در دهه ۱۹۷۰ بوئینگ با ساخت بوئینگ ۷۵۷ و بعد از ان در دهه بعد  ساخت  ۷۶۷ برای اولین بار هواپیمای پهن پیکر دو موتوره را عرضه کرد. در دهه ۱۹۷۰ هواپیمای پهن پیکر سه موتوره مانند لاکهید تری استار و یا دی سی ۱۰ ساخته شده بودند ولی ورود ایرباس ای ۳۰۰ و بوئینگ ۷۶۷ با دو موتور همان برد و همان میزان مسافر یک جهش بزرگ ایجاد کرد. در دهه ۱۹۸۰ مشخص بود که هواپیماهای قاره پیمای دو موتوره نتنها ایمنی در حد اندازه هواپیماهای چهار موتوره و یا سه موتوره  حتی برای عبور  از فراز اقیانوس را دارند بلکه مصرف سوخت انها  کمتر بود و هزینه عملیات انها  بسیار مناسب  از این رو در اواخر  دهه ۱۹۸۰ زمانی که هواپیماها  چون ایرباس ۳۰۰ ، دی سی ۱۰ و یا لاکهید تری استار و یا حتی نسخه های اولیه بوئینگ ۷۴۷ به پایان عمر خود می رسیدند  ، بوئینگ  و ایرباس  با ارائه طرح های قاره پیما دو برد  دو موتوره پا به عرضه رقابت با هم گذاشتند

در میانه دهه ۱۹۸۰ بوئینگ نسخه  دوربدتر بوئینگ  ۷۶۷ را با بالی بزرگتر با نام  ایکس ۷۶۷ مورد بررسی قرار داد ولی شرکتهای  هواپیمای ، هواپیمای با ظرفیت بیشتر از ۷۶۷ می خواستند از این رو در سال ۱۹۸۸  بوئینگ برنامه  بوئینگ ۷۷۷ را اغاز کرد

هواپیمای جدید  در سال ۱۹۹۴ اولین پرواز خود را انجام داد و یک سال بعد تحویل شد

1507063

بوئینگ ۷۷۷ یک طرح پیشرفته با کابین بسیار ارتقا یافته نسبت به دیگر محصولات بوئینگ  بود و اولین هواپیمای بود  که رایانه میتواند به صورت کاملا خودکار یک هواپیما را بلند کرده، در طول مسیر حرکت دهد و در نهایت در باند فرودگاه  مقصد  فرود بیاید.۳۰ درصد این هواپیما در خارج از امریکا در شرکت های ژاپنی  و استرالیایی  ساخته می شود برای نمونه  ۲۰ درصد از بخشها در ژاپن تولید شده و بعد به امریکا برای منتاژ منتقل  می شود

۷۷۷ از طرح کلی ۷۶۷ استفاده کرد و به نوعی نسخه کشیده تر و بزرگتر ان است. بوئینگ برای اولین بار در یک هواپیمای  مسافربری از فناوری پرواز دیجیتال با سیم استفاده کرد  و کابین به شکل کامل دیجیتال  بود و از شش نمایشگر رنگی و دو نمایشگر رنگی قابل برنامخ ریز استفاده  میکرد

 هواپیمای دارای  بدنه از  مواد ترکیبی و بخشهای از  الومنیومی بود . کف کابین، سکان عمودی، بدنه اصلی  از مواد ترکیبی ساخته شد است  . هواپیما دارای سه ارابه فرود است . ارابه فرود جلوی دو چرخ و دو ارابه  عقبی هر یک شش چرخ دارد  و بزرگترین لاستیک های  که روی یک هواپیمای تجاری نصب شده روی بوئینگ ۷۷۷ نصب شده است

 هواپیمای رو بدنه در هر  سمت دارای چهار درب است  و میتواند بسته به مدل در کلاس های مختلف بین ۳۱۳ تا ۵۵۰ نفر را حمل کند که به شکل اقتصادی  دارای دو راهرو با سه صندلی در سمت چپ و راست کابین و چهار صندلی در مرکز  کابین در یک ردیف است (۱۰ صندلی در هر دیف) ولی حالت های ویژه  معمولا دارای  شش صندلی در هر ردیف  و یا حتی سه صندلی در هر ردیف  است،  و برد ان با ظرفیت کامل بسته به مدل از۹۷۰۰ تا ۱۶۷۰۰ کیلومتر است

1654743

2567365

مدل های مختلف

بوئینگ ۷۷۷ مدل ۲۰۰

اولین نسخه تولید که در سال ۱۹۹۵ تحویل  داده شد. این نسخه   را میشد به سه موتور  مختلف  بسته به سفارش تجهیز کرد که شامل  پرات اندوویتنی  PW 4077، رولز ریس RR 877 و جنرال الکتریک GE90-77B که هر یک به ترتیب با ۷۷۰۰۰،۷۶۰۰۰ و ۷۷۰۰۰ پاوند رانش. این هواپیما میتواند با ۴۴۰ مسافر به بیشترین برد ۹۷۰۰ کیلومتر برسد و  ۱۱۷ هزار لیتر سوخت حمل میکند. این نمونه بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ تولید شد و که شامل ۸۸ فروند بود

بوئینگ  ۷۷۷ مدل ۲۰۰ سری ایی ار

 نسخه دوربرد تر مدل ۲۰۰  که در سال ۱۹۹۷ پرواز کرد . این نسخه  نتنها با ۱۷۱۰۰۰ لیتر سوخت  بیشتری حمل میکرد بلکه موتورهای بسیار  قویتر نیز داشت . سه مدل موتور روی این هواپیما قابل نصب بودند که شامل پرات اندویتنی PW 4090، رولز ریس RR 895 و جنرال الکتریک GE90-94B  که به ترتیب  دارای رانش ۹۰۰۰۰ پاوند،۹۳۰۰۰ پاوند و۹۳۷۰۰ پاوند است. این نمونه با ۴۴۰ نفر مسافر میتواند به برد ۱۴۳۰۰ کیلومتر برسد. این نسخه بین سالهای  ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳  به میزان ۴۲۲ فروند تولید شد

بوئینگ ۷۷۷ مدل ۲۰۰ سری ال ار

 این نسخه  که درسال ۲۰۰۶ میلادی توسعه یافته  دوربردترین هواپیما تجاری جهان است. این نسخه  با ظرفیت سوخت داخلی ۱۸۱۰۰۰ لیتر سوخت  میتواند با ۴۴۰ مسافر به برد ۱۷۶۰۰ کیلومتر برسد و همچنین همکنون دارای  قویترین موتورهای غیر نظامی جهان است  دو موتور  جنرال الکتریک GE90-110B1 و GE90-115B1 با توان هر یک ۱۱۰۰۰۰ و ۱۱۵۰۰۰ پاوند رانش در اختیار  دارد . این نسخه  از سال ۲۰۰۶  تا سال ۲۰۱۴ به میزان  ۵۹ فروند تولید شد

بوئینگ ۷۷۷ مدل ۳۰۰

این نسخه برای جایگزینی با بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ و ۲۰۰ ساخته شد و  از این رو بزرگتر بود و ظرفیت بیشتری داشت. این نسخه  ۳۳ متر کشیده تر از نسخه قبلی بود و ظرفیت داخلی ان  تا ۵۵۰ نفر افزایش یافته بود. با این افزایش تعداد مسافرین  این هواپیمای جایگزین بسیار مقرون به صرفه ای برای بوئینگ ۷۴۷ بود که با ۱۷۱۰۰۰ لیتر سوخت  می تواند ۱۱۱۰۰ کیلومتر می رسد. این هواپیما را میتوان  به سه موتور تجهیز کرد که شامل  پرات اندوویتنی PW 4098 و رولز رویس RR 892 و جنرال الکتریک  GE90-92B/-94B   هر یک با توان به ترتیب ۹۸۰۰۰ پاوند ، ۹۲۰۰۰ پاوند  و ۹۳۰۰۰ پاوند است. بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ میلادی در مجموع ۶۰ فروند از این مدل تولید شد

1629815

بوئینگ ۷۷۷ مدل ۳۰۰ سری ایی ار

نسخه دوربرد تر مدل ۳۰۰ با سوخت داخلی ۱۸۱۰۰۰ لیتر که میتواند  با ۵۵۰ مسافر به برد ۱۴۷۰۰ کیلومتری برسد. این نسخه  از موتور جنرال الکتریک GE90-115B1 با توان ۱۱۵۰۰۰ پاوند بهره می برد و از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیش از۶۷۹ فروند ان به عنوان پرتولید ترین نسخه  بوئینگ ۷۷۷ تولید شده است و بیش از ۱۱۰ سفارش دیگر نیز دارد

2076372

بوئینگ ۷۷۷ سری اف

نسخه  باربری این هواپیما  بر اساس   مدل ۲۰۰  با قرار دادن یک درب بارگیری  کناری  ساخته شده که میتواند ۱۰۳ تن بار را تا برد ۹۰۰۰ کیلومتری حمل کند . این نسخه  از ۷۷۷ مدل ۲۰۰ با مدل  ایی میتواند ۱۱۰ تن بار را حمل کند . تا سال ۲۰۱۶  ، ۱۲۳ فروند از این مدل ساخته شد

بوئینگ ۷۷۷ سری ایکس

این نسخه ،مدل  اینده بوئینگ ۷۷۷ است که قرار است جایگزین سری های تولید فعلی شود. این نمونه شامل سه  مدل ۷۷۷-۸ و ۷۷۷-۹  و ۷۷۷-۱۰ می شود . ۷۷۷-۸ قرار است نسخه بهبود یافته سری ۲۰۰ و ۷۷۷-۸ نسخه بهبود یافته سری ۳۰۰ ایی ار شود و  و به ترتیب دارای  بیشترین ظرفیت ۳۷۵ تا ۴۲۵ مسافر می شود  و هر دو به سری جدید موتور های جنرال الکترونیک General Electric GE9X با توان ۱۰۵۰۰۰  پاوند رانش مجهز خواهد شد. اولین نمونه قرار است در سال ۲۰۲۰ وارد خدمت شود و تا پیش از این نیز اولین پرواز خود را انجام دهد

از سال ۱۹۹۳  تا سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۴۳۴ فروند بوئینگ ۷۷۷ ساخته شد و همچنان بیش از ۴۰۰ سفارش دیگر نیز دارد از این رو انتظار می رود  تا ده سال اینده نیز همچنان در خط تولید نسخه فعلی باقی بماند. همکنون قیمت  یک بوینگ ۷۷۷ سری ۳۰۰ ای ار عدد ۳۲۰ میلیون دلار است. بزرگترین دارندگان این هواپیما عبارتند از  خطوط هوایی امارات با ۱۵۷ فروند(تقریبا  بیش از تمامی هواپیماهای  ناوگان هواپیمای ملی ما)،یونایت ایرلاین امریکا با ۷۴ فروند،Cathay Pacific هونگ ونگ با ۷۰ فروند،ایر فرانس با ۷۰ فروند،امریکان ایر لاین با ۶۷ فروند،بریتیش ایرویز با ۵۸ فروند و خطوط هوایی قطر ۵۹ فروند  و سنگاپور ایرلاینز با ۸۵ فروند

همچنین بوئینگ ۷۷۷ سری ایکس همکنون دارای ۳۰۶ فروند سفارش است که ۱۵۰ فروند سفارش  خط هوایی امارات   و ۶۰  فروند سفارش  خط هوایی قطر   است

مشخصات

2016-10-28-12_51_08-%d8%a8%d9%88%d8%a6%db%8c%d9%86%da%af-%db%b7%db%b7%db%b7-%d9%88%db%8c%da%a9%db%8c%e2%80%8c%d9%be%d8%af%db%8c%d8%a7%d8%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87%d9%94

ترجمه: عبدالحمید تارخ

29+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar

45 دیدگاه

  • سلام اقای تارخ عرض ارادت و خسته نباشید … به نظرتون سوخو ۳۴ میتونه از ایران بلند شه با یه بار سوختگیری بره اسراییلو بمباران کنه برگرده بدون سوخت گیری هوایی و با حمل متوسط سلاح ؟

  • سلام آقای تارخ یه سوال دارم میدونم که سوال خیلی سطح پایین برای شما است ولی لطفا جواب بدین با توضیح چون حرف آبروم در میونه.هواپیما که از آسمون عبور میکنه یه ردی از خودش به جا میذاره اون دقیقا چیه و چقدر تو آسمون میمونه و این که این رد ها بعد مدتی باز حرکت میکنن آیا همون پاک شدنشونه که به صورت حرکت دیده میشه؟لطفا با توضیح جواب بدین خواهشا😍

  • سلام استاد فکر میکنم بد نباشه یه مقاله هم از ایرلاین های مختلف دنیا و دارایی هواپیماهاشون بگذارین مخصوصاً کشور های منطقه به ویژه کشور های عربی باید جالب باشه!

    • راهبرد موشکی فرانسه انگلیس و آمریکا با کشوری های همچون چین و روسیه متفاوت هستش آمریکا موشکهای قاره پیمای دریا پایش سرآمده و  روسیه موشکهای زمین پایشه سرامده چرا آمریکا دریا پایه رو برگزید ؟ چون در صورت هر گونه حادثه ( هرچند احتمالش نزدیک صفره!!) خاک خودش آسیب نمی بینه و از همه مهم تر زیر دریای هاش هرجا بخواهند میروند بدونه اینکه رصد شوند!! البته روسیه چون تقریبا دو برابر آمریکا وسعت داره ترجیح داده موشکهای زمین پایش ستون فقرات نیروی موشکی قاره پیماش باشه …… ..فرانسه و انگلیسم ظاهرا موشکهای دریا پایه رو برگزیدن و چین تا امروز زمین پایه رو انتخاب کردند. در کل هر کشوری بنا بر مصلحت و توان ملی و لجستیک و سطح تهدیداش یک نوع خاصی از تجهیزات و روشها رو انتخاب میکنه اما این به این معنی نیست که لزوما اون کشور در ساخت ناتوانه و یا دست بسته.

  • سلام.آفای تارخ این مجله جنگ افزار که منتشرمیشه شما توش عضو هستین؟در ضمن چرا کیفیت این مجله در حد کاغذ کاهی جویده شده در معده بز کوهی است؟

  • سلام آقای تارخ نسخه نظامی نداره؟ مثل ترابری یا سوخت رسان یا آواکس و …؟

      • میشه بدون توسعه نسخه جدید از طرف سازنده کشور خریدار خودش همین مدل ترابریشو به درب بارگیر عقب مجهز کنه تا تانک بتونه بره توش؟

        • نویسنده

          سلام اول بدون اجازه سازنده خیر و از نظر فنی هم ممکن نیست زیرا سازه برای حمل تانک ساخته نشده درست میتونه صد تن بار حمل بکنه ولی چه میزان بار در هر متر مربع خیلی مهمه از طرفی ارتفاع هواپیما خیلی از سطح زمین زیادهذو قسمت عقب آنقدر تغییر لازم داره که باید بخشی از سازه تغییر کنه کلا نمیشه

  • چرا عکسی در مورد فضاهای داخل هواپیما و صندلی ها وجود نداره ؟مطلب کامل و مفیدی است.دلیل حذف مهندس پرواز در هواپیماهای مسافربری به غیر از هزینه ی نیروی انسانی چیست

  • استاد عزیز سلام این خبری که مشرق گفته رو شما تایید میکنید؟ یا خیر؟http://www.mashreghnews.ir/fa/news/635690

    • نویسنده

      سلام خبر مال مهر است ولی من نشنیدم در جای ولی خوب اف۳۵ به دلیل حجم بالای فناوری که در ان به کار رفته همیشخه درگیری برخی مشکلات بوده ولی به مرور بر طرف خواهد شد

    • خیلی به این اخبار و م  مقالات شرق توجهی نکنید. به عقیده اون دوستان الان اف ۱۴ های ما خیلی برتر و بهتر از اف ۳۵ هستند!!!

  • یک سوال بین هواپیماهایی که ایران قصد داره به بوئینگ سفارش بده البته به شرط اینکه به مشکل نخوره ۷۷۷ هم هست اگر اینطوره چندفروند؟

  • آقای تارخ داشتم مقاله ای را می خوندم که نوشته بود رئیس عمل شرکت بویینگ گفته اولین انسان ها با موشک های ما به فضا فرستاده می شوند و شرکت های مختلفی که روی پروژه فرستادن انسان به مریخ در حال رقابت هستند می خواهند موشک های چند بار مصرف را بسازند که هزینه ی رفتن انسان به مریخ برای مردم و تجّار بسیار پایین بیاید

    • من که نفهمیدم بالاخره منظورت چیهاما رییس عمل خیلی باحال بود!!! احتمالا منظورت مدیرعامل بوده. ضمنا اولین انسان هم حدودا ۵۵سال قبل به فضا رفته که البته با موشک ساخت بوئینگ نبود.البته شکی در این نیست که بوئینگ و پژوهشکده آنها جزو پیشتازان صنعت و علم هوا – فضا در جهان هستند

  • من یه مستند از بویینگ ۷۸۷ دیدم که توی کارخانه داشتن می ساختن و تازه ۷۸۷ را ساخته بودند که گفت این را FLY EMARATS سفارش داده و تا ۱۰ سال آینده آخرین ۷۸۷ امارات تحویل داده میشه …..اینا از این هواپیماهاشون سود زیادی را به جیب می زنند و ترکیه هم TURKUSH AIL LINES داره همین کار را می کنه اون وقت ما برای خودمون هم هواپیما نداریم همشون قدیمی هستند و دارن سقوط می کنن ولی فکر کنم تا چند وقت دیگه بویینگ و ایرباس بخریم

  • آقای تارخ بزرگ ترین کازخانه ی دنیا کارخانه ی بویینگ در سیاتل آمریکاست چرا در ژاپن و استرالیا می سازند؟

  • با تشکر از مقاله خوبتون آقای تارخ لطفا درباره ی بویینگ ۷۸۷ و ایرباس ای ۳۸۰ هم مقاله بنویسید