در دهه ۱۹۸۰  نیروی هوایی افریقای  جنوبی متشکل  از هواپیماهای چون  جت تهاجمی بوکانیر، و جتهای شکاری میراژ۳  و میراژ اف۱ بود. سازمان ملل  حکومت نزاد  پرست افریقای جنوبی را تحریم تسلیحاتی کرده  بود. اگرچه این تحریم شامل  قطعات و فناوری نمی شد ولی شامل خرید مستقیم  و غیر مستقیم سلاح بود. نیروی هوایی افریقای  جنوبی رو در روی نیروی هوایی انگولا  در نبرد داخلی این کشور  قرار گرفته بود . انگولا  و متحدین ان از میگ۲۳ بهره میبرندکه دست کم یک میراز را سرنگون کرد اگرچه میراژ  نیز میگ۲۳ را در این نبرد سرنگون کرد

میراژ اف۱ پیش رفته ترین جنگنده افریقای جنوبی بود و تا پایان ان دهه با در نظر گرفتن تحدیدات  در جنوب افریقا که تنها شامل انگولا  برای افریقای جنوبی  بود کافی بود ولی نگرانی از ورود به خدمت جنگندهای نسل چهارم در  خدمت ارتش انگولا  باعث  شد افریقای  جنوبی به دنبال جنگنده جدید  برود

افریقای جنوبی متفاوت ترین کشورهای افریقای جز ۱۵ کشور صنعتی  جهان  و  طرح های نظامی بسیار در داخل توسعه داده بود ولی هرگز یک جنگنده را توسعه نداد بود از این رو تصمیم به توسعه یک جنگنده بر اساس جنگنده میراژ گرفت. در ان زمان اسرائیل که بزرگترین متحد و دوست  افریقای جنوبی بود کمک های نظامی  بسیاری به افریقای  جنوبی میکرد و حتی برنامه موشکی اسرائیل در افریقا تست میشد از این رو با در نظر گرفتن اینکه یک دهه قبل اسرائیل بر اساس میراژ ۳ و ۵ جنگنده های نشر و کفیر را ساخته بود ، افریقای جنوبی از اسرائیل کمک گرفت

cheetah1

برنامه جدید با نام چیتا بر اساس میراژ ۳ توسعه یافت . این پرنده توسط صنایع اطلس افریقای  جنوبی توسعه یافت که هواگردهای زیادی را تولید و یا منتاژ کرده بود . اولین بار برای تست این برنامه در سال ۱۹۸۳ یک  میراژ ۳  به روز رسانی شد   در سال ۱۹۸۵ پرواز کرد. در همان سال قرار دادی  با اسرائیل برای کمک به افریقای جنوبی برای توسعه این طرح  امضا شد. در ان زمان اسرائیل  خود درگیر طرح لاوی بود. در جولای سال ۱۹۸۶ اولین پروز نسخ تولید اصلی جنگنده جدید  که چیتا (یوزپلنگ) نام گرفت انجام شد اگرچه همزمان با ان دو میراژ ۳ دیگر نیز برای ادامه برنامه  ارتقا یافتند. در نهایت تنها همان یک فروند از نوع ساخته شد و در ادامه همه چیتا ها همان میراژ ۳ بودند که به چیتا ارتقای یافتند

جنگنده جدید یا همان چیتا یک جنگنده بال دلتا  مشابه میراژ ۳ بود(خود میراژ ۳ بود).  هواپیما  از الومینویم  و در برخی بخش ها  از فولاد ساخته شده بود  و از یک  کانارد متحرک در کنار ورودی هوا برای  افزایش چالاکی و حفظ زاویه حمله استفاده شده بود. این طرح به صورتی مستقیم  از کفیر  البته با تغیراتی   الگو گرفته شده بود زیرا اسرائیل نیز در کفیر چنین برنامه ای پیاده کرده بود. جنگنده دماغه  بزرگتری داشت زیرا رادار بزرگتری داشت ولی کابین همان سطح دید میراژ ۳ را حفظ کرده بود

جنگنده  در کابین دارای  یک نمایشگر  تک رنگ چند منظوره و یک اچ یو دی  بود.  هر دو توسط البیت سیستم اسرائیل طراحی و در افریقا تولید شده بودند. همچنین هشدار  دهنده راداری، پرتاب کننده چپ و شراره نیز توسط  اسرائیل طراحی شده بود. حتی  کلاه پرواز نیز اسرائیلی بود  ولی نرم افزارهای در یک شرکت خصوصی در افریقای جنوبی طراحی شد. کابین دارای  هوتاس بود و حتی پیشبینی استفاده از دوربین دید در شب نیز انجام  شده بود

کابین نسخه اصلی

کابین نسخه اصلی

چیتا ارتش کلمبیا

چیتا ارتش کلمبیا

 چیتا دارای یک رادار اسرئیلی البیت سیستم EL-2001 بود. این رادار در دهه ۱۹۷۰ برای کفیر طراحی شده بود و یک رادار پالس داپلر بود ولی بیشتر برای عملیات  هوا به زمین  طراحی شده بود زیرا خود کفیر نیز تهاجمی بود. این رادار دارای برد ۶۰ تا  ۸۰ کیلومتر بود و توان کشف اهداف زمینی  را داشت و حتی در عملیات ضد کشتی نیز  موثر بود . این رادار  از نظر کارایی به رادار سیرنا ۴ ام جنگنده میراژ اف۱ ام بسیار نزدیک  بود و برای  مدتها بهترین رادار در افریقای جنوبی بود. این رادار همچنین توان ناوبری و تعقیب عوارض زمین  را نیز داشت

چیتا  از یک موتور توربوجت اترا ۹ کا ۵۰ بهره می برد. این موتور فرانسوی بود  و بر روی میراز اف۱ و ۵۰ نصب بود و افریقای جنوبی این موتور را در انبار  داشت اگرچه تعدادی از اسرائیل به دست این کشور رسید   و بعد از سقوط حکومت اپارتاید  در اوائل دهه ۱۹۹۰ مشکل زیادی برای دسترسی به این موتورنبود. موتور بدون پس سوز دارای ۷۲۰۰ پاوند رانش و با پس سوز دارای ۱۵۹۰۰ پاوند رانش بود. موتور قدرت بالای نسبت به دیگر موتورهای هم دوراه خود نداشت  ولی قابلیت اطمینان  و مصرفش نیز تقریبا مناسب بود. چیتا توان پرواز   با  سرعت ۲٫۲ ماخ در ارتفاع  بالا و وزن سبک را داشت. هواپیما دارای دو ورودی نیم دوکی شکل  بود که در جنگندهای میراژ کاملا مرسوم بود

چیتا در نسخه   اولیه دارای  پنچ جایگاه تسلیحاتی بود که شامل  دو عدد زیر هر بال و یکی زیر بدنه ولی بعد  ارتقا یافت و دارای  یکی جایگاه جسبیه به ریشه هر بال  نیز شد که مجموع جایگاه های  را به هفت عدد افزایش داد. چیتا تولان حمل موشک  هوا به هوای سایدواندر و ماژیک را داشت و هرگز توان حمل موشک رادار را نداشت. البته معمولا تسلیحات  اصلی هوا به هوا موشک فروسرخ   داردل ساخت خود افریقای جنوبی بود . توان حمل ۴٫۴ تن سلاح شامل  تا ۱۰ بمب ۲۲۵ کیلوگرمی  ویا ۱۳ بمب ۱۱۳ کیلوگرمی و یا تا  چهار بمب هدایت لیزری افر اسرائیلی  به  همراه  یک غلاف نشان گذار لیزری ساخت اسرائیل  و یا تا چهار راکت انداز ۶۸ م م هر کدام با ۱۸ راکت و یا بمب های ضد باند  را حمل کند. همچنین  هواپیما توان حمل سه مخزن سوخت خارجی هر کدام  با ۱۷۰۰ لیتر سوخت را داشت. چیتا همانند میراژ ۳ و ۵ و همچنین کفیر توان حمل دو مخزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی را داشت(یک مخزن زیر هر بال ) که خود مخزن نیز دارای  دو جایگاه برای حمل بمب ۱۱۵ کیلوگرمی نیز بود. همچنین هواپیما دارای  دو توپ ۳۰ م م فرانسوی دفاع هر یک با ۱۲۵ گلوله بود

چیتا  دارای برد انتقالی ۲۶۰۰ کیلومتر بود  و با دو تن سلاح دارای  برد ۶۰۰ کیلومتر بود

مدل های مختلف

چیتا نسخه C: اولین نسخه  تولید تک سرنشینه که در بالا به ان اشاره شد. این نسخه مجهز به لوله سوختگیری هوایی ثابت ولی قابل جدا شونده بود که در سمت  چپ  کابین نصب شده بود.۳۸  فروند از این نمونه ساخته شد که  تا سال ۲۰۰۸ در خدمت بودند  و در نهایت با گرپین جایگزین شد

چیتا نسخه سی با لوله سوختگیری هوایی ثابت

چیتا نسخه سی با لوله سوختگیری هوایی ثابت

چیتا نسخه D: نسخه دو سرنشینه  برای انجام عملیات اموزشی ساخته شد ولی توان تهاجم زمینی  نیز داشت و حتی برای قفل سلاح لیزری  در کابین  عقب دارای نمایشگر بود . این نسخه دارای موتور ارتقا اترا  ۹ کا ۵۰ سی ۱۱ بود که توان بیشتری داشت.۱۶ فروند از این نسخه  ساخته شده

چیتا نسخه E : بر خلاف اینکه عددE بعد از عددC  است ولی این مدل قبل از دو مدل C و D ساخته شد و یک مدل رهگیر  ساده بدون موشک رادار برای دفاع هوایی منطقه ای بود . تنها ۱۶ فروند از این جنگنده ساخته شد که همگی دارای موتور اترا ۹ سی یا همان موتور نصب شده روی میراژ  ۳ بودند که معمولا در شمال  افریقای جنوبی مستقر شده بودند

چیتا نسخه دی .. نسخه اموزشی دو کابینه

چیتا نسخه دی .. نسخه اموزشی دو کابینه

چیتا نسخه R: این نسخه  نمونه شناسایی بود که دارای یک رادار با تجهیزات  شناسایی میشد. یک  از پیش نمونه های میراژ ۳ تبدیل شده به چیتا مورد  ارتقا قرار گرفت که شامل  برداشتن رادار و توپ زیر بدنه بود ولی در نهایت این برنامه لغوشد و ۱۸ غلاف شناسایی توسعه یافته به صوت مشترک بین اسرائیل و افریقای جنوبی روی  چیتا نسخه سی نصب شد

در مجموع ۶۹ فروند میراژ ۳ به چیتا ارتقا یافتند . با ورود چیتا نسخه سی در سال ۱۹۹۲ در خدمه تمامی نسخه های E تنها بعد از پنج سال خدمت بازنشسته شدند و دو نسخه اصلی سی و دی نیز تا سال ۲۰۰۸ در خدمت باقی ماند و با گرپین در نهایت  جایگزین شدند . چیتا در زندگی خود هرگز استفاده  رزمی نشد و در برابر میگ۲۳ انگولا  پرواز نکرد . زمانی که چیتا به صورت تمام عیار وارد خدمت شد  نه حکومت  طرفدار شوروی در انگولا دیگر بود و نه اصلا خود شوروی

در سال ۲۰۱۰ اکوادور ده فروند چیتا نسخه سی و دی را از افریقای  جنوبی خرید تا جایگزین میراژ  اف۱ خود بکند . اکوداور تنها کشوری است که چیتا را همچنان در خدمت دارد

چیتا یک  نمونه خوب ار یک ارتقا سطح بالا بود به شکلی که از یک جنگنده نسل دوم یک جنگنده نسل سوم بیرون کشیده شد .. تمام الکترونیک و ۵۰% قطعات تعویض شد و کل این کار برای هر فروند  با ۴ میلیون دلار  انجام شد

چیتا نسخه دی با تسلیحات هدایت شونده و غیر هدایت شونده

چیتا نسخه دی با تسلیحات هدایت شونده و غیر هدایت شونده

مشخصات

طول:۱۵٫۵۵ متر

بلندی:۴٫۵ متر

وزن خالی:۶٫۶ تن

بیشترین وزن برخاستن:۱۳٫۷ تن

موتور: یک موتوراترا ۹ کا ۵۰ سی با توان ۱۵۹۰۰ پاوند

بیشترین سرعت:۲٫۲ ماخ

 برد انتقالی:۲۶۰۰ کیلومتر

سلاح: دو توپ ۳۰ م م و هفت جایگاه جنگ افزاری با توان حمل ۴٫۴ تن سلاح

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع:

http://www.airforce-technology.com/projects/cheetah-fighter

https://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Cheetah

 

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

56 دیدگاه

  • باسلام خدمت جناب تاریخ میخواستم بدونم در امریکا و روسیه و چین چه جنگنده هایدر خط تولیدند و نوسازهستند باتشکر

  • با این خبر که در کانال گذاشتید فعلاً باید دور سوخو ۳۰را خط بکشیم چاره چیست

  • سلام استاد لطفاً یک عکس هم از داخل کابین نسخه ارتقا داده شده هم بذارید همین طور از نمایی در آسمان مسلح به موشک هوا به هوا. با تشکر

  • سلام،این پدافند سوم خرداد چیه؟ اطلاعاتی در موردش دارید؟…پس اینا کی به ت.لید انبوه میرسه ،..خسته شدیم بس که یه دونه اوردن نمایش دادن…الان بیشر از خود روسیه تو حرف سامانه پدافندی میسازیم ،همشونم از اس سیصد بهترن یا تو حد همونن،…شما رژه روسیه یا چین یا ترکیه رو ببین، روسها۲۰ تا سامانه بوک رو امسال رژه بردن ،این یعنی تولید انبوه،…نه مثل ما…هرسال میایم یک تانک ذوالفقار رو سوار یدک کش مکنیم  تو رژه میاریمش….درباره اون دوستمونم که گفت ایران توان ساخت هلیکوپتر و هواپیما رو داره.،اگرم داشته باشیم که من فکر نمیکنم !تو شرایط کنونی خرید محصولات درجه یک روسی به صرفه تر و عاقلانه تره مثل سوخو ۳۰ یا میل ۲٨ ،کاموف ۵۰

    • سلام اقای نادی سوم خرداد یه سامانه میان برد کاملا مبدانیه. و این مشخصه اونو از سامانه ای مثل هاوک کاملا جدا میکنه یعنی برخلاف هاوک که از رادار جداگانه کشف و درگیر استفاده میشه این سامانه همش از یه رادار ارایه فازی متشکل از ۱۷۰۰ المان تولید شه( حالا فعال یا غیر فعال بودنش رو نمیدونم) میتونه با چهار هدف درگیر شه و به سمت هرهدف دو موشک شلیک کنه. البته تصاویر شلیک موشک صیادم از این سامانه نشون داده شده ولی موشک استاندارد خودش طایر است ارتفاع درگیر ۲۵۰۰۰ هزار متر برد ۵۰ کیلومتر. عزیز با توجه به بودجه و زمان رونمایی این سامانه(۹۳) تعداد کمی ازش ساخته نشده دست کم پنج سامانشو من دیدم امسال هم تو تهران هم بندرعباس ابن سامانه رژه رفت. اینم درنظر بگیرید که یگان به خدمت گیرنده سپاه هست یعنی فسمتی از پدافند کشور بر عهده سپاهه و قرارگاه خاتم واسه برد میانی برنامه دیگه ای داره و ازین سامانه استفاده نمیکنه( این که پنج خودرو دیده شده و من همون پنجا رو سامانه جداگانه فرض کرذم بع خاطر اینکه مثل تورم همه اجزا داخل یه خودرور خلاصه میشه)

  • اگر بخواهیم در مورد ایران صحبت کنیم در باب قومیت دین و جغرافیا تنها کشور مشابه ما فقط اسرائیل است که ما هم بعد از انقلاب با این کشور مشکل عقیدتی و سیاسی داریم               والا تمام کشورهای عربی خاورمیانه از بنیاد با ما مشکل دارند دوستان عزیز حتی همین سوریه و عراقی که داریم بعد رفع نیازشان ببینید چطور برای ما شاخ شانه میکشند

  • چون وارد نشده بودم اینطوری جواب میدم باسینا ۲۲مهر ۹۵ ۱۰/۴۸ مرحوم پدر بزرگم میگفت این اسلحه کی شلیک بکنه اینجور که شما نسخه پیچیدید دیگر ما مشکلی که نداریم که فقط کافی پیچ و مهره ها را به هم وصل کنیم بهد بگیم اجی مجی لاترجی توپ تانک هرچی بخواهیم ساخته میشه

  • آقای سینا بله ما اسما توان خیلی کارها  رو داریم ولی کیفیت حاصله خیلی مهمه. متاسفانه ۹۰ درصد تولیدات نظامی ما برمبنای کپی کاری هست. هنوز یه اسلحه موشک پهباد یا حتی یه خودروی نظامی که کل اون از ایده گرفته تا موتور و طراحیش برای خودمون باشه رو نداریم.  اگه واقعا صنایع نظامی مون با کیفیت بودن حداقل  یه کشور توی دنیا پیدا میشد که ازمون خرید تسلیحاتی بکنه ولی کو کجاس اون مشتری های خارجی مون.

  • سلام این هلیکوپترهای اورژانس که وارداتی از کار در اومد…پس این حهانگیری چی میگفت تو مراسم سخنرانیش که از هلال احمر تشکر میکرد برای صبر و مهلت دادن به حمایت از تولید داخلی…ینی از اولم معلوم بود وارداتی هست منتها فرض مسئول های ما از تولید یه چیز کاملا آوانگارد هست

  • سلام استاد خیلی جالبه که صنایع نظامی آفریقای جنوبی نزدیک ٣٧ سال قبل (١٩٨٠) توانایی طراحی و ارتقا جنگنده های خودشون رو با قیمت اقتصادی داشتند خواهش میکنم مقاله ای هم در مورد صنایع و محصولات نظامی آفریقای جنوبی تهیه بفرمایید. با تشکر

  • سلام ،هواپیمای صاعقه هم یه نوع تغییر و ارتقا رو اف ۵ بود یا یک جنگنده جدید ساخته شده.؟…با توجه به اینکه معمولا هر اسکادران تو ایران ۱۲ فروند هواپیما میشه الان دواسکادران صاعقه ساخته شده؟…صاعقه دو کابین به کجا رسید ،.به تعداد تولید شد یا همون تک نمونشه؟

    • نویسنده

      سلام والا حدود بیست تا بیست چهارتا میگن است.در مورد صاعقه۲ هم میگن قرار با ارتقاء تعدادی اف۵ اف موجود به دست بیاد

    • صاعقه در واقع حاصل یک ارتقا اساسی روی اف ۵ بود نه تولید جدید! – مثلا به این صورت که ۲۰ فروند اف ۵ رو بردیم تا بیش از ۶۰ درصد اروهال و به روزرسانی کردیم و یک اسمی بومی روش گذاشتیم و دوباره وارد خدمتش کردیم – و به این ترتیب اسکادران های تایگر رو که از خدمت خارج شده بودن با اسکادران های صاعقه جایگزین کردیم…

    • صاعقه فارغ از ویراژ رسانه ای که دولتها باهاش دادن گمونم صرفا یک طرح تحقیقاتی بود که رو اف پنج به دلیل تعداد زیاد و فناوری ساده و قطعات زیادش و بی ارزشی بی حد وحصرش انجام شد. چندوقتی بهش فکر کردم و فقط همین جواب براش پیداکردم هیچ جچر دیگه ای قابل توجیه نیست و فرضیه این که یه چیزی رو فقط با عوض کردن دمش اونم تو تعداد کم برای نمایش درست کنن اونم تو این دنیای که تکنولوژی انقدر همه چیز رو سریع روشن میکنه غیر معقوله

  • اوایل سقوط دولت اپارتاید روابط ایران و افریقای جنوبی خیلی گسترش پیدا کرد از جمله در زمینه نظامی …ولی گویا در اینجا هم فشار امریکا جلوی توسعه بیشتر رابطه رو گرفت …هرچند انگار ایران از دانش فنی افریقای جنوبی در بعضی جاها استفاده کرده و می کنه .  

  • جناب استاد تارخ سلام خسته نباشید خیلی وقت بود از نیروی هوایی مقاله نداشتیم استاد الان بنظرشما در فناوری نظامی اسراییل جز ۷کشور برتر جهان هست؟

  • نظرسنجی میلیمتریه، اینجوری به دور دوم کشیده میشه;-)حمید خان از تانک ها هم نظرسنجی بذار.

  • اسرائیل در هر مقاله که اسمی از ب روز رسانی هست انگار حضور داره این نشون میده که این کشور از نظر نظامی در بخش ارتقا جایگاهی جهانی تاپ داره

  • ارتقاء وساخت چیتا میتواند الگویی خوب برای ما باشد البته اگر بخواهیم درس بگیریم و پروژه ی ساخت صاعفه را بهبود دهیم شاید دیگر نیاز به یاک و جنگنده های مشابه را نداشته باشیم

    • با سلام خدمت شما دوست محترم و با اجازه استاد تارخپروژه های کلان نظامی ما بیشتر از اونی که جنبه رزمی و کاربردی داشته باشم جارو جنجال و خوراک تبلیغاتی میباشند واکثرا مناسبتی میباشن یعنی در یک زمان خاص و در مقابل موضوعی بشدت روی جنگ افزار مانور میکنیم و پس از مدتی به فراموشی سپرده میشن مثل صاعقه ذالفقار اقارب قاهر و شفق که هیچکدام جنبه عملیاتی پیدا نکردن واقعیت اینه که ایران فقط در بخش موشکی دارای فناوری لازم جهت تولید در سطح استاندارد جهانی برخورداره ودر سایر بخشها متاسفانه فاقد فناوری کاربردی هستیم و پروژه هامون فقط در حد مانور تبلیغاتی میباشند خصوصا در بخش  هوانوردی سرنشین دار

      • ببینید قاهر که کلا مشخص شد قضیه چیه. اصلا بیخیال طرح تولید جنگنده در ایران بشین هر موقع بالگرد درست درمون تونستیم بسازیم جنگنده هم میسازیم. بابا توروخدا انقد پیله نکنید به اقارب. این نیروی زمینی ارتش به اندازه کافی مظلوم هستش. اقارب یه طرح بود که در حد جاروجنجال نبود اصلا عملیاتی هم میشد نمیشد جار جنجال کرد. ببینید بودجه کم ایران ( حالا هزینه های حذب الله و سوریه و یمن رو کم کنید) صرف پروژه های محدودی میشه که شامل نیروی هوایی و نیروی زمینی نمیشه . ایران تمرکزش رو موشک و پدافند و تا حدودی نیروی‌دریایی و پهباده. که تا حدودی بازدارندگی ایجاد کنه. وگرنه کدوم یکی ازین سلاحها میتونه در جنگ کلاسیک در برابر این دشمنای ما تاثیر گذارباشه؟ ( ماشالا دشمنامونم که همشون نامبر وانه دنیان) 

      • سلام خانم مینا. ما علمشو داریم شما یه جنگنده میخوای بسازی نیاز به موتور و رادار و سیستم ارتباطی مناسب با طراحی خوب داری که اینا سخت ترین قسمتشه ما میتونیم رادار و سیستم ارتباطی و طراحی و خورده ریزهای دیگه رو به دست بگیریم و همین چند وقت پیش بود سردار دهقان کارخانه کوره فلز متالوژی رو افتتاح کرد و این یعنی گلوگاه ما فقط موتوره هواپیما هست و اونو باید طی ۶ سال آینده تهیه کنیم یا بخریم…..در زمینه تانک مهم ترین قسمت زره و توپ و سیستم آتش و سیستم های هدفگیری و شناسایی هست و ما در تمام زمینه ها توانایی داریم و مشکل زیادمون در سیستم آتش هست و اونم میشه با ارتقا کت ۷۲ از ۲۰۰۰ ک.م به ۳۰۰۰ ک.م حل کرد و زره تانک رو هم ما هم کولار تولید میکنیم هم مواد کامپوزیت سخت و با ترکیب این کولار و فولاد و کامپوزیت یه زره مقاوم درست میشه ولی تانک سبک و چالاک میشه……در بخش نفربر فقط نیاز به یه موتوری که کم دود کنه داریم که ساختش برای ایران راحته… در بخش توپخانه نیاز به سیستم آتش و هدفگیری و مسافت سنج مناسب داریم که کار سختی نیست و زمان نمیبره و نیاز به گلوله هدایت ماهواره ای داریم و فعلا ماهواره های زیادی داریم و کافیه این گلوله هدایت لیزری بصیر و هدایت ماهواره ای کنیم و توپ mh 41 رو توسعه بدیم و گلوله گذار خودکار روش نصب کنیم که کار سختی نیست و روی کشنده ذوالجناح قرار بدیم.در زمینه بالگرد فقط موتور لازم داریم و هلمت پیشرفته که فکر کنم هلمت پیشرفته رو توانشو داریم ( به داخل کابین توفان دقت کنید). پس ما دانش اینا رو تا حدی داریم ولی مشکل اینه که پول نداریم و سپاه پول داره که میتونه برنامه موشکی رو توسعه بده. اگه این پروژه ها بخواد به ثمر برسه و بتونیم از روسیه سالی ۱۰ میلیارد دلار طی ۸ سال خرید برای به روز رسانی بخریم باید بودجمون به ۲۸ میلیارد دلار برسه.

      • آقای تارخ شما میتونی به کیفیت موشک و پهپاد ها نگاه کنی.وقتی که الکترونیک و برق و متالوژی قوی باشه صنایع نظامی هم قوی هست.خداروشکر برق و الکترونیک قویه و متالوژی هم افتتاح شده و اگه پول باشه کیفیت هم هست.

        • نویسنده

          سلام والا نگاه کنید …من کیفیت برخی از تسلیحات ایرانی دیدم و یا در موردشان از کاربران نظامی ان شنیدم… البته موشک پهپاد نبودند چیزی های دیگری بودند ولی تا حالا با کیفیتش ندیدم و نشنیدم حتی زمانی که پول هم بوده زیرا کیفیت ربطی به پول نداره ..شوروی تسلیحات بی کیفیتی میساخت در حالی که پول داشت زیرا کیفیت نیاز به استانداردهای در تولید در همه بخشها از پاییه تا بالا است……
          دست کم در چند چیزی مثل لوله توپ، مهمات، سلاح انفرادی و کیفیت برخی موشک های ضد تانک و راکتها چیزی ندیدم
          ما پیشرفته های خوبی داستیم ولی کیفیت و فناوری هنوز پایین است …باور کنید ادم خیلی چیزیها میشنود ولی بیان کردنش ممکن نیست

      • شوروی برای صادرات بی کیفیت میفروخت ولی برای خودش به قدری با کیفیت بود که خود روسیه هم هنوز استفاده میکنه.در ضمن علت کیفیت کمتر تسلیحات شوروی نسبت به غرب ضعف در الکترونیک بود به طوری که جت های نسل ۴ کابین آنالوگ داشت.اما حالا روسیه با واردات فناوری الکترونیک این مشکل رو رفع کرده.من میدونم شما منظورتون از سلاح های ایرانی سلاح دستی و راکت و توپخانه و نفربر هست و من عیب اینارو بهتون میگم.۱_ سلاح دستی های ایرانی هی کثیف میشه و گیر میکنه که علتش متالوژی ضعیفه که با این کوره هایی که افتتاح شده جبران میشه (به محض باز شدن کارخانه کوره فلز و متالوژی خط تولید ak 103 گرفته شد) ۲_ راکت های ایرانی خیلی لگد میزنه و دود میکنه که موقعیتش سریع پیدا میشه ( این مشکل تمام مینی کاتیوشا و کاتیوشا ها هست در حالی که سری فجر و فلق اینطوری نیست) ۳_ توپخانه ایران گلوله های با دقت بالا نداره ( گلوله بصیر و که هدایت لیزری هست و با کمک پهپاد میشه پرتو لیزر انداخت و این مشکل هم جبران شده) ۴_ نفربر های ایران زیاد دود میکنه که علتش موتور بدرد نخور چینی و روسی هست که خوب دریافت نشده و میشه از اوکراین خط تولید موتورهای خوبی رو گرفت یا موتور تولید کرد که کار سختی نیست.در زمینه موشکی که هم دقت مناسبه هم برد و در زمینه پهپاد هم چالاکی خوبه هم سلاح و هم برد.

        • نویسنده

          سلام در مورد با کفیت بودن تسلیحات خود روسها هم درست نیست تنها کفای رجوع کنید به کتابی در مورد تجهیزات شوروی در افغانستان البته این کتاب در مورد تجهیزات زرهی است…در کل حرف شما از چند رو درست نیست.. مثلا اینگه گلوله توپ دقت نداره گلوله بصیر ساختیم…ربطی ندارد بصیر گلوله هدایت شونده و گران است ولی کارکرد اصلی توپخانه با مهمات معمولی است نمیشود ۲۴ ساعته دشمن را با بصیر زیر اتش گرفت…و یا دود نفربر هم ربطی به موتور ندارد کلا مشکل متالوژی ر زره است که مقاومت پایین می اورد.. ویا کیفیت بد لولها و خیلی از مسائل ولی باعث حق با شماست…من که نمیتوانم چیزی بگویم ..حق با شماست

    • درکل ماباید از خیر ساخت کامل یک جنگنده بگذریم وسعی کنیم در بخش الکترونیک جنگنده وساخت تسلیحات هدایت شونده مناسب سرمایه گذاری بکنیم تا بتونیم درصورت خرید جنگنده جدید دست به ارتقا وهمچنین هماهنگ کردن سلاحهای جدید باهاش بزنیم وسعی کنیم در تعمیرات ونگهداری توان بومی رو افزایش بدیم ساخت جنگنده فراتر از مسائل فناوری برای مابصرفه هم نیست مثلا ما یک جنگنده توسعه دبیم که نهایتا ۵۰ تا ۱۰۰ فروند یا حداکثر۱۵۰ فروند وارد خدمت نیروی هوایی خودمون بشه وهیچ بازار صادراتی هم براش نداشته باشیم همچنین از لحظا تکنولوژی پایینتر از نیازهای روزباشه خوب این بدرد ما نمی خوره وقتی جنگنده میاسزید باید چندتا مشتری خارجی دست به نقد هم براش داشته باشید تا  هزینه ها برگرده وهرفروندش برای خودمون ارزونتر دربیاد

  • سلام استاد ایا جنگنده ای طراحی و ساخته شده که سه موتوره باشه؟ (موتور جت البته)؟ اگر نه چرا بنظرتون؟

    • یک طرح نسل۴ در دهه ۶۰ در آمریکا وجود داشت ولی فقط روی کاغذ باقی موند حتی ماکتش هم ساخته نشد تا اونجایی که می دونم اسمش خاطرم ولی توی پیج فیسبوک جنگاوران در موردش گفته شده بود