در دهه ۱۹۷۰ بوئینگ طرح فوق العاده موفق بوئینگ ۷۴۷ را ارایه کرد.این طرح شامل یک هواپیمای پهن پیکر برای برد های بین قاره ای بود. در ان  زمان بوئینگ در حال تولید بویینگ ۷۲۷ یک هواپیمای سه موتور برای مسیر های کوتاه و متوسط بود . این هواپیما فوق العاده بود و  حدود ۲۰۰۰ فروند ان تولید شد. یک پرنده فوق العاده  سری ۳۰۰ ان بسیار کم مصرف و بهینه بود ولی در دهه ۱۹۷۰ دیگر عصر جت های دو موتور مسافربری اغاز شده بود که مصرف کمتر و هزینه کمتری داشتند.  بوئینگ بعد از ۷۲۷ طرحی با نام ۷۳۷ را توسعه داد ولی این هواپیما کمر از ۷۲۷ مسافر حمل میکرد و بوئینگ به دنبال یک نسخه بزرگتر و البته دوربرتر بود.

اینگونه شد که بوئینگ طرحی با نام ۷N7 را در سال ۱۹۷۵ اغاز کرد یک یک جت دو موتور بزرگتر از ۷۲۷ و یا ۷۳۷ بود . طرح جدید در سال ۱۹۷۹  با نام بوئینگ ۷۵۷ شناخته شد  و در خط تولید جایگزین ۷۲۷ شد اگرچه ۷۲۷ با ترکیبی از ۷۵۷ و ۷۳۷ برای مشتریان جایگزین شد

بوئینگ ۷۵۷ در سال ۱۸۲ پرواز کرد و در سال ۱۹۸۳ تحویل مشتریان شد

بوئینگ ۷۵۷ یک هواپیما با شکل متعارف  و  یک موتور زیر هر بال بود و دم در پایین بدنه بود.  هر بال دارای ۵ بخش متحرک بود و بدنه  از جنس فیبر کربن  تقویت شده با پلاستیک است و بخش های زیاد نیز از آلمینیوم تشکیل شده است . با استفاده از مواد ترکیبی ۹۵۰ کیلوگرم از وزن هواپیما کاسته شده است.

 هواپیمای دارای دو موتور توربوفن است . در طول تولید این هواپیما چند موتور از سه کمپانی روی این هواپیما نصب شد. ولی موتور اصلی این هواپیما موتور انگلیسی رویز ریس ار بی ۲۱۱ است . این موتور  روی برخی نسخه های ۷۴۷، ۷۶۷ و توپلوف ۲۰۴ نیز نصب شده است  و دارای ۳۷۰۰۰ تا ۴۳۰۰۰ پاوند رانش بسته  به مدل است. همچنین تعداد زیادی از نسخه های تولیدی دارای موتور پرات اندویتی پی دبلیو ۲۰۳۷ با توان هر یک ۳۶۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ پاوند است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

757 سری ۲۰۰

هواپیما بسته به مدل دارای  بین ۴۲۶۸۰ تا ۴۳۴۹۰ لیتر سوخت است و میتواند با سرعت  کروز ۸۵۰  در ساعت برسد

هواپیمای دارای  شش درب سوار شدن است که شامل سه درب در هر سمت که دو درب در جلوی  بال و یک درب در عقب هر بال است و برای سوار شدن به هواپیما نیاز به پلکان فرودگاهی است. هواپیمای دارای سه ارابه فرود است که ارابه فرود دماغه دو چرخ و ارابه فرود زیر بال هر کدام چهار چرخ دارد . این هواپیما دارای دو خدمه یعنی خلبان و کمک خلبان است  و کابین دارای  شش نمایشگر رنگی  و دو نمایشگر تک رنگی قابل برنامه ریز برای برنامه ریز پرواز است و همچنین هواپیمای دارای یک سامانه فرود خودکار برای فرود در ارتفاع زیر ۱۵۰ متر در شرایط دید کم است

هواپیما دارای ظرفیت ۲۰۰ تا ۲۹۵ مسافر  بسته به مدل است ولی هواپیما به شکل تجاری دارای  یک راهرو است که در هر سمت سه صندلی در مجموع در یک ردیف شش صندلی قرار دارد

0927167 2248442

مدل های مختلف

بوینگ ۷۵۷ سری ۲۰۰

این نسخه  اولین نمونه تولیدی بود که در سال ۱۹۸۳ وارد خدمت شد  و  دارای  ۲۲۴ صندلی بود  و اکثر نسخه های تولیدی دارای موتور انگلیسی رویز ریس Rolls-Royce RB211-535C بودند اگرچه به دلیل وزن بالای برخاستن از سال ۱۹۸۴ به موتور  RB211-535E4 تجهیز شد که ۴۰۱۰۰ پاوند رانش فراهم میکرد که ۳۰۰۰ پاوند بیشتر از مدل قبلی بود. این مدل میتواند با بیشترین بار خود به برد  ۷۱۳۰ کیلومتر برسد  و عملا از سال ۱۹۹۲ به بعد حتی در مسیر های کم مسافرتر بین امریکای شمالی و اروپا با پرواز بر فراز اقیانوس اطلس نیز پرواز میکرد  ۹۱۳ فروند از این مدل  به عنوان پر تعداد ترین مدل ۷۵۷ تولید شد

