هوانوردی غیر نظامی

سری جت های منطقه ای ERJ-145

سری جت های منطقه ای ERJ-145

شرکت امبرائر برزیل امروزه یکی از بزرگترین شرکت های  تولید کننده هواپیماهای تجاری در جهان است. این شرکت در سال 1969 تشکیل شد و  امروزه با مدیریت  برجسته (و نه شعار دادن،  بنر چسباندن  و مشت  بر دهان این و ان زدن) به جای رسیده  که بعد از شرکت بوئینگ و ارباس بیشترین میزان سفارش در زمینه تولید جت های  غیر  نظامی را دارد و تبدیل  به  غول هوانوردی از جمله در زمینه  جت های  منطقه ای  تبدیل شده است. از بزرگی این شرکت همان که این شرکت  تا کنون 2200 جت منطقه ای با ظرفیت 40 تا 120 نفر  و 1500 جت تجاری زیر 20 نفر  فروخته  و حدود 500 سفارش ثبت شده دیگر را نیز دارد  و عملا طی 30 سال بیش تر از تمام تول تاریخ شرکت های چون فوکر هلند، دورنیر المان و حتی توپلوف  هواپیمای  مسافربری ساخته(البته این شرکت تقریبا  همین  حدود هواپیما توربوپراپ نیز ساخته از جمله انها  هوایپما مشهور   سری توکانو است ). بزرگترین مشتری هواپیماهای امبرائر شرکتهای امریکا هستند. این شرکت در رده جتهای زیر صد نفر حتی بوئینگ  را نیز در بازار به وحشت انداخت و نتیجه ان پایان تولید بوئینگ 717 بود

جت منطقه ای ERJ-145  یک  جت دو موتوره با ظرفیت 37 تا 50 نفر برای مسیر های کم مسافر  است. این جت دارای بدنه کشیده و دماغه  شبیه امبرائر 120 که یک هواپیمای دو موتور توربوپراپ 20 دیگر این شرکت می باشد.

این جت در سال 1989 زمان که هنوز امبرائر دولتی  بود طراحی شد . در ان زمان با پیشرفت موتور جدید  این دید در این شرکت وجود  داشت که میتوان با طراحی یک جت منطقه ای هواپیماهای  توربوپراپ همچون ای تی ار ویا فوکر 50 را از بازار به در کرد زیرا  مصرف  موتورهای توربوفن به اندازه پراپ ها پایین امده و سرعت انها نیز 40 درصد بیشتر است (البته  در دهه 1990 باز نسل جدید کم مصرف تر پراپ ها وارد شد). در طی مراحل طراحی دولت برای کاهش بار مالی خود و افزایش توان رقابت این شرکت  ان را به بخش خصوصی سپرد و ما بقی این طرح در بخش خصوصی انجام شد . در حالی که در مرحله نخست  موتورها زیر بال کار گذاشته شده بود ولی در نهایت موتورها در عقب هواپیما نصب شد

ERJ-145 LR
ERJ-145 LR

ERJ-145 هواپیمای است با بدنه فلزی و دو بال  پس گرا در پایین بدنه که از یک دم تی  شکل استفاده میکند.هواپیما دارای سه ارابه فرود هر کدام با دو چرخ است که دو ارابه فرود عقبی زیر بدنه جمع می شوند .هواپیما دارای یگ درب برای سوار شدن مسافر در جلو است که خود دارای پلکان بود و به دلیل ارتفاع کم هواپیما نیاز به پلکان   فرودگاهی  نیست.

 هواپیما در  انتهای خود دارای دو دستگاه موتور انگلیسی  رولز ریس AE3007A1P است که در دهه 1990 توسعه یافته و حتی روی هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک نیز نصب شده است. این موتور دارای 8300 پاوند است و میتواند هواپیما را به سرعت 828 کیلومتر بر ساعت برساند. هواپیما بسته به مدل بین 15 تا 18 تن سوخت درون بالهای خود حمل می کند و میتواند بسته  به مدل به برد 2400 تا 3500  کیلومتر طی کند ( بد نیست این مسئله را بدانید که تمامی جتهای مسافربری جهان تنها از موتور های  چهار شرکت استفاده میکنند، جنرال الکترونیک و پرات اندویتنی امریکا که اکثر محصولات بوئینگ و ایرباس را شامل می شوند   و تعداد کمی پرات اندوتنی کانادا  و رویز ریس انگلستان. حتی روسها نیز روی توپلوف 204 و 2014  و ایلیوشن 96 خود از موتور رولز ریس بهره می برند اگرچه موتور پی اس 90 روسی نیز است که از موتورهای مشابه غربی   مصرف بالاتری  دارد(نسخه صادراتی این هویپماها موتور انگلیسی دارند) و امروزه کمتر از 80 هواپیما در جهان از این موتور بهره می برند   و سوپر جت سوخو نیز موتور  فرانسوی دارد .  این نشان  میدهد ساخت یک موتور قابل اطمینان و کم مصرف چقدر سخت است که  هواپیما مسافری ساخت هر کجای  دنیا باشد از موتور این چهار شرکت بهره می برد)

هواپیما دارای  دو خدمه است خلبان و کمک خلبان  و کابین دارای پنچ نمایشگر بزرگ رنگی قابل برنامه ریزی  و چهار نمایشگر کوچکتر است . هواپیما بسته به مدل دارای توان حمل 35 تا 50 سرنشین است ولی در همه  انها ترکیب این است که در یک  ردیف سه  صندلی شامل   دو صندلی در کنار هم  و یک صندلی به شکل تکی قرار دارد.

