کمپانی ساب همیشه جنگنده های خوبی طراحی  میکند  دست کم برخی از انها در بین هم نسل هایشان  خود واقعا عالی بودند ولی از انجای که فروش سلاح نیاز به متحد سیاسی دارد چیزی که سوئد نداشت و یا کم داشت هرگز موفقیت بزرگی به دست نیاورد . برای نمونه جنگنده جی ۳۵ پرنده فوق العاده ای  ولی تنها  در چند کشورها شمال اروپا به خدمت گرفته شد . ویگن  پرنده خوبی بود عملا نسل چهارم بود و نه سوم ولی چون چند منظوره نبود (یک نسخه شکاری یک نسخه تهاجمی و یک نسخه شناسایی داشت) مشتری به دست نیاورد. در دهه ۱۹۸۰ سوئد به دنبال یک پرنده نسل چهارم چند منظره  می گشتند، پرنده ای که بتواند با اف۱۶ و یا میراژ ۲۰۰۰ رقابت کند .  در مرحله  اول خرید اف۱۶ و اف۱۸ بررسی شد ولی باز به سراغ یک طرح ملی رفتند  که در نهایت گرپین نام گرفت. گرپین  جنگنده ای است که بخش های مختلف ان  در امریکا ، انگلستان  و سوئد تولید می شود  اگرچه الکترونیک ان عمدتا سوئدی است ولی بخش های انگلیسی  نیز دارد  و موتور امریکایی است

برای اشنایی با گرپین اینجا را کلیک کنید

گرپین  در سال ۱۹۸۷ به عنوان یک نسل چهارم    اولین پرواز خود را انجام داد شد  و در سال ۱۹۹۷  وارد خدمت شد  . عملا دیرتر  از همه نسل چهارم ها وارد خدمت شد

این جنگنده از نظر مشخصات  دست کم از رقیبان غربی خودش پاینتر بود ویا برتری مشخصی نداشت. در واقع در مرحله اول به نظر می رسد به درد کشوری چون سوئد ویا کشوری با سیاست  های دفاعی مشابه می خورد. این پرنده رقیبانی داشت که  تک موتوره بودند همچون خود گرپین .پرنده های چون اف۱۶ و میراژ ۲۰۰۰  و یا حتی اف۱۸ ولی استریک ایگل  اصلا در کلاس ان نبود زیرا سنگینتر  و تهاجمی تر بود. در شرق در ان زمان اصلا رقیب نداشت  زیرا میگ۲۹ و یا سوخو۲۷  شکاری رهگیر بودند و توان تهاجمی نداشتند(گرپین  چند منظوره بود)

AIR_JAS-39C-D_Hungary_lg

گرپبن دارای  یک موتور اف۴۰۴ بود. این موتور در سوئد  با نام  ار بی ۱۲ تولید می شود  و همان موتور نسبت شده روی اف۱۸ هورنت بود. موتور دارای  رانش ۱۲۱۰۰ پاوند  بدون پس سوز  و ۱۸۱۰۰ پاوند رانش با پس سوز بود .  میراژ ۲۰۰۰ با  موتور ام ۵۳ به ترتیب  ۱۴۵۰۰ و ۲۱۴۰۰ پاوند  رانش در اختیار داشت   ویا اف۱۶  به ترتیب  ۱۷۱۵۵ پاوند و ۲۸۶۰۰ پاوند رانش. البته اینها فقط  نیروی تولید شده موتور بودند وقتی به وزن نگاه میکنید میبینید که گرپین دو تن از اف۱۶ و  کمتر از یک تن از میراژ ۲۰۰۰ سبکتر بود این مسئله باعث شده بود تا رانش به وزنش چندان هم بد نباشد و  رانش کمتر موتور جبران شود  . رانش به وزن گرپین ۰٫۹۶  بود ولی اف۱۶ عدد ۱٫۰۹ و میراژ ۲۰۰۰  عدد  ۰٫۸۷  بود.

هر سه از  نظر بیشترین سرعت برابر بودند اگرچه میراژ ۲۰۰۰ از ان دو دیگر سریعتر بود .

گرپین دار بال دلتا بود که با کمک دو  کانارد زاویه حمله را کنترل میکرد. پرنده چالاکی  بود و کوچکتر  از هر دو پرنده دیگر ولی از سلطان داگ فایت غرب یعنی اف۱۶ چالاکتر نبود و دست کنم بر اساس نمایش های هوایی میراز  ۲۰۰۰ بعد از اف۱۶ چالاکترین بود. در کل گرپین بین جنگندهای غربی و شرقی جنگنده ای با سطح چالاکی متوسط بود

گرپین در نسخه تولید سی و دی دارای رادار PS-05/A سوئدی ساخت اریکسون بود.این رادار با ۱۵۶ کیلوگرم وزن یک رادار پالس داپلر   چند منظوره  بود. توان کامل هوا به زمین  و دریا داشت  و میتوانست  حتی اهداف زمینی  را کشف و یا اهداف متحرک را کشف کند. بیشترین بردش بر علیه یک جنگنده ۱۲۰ کیلومتر بود  اگرچه بیشترین برد ان به ۱۶۰ کیلومتر می رسد . این رادار توان  رهگیر ده هدف و درگیر با دو هدف را داشت و میتواند دست به قفل موشک امرام بزند. در سال ۱۹۸۷ زمانی که این رادار وارد خدمت شد این رادار با راداری ای پی جی ۶۸ جنگنده اف۱۶ سی و دی بلوک ۳۰ ویا ۴۰ (البته نه نسخه های که در دهه ۱۹۹۰ امد)   رادار ای پی جی ۷۳ جنگنده اف۱۸ هورنت و یا رادار RDI میراژ ۲۰۰۰ سی و یا ام برابر بود و کارایی کلی خوبی داشت و در  شرق هم بی رقیب بود اگرچه رادار سازلون میگ۳۱ کارایی بسیار  بهتری داشت(خیلی هم بهتر بود) ولی  توان هوا به زمین  نداشت و رادار ان ۰۱۹ میگ۲۹ و یا ۰۰۱ سوخو۲۷ هم که  نه برد  این رادار را داشتند ، نه توان هوا  به زمین  و نه توان هدایت موشک رادار فعال و نه توان درگیر  همزمان  با دو هدف .

ولی خوب مشکل در دهه ۱۹۹۰ و دهه بعد ان شروع  شد زمانی که نسل  جدید ای پی جی ۶۸(وی۹)  ویا رادار اریه فازی سوپر هورنت، رادار ارایه فازی غیر فعال  سوخو۳۰ و ۳۵  وارد  میدان شد. این رادار دست  کم از نظر برد و توان کشف در سطح مقطعی از رادار گرپین برتر بودند.  حتی رادار میراژ ۲۰۰۰ سری ۵ و ۹ یا همان رادارRDY  برتری زیادی  بر رادار PS-05/A گرپین داشت.

واقعیت این بود که رادار گرپین در دهه ۱۹۸۰ جا مانده بود

در زمینه رادار عملا از تمامی نسل چهارم ها برتر بود بیشتر شبیه یک نسل چهارم نیم  با سه نمایشگر  بزرگی رنگی خود بود…..

کابین گرپین نسخه سی

کابین گرپین نسخه سی

گرپین مسلح به چهار امرام و دو سایدواندر و یک مخزن سوخت

گرپین مسلح به چهار امرام و دو سایدواندر و یک مخزن سوخت

در زمینه تسلیحاتی

 گرپین در نسخه تولید A تاD دارای  هشت جایگاه خارجی بود  که البته تنها در هفت جایگاه سلاح حمل میکرد. این جایگاه ها  شامل دو جایگاه  زیر هر بال و یک جایگاه زیر بدنه  و یک جایگاه  نوک هر بال بود که در مجموع ۴٫۲ تن سلاح حمل میکرد. این میزان کمتر از اف۱۶ با ۱۱ جایگاه بود که البته در هشت جایگاه  جایگاه سلاح حمل  میکرد و میتوان ۷٫۷ تن محموله حمل کند  ویا میراژ ۲۰۰۰ که ۹ جایگاه   با ۶٫۲ تن سلاح داشت  .

برای نمونه در یک گشت هوایی گرپین توان حمل شش موشک هوا به هوا شامل چهار امرام و دو سایدواندر  را دارد ولی تنها یک مخزن سوخت خارجی حمل می کند که برد ان را به ۷۰۰ کیلومتر محدود میکند در حالی که اف۱۶ به همین مقدار سلاح تا سه مخزن سوخت حمل میکند و بسته به مدل بین ۹۶۰ تا ۱۱۰۰ کیلومتر برد دارد ویا میراژ ۲۰۰۰ توان حمل شش موشک و سه مخزن سوخت البته با برد ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ کیلومتر دارد

در زمینه حملات هوا  به زمین  هم برای حمل مخزن سوخت و میزان سلاح قابل حمل محدودیت دارد تنها در این زمینه  میگ۲۹ در بین هم نسل ان از گرپین پاینتر بود

 البته در زمینه تنوع تسلیحاتی گرپین  واقعا عالی است.گرپین  سلاح های  هوا  به هوای چون سایدواندر ، IRIS-T  و اسرام(تقریبا تمام برتری ها  رزم هوایی نزدیک جهان غرب) ویا موشک های رادار  فعال چون  امرام  و یا میتئور(که بسیاری ان را بهترین موشک رزم  هوایی رادار جهان می دانند) و  میکا را دارد.  از این رو از میراژ ۲۰۰۰ سر تر است و حتی میتواند اف۱۶ را پشت سر بگذارد و در میان هم نسل های  شرقی خود یعنی  میگ۲۹ و سوخو۲۷ برتری کامل دارد(میگ۲۹  و سوخو۲۷ متکی به ار ۲۷ و ار ۷۷ بودند اگرچه نسخه های ارتقا یافته  ار ۷۷ حمل میکند ولی باز تنوع تسلیحاتی گرپین را ندارد که خوب طبیعی است زیرا گرپین هر سلاح غربی را حمل میکند زیرا دسترس دارد)

در زمینه  تسلیحات هوا به زمین  هم گرپین چیزی کم ندارد. میتوان انواع تسلیحات هدایت لیزری و اپتیک را حمل کند بلکه حتی توان حمل موشک های  کروز  دوربرد چون تاروس با برد ۵۰۰ کیلومتر ، بریمستون، موشک ضد رادار هارم ویا موشک  ضد کشتی سوئدی ار بی اس ۱۵ را حمل کند که یک موشک رادار فعال  است  و نسخه های جدید ان حتی توان تهاجم  زمینی تا برد ۲۰۰ کیلومتر را دارند. از این رو باز از اف۱۶ ، اف۱۸ و یا میراژ ۲۰۰۰ چیزی کم ندارد و باز از رقیبان شرقی خود برتر است (البته نسخه های ارتقا یافته  سوخو۲۷ و میگ۲۹ توان  حمل برخی تسلیحات هوا به زمین را دارند ولی در شرق ما مشابه تاروس ویا بریمستون  را نداریم و باز البته بر نسخه های روسی ایرادی نیست زیرا گرپین به همه تسلیحات غربی دسترسی دارد )

JAS 39A Gripen 39-101 with 4 Maverick AGM 65 missiles on Nato Pylons. Photographer:Jonas TIllgren. Image Rights:All images contained in the Gripen Image Base are the exclusive intellectual property of Gripen International KB and/or the respective photographer and are protected by copyright. All images are free to download and use for non-commercial purposes. If any image is to be published in any printed material (eg magazines, journals, newspapers) or digital media (eg websites and web pages) the words 'Copyright Gripen International' must appear on, or alongside the image. In addition, the name of the photographer must also appear on, or alongside the image. Any failure to comply with the above is considered a breach of copyright.

در تصویر زیر ورودی هوا جایگاهی مخصوص غلاف نشان گذار لیزری ویا جنگ الکترونیک یدده می شود. این جایگاه برای حمل سلاح نیست برای حمل غلاف است

در تصویر زیر ورودی هوا جایگاه مخصوص غلاف نشان گذار لیزری ویا جنگ الکترونیک دیده می شود. این جایگاه برای حمل سلاح نیست برای حمل غلاف است

گرپین و هشت بمب مارک 82

گرپین و هشت بمب مارک ۸۲

 

ولی مشکل اینجا  است که وقتی به برد نگاه می کنید  متوجه می  شود توان تسلیحاتی گرپین  در برد کوتاه و یا با پشتیبانی   سوخت رسان هوایی  مناسب  است

  گرپین دارای  برد انتقالی ۳۲۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی است (برخی منابع ۳۰۰۰ کیلومتر) این میزان برای اف۱۶  در نسخه بدون مخزن سوخت تطبیقی ۳۷۰۰ کیلومتر و برای میراژ ۲۰۰۰ عدد ۳۳۰۰ کیلومتر است . گرپین برد انتقالی بیشتر از میگ۲۹ ولی کمتر از سوخو۲۷ دارد.

در یک پرواز رزمی توان حمل مخازن سوخت زیر بال، معمولا فدای حمل سلاح می شود. برای نمونه در یک عملیات  بمب باران معمولی گرپین  توان حمل هشت بمب مارک ۸۲ با وزن  هر یک ۲۲۵ کیلوگرم رادار که دو عدد زیر هر جایگاه  زیر بال  حمل می شود(یعنی کل چهار جایگاه زیر هر دو بال با هشت بمب اشغال می شود). در این رو  گرپین دو موشک   هوا به هوا سر بال و یک مخزن زیر بدنه حمل میکند. یک اف۱۶ میتواند تا شش بمب سقوط  ازاد  زیر بال(سه عدد زیر هر بال)   چهار  موشک هوا به هوا  و سه مخزن سوخت حمل کند. میراژ ۲۰۰۰ در یک لود سنگین توان حمل  دو موشک زیر هر بال دو موشک زیر بدنه، چهار بمب زیر بدنه(در خط مرکزی) دو بمب زیر هر بال و دو مخزن سوخت(یکی زیر هر بال) حمل کند. حتی گرپین  در قیاس  با  اف۱۸ هم کم است ویا سوخو۲۷  و تنها  باز از میگ۲۹ برتر است . از این رو گرپین خوب است ولی زمانی که سوختگیری هوایی داشته  باشید ویا خیلی نخواهید در عمق  خاک دشمن نفوذ کند(البته بستگی به مساحت کشور هم دارد) .

خوب تا اینجا دیدید که گرپین  در نسخه  پاییه A تا D  از نظر توان رزمی با اف۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ قابل رقابت نیست دست کن در توان تهاجمی  زیرا بردش کم است و توان حمل تسلیحات  کمتری دارد ولی بدون شکل در درگیری  هوایی هیچ چیز  یز از رقیبان غربی خون حتی  اف۱۸ هورنت یا اف۱۵ ایگل کم ندارد رادارش کارایی لازم را دارد  و تسلیحات بسیار مناسبی  حمل میکند(کلا تنها مشکل گرپین توان حمل محدودتر سلاح و برد کمتر است  ولی از نظر قابلیت تهاجمی و رزم هوایی چیزی کم ندارد). تنها در شرقی نسخه های ارتقا یافته میگ۲۹ مانند اس ام تی ،  اس ام و ای اس ایی ویا سوخو۲۷  اس ام در رزم هوایی توان مقابله و یا مشابه  گرپین را دارند اگرچه باز روسها سلاح های به خوبیIRIS-T ندارند(دست کم فعلا ندارند)

البته گرپین  هزینه عملیات کمتری نسبت به دیگر جنگنده ها دارد برای نمونه حتی یک سوم  هزینه عملیاتی رافال و تایفون  و یا حتی نصف جنگنده های روسی است  ولی قیمت ان تفاوت چشمگیر با اف۱۶ و  حتی سوپر هورنت  ندارد(البته بسته به ابشن های   سوپر هورنت تا ۲۰ میلیون  هم ممکن است اختلاف داشته باشد) ولی بدون شک بسیار  ارزان تر  رافال (بسته به نسخه)تایفون (باز بسته به نسخه) هستند که قیمت بالای  ۹۰   میلیون دلار  دارد.. ولی در کل کشوری که در دهه ۱۹۹۰ و یا دهه بعد گرپین را خرید(نسخه پاییه) باید به غیر از  توانایی چیزی دیگر را نیز مد نظر می گرفته  زیرا  تنها با پولی کمی بیشتر شما می توانید  بلوک های اخر اف۱۶ را خریداری کنید  که توان بیشتری داشت   و یا سوپر هورنت (از میراژ ۲۰۰۰ بگذریم زیرا خط تولید ان تمام شده است)

(((((البته هزینه هر فروند از یک جنگنده تا  ۲۰ % ویا ۳۰% برای کشورها متفاوت  است از ابشن ها  که بگذریم یک کشوری که میخواهد برای اولین بار یک جنگنده را به خدمت بگیرد باید هزینه  بسیار بیشتری را  بدهد زیرا باید زیر بنای لازم در کشور ایجاد شود خدمه اموزش ببینند مهمات و قطعات خریداری کنند ولی همان کشور در سفارش های  سری بعدی  قیمت کمتری را میدهد زیرا بسیاری  از موارد فوق در کشور دیگر موجود است )))))

AIR_JAS-39_Gripens_AGM-65_RBS-15_Taurus_Frontal_lg

در تصویر هر دو گرپین مجهز به ماوریک هستند ولی یکی دو موشک ضد کشتی ار بی اس ۱۵ و دیگری مجهز به موشک تاروس با برد ۵۰۰ کیلومتر هستند

 ولی خوب قرار نبود گرپین تا قیامت با برخی ضعف های خود ادامه دهد

کمپانی ساب با  ورود رقیبانی  جدید مواجه  بود که در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافتند  و در دهه  اول قرن  جدید وارد خدمت شدند. رافال  دارای  رادار ارایه  فازی غیر فعال بود که مشخصات برتری نسبت به رادار گرپین دست و البته این  همه داستان نبود رافال از نظر برد انتقالی  و رزمی  بسیاری بهتر از گرپین بود   و سلاح بیشتری حمل می کرد ویا تایفون  که در رادار کاپتور ان کارایی بسیار بهتری نسبت  به رادار کنونی  گرپین داشت و در اینده نیز مجهز به رادار ارایه  فازی می شد  و بماند که ان نیز از نظر ویژگی پرواز برتر از گرپین بود. سوپر هورنت و اف۱۶ نسخه های مجهز به مخازن سوخت تطبیقی به سرعت  فاصله خود را با  گرپین افزایش دادند و جانور جدید با نام اف۳۵ امد که شاید از بسیاری از موارد مانند رادار گریزی  قابلیت رادار و در کل در رزم هوایی از رقیبان غربی برتر بود به غیر   از اف۳۵ که نسل پنجم  است همه رقیبان گرپین نسل ۴٫۵ بودند ولی گرپین در نسل چهار مانده بود

حالا بماند که رقیبان شرقی هم بودن   برای نمونه سوخو۳۰ و ۳۵ از سوخو۲۷ مشتق شده بودند رادار  ارایه  فازی غیر فعال داشتند  و از نظر تسلیحات و برد رزمی برتر از  گرپین بودند و میگ۳۵ نیز در راه بود . (البته جنگنده های روسی هرگز رقیبی برای جنگنده های غربی در بازار نبودند زیرا کشورهای که تا کنون از غرب  خرید می کردند همچنان از غرب خرید  میکنند  زیرا سیستم اینها غربی است  الا که مشکل  سیاسی  داشته باشند زیرا غرب متحدین خود را دارد همان طور که شرق  اینچنین است)

ساب دست به کار  شد و نسخه جدید با نام گرپین ان جی را توسعه داد. این برنامه برای ارتقا گرپین به یک نسل ۴٫۵ بود . این نمونه مجهز به نسخه ارایه فازی فعال همان رادار پی اس ۰۵ البته با نام ES-05 بود.   بیشترین برد این رادار به ۳۵۰ کیلومتر نیز میرسد  ولی برد ان بر ضد یک  هدف یک متر مربعی  ۱۵۰ کیلومتر است و  گفته شده توان درگیر با هشت هدف را دارد و میتواند بدون  حرکت میکانیکی دیش رادار تا ۶۰ درجه در هر سمت و با حرکت مکانیکی دیش تا ۱۰۰ درجه در هر سمت را پوشش دهد .  این رادار حتی توان نقشه برداری سه بعدی را دارد و بر اساس دادهای روی  کاغذ این رادار به خوبی رادار های  موجود ارایه  فازی فعال است   دست کم از نظر کارایی کلی از رادار فعلی تایفون ، رافال، سوخو۳۰ و ۳۵ و همچنین اف۱۶ سی  بلوک ۵۰+ برتر است

تصویری از رادار ارایه فازی فعال گرپین در نسخه ایی و اف

تصویری از رادار ارایه فازی فعال گرپین در نسخه ایی و اف

همچنین این نسخه   مجهز به یک کاونده تصویر ساز حرارتی برای کشف غیر فعال اهداف هوایی و البته به شکل محدودتر زمینی  در دماغه شده است.این سامانه  امید گرپین برای کشف اهداف  پنهانکار دست کن در برد زیر ۵۰ کیلومتر است و در جلوی  شیشه کابین قرار دارد

  این نمونه دارای موتور جنرال الکترونیک اف۴۱۴ است همان موتوری که روی سوپر هورنت نسب است. این موتور با رانش ۱۳۰۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۲۲۰۰۰ پاوند با پس سوز توان ابر کروز به گرپین میدهد(توان عبور از  دیوار صوتی بدون پس سوز)  توانی که در غرب تنها رافال و اف۳۵ و اف۲۲  و در غرب پاکفا از ان  بهره می برد. این کار در مصرف سوخت در حالت رزمی تاثیر بسیار دارد. این موتور رانش به وزن  گرپین را بهبود  داده و دست من ۱۵% کم مصرف تر از موتور قبلی است

همچنین این نسخه  سوخت بیشتری دارد   زیرا توان حمل یک مخزن سوخت خارجی بیشتر را دارد و سوخت داخلی نیز کمی افزایش یافته است . نسخه ان جی حتی توان حمل مخازن سوخت تطبیقی  را  نیز در پشت بدنه دارد ولی از قرار معلوم فعلا نسخه اصلی به این نمونه تجهیز نمی شوید .

همان طور که گفته شده از نظر تنوع  تسلیحاتی گرپین جنگنده کاملی است ولی جایگاه خارجی کمتری دارد  ولی این نسخه  دو جایگاه زیر بدنه بیشتر دارد . برای نمونه نسخه  قبلی توان حمل  چهار بمب هدایت لیزری داشت که شامل دو بمب زیر هر بال بود  ولی این نسخه   توان حمل تا هشت بمب لیزری را دارد زیرا نتنها دو جایگاه زیر بدنه افزوده شده بلکه   نزدیک ترین جایگاه زیر بال هم دو شعبه  دارد  میتواند دو بمب حمل کند . از این رو در حالی که نسخه قبلی در یک ترکیبی رزمی می توانست   دو بمب هدایت لیزری (یک بمب زیر هر بال ) دو موشک رادار فعال(یک موشک زیر هر بال) و دو موشک حرارتی(یکی بر نوک هر بال) و یک مخزن سوخت حمل کند  ولی این نسخه  میتواند  دو بمب زیر بدنه، دو موشک رادار زیر بال(یکی  زیر هر بال) دو موشک حرارتی(یکی نوک هر بال) و دو  مخزن سوخت خارجی شامل  یکی زیر هر بال   حمل کند. همچنین نسخه قبلی توان حمل سه مخزن سوخت داشت ولی این نسخه توان حمل چهار مخزن دارد و در واقع  به جای یک مخزن زیر بدنه ، دو  مخزن حمل میکند

jas-39ng-004 (1)

در تصویر دو جایگاه زیر بدنه مشخص است. این نسخه نمونه NG است

در تصویر دو جایگاه زیر بدنه مشخص است. این نسخه نمونه NG است

همچنین این نسخه  میتواند به غیر از دو موشک رادار فعال زیر هر بال در نسخه قبلی ، سه عدد نیز زیر  بدنه حمل کند  و در یک ترکیب میتواند دو مخزن(زیر بدنه) و شش موشک هوا به هوا(شامل دو عدد زیر هر بال و یکی نوک هر بال) و یا دو مخزن(یکی زیر هر بال) و هفت موشک( شامل  سه عدد زیر بدنه و یکی زیر هر  بال و یکی نوک  هر بال) حمل کند

از این رو قابلیت  رزمی  و میزان سوخت و سلاح قابل  حمل در این نسخه  بسیار افزایش یافته است . همچنین  این نسخه توان حمل بمب های ماهواره ای از جمله اس دی بی نیز یافته است

 پروژه  ان جی در قالب  نسخه E و F  تولید می  شود و به غیر از  ارتقا تعدادی از گرپین ها  موجود سوئدی برای برزیل نیز تولید می شود

همان طور که گفته شد در رزم هوایی گرپین  از میگ۲۹ و سوخو۲۷ برتر بود (به دلیل ضعف راداری این دو ) و با اف۱۸، اف۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ برابر بود و تنها توان تهاجمی محدودتر داشت که ان هم به برد و سلاح کمتر بر می گشت

این داستان برای گرپین ان جی در برابر میگ۳۵، سوخو۳۰ و ۳۵ ( و البته این سه  جنگنده نسبت به میگ۲۹  و سوخو۲۷ پیشرفته های زیادی در برابر گرپین کردند) ، سوپر هورنت ویا اف۱۶ در بلوک های بالا و رافال تایفون  نیز صدق میکند . اگر در رزم هوایی از همه انها برتر نباشد چیزی کم ندارد

گرپین ایی

گرپین ایی

گرپین ایی

گرپین ایی

این نسخه  نتنها میتئور و میکا بلکه امرام نسخه سی و با برد ۱۰۵ کیلومتر و به زودی امرام نسخه دی با برد ۱۸۰ کیلومتر حمل میکند  و توان  حمل موشک بی نظری مانند  IRIS-T ان را در رزم هوایی نزدیک را دارد(البته نسخه های موجود نیز   توان حملش را دارند ) بر اکثر رقیبان از جمله مدلهای شرقی به دلیل نبودن موشک مشابه  برتر کرده است . ولی همچنان از نظر تهاجمی  دست کم در برابر رافال و یا تایفون در زمینه  میزان سلاح قابل حمل در برد پاینتر  است(حتی نسخه ان جی اگرچه فاصله را توانسته کم کند ولی از بین نبرده است)

خوب دو مورد است که بد نیست به ان اشاره کنم

اول  اینکه قائدتا   نزدیک ترین رقیب گرپین در حال حاظر جنگنده های چون اف۱۶ است تا تایفون  و رافال. بدون شکل گرپین  ان جی از اف۱۶ در بلوک های اخر در زمینه   الکترونیک  برتر و یا دست کم چیزی کم ندارد و  هزینه عملیاتی ان بسیار کمتر  است و جنگنده اینده است .  در شرق  میگ۳۵ و جی ۱۰ نزدیک  ترین رقیب گرپین  هستند. میگ۳۵ با وجود کارایی بالا با در  نظر گرفتن  رادار ولی واقعا قابل قیاس با گرپین نیست. گرپین  در نسخه ایی و اف از نظر برد و میزان سلاح و سوخت بر میگ۳۵ برتری دارد و از طرفی کلا برتری گرپین بر تمامی جنگنده های روسی  تنوع تسلیحاتی بالا ان است که تقریبا  هر سلاح بلوک غرب را حمل میکند و سلاح های چون بیرمستون  اس دی بی، و تاروس حمل میکند که در روسیه نظیر ندارد. در  قیاس با جی ۱۰ و یا جی ۱۰ بی خوب از انجایی   که اطلاعات  زیادی از جی ۱۰ از جمله در زمینه  الکترونیک نیست نمی توان به خوبی اظهار نظر گرفت ولی جی ۱۰ موتور قویتری دارد  و تسلیحات استاندارد چینی  را حمل میکند ولی بدون شک در زمینه کیفیت تولید به پای گرپین نمی رسد  وهمچنین باز تنوع تسلیحاتی تهاجمی گرپین را ندارد(نسخه مسخره  ماجرا این است که جی۱۰ سلاح های چینی مشابه تاروس و اس دی بی ویا ای جی ام ۱۵۴ را حمل میکند که میگ۳۵ نمی تواند حمل کند دلیل ان نیز الگو برداری چین از اکثر طرح های غربی و تلاش به ساخت نسخه های مشابه است).

یک رقیب دیگر نیز است و ان جی اف۱۷ چینی پاکستانی است. جی اف۱۷  از برخی جنبه های قابل  قیاس با گرپین نسخه پاییه است ولی تنها کافی است به جدول پایین مقاله نگاه کنید تا جایگاه ان را در برابر نسخه ایی و اف دریابید

در کل گرپین از جمله در نسخه ان جی  از  هیچ  جنگندهای متعارف (غیر  نسل پنج) از جمله  در  رزم هوایی کم ندارد  شاید برخی جنگنده رادار دوربردتر داشته باشند  ولی در بحث رزم هوایی واقعی برتری خاصی  بر  گرپین ان جی ندارد(از جمله اینکه گرپین سطح مقطعی کمتر از ۲ متر مربع دارد) از این رو گرپین برای کشوری که سیاست  دفاعی دارد واقعا گزینه مناسبی است  ولی در بحث تهاجمی بدون شک به دلیل برد کمتر و توان حمل سلاح کمتر برتری با رافال و تایفون است اگرچه این برتری هم انچنان  نیست از این رو برای کشورهای با مساحت کم ویا دشمنان با مساحت کم گرپین بسیار مناسب است

البته خرید گریپن برای همه کشورها  سفارش نمی شود . گرپین دارای موتور  امریکایی است و برخی از تجهیزات دیگر نیز امریکایی و انگلیسی  هستند  از این رو مشتریان  ان باید اجازه امریکا را دشته باشند با وجود این این پرنده تا کنون  توسط ۵ کشور سفارش داده سده و در اینده با ورود نسخه ان جی که هزینه مناسب  نیز از جمله در زمینه  عملیاتی دارد مشتریان بیشتری خواهد داشت

کابین گرپین ان جی

کابین گرپین ان جی

(مثلا رافال همه چیز ان فرانسوی است   و یا تایفون  که اکثر تجهیزات انگلیسی ایتالیای است ولی باز هم بیاد برای خرید انها با امریکا رابطه خوبی داشت  زیرا امریکا انها را تحت فشار میگذارد و انها  هم برای فروش ده ها  فروند  جنگنده رابطه اقتصادی  چند صد میلیارد  دلاری خود با کشوری  چون امریکا که صاحب  بسیاری  فناوری های  کلیدی  است  که در تمامی  محصولات غربی  به کار رفته به خطر نمی اندازند . ارتش های غربی حتی فرانسه و انگلستان به امریکا رابطه زیادی دارند و از فناوری های  ان استفاده میکنند و فروختن سلاح به دشمن امریکا به معنی محروم  ماندن خودشان از تجارت  و تبادل  فناوری در هر زمینه ای است. برای نمونه فرانسه و اسرائیل را بطه نظامی خود را با چین و ویتنام اغاز نکردن جز با چراغ سبز امریکا ) .

نام گرپین نسخه ایی جی ۱۰ بی اف۱۶ بلوک ۵۲+ جی اف۱۷ بلوک۱
طول ۱۴٫۲ متر ۱۶٫۴۳ متر ۱۵٫۰۶ متر ۱۴٫۹۳ متر
بلندی ۴٫۵ متر ۵٫۷۳ متر ۴٫۸۸ متر ۴٫۷۲ متر
وزن خالی ۷٫۶ تن ۹٫۷تن ۸٫۵ تن ۶٫۵ تن
بیشتری وزن برخاستن ۱۶٫۵ تن ۱۹٫۲ تن ۱۹٫۲تن ۱۲٫۵ تن
سوخت داخلی ۴۲۲۱ لیتر ؟ ۷۳۹۰ لیتر با مخزن سوخت تطبیقی ۴۰۰۰ لیتر
موتور یک موتور جنرال الکترونیک جی ۴۱۴ یک موتور لیولکا AL-31FN یک موتور جنرال الکترونیک اف۱۱۰ یک موتور اردی ۹۳
قدرت موتور ۱۴۲۱۷/ ۲۱۹۰۰ ۱۹۰۰۰/۲۹۰۰۰ ۱۷۵۵۰/۲۸۹۰۰ ۱۱۱۰۶/۱۹۰۰۰
بیشترین سرعت ۲ ماخ ۲٫۲ ماخ ۲ ماخ ۱٫۶ ماخ
برد انتقالی ۳۵۰۰ کیلومتر با چهار مخزن سوخت خارجی و با  مخازن سوخت تطبیقی ۴۰۷۰ کیلومتر ۳۰۰۰ کیلومتر ۴۲۲۰ کیلومتر با مخازن سوخت  تطبیقی ۳۰۰۰ کیلومتر
برد رزمی ۱۳۰۰ کیلومتر با شش  موشک و دو  مخزن سوخت با چهار  موشک و سه مخزن سوخت خارجی  ۱۳۰۰ کیلومتر ۱۶۰۰ کیلومتر با شش موشک و سه مخزن سوخت خارجی ۱۰۰۰  کیلومتر با دو   موشک و سه مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز ۱۶۰۰۰ متر ۱۸۰۰۰ متر ۱۵۰۰۰ متر ۱۷۰۰۰ متر
میزان سلاح قابل حمل ده جایگاه با توان حمل ۵٫۲ تن سلاح ۱۱  جایگاه با توان حمل ۷تن سلاح ۱۱ جایگاه با توان حمل ۷٫۷تن سلاح ۷ جایگاه با ۳٫۶ تن
رادار ارایه فازی فعال ارایه فازی فعال پالس داپلر پالس داپلر(در نسخه های اینده ارایه فازی)
قیمت ۱۰۰ میلیون دلار ۳۰ تا ۴۰ میلیون  دلار ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار

گرداوری:عبدالحمید تارخ

37+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

69 دیدگاه

  • جناب تارخ باتوجه به اینکه هزینه عملیاتی نگه داشتن جنگنده برای تمام کشورهاگزینه اول باشه درمقابل قیمت اولیه  جنگنده مثلا اف۳۵هزینه خریدنش۱۰۰میلیون دلاره امابایک بارتعمیراساسی هزینه تعمیرونگهداری خریدن ش بالای۴۰۰میلیون دلاراب میخوره بنظرتون گرپین در زمینه صادرات مهجورنیست چون اگه مثلاعضوناتوبودن سوئدیهاواینکه اکثرکشورهادکترین دفاعی دارن این جنگنده گزینه بهتری درمقابل اف۱۶ تایفون وجنگنده‌های مشابه نداره؟؟چون هزینه نگهداریش از تمام نمونه‌های شرقی وغربیش خیلی کمتره

    • نویسنده

      نگاه کنید همش هزینه که نیست توانایی هم مهم است
      کشورهای عوض نتاتو به غیر برخی هیچکس سراغ ف۳۵ نرفتن زیرا نیازی ندارن فعلا ولی بعدها مشخص نیست

      • جناب تارخ منظورم این بود که اگه مثلالابی فروش اسلحه نبود شاید خودروسهاوامریکاییهاباتوجه به هزینه فایده بایدگریپین میخریدن خودتون بهرازهرکسی میدونیدسوئدیهاچقدردر زمینه مهندسی کاربردی پیشتازن .

  • سلام استاد تارخ سوخو۳۰ مجهز به رادار آرایه فازی فعّال Zhuk-AE FGA-35 و مجهز به موشک RVV-SD در نبردفامد در مقابل گریپن ان جی چقدر شانس دارد ؟ چون  رادار اف جی ای ۳۵ برد ۲۰۰ کیلومتر برضد  ۳ متر مربع و برد تقریبی آن برضد هدفی با سطح مقطعی ۱ متر مربع ۱۶۰ کیلومتر است و بردش از برد رادار گریپن ان جی اندکی بیشتر است و این رادار بر خلاف رادار بارس از نوع آرایه فازی فعال بوده و بردش بارادار بارس برابر است و قرار است جایگزین رادار بارس شود .https://en.wikipedia.org/wiki/Zhuk_(radar)

    • نویسنده

      سلام اصلا در بهر برد کشف نروید… برد کشف خوب است ولی برد درگیری مهم است.. در مقاله روشهای هدایت موشک های هوا به هوا گفته ام… اصلا شما فکر درگیری در برد بیش از ۷۰ کیلومتر با موشک رادار فعال نکن کما اینکه در تاریخ نداشتیم الا یکی دو مورد اونم شاید…اون مقاله را در بخش هدایت موشک های رادار فعال بخوانید

  • اقا صدتا نظر از محمدحسین گذاشتی یه نظر من منتشر نکردی نکنه اینجاهم پارتی بازی تو کاره.اولا گرپین خوبه.دوما اف۳۵داره جای اف۱۶رو میگیره.سوما.الان عصر جنگنده های پنهان کاره.به نظر من گرپین هیچ جایگاهی در مقابل اف۳۵ نداره.حالا سوال من اینه میگن جنگنده جی ۱۰ چین برخی تجهیزاتش اروپایی هست به همین خاطر ایران میترسه اونو بخره و با تحریم مجدد همشون زمین گیر بشه ایا درسته.و اگر درسته کدوم قطعاتش از اروپا میاد

  • سلام استاد امروز یه مقاله از باشگاه خبرنگاران گذاشته بودین در مورد ترس فرمانده امریکایی از صاعقه ایران!!!تو مقاله که نه داستانش به کلمه شتاب لحظه ای برخوردم سوال داشتم که شتاب لحظه ای چیه مگه ماشین مسابقست؟بعدشم من یاد ندارم تو هیچکدوم از مقالات سایت در مورد جنگنده همچین پارامتری و بررسی کرده باشین.ممنون میشم توضیح مختصری بفرمایین.

  • سلام به استاد بزرگ ببخشید سوال داشتم سبک جنگیدن خلبان ایران به سبک شرقی یا غربی

  • ببخشید جناب تارخ گریپین توان رقابت با F15C/D و F15E و همینطور F16C/D  های آمریکا بعد از تجهیزشون به رادار آرایه فازی فعال جدید در رزم هوایی داره؟ F18E/F چطور با توجه به داشتن رادار آرایه فازی فعال؟ و اگه میشه یه مقاله در مورد موشک کودا بنویسید

    • نویسنده

      سلام یک بار به این سوال جواب دادم .. بله گرپین در رزم هوایی دست کم از جنگنده های نسل چهارم چیزی کم ندارد و نسخه ایی و اف ان نیز همچنین ..موشک کودا هم قرار بود جایگزین امرام شود ولی برنامه فعلا مشخص نیست

  • سلام
    جناب تارخ عزیز در صورت امکان لطف کنید مقاله ای در مورد سلاح های چینی مشابه
    تاروس و اس دی بی ویا ای جی ام ۱۵۴ وموشکهای تصویر ساز حرارتی وموشکهای رادارفعال شبکه محور دور برد که
    چین با الگو برداری از اکثر طرح های غربی و تلاش به ساخت نسخه های مشابه  ساخته بگزارید مرسی

  • با سلام.کشورهای استفاده کنندهتا سال ۲۰۱۳، ۲۴۷ فروند از این جنگنده ساخته شده است.برزیل: نیروی هوایی برزیل ۲۸ فروند گریپن E و ۸ فروند گریپن F سفارش داده است.جمهوری چک: نیروی هوایی جمهوری چک ۱۴ فروند گریپن در اختیار دارد. شامل ۱۲ فروند مدل c تک سرنشین و دو فروند مدل دو سرنشین می باشد.مجارستان: نیروی هوایی مجارستان تا تاریخ ژانویه ۲۰۱۳، ۱۴ فروند ساب-۳۹ گریپن اجاره و خریداری نموده است. ۱۲ فروند مدل سی یا تک سرنشین و ۲ فروند مدل دی یا دوسرنشینه.آفریقای جنوبی: نیروی هوایی آفریقا جنوبی ۲۶ فروند جنگنده ساب-۳۹ گریپن سفارش داده است. ۱۷ فروند مدل سی  یا تک سرنشین و ۹ فروند مدل دی یا دو سرنشین. اولین تحویل در ۳۰ اوریل ۲۰۰۸سوئد: نیروی هوایی سوئد ۲۰۴ فروند جنگنده ساب-۳۹ گریپن را سفارش داد. از جمله ۲۸ فروند از این جنگنده را به جمهوری چک و مجارستان اجاره داد. تایلند: نیروی هوایی سلطنتی تایلند ۱۲ فروند جنگنده ساب-۳۹ گریپن، ۸ فروند مدل سی یا تک سرنشین و ۴ فروند مدل دی یا دو سرنشین را سفارش داد. ۶ فروند در ژانویه ۲۰۱۳، ۹ فروند در آوریل ۲۰۱۳ و ۳ فروند در سپتامبر ۲۰۱۳ تحویل داده شد. در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ دولت تصمیم خود برای خرید ۶ فروند دیگر از جنگنده ساب-۳۹ گریپن را اعلام کرد….و البته بریتانیا…

  • این مقاله رو به دو علت قبول ندارم ۱-کاملا از محصولات غربی تمجید شده(به عقیده من روسیه دیگه تسلیحات قلابی نمیندازه چون دستش رو شده و هر تسلیحاتی طرفدار خودشو داره مثل چین-هند-الجزایر-اندونزی-عراق-که از روسیه تسلیحات میخره و یا کشورهای جنوب خلیج پارس که از غرب سلاح میخرن و اصلا نمیشه در مورد سلاحی که نسخه اصلیش در میدان نبرد تست نشده انگ بد بودن به سلاح زد).۲-کشورهای غربی دیگه به آمریکا اعتماد ندارن و سلاحشونو میفروشن مثل پیشنهاد میراژ ۲۰۰۰ و تسلیحات و نگهداری میراژ اف ۱ از سوی فرانسه که رد شد در سال ۱۹۹۷ ممکنه آمریکا فشار بیاره ولی بالاخره متعهد میشن مثل روسیه که تمایل به تحویل اس ۳۰۰ نداشت و مجبور شد اما این هم دلیل داره دلیلش هم اینه که سلاح هایی که ساخت خودشونو و رمز و رموزشو میدونن بفروشن تا جنگی شد با آمریکا مختل کنن (مثل رادار و پدافند های فرانسه در جنگ خلیج پارس) و سود کلان از ایجاد رقابت تسلیحاتی و ریختن سود پولهای تسلیحات ایرانی به جیب اسرائیل وبه این علت ایران از غرب سلاح نمیخره و پیشنهاد فرانسه و رد کرد.مرسی که نظرمو مطالعه کردید.

      • شما هم این عدد و رقم و حفظ کردید گفتم که اصلا نیازی به عدد و رقم نیست مثلا میشه یه جای ۱ گریپن ۳ جی ۱۰ خرید که جی ۱۰ کمی از گریپن به خاطر الکترونیک ضعیف تره شما کاملا شیفته غرب هستید و تو نظرمم گفتم که هر کشوری تسلیحاتش مشتری های پایه خودشو داره  و این هم پاسخ فنی.

      • یه سوال و تمام شما ۱۰۰ میلیارد دلار داری میری یک عدد گریپن میخری یا دوتا جی ۱۰؟

        • نویسنده

          سلام این سوال از مشتریان نداشته جی۱۰ و مشتریان داشته گرپین بپرسید..بعد ما قیاسمان فنی بود نه مالی پس صحبت شما بی مورد است

      • دوست عزیز من میگم چرا نخریدن چون که چین در بازار جهانی نفوذ غرب و نداره و به علت راحت بودن با آن خریدن یه دلیل دیگش هم تولید جی ۱۰ از سال ۲۰۰۹ هست ولی گریپن و قبلا تولید میشد سفارش داده بودن و ما در دکترین دفاعی کشورهای دیگه ای که نیستیم و نسبت به بودجه و نیازهای کشور خودمون میگیم در ضمن مشتری هایی که خریدن بجز برزیل نسخه ۶۰ میلیون دلاری و خریدن.پاکستان هم جی ۱۰ سفارش داده-لطفا سوال منو با توجه به بودجه و نیازهای کشورمون جواب بدین شما ۱۰۰ میلیون دلار داری میری سه تا جی ۱۰ میخری یا یک گریپن؟

        • نویسنده

          کن یک سوال دارم چرا مثلا دیگر تسلیحات چینی مثل جی ۸ جی۱۱ فروش نداشته اونجهم که جی اف۱۷ فروش داشت به دلیل قیقمت هر فروند ۳۰ میلونش..سفارش پاکستان هم لغو شد ..من اگر پول داشتم میرفتم گرپین میخریدم زیرا این پرنده عمر خدمتی ۳۰ سال برای هر سال ۱۰۰۰ساعت داره این میزان برای جی ۱۰ این عدد ۲۰ تا ۲۵ سال است حالا بماند….حالا بماند که توان رزمی گرپین ان جی در برد و همچنین تنوع تسلیحاتی برتر از جی ۲۰ است

      • خب جی ۱۰ هم سرعت بیشتر-تنوع تسلیحاتی بیشتر-حمل مهمات بیشتر-هزینه کمتر-نگهداری آسان با هزینه کم-چالاکی بیشتر-در ضمن گریپن ۳۰ سال دیگه با توجه به رشد سریع علم حکم قوطی حلبی اصغر سگ سیبیل و داره(مزاح).به عقیده شما نظری که دادی با عقل جور در میاد با توجه به پیشرفت علم یعنی کسی ۳۰ سال دیگه که نسل ۷ هم اومده جنگنده نسل۴٫۵ با پیشرفت علم کار میبره و برد گریپن ۳۵۰۰ با ۴ مخزن و جی ۱۰ با دو مخزن ۳۰۰۰ کیلومتره و با ۴ مخزن جی ۱۰ ۳۷۰۰کیلومتر میشه و علت نخریدن جی ۸ بدرد نخور بودنشه حتی به ایران هم پیشنهاد داد ولی مسئولین نخریدن و جی ۱۱ هم مشخصه دیگه کپی سوخو ۲۷ و معمولا کشورها میرن سراغ نسخه اصلی و کسی سراغ کپی نمیره.خیر هیچ منبعی حتی خود پاکستان از لغو سفارش جی ۱۰ توسط پاکستان نام برده نشده و قراره سال ۲۰۱۷ با پرداخت هزینه تحویل بگیره.و سوال منو با توجه به ۵ خط اول کامنتم پاسخ بدید ممنون میشم.

        • نویسنده

          سلام اول جی۱۰ اصلا تنوع تسلیحاتی گرپین نداره… جی ۱۰ ایا موشکی به خوبی میتئور و یا میکا و یا اسرام IRIS حمل میکنه اصلا این همه تنوع داره؟ جی۱۰ وابسته به موشک پی ل۸ و ۱۲ است … حالا بماند که مثلا چین موشکی خوبی خوبی تاروسو یا استروم شادو دارد ؟ در مورد برد ؟ برد انتقالی مهم نیست برد رزمی مهم تر است که برد رزمی گرپین بیشتر است زیرا در نسخه ان جی تعداد متسبی سلاح حمل میکند ترکیب سوخت و مهماتش بیشتر است ..و چالاکی بیشتر هم معیار چیست؟ در مورد هزینه هم اشتباه میکنید؟ عمر موتور ای ال ۳۱ عدد ۲۲۰۰ ساعت است این رقم برای موتور جنرال لکترونیک اف ۴۱۴ عدد ۶ تا ۸ هزار ساعت است حالا بماند که این موتور مصرف کمتر و هزینه نگهداری کمتری دارد کلا گرپین واقعا هزینه نگهداری ان بریا هر ساعت حدود ۸۰۰۰ دلار خیلی کم است

      • چین همچنین در سال ۲۰۰۹ توافقنامه ای به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار با پاکستان برای فروش سی و شش فروند هواپیمای جی – ۱۰ به اسلام اباد امضا کرد. اجرای این توافق پس از آنکه صندوق بین المللی پول شرایط مالی سختگیرانه ای برای پاکستان به ازای دریافت یک وام مطرح کرد ، به تعویق افتاد.                                                        http://www.khabaronline.ir/detail/443946/World/diplomacy منبع خبر.

    • اقای تارخ من نفهمیدم این اقا چی میگه شما فهمیدید.سود کلان تسلیحاتی ایران به جیب اسرائیل واقعا نفهمیدم.یا فروش میراژ۲۰۰۰خنده داره واقعا فرانسه از شرکت پژو خواست ایرانو تحریم کنه بعد میراژ اوم ۲۰۰۰ تازه با پیشنهاد خودش بده ایران مگه داریم مگه میشه غیرممکنه.در کل قسمت اخر حرفشو اصلا نفهمیدم.

  • ببخشید جناب تارخ F16 و F18 و میراژ ۲۰۰۰ در جنگ هوایی از SU27 برتر هستند؟ در مورد F18E/F و F16E/F و F16V در مقابل SU35 یا نمونه تولید نشده SU37 هم صدق میکنه؟

    • نویسنده

      سلام بستگی دارد چه مدل اف۱۶ ولی بدون شکل اف۱۸ و میراز ۲۰۰۰ و یا نسخه سی و دی اف۱۶ به دلیل لکترونیک بهتر از جمله در زمینه رادار و توان حمل موشک رادار فعال برتر از سوخو۲۷ هستند یک مقاله در بخش قیاس است در مورد قیاس میگ۲۹ و سوخو۲۷ به ان رجوع کنید…در مورد سوپر هورنت و اف۱۶ بلوک ۶۰ در قیاس با سوخو۳۵ هر کدام از طرفین برتری های دارند ولی مصلا دو جنگنده امریکایی به دلیل رادار ارایه فازی فعال مقاومت بیشتری در برابر جنگ الکترونیک دارن تا رادار غیر فعال سوخو۳۵….

  • با سلام جناب تارخ مگه قیمت یک رادار ارایه فازی چقدره تقریبا.که روسا همون اول رو سوخو۲۷ نصب نکردن.این جماعت قبل از تولید سوخو۲۷میگ۳۱ با رادار شاهکاره زاسلون ساخته بودن .چرا راداری مثل زاسلون یا مشابه زاسلون که با دماغه سوخو جور باشه روش نزاشتن که سوخو رو تبدیل به شکاری رهگیر بی نظیر میکرداگه میشد.یاد حرف شما افتادم جایی گفتین در روسیه هیچ وقت همه چیز در کتار هم جور نمیشه.انگار سوئد هم کمی تفکر روسی دارن .اول میسازن بعد ارتقا میدن.

  • سلام بر دانشمند فرزانه یه سوال و اینکه با توجه به قیمت گریپن نسبت به جی۱۰(۱۰۰ میلیونبه ۳۰ میلیون) یعنی یه گریپن در مقابل سه فروند جی۱۰ ایا جنابعالی سه فروند جی۱۰ را به یک فروندگریپن ترجیح میدید؟ خود شما راضی به این کار میشید و چرا؟ سوال دوم یه جایی خوندم نمونه هایاخر میگ۲۳ فلاگر از نمونه های اولیه اف۱۶ برتر بودند میتونید توضیح بدید این برتری فلاگر بر فالکونهایاولیه را؟ ………با سپاس فراوان از شما

    • نویسنده

      سلام والا خوب همیش هم قیمت فی نیست باید دید مثلا طی یک دورا زمانی ۳۰۰ فروند جی۱۰ چقدر هزینه برای ما دارند و ۱۰۰ فروند گرپین چطور و از طرفی اصلا جی ۱۰ میشه مثلا ۳۰ سال در خدمت داشت عمر سازه ان اصلا اجازه میدهد؟
      تنها برتری میگ۲۳ ام ال دی بر اف۱۶ ای این بود که میگ۲۳ ام ال دی موشک رادار نیم فعال اپکس حمل میگرد اف۱۶ اسپارو نداشت متکی به سایدواندر بود

  • سلام تفاوت نسخه ای و اف این جنگنده در چیه وقتی هر دو در کالاس ان جی هستندسوال بعدیم هر در مورد جمله :(نسخه مسخره  ماجرا این است که جی۱۰ سلاح های چینی مشابه تاروس و اس دی بی ویا ای جی ام ۱۵۴ را حمل میکند که میگ۳۵ نمی تواند حمل کند دلیل ان نیز الگو برداری چین از اکثر طرح های غربی و تلاش به ساخت نسخه های مشابه است)آیا این نکته در مورد دیگر جنگنده های ساخت چین و روسیه همصدق میکنه یعنی اگر مثلا ما از روسیه جنگنده سوخو ۳۰ بخریم آیا میتونیم تسلیحاتی که جین برای جنگنده های خودش (جی ۱۵ و جی ۱۶ و یا حتی جی ۱۰ بی که در متن به آن اشاره شده) تولید کرده (مشابه نمونه غربی که روسیه تولید نکرده) رو روی جنگنده های خودمون داشته باشیم؟برای این کار تغییرات روی جنگنده رو باید چین انچام بده یا روسیه؟ اصلا چین همچین تصلیحاتی رو به ما خواهد فروخت و روسیه موافقت خواهد کرد با ایجاد این تغییرات البتخ حالا نظر غرب بماند؟

    • نویسنده

      سلام بله نسخه ایی و اف در واقع برگرفته از ان جی است.. والا ندیدم کسی این کار بکن که با هواپیمای روسی سلاح چینی استفاده کنه غیر خود چین ولی اول باید دید روسها اصلا اجازه میدن زیرا هماهنگ کردن تسلیحات هوا به زمین نباید چندان پیچیده باشه

  • استاد گلم سلام این جنگنده توان مقابله با سوخوی ۳۵ یا تی ۵۰ رو داره نسل جدیدش منظورمه؟

    • سوخو ۳۵ دو موتور داره-رادارش خیلی بهتره به طوری که نسخه نسل ۴٫۵ پاکفاست.وبهترین جنگنده روس ها دز حال حاضر هست و قابل مقایسه با گریپن یک موتوره و رادار ضعیف تر نیست که سوخو ۳۵ سنگین تره و در کلاس جنگنده های سبک نیست و سوخو ۳۵ باید با اف ۱۵ و اف ۱۸ و اف ۳۵ مقایسه بشه.

      • نویسنده

        سلام از موتور بگذریم در مورد اینکه رادار گرپین ضعفتر است ویا قویتر و همچنین سوخو۳۵ عدد و رقم با منبع بگذارید در غیر این صورت حرف شما درست نیست…. بدون شک رادار اریه فازی گرپین حتی برتر از رادار غیر فعال سوخو۳۵ است

  • خدا قوت جناب تارخ اگر هیچ محدودیت الکترونیکی از نظر رادار و سایر موارد و همچنین انواع موشک برای جنگنده های روسی وجود نداشت یا حداقل روسها توان ساخت موشک و تجهیزات الکترونیکی هم طراز نمونه های غربی و امریکایی رو داشتند آیا میشه گفت در برابر جنگنده های غربی و آمریکایی بسیار برتر  میشدند؟

  • ممنون از مقاله ی خوبتونحمید جان سطح مقطع گریپین ام جی هم بفرمایید چنده. سپاس

  • سلام و خسته نباشید به آقای تارخ. البته آقای تارخ همونجور که خودتونم گفتین متاسفانه میگ ۲۹ قربانی طرز تفکر فرماندهان ارتش شوروی سابق شد،وگرنه در این لیست در رتبه آخر قرار نمیگرفت هرچند که من هنوزم معتقدم میگ ۲۹ اس ام تی برترین جنگنده نسل چهارم در داگ فایته… 

    • نویسنده

      سلام در داگ فایت میگ۲۹ ای هم برتر بود ولی مشکل سر این است امروزه با موشکی مانندIRIS-T اصلا کار به جای نمیرسد که میگ۲۹ داگ فایت بکند .

      • یعنی با امدن این موشک اسم نبرد داگ فایت عوض میشه!؟ بازم داگ فایته. دوم اگر میگ ۲۹ نیز همچین موشکی مجهز شد چی؟ نبرد بکجا میکشه.

  • سلام اقای تارخ.به نظ  من این جنگنده بسیار جنگنده خوبیه ولی برای کشوری مثل ایران نامناسب همانطور که شما گفتید.روی این جنگناه میشه مخازن سوخت تطبیقی گذاشت.اگه بشه از f16 بلاک۶۰هم بهتره؟

  • سلام اقای تارخ.ایران برای جلوگیری از تحویدات اتم منطقه مثل اسرائیل وپاکستان که روابط خوبی باعربستان دارند چی کار باید کنه.شنیدم روی سوخو۵۰یک تعقیراتی دادند میشه تو کانال تلگرام چند عکس بگذارید.

  • ببخشید ولی مسائلی در این مقاله تناقض داشت مثلا گریپین در سال ۱۹۹۷ وارد خدمت شد که در مقاله ای که قبلا در موردش نوشتین به این مسئله اشاره کردین یعنی ۱۰ سال بعد از سوخوی۲۷

    • نویسنده

      سلام میبخشید اشتباه تایپ بوده زیرا در مرحله نخست نگارش قرار بوده چیز دیگیر نوشته شود بعد اصلاح کردم ولی دوباره جمله را ننوشتم..منظور اولین پرواز بود که یک سال قبل از اخرین نسل چهارن عملیاتی قبلی یعنی سوخو۲۷ بوده

  • آقای تارخ این جنگنده گریپن از اخرین مدل میراژ ۲۰۰۰ هم بهتره؟قابلیت حمل موشک متئور با برد ۳۰۰ کیلومتر!! این عالیهآقای ظریف رفته سوئد کاش ، ای کاش این بحث خرید گریپن رو هم مطرح میکرد.قبول دارم جنگنده های بهتری هم هست. اما اگه ما بتونیم این جنگنهد چالاک رو بخریم ، بت نفروختن جنگنده به ما شکسته میشه. و احتمال داره بقیه کشورهای دیگه هم پیشنهاد به ما بده و اون موقع ما ناز کنیم!!!فقط اگر امریکا بزارهای مرگ بر امریکا ، همیچزمون رو گرفت، با همچیزمون کار داره! (نهنگ عنبر، رضا عطاران ، تقریبا اواسط فیلم!)اگر ممکنه در مورد جنگنده اف ۱۵ سایلنت ایگل هم یه مقاله قرار بدین.امریکاییها سامانه CATM-120C (Raytheon AIM-120 AMRAAM) رو به صورت زمین به هوا طراحی کردنما میتونیم با خرید موشک R-77 این موشک رو زمین به هوا کنیم؟ با لانچر و رادار بومی؟

    • برادر عزیزم همین مرگ و کوفت گفتن به کشورای دیگه کار دستمون داده که حالا به همه چیزمان به قول شما کار دارن ؛ ما ایرانیان حتی دشمنی کردنم بلد نیستیم 

  • سلام. قدرت موتور گریپن از f-16 کمتره اما قابلیت ابرکروز داره. گریپن از موتور سوپرهورنت استفاده میکنه در حالی که خود سوپرهورنت با دو موتور فاقد این تواناییه. علت چیه؟تایفون و su-35 توانایی ابرکروز ندارند؟

  • اقای تارخ همینطور که در این مقاله گفتین روسها ضعف شدید در مهمات هوشمند و مخصوصا سبک و دوربرد دارن که به نظر من بیشتر اون به خاطر برنامه های شوروی در مورد اتش پرحجم بود ولی خوب حالا روسیه جدید برنامه هایی برای موشکها و بمب هوشمند کوچکتر و در بردهای مختلف داره اگر هست یک مقاله در این مورد بنوسید خیلی ممنون

    • نویسنده

      سلام روسها چنین سلاح های دارن مثل خا ۵۹ ولی این موشک یک سلاح کاملا خودکار مثل تاروس نیست یک نسخه از این موشک نیز است ولی تا سال پیش ماکتش به نمایش در امد..به شکل عملیاتی نیست فعلا