رقابت  در بازار اغاز کرد. این برنامه در مرحله اول ۷۴۷ ایکس نامیده شد

این نسخه  در سال ۲۰۱۰ پرواز کرد و در سال ۲۰۱۱ تحویل شد.  ۷۴۷ سیر ۸  ،  ۶ متر از ۷۴۷ سری ۴۰۰ کشیده تر است و وزن  ان نیز  ۷۰  تن افزایش یافته است و بال های پهنتر و کشیده تر شده اند و استفاده گسترده ای از مواد ترکیبی شده است . این نمونه از موتور جدید  GEnx-2B67 با توان ۶۶۰۰۰ پاوند رانش بهره می برد که از قدرتمند ترین موتورهای موجود جهان است  .هواپیما ۲۴۳۱۲۰ لیتر سوخت حمل می کند  و برد ان با ۶۰۵ مسافر  به شکل تک کلاس به ۱۵۰۰۰ کیلومتر می رسد.

دو نسخه از این هواپیما تولید شد. یکی نسخه ۷۴۷-۸I که نسخه مسافربری  و دیگری نسخه ۷۴۷-۸F نسخه باربری  که می تواند ۱۳۳ تن بار را در برد ۸۱۳۰ کیلومتری حمل کند

تا کنون  در زمان نوشته شدن این مقاله  ۱۲۵ فروند از این هواپیما سفارش داده شده که ۱۰۴ فروند  تحویل شده است  و قیمت  هر فروند نسخه مسافربری ان ۳۷۸ میلیون دلار است

تا میانه سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۵۳۲ فروند از این هواپیما ساخته شده است

سری 8 نسخه باری

سری ۸ نسخه باری

کابین سری 8

کابین سری ۸

سری 8 نسخه مسافر

سری ۸ نسخه مسافر

بزرگترین مشتریان ۷۴۷ سری قدیمی

خطوط هوایی دولتی انگلستان(بریتیس ایرویز(۵۱  فروند نسخه ۴۰۰)، کره ایر لاین ۵۵ فروند شامل انواع سری ۴۰۰ و سری ۸ و سری۹  برخی از این امار سفارش  داده شده است و همکنون تحویل گرفته نشده، لوفت هانزای المان با ۳۲ فروند که ۱۹ فروند نسخه ۸ و ما بقی سری  ۴۰۰

 کاربرد های نظامی

وی سی ۲۵:  تبدیل دو فروند سری  ۲۰۰ برای حمل نقل رییس  جمهور امریکا  . این نسخه  به غیر از داخل متفاوت دارای  سامانه های دفاعی  و ارتباطی همچون هشدار دهنده رادار و فروسرخ ، پرتاب کننده فلر و چف و سامانه های ارتباط ماهواره ای است

E-4: پست فرمانده ای راهبردی برای مدیریت  میدان نبرد بر فراز اسمان  مجهز به خطوط ارتباط  امن برای ارتباط با نیرو های شرکت کننده در نبرد و همچنین مقاومت در برابر  انفجارات الکترومغناطیسی و الودگی های اتمی. چهار فروند بر اساس بوئینگ ۷۴۷ سری  ۲۰۰ ساخته شد

Shuttle Carrier Aircraft : این نسخه  نظامی نبود ولی از تبدیل دو فروند ۷۴۷ سری ۱۰۰ برای حمل شاتل در پشت خود در دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت  و در اختیار ناسا است

KC33A: نسخه سوخترسانی که در رقابت با  کی سی ۱۰ شکست خود و وارد خدمت نشد ولی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران ۵ فروند را سفارش داد که با نام کی سی ۷۴۷ هم شناخته می شوند

۷۴۷ CMCA: نسخه نظامی پرتاب کننده موشک کروز که در درون بدنه دارای دهلیز   برای حمل ۵۰ تا ۱۰۰ موشک کلکوم  بود  . این طرح با نصب این موشکها روی بمب افکن های موجود رها شد

۷۴۷ سوپر تانکر: یک اتش خاموش کن با توان حمل ۷۶۰۰۰ لیتر اب برای خاموش کردن اتش . ۳ فروند  ۷۴۷ سری ۲۰۰ به این مدل تغییر یافت

همچنین چندین طرح لغو شده دیگر نیز وجود دارد

نسخه مسلح به موشک کروز

نسخه مسلح به موشک کروز

وی سی 25

وی سی ۲۵

ایی-4

ایی-۴

نسخه سوخت رسان

نسخه سوخت رسان

نسخه مسلح به موشک کروز

نسخه مسلح به موشک کروز

مشخصات

مدل ۷۴۷-۱۰۰B ۷۴۷-۲۰۰B ۷۴۷-۳۰۰ ۷۴۷-۴۰۰
۷۴۷-۴۰۰ER
۷۴۷-۸I
خدمه Three Two
ظرفیت ۴۸۰; optional 550 (1-class, maximum)
۴۵۲ (۲-class)
۳۶۶ (۳-class)
۵۶۵; optional 660 (1-class)[13]
۴۹۶ (۲-class)[231]
۴۱۲ (۳-class)
۶۰۵ (maximum)[232]
۴۶۷ (۳-class)
طول ۲۳۱ ft 10 in (70.6 m) ۲۵۰ ft 2 in (76.25 m)
دهنه بال ۱۹۵ ft 8 in (59.6 m) ۲۱۱ ft 5 in (64.4 m) ۲۲۴ ft 7 in (68.5 m)
وزن خالی ۳۵۸,۰۰۰ lb
(۱۶۲,۴۰۰ kg)
۳۸۳,۰۰۰ lb
(۱۷۴,۰۰۰ kg)
۳۹۲,۸۰۰ lb
(۱۷۸,۱۰۰ kg)
۳۹۳,۲۶۳ lb
(۱۷۸,۷۵۶ kg)
ER: ۴۰۶,۹۰۰ lb
(۱۸۴,۶۰۰ kg)
۴۷۲,۹۰۰ lb
(۲۱۴,۵۰۳ kg)
یبیشترین وزن برخاستن ۷۳۵,۰۰۰ lb
(۳۳۳,۳۹۰ kg)
۸۳۳,۰۰۰ lb
(۳۷۷,۸۴۲ kg)
۸۷۵,۰۰۰ lb
(۳۹۶,۸۹۰ kg)
ER: ۹۱۰,۰۰۰ lb
(۴۱۲,۷۷۵ kg)
۹۸۷,۰۰۰ lb
(۴۴۷,۶۹۶ kg)
سرعت کروز در ارتفاع ۱۱۰۰۰ متری Mach ۰٫۸۴
(۵۵۵ mph, 893 km/h, 481 knots )
Mach 0.85
(۵۶۷ mph, 913 km/h, 493 kn)
ER: Mach 0.855
(۵۷۰ mph, 918 km/h, 495 kn)
Mach 0.855
(۵۷۰ mph, 918 km/h, 495 kn)
بیشتری سرعت Mach 0.89
(۵۹۴ mph, 955 km/h, 516 kn)
Mach 0.92
(۶۱۴ mph, 988 km/h, 533 kn)
بیشترین برد با بیشترین بار ۵,۳۰۰ nmi
۶,۱۰۰ mi; 9,800 km[233]
۶,۸۵۰ nmi
۷,۸۸۰ mi; 12,690 km[233]
۶,۷۰۰ nmi
۷,۷۰۰ mi; 12,400 km[234]
۷,۲۶۰ nmi
۸,۳۵۰ mi; 13,450 km[234]
ER: ۷,۶۷۰ nmi
۸,۸۳۰ mi; 14,200 km[234]
۸,۰۰۰ nmi
۹,۲۰۰ mi; 15,000 km[235]
بیشترین سوخت  قابل حمل ۴۸,۴۴۵ U.S. gal
(۴۰,۳۳۹ imp gal/183,380 L)
۵۲,۴۱۰ U.S. gal
(۴۳,۶۴۰ imp gal/199,158 L)
۵۷,۲۸۵ U.S. gal
(۴۷,۷۰۰ imp gal/216,840 L)
ER: ۶۳,۷۰۵ U.S. gal
(۵۳,۰۴۵ imp gal/241,140 L)
۶۴,۲۲۵ U.S. gal
(۵۳,۴۷۸ imp gal/243,120 L)
موتورها PW JT9D-7A/-7F/-7J
RR RB211-524B2
GE CF6-45A2 (۷۴۷SR)
PW JT9D-7R4G2
GE CF6-50E2
RR RB211-524D4
PW JT9D-7R4G2
GE CF6-80C2B1
RR RB211-524D4
PW 4062
GE CF6-80C2B5F
RR RB211-524G/H
ER: GE CF6-80C2B5F
GEnx-2B67
قدرت موتور PW 46,500 lbf
(۲۰۷ kN)
RR 50,100 lbf
(۲۲۳ kN)
PW 54,750 lbf (244 kN)
GE 52,500 lbf (234 kN)
RR 53,000 lbf
(۲۳۶ kN)
PW 54,750 lbf
(۲۴۴ kN)
GE 55,640 lbf
(۲۴۷ kN)
RR 53,000 lbf (236 kN)
PW 63,300 lbf (282 kN)
GE 62,100 lbf (276 kN)
RR 59,500/60,600 lbf (265/270 kN)
ER: GE 62,100 lbf
(۲۷۶ kN)
۶۶,۵۰۰ lbf
(۲۹۶ kN)

ترجمه:عبدالحمید تارخ

 

29+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.