هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری آنتونوف225مریابزرگترین هواپیمای جهان 

هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف225-مریابزرگترین هواپیمای عملیاتی دنیا 

هواپیمای ترابری آنتونوف225مریابزرگترین هواپیمای جهان

ترجمه:امیرحسین علامی

هواپیمای آنتونوف225-مریا،نامگذاری توسط ناتو”Cossack”(قزاق)،یک هواپیمای ترابری فوق سنگین استراتژیک است که توسط اتحاد جماهیر شوروی(در واقع شرکت دولتی آنتونوف)در دهه80 میلادی طراحی و ساخته شده است که توسط شش موتور توربوفن تامین قدرت می شود. آنتونوف225 طولانی ترین و البته سنگین ترین هواپیمایی است که تاکنون پرواز کرده است.بیشینه وزن این هواپیما هنگام برخواست نزدیک به640 تن است و این هواپیمای غول پیکر بیشترین دهانه بال را دربین هواپیما های درحال خدمت فعلی دارد.آنتونوف225 اولین بار درسال 1988 به پرواز درآمد.

انتنوف 225

آنتونوف225 برای اولین بار به منظور حمل و نقل شاتل بوران و بوستر پرتاب موشک های انرگیا برای برنامه فضایی شوروی توسعه داده شد.این هواپیما به منظور جایگزینی با هواپیماهای قدیمی میاسیشف وی ام تی طراحی و ساخته شد.این پرنده اولین پروازش را در تاریخ21 دسامبر1988 به مدت74 دقیقه از فرودگاه کی یف به تمام رساند.

این هواپیمای فوق سنگین مدت بسیار اندکی را درخدمت بود چرا که شاتل بوران هرگز در مدار قرار نگرفت.پس از گذراندن اهداف مورد نظر برای شاتل بوران،به غیر از نمایش های هوایی،سرنگونی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه90 میلادی،برنامه آنتونوف225 تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.آنتونوف225 درمدت زمانی که پیش از فروپاشی شوروی درخدمت بود،چهارده پرواز  سرجمع به مدت 28 ساعت و 27 دقیقه انجام داد.درنهایت دولت اوکراین برنامه این هواپیما را به دست گرفت و آن را به خدمت برگرداند.

حوالی برنامه های سال2000،شروع کردند به مدرن کردن بدنه هواپیما برای استفاده ی آینده که شامل بهبود هواپیما به منظور حمل و نقل محموله های تجاری می شد؛کاری که این هواپیما تا به الآن برای خطوط هوایی آنتونوف انجام داده است.

مقایسه ابعاد سه هواپیمای B-747 و  A-380وAn-225وH-4
درب جلو که به طرف بالا باز می شود و البته برای بار زدن هواپیما زانو میزند یعنی چرخ عای جلو پایین امده تا جلوی هواپیما
نیز پایین بیاید

این پرنده عظیم الجثه،محل حمل بار بسیار حجیمی دارد که طولش32/ 43 متر و 4 /6 متر عرض و ارتفاع آن4/4 متر است.

محل حمل بار آنتونوف225 تقریبا حجمی به اندازه 1300 متر مکعب دارد. این ظرفیت هواپیما را قادر می سازد تا شصت کانتینر استاندارد مناسب هوانوردی یا پنجاه خودرو یا محموله را تا200 تن حمل کند(مثل توربین ها،ژنراتور ها یا خودرو های باری و…). محل حمل بار این هواپیما می تواند تنظیم فشار(هوا) شود؛همانطور که شما می خواهید.این هواپیما را قادر می سازد تا قابلیت های حمل و نقلش را گسترش دهد.ظرفیت حمل بار آنتونوف225 به محل حمل بار آن محدود نمی شود؛بلکه،این هواپیما می تواند محموله های منحصر به فرد زیادی را بیرون از بدنه اش حمل کند.

این غول پرنده بوسیله شش موتور توربوفن Progress D-18T تامین قدرت می شود.این موتور ها هریک بیش از 20000 کیلوگرم پیشران تولید می کنند.این موتورها به طور مشخص طراحی و تولید شده اند تا قدرت هواپیماهای ترابری بزرگ را تامین کنند و توسط دفتر طراحی Ivchenko Progress طراحی شده اند.ساخت این موتور ها به کارخانه Motor Sich در اکراین واگذار شد.طبق گزارش،این موتور ها اولین از نوع خودشان بوده اند که می توانستند بیش از20000 کیلوگرم پیشران ایجاد کنند.این موتورها به غیر از آنتونوف225،روی نمونه کوچکتر این هواپیما یعنی آنتونوف124 هم مورد استفاده قرار می گیرند.

آنتونوف225،براساس طرح کوچکتر و ماقبل خود یعنی آنتونوف124 طراحی شد؛به گونه ای که بدنه جلو و عقب بال ها گسترش یافت و دو موتور به بال ها اضافه شد.وزن اضافه شده ی هواپیما و ظرفیت حمل بار که برای آنتونوف225 در نظر گرفته شده بود نیازمند ارتقاعاتی روی ارابه فرود هواپیما می شد.در کل،32چرخ برای هواپیما طراحی شد که برخی از آنان فرمان پذیر اند که این هواپیما را قادر می سازد تا به باندی که60 متر پهنا دارد،بپیچد.حتی ارابه جلویی می تواند به اصطلاح”زانو بزند” تا محموله راحت تر بارگذاری یا تخلیه شود.

برخلاف آنتونوف124،آنتونوف225 دربی برای حمل بار از عقب خود و رمپی ندارد.این دو از هواپیما حذف شده اند تا وزن نهایی بدنه کاهش یابد.دم هواپیما از یک پایدار کننده(استابیلایزر)عمودی به یک دم دوقلو به علاوه یک پایدارکننده افقی بازطراحی شد.از آنجایی که این هواپیما برخی اوقات بر پشتش بار حمل می کرد،ضروری بود دم آن دچار تغییر شود.

تنها یک نمونه از این هواپیما توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.بدنه دوم تا حدودی کامل شده بود ولی کمبود بودجه و سود نهایی،منجر به متوقف شدن برنامه شد.ولی خواهر آنتونوف225 فراموش نشد.کار در سال2009 به طور خلاصه آغاز شد ولی قراردادها سال2016 بسته شدند.این امر به این منجر شد که کار برای شرکت صنعت هوافضای چین(AICC)به عنوان مقدمه ای بر آغاز تولید این محصول توسط شرکت چینی تکمیل شود.براساس این قرارداد،بدنه دوم که بی نتیجه مانده بود، تا سال2019 کامل می شود.کل فرایند شامل انتقال تکنولوژی به چین برای تولید تحت لیسانس این محصول با استاندارد مدرن شده می شود.

حمل شاتل بوری توسط انتنوف225

AICC در نظر دارد تا مرز های جدیدی را در حمل و نقل تجاری نظامی با یک ناوگان آنتونوف225 بگشاید تا اجناس و کالاهای مشتری ها را تحویل دهد.این پرنده در سال1989 از فرودگاه لوتونِ لندن عملیاتی شد.AICC همچنین برنامه ریزی کرده است تا از ناوگان این هواپیما در مواقع حوادث فاجعه بار برای کمک های بشر دوستانه استفاده کند.چین همچنین در نظر دارد تا با این هواپیما مقدار زیادی تسلیحات نظامی را اعم از هلی کوپتر،تانک و حتی موشک های بالستیک را به سراسر دنیا حمل و نقل کند.آنها همچنین با توسعه ناوگان این هواپیما می خواند از آن به عنوان لانچر پرتاب فضاپیما یا مرکز فرماندهی هواپیماهای کنترل از راه دور استفاده کنند.

بزرگترین هواپیما از نظر وزن،بزرگترین هواپیما از نظر دهانه بال و سنگین ترین محموله حمل شده توسط یک هواپیما از رکورد های شکسته شده توسط این هواپیما اند که در کتاب گینس ثبت شده اند.این پرنده غول آسا حتی سنگین تر و بزرگتراز ایرباس380 و بوئینگ747 می باشد.بزرگترین هواپیمای دنیا همچنین در نظر گرفته شده است تا سنگین ترین بارگذاری را به جرم253 تن،سنگین ترین تک محموله را به جرم 7/ 186 تن و طولانی ترین محموله ای که تابه حال حما شده است به طول1 /42 متر را حمل کند.

کابین

این هواپیما در پی تهاجم روسیه به اوکراین بر اثر درگیری در فرودگاه انتنوف در هفته اول جنگ از بین رفت و دیگر وجود ندارد

برای اشنایی با دیگر هواپیماهای ترابری اینجا را کلیک کنید

آمار و ارقامAn-225 Mriya:

دهانه بال هواپیما:4/ 88 متر

طول هواپیما:84 متر

ارتفاع هواپیما:1 / 18 متر

حداکثر وزن برخاست:640 تن

سرعت کروز:557 کیلومتر بر ساعت

ظرفیت حمل سوخت:300000 کیلوگرم

حداکثر برد هنگام حداکثر بارگذاری:4000کیلومتر

سقف پرواز:11000متر(حدود33000 پا)

حداکثر سرعت:850کیلومتر بر ساعت

منابع:

https://interestingengineering.com/largest-plane-ever-built-antonov-an225-mriya

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با عرض سلام
    اگر صبر کنیم آنتونوف از تولید آنتونوف۷۰ نا امید شود،آیا این امکان هست که فناوری آن را به کشور دیگری منتقل کند؟؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن