در دهه ۱۹۷۰ ناتو رویکرد  نظامی خود در نبرد زرهی را تغییر داد و تصمیم به نبرد زره با زره گرفت . غرب به سرعت تانک های  وارد میدان کرد که یا با تانک های شوروی  برابر بودند ویا در مواردی  برتر هم بودند . تانک های چون چلنجر۱، لئوپارد ۲و ابرامز. ایتالیا کشوری که تا زمان جنگ دوم جهانی تانک تولید میکرد بعد از جنگ دست به وارد کردن تانک از امریکا و المان زد. در  اواخر  دهه ۱۹۸۰ ایتالیا  به دنبال تانک جدید بود . این ارتش  تعداد زیادی  تانک لئوپارد ۱ داشت  که نیاز به  جایگزینی داشتند . مدتی این کشور  به دنبال لئوپارد ۲رفت ولی در نهایت تصمیم  به ساخت یک تانک بومی گرفته شد

ساخت پیش نمونه در سال ۱۹۹۱ اغاز شد و قرار بود در سال  ۱۹۹۳ تحویل شود ولی تا سال ۱۹۹۵  دسته تولید نخست   وارد خدمت نشد و  در نهایت  تا سال ۲۰۰۲ تمامی سفارشات  تحویل شد. تانک جدید اریتی نام گرفت

big_thumb_4ab23e2fa1a0429cf89511db1d07f858

اریتی دارای چهار خدمه است. رانند، فرمانده، توپچی و گلوله گذار.

راننده در جلوی تانک  سمت راست قرار دارد و روی دریچه بالای  سر خود دارای سه پیرسکوپ برای دید رو به بیرون  است که پیرسکوپ  مرکزی دارای سامانه دید منفعل حرارتی  است

فرمانده و توپچی مانند  تمامی  تانک های غربی در سمت راست  برجک قرار دارد.  توپچی در جلوی برج و فرمانده در عقب. تانک دارای سامانه کنترل اتش ساخت شرکت گالیله است. این سامانه کنترل اتش  از نوع OG14L3 TURMS شامل یک سایت اتش برای  توپچی  با یک دوربین  دید حرارتی نسل دوم است که از یک مسافت یاب لیزری  بهره می برد . این سایت توان اتش موثر در برد ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر در روز و ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر در شب را دارد.

همچنین فرمانده دارای  یک سایت پانورماتیک در بالای سر برجک است که قابلیت دید ۳۶۰ درجه  ، ۶۰ درجه به طرف بالا  و ۱۰ درجه به طرف پایین را دارد . سایت فرمانده نیز دارای  سامانه دید حرارتی و مسافت  یاب لیزری است و فرمانده میتواند کنترل توپ اصلی  را از  توپچی گرفته و اتش کند

تانک دارای یک موتور دیزل ۱۲ سیلندر MTAC ساخت فیات ایتالیا است در عقب تانک است   که ۱۲۴۷  اسب  بخار قدرت فراهم میکند. با در نظر گرفتن وزن ۵۴ تنی تانک ، اریتی دارای رانش به وزن ۲۰  اسب بخار بر تن است که نسبت به دیگر تانک های غربی خیلی جنگی به دل نمی زند  اگرچه کافی است  . این تانک دارای  یک گیربوس اتوماتیک  المانی شش دنده است که چهار دنده رو به جلو و دو دنده رو به عقب است

تانک دارای  هفت چرخ است و خورشیدی  اصلی در در عقب قرار دارد و تانک میتواند با سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت در جاده دست یابد. تانک توان حرکت در شیب ۶۰% را دارد  و ۵۵۰ کیلومتر برد دارد

maxresdefault

اریتی دارای  زره کامپوریت است که از مواد ترکیبی ساخته شده است  جلوی  برجک  دارای  شیب است  ولی زره ان به مدرنی دیگر تانک های غربی نیست . برای نمونه زره ماژولار نیست  و مقاومت زره  چندان بالا نیست به گفته خود ایتالیای ها این تانک دارای  میزان مقاومت ۵۰۰ م م در برابر مهمات انرژی جنبشی  از روبرو  برجک است. در قیاس  با ابرامز ام۱ ای ۱  این میزان ۶۰۰ م م و در مدل های  بعدی تا ۸۰۰ م م افزایش  یافته  ویا  لوپارد ۲ ای ۶  این میزان بی ۸۰۰ تا ۸۵۰ م م و برای تی ۹۰  میزان ۸۰۰  م م است. در واقع مقاومت زرهی اریتی مشابه تی ۷۲ بی شوروی است  از این رو اریتی  در بین تانک های غربی کمترین میزان حفاظت  را دارد. احتمالا  تانک در برابر خروج گود(موشک های و راکتهای ضد تانک ) دارای میزان مقاومت ۱۱۰۰  م م  است

تانک همچنین دارای  یک هشدار دهنده لیزری و همچنین هشت نانجک انداز دودزا  است که چهار  عدد در هر سمت کنار برجک نصب شده است

توپ اصلی این تانک از نوع استاندارد ۱۲۰ م م ناتو است .این توپ  همان توپ ال ۴۴ ساخت رای متال المان است که روی تانک ابرامز و لئوپارد نصب است ولی  توسط خود Oto Melara  در ایتالیا تولید می شود . این توپ تمامی مهمات های   ناتو را  شلیک میکند و توسط گلوله گذار دستی در سمت  چپ برجک بارگذاری می شود.این توپ انواع مهمات های ضد زره انرژی جنبشی و خرج گود را اتش  میکند و مهمات  ضد تانک ساخت خود ایتالیا  توان نفوذ  در ۶۰۰ تا ۶۵۰   م م زره را در ۲۰۰۰ متر را دارد  . توپ دارای  سرعت اتش ۱۰ تا ۱۲ گلوله بر دقیقه است . تانک  ۴۲ گلوله حمل میکند  که۱۵ گلوله پشت برجک قرار  دارد و مابقی در جلوی تانک کنار راننده قرار گرفته است

همچنین  دو مسلسل توسط تانک حمل می شود که یکی هماهنگ با برجک اصلی و دیگر روی برجک که هر د.واز نوع  ام جی ۳ المانی با  کالیبر ۷٫۶۲ م م است . در مجموع ۴۰۰۰ گلوله برای این دو مسلسل حمل می شود

cutawayariete

 ۲۰۰ عراده اریتی تا سال ۲۰۰۲ تولید شد که همگی از نسخه سی ۱ بودند. زمانی قرار بود ۷۰۰ تانک ساخته شود ولی پایان جنگ سرد باعث تعویض برنامه شد . این تانک هرگز مشتری غیر خود ارتش ایتالیا پیدا نکرد. مشکلاتی از دید مقامات نظامی ایتالیا وجود داشت.  قدرت موتور کم بود و به موتور  فشار می امد و زمان بین خرابی ها کم بود. از  طرفی تلاشی برای  محدود کردن وزن به زیر ۶۰  تن باعث کاهش زره شده بود اگرچه تلاش   شد با افزایش  شیب زیره بر اثر مهمات دشمن تاثیر بگذارند ولی همیشه در مورد اینکه این تانک در شرایط  دشوار میدان نبرد  بتواند دوام بیاورد مورد تردید بود  .

از این رو ارتفائاتی رو نسخه تولیدی سی۱ انجام شد. گشتاور موتور افزایش یافت و با ارتقا موتور رانش را به ۱۵۰۰ اسب بخار رساندند که رانش  به وزن را از ۲۰ اسب بخار بر تن به ۲۶ اسب بخار بر تن رساند  و همچنین مصرف سوخت کاهش یافت و تانک مجهز به زره واکنشی در  مقابله با حملات  راکتی و موشکی د ذ دو طرف بدنه و برجک شد که میزان مقاومت  را افزایش داد. این نسخه با نام اریتی سی۲ یا مارک۲ شناخته می شود

همکنون ایتالیا به دنبال ساخت نسخه جدید این تانک است . این نسخه  جدید  در اینده عملیاتی خواهد شد دارای  توپ بزرگتر ولی نامشخص با گلوله گذاری خودکار است و زره بیشتر از نوع کامپوزیت  و ماژولار است. هنوز جزئیات  از این نسخه  فاش نشده است. ایتالیا  در کنار ۲۰۰ اریتی  حدود ۲۰۰ عراده تانک سبک چرخدار  سنتارو با توپ ۱۰۵ م م دارد و به تازگی ۴ عراده نسخه مجهز به توپ ۱۲۰ م م را سفارش داده است

نسخه سی2 با زره جانبی بیشتر در دو طرف برجک و بدنه

نسخه سی۲ با زره جانبی بیشتر در دو طرف برجک و بدنه

ariete-lello_71

مشخصات

طول:۹٫۵ متر

وزن:۶۰ تن در حالت کامل و ۵۲ تن در حالت سبک

خدمه: ۴ نفر

موتور: یک موتور دیزل ۱۲۷۰ اسب بخاره

رانش به وزن:۲۱ اسب بخار بر تن در حالت سنگین

سلاح : یک توپ ۱۲۰ م م با ۴۲ گلوله و دو مسلسل ۷٫۶۲ م م با ۲۰۰۰ گلوله

سرعت:۶۵ کیلومتر بر ساعت در جاده

برد: ۶۰۰ کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.tanks-encyclopedia.com/modern/Italy/Ariete-MBT.php

http://www.army-technology.com/projects/ariete/

 

44+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.