0686215

سری ERJ-145 دارای  چندین مدل است که به ان اشاره می  شود

ERJ-135ER: پاییه ترین نسخه  تولید دارای ظرفیت 37 نفر . این نسخه  از موتور    رولر ریس AE3007-A1 با توان 8300 پاوند رانش استفاده میکند  که در تمامی مدل های بعدی نیز  نصب شده است. این نسخه میتواند  با بیشترین ظرفیت به برد 2409 کیلومتر برسد

ERJ-135LR: مشابه نسخه قبلی  ولی با سوخت بیشتر برای برد بیشتر . این نسخه  دارای 5100 کیلوگرم سوخت  بیشتر است   و میتواند به برد 3243 کیلومتر برسد

ERJ-140ER: نسخه کشیده تر دارای  شش صندلی بیشتر که تعداد مسافرین قابل حمل را به 44 نفر  رسانده است. این نسخه  1100 کیلوگرم  سنگین تر   است  و  دارای برد 2317 کیلومتر است

ERJ-140LR: نسخه دوربرد که 5 تن سوخت بیشتری حمل می کند

ERJ-145STD: نسخه پاییه که تعداد مسافران به 50 نفر رسیده بود

ERJ-145EU: نسخه ای برای بازار اروپا که دارای  50 سرنشین  است

ERJ-145ER: نخستین نمونه تولید سری 145 با  توان حمل 50 سرنشین . این نسخه در تعداد محدود تولید شد

ERJ-145LR: نسخه  دوربرد 50 نفره که دارای  برد 2875 کیلومتر بود و در نمونه های ERJ145  با ظرفیت 50 نفر بیشتر از همه تولید شد. نسخه ای با کد LU با سوخت بیشتر نیز ساخته شد

ERJ-145XR : این نسخه  برای افزایش برد و کاهش مصرف سوخت مورد ارتقا قرار گرفت. این ارتقا شامل نصب بالچه strakes بر لبه بال بود که باعث  کاهش پسا نوک بال و اشفتگی های  هوا در  نوک بال می شود   و مصرف سوخت را کاهش میداد. این نسخه  مخازن سوخت بزرگتری در بال داشت  و از موتور ارتقا یافته AE3007A1E با توان 8700 پاوند رانش بهره می برد که مصرف کمتری نیز داشت و برد ان را با 50 مسافر به 3704 کیلومتر می رسد  که دوربرترین نسخه خانواه ERJ-145 است.

تا کنون 950  فروند از این هواپیما تولید شده است

0540327 0786672 2230949

 پنچ مشتری بزرگ ای ار جی 145 عبارتند از:  اکسپرس جت امریکا با 184 فروند از  انواع 135 ال ار ، 145 ال ار و ایکس ار(البته در مجموع 198 فروند تحویل گرفت تعدادی را بازنشسته کرده است) ،  شرکت امریکن ایگل امریکا با 185 فروند از انواع  ای ار جی 140 و 145، ترنس استیتس امریکا با  50 فروند که 2 فروند دیگر نیز سفارش داده است و شوتلی امریکا  امریکایی با 42 فروند

نسخه نظامی

این پرنده مورد استفاده  نظامی نیز قرار گرفت. در واقع تنها بدنه ان استفاده شد . دو طرح روی ان انجام  شد  که همگی روی بدنه ERJ-145  یا همان نسخه  50 نفره انجام گرفت  که یکی امبرائر  R-99A (E-99 نیز گفته می شود )که در واقع  نسخه اواکس  است که دارای  یک  رادار ارایه فازی  فعال  سوئدی ساخت اریکسون روی بدنه است  425 کیلومتر بر ضد یک جنگنده برد دارد و  به کشورهای چون هلند مکزیک و هند صادر شده است. اگرچه نسخه هندی رادار اسرائیلی دارد. نسخه دیگر R-99B می باشد . این نسخه  نمونه جاسوس الکترونیک  است که دارای  یک رادار روزنه ساختگی  برای نقشه برداری و کشف حرکت  نیروی زمینی  تا برد 200 کیلومتری است  و  از تجهیزات  جنگ الکترونیک ، شنود مکالمات دشمن و ایجاد اختلال روی ان و جمع اوری فرکانس های  دشمن برخوردار است. نسخه دیگری با  نام  P-99  نیز در دسترس است  که نسخه گشت دریایی با یک رادار جستجوی  دریایی  در زیر بدنه است . این نمونه دارای یک دوربین دید  اپتیک حرارتی زیر بدنه است و در زیر هر بال دارای  دو جایگاه برای حمل موشک ضد کشتی است

نسخه گشت دریایی یا پی99
نسخه گشت دریایی یا پی99
نسخه اواکس یا R-99A
نسخه اواکس یا R-99A
نسخه جاسوس الکترونیک یا R-99B
نسخه جاسوس الکترونیک یا R-99B

مشخصات ERJ-145LR

ظرفیت:50 نفر

طول: 29.87 متر

 ارتفاع:6.7 متر

وزن خالی:18500 کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:24100 کیلوگرمی

موتور: دو موتور رولز ریس AE-3007-A1E با توان هر یک 8700 پاوند

بیشترین سرعت:851 کیلومتر بر ساعت

برد:2875 کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 منابع:

http://www.embraer.com

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن