تانک

خودروی زرهی مسلح EE-9 کاسکاول

خودروی زرهی مسلح EE-9 کاسکاول

خودروی زرهی مسلح EE-9 کاسکاول

در دهه 1960 امریکا و برزیل یک توافق  نامه مشترک امضا کردند که هدف ان دسترسی اسان برزیل به تسلیحات دست دوم مازاد  ارتش امریکا بود. برزیل در ان زمان  کشور فقیری بود و توان خرید تجهیزات نو زیادی نداشت از این رو دست به دریافت  تجهیزات  دست دوم میزد. یکی از تجهیزات دست دومی که خریداری کرد  خودروی زرهی چرخدار ام8 گریهند بود. این خودرو به عنوان یکی خودروی زرهی شناسایی و پشتیبانی از نیروی زمینی  ساخته شد بود و طی جنگ جهانی دوم به خدمت گرفته شد.  ام8 دارای  یک  برجک با توپ 37 م م بود و شش چرخ داشت. برزیل این خودرو را بسیار ستود زیرا تحرک بالا و قدرت اتش مناسبی داشت از این رو تصمیم به توسعه نسخه بومی ان گرفت

خودروی زرهی مسلح EE-9 کاسکاول
ام8 گریهند

یک شرکت گمنام خصوصی برزیلی دست به توسعه یک نسخه مشابه در داخل زد که اولین پیش نمونه در سال 1968 ازمایش شد. اول دارای همان برجک با توپ 37 م م گری هند بود ولی بعد از مدتی مشخص شد این توپ کارایی بسیار کمی دارد از این رو برزیل به دنبال توپ قوی تر رفت  و از توپ 90 م م استفاده کرد.خودروی جدید با نام EE-9 کاسکاول  در سال 1974 وارد خدمت شد

کاسکاول یک خودروی زرهی چرخدار  با وزن 12 تن و طول 6.2 متر است که دارای سه خدمه است. راننده در جلوی  سمت چپ خودرو قرار دارد  از طریق  یک دریچه سوار خودرو می شود. در برجک فرمانده و توپچی قرار  دارد. فرمانده در سمت چپ قرار  دارد و بالای سر خورد روی برجک اصلی دارای  یک برجک کوچکتر است که  ان نیز متحرک است و معمولا مجهز به یک مسلسل متوسط  یا سنگین است. توپچی سمت چپ قرار دارد و دارای یک  سایت اتش در کنار لوله توپ است که زاویه زیادی برای دید  ندارد ولی دقت مناسبی دارد. این سایت  تا 4000 متر درجه بندی شده و خودرو دارای یک مسافت یاب لیزری  روی لوله توپ 90 م م  است. فرمانده و توپچی هر دو دارای  سامانه دید حرارتی منفعل نسل اول هستند که برد اتش در ان  زیر 800 متر در شب است و در روز  نیز برد اتش  موثر سلاح حدود 1000 تا 1500 متر است

ئی‌ئی-۹ کاسکاول

خودروی دارای  بدنه ای فولادی است  و زره شامل چند لایه فولاد به هم جوش کاری شده است  که هرچه  لایه های فولادی  به عمق زره(بخش داخلی خودرو) نزدیک می شوند ، مقاومت انها بیشتر می شود . خودرو حدود 16 م م زره فولادی دارد  و در برابر مسلسل 12.7 م  توان مقاومت دارد  اگرچه در برابر حملات راکتی بسیار اسیب پذیر  است . البته در برخی کشورها روی خودرو زره قفسه ای ضد راکت نصب شده است

خودرو دارای شش چرخ است که  قدرت از طریق سامانه انتقال قدرت به شش چرخ منتقل می شود . خودرو دارای یک موتور  دیزل ساخت بنز در عقب خودرو است . این موتور 6 سیلندر دیزل از نوع  6V-53N  در المان در  بنز توسعه یافت ولی در الیسون  امریکا ساخته شده و این موتور از الیسون خریداری شد . این موتو دارای  قدرت 212 اسب بخار است و خودرو دارای رانش به وزن 15.8 اسب بخار بر تن است که  رقم بالای نیست. خودرو دارای  بیشترین سرعت 100 کیلومتر بر ساعت است و با سوخت داخلی  750 کیلومتر برد دارد. مخزن سوخت خودرو 360 لیتر  ظرفیت دارد

در این تصویر مسافت یاب لیزری روی لوله مشخص است

همان طور که گفته شد خودرو دارای شش چرخ است. دو چرخ در جلو  چهار چرخ  در عقب خودرو که میان این فضا برجک قرار دارد. دو چرخ عقبی به یک سیستم تعلیق  بومرنگ شکل مستقل هستند که به راحتی میتوانند از یک مانع 90 سانتیمتری عبور کند  و فوق العاده  انعطاف پذیر هستند

همان طور که گفته  شد اول قرار بود برجک  ام8 با توپ 37 م م روی خودرو نصب شود ولی در نهایت  برنامه به نفع توپ بزرگتری کنار رفت. این  توپ جدید توپ 90م م بود. توپ 90 م م  ساخت فرانسه  است و روی چند خودرو زره پوش مشابه فرانسوی نیز نصب شده است. این توپ دارای  گلوله گذاری دستی  بوده و توسط فرمانده پر می شود. توپ روی برجکی با قابلیت چرخش 360 درجه است و کنار برجک سمت  فرمانده یک سوراخ است که پوکه گلوله بعد از شلیک  از ان بیرون انداخته می شود

توپ میتواند تا 15 درجه به طرف بالا و 8 درجه به طرف پایین لوله خود را حرکت دهد و خان دار می باشد. سرعت اتش شش گلوله بر دقیقه است و میتواند انواع مهمات های ضد نفر و حتی مهمات انرژی جنبشی  با توان نفوذ در 390 م م زره  را حمل کند که برای این توپ بسیار مناسب است

همچنین یک مسلسل  هماهنگ با توپ اصلی از نوع 7.62 م م در سمت چپ  لوله توپ اصلی نصب شده است. فرمانده و توپچی هر دو توان استفاده از سلاح اصلی را دارند و خودرو 44 گلوله 90 م م حمل میکند که از این میان 12 عدد پشت برجک دم دست فرمانده برای لود درون لوله وما بقی در جلوی خودرو سمت راست ذخیره شده اند. همچنین  خودرو 2200 تا 2400 گلوله 7.62 م م نیز حمل میکند. معمولا یک مسلسل 12.7 م م ویا 7.62 م م نیز در بالای برجک نصب است. همچنین اکثر نسخه های تولیدی دارای سه نارنجک انداز دود زا در هر سمت برجک(قسمت عقب) می باشند و برخی از انها دارای مسافت یاب لیزری روی لوله اصلی هستند

مدل های مختلف

ام کا 2

نخستین نمونه تولیدی  دارای  برجک با توپ 37 م م  و موتور  دیزل ساخت بنز از نوع  OM 352A با 170 اسب بخار . این نسخه  به تعداد محدود تولید شد

ام کا 3

اولین نسخه  تولید برای صادرات دارای موتور مشابه موتور  قبلی ولی دارای یک توپ 90 م م فرانسوی

ام کا 4

نسخه تولید سال 1977 با موتور 212 اسب بخاری ساخت الیسون  و گیربوکس تمام اتوماتیک MT-643 و برجک برقی .

ام کا 5

 مجهز به موتور 190 اسب بخاره ساخت بنز و گیربوکس اتوماتیک  AT-540 or AT-545  بود و همچنین این مدل دارای  سامانه تظیم فشار باد لاستیک  بود تا بتواند  بسته به مسیر  ارتفاع شاسی را تنظیم کند

دو نسخه مارک 6 و 5

 بهبود در قابلیت موتور و گیربوکس

این خودرو زرهی به عنوان اولین محصول  زرهی برزیل  مشتری بسیار داشت. به عنوان یک خودروی  پشتیبانی  اتش برای پشتیبانی از پیاده نظام ویا درگیر با پیاده نظام ویا زرهی دشمن کاربرد بسیار داشت و به دلیل قیمت ارزانش بین سالهای 1974 تا 1993 بیش از 1715 عراده ان ساخته شد که به 23 کشور جهان فروخته شد

در سال 1977 اولین درگیر یا خودرو  اتفاق افتاده که لیبی یکی از دارندگان این خودرو تعدادی را در برابر تانک های تی 55 و تی 62 ارتش مصر طی درگیر های مرزی این کشور استفاده کرده است ولی واقعا نتیجه استفاده مشخص نیست. در دهه 1980 طی درگیر چاد و لیبی  نیز مورد استفاده قرار گرفت . در جریان جنگ ایران و عراق  ، عراق از این خودرو بهره برد که معمولا در مناطق جنوبی خدمت میکردند. این خودرو در بیابان های  شنی بسیار راحت حرکت میکرد و بارها با خودروهای و نفربر های ایرانی درگیر شد  حتی چند مورد شکار تانک های ایرانی را در کارنامه داشت. در جریان عملیات فروق جاویدان  سازمان مجاهیدن خلق(منافقین) از این خودرو استفاده کرد که تعداد زیادی  از انها به غنیمت   در امد  . البته ایران در زمان جنگ با عراق موفق به دست  اوردن 130 عراده EE-9  به شکل دست دوم از لیبی شد . امروزه احتمالا همچنان حدود 35 تا 50 عراده از ین خودرو در سپاه پاسداران در خدمت می باشد

این خودرو همچنان در حدود بیست کشور جهان در خدمت است و برزیل ارتقائاتی چون نصب سامانه هدفگیری پیشرفته  و سامانه  دید حرارتی نسل دوم روی این خودرو انجام داده است. ارتش عراق همچنان از این خودرو بر ضد داعش استفاده میکند

ئی‌ئی-۹ کاسکاول. در زمان جنگ در خدمت سپاه پاسداران. نسخه ایرانی مسافت یاب لیزری نداشت
ونزوئلا

مشخصات

سازنده کمپانی انگسا
تاریخ تولید از ۱۹۷۴
تعداد تولید شده ۱۷۳۸ دستگاه
مدل‌های مختلف چهار مدل: کاسکاول ۱ تا ۴
خصوصیات
وزن ۱۰٫۹ تن (وزن خالی)
۱۳٫۴ تن (وزن جنگی)
طول ۶٫۲ متر (لوله توپ در جلو)
۵٫۲ متر (فقط بدنه)
عرض ۲٫۶۴ متر
ارتفاع ۲٫۶۸ متر
خدمه ۳ نفر (فرمانده، راننده، توپچی)
زره ۶ تا ۱۲ م‌م زره فولادی دولایه
تسلیحات
اولیه
توپ ۹۰ م‌م Cockerill Mk 3
تسلیحات
ثانویه
تیربار ۷٫۶۲ م‌م اف‌ان ام‌آژ هم‌محور
موتور ۱۵۸ اسب بخار (مدل‌های جدیدتر ۲۱۲ و ۲۳۰ اسب بخار)
برد
موثر
۸۸۰ کیلومتر
ارتفاع پرواز ۲٫۶۸ متر
سرعت ۱۰۰ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.army-guide.com/eng/product551.html

http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/Brazil/EE-9_cascavel.php

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن