جنگ ها و عملیات های نظامی

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)

نویسنده:یزدان کبیری نژاد

چرا باید جنگی جدید در منطقه به وجود آید؟

ارتش رژیم بعث در روز ۳۱شهریور ۱۳۵۹ جنگی را بطور رسمی به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد.
البته ناگفته نماند از سال های قبل هم در گیری بین پاسگاه ها و بمباران های پاسگاه دو کشور توسط دیگری وجود داشته.

این جنگی که عراق شروع کرد جنگی فرسایشی بود به هزینه های گزاف و کشته شدن بیش از یک میلیون و قریب به دو میلیون نفر از دو طرف داشت.
اما از بحث اصلی خارج نشویم.

این جنگ آسیب فراوانی به اقتصاد رو به رشد دو کشور زد،باعث ویرانی عظیمی شد که دو کشور سالها وقت گذاشتن صرف باز سازی اقتصاد و مناطق ویران شده.
اما در این میان تمام کشور های عربی به غیر از چند کشورعربی مانند سوریه ولیبی حامی عراق بودند.
.
حامیان اصلی عراق مانند کویت وعربستان سعودی به عراق کمک های مالی فراوان کردند که پس از پایان جنگ کشور های قرض دهنده مانند عربستان و کویت درخواست باز پس گیری کمک های مالی شان از عراق شدند که قریب به ۳۰میلیارد دلار بود.
عراق از پس دادن پول سر باز میزد،واذعان میکرد در این جنگ تمام اعراب حضور داشتند و اعراب دشمن ایرانیان هستند و آنها به وظیفه شان عمل کردند و نباید انتظار پس گیری پو لشان را داشته باشند.

 

همچنین عراق از قدیم با کویت بر سر نقاط مرزی مشکل داشته اند.
عراق سعی داشت با افزایش قیمت نفت کمی به اقتصاد خود نیرویی دوباره بدهد،اما کویت صادرات نفت خود را افزایش داد و به همین دلیل قیمت نفت سقوط کرد که اینکار صدام را حسابی عصبانی کرد و دنبال بهانه برای حمله به کویت میگشت.

چگونه صدام چنگ جدیدی را شروع کرد؟

کشور عراق در ۱۱ مرداد ماه ۱۳۶۹ که هنوز ۲ سال کامل از جنگ قبلی نگذشته بود،جنگی را علیه دولت کویت آغاز کرد.

ارتش عراق شامل بود از:۶۰۰هواپیما،۵۳۰۰تانک،۷۰۰۰زرهپوش،۳۰۰۰عراده توپ،تعداد زیادی انبار مهمات پر شده از موشک و بمب، بالگرد های فراوان و در کنار همه بیش از یک میلیون نفر سرباز تا دندان مسلح و باتجربه از جنگ پیشین با ایران و حتی افسران مسن تر تجربه در گیری با کرد ها راداشتند. ارتش عراق اولین قدرت منطقه و پنجمین ارتش و نیرو هوایی جهان بود.
اما قبل از حمله ۴۰لشکر ارتش رژیم بعث که حداقل یک سومشان زرهی و مکانیزه بودند در سمت مرزهای جنوب جنوب غرب عراق متمرکز شده و دولت عراق هم مرتبا در حال تهدید کویت بود.

همسایه شرقی عراق به سرعت در حال باز سازی ویرانی ها بود و علاقه ای به دخالت در کار همسایه اش نشان نداد.و همچنین اسرائیل با اینکه ترس حمله از سوی صدام که جنون به او دست داده بود را به همراه داشت اما نمیخواست پیش دستی کند و زود تر به عراق حمله کند.

۱۱مرداد۱۳۶۹(۲اوت۱۹۹۰)
عراق بدون توجه به اخطار های جهانی ضربه خود را به کویت زد و این کشور را ظرف ۱۳ساعت در حالیکه تمام مسئولین رده بالا به عربستان فرار کرده بودند تسخیر کرد،وآن را یکی از استان های عراق خواند .
با احتساب ذخایر نفتی کویت صدام صاحب ۲۰٪ نفت دنیاشد.

غرب واعراب که طی ده سال گذشته کمک های مالی فروان و تجهیزات نظامی عظیمی را به عراق بر علیه ایران تقدیم کرده اشتباه بزرگی انجام داده بودند و این اشتباه آن بود که:عراق پس از جنگ با ایران چه خواهد؟

اما واکنش جهانی پس از تسخیر کویت

جورج بوش رئیس جمهور ایلات متحده در روز های اول با احتیاط رفتار میکرد زیرا از سویی کویت یکی از دشمنان اسرائیل بود و کشوری سلطنتی حوزه خلیج فارس که روابط دوستانه ای باشوروی داشت. و همچنین بخش قابل توجهی از نفت خام جهان در اختیار کویت بود.و از سوی دیگر ترس شان از این بود ثبات منطقه از بین برود و قیمت نفت صعود بی سابقه داشته باشد.
همکاری بین ایالات متحده و شوروی باعث شد تا موضوع به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود. این شورا تصمیم گرفت که اگر صدام نیروهای خود را طبق برنامه زمان‌بندی‌شده از کویت خارج نکند، اجازهٔ استفاده از زور علیه این کشور را خواهد داد. سیاست‌مداران آمریکایی از این می‌ترسیدند که عراق قصد حمله تلافی‌جویانه به کشور نفت‌خیز عربستان سعودی که از دههٔ چهل میلادی از دوستان نزدیک آمریکا به شمار می‌رفت و مخالف اشغال کویت بود را داشته باشد.

همچنین کشور فرانسه به علت تحریم ها تجهیزات نظامی که صدام سفارش داده بود را هرگز تحویل نداد،کشور ترکیه لوله های نفنتی عراق را که از کشورش میگذشت را بست.
وبر خلاف انتظار جامعه جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام بی طرفی کرد.

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)
عراق برتری هوایی را از دست داد و به سرعت مقلوب شد زیرا نیرو هایش بدون پوشش هوای زیر بمب باران نیروی های اعتلاف قرارگرفتند

اما واکنش صدام به تهدیدات شورای امنیت سازمان ملل

صدام رویکرد دوباره به قضیهٔ فلسطین کرده واعلام کرد که اگر اسرائیل از نوار غربی رود اردن، بلندی‌های جولان و نوار غزه عقب‌نشینی کند او نیز از کویت باز پس می‌نشیند. این پیشنهادِ صدام باعث بروز شکاف بین کشورهای عرب شد و آمریکا و کشورهای عرب غربی را در مقابل فلسطینی‌ها قرار داد. ائتلاف ضداشغال در پایان، هرگونه ارتباطی بین موضوع فلسطین و کویت را رد کرد.

پشتیبانی عملیات طوفان صحرا

صدام ضرب‌الاجل شورای امنیت را نپذیرفت. آمریکا و متحدانش با پشتیبانی شورای امنیت در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۶۹ (۱۹۹۱) حملهٔ هوایی گسترده‌ای را علیه عراق آغاز کردند.
از اوت ۱۹۹۰ تا ژانویه ۱۹۹۱ صدام حسین به مانند احمق ها نظاره ورود هزاران هزار نیرو وتسلیحات آمریکا و ائتلاف بود.
غرب و ائتلاف طی ۵ماه ۵۰۰هزار سرباز آمریکایی،۳۶هزار سرباز انگلیسی،۱۵۰هزار سرباز شورای همکاری خلیج فارس،۱۴هزار سرباز فرانسوی،۲۹هزار سرباز مصری و ۳۰هزار سرباز از کشور های دیگر(مانند سوریه، چکواسلواکی و…)
و همچنین ۳۰۰۰عراده تانک سنگین و ۲۰۰۰هواپیما را به منطقه رساندن.

صدام حسین نه استراتژیست است، نه درس عملیات‌جنگی خوانده، نه تاکتیک بلد است، نه ژنرال است و نه سرباز. به جز این‌ها، ارتشی خوبی‌ست. می‌خواستم این را بدانید».

ژنرال نورمن شوارتسکف، فرمانده نیروهای ائتلاف در یک کنفرانس خبری در طول جنگ خلیج فارس

اما واقعاصدام فرمانده خوبی بود؟
مسلما خیر حتی میتوان به او لقب احمق ترین سردار تاریخ را داد،صدام اشتباهات بزرگی را در دوران ریاست جمهوری خود انجام داد مانند:حمله به ایران،حمله به کویت،پیش دستی نکردن بر حمله به ائتلاف در عربستان و آخرین اشتباه او در فروردین سال ۱۳۸۲انجام شد که باعث خاتمه زندگی سیاسی او شد.

آغاز عملیات

نورمن شوارتسکف، ژنرال آمریکایی بود که فرماندهی کا عملیات از سوی نیروهای ائتلاف بر عهده ی او بود.
او با اینکه ارتشی عظیمی را در کنار مرز های کویت و عراق جمع کرده بود،اما جسارت در گیری با ارتش یک میلیونی و باتجربه عراق را نداشت،بنابراین او و فرماندهان دیگر تصمیم را بر این گرفتند که ابتدا با موشک های کروز و جنگنده های ائتلاف زیر ساخت های دفاعی ارتش عراق،راه های مواصلاتی و واحد های رزمی وپشتیبانی را منهدم سازند و پس از آن حمله نهایی و مستقیم را آغاز کنند.

۱۷ژانویه۱۹۹۱
۱۸۰۰جنگنده ائتلاف بزرگترین حمله هوایی نیمه دوم قرن بیستم را رقم زدند.
اما فرماندهان نیروی هوایی آمریکا از قدرت نفوذ ناپذیر پدافند هوایی بغداد خبر داشتند به همین علت قبل از عملیات گسترده هوایی با بمب افکن نامرئی F117،
۲هزار پدافند هوایی بغداد را شناسلیی کرده و پس از آن میدان را به،F-18،F-15،تورنادو ومیراژ سپاردند که ستون فقرات نیرو هوایی ائتلاف را تشکیل میداده.
چونکه کلیه این هواپیماها قدرت حمله در شب راداشتند حمله در نیمه های شب آغاز شد.
آنگونه که خلبانان شرکت کننده به واحدهای خود گزارش دادند آتش پدافند بغداد بسیار بیش از حد تخمین زده شده بود و خلبانان مجبور شدند که ارتفاع را زیاد کرده و از پدافند ها دوری کنند.
اما در روز های بعد آتش پدافند بغداد به حدی کمتر شد که خلبانان ائتلاف جرئت کرده بودند ارتفاع خود را کم کرده و با دقت بیشتری بمب های خود را رها کنند.
فرماندهان آمریکایی اعلام کردند که ایلات متحده در ۳روز اول حدود ۱۰هواکرد تلفات داده،در حالیکه طرف مقابل اعلام کرده بیش از۳۰ هواورد شکار کرده و با نشان دادن ۷خلبان غربی که در وضعیتی خفت بار بودنددر رسانه ها قدرت پدافند هوایی خود را بیشتر جلوه داد.

بالاخره صدام یک اقدام حرفه ای انجام داد

ارتش عراق به دستور صدام در ۲۲ژانویه اسرائیل مورد هدف ‌موشک های ساخت شوروی ارتش عراق قرار داد.
هدف صدام از این حملات باز گرداندن اعراب به صف خود و اقدام علیه اسرائیل بود.

اما فرماندهان آمریکایی که دست صدام را خوانده بودند به اسرائیل دستور سکوت دادند و مانع حرکت نظامی اسرائیل شدند.
اما در مقابل آمریکایی ها سعی کردن با موشک های ضد موشک پاتریوت مانع تداوم حملات موشکی عراق به اسرائیل شوند.
اگر چه پاتریوت در ماموریت خود موفق بود اما نتوانست باعث توقف حملات موشکی عراق به اسرائیل شود.

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)
تصویری از اف15 ایی استراک ایگل قبل از جنگ در عربستان

تلفات ارتش عراق از حملات هوایی ائتلاف چقدر بود؟

هفته دوم
حملات هوایی ائتلاف با ۱۸۰۰ سورتی در روز ادامه یافت و ده ها هزار سرباز عراقی در پناگاه های خود کشته شده و صد ها عراده تانک عراقی نابود شدند.
خطوط ارتباطی،نیروگاه ها،ساختمان های نظامی و فرودگاه ها تماما نابود شدند و عملا ارتباط بین نیرو های عراقی با فرماندهی دچار مشکل شد.
در شهر ها وضعیت از این هم بدتر بود.در تمام روز آب قطع بود،برق ها همه پس از بمباران نیروگاه ها قطع شد،عراق دچار کمبود غذا شده بود،چراغ قوه پیدا در بازارنمیشد یا اگر هم پیدا میشد با چندین برابر قیمت واقعی فروخته میشد.

هفته سوم نبرد
بمب افکن های عظیم B-52 وظیفه بمباران چهار لشکر گارد ریاست جمهوری صدام را که در اطراف ناصریه(به صورت ذخیره)موضع گرفته بودند را بر عهده گرفت و هر ۴لشکر را مورد حمله قرار دادند.

وضعیت نبرد در آسمان چگونه بود؟

برتری تکنولوژی غرب بر عراق در آسمان کاملاً ثابت شد،جنگنده های
Mig-23،Mig-25،Mig-27،Su-24
ومیراژ هیچکدام نتوانستند از تور رهگیری ائتلاف بگذرند ودر طول هر روز تعداد زیادی هواگرد شامل،جنگنده،بالگرد،هواپیما مسافربری،ترابری مورد هدف قرا میگرفت.
به همین دلیل عراق مجبور بخشی از هواپیماها را در پناهگاه ها پنهان کند و بخشی دیگر که بیش از صد فروند بود را راهی ایران کرد که سالم بماند،این پرنده ها در ایران به پرنده های مهاجر مشهور شدند و ایران هم به دلیل لزوم حفظ بی طرفی هرگز این هواپیما هارا پس نداد.
ضربات مهلک هوایی ائتلاف باعث در پایان هفته چهارم ارتش قدرتمند عراق مبدل به غولی دست وپا بسته شد،اما چرا؟

چونکه دستورات از فرماندهی به واحد های رزمی نمیرسید و بالعکس واحد ها نمیتوانستند فرماندهی را از تحرکات دشمن آگاه سازند.

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)
تصویری از ارتش عراق که کاملا در حال عقب نشینی بدون پوشش هوایی ، توسط اتش هوایی اعتلاف نابود شده است

طبق تخمین های آمریکا ارتش عراق ۷۰٪ توان رزمی تو را حفظ کرده بود ،بنابراین شوارتسکف دستور تداوم بمباران هوایی تا نابودی حداقلی ۵۰٪ ارتش عراق را داد.
بمب های هوشمند در این جنگ بود که مورد توجه قرار گرفت و با کنترل تلویزیونی با دقت تمام پل ها و پایگاه های نظامی را ویران میکرد.
همچنین بمباران های سنگین توسطB-52 انجام میشد،آن ها با بکار گیری بمب هاس سقوط آزاد مارک -۸۲ محیطی به وسعت ۱۳۰تا۳۰۰متر را تخریب میکردند و به دلیل استراتژی پرواز در ارتفاع بالا از آتش پدافند ها در امان بودند.
پس از ۳۹روز بمباران شدید و وحشتناک ۱۳۰۰عراده تانک عراقی(تقریبا یک سوم توان زرهی عراق)،۱۱۰۰عراده توپ(۳۵٪ واحد های توپخانه ارتش عراق) و حداقل ۵۰۰۰۰سرباز عراقی از بین رفتند.
علاوه بر تمام اینها خطر نیرو هوایی عراق از بین رفته بود،زیرا حدود ۱۰۰تا۱۵۰جنگنده نابود شد،بیش از ۱۰۰جنگنده به ایران گریختند و بقیه به علت نبود امکانات در پناهگاه ها ماندن.

اما مهمترین مشکل ارتش عراق بی خبری از اتفاقات محیطی بود و انهدان خطوط ارتباطی سبب گرسنگی،تشنگی و فقدان مهمات برای نیرو های خط مقدم شد.

اما در این بین ائتلاف هم آسیب هایی از جنگ دید.
در این مدت ائتلاف صد هزار سورتی عملیات هوایی انجام داد که حداقل باعث سقوط ۴۰هواپیما(عراق این آمار را ۲۰۰فروند اعلام کرد.)و آسیب دیدن ده ها هواپیما دیگر،خالی شدن انبار های مهمات و از همه مهمتر افزایش بی سابقه هزینه جنگ.

در این 39 روز بسیاری از فناورهای که از تجربه امریکا در ویتنام  به دست امده بودند به شکل موثری استفاده شد…. برای نمونه برای اولین بار به شگل گسترده ای از سلاح های هدایت شونده استفاده شد  اگرچه حجم سلاح های به کار رفته هدایت شونده 10 دصرد کل سلاح های پرتابی بوده است ولی برای اولین بار بمب های هدایت لیزری و اپتیکی نش ان دادند با دقت بسیار بالای میتوان اهداف را هدف قرار دهد و موشک های ضد رادار شرایک و هارم شلیک پدافند عراق را کامل  خاموش کرد  و نشان داد بدون پوشش هوایی پدافند گوشت دم توپ است.. عراق یکی از قویترین   پدافند هوایی جهان شرق را دست کم در بین متحدین شوروی را داشت ولی به سرعت قربانی جنگ الکترونیک   و موشک ضد رادار شد و اگرچه توانست  30 هواگرد غربی  را سرنگون کند ولی با در نظر گرفتن بیش از 30000 پرواز جنگی برضد عراق این رقم واقعا ناچیز بود و تاثری در جنگ نداشت. همچنین برای اولین بار هواپیمای پنهانکار یعنی اف117 نایت هاوک در این جنگ استفاده شدند . تا چند روز اول تنها هواپیمای اعتلاف که بدون هیچ مشکلی بر فراز بغداد پرواز میکردند و هر جا را هدف قرار میدادند اف117 بود. همچنین موشک های کروز ارزش عملیات خود را نشان دادند. بر خلاف موشک های اسکاد کم برد و بی دقت عراقی موشک های تاماهاوک و کلکوم با هزاران کیلومتر پرواز   با دقت بالای  اهداف مهم را هدف قرار داده   بدون اینکه کشف شونده و یا جان خلبانی به خطر بیفتد

ژنرال پاول و ژنرال شوارتسکوف

آغاز حمله ای که فقط ۱۰۰ساعت طول کشید

۲۴فوریه ۱۹۹۱
ژنرال نورنن شوارتسکف سر فرمانده ائتلاف به ارتش زمینی تحت امر خود فرمان آماده باش کامل را برای آغاز نبرد زمینی داد.

حمله ی اولیه را سپاه ۱۸ و سپاه ۷اُم از طریق جنوب و غرب کویت آغاز کرد،اما آمریکایی ها در این عملیات اصل غافلگیری را فراموش نکرده بودند به همین دلیل برای غافلگیری صدام نیرو های آبی_ خاکی آمریکا در۲۳ فوریه حرکتی ایذایی برای گمراهی عراقی ها انجام دادند،در حالیکه عراقی ها جهت حمله خود را به سمت جنوب کویت و دریا تغییر دادند،عمده نیرو های ائتلاف شامل ۷۰۰هزار سرباز و ۳هزار عراده تانک با پشتیبانی جنگنده های آمریکایی در عملیاتی کم نظیر وبرق آسا ظرف ۲۴ساعت ابتدا ۳۰۰هزار عراقی مستقر در کویت را دور زده و بعد از آن ظرف ۷۲ ساعت باحمله ی گاز انبری جنوب عراق را از خاک اصلی این کشور جدا کردند.
قبل از اینکه ارتش عراق عکس العملی نشان بدهد نیم میلیون سرباز عراقب در محاصره ائتلاف افتادند.
جنگنده های ضربتی A-10 به همراه بالگردهای سوپر کبری و آپاچی ادوات زرهی عراق را با آتش راکت ها نابود میکردند،اما هنوز بزرگترین مانع رفع نشده بود.توپ های عراق هنوز بزرگترین مانع مهاجمان بود.
راه حل این مشکل با شناسایی تو سط ماهواره ها و حمله توسط توپ های ۱۸اینچی(که اطلاعات لازم را از جی پی اس میگیرد)حل شد.
ظرف ۴۸ مهاجمان صدها کیلومتر در خاک عراق نفوذ کردند و به حوالی ناصریه رسیدند.
در طرف دیگر میدان نبرد(کویت) خبر ها حاکی از این بود که عراقی ها دسته دسته در حال تسلیم شدن هستند.
لشکر های گارد ریاست جمهوری عراق نیز نتوانسته بودند موضع تهاجمی بگیرند،آن هم به دلیل بمباران های عظیم قدرت تحرک نداشتند.
کالین پاول یکی دیگر از فرماندهان ارشد آمریکایی در ۲۷ فوریه رسماً اعلام کرد:توان رزمی عراق منهدم شده ودر منطقه جنوب عراق نیرویی که آماده مقابله در برابر مهاجمان باشد نیست.

ارتش عراق .

در نبرد های که در کویت و جنوبی عراق اتفاق افتاد نیروی زرهی تاثیر بسیار داشت. عراق تا پیش از این بزرگترین نیروی زرهی خاورمیانه را داشت اگرچه کمیت ان بزرگ بود  و از نظر کیفی برتر از کشوری چون اسرائیل نبود. عراق دارای 4000 تانک بود که بهترین ان تانک تی72 بود ولی تانکهای عراق هرگز قابل قیاس با تانک های چون ابرامز و چلنجر1 نبودند و  بعد از اینکه هزاران تانک نفربر بر  اثر اتش هوایی از بین رفتند، حدود 1000 تانک عراقی نیز بر اثر اتش تانک های غربی در نبردهای زرهی  و یا با شلیک موشک های ضد تانک از نفربری  چون برادلی از ین رفت. متحدین حدود 30 تانک از دست دادند .. ضعف  تانک های عراق که ساخت شوروی بودند  در نبرد مشخص بود.  تانک های ان زره کمتری داشتند ، سامانه اتش انها  ضعیف بود و توان نبرد شبانه انها نصف تانک های غربی  بود. از طرفی از دست دادن برتری هوایی باعث شد تا نیروی زمینی عراق همواره زیر بمب باران هوایی اعتلاف باشد و حتی در زمان فرار نیز نتواند کار به جای ببرد و تعداد زیادی از تجهیزات انها از دست رفت
در کلیه جبهه ها فرماندهان آمریکایی،انگلیسی و عربی اعلام داشتند که دشمن دست از مقاومت برداشته و کسب تکلیف میکردند.اما در واشنگتن جورج بوش علاقه ای به حذف صدام نداشت به همین دلیل دستور توقف عملیات را در پشت رود دجله صادر کرد.
با این اوضاع برای تمام دنیا واضح بود که بغداد درکمتر از یک هفته فتح خواهد شد.
با قبول شکست از جانب صدام در ۲۸ فوریه ۱۹۹۱،جنگ ۴۳ روزه اول خلیج فارس به اتمام رسید و کویت پس از ۷ماه آزاد شد.

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)
یک تی 55 عراقی که در کویت نابود شده است

عملیات طوفان صحرا (جنگ اول خلیج فارس)

کشور های شرکت کننده در عملیات طوفان صحرا(ائتلاف)
آمریکا: ۵۷۵٬۰۰۰ سرباز
عربستان سعودی: ۵۲٬۰۰۰ سرباز
ترکیه: ۵۰٬۰۰۰ سرباز
بریتانیا: ۴۳٬۰۰۰ سرباز
مصر: ۳۵٬۰۰۰ سرباز
سوریه: ۱۶٬۰۰۰ سرباز
فرانسه: ۱۴٬۶۶۳ سرباز
کویت: ۷٬۰۰۰ سرباز
پاکستان: ۵٬۵۰۰ سرباز
کانادا: ۴٬۵۰۰ سرباز
اسپانیا: ۳٬۰۰۰ سرباز
امارات متحده عربی: ۲٬۰۰۰ سرباز
مراکش: ۲٬۰۰۰ سرباز
بنگلادش: ۲٬۰۰۰ سرباز
عمان: ۹۵۰ سرباز
نیجر: ۵۰۰ سرباز
بحرین: ۲۰۰ سرباز
سنگال: ۲۰۰ سرباز
چکسلواکی: ۲۰۰ سرباز
هلند: ۲۰۰ سرباز
هندوراس: ۱۵۰ سرباز

جالب اینجاس که کشور هایی شرکت کردند که حتی خود آمریکا و انگلیس هم متعجب شدند.

اما آمریکا در این جنگ درس های بزرگی به دنیا دادکه به چهار مورد آن میپردازیم.

1-شکست صدام به دنیا نشان داد که از این پس ممکن است جهان شاهد جنگ های یکطرفه ونا برابر باشد در حالیکه قبل از آن یکی از دو ابر قدرت به کمک کشور قربانی می شتافت.
2- ارتش آمریکا نشان داد میتواند بسیج عمومی از بسیاری از کشور ها هر قدرت منطقه ای را در هم بکوبد.
3-این پیروزی سریع آمریکا باعث شد تا کابوس ویتنام از یاد برود و مردم آمریکا خیال کنند که دولت شان میتواند در هر نبردی به آسانی پیروز شود.
4-آمریکا با تسلیم کردن عراق نشان داد که باید نظم سنتی منطقه حفظ شود و اگر کسی نظم را به هم بزند به طرز وحشتناکی توبیخ خواهد شد.

مقاله ای در مورد جنگ دوم خلیج فارس را اینجا بخوانید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن