ترجمه: امیر رهبری

بزرگترین و قدرتمند ترین تانکبرهای موجود

برای انجام عملیات های زمینی چه از نوع آفندی و چه دفاعی، نیروهای زرهی سنگین یکی از ارکان اصلی عملیاتها هستند، که عموما دسترسی سریع آنها از پایگاه های خود به پشت خطوط جنگ به واسطه بزرگی و سنگینی این ادوات با مشکلاتی همراه میباشد که در این مواقع تانک برهای سنگین به کمک نیرو های نظامی آمده و این مشکل را حل میکنند. در ارتش های بزرگ که معمولا جابه جایی نیروی عظیمی در طی عملیات ها و تمرین ها دارند وجود این ادوات به اندازه نیروهای زرهی ارزشمند میباشد.پس در این مقاله به معرفی دو نمونه از تانک بر های قدرتمند موجود در بازار میپردازیم.

دوتانک بر مقام اول و دوم، ساخت شرکت MZKT:

طرح MZKT-74135

تانک بر فوق سنگین MZKT-74135 با ترکیب ۸×۸، ساخت کشور بلاروس یکی از سنگین ترین تانک بر های موجود میباشد. که میتواند با توجه به قدرت موتور مرسدس بنز OM 444 LA خود نیروی ۷۹۶ اسب بخاری خود را به وسیله یک گیربکس تمام اتوماتیک ۸ سرعته (۶ دنده رو به جلو، دو دنده عقب) ساخت کارخانه آلیسون به ۸ چرخ متحرک انتقال داده، و وزنی معادل ۷۰ تن به صورت تک تریلر و یا ۱۳۰ تن به صورت جفت تریلر پشت سر هم را در جاده با سرعت ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت حمل کند. اولین پیش نمونه این وسیله در سال ۱۹۹۷ در کارخانه MZKT بلاروس ساخته شد (این شرکت از کارخانه مطرح MAZ مشتق شده است و طیف وسیعی از خودروهای کشنده نظامی و حامل های موشک های ضد هوایی و استراتژیک روسیه مانند Topol-M روسیه را تولید میکند و بخش غیر نظامی شرکت نیز VOLAT میباشد و وظیفه بازاریابی غول مورد اشاره نیز به عهده VOLAT است) ودر سال ۲۰۰۰ نیز بهسازی های اساسی بر روی این طرح صورت گرفت و آخرین نمونه حال حاضر ساخته شد و در مناقصه کشنده سنگین وزن ارتش امارات متحده عربی شرکت داده شده و در رقابت با بزرگان این عرصه همانند اوشکوش برنده شده و به عنوان حامل تانک های ۵۴٫۶ تنی لکلرک امارات متحده عربی گزینش شد. و در مجموع ۴۰ اراده از این غول سنگین وزن سفارش گرفت.

photo483797537723103007

تانک بر MZKT-74135 در طی بازگشت از نمایشگاه دفاعی در اکراین. هواپیمای حامل An-22

این غول در حالت معمولی با دو تریلر پشت سر هم میتواند دوتانک لکلرک یا یک تانک لکلرک به علاوه دو BMP-3 نیروی زمینی امارات را در محیط های نا آماده و دمای ۵۵ درجه سانتی گراد و رطوبت %۱۰۰ با نهایت سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت انتقال بدهد. همچنین تانک بر به سیستم مرکزی کنترل باد تایرها CTIDS مجهز شده است و توسط راننده از داخل کابین کنترل میشود این سیستم میتواند در سه حالت وضعیتی قرار بگیرد که نوع اول حالت جاده، دومی مسیر های شنی ، سومی مسیر های سنگلاخی میباشد. که کمک بزرگی در فرمان پذیری و کنترل وسیله در مسیر های نا آماده است.

در هردو بخش کشنده و تریلر ها از لاستیک های با کیفیت شرکت Michelin و رینک های ساخت شرکت Hutchinson بهره برده شده است.

تانکبر های MZKT-74135 آماده شده برای ارتش امارات

تانکبر های MZKT-74135 آماده شده برای ارتش امارات

photo483797537723103011

در قسمت کابین تانک بر فضایی برای نشستن ۸ نفر به غیر از راننده که در مجموع  ۹ نفر میشوند داشته که در این صورت علاوه بر خدمه تانک بر خدمه وسایل زرهی نیز توسط این غول جا به جا میشوند.در چینش دیگر توانایی ایجاد دوتخت و نشستن ۴ نفر هم ایجاد میشود که بسته به شرایط ماموریت خدمه خود میتوانند چینش را تغییر بدهند. همچنین کابین مجهز به سیستم تهویه مطبوع از نوع WEBASTO میباشد که در هر نوع آب هوایی وطیفه تصویه هوای کابین و ایجاد هوای سالم برای سرنشینان تانک بر را بر عهده دارد.

در بخش تریلر تانک بر، تریلر اصلی که به خود تانک بر متصل میشود توان حمل ۷۰ تن بار راداشته و تریلر دوم نیز تحمل وزن ۶۰ تن بار را دارد. در قسمت تریلر اصلی واحد نیروی کمکی کار گداشته شده است تا در صورت نیاز به وسیله سیستم هیدرولیکی از کابین توسط راننده مورد استفاده قرار بگیرد تا در صورت لزوم نیروی بیشتری به محور های تریلر حامل تانک بر اعمال شود، همچنین از سیستم تعلیق مخصوصی در تریلر بهره برده شده است تا در مواقع نیاز به تعویض تایرهای داخلی تریلر این کار ساده تر انجام شود.سیستم تعلیق در قسمت جلو ازدو کمک فنر پیچشی بهره مند میباشد که با سیستم فنری به همراه دو بازوی کمکی در قسمت عقب بهترین وضعیت خنثی سازی نیروهای وارده از جادهای ناهموار را فراهم میکند.

photo483797537723103008

موتور Cat C18

photo483797537723103009

Mercedes-Benz OM444LA

در قسمت انتقال قدرت به چرخها شرکت سازنده بلاروسی از دو شفت کاهنده سرعت و یک دفرانسیل دنده ای افزاینده قدرت استفاده کرده است و برای هر محور یک دنده کاهنده و یک دفرانسیل انتقال قدرت در نظر گرفته شده. همچنین کارخانه سازنده سیستم هیدرولیکی بسیار فرمان پذیری را برای دو محور جلو کشنده در نظر گرفته است تا تغییر جهت این غول در زمین های ناهموار به سادگی یک ماشین کوچک سواری صورت بگیرد وسیستم های ترمز و نگهدارنده MZKT کاملا با استانداردهای جهانی تطابق داشته و از نظر باز ایستادن این غول چند صد تنی همراه با بار هیچ مشکلی وجود ندارد.

کشنده مجهز به دو وینچ ساخته ITAG میباشد که برای سوار کردن تانک لکلرک و BMP-3 به کار میرود این وینچ ها این توان را دارند که تانک را به صورت نا آماده و خاموش بر روی تریلر اصلی تانک بر بکشند. تریلر اصلی از ساختار بسیار مستحکمی برخوردار میباشد که به علت استفاده از تیرک های فلزی مستحکم و با فولاد خالص درساختار آنها میباشد.

photo483797537723103016

طرح MZKT-741351 قویترین تانک بر جهان

بعد از به خدمتگیری طرح MZKT-74135 از طرف امارات و نیاز سنجی های بعدی از طرف شرکت Volat، کارخانه بلاروسی تانک بر جدیدی را بر اساس نیازهای نیروهای نظامی کشور امارات طراحی کرد و اولین پیش نمونه در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. طرح جدید در واقع از بهسازی و طراحی های مجدد نمونه قبلی و براساس خواسته های کشور امارات تولید شد و طراحی و تولید و ارسال نمونه به امارات در واقع در عرض یک سال صورت گرفت و علت هم بهره بردن از طرح قدیمی بود.

photo483797537723103006

MZKT-741351

اما تفاوت در نمونه جدید نسبت به نمونه قبلی توان جابه جایی وزن بیشتر میباشد. در تانک بر Volat (در بقیه متن این تانکر بر به اسم volat خطاب خواهد شد) همانند سلف خویش از دو تریلر برای حمل بار استفاده میشود با این تفاوت که تریلر اصلی یعنی MZKT-999421 دارای ۶ محور متحرک میباشد و به تنهایی وزنی در حدود ۲۶ تن را دارا بوده ومی تواند ۷۶ تن بار را حمل بکند، تریلر دوم به اسم MZKT-837211 باز از ۶ محور متحرک بهره میبرد، البته در این تریلر دو محور جلو رابط اتصال دو تریلر بوده و توان گردش به طرفین را دارد، تریلر دوم هم دارای وزن خالص ۱۸ تن میباشد و تحمل وزن ۶۰ تن باراز توانایی هایش است.و با احتصاب وزن بار کل این تانک بر میتواند باری به وزن باور نکردنی ۱۳۶ تن را حمل بکند. البته این حد نهایت توان Volat نیست و توان حمل تا ۱۴۰ تن نیز وجود دارد ولی بنا به توصیه شرکت سازنده برای افزایش عمر وسیله ۱۳۶ تن در نظر گرفته شده است، که این عدد جایگاه قدرتمندترین تانک برجهان را به Volat اختصاص میدهد.با این حساب در ارتش امارات میتوان یک تانک ۵۶ تنی لکلرک و یک نفربر ۲۰ تنی را در تریلر اصلی بار زد و یک تانک ۵۶ تنی را در تریلر دوم البته این چینش یک مثال هست، مثلا میتوان خودروهای زرهی سنگین یا توپخانه های متحرک و یا سه کانتینر ۲۰ فوتی را بار زد که بستگی به شرایط و نیاز دارد. این تانک بر حتی در صورت استفاده از تریلر اصلی به صورت تکی نیز قویترین و سنگین ترین تانک بر موجود در بازار میباشد. در صورت اتصال تانک بر به هردو تریلر طول حاصل ۴۲ متر خواهد بود.

تریلر 6 محور МZКТ-999421

تریلر ۶ محور МZКТ-۹۹۹۴۲۱

photo483797537723103005

یکی دیگر از امکانات اضافه شده به بخش تریلرها، تغییر در عرض آنها میباشد که میتوان پهنای تریلر ها را از ۳٫۶۵ تا ۴٫۶۵ تغییر داد که باعث انعطاف در بارگیری وسایل و ادوات خواهد شد.یکی دیگر از امکانات این قطار جاده ای که نسبت به سلف خود دارد دارد، بارگیری تریلر اصلی از تریلر دوم است یعنی برای بار گیری در تریلر جلویی نیاز نیست تا تریلر ها از هم جدا شوند. در این حالت رمپ تریلر جلویی به صورت پل روی تریلر عقب قرار گرفته و وسایل نقلیه میتوانند به روی تریلر جلویی حرکت بکنند. این توانایی به سبب کاهش زمان بارگیری و کاهش بار کاری خدمه بسیار حائز اهمیت میباشد. تانک بر باز همچون نمونه قبلی برای کمک به بارگیری دارای دو وینچ پر قدرت است تا در بارگیری بار های نا آماده کمک حال خدمه باشند.

کابین خدمه علاوه بر راننده توان حمل ۷ نفر دیگر را دارد که در این صورت توان منتقل کردن تعدادی از خدمه ادوات بار زده خود را نیز خواهد داشت. و همچون نمونه قبل ردیف دوم صندلی ها توان تبدیل شدن به دو تخت برای استراحت خدمه را دارند.یکی از امکانات دیگری که در بخش کابین به Volat افزوده شده در بخش دریچه سقف است و در این بخش میتوان یک تیر بار اتوماتیک به منظور دفاع از تانک بر نصب کرد و بخش های بیرونی کابین به صورتی طراحی شده که بتوان زره اضافی برای حفاظت از خدمه وسیله، اضافه شود.

بخش تولید نیروی محرکه یا موتور در Volat برخلاف نسخه پیشین خود از قسمت جلوی کابین به قسمت عقب کابین منتقل شده و موتور کمی پایین تر از کابین خدمه قرار گرفته است و سیستم خنک کننده مجزای موتور نیز در کابین عقب مستقر شده و دریچه مکنده هوای آن در سمت چپ کابین کشنده به وضوح دیده میشود، این سیستم برای عملکرد صحیح موتور در آب و هوای گرم حاشیه جنوبی خلیج فارس بسیار با ارزش میباشد همچنین شرکت بلاروسی سیستم تصفیه هوای مجزایی نیز برای موتور تدارک دیده است تا ازورود گرد و خاک در مواقع طوفان شن به محفظه موتور جلوگیری شود

photo483797537723103012اما در نوع موتور برخلاف مدل قبلی که از یک موتور مرسدس ساخت آلمان استفاده شده بود شرکت بلاروسی در مدل جدید Volat از یک موتور C18 ACERT سوپرشارژردار گازوئیلی ساخت کارخانه نام آشنای کاترپیلار استفاده کرده است. این موتور نیروی ۸۱۲ اسب بخاری را برای تانک بر فراهم میکند.نیروی حاصله از موتور به یک جعبه دنده الکترونیکی و اتوماتیک ساخته شده توسط شرکت Allison که در فضای مابین دو محور عقب و جلو منتقل میشود و دو شفت نیروی محرکه تنظیم شده توسط جعبه دنده را به محور های جلو و عقب تانک بر منتقل میکنند.

تانکبر توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتر را با تمام ظرفیت بارگیری دارا بوده و در صورت استفاده از یک تریلر این مصافت تا ۹۰۰ کیلومتر افزایش میابد، و سرعت نهایی سیستم برای حفظ امنیت بار و خدمه به صورت الکترنیکی بر روی ۷۰ کیلومتر در ساعت بسته شده است.

photo483797537723103013

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

52 دیدگاه

  • سلام توپ های خودکششی رو هم میشه با تانکبر حمل کرد و معمولا این کار رو میکنند؟تانکبر ها تحمل این رو دارند که به صورت ثابت تانک یا توپ از روی اونها شلیک انجام بدن؟

    0
  • با سلام استاد فکر کنم زمان جنگ کشورمون از بنز تیتان و کشنده ماک موتور بزرگ بعنوان کمرشکن و تانک بر استفاده میکردن ولی حالا علاوه بر تیتان از ایویکو و ولوو هم استفاده میکنن

    0
  • سلام آقای تارخ تو شهر ما فقط تی ۵۵ های سفیر جابجا میشه و برای جابجایی اونها از کشنده های معمولی نه تانکبر استفاده میشه . فکر کنم برای تانکهای شرقی نیازی به تانکبر نباشه میشه از کشنده های معمولی بنز یا ولوو استفاده کرد و با یه سری تغییرات در فنربندی و تعلیق آمادشون کرد برای ورود به مناطق شوسه و ناهموار.

    0
  • تکنولوژی تانک بر ها تا چه حد با لانچر های موشک های بالستیک مشترکه؟و اگر میشه از لانجر های حامل موشک های بالستیک هم با رویکر گونه های موجود در ایران مقاله کار کنید

    0
  • سلام.امارات برنامه های زیادی برای آینده داره،مثلا می خواد جای عربستان بگیره و یا به ایران و اسرائیل حمله کنه،بعضی از خرید های امارات برای عربستان و اسرائیل هست اگه می خوای کشوری بهت حمله نکنه باید قدرتمند باشی امارات هم داره این کار می کنه،عرب ها به بهترین بازیکن الجزایر که در جام جهانی باعث صعود تیمش به دور دوم شده بود جایزه دادن،با این حرف خواستم بگم که عرب ها غیرتی و با تعصب هستند درسته که الان سکوت کردن اما وقتش برسه غوغا می کنن،اونها روزی با ایران و اسرائیل وارد جنگ خواهند شد،اگه عربستان پادشاه کشورهای عربی است امارات هم شاهزاده کشورهای عربی است،اونها با مسئله ایران هراسی جنگ افزار می خرن تا در جاهای دیگه استفاده کنند،من به شما قول میدهم روزی امارات به ایران حمله خواهد کرد،باید از امارات ترسید نه از عربستان

    0
    • سلام والا اگرچه توان ضربه زدن به ما داره ولی باید دیوانه باشه که به کشوری مثل ایران حمله کنه که چندین برابر خودشه حتی فکر حمله به جزایر سه گانه هم از سوی امارات برای من دور از ذهن است زیرا امارات یک قطب صنعتی و هاب منطقه ای است که خیلی راحت میشه بهش ضربه زد

      4+
    • امارات در حدی نیست که حتی بخواد به جنگ با ایران و اسرائیل فکر کنه، اگه با ایران بجنگه یه جوری کمرش میشکنه که تا سال ۳۰۱۶ نتونه بلند شه، اگه هم بخواد با اسرائیل بجنگه که کلا از نقشه حذف میشه.

      0
  • سلام و خسته نباشید و ممنون از وقت و حوصله ای که برای جواب دادن به سوالات میگذارید میگم اقای تارخ عمارات که با همسایه هاش که یمن و عمان و عربستان و ایران باشن مشکلی نداره چرا نیروی زمینی بزرگی تشکیل داده ؟ وضعیت یمن هم چندوقتی هست که بهم ریخته پس قبلش نیازی نداشته و میتونسته بجای این خرج ها چند پایگاه زرهی کناره های مرزهاش تشکیل بده و بیشتر روی تقویت نیروی هوایی و دریاییش سرمایه گذاری کنه چرا این کارد نکرده و هزینه اضافه کرده؟

    0
  • سلام استاد ممنون به خاطر  مقالهخیلی وقت بود منتظرش بودیم ولی ای کاش بیش از دو مدل رو معرفی میکردین اون هم از شرکت ها و کشور های مختلفلطفا همچین مقاله ای رو در مورد تانک های پل گذار و کلا پل گزارها تهیه بفرمایید

    0
  • سلام استاد لطفا اگر امکان داره مقاله ایی درباره سامانه های الکترو اپتیکالی که روی جنگنده های مختلف نصب شده بنویسید با تشکر

    1+
  • درمورد اینکه امارات بعضی چیزهای نمایشی و غیر لازم را میخرد اصولا شکی نیست نمونه اش بوگاتی ویرون پلیس یا لامبورگینی گالاردو پلیس با راننده پلیس زن که بیشتر استفاده تبلیغاتی دارد اما شاید این خرید باجی به شرکت سازنده برای عدم همکاری احتمالی با ایران باشه چون یادم هست که عربستان یک قرارداد نظامی ده میلیارد دولاری با روسیه بست که دقیقا همزمان شد با عدم تحویل  اس ۳۰۰ به ایران البته مدرکی ندارم اما حدس زدم اونم در حد احتمال

    0
  • سلام استانداری وجود داره که مثلا یه کشور باتوجه به تعداد تانک های عملیاتیش باید چند تا تانک بر ( یا ظرفیت تانک بری چون بعضی تانک بر ها دو یا چند تانک رو حمل میکنند ) داشته باشه؟ مثلا بتونه یک چهارم تانک هاش رو همزمان با تانکبر جا به جا کنه؟یه سوال هم داشتم تانک رو میشه با همین قطار های معمولی هم جا به جا کرد یا نیاز به قطار یا ریل خاصی دارد البته بیشتر منظورم در ایرانه؟نیازی هست تانک بر ها هم زره پوش باشند یا قابلیت محافظت از خدمه در مقابل عوامل ش م ر داشته باشه و بتونه در اون شرایط به حرکت ادامه بدن؟با تشکر

    0
    • سلام استاندارد خاصی نیست ولی تانک بر برای زمان تجمع نیرو اونم انتقال تانک به پشت میدان نبرد است و نه به درون میدان نبرد ..با قطار هم میتوان تانک را برد و نیاز به واگن حمل تانک دارد نه چیز دیگری

      0
  • موتور کاترپیلار که در عکس نشان داده شده از نوع کارت بوده که پیشرفته ترین موتورهای کادر پیلار بوده و دارای توروشارژر آب خنک میباشد و تورگ بسیار زیادی تولید خواهد کرد. هر چند بر روی موتور کلمه marine نوشته شده که به معنی ساخت جهت استفاده دریایی است و خصوصیت موتورهای دریایی همانطور که در عکس مشخص است این است که رادیاتور نداشته و فقط واتر پمپ آب دریا را بداخل کشیده و پس از فیلتر کردن در موتور چرخانیده و سپس از طریق سیستم درین به دریا برمیگرداند بنابراین اگر این موتور بخواهد در این کامیون نصب شود نیاز به رادیاتور فوق العاده بزرگ به ظرفیت صدها لیتر دارد بماند رادیاتور روغن موتور !!  اما موتور مرسدس از نمونه های قدیمی بوده که ضمن داشتن فارسونگ، توربو شارژ به آن خورانده شده است ( درست مانند تکنولوژی ! ایران خودرو دیزل در تولید ۵۰ ساله کامیون ۱۹۲۱ بنز!) این نمونه موتور بیش از ۱۵ سال است که در کارخانه ساخت موتورهای کامیون بنز در آلمان تولید نمی شود و باید سراغ آن را در کشورهایی مانند ایران یا بلاروس گرفت. البته شاید عکس ها دقیق نیست و از سرچ اینترنتی انتخاب شده است.

    3+
  • چیزی که واسم خیلی جالب بود قدرت این کشنده ها نبود، این بود که امارات سفارششون داده !!!!!!!!! خدا وکیلی کشوری که کل مساحتش حدود یک پنجم کالیفرنیا هم نمیشه و اکثرش رو بیابون تشکیل داده که هیچ موجود زنده ای اونجا یافت نمیشه این همه تانکبر واسه چیشه؟ یه جور تانکبر سفارش دادن و اعلام نیاز جدید کردن که یکی ندونه فکر میکنه میخوان بین اسمولنسک و تنگه برینگ، نیروی زرهی جابجا کنن. بابا چهار متر کشور که چند ساعته میشه با دوچرخه از این سرش تا اون سرش رفت که تانکبر نیمخواد که. اینا به یه جایی رسیدن که هرچی دیدن میخرن، مثل بچه ای که هرچی میبینه خوشگله میخواد، اینا هم هر چی میبینن خوشگل و با ابهته میخوان بخرن. 

    2+
      • مگه من گفتم تانک نداره؟ تانک داره ولی به اینهمه تانکبر قدرتمند احتیاج نداره. نهایتا با کمتر از ده دستگاه از همین کشنده های تغییر یافته ولوو یا بنز کارش راه میوفته حتی همین هم زیادیشه میتونه راحت تانک هاشو از کنار جاده عبور بده که آسیبی هم به جاده نرسه و بخاطر ریزی امارات از هرجاش حرکت کنی میتونی کمتر از یکی دو ساعت به اونورش برسی، کلا هر جوری فکر کنیم امارات به اینهمه تاکبر نیازی نداره. خرید این تانکبر ها فقط بخاطر پول زیادیه که نمیدونن چیکارش کنن و فلسفه لاکچری پشتش هست، فرضا میشه با قاشق استیل هم غذا خورد ولی اینا با قاشق طلا غذا میخورن، دلیل خرید چنین تانکبر هایی با دلیل غذا خوردن با قاشق طلا یکسانه

        5+
      • زرهی ما که زیر خط فقره و نهایتا بتونیم باهاش با اشرار بجنگیم که اگه همون اشرار هم سلاح ضد تانک داشته باشند که دیگه هیچ پس زرهی ایران اصلا در حدی نیست که بخوایم با کشوری مقایسش کنیم. موافقم که داشتن تانکبر لازمه و کاملا از تاثیر این وسیله در نبرد ها آگاهم سخنم این نیست که تانکبر چیز بدیه و نباید داشت، نه اتفاقا خیلی هم مفیده و نمیشه که تانک خودش به مسافت های دوری اعضام بشه، سخن من اینه که امارات تانکبر نیاز نداره. دلیلم هم اینه که امارات بیش از حد کوچک است که به تانکبر نیاز داشته باشد، تنها مناطق قابل سکونت امارات که همه شهر های مهم امارات(به جز العین) و اغلب پادگان های امارات در اون قرار دارند.حاشیه ساحل غربی این کشورک و سواحل شمال شرقی این کشورک است . تنها العین است که در شرق امارات و نزدیک مرز عمان قرار دارد. فرض بفرمایید جنگی رخ دهد. فرض اول این است که نیرویی به سواحل غربی امارات حمله کند، خب اغلب پایگاه ها نزدیک همون ساحل هستند و به سرعت میشه تانک ها رو از پایگاه به ساحل رسوند که شاید فاصله ۵۰ کیلومتر هم نشه، فرض دوم اینکه عمان به امارات حمله کند، فاصله اغلب این پایگاه ها حدود ۱۵۰ کیلومتر تا مرز با عمان است که تانکی مثل لکرک بردش خیلی بیش از اینها است، فرض محال سوم حمله ای از سوی عربستان است، که بیشترین فاصله تا مرز کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است، حالا تانک اصلی امارات که لکرک باشه حدود ۵۵۰ کیلومتر برد داره که به راحتی با یک بار سوخت گیری میتونه به هر نقطه ای برسه و به علت صاف بودن همه سطح امارات میتونه به راحتی از کنار جاده عبور کنه و به جاده آسیب نرسونه، یعنی کل کشور امارات به اندازه خط مقدم یک نبرد بزرگ زرهی هم نیست، بزارید مثال دیگه ای بزنم. شما نمیتونید مسافت زیادی رو پیاده حرکت کنید فرضا نمیتونید از تهران تا شیراز رو پیاده برید، به همین دلیل از وسایل نقلیه استفاده میکنید، ولی وقتی بخواهید تا سر کوچه برید هم با خودرو میرید؟ درسته که از نظر امکان وقوع این امکان هست با خودرو تا سر کوچه برید ولی هیچ کس این کار رو نمیکنه که دو قدم راه رو با خودرو بره، امارات هم همینطوره، تانکبر لازمه برای ارتش های کشور های بزرگ ولی برای امارات لازم نیست، اگه تا سرکوچه رفتن با خودرو کار درستی است پس استفاده از تانکبر توسط امارات هم کار درستی هست.

        2+
  • سلام استاد میشه یه مقاله کامل در مورد حال روز ارتش سوریه بذارید که ببینیم الان چقدر امادگی داره یا پدافندش که انقدر ازش تعریف میشه چرا توان سرنگونی جمگنده های اسراییلی نداره ممنون میشم اگه بذارین لطف کردین

    2+
  • سلام استاد میشه یه مقاله کامل در مورد حال روز ارتش سوریه بذارید که ببینیم الان چقدر امادگی داره یا پدافندش که انقدر ازش تعریف میشه چرا توان سرنگونی جمگنده های اسراییلی نداره ممنون میشم اگه بذارین

    1+
  • سلام آقا تارخ مقاله عالی بود فقط این مقاله های ویژه درباره ی  نیروی هوایی آمریکا و روسیه و ابر قدرت ها و نیروی دریایی ابر قدرت ها و کشور های همسایه چی شد ؟؟؟😯😊😀 میدونم سرتون شلوغه ولی همه هواداران جنگاوران چشم انتظارند😞

    0
  • چقدر موتورای این تانک بر ها ضعیفه.موتور بوگاتی شیرون ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت داره اونوقت این کامیون به این عظمت  نزدیک به ۸۰۰ اسب بخار.استاد فرقی بین این دو موتور وجود داره؟

    0
    • دوست عزیز در این قبیل موتورها آنچه که از اسب بخار مهمتر است تورگ آن است ضمن آنکه موتور باید در دورهای پایین و زیر ۲۰۰۰ دور در دقیقه به حداکثر اسب بخار و تورگ برسد. در بو گاتی و.. موتور در ۶۰۰۰ دور به حداکثر توان میرسد. در این موتورها طراحی پیستونها به صورتی است که حداکثر قطر را با حداقل ارتفاع (کورس) داشته باشند.

      3+
  • واقعا لذت بردمایران هم یک سری تانک بر داره که من در سپاه دیدم با نام تیتان نمیدونم درسته یا  نه ساخت بنز باید باشه اگه اشتباه گفتم اصلاح کنیندر مانور دیدم یک تی۷۲ و یک بی ام پی میتونست حمل کنه اگه امکان داره مطلبی از این مدل منتشر کنید

    0
    • تیتان بسیار عالیه خود المان هم کنار مان از تایتان استفاده می کنه بعضی هاش ۶٠ ساله داره کار می کنه ترمزش مثل روز اوله حرف نداره بنظرم بخاطر قدرت بالا و استهلاک پایین از خیلی ها بهتره بخصوص از این ریبرندا من یک نسخه زره دارش رو هم دیدم مقاومت تا ٣٠م م رو هم داشت  

      0
  • سلام استاد تارخ ،من دیدم تو شهرمون تانک چیفتن رو با اف۱۲میبردن کامیون معمولی و بار کمرشکن ایا ایران تانک بر نداره،یا نیازی به استفاده از اون نداشتن؟؟

    0
    • سلام،ولوو اف ۱۲ و اف اچ ۱۲ با موتوهای ۴۴۰ و ۴۲۰ براحتی توان کشیدن باری باندازه ۹۶ تن را دارند که در کارت کشنده ها هم ذکر شده و با سرعت مناسب و قیمت بسیار پایین تر از تانک برها بخش بزرگی از لجستیک را در بر میگیرند،البته در تریلرهای حامل از بوژی گرفته تا کمرشکن باید برای بارگیری تانک و ادوات نظامی دیگر  تغییراتی صورت بگیرد.

      0