سری 200

سری ۲۰۰

بوینگ ۷۵۷ سری ۲۰۰ پی اف

این نسخه نمونه باربری بوئینگ ۷۵۷ بود که دارای یک درب  بارگیری با ۳۴۰ سانتیمتر طول و ۲۱۸ سانتیمتر ارتفاع است  و میتواند  ۳۹ تن بار را در مسافت ۵۸۳۰ کیلومتر حمل کند.این نسخه مجهز به موتور RB211-535E4B بود که دارای قدرت ۴۳۱۰۰ پاوند رانش بود. در مجموع ۸۰ فروند از این نمونه تولید شد

سری 200 پی اف

سری ۲۰۰ پی اف

بویئینگ ۷۵۷ سری ۲۰۰ ام

  این نسخه به سفارش خطوط هوایی دولتی نپال ساخته شد  که نیاز به یک نسخه ۷۵۷ بود  که در عرشه اصلی هم بتواند بار حمل کند و هم مسافر. این نسخه نتنها درب حمل مسافر و پنجره داشت بلکه دارای یک درب بارگیری کناری البته با پنجره نیز بود و در واقع یک نسخه دو منظوره بود که  تنها یک فروند از ان ساخته شد و چند بار هم دست به دست شد

بوئینگ ۷۵۷ سری ۲۰۰ اس اف

این نسخه یک نمونه باربری از تبدیل نسخه سری ۲۰۰ برای شرکت حمل بار DHL بود . این نمونه شامل حذف پنجره و قرار داد درب بارگیر  کنار بود و کف نیز تقویت شد  اگرچه برخی نسخه ها نیز پنجرها مسافران نیز حفظ شد. شرکت DHL  در مجموع ۸۰ فروند ۷۵۷ سری ۲۰۰ دست دوم را به نسخه باربری تبدیل کرد . دست کم ۲۰۰ فروند ۷۵۷ سیر ۲۰۰ به این مدل تغییر کردند

 سری 200 اس اف

سری ۲۰۰ اس اف

بوئینگ ۷۵۷ سری ۳۰۰

این نسخه در سال ۱۹۹۹ وارد خدمت شد و کشیده تر از نسخه قبلی است و ۵۴ متر طول بیشتری دارد . این نمونه در هر سمت دارای چهار درب بود  و با افزایش طول تعداد صندلی های ان به ۲۹۵ نفر افزایش یافت  و به دلیل  اینکه تغییری در میزان سوخت داده نشده بود برد به ۶۲۹۰ کیلومتر کاهش یافته بود. ۵۵ فروند از این نمونه ساخته شد

در مجموع بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۵ میلادی که پایان تولید ۷۵۷ بود ۱۰۴۹ فروند از این هواپیما ساخته شد که بیشترین سال تولید مربوط به سال ۱۹۹۲ با میزان تولید ۹۹ فروند بود. تا سال ۲۰۱۵ میلادی همچنان ۷۳۸ فروند بوئینگ ۷۵۷ در خدمت بودند و همکنون بزرگترین کاربران بوئینگ ۷۵۷ عبارتند از  دلتا ایر امریکا با ۱۲۲ فروند از ۱۳۲ فروند سفارشی،(قرار است با ۷۳۷ سیر ۹۰۰ ایی ار تعویض شود)، شرکت حمل بار فدکس با ۹۶ فروند نسخه ۲۰۰ اف اس ، امریکن ایر لاین با ۸۴ فروند  که قرار است با ایرباس ای ۳۲۱ نمو جایگزین شود، یونایتد ایر لاین امریکا با ۷۰ فروند  سری ۲۰۰ و ۳۰۰  و   خطوط هوایی باربری یو پی اس امریکا با ۷۵ فروند نسخه باربری پی اف

سری 300

سری ۳۰۰

 بوئینگ ۷۵۷ در چندنی ارتش جهان برای جابجایی مقامات به شکل وی ای پی استفاده می شود  برای نمونه در خود نیروی هوایی امریکا ۸ فروند از این هواپیما با نام سی ۳۲ به عنوان هواپیمای حمل و نقل اختصاصی برای  معاونان ریس جمهور و اعضای کابینه  و حتی در مسیر های کوتاه تر خود رییس مجهر استفاده می شود. این هشت فروند دارای موتور  Pratt & Whitney PW2040 میباشند  و از سری ۲۰۰ ساخته شده اند

تنها یک بوئینگ ۷۵۷ در ایران وجود دارد که ان نیز به شکل اجاره در خدمت شرکت تابان ایر است.پرواز میکند . هواپیما متعلق به شرکت تاجیک ایر است و تابان ایرا ان را اجاره کرده است

سی 32

سی ۳۲

بوئینگ 757 تابنان

بوئینگ ۷۵۷ تابنان

مشخصات

  • فاصلهٔ نوک دو بال: ۳۸٫۱ متر
  • طول: ۴۷٫۳ متر
  • ارتفاع: ۱۳٫۶ متر
  • ظرفیت مسافر: ۲۸۹ نفر
  • بیشینهٔ سرعت: ۸۶٪ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
  • محدودهٔ پرواز: ۷٫۲۷۸ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_757

21+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar