در سال ۲۰۰۲ نیروی هوایی چین خواهان یک هواپیما اموزیش نسل جدید برای اموزش خلبانان جنگندهای جون  سوخو۲۷ ،سوخو۳۰ و جی۱۰ شد.نیروی هوای یچین تا پیش از این  جت اموزشی جی ال ۸ را به خدمت گرفته  بود ولی یکی از نیازهای در نظر گرفته شده برای این هواپیمای جدید توان پرواز با سرعت صوت بود . همچنین نیروی هوایی چین می خواست  تا هواپیمای جدید مسلح تر باشد و در صورت نیاز حتی در نقش جنگنده پشتیبانی نیز از ان استفاده شود

طی این رقابت دو جنگنده به پرواز در امدن که یکی طرج ال۱۵ ساخت  Hongdu Aviation Industry Corporation  و دیگری طرح جی ال ۹ ساخت شرکت Guizhou Aviation Industry Import/Export Company  که در نهایت طی رقابت  انجام شده طرح ال۱۵ پیروز میدان شد  اگرچه جی ال ۹ همچنان بازاریابی می شود و به نیروی دریایی چین راه یافت . ال ۱۵ اولین پرواز خود را در ۲۰۰۶ انجام داد و در سال ۲۰۱۰ عملیاتی شد

پیش نمونه ال15...شباهت ان با یاک 130 اشکار است

پیش نمونه ال۱۵…شباهت ان با یاک ۱۳۰ اشکار است

ال ۱۵ که در ارتش چین با نام جی ال۸ شناخته می شود شباهت بسیاری به طرح یاک۱۳۰ و ام ۳۴۶ دارد. مشخص است که ام ۳۴۶ و یاک۱۳۰ هر دو دارای یک ریشه  هستند زیرا زمانی دو شرکت یاک و اروماچی  ایتالیا  روی یک طرح به صورت مشترک با هم کار می کردند. در طراح ال ۱۵  نیز چین از یاک کمک های گرفت که تاثیرش روی ال۱۵  مشخص است

ال۱۵ جنگنده ای دو سرنشینه با دو موتور توربوفن  که بدنه از جنس الومینیوم و ۳۰% مواد ترکیبی کامپزیت  ساخته شده است  . هواپیما دارای  ریشه بال کشیده  تا زیر کابین است که گفته شده  میتواند تا ۳۰ درجه در زاویه حمله مانور دهد.هواپیما دارای  بال  شبیه یاک۱۳۰ و دوم تمام متحرک است و دو خدمه پشت سر هم قرار دارند و دید  مناسبی رو به بیرون دارند .

1516605

تصاویر نشان میدهد کابین دارای  عناصر دیجیتال  است و هر دو کابین عقب و جلو  هر کدام دارای  سه  نمایشگر رنگی چند کاره است و هر دو کابین دارای اچ یو دی  است. کابین شبیه به کابین جی اف۱۷ است. همچنین کابین با دوربین دید  در شب هماهنگ بود و از هوتاس بهره می برد  . هواپیما دارای سامانه مکان یاب  جهانی جی پی اس  است و  از یک رایانه  چند ماموریتی قابل برنامه ریز برای عملیات رزمی بهره می برد

هواپیما از دو موتور اکراینی  AI-222-25 استفاده میکند . این دو موتور برای  برنامه یاک۱۳۰ توسعه پیدا کرد و همکنون نیز روی یاک۱۳۰ ارتش روسیه نصب است .  این موتور توربوفن فاقد پس سوز است  ولی  نسخه نصب شده روی این هواپیما  با کد AI-222K-25F دارای  حالت پس سوز نیز است  تا به ال۱۵ اجازه عبور از سرعت صوت را بدهد. این نسخه بدون پس سوز ۵۵۵۲ پاوند و با پس سوز ۹۲۶۲ پاوند رانش دارد و میتواند بدون سلاح به سرعت ۱٫۴ ماخ برسد  ولی در حالت مسلح به دو موشک هوا به هوا سرعت به ۱٫۱ ماخ کاهش می یابد. هواپیما همانند یاک ۱۳۰ دارای  دو ورودی  هوا زیر کشیدگی ریشه بال است و دارای  سه اربه فرود تک چرخ مشابه  یاک است ولی تفاوت عمده ان با یاک۱۳۰ در خروج موتور  است. در حالی که خروجی  یاک۱۳۰ در زیر دم و بخش عقبی هواپیما است  دو خروجی ال۱۵ در عقب هواپیما قرار دارد . همچنین هواپیما دارای یک سرعت گیر هوایی در پشت سر کابین است

2415578

jL-15 advanced lead-in trainer (LIFT) supersonic Advanced Jet Trainer light attack aircraft People's Liberation Army Air Force (PLAAF) Hongdu Aviation Industry Group (HAIG) export paf pakistan carrier navy (8)

هواپیما دارای هشدار دهنده رادار و پرتاب کننده فلر و چف است و  در دماغه دارای یک رادار ارایه   فازی غیر فعال است. گفته شده  این رادار  مشابه رادار KLJ-7   نصب شده روی جی اف۱۷ البته نسخه بلاک۲ است و دارای  برد ۸۰ کیلومتر بر ضد یک جنگنده است و میتواند با دو هدف  و در برخی منابع با چهار هدف درگیر شود(البته  نصب این رادار بسته به سفارش است). این رادار به  ال۱۵ توان  شلیک موشک های بی وی ار (موشک های میان برد) را دارد.  این رادار توان کشف اهداف دریایی و زمینی  را دارد و به ال۱۵ توان کامل رزمی را می دهد . با وجود این هر رادار از جمله سری رادار گریف ایتالیای  ویا رادار های دیگر را میتوان به سفارش مشتری روی  نصب کرد

L-15_cockpit

280_2354_289183

هال۱۵واپیما   توان حمل ۳ تن محموله جنگی را دارد  و دارای  هفت جایگاه خارجی است . این هفت جایگاه شامل یکی نوک هر بال ، دو عدد زیر هر بال و یکی زیر بدنه است. در تصاویر ال۱۵ با  موشک فروسرخ  چون پی ال۸ بر نوک بال دیده شده ولی سازنده اعلام کرده موشک رادار فعال پی ال۱۲ و یا در صورن نیاز مشتری موشک امرام و سایدواندر نیز قابل هماهنگی با این هواپیما است

همچنین توان حمل انواع بمب و راکت را دارد که میتواند شامل تا هشت بمب ۲۵۰ کیلوگرمی باشد. در زیر بدنه میتواند یک غلاف نشان گذار لیزری  را حمل کند که برای هدفگیری بمب  لیزری به کار می رود و در تصاویر منتشر شده  پرتاب بمب لیزری از زیر بال دیده شده است . در صورت سفارش حتی توان هماهنگ کردن موشک ضد کشتی و سلاح های اپتیکی نیز با این هواپیما وجود دارد

Img246156500

ارتش چین همکنون ۳۵۰ فروند JL-8  را سفارش داده که حدود نیمی از ان تحویل شده است ولی دست  به سفارش ال۱۵ که در خدمت JL-10  شناخته می شود  برای اموزش سطح بالا زده است ولی هنوز مشخص نیست چند فروند و یا  قرار داد رسمی امضا شده است ویا خیر. البته نیروی دریایی در نهایت  جی ال ۹  را  انتخاب  کرد

دو مشتری خارجی این هواپیما یکی ونزوئلا با میزان سفارش ۲۴ فروند  و دیگری زامیبا با سفارش ۶ فروند است

ال۱۵ یک جت اموزشی رزمی ارزان قیمت با قیمت ۱۴ میلیون دلار و ارزانترین جت مافوق صوت جهان است(در کنار  جی ال۹) و با در نظر گرفتن توان رزمی کامل برای کشورهای با بودجه دفاعی کم ویا کشوری که خواهان یک جنگنده پشتیبانی  هوایی نزدیک هستند گزینه  مناسبی  می باشد

مشخصات

طول:۱۲٫۲۷ متر

بلندی:۴٫۸۱ متر

وزن خالی:۴۵۰۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۹۵۰۰ کیلوگرم

موتور: دو دستگاه موتور توربوفن  AI-222K-25F  با توان ۵۵۵۲ پاوند بدون پس سوز و ۹۲۶۲ پاوند با پس سوز است

بیشترین سرعت:۱٫۴ ماخ

شعاع  رزمی :۵۵۰ کیلومتر

سلاح: هفت جایگاه تسلیحاتی خارجی  با توان حمل۳ تن سلاح

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.airforce-technology.com/projects/hongdusupersonictrai/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_L-15

 

8+

35 دیدگاه

  • سلام استاد برای نقش آموزش خلبان جنگنده نسل ۴ و ۴ پلاس و همینطور نقش پشتیبانی نزدیک هوایی با توجه به قیمت و سهولت تعمیر و نگهداری این هواپیما رو مناسب تر میدونید یا یک ١٣٠ رو ؟

    0
  • سلام جناب تارخ ، بنا بر گفته سایتهای میلیتاری تودی و آی آر ارتش و انجمن میلیتاری شرکت آروماچی سازنده ام ۳۴۶ با شرکت میگ همکاری مشترک داشته اند که جدا شده اند و شرکت میگ میگ AT را ساخت و ایتالیایی ها هم M 346 را ، درست و غلط این گفتار رو میشه مشخص کرد !

    0
  • سلام آقای تارخ میتونید یه توضیح دررابطه با سقف ارتفاع پروازی  جت های جنگنده و هوپیماهای بزرگ   مثل آواکس A50  و… بدید و آیا یک جنگنده فقط به فقط به خاطر سامانه های اخلالگر راداری و جنگ الکترونیک نمیتونه یک آواکس رو تهدید کنه یا به خاطر ارتفاع زیادش و یا آواکس ها هیچ موقع نزدیک منطقه رزمیشون نمیشن؟؟؟؟؟با تشکر

    0
    • سلام اول سامانه جنگ الکنترونیک و یک اواکس هر از نوعی انقدر قوی است که به خوبی توان ایجاد اختلال دارد ولی در کل اواکش تنها نیست معمولا توسط چند شکاری اسکورت میشود نتنها از میدان نبرد دور است بلکه حتی اگر هم نزدیک باشد شما برای دسترسی به ان باید اول از خط دفاعی شکاریهای ان رد شوید… اواکس هرگز تنها عمل نمیکند

      1+
  • اقای تارخ به نظر شما میشه این هواپیمایی که الان به نظرم نسل ۴ باشه رو با تغییر بدنه و پوشش مواد جاذب رادار رادارگریز کرد و با ارتقا به نزدیکای نسل پنج برد؟؟ اگر نه ۴ چطور؟؟

    0
    • سلام والا همش در رنگ بدنه مواد به کاربرده نیست شکل هم مهم است مسئله بعد این است که با تغییر مواد به کار رفته باعث تغییر وزن می شود که خود مشکلات فراوانی را در تراز هواپیما دارد

      0
  • سلام عجب چیز باحال و فسقلی و بامزه ایهاقای تارخ میگم اگر خواستیم تو کلاس این هواپیما خرید داشته باشیم باتوجه به اینکه چندمدل مثل هم از این تو روسیه و کشورای دیگه هست شما کدومش پیشنهاد میکنید البته با دلیل اگر ممکنه شرح بدیدممنون

    1+
  • با سلام.پروژه ژن سیاه……..سال ۱۹۶۸ به این طرف، با توجه به روابط دوستانه و خوب بین ایالات متحده آمریکا و ایران، تعداد ۱۲ فروند هواپیمای پیشرفته شناسایی (نسبت به زمان خود) RF-5A ساخت کمپانی هواپیماسازی نورثروپ به نیروی هوایی ایران تحویل گردید. با این حال این تمامی ماجرا نبود. در واقع به نظر میرسید که این هواپیماها وجود خارجی ندارند. شماره سریال آنها از لیست تولیدات کمپانی نورثروپ پاک شده بود تا وجود آنها قابل انکار باشد. به علاوه این هواپیماها تا سال ۱۹۷۱ تنها به وسیله خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده و تحت لوای پروژهای به نام Dark Gene جهت پروازهای شناسایی مخفی برون مرزی در داخل حریم شوروی به منظور جمعآوری دادههای الکترونیکی ELINT پرواز داده میشدند.امروزه فهمیدهایم که دو فروند از این هواپیماها که توسط خلبانان آمریکایی پرواز میکردهاند در داخل حریم هوایی شوروی هدف قرار گرفته و سرنگون شدهاند. خلبانان آنها این طور از خود دفاع کردهاند که در حال پرواز آموزشی برای پرسنل نیروی هوایی ایران بودهاند و راه خود را گم کردهاند. سپس با رایزنیهای انجام گرفته آزاد شده و مخفیانه به ایران بازگردانده شدهاند.هواپیماهای RF-5A از نظر فنی به نحوی سیمکشی شده بودند که قادر بودند در نقش دوم خود که همان ماموریت جنگی است شرکت کرده و یک بمب اتمی را با خود حمل کنند و در صورت ضرورت آن را بر روی اهداف گوناگون در داخل خاک شوروی رها سازند. با این حال اگرچه هواپیماهای زیرصورت RF-5A در زمان خود بسیار کارآمد بودند و گمان میرود در بدست آوری برخی دادههای حساس بسیار سودمند بوده باشند، اما در حقیقت هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده برای چه موضوع مهمی جان خود را به خطر انداخته و با عبور از مرز، وارد حریم هوایی اتحاد شوروی میگشتهاند. برخی مسائل همراه با ایرادگیریهای فراوان از نحوه عملکرد و توانمندیهای RF-5A ها باعث گشتند تا هواپیماهای RF-4 به جای آنها در نوک این گونه عملیاتها قرار گیرند و RF-5A ها بازنشست شوند.به علاوه محمدرضا شاه ، کسی که به طور قطع از دادههای حساس بدست آمده توسط پرواز RF-5A ها آگاهی دقیقی داشته است، همواره خواستار این بود که ایران نقش بسیار اساسی و مهمی در این گونه فعالیتها داشته باشد و بدین جهت پیشنهاد خرید هواپیماهای مدرنتر RF-4 را ارائه داد. راهحلی که با آن موافقت شد.ایران RF-4 خریداری کرد و آنها را با مخلوطی از خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی هوایی پرواز داد. این امر به پرسنل نیروی هوایی ایران امکان میداد تا تجارب بسیار ارزشمندی را بدست آورند. در سال ۱۹۷۱ نخستین سری شش فروندی از هواپیماهای RF-4 به ایران تحویل شدند. هرچند که در گزارشهای رسمی نوع آنها RF-4E نوشته شده است، با این حال برخی منابع بر این موضوع دلالت دارند که بدنه این هواپیماها یک نوع RF-4C غیرمعمول است تا RF-4E. در حقیقت امروزه روشن شده است که این هواپیماها تنها برای این ماموریت ویژه ساخته شده بودند و درونشان، ادوات بسیار پیچیده و منحصر به فرد ELINT تعبیه گشته بود و قیمت هر فروندشان بیش از ۱۲ میلیون دلار بود که این امر باعث میشد گرانترین فانتوم ساخته شده تا آن زمان باشند. تا امروز، تصویر دقیق و روشنی از هواپیماهای منحصر به فرد RF-5A و همچنین هواپیماهای گرانقیمت RF-4C ایران یافت نشده است. تعدادی از این شش فروند هواپیمای تحویلی به ایران، فاقد شماره تولید رسمی لیست شده بودند و عمومن به نام UKI یا Unknown Iranian (ایرانیان ناشناخته) معروف بودند. بر اساس دانستههایی که بعدها روشن گشتند، سایر هواپیماهای شناسایی – جاسوسی نیروی هوایی از شماره ۰۲۶۶ – ۷۲ تا ۰۲۶۹ – ۷۲ سریال بندی شدند. سرانجام و تا زمان انقلاب ، چیزی بین ۲۲ تا ۲۵ فروند هواپیمای RF-4 به ایران تحویل شدند که تعیین شمار دقیق آنها غیرممکن است. همانند RF-5A ها، هواپیماهای RF-4C نیز به نحوی سیمکشی شده بودند تا بتوانند در صورت نیاز”” یک بمب هسته ای “”را به عنوان ماموریت دیگرشان حمل و بر روی تاسیسات مهم روسها و…..پرتاب نمایند.این هواپیماها به وسیله مخلوطی از پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی هوایی پرواز داده میشدند. بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ این شش هواپیمای RF-4C به طور میانگین دو ماموریت در ماه بر فراز خاک شوروی به انجام میرساندند. اگر هواپیمای آنها سرنگون میشد، همان داستان قدیمی مبنی بر اینکه پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده در نزدیکی مرز شوروی مشغول انجام پرواز آموزش ناوبری برای پرسنل نیروی هوایی ایران بودند و به علت بدی آب و هوا راه خود را گم کرده و سرگردان شدهاند برای روسها تعریف میشد. در حقیقت امروزه میدانیم که دست کم دو فروند از این هواپیماهای RF-4C درون خاک شوروی توسط شکاریهای روسی سرنگون شدهاند؛ یکی در سال ۱۹۷۳ و دیگری در سال ۱۹۷۶٫برخی جزئیات حادثه سال ۱۹۷۳ امروزه روشن شدهاند. به تاریخ ۲۸ نوامبر ۱۹۷۳ یک هواپیمای RF-4C نیروی هوایی ایران به خلبانی سرگرد شکوه نیا و کمک خلبانی سرهنگ جان ساندرز به درون حریم هوایی شوروی نفوذ میکند. هنگامی که هواپیمای RF-4C توسط شکاری میگ-۲۱ روسی به خلبانی سروان گنادی الیسو (Gennady Eliseev) رهگیری میشود، فرار سریعی را با سرعت ۱٫۴ ماخ به سمت مرز ایران آغاز میکند. سرهنگ ساندرز اقدام به رهاسازی فریبندههای Flare و Decoy میکند و بدین روش از قفل موشک گرمایاب جنگنده میگ بر روی هواپیما جلوگیری مینماید. سرانجام تمامی ذخیره ۵۴ تایی Flare ها مصرف میشود.جنگند میگ-۲۱ سرانجام دو موشک R-3S را آماده و به سمت RF-4C آتش میکند اما هر دو به دلیل انجام مانور سنگین و هوشمندانه توسط سرگرد شکوه نیا به خطا میروند. به دلیل اینکه خلبان فانتوم شناسایی تلاش فروان میکرد تا با انجام گردشهای بسیار تند، مانع از در تیررس قرارگیری و قفل رادار میگ شود، سرعت خود را از دست میدهد و بنابراین میگ-۲۱ این امکان را مییابد تا به ناگه به هواپیمای ایرانی با انجام یک میانبر، بسیار نزدیک گردد. در این لحظه کاپیتان گنادی الیسو تصمیم میگیرد مانع فرار RF-4C شود. وی با انجام مانورهایی هواپیمای خود را از سمت چپ و زیر در نزدیک اگزوزهای فانتوم قرار میدهد تا مانع ادامه مسیر فانتوم گردد. اما حین انجام یک شیرجه بسیار سریع به سمت فانتومی که به سرعت در حال گردش و مانور بود به قسمت دم آن برخورد میکند و آن را از جا میکند.  تصویری گرافیکی از برخورد ۲۸ نوامبر ۱۹۷۳ که در یکی از مجلات آن زمان شوروی به چاپ رسیده است  کاپیتان الیسیو بلافاصله درون میگ متلاشی شده کشته میشود. وی پس از مرگ، مدال قهرمان ملی اتحاد جماهیر شوروی را بدست میآورد. سرگرد شکوهنیا و سرهنگ جان ساندرز هردو اجکت میکنند و به اسارت روسها درمیآیند. آنها همان داستان گم شدن در مرز را بیان میکنند. هواپیمای RF-4C آنها طوری بر روی زمین متلاشی و به هم تنیده میشود که گویا با سرعت ۲ ماخ به زمین کوبیده شده است و تنها چیزهای بسیار اندکی از آن باقی میماند وگرنه روسها میتوانستند مدارکی جدی بر علیه خلبانان دست و پا کنند.******……محمد رضا صدیقی….

    4+
  • با سلام.در سال ۱۹۶۹شاه  از امریکا درخواست دریافت و تولید موشک پرشینگ را میکند که کنگره  مخافت مینماید.و پس از ان کلیدپروژه ای زده میشود برای تولید موشک و…ایجاد سپر دفاع موشکی در برابر تهدید عراق با تجهیز رژیم بعث عراق به موشکهای بالستیک اسکاد بی و فراگ۷، ایران جهت مقابله با عراق، از ایالات متحده درخواست خرید موشکهای زمین به زمین پرشینگ را نمود که مورد موافقت کنگره قرار نگرفت. از این رو، ایران و اسرائیل که رژیم بعث عراق را دشمنی مشترک قلمداد می کردند، با همکاری یکدیگر، پروژهء ساخت موشکهای زمین به زمین دوربرد را آغاز کردند که با وقوع انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران، ناتمام ماند. نیمرودی به سال ۱۹۶۸، تهران را ترک کرد. با گذشت سالها، در بهار سال ۱۹۷۷، «شیمون پرز» که در آن هنگام، وزیر دفاع اسرائیل بود، توافق نامه ای را امضاء کرد که در زمینهء همکاری ایران با برنامهء موشکهای بالستیک دوربرد اتمی اسرائیل موسوم به «پروژهء گل» بود. ایران هزینهء همکاری خود را به صورت یک میلیارد دلار نفت خام می پرداخت و یک فرودگاه و یک سایت، برای آزمایش دوربرد موشکی و همچنین محلی برای سوار کردن موشکها، در اختیار اسرائیل می گذاشت.وی ۶ میلیون دلار در پروژهء گل در ایران سرمایه گذاری کرده بود. در لوای این پروژه، گفته می‏شود ش ا ه به دنبال غنی سازی بالای ۹۰ درصد اورانیوم بود و این امر در سایت لویزان (غنی سازی با لیزر) که به کمک اسرائیلی ها بنا شده بود در حال انجام بود. یعنی پروژه ای هم زمان با ساخت موشکهای دوربرد بالستیک و غنی سازی با خلوص بالا که همهء این رویاها با وقوع انقلاب ناتمام ماند و درهم شکست.

    7+
  • باسلام.به گفته  سرتیپ کنگرلو، مدیر کل چهارم ساواک، مسئول حفاظت رادارها  موجود در بهشهر و سایت کبکان  پایگاه دارای دستگاه رادار با برد ۵۰۰۰ کیلومتر بوده است که آمریکایی ها نصب کرده بودند.ایا هم اکنون فعال است…و ضمننا چگونه به این برد عملیاتی رسیده اند.با توجه به رطوبت بسیار زیاد در بهشهر و برعکس  سرمای زیاد در ارتفاعات الله اکبر درگز(محل سایت کبکان).مرسی

    2+
  • استاد واقعا ک شما هم فرقی ندارین با سایتایی مثل مشرق نیوز و … من فک میکردم شما یکم واقع بین هستین با سایتای دگ فرق دارین و ازادی بیان میدین تو سایتتون ولی اشتباه میکردم …  من ۴ باره ی نظرو میفرستم ولی منتشرش نمیکنین … کلا سایتای ایرانی واقعا ارزش ندارن … دمتون گرم خداحافظ

    0
    • سلام عزیز من تمامی نظرات منتشر میکنم شما در مورد چی نظر دادید؟ طی دوروز گذشته به دلیل تغییر سرور سایت برخی کامنتها پاک شدن؟ کامنت شما در مورد چی بوده؟بعد کامنتها در صف تایید هستند بنده وقت بکنم به کامنت جواب میدهم ممکن است روزی دو کامنت روزی پنجاه کامنت جواب بدهم

      4+
  • سلام بر استاد بزرگوارم یه خواهشی داشتم اینکه مقاله ای در مورد ارتش عراق و خریدهایان بعد از سرنگونی رییس جمهور صدام حسین با ذکر استعداد فعلی ارتش عراق وهمچنین بودجهاختصاص داده شده به ارتش عراق وهمچنین اگر صنایع نظامی اگه از بین نرفته باشه وچه سلاحهاییرا میتونه بسازه و یا منتاژ کنه؟ ساختار ارتش عراق قبلا روسی بود ایا الان این ساختار کلا از بینرفته و امریکایی شده به نظ شما؟ با این ساختار جدید ایا امکان بهره بردن از تجارب جنگ با ایران وکویت اعتلاف بین الملل برای ارتش عراق محفوظ است یا دیگه به دردشون نمیخوره؟ با سپاس از حضرتعالیو کلیه همکارانتان

    0