در اواخر جنگ جهانی دوم تمامی شرکت های سازنده جنگنده در انگلستان به دنبال ساخت جت  جنگی برای اینده بودند زیرا دیگر دوران موتور پیستونی تمام شده بود. شرکت هاوکر  که سازنده جنگنده بود طرحی با نام سی هاوک را ارائه داد که از نخستین   جت  ناو نشین تاریخ بود و در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ فروش رفت.این جت  تک موتوره با بال های کاملا صاف  و مادون صوت  بود که نسل اول جتهای جنگی را تشکیل میداد.این جنگنده به هند، هلند و المان غربی فروخته شد ولی به زودی مشخص  شد بال پس گرا یا همان بال های با زاویه رو به عقب باعث افزایش سرعت هواپیما خواهند شد

شرکت  هاوکر دست به توسعه طرحی با نام P.1052 زد که همان سی هاوک بود ولی  دارای  بالی پس گرا به میزان ۳۵ درجه بود که باعث افزایش سرعت به میزان ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت شده بود ولی این طرح ازمایشی بود و دو فروند از ان ساخته شد ولی هاوکر احساس میکرد که با کمی تغییر  در بدنه میتوان از ان جنگنده ای بهتر بیرون اورد (سرعت سی هاوک ۷۷۰ کیلومتر برساعت و طرح P.1052 عدد ۱۰۷۰ کیلومتر بر ساعت)

از این رو طرح جدید با نام  P.1081 را توسعه داد. این طرح  نیز مشابه طرح قبلی بود ولی اصلاحاتی  در دم و خروجی انجام شده بود و همچنین وزن کاهش یافته بود و باعث افزایش سرعت به ۱۱۱۹ کیلومتر بر ساعت شد. در سال ۱۹۵۱ نیروی هوایی استرالیا  می خواست این پرنده را خریداری کند ولی با سقوط  تنها پیش نمونه برنامه رها شد و استرالیا  ترجیه داد اف۸۶ را خریداری کند

پی۱۰۸۱

پی ۱۰۵۲

ولی این پایان  کار نبود باید کمی به عقب برگردیم

در سال ۱۹۴۷ نیروی هوایی انگلستان برای جایگزین هواپیماهای  شکاری بازمانده جنگ دوم جهانی  به یک جت  روز پرواز نیاز داشت تا نقش شکاری تاکتیک را بازی کند. شرکت هاوکر طرحی را با نام P.1067 را ارائه کرد که دارای  شباهت کلی به سی هاوک بود ولی دارای  بال پس گرا بود و از موتور قویتری بهره می برد . طرح جدید  با استفاده از  تجارب دو زرج پی ۱۰۵۲ و پی ۱۰۸۱ توسعه یافت  و اولین پرواز خود را در سال۱۹۵۱ انجام داد. حتی قبل از اولین پرواز نیروی هوایی یک  دسته ان را سفارش داده بود. پرنده جدید هاوک هانتر نامیده شد که یکی از طرح های موفق انگلیسیها بعد جنگ دوم جهانی بود

هاوکر هانتر یک جت تمامی فلری با بدنه الومنیومی  بود که در سه بخش ساخته شده بود که شامل  بدنه از جلو تا بخش قرار گیری موتور، بالهای و بخش  قرار گیری موتور که همه انها در کارخانه سر هم می شدند  از این رو هانتر را می شد  به سرعت بار کرد ویا بست  و یا به سرعت با جدا کردن بخش قرار گیری موتور، موتور را تعویض کرد . هواپیمای دارای  بالی با ۳۵ درجه پس گریی بود و از دو ورودی هوایی مثلثی شکل در دو طرف  بدنه بهره می برد

هواپیمای دارای کابینی ساده است که فاقد هر گونه نمایشگر و از یک مگسک الکترونیک ساده بهره می برد  ولی در دهه ۱۹۵۰ در دماغ به یک رادار مسافت یاب  بود که می توانست  با تعیین مسافت تا  جنگنده دشمن  یک نشان گیری الکترونیک را روی پنل اصلی برای نشانگیری دقیق مشخص می شود

هانتر

هانتر

نسخه اولیه یا همان پی ۱۰۶۷ دارای  یک موتور توربوجت رولز ریس اون ۱۰۳ بود که دارای  بیشترین رانش ۶۵۰۰ پاوند بود ولی نسخه پیش تولید ،  دارای  موتور اون ۱۰۷ با قدرت ۷۵۵۰ پاوند رانش بود  و پیش نمونه سوم دارای  موتور کامل متفاوت  سیدلی Sapphire 101 بود که ۸۰۰۰ پاوند رانش ایجاد میکرد

هواپیمای دارای  چهار توپ ۳۰ م م  ادن در زیر بدنه است  که هر کدام ۱۵۰ لوله حمل میکند. این توپ ها در نسخه  پیش تولید دارای  هدایت چشمی بودند ولی در نسخه های تولید دارای یک دوربین اپتیکی با یک سایت در  کابین بود که کار هدایت اتش  را انجام میداد توپ ها  روی هم رفته ۱۷۰۰ گلوله بر دقیقه  شلیک میکنند(سرعت اتش). هواپیمای دارای  دو جایگاه زیر هر بال در مجموع چهار  جایکاه است .هاوکر میتواند تا چهار راکت انداز ۱۹ لول ماترا  در مجموع با ۷۶ راکت  ویا ۳۲ راکت ۸۰ م م  ویا چهار بمب ۴۵۰ کیلوگرمی ویا چهار بمب خوشه ای را میتواند حمل کند

هواپیما ۱۵۵۳ لیتر سوخت داخلی حمل میکند ولی میتواند زیر هر بال یک مخزن ۶۷۵  لیتری  و یا ۴۵۵ لیتری را حمل کند

کابین

تسلیحات در نسخه اف۶

چیدمان تسلیحاتی

مدلهای مختلف

اف۱:اولین نسخه تولید شده  بود . این نمونه حتی قبل از اولین پرواز این پرنده سفارش  داده شد   و هدف ان ازمایش و بررسی معایب این هواپیما بود. طی ازمایشان مشخص شد برد این هواپیما بسیار کم است  زیرا مخازن سوخت داخلی ان محدود بود   و از طرفی  به دلیل  مشکل در طراحی  ورودی هوا دود ناشی از شلیک  توپ وارد ورودی هوا می شد که در کارکرد موتور ایجاد اختلال میکرد و همچنین نحوه پرتاب پوکه توپ به بیرون  بعد از شلیک نیز باعث صدمه دیدن  بدنه می شد  . در نسخه بعدی این  مشکلات بر طرف شد و ۱۳۹ فروند از این مدل ساخته شد که دارای  موتور اون ۱۱۳  بود

اف۲: نسخه بهبود  یافته  بود که برای  برطرف کردن مشکل مکش گازهای توپ به درون ورودی هوا  ورودی اصلاح شد و موتور Sapphire  روی ان نصب شد. این موتور ۸۰۰۰ پاوند رانش ایجاد میکرد و در حالت شیرچه به سرعت صوت نزدیک می شد  اگرچه سرعت افقی هواپیما ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ولی تنها ۴۵ فروند ان ساخته شد

اف۳: این نسخه  تنها برای  شکستن رکورد ساخته شد و دارای  موتور اون RA7A با رانش ۹۶۰۰ پاوند رانش بود و توانست یک رکورد با سرعت ۱۱۶۷ کیلومتر بر ساعت را در سال ۱۹۵۳ به جای به گذارد

اف۴: همان طور که گفته شد مشکل اساسی  دو مدل اف۱ و اف۲ سوخت کم بود از این رو  مخزن سوخت داخلی افزایش یافت و از ۱۵۵۳ لیتر  به ۱۸۸۳ لیتر افزایش یافت و همچنین نسخه اف۴ اولین نسخه  ای بود که میتواند  زیر هر بال یکی مخزن سوخت خارجی ۴۵۵ لیتری حمل کند . همچنین این نسخه با دو مدل تولید شد. یکی موتور اون ۱۱۵ و و دیگری  ۱۲۱  بود  ۱۱۴ فروند اف۱ به نسخه اف۴ ارتقا یافتند   و ۳۴۹ فروند نو ساز تولید شد و در سال ۱۹۵۳ وارد خدمت شد

اف۵:   مشابه نسخه قبلی ولی با موتور Sapphire 101 ، ۱۰۵ فروند از این نسخه  تولید شد که در سال ۱۹۵۴ وارد خدمت شد

اف۶: نسخه بهبود یافته دارای  موتور پرتوان اون ۲۹۳ با قدرت ۱۰۱۵۰ پاوند  است و میتواند در زیر هر بال دو جایگاه حمل میکرد(در نسخه های قبل از این تنها یک جایگاه حمل میکرد)در مجموع ۳۸۴ فروند از این نسخه ساخته شد

این نسخه دارای  بیشترین سرعت ۱۱۴۵ کیلومتر بر ساعت بود و برد ان با دو مخزن سوخت به شکل انتقالی ۲۹۶۰ کیلومتر می رسد

نسخه اف۶

 FGA.9: در  میانه دهه ۱۹۵۰ با ورود شکاری رهگیر همه گونه هوا و مافوق صوت لاینتینگ دیگر هانتر در نقش یک شکاری  جایگاهی نداشت.در ان زمان نیروی هوایی انگلستان از جت ونوم برای پشتیبانی هوایی استفاده میکرد  که قدیمی و کم توان بود از این رو  نیروی هوایی سلطنتی تصمیم به استفاده از هانتر در نقش پشتیبانی  گرفت که بسیار هم در ان موفق بود . در سال ۱۹۵۹ ، نیروی هوایی ۱۲۸ فروند هانتر اف۶ را با تقویت  بال و بدنه  در نقش تهاجمی به کار برد که به ان  نام FGA.9 داد . این نسخه  ۱۰۴۴ لیتر سوخت  حمل میکرد و میتوانست مخازم خارجی  بزرگتر ۸۷۰ لیتری را حمل کند . همچنین  جایگاه خارجی بیرونی بال  تقویت شد زیر هر یک میشد تا ۱۲ راکت ۷۰ م م در مجموع ۲۴ راکت را حمل میکرد که معمولا در کنار دو مخزن سوخت در یک ماموریت به کار می رفتند  . موتور با موتور اون ۲۰۹ تعویض شد که دارای  رانش ۱۰۰۵۰  پاوند رانش بود اگرچه ۳۶ فروند از ۱۲۸ فروند مجهز به این موتور شد

حمل هشت راکت زیر یکی از جایگاه های تسلیحاتی

FR.10: نسخه شناسایی که در دهه ۱۹۵۰ برای جایگزینی نسخه شناسایی جت میتئور ساخته شد. این نمونه  فاقد چهار توپ زیر بدنه بود و به جای ان سه  دوربین حمل میکرد .۳۳  فروند اف۶ به این مدل تغییر یافت

GA.11: این نسخه  نمونه ای برای نیروی دریایی بود ولی ناو نشین نبود. این نسخه تهاجمی در سال ۱۹۶۲ برای خدمت در پایگاهای زمینی  نیروی دریایی ساخته شد . این نسخه فاقد رادار در دماغه بود و توپ ان نیز حذف  شده بود و به جای ان زیر هر بال یک کل جنگ افزاری بیشتر (در مجموع شش جایگاه) داشت  و می توانست  موشک هوا به هوا ویا موشک هدایت رادویی امریکایی بولپاپ را در نقش ضد کشتی حمل کند .۴۰ فروند از ان ساخته شد

نسخه دریاییGA.11

نسخه های اموزشی

در سال ۱۹۵۴ نیروی هوایی سلطنتی به دنبال یک هواپیمای اموزشی برای جایگزین نسخه اموزشی میتئور بود. در ای میان هانتر بهترین انتخاب به نظر میرسد و نیروی هوایی سلطنتی هم خواهان قرار گیری دو سرنشین  در کنار هم بود زیرا معتقد بود به این روش اموزشی بهتر پیش میرود . اولین نمونه در سال ۱۹۵۵ پرواز کرد . این نسخه تنها یک توپ ۳۰ م  داشت  و دارای موتور اون ۱۲ بود. چندین مدل از نسخه اموزشی  ساخته شد

تی-۷: اولین نسخه اموزشی  با دو خدمه کنار هم و یک جایگاه زیر هر بال  که بر اساس نسخه اف۴ ساخته شده بود.۶۵ فروند  از ساخته شد و شش فروند اف۴ به این  نسخه ارتقا یافت

تی۸: نسخه اموزشی  دو سرنشینه  برای نیروی دریایی. ۱۸ فروند نسخه اف۴ به این نسخه ارتقا یافت

تی ۱۲: نسخه اموزشی صادراتی

نسخه اموزشی تی ۷ با دو خدمه کنار هم

 هانتر موقیت صادراتی بسیاری داشت دست کم در بیست ارتش جهان به خدمت گرفته شد.اکثر نسخه های صادراتی  از نسخه اف۴، اف۶ و یا  FGA.9 بودند اگرچه مدل های دیگری نیز  فروش رفت بود. در این میان بلژیک ۲۵۶ فروند، هلند ۲۱۰ فروند، سوئد با ۱۲۰ فروند، هند ۲۵۲ فروند،سوئیس ۱۶۰   فروند از بزرگترین کاربران هانتر بود. در کشورهای خاورمیانه عراق  دارای  ۶۶ فروند، کویت ۱۲ فروند، اردن ۵۴  فروند، دبی ۱۲ فروند، لبنان ۱۹ فروند،قطر ۴ فروند،

هانتر در دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک شکاری وارد خدمت شد.  ارزیابی ها  نشان میداد کارایی برابر  با اف۸۶ و میگ۱۵ دارد  اگرچه نسخه های اخر اف۸۶ از ان سر تر بود ولی این پرنده چند سالی دیر امد و به سرعت با جتهای چون میگ۱۹ و اف۱۰۰ روبرو شد از این رو در نقش تهاجمی به کار رفت. در انگلستان  تا اواخر دهه ۱۹۷۰ در نقش تهاجم زمینی  و تا دهه ۱۹۹۰ در نقش اموزشی  در کنار هاوک به کار رفت. این جنگنده در نبرد  کانال سوز و درگیر سال ۱۹۶۳ در اندونزی  و مالزی از طرف انگلیسیها جنگید

هند نیز  از این هواپیما بهره بسیار برد. هانتر نشان داد موتو قابل اعتمادی دارد و در هوایی گرم هند میتوان از ان  با بیشترین وزن برخاستن نیز استفاده کرد. در دو جنگ عیله پاکستان  به کار رفت . در نبرد  سال ۱۹۶۵ نقش رهگیر و در نبرد سال ۱۹۷۱ در نقش تهاجمی بازی  کرد. تعدادی از این  هواپیما در رزم هوایی توسط اف۸۶ سرنگون شد  ولی موفقیت هوایی نیز داشت و سرانجام در دهه ۱۹۷۰ با میگ۲۱ جایگزین شد

لبنان  بیشتری از همه هانتر را در خدمت داشت . این کشور بین سال های  ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۴ میلادی  هانتر را در خدمت داشت و در جنگ سال ۱۹۶۷  از ان بر علیه اسرائیل استفاده کرد که حملات به نسبت موفقی نیز داشت و در جریان جنگ داخلی نیز   بازرها استفاده شد. عراق نیز  در جنگ سال ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ از ان علیه اسرائیل بهره برد و دست کم طی شش ماه اول جنگ ایران و عراق از ان برای پشتیبانی هوایی نزدیک استفاده کرد ولی به سرعت انها را بازنشسته  کرد

هانتر در چندین نبرد در افریقا و امریکای جنوبی شرکت  داشت

هانتر یکی از موفقترین جنگنده های انگلیس بعد از جنگ دوم جهانی  بود. انگلیسیها بعد از جنگ جهانی دست کم ۳۰ جت ساختند ولی تنها برخی از انها موفق بود و اکثر انها در برابر طرح های روسیه و امریکایی  ویا فرانسوی حرفی برای گفتند نداشتند ولی هانتر در کنار طرح های چون هاوک، تایفون و تورنادو و  جگوار پرنده شایسته ای بود و به شایستگی  نیز خدمت کرد

در مجموع ۱۹۷۲ فروند هانتر ساخته شد

هانتر اف۶ ارتش عراق

مشخصات

طول:۱۴ متر

ارتفاع:۴ متر

وزن خالی:۶۴۰۵ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۱۱۱۵۸ کیلوگرم

موتور: یک دستگاه موتور توربوجت  Rolls-Royce Avon ۲۰۷  با توان ۱۰۱۴۵ پاوند

بیشترین سرعت:۱۱۵۰ کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی:۳۰۶۰ کیلومتر

تسلیحات: