هواپیماهای بمب افکن

بویینگ ۷۴۷ با ۱۰۰ موشک کروز

بویینگ ۷۴۷ با ۱۰۰ موشک کروز

محمد جواد عسکرپور

بویینگ ۷۴۷ با ۱۰۰ موشک کروز….
دهه ۷۰ و ۶۰ میلادی دهه هایی بودند که در طی این دو دهه بمب افکن های استراتژی مورد بی مهری قرار گرفتند طی دهه ۶۰ این تفکر غالب بود که با توجه به موشک های بالستیک اتمی قاره پیما دیگر نیازی به بمب افکن ها نیست این بیشتر تفکر پرزیدنت آیزنهاور در دهه ۵۰ و تفکر وزیر دفاع وقت رابرت مکنامارا در دهه ۶۰ بود که باعث شد برنامه بمبر XB70 لغو شده و بمبر B58 از خدمت خارج شود و با توجه به سرنگونی U2 سرهنگ گری پاورز در سال ۱۹۶۰ این تفکر هم بوجود آمده بود که پرواز در ارتفاع بالا دیگر نمی تواند راهکار قابل اطمینانی برای بمبر ها برای در امان ماندن از خطر پدافند هوایی باشد لذا بیشتر تفکر ساخت بمب افکن ها به نفوذ در ارتفاع پایین بدون دیده شدن در در رادار تغییر کرد در دهه ۶۰ چندین طرح بمب افکن برای نفوذ در ارتفاع پایین ارائه شد ولی چون مکنامارا موشک های بالستیک را ترجیه میداد طرح ها بجایی نرسیدند ولی در سال ۱۹۶۸ ورود ریچارد نیکسون به کاخ سفید دوباره برنامه بمب افکن استرتژیک جان تازه ای گرفت و در دهه ۷۰ شرکت راکول اینترنشنال بمب افکن B-1A اکسکالیبرد را طراحی کرد که در سال ۱۹۷۴ اولین پرواز خود را انجام داد ولی با به قدرت رسیدن کارتر در سال ۱۹۷۷ جیمی کارتر نسبت به طرح B-1 خوشبین نبود وهمین مسئله باعث شد قیمت این بمب افکن به ۱۰۰ میلیون دلار برسد و در نهایت به علت مسائل مالی طرح b1 لغو شد(در دهه هشتاد بدستور رونالد ریگان طرح B1 دوباره احیا شد) کارتر معتقد بود با در اختیار گرفتن b52 و موشک های کروز دوربرد میتوان به خاک شوروی حمله کرد لذا دیگر نیازی به بمب افکن دیگر نیست با توجه به این طرز تفکر کارتر شرکت بویینگ طرح 747 CMCA را ارائه داد که بر اساس بویینگ ۷۴۷ بود کلمه CMCA مخفف CRUISE MISSLE CARRIER AIRCRAFT میباشد

طرح ارائه شده توسط بویینگ ساده بود طرح یک بویینگ ۷۴۷ تغییر یافته برای حمل بین ۵۰ تا ۱۰۰ موشک کروز بود و قرار شد این پرنده موشک کروز AGM86 را حمل کند که این موشک در برخی مدل بردش به بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر میرسید این موشک ۲۱ فوت طول دارد .طرح بر اساس یک بویینگ ۷۴۷ سری ۲۰۰ کارگو بود که دماغه اش برای بارگیری محموله بازمیشد(مثل C5) این پرنده دارای ۹ لانچر متحرک(چرخان) موشک بود که در زمان لانچ به انتهای هواپیما منتقل شده و موشک را پرتاب میکدند و هر کدام از این لانچر ها تا ۸ موشک حمل میکردند در انتها در سمت راست هواپیما یک دهلیز بود که لانچر در کنار آن قرار میگرفت و با باز شدن در دهلیز لانچر موشک کروز را از دهلیز به بیرون پرتاب میکرد و موشک موتورش روشن شده و مسیر خود را ادامه میداد .
هر ۷۴۷ CMCA میتوانست طی یک سورتی پرواز ۷۲ موشک کروز AGM86 شلیک کند و این تعداد خیلی بیشتر از ظرفیت B52 با ۲۰ تیره بود .این هواپیما مجهز به سیستم های ارتباطی پیشرفته و سیستم ارتباط ماهواره ای بود که در صورت نیاز بتواند اطلاعات را از یک منبع خارجی دریافت کند و در طبقه دوم ۷۴۷ که در مدل تجاری قسمت VIP است در پرنده CMCA قرار بود قسمت کنترل و فرماندهی باشد که به این قسمت اصطلاحا hump میگفتند.همانطور که در اول مقاله ذکر شد هر موشک کروز AGM86 بستگی به مدل و سرجنگی دارای برد های مختلف و بعضا تا برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر است(AGM86 تا کلاهک ۳۰۰۰ پوندی هم میتواند حمل کند) هواپیمای CMCA با قرار گرفتن در بیرون منطقه دشمن و با قرار گرفتن در منطقه ای امن دور از دسترس پدافند دشمن میتواند دست به شلیک موشک های کروز خود بزند و این در حالی بود که ۷۴۷ یک هواپیمای قاره پیما است و میتوانست از پایگاه هوایی بلند شده و با طی کردن هزاران کیلومتر به منطقه مورد نظر رسیده و موشک های کروز خود را شلیک کند و در کنار این ،CMCA قابلیت سوختگیری هوایی هم داشت.

در نهایت بویینگ متوجه شد که برای طرح CMCA شانس کمتری وجود دارد ولی بویینگ طرح پست فرماندهی E4 را ارائه داده بود که آن هم بر اساس ۷۴۷ بود و وارد خدمت شده بود در نهایت در دهه ۸۰ میلادی رونالد ریگان طرح B1 را دوباره احیا کرد و در ادامه نیروی هوایی بمب افکن B2 را بخدمت گرفت و B52 ها را ارتقا داد و با این شرایط طرح CMCA بجایی نرسید .
لغو کردن طرح CMCA حرکت حرفه ای نبود چون در آینده میشد این هواپیما را به GPS مجهز کرد و از آن برای پرتاب تعداد بسیار زیادی بمب های هدایت ماهواره ای کم قطر در عراق و افغانستان استفاده کرد و با هزینه کمتری نسبت به b1 و b52 میشد از CMCA در عراق و افغانستان بهره برد هر چند بمب های هدایت ماهواره ای ۲۰ سال بعد از ارائه طرح CMCA عملیاتی شدند .
اگرچه طرح CMCA یک طرح بسیار توانمند و با پتانسیل بالا برای حمل موشک هدی کروز بود ولی نیروی هوایی و دریایی در نهایت بمب افکن B1 را به خدمت گرفتند و نیروی دریایی هم برای توانایی اتمی خود زیر دریایی های کلاس اوهایو که قابلیت حمل تا ۲۴ موشک بالستیک ترایدنت را به خدمت گرفت و در ادمه هم موشک توماهاوک را به خدمت گرفت که از ناوشکن کلاس آرلی بروگ و رزم ناو تیکاندراگو و زیر دریایی های کلاس ویرجینیا و لس آنجلس شلیک میشود و در عملیات طلوع اودیسا در سال ۲۰۱۱ ضد قذافی تعداد زیادی موشک های کروز توماهاوک از ناو های آمریکایی ضد اهدافی در لیبی شلیک شد که از ۹۳ توماهاوک شلیک شده ۹۰ توماهاوک به هدف برخورد کردند .
هرچند طرح CMCA در نهایت لغو شد ولی این طرح قابلیت حمل تعداد بسیار بیشتری موشک کروز نسبت به بمب افکن های B52 و B1 داشت

هر ۷۴۷ CMCA که بر اساس بویینگ ۷۴۷ سری ۲۰۰ کارگو میباشد میتواند تعداد چهار برابر اهدافی را که یک B52 در یک سورتی پرواز میتواند هدف قرار دهد را مورد هدف قرار دهد .بویینگ ۷۴۷ بطور گسترده در زمینه تجاری مورد استفاده قرار گرفته است و این پرنده مجهز به چهار موتور توربوفن JT-9D با ضریب کنار گذر بالا و قابلیت فراهم کردن ۴۱۰۰۰ پوند رانش است .
در زمینه حمله دریایی هم پرنده ای مانند CMCA میتواند از مایل ها خارج از دریا به یک ناوگان دریایی حمله کند و با استفاده از پهپاد های MQ-4C که نسخه ای از گلوبال هاوک ساخته شرکت نورثروپ گرومن است و یا با استفاده از ماهواره ها اهداف دریایی برای CMCA مشخص میشد و این پرنده با استفاده از موشک های کروز ضد کشتی دست به حمله به ناوگان دریایی بزند .
مثلا با توجه به اینکه موشک ضد کشتی جدید AGM-158C که کوچکتر از AGM-۸۶ است،در صورت عملیاتی شدن CMCA میتوانست یک فروند از این هواپیما را مجهز به بیش از ۱۰۰ تیره از این موشک ضد کشتی هوشمند کرد و با توجه به اینکه این موشک رادارگریز هم هست یک CMCA با تعداد زیادی از این موشک میتوانست برای یک ناوگان دریایی بسیار مهلک باشد

همچنین در آینده میشد بمب های هدایت ماهواره ای ۵۰۰ و ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ پوندی JDAM و همچنین چندین بمب هدایت ماهواره ای SDB یا موشک AGM-176 را بر روی CMCA نصب کرد و این هواپیما دست به پشتیبانی هوایی بزند و همچنین میشد موشک های کروز JSOW و JASSM را بر روی CMCA نصب کرد و همچنین با نصب غلاف نشان گزاری sniper بر روی CMCA بمب های هدایت لیزری هم بر روی این پرنده قابل نصب میشد.
همچنین بر اساس پلت فرم CMCA که دارای پتانسیل بالایی بود میشد از این پرنده به عنوان پست فرماندهی هوایی و هدایت و کنترل پهپاد ها و همچنین ماموریت ELINT استفاده کرد یعنی با توجه به اینکه این پلت فرم دارای پتانسیل بالایی بود میشد بر روی این پرنده سیستم های دیگری برای ماموریت های دیگر که در بالا گفته شد نصب کرد به عبارتی دیگر چون CMCA دارای پتانسیل بالایی بود علاوه بر ماموریت پرتاب موشک کروز که برای آن تعریف شده بود همچنین این پرنده با سیستم های دیگر میتوانست دست به پشتیبانی هوایی و عملیات ضد کشتی بزند اگرچه CMCA پرنده قابلی بود ولی هرگز ساخته نشد .هر چند CMCA رادار گریز نبود ولی با حمل تعداد زیادی موشک کروز میتوانست بدون وارد شدن به منطقه مورد حفاظت پدافند دشمن دست به شلیک موشک های کروز خود بزند .

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن