در میانه دهه۱۹۹۰ ارتش روسیه به دنبال جایگزینی برای طرح ال ۳۹ می گشت. ال ۳۹ از سال های ۱۹۷۰ تا کنون اصلیترین جت اموزشی روسها بوده است. دو کمپانی میگ و یاک دست به کار برای توسعه  طرح جدید زدند. میگ یک طرح داخلی را توسعه داد ولی یاک دست به همکاری با اروماچی ایتالیا زد.

نیروی هوایی روسیه یک جت اموزشی مادون صوت نیاز داشت که توان انجام عملیاتی تهاجمی  و پشتیبانی  هوایی نزدیک نیز داشته باشد.میگ دست به توسعه  یک پرنده با بالی صاف و دمی تی شکل  زد  که از دو موتور در دو غلاف جدا از هم بهره می برد. ولی طرح یاک۱۳۰ که با همکاری اریوماچی ایتالیا توسعه یافت متفاوت تر بود. بین سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ دو کمپانی  یاک و ایروماچی روی طرح مشترک کار کردند ولی در سال ۱۹۹۹ هر دو شرکت  از هم جدا شدند اگرچه طرح نهایی این  دو شرکت از نظر ظاهر بسیار شبیه هم در امد.در ان زمان ایروماچی به دنبال طرحی که منجر  به ام ۳۴۶ شد(برای اشنایی با ام۳۴۶ اینجا را کلیک کنید)

در سال ۲۰۰۲ نیروی هوایی روسیه  در حالی که نه میگ طرح خود با نام میگ ای تی را به پرواز در اورده بود و نه یاک طرح خود را با نام یاک، ۱۳۰  ولی یاک۱۳۰ پیروز رقابت شد و در نهایت یاک  دست به پرواز اولین نسخه ۳۰ اوریل سال ۲۰۰۴ میلادی زد و در سال ۲۰۱۱ رسما وارد خدمت شد. میگ نیز میگ ای تی را ساخت و تلاش به بازار یابی ان کرد ولی موفق نبود

یاک ۱۳۰ طرحی است با بدنه الومینومی  و مواد کامپوزیت ساخته شده است .دارای بالی در میانه بدنه با زاویه پس گرایی است  و دارای دو موتور در دو غلاف خارجی در زیر و دو طرف بدنه بود.

یاک 130 دی پیش نمونه یاک 130 که دارای موتور دی وی 2 اس بود

یاک ۱۳۰ دی پیش نمونه یاک ۱۳۰ که دارای موتور دی وی ۲ اس بود

هواپیما از دو دستگاه موتور توربوفن  Ivchenko  ای آ -۲۲۲-۲۵  با توان ۵۵۱۰ پاوند نیرو می گیرد  که از دو ورودی هم راستا  با موتور است و نزدیک به زمین  است . برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به موتور  بر روی زمین  ، دریچه های ورودی موتور را بسته و هوا موتور از دریچه های کوچک بر روی بدنه تامین  می شود.

هواپیما دارای واحد استارت کمی  و یک مخزن سوخت در هر بال و یکی در درون بدنه دارد  و از یک پراپ سوختگیری  هوایی در سمت راست دماغه استفاده میکند که البته بسته به سفارش روی ان نصب میشود.

خلبان در یک کابین با دید مناسب بر روی صنلی پرتاب صفر صفر کا ۳۶ قرار دارد   و بر روی شیشه بالای سر هر دو خدمه نوار های انفجاری قرار دارد که قبل از خروج خلبان  اول شیشه را شکسته و بعد صندلی پرتاب میشود.

هر دو خلبان از سه   نمایشگر رنگی برای هر کابین بهره می برند  و خلبان دارای اچ یو دی است و هر دو کابین با دوربین دید در شب هماهنگ است. هواپیما دارای  هوتاس است و از سامانه کنترل پرواز دیجیتال با سیم بهره میبرد.

هواپیما در دماغه دارای رادار اوسا است که دارای توان رهگیری هشت هدف و توان درگیر با دو هدف است  ولی به درخواست مشتری توان نصب رادار های دیگر  نیز وجود دارد . برد این رادار ۶۰ کیلومتر بوده و توان کشف و رهگیری اهداف دریایی را نیز دارد . هواپیما دارای پرتاب کننده شراره و پوشاله و  هشدار دهنده ای راداری  پی اس  او۱۵ با پوشش ۳۶۰ درجه است.  یاک ۱۳۰ از سامانه ناوبیر بر مبنای  سامانه مکان یاب جهانی روسها یا کلنوس بهره می برد   ولی در نسخه صادراتی دارای جی پی اس است . همچنین معمولا بر  جایگاه نوک  بال  از غلاف جنگ الکترونیک بهره می برد.

کابین جلوی یاک 130

کابین جلوی یاک ۱۳۰

یاک ۱۳۰ اگرچه اموزشی است ولی به خوبی مسلح می شود و میتوان از ان به عنوان  یک جنگنده بمب افکن  و تهاجمی سبک به کار برد. هواپیما دارای ده  جایگاه خارجی است سه عدد  زیر هر بدنه  و یکی نوک هر بال است  و یکی در مرکز بدنه است و می توان در مجموع ۳ تن سلاح را حمل کند. یاک ۱۳۰ فاقد توپ داخلی است ولی میتواند غلاف خارجی توپ  ۲۳ را در زیر بدنه  حمل  کند . به غیر از این  می تواند تا چهار بمب ۲۵۰ کیلویی و یا ۵۰۰ کیلویی  و یا تا چهار راکت انداز ۸۰ م م ۲۰ لول  اس ۸( ۸۰ راکت) ویا چهار راکت انداز ۱۲۲ م م  با لانچر پنج  لول(۲۰ راکت) ویا چهار راکت ۳۳۰ م م اس ۲۵ با ۱۲۳ کیلوگرم کلاهک جنگی را حمل کند  .همچنین  توان حمل تا چهار بمب هدایت اپتیکی کاب ۵۰۰ کا ار برای حملات هوایی دقیق می باشد  و میتوان بر روی ان تا دو موشک اپتیکی خا -۲۹ تی با برد ۱۰ کیلومتر نیز نصب کرد. میتواند دو موشک فروسرخ  ار ۷۳ برای دفاع از خود  حمل کند و جایگاه نوک  بال معمولا برای حمل غلاف جنگ الکترونیک  استفاده میشود اگرچه میتوان بر روی این جایگاه ها موشک ار ۷۳ نیز نصب کرد   همچنین توان حمل دو مخزن سوخت خارجی را دارد.

شعاع رزمی یاک ۱۳۰  با دو بمب  ۲۵۰ کیلوگرمی، دو موشک ار ۷۳ و  دو غلاف جنگ الکترونیک در کنار دو مخزن سوخت خارجی و یک غلاف توپ در زیر بدنه ۸۰۰ کیلومتر است و با  همین ارایش ولی با دو بمب هدایت شونده ۵۰۰ کیلوگرمی به جای بمب های ۲۵۰ کیلوگرمی ۶۰۰ کیلومتر می باشد .برد انتقای ان با یشترین سوخت ۲۶۰۰ کیلومتر است.

یاک 130 مسلح به دو بمب 500 کیلویی اپتیکی و دو راکت انداز 122 م م

یاک ۱۳۰ مسلح به دو بمب ۵۰۰ کیلویی اپتیکی و دو راکت انداز ۱۲۲ م م

یکی دیگر از نسخه های یاک۱۳۰ ، نسخه یاک ۱۳۰ دی است  که دارای موتور دی وی -۲ اس است.این موتور یک محصول مشترکی بین چک اسلاواکی  و شوروی بود و بر روی جت های چون ال ۳۹ و ال ۵۹ نصب شد و دارای قدرت ۵۵۰۸ پوند رانش است. در واقع یاک ۱۳۰ دی پیش نمونه ازمایشی یاک ۱۳۰ بود

بر اساس یاک ۱۳۰ مدل های دیگری  نیز دست کم روی کاغذ توسعه یافتند اگرچه به مرحله ساخت در حال حاضر نرسیده اند. برای نمونه یاک۱۳۱ نسخه تک سرنشینه   در نقش جنگنده بمب افکن برای جایگزین  سوخوی ۲۵ فراگ فوت نام برد .این مدل توسط  نیروی هوایی روسیه ارزیابی  شده است ولی از قرار معلوم نتوانسته برای جایگزینی با سوخوی۲۵ نمره کافی را بیاورد اگرچه ممکن است این طرح در اینده ادمه داشته باشد.

نیروی هوایی روسیه  ۷۲ فروند از این هواپیما را سفارش داده است که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۱ فروند را تحویل گرفته بود. نیاز نهایی ارتش روسیه ممکن است شامل  ۲۰۰ فرود باشد. الجزیره اولین مشتری صادراتی این هواپیما ۱۶ فروند را سفارش داده است که همگی را تحویل گرفته به غیر از این کشور  بلاروس ۴ فروند،بنگلادش ۱۶ فروند و سوریه ۳۶ فروند را سفارش داده است که مشخص نیست با در نظر گرفتن تحریم های سازان ملل بر ضد سوریه ایا این کشور این هواپیما را تحویل گرفته یا خیر.

AIR_Yak-130_Rt_2012-05-18_Aleksandr_Medvedev_GFD1-2_lg

در نمایشگاه ماکس 2015   یاک در دماغه یاک130 یک مسافت یاب و نشان گذاری لیزری به سبک سوخوی25 و یا میگ27 نصب کرده است که برای نشان گذاری سلاح های لیزری کاربرد دارد . این کار برای افزایش توان تهاجمی  دقیق این جنگنده در نقش یک جنگنده پشتبانی هوایی نزدیک می باشد

در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ یاک در دماغه یاک۱۳۰ یک مسافت یاب و نشان گذاری لیزری به سبک سوخوی۲۵ و یا میگ۲۷ نصب کرده است که برای نشان گذاری سلاح های لیزری کاربرد دارد . این کار برای افزایش توان تهاجمی دقیق این جنگنده در نقش یک جنگنده پشتبانی هوایی نزدیک می باشد

جت یاک۱۳۰ جتی است با چالاکی بالا و توان حمل تسلیحات مناسب که میتواند در حالی که نقش یک جنگنده اموزشی نسل اینده را بازی میکند در نقش یک جنگنده بمب افکن جایگزین  جنگنده های قدیمی تر  چون سوخوی۲۵و  اف۵  در نقش جنگنده بمب افکن شود. اگرچه مادون صوت است ولی دارای چالاکی مناسب و توان بالای در داگ فایت برای نبرد هوایی است و با تجهیز به سامانه های جنگ الکترونیک و تسلیحات هدایت شونده در نقش یک جنگنده تهاجمی نیز بازی کند.

مشخصات

طول:۱۱٫۴۹ متر

ارتفاع:۴٫۷۶ متر

وزن خالی:۴۶۰۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن:۱۰۲۹۰ کیلوگرم

موتور:دو دستگاه موتور توروبوفن  AI-222-25 با توان ۵۵۱۲ پاوند

بیشترین سرعت :۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:۸۸۷ کیلومتر بر ساعت

بیشترین برد:۲۵۴۶ کیلومتر

سقف پرواز :۱۲۵۰۰ متر

 تسلیحات: توان حمل تا ۳ تن سلاح در ده جایگاه جنگ افزاری  شامل  بمب راکت و موشک هوا به هوا

ترجمه:عبدالحمید تارخ

Yak_130_Arma1

 1650723

59+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:

49 دیدگاه

  • درود.میگم این جنگنده شفق که همینه یعنی یاک.چطور جت بومی بود حالا.و اینکه حدس میزنم بخاطر تحریم و نامردی روسها شفق در تیراژ یک فروند تولید شد فکر نکنم تولید بشه

  • سلام در حال حاضر بهترین جت آموزشی در دنیا چیه؟ (هم از لحاظ قیمت و هم از چالاکی و هزینه نگهداری پایین) 

  • سلام، همه دارند جنگنده میخرن، از الجزایر و بنگلادش بگیر تا سوریه مصیبت زده! تحریمایی که علیه ایران وضع شده واقعا وحشتناکه، اگه سیاست خارجی درستی میداشتیم و به عالم و آدم فحش نمیدادیم وضعمون این نبود

  • با سلام، اگه در نهایت فروش این هواپیما به ما اکی بشه و مشکلی هم بابت پولش نباشه ، میتوان سفارش راداری با برد بیشتر رو داد تا بتواند در رزم هوایی هم موثر باشد، منظورم تبدیل به یک هواپیمایی در سطح یک mig29a تا بتوان با هزینه پایینتر گشت های هوایی معمولی رو انجام داد

  • چرا نمونه های اولیه سوخو ۲۵ پس سوز داشته سوخو ۳۹ چرا تولید نشد مشتری نداشت یا زمان این جنگنده دیگه به پایان رسیده بود اصلا تفاوت زیادی با سوخو ۲۵ داشته؟

    • نویسنده

      سلام من در مورد این مسئله چیزی نشنیدم.. دیللی تولید نشدن سوخو۳۹ نیز مشکلات مالی بعد از فروپاشی شوروی و نبودن سفارش بود

      • بخش موتور های هوایی خالی هست لطفا مقاله قرار بدبد موتور جنگنده هایی مثل سوخو ۳۰ واف ۱۶ که بیشترین کاربرد رو در زمان حال دارند و همچنین موتور های نسل جدید مثل اف ۳۵ واقعا ضروری هست که بهش توجه بشه البته در بخش معرفی جنگنده ها معمولا پرداخته میشه به این بخش ولی منظورم نگاه تخصصی به این مقوله هست ایا ایران قادر هست که مثلا موتور سوخو ۳۰ رو با کمک روسیه تحت لیسانس تولید کنه؟ با چه هزینه ای؟ تا چند درصدش رو میشه بومی سازی کرد؟ چه تعداد باید تولید بشه تا صرفه اقتصادی داشته باشه؟

  • اقا با توجه به این که این جنگنده اموزشیه و احتمال داره با توجه به فشار غرب به روسیه ما نتوانیم میگ ۳۵ یا حتی ۲۹ و سوخو ۳۰ بخریم میشه با تعداد بالا از این جنگنده حداقل در حد پشتیبانی هوایی نزدیک استفاده کرد؟ چه تعدادی باید بخریم و هزینه این طرح؟

  • سلام..استاد ممکنه آمریکا با فشار به چین و روسیه اونها رو مجاب کنه به ما اصلا جنگنده نفروشند؟

  • گویا دیگه نمیتونیم سوخو بخریم.حالا چه گزینه هایی داریم برای نو سازی؟؟؟

  • سلاممسئولان میگ بنظرم بجای تلاش برای بدست اوردن بازار بیشتر تو فاز دوران شوروی موندن برا هم نوشابه باز میکنن و از اقتدار دوران شوروی میگن.وقتیکه بعد از مدتهای زیاد یک قرارداد با الجزایر بستن بجای اینکه بهترین محصول رو بدن از قطعات یدکی توی انبارها میگ ۲۹ رو بستن والجزایر بدلیل کیفیت پایین هواپیماها رو پس داد روسیه هم بجای اینکه مدیران رو توبیخ کنه کل هواپیماها رو به قیمت ۳۰۰ میلیون خرید برای نیروی هواییش اگر میگ هم مدیری همانند سوخو داشت الان میگ هم سر زبانها بود.اکثر بروز رسانیهای میگ ۲۹ هم در شرایط بد اقتصادیه روسیه توسط شرکت میگ صورت گرفت با پول کم که نه سیخ بسوزه نه کباب  نه مثل اف ۱۶ که بطور مثال امارات توی دهه نود یک میلیارد فقط هزینه تحقیق و توسعه به لاکهید داد تا بلوک ۶۰ رو بسازه و رادار ارایه فازی و irst و … رو نصب کنه و بعد هم چند برابر قیمت بخره  یا ایران که اگه شاه خائن پول اف ۱۴ رو نداده بود پروژه بعلت هزینه زیاد تعطیل میشد شرکت گرومن هم تا مرز ورشکستگی رفت اونهم در کشور ابرقدرتی مثل امریکا در صورتیکه میگ ۲۹ گونه ام یا سوخو ۳۰ یا سوخو ۳۵ گونه های بروز رسانیه دولتی بودن که اواخر دولت شوروی در دست اجرا بودن حتی سامانه بوک ام ۴ که سال پیش رونمایی شد برنامه ای بود که اواخر دوره شوروی در دست بود و  این عرض کوچکم برای انهاییست که مرتبا میگن محصولات روسیه خوب نیست ولی  نظر من این هست بنظرم علم بی پایانی در شوروی وجود داشت که خیلیاش بعد از فروپاشی از بین رفت این اتفاق در کل تاریخ چه مصریها که اهرام و ساختن چه باقی وجود داشته این دستاوردها بقدری بزرگن که بعد از مدتها عده ای فکر میکنن کار ادم فضاییاست در صورتیکه همش کار انسان هست هر چند اینها هم نهایت علم انسان در همان زمان خاص نیست در اصل نهایت علم انسان هست با بودجه معقول وگرنه علمی که همین الان هست هواپیمای نسل ده هم میشه ساخت ولی با بودجه سرسام اور. قومیکه زیردریاییه تایفون با ۴۸۰۰۰ تن و دو برابره بزرگترین زیر دریاییه غرب رو در دهه ۷۰ میسازه یا میل ۲۶ یا رزم ناو کایروف و انتونف ۲۲۵ و … چیزی کم نداره و باید این را هم در نظر داشت که شورویه کمونیستی با اقتصاد غیر رقابتی دولتی و دیکتاتوری که خودش به وجود اورنده انسانهای ناتوان اما چاپلوس هست با دنیایی از همپیمانهای فقیر که بار سنگینی بر دوش شوروی بودن تا جاییکه اگر کسی حتی بدروغ در کشوری میگفت من برای کمونیسم مبارزه میکنم حزب کمونیست شوروی ۱۰ هزار روبل که ۲۰هزار دلار بود برای اون شخص میفرستاد در مقابل دنیای سرمایه داری که همگی ثروتمند و پول دار بودن  یک تنه وایساده بود و به همین دلیل تسلیحاتی که میفروخت از نسخه اصلی چند برابر ضعیف تر بودن ولی در حال حاضر اینگونه نیست و تفاوت نسخه اصلی با صادراتی همانند نسخه اصلیه امریکایی و صادراتیش هست. و خیلی از علوم هم فوق محرمانست بطور مثال اگه امریکا در مقوله تسلیحات انرژی پایه همانند هارپ دبستانی باشه روسیه در حال دفاع از تز دکتریش هست و خیلی علوم دیگه.ببخشید اگر سرتون رو درد اوردم.

    • دوست عزیزمیگ، سوخو و سایر برند های هواپیمای روسی کارخانه سازنه نیستند. دفاتر طراحی هستند که مناقصه های مختلف رودبر اساس نیاز های اعلام شده روسیه طراحی می کنن یکی از مهمترین علتهای عقب موندن هواپیماهای روسی از آمریکایی همینه که قطعه سازی ها دولتی هستند جدیدا تمام شرکتهای دست اندر کار ساخت هواپیما رو در قالب یک شرکت جمع کردندد

    • نکته دوم اینکه روسیه به خاطر یه ایدئولوژی در برابر آمریکا و غرب ایستاده و این کار رو به قیمت بدبختی مردمش انجام داده. درست مثل ایران. اگر در آمد نفت و گاز روسیه نبود مردم روسیه باید علف می خوردند و به آمریکا فحش میدادند مثل کره شمالی. هزینه دفاع از ایدئولوژی یا تحقیقات نظامی و علمی را هم نداشتند. البته از حق نباید گذشت دانشمندان بسیار بزرگی در روسیه هستند در تمام زمینه ها ولی این مقدار پیشرفتی که روسیه بدست اورده به قیمت دیکتاتوری و پس رفت اجتماعی بوده. نکته سوم اینکه این اطلاعات محرمانه در مورد تسلیحات انرژی پایه روسیه رو شما چطوری بدست آوردید؟ نکته چهارم اینکه یک نگاه به سطح تکنولوژی و تولیدات آمریکایی و روسی بندازید، خودتون اگر حق انتخاب و پول پرداخت داشته باشید آیا محصولات روسی تهیه میکنید یا آمریکایی؟

      • حضور زیر دریایی تایفون در خلیج مکزیک بدون متوجه شدن نیروی دریایی آمریکا حکایت از قابلیت رادار گریزی این زیر دریایی داشت، به‌طوری که مقامات و کارشناسان نظامی آمریکا را به حیرت وا داشت. کارشناسان نظامی روسی مدعی هستند که زیر دریایی کلاس تایفون بی‌‌‌‌‌‌‌‌صداترین زیردریایی اتمی جهان است که در خدمت ارتش روسیه می‌باشد.به گزارش دیلی‌میل، زیر دریایی تایفون روسیه به مدت یک ماه در آب‌های خلیج مکزیک در حال گشت زدن بوده است. بدون آنکه نیروی دریایی آمریکا متوجه این موضوع شود. نورمن پالمر تحلیل‌گر نظامی در خصوص حضور سری زیر دریایی اتمی روسیه در آب‌های خلیج مکزیک گفته بود: “ورود زیر دریایی مجهز به کلاهک اتمی روسیه به آب‌های خلیج مکزیک یکی دیگر از قدرت نمایی‌های ریس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین است تا از طریق آن نشان دهد که روسیه بازیگر اصلی صحنه سیاسی و نظامی جهان است”.

        • نویسنده

          سلام این که یک زیر دریایی اتمی کشف نشود چیزی عجیبی نیست..در دهه ۱۹۸۰ زیر دریایی کلاس شکارچی انگلستان که اتمی بود در مانور نظامی شوروی وارد شد و تا چند متری ناو هواپیما بر کیف رفت از ان عکس گرفت هیچ کس نفهمید…در سال ۱۹۸۸ نیز یک زیر دریایی کلاس لس انجلس باز رزم ناو کریف سه ساعت تعقیب کرد کسی نفهمید….. اینکه چنین اتفاقی بیفتد طرف بیاید بگوید ما اول اخر مسائل نظامی هستیم پس باید بگیوم زیر دریایی کورس چه شده؟

      • پاسخ به ناشناس • اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۵ در ۱۷:۱۶ زیر دریایی در بخش نظرات هواپیمای آموزشی ؟ در قالب جواب یک کامنت !!!! با چطور منطقی این بحث را اینجا مطرح کردید؟؟؟؟

  • و نکته دیگری که باید بگم بعلت جنگهاییکه امریکا در ۲۰ سال گذشته انجام داده و همه طرفها ضعیف بودن این اعتقاد بوجود امده که دیگر چیزی بنام داگ فایت وجود نداره یوگوسلاوی با ۶ تا میگ ۲۹ و ۱۰-۱۲ تا میگ ۲۱ با کل ناتو با اواکس درگیر شد و چندین هواپیما زد یا همه هواپیماها فول لود پرواز نمیکنن مطمئن باشید اگر کشوره مسلحی وجود داشته باشه همانند سوخو ۳۵ در سوریه در مقابل ترکیه با دو موشک دوربرد و دو موشک کوتاه برد پرواز میکنه یا اگر هواپیماییکه  از مرز ما رد بشه  هواپیمایی مثل میگ ۲۹ یا ۳۵ میتونه بلند بشه و چه بسا کار به داگ فایت بکشه

    • یگوسلاو ها چون تجارب کویت رو دیده بودن خیلی هوشمندانه عمل کردنهواپیماهاشون رو توی تونل های زیر زمینی محافظت شده قرار دادند تا منهدم نشودتونل ها رو به جاده های بین شهر ربط دادن که کار تاکسی از باند کوتاه بشهتانک هاشون رو توی تونل و سنگرهای مستحکم مرتبط به هم نگهداری میکردنو هراز گاهی باهاش شبیهخون میزدن و بسرعت فرار میکردن . برای فریب ناتو تانک های قلابی درسیت کردن که شرحش مفصله و ناتو کلی بمب هدر داد برای چهارتا تخته چوب مراکز ستادی و ارتباطات نظلمیشون رو چند هفته قبل از بمب باران تخلیه کردند و اونهارو توی ساختمون های اطراف بلگراد پراکنده کردن و ناتو ساخمونای خالی رو زدحتی با محاسبه مسیری که جنگنده های ناتو از ایتالیا تا صربستان بعنوان مسیرکوتاه تر انتخاب میکردن تونستن یک نایت هاوک رو بزنن دست آخر هم بدلیل اینکه زیر ساخت های غیر نظامی توسط ناتو منهدم شده بود به علت فشار برغیرنظامیاناونها تسلیم شدند.(برگرفته از یک کتاب فرانسوی).البته مقاله مفصلی داشتم ولی گفتم احتمالا آقای تارخ خوشش نیاد

  • سلام آیا پروژه مشترکی که ایران با روسیه با نام شفق داشت همین جنگنده آموزشی بود؟

    • سلاماون یه طرح خیلی خوبی بود بنام اینتگرال که توسط شرکت خصوصی اختراعش ثبت شده بود اگه اشتباه نکنم طراحش محمدف بود طرحش بگونه ایه که مرکزش یک دایرست

      • سوریه ۳۶ فروند یاک رو به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار خریداری کرد یعنی هر فروند ۱۵ میلیون دلار ۲۵ میلیون دلار خیلی زیاده شاید نمونه جدید رزمی که از این مدل قراره ساخته بشه همچین قیمتی داشته باشه نظر شما چیه ایا با ۲۵ میلیون دلار صاحب یک جت رزمی پشتیبانی نزدیک شدن برای ما مناسبه؟با توجه به اینکه نمونه جدید هم باید سرعتش در همان حدود سرعت صوت باشد ایا جوابگوی تهدید های ما هست؟سوخو ۲۵ هم یک زمانی پس سوز داشته ایا این مدل رو میشه با تغییراتی به پس سوز مجهز کرد؟  

        • نویسنده

          سلام سوریه این مدل سفارش داد ولی با تحریمها نظامی علیه سوریه تحویلش لغو شد فعلا هم خبری از تحویل ان نیست..سوخو۲۵ هرگز پس سوز نداشت و اصلا نیازی به پس سوز نداشت؟این نسخه سفارشی توسط سوریه همان نسخه اموزیش رزمی معمولی بود

  • هر چند این هواپیما مادون صوت هستش اما به نظر من کارایی بیشتری نسبت به اف ۵ ما داره اگه میشد اون خرید با اف ۵ جایگزین کرد هم نقش اموزشی داشت هم نقش پشتیبانی از نیروی زمینی اقای تارخ یک سوال مهم داشتم چرا میگ به این روز فلاکت بار افتاده تو همه پروژه ها داره میبازه اگه روسیه این قرارداد جدید برای میگ ۳۵ نمیبست کلا در کارخانه باید میبستن و اگه شرایط مهیا بشه سرمایه گذاری ما با توجه به وضع شرکت میتونه روسها قانع کنه تا به ما میگ ۳۵ بدن

    • نویسنده

      سلام… دلیل عمده اون ناکارامدی میگ۲۹ و شکست های بد در جنگ های بزرگ بود و از طرفی میگ۲۹ زمانی هم که ارتفا یافت در زمینه برد و میزان حمل سلاح به پایی اعضای خانواده سوخو۲۷ نرسید

  • بیشتر شبیه سوخو ۲۵ است.با اون بمب و  راکت اندازش بیشتر برای اهداف زمینی خوبهاین با اف ۱۶ داگ فایت کنه تو یه ثانیه سقوط میکنه مشخصه چالاکی اف ۱۶ رو نداره.

  • شبیه اف ۱۶ هست ولی فک نکنم ده تاشم حریف یکی اف ۱۶بشه…به نظرم بهتر بود فقط روی جنبه آموزشیش تاکید میکردن وگرنه از نظر رزمی فقط از پس داعش و طالبان بر میاد…

    • نویسنده

      سلام..این جت هیچ شباهتی به اف۱۶ ندارد و نقشش هم اموزشی رزمی است و اصلا قرار نیست با اف۱۶ درگیر شود بیشترین نقشی که در میدان جنگ میتوان برای ان در نظر گرفت پشتیبانی هوایی نزدیک است