توپخانه و راکت های توپخانه ای

راکت انداز کی239 چونمو ساخت کره جنوبی

راکت انداز کی239 چونمو ساخت کره جنوبی

راکت انداز کی239 چونمو ساخت کره جنوبی

مترجم:محمدهادی مرادی

چونمو یک سامانه راکت انداز توپخانه جدید ساخت کره جنوبی است که با نام K-MLRS نیز شناخته می شود. توسعه این سامانه در سال 2009 آغاز شد. راکت ها توسط شرکت هانوا و خودروی حامل پرتابگر توسط بخش سیستم های دفاعی و تکنولوژی شرکت دوسان(Doosan DST) توسعه یافتند. وزارت دفاع کره جنوبی قصد دارد اولین دسته شامل 58 دستگاه چونمو را برای جایگزینی ام270 ایالات متحده سفارش دهد و در آینده نزدیک ممکن است جایگزین راکت اندازهای قدیمی کی136 که ساخت همین کشور میباشد شود.

چونمو از نظر مفهومی و پایه شبیه به سامانه راکت انداز توپخانه ای ام270 ایالات متحده است. ارتش جمهوری کره در حال حاضر از مجموعه ای شامل 58 سامانه ام270 بهره میبرد. با این حال، چونمو به جای شاسی شنی دار، بر پایه شاسی چرخدار است. چونمو همچنین فاقد ریل پرتاب است. موشک ها از کانتینرهای ماژولار قابل تعویض پرتاب می شوند. راکت ها در کارخانه نصب و در تیوب مهر و موم شده اند و می توانند بدون هیچ گونه تعمیر و نگهداری برای چندین سال نگهداری شوند. خودروی حامل دو عدد از این تیوب ها را حمل می کند.

چونمو یک سامانه راکتی چند کالیبر است. این راکت ها می توانند از یک پلتفرم شلیک شوند، اما بردهای متفاوتی دارند. این سامانه از راکت های 130 میلی متری، 227 میلی متری و 230 میلی متری استفاده میکند. یک راکت استاندارد 130 میلی متری 2.4 متر طول و 55 کیلوگرم وزن دارد و حداکثر برد آن 23 کیلومتر و وزن کلاهک 20 کیلوگرم است. راکت‌های برد بلند می‌توانند به 36 کیلومتر برسند. منابع دیگر ادعا می کنند که راکت های جدید توسعه یافته دارای حداکثر برد 80 کیلومتر میباشند. این راکت ها توسط کی136 فعلی استفاده می شوند و به تعداد 20 عدد درون یک تیوب جای میگیرند. یک راکت استاندارد 227 میلی متری 3.96 متر طول و 296 کیلوگرم وزن دارد و وزن کلاهک آن 120 کیلوگرم میباشد. حداکثر برد آن 45 کیلومتر است. این راکت ها توسط ام270 و ام142 هیمارس آمریکا استفاده میشود. یک راکت استاندارد 230 میلی متری 3.96 متر طول دارد. حداکثر برد آن 80 کیلومتر است و وزن آن تقریبا 300 کیلوگرم است. منابع دیگر ادعا می کنند برد این راکت 160 کیلومتر است. هر دو راکت در دو نوع هدایت شونده و غیر هدایت شونده در دسترس هستند و به صورت 6 عددی در یک تیوب قرار دارند. کلاهک این راکت ها شامل انواع شدیدالانفجار ترکش شونده((HE-FRAG، آتش زا، دودزا، منور، کلاهک های خوشه ای با ریز مهمات ضد تانک یا ریز مهمات ترکش شونده ضد نفر هستند. علاوه بر این خودرو می تواند ترکیبی از هر سه نوع راکت را حمل کند.

تصویری از کی239 در کنار رات نداز امریکای ام270(روی شاسی شنی دار)..در تصویر میتوان دید که کی239 دارای دو نوع تیوپ راکت است یکی برای شلیک 6 راکت 239 و یا  227 م م و یک تیوپ20 تایی  راکت130 م م
باز کی 239 با دو تیوپ 6 و 20 تایی
شلیک راکت130 م م

علاوه بر راکت های فوق این سیستم میتواند از دو نوع موشک کوتاه برد 600 میلیمتری KTSSM  با برد 290 کیلومتر و سیستم هدایت ماهواره ای در قالب یک موشک در یک تیوب و400 میلیمتری در قالب دو موشک در یک تیوب بهره ببرد

دقت بالای موشک KTSSM

لازم به ذکر است دقت تمامی مهمات هدایت شونده زیر 10 متر میباشد که میزان مطلوبی است.

نقش اصلی چونمو سرکوب سیستم های توپخانه کره شمالی در صورت درگیری احتمالی است. شایان به ذکر است که کره شمالی از یگان های توپخانه عظیمی برخوردار است. چونمو همچنین می تواند استحکامات، پل ها و باند فرودگاه ها را تخریب کند. یک پرتابگر با شلیک تمام مهماتش منطقه ای به اندازه سه زمین فوتبال را پوشش می دهد.

تصویری از راکت هدایت شونده ماهواره 239 م م و موشکKTSSM  با برد 290 کیلومتر

خودرو دارای کابین زرهی است که از خدمه در برابر آتش سلاح های سبک و ترکش گلوله های توپخانه محافظت می کند همچنین در برابر تهدیدات هسته ای ، بیولوژیکی و شیمیایی( (NBCمقاوم است. این سامانه راکتی توپخانه ای زمان واکنش سریعی دارد و می تواند مهمات خود را در عرض چند دقیقه پس از توقف راکت انداز در موقعیت مورد نظر آماده پرتاب کند. خدمه می توانند مستقیماً از درون کابین یا خارج از کابین دور از خودرو با کمک کنترل از راه دور اجرای آتش کنند.

شلیک راکت 239 م م

خودروهای چرخ دار برای تهیه، راه اندازی و نگهداری گزینه های ارزان تری نسبت به خودرو های شنی دار هستند(البته حامل های شنی دار نیز دارای امتیازات و برتری های خود هستند). همچنین می تواند به طور مختصر در مسافت های طولانی بدون نیاز به گشنده (تانکبر) مستقر شود. به همین دلایل یک شاسی چرخدار انتخاب شده است. با این حال وسایل نقلیه چرخ دار فاقد قابلیت تحرک بالای خودروهای شنی دار هستند.

خودرو میتواند از شیب 60 درجه از روبرو و 30 درجه از کنار عبور کند،از مانعی به ارتفاع 0.6 متر و گودالی به طول 1.4 متر بگذرد و توان عبور از موانع آبی به عمق 1.2 متر را دارا میباشد.

هر پرتاب کننده چونمو توسط یک خودروی پشتیبانی مهمات همراهی می شود که دو مجموعه موشک بارگیری مجدد را حمل می کند(4 تیوب) و به یک جرثقیل در انتهای کامیون مجهز است.قرار است خودروی پشتیبانی مهمات که بر اساس یک خودرو 8×8 مشابه با تحرک بالا ساخته شود. لانچر چونمو دارای یک جرثقیل یکپارچه است. بارگیری مجدد توسط خدمه در مدت 10 دقیقه انجام می شود.

خودروی حامل موشک ذخیره
خودروی حامل موشک
امارات از جمله خریداران این سیستم راکتی به میزان12 لانچر است

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

مشخصات سامانه:

تعداد خدمه:3نفر

وزن سیستم:25تن

طول:9 متر

پهنا:2.5 متر

ارتفاع:3 متر

نوع سوخت :دیزل

قدرت موتور:400 اسب بخار

برد خودرو:800 کیلومتر

بیشینه سرعت:90 کیلومتر بر ساعت

سیستم هدایتی:اینرسی + جی پی اس

کشورهای استفاده کننده:

کره جنوبی: 58 عدد

امارات متحده عربی: 12 عدد

مقالات مشابه

توان موشکی کره جنوبی

موشک هیونموی 2

منبع:

http://www.military-today.com/artillery/chunmoo.htm

https://youtu.be/3dGq5FWWcrE

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن