در دهه 1970 بوئینگ طرح فوق العاده موفق بوئینگ 747 را ارایه کرد.این طرح شامل یک هواپیمای پهن پیکر برای برد های بین قاره ای بود. در ان  زمان بوئینگ در حال تولید بویینگ 727 یک هواپیمای سه موتور برای مسیر های کوتاه و متوسط بود . این هواپیما فوق العاده بود و  حدود 2000 فروند ان تولید شد. یک پرنده فوق العاده  سری 300 ان بسیار کم مصرف و بهینه بود ولی در دهه 1970 دیگر عصر جت های دو موتور مسافربری اغاز شده بود که مصرف کمتر و هزینه کمتری داشتند.  بوئینگ بعد از 727 طرحی با نام 737 را توسعه داد ولی این هواپیما کمر از ۷۲۷ مسافر حمل میکرد و بوئینگ به دنبال یک نسخه بزرگتر و البته دوربرتر بود.

اینگونه شد که بوئینگ طرحی با نام 7N7 را در سال 1975 اغاز کرد یک یک جت دو موتور بزرگتر از 727 و یا 737 بود . طرح جدید در سال 1979  با نام بوئینگ 757 شناخته شد  و در خط تولید جایگزین 727 شد اگرچه 727 با ترکیبی از 757 و 737 برای مشتریان جایگزین شد

بوئینگ 757 در سال 182 پرواز کرد و در سال 1983 تحویل مشتریان شد

بوئینگ 757 یک هواپیما با شکل متعارف  و  یک موتور زیر هر بال بود و دم در پایین بدنه بود.  هر بال دارای 5 بخش متحرک بود و بدنه  از جنس فیبر کربن  تقویت شده با پلاستیک است و بخش های زیاد نیز از آلمینیوم تشکیل شده است . با استفاده از مواد ترکیبی 950 کیلوگرم از وزن هواپیما کاسته شده است.

 هواپیمای دارای دو موتور توربوفن است . در طول تولید این هواپیما چند موتور از سه کمپانی روی این هواپیما نصب شد. ولی موتور اصلی این هواپیما موتور انگلیسی رویز ریس ار بی 211 است . این موتور  روی برخی نسخه های 747، 767 و توپلوف 204 نیز نصب شده است  و دارای 37000 تا 43000 پاوند رانش بسته  به مدل است. همچنین تعداد زیادی از نسخه های تولیدی دارای موتور پرات اندویتی پی دبلیو 2037 با توان هر یک 36000 تا 42000 پاوند است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

757 سری 200

هواپیما بسته به مدل دارای  بین 42680 تا 43490 لیتر سوخت است و میتواند با سرعت  کروز 850  در ساعت برسد

هواپیمای دارای  شش درب سوار شدن است که شامل سه درب در هر سمت که دو درب در جلوی  بال و یک درب در عقب هر بال است و برای سوار شدن به هواپیما نیاز به پلکان فرودگاهی است. هواپیمای دارای سه ارابه فرود است که ارابه فرود دماغه دو چرخ و ارابه فرود زیر بال هر کدام چهار چرخ دارد . این هواپیما دارای دو خدمه یعنی خلبان و کمک خلبان است  و کابین دارای  شش نمایشگر رنگی  و دو نمایشگر تک رنگی قابل برنامه ریز برای برنامه ریز پرواز است و همچنین هواپیمای دارای یک سامانه فرود خودکار برای فرود در ارتفاع زیر 150 متر در شرایط دید کم است

هواپیما دارای ظرفیت 200 تا 295 مسافر  بسته به مدل است ولی هواپیما به شکل تجاری دارای  یک راهرو است که در هر سمت سه صندلی در مجموع در یک ردیف شش صندلی قرار دارد

0927167 2248442

مدل های مختلف

بوینگ 757 سری 200

این نسخه  اولین نمونه تولیدی بود که در سال 1983 وارد خدمت شد  و  دارای  224 صندلی بود  و اکثر نسخه های تولیدی دارای موتور انگلیسی رویز ریس Rolls-Royce RB211-535C بودند اگرچه به دلیل وزن بالای برخاستن از سال 1984 به موتور  RB211-535E4 تجهیز شد که 40100 پاوند رانش فراهم میکرد که 3000 پاوند بیشتر از مدل قبلی بود. این مدل میتواند با بیشترین بار خود به برد  7130 کیلومتر برسد  و عملا از سال 1992 به بعد حتی در مسیر های کم مسافرتر بین امریکای شمالی و اروپا با پرواز بر فراز اقیانوس اطلس نیز پرواز میکرد  913 فروند از این مدل  به عنوان پر تعداد ترین مدل 757 تولید شد

سری 200

سری 200

بوینگ 757 سری 200 پی اف

این نسخه نمونه باربری بوئینگ 757 بود که دارای یک درب  بارگیری با 340 سانتیمتر طول و 218 سانتیمتر ارتفاع است  و میتواند  39 تن بار را در مسافت 5830 کیلومتر حمل کند.این نسخه مجهز به موتور RB211-535E4B بود که دارای قدرت 43100 پاوند رانش بود. در مجموع 80 فروند از این نمونه تولید شد

سری 200 پی اف

سری 200 پی اف

بویئینگ 757 سری 200 ام

  این نسخه به سفارش خطوط هوایی دولتی نپال ساخته شد  که نیاز به یک نسخه 757 بود  که در عرشه اصلی هم بتواند بار حمل کند و هم مسافر. این نسخه نتنها درب حمل مسافر و پنجره داشت بلکه دارای یک درب بارگیری کناری البته با پنجره نیز بود و در واقع یک نسخه دو منظوره بود که  تنها یک فروند از ان ساخته شد و چند بار هم دست به دست شد

بوئینگ 757 سری 200 اس اف

این نسخه یک نمونه باربری از تبدیل نسخه سری 200 برای شرکت حمل بار DHL بود . این نمونه شامل حذف پنجره و قرار داد درب بارگیر  کنار بود و کف نیز تقویت شد  اگرچه برخی نسخه ها نیز پنجرها مسافران نیز حفظ شد. شرکت DHL  در مجموع 80 فروند 757 سری 200 دست دوم را به نسخه باربری تبدیل کرد . دست کم 200 فروند 757 سیر 200 به این مدل تغییر کردند

 سری 200 اس اف

سری 200 اس اف

بوئینگ 757 سری 300

این نسخه در سال 1999 وارد خدمت شد و کشیده تر از نسخه قبلی است و 54 متر طول بیشتری دارد . این نمونه در هر سمت دارای چهار درب بود  و با افزایش طول تعداد صندلی های ان به 295 نفر افزایش یافت  و به دلیل  اینکه تغییری در میزان سوخت داده نشده بود برد به 6290 کیلومتر کاهش یافته بود. 55 فروند از این نمونه ساخته شد

در مجموع بین سالهای 1978 تا 2005 میلادی که پایان تولید 757 بود 1049 فروند از این هواپیما ساخته شد که بیشترین سال تولید مربوط به سال 1992 با میزان تولید 99 فروند بود. تا سال 2015 میلادی همچنان 738 فروند بوئینگ 757 در خدمت بودند و همکنون بزرگترین کاربران بوئینگ 757 عبارتند از  دلتا ایر امریکا با 122 فروند از 132 فروند سفارشی،(قرار است با 737 سیر 900 ایی ار تعویض شود)، شرکت حمل بار فدکس با 96 فروند نسخه 200 اف اس ، امریکن ایر لاین با 84 فروند  که قرار است با ایرباس ای 321 نمو جایگزین شود، یونایتد ایر لاین امریکا با 70 فروند  سری 200 و 300  و   خطوط هوایی باربری یو پی اس امریکا با 75 فروند نسخه باربری پی اف

سری 300

سری 300

 بوئینگ 757 در چندنی ارتش جهان برای جابجایی مقامات به شکل وی ای پی استفاده می شود  برای نمونه در خود نیروی هوایی امریکا 8 فروند از این هواپیما با نام سی 32 به عنوان هواپیمای حمل و نقل اختصاصی برای  معاونان ریس جمهور و اعضای کابینه  و حتی در مسیر های کوتاه تر خود رییس مجهر استفاده می شود. این هشت فروند دارای موتور  Pratt & Whitney PW2040 میباشند  و از سری 200 ساخته شده اند

تنها یک بوئینگ 757 در ایران وجود دارد که ان نیز به شکل اجاره در خدمت شرکت تابان ایر است.پرواز میکند . هواپیما متعلق به شرکت تاجیک ایر است و تابان ایرا ان را اجاره کرده است

سی 32

سی 32

بوئینگ 757 تابنان

بوئینگ 757 تابنان

مشخصات

  • فاصلهٔ نوک دو بال: ۳۸٫۱ متر
  • طول: ۴۷٫۳ متر
  • ارتفاع: ۱۳٫۶ متر
  • ظرفیت مسافر: ۲۸۹ نفر
  • بیشینهٔ سرعت: ۸۶٪ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
  • محدودهٔ پرواز: ۷٫۲۷۸ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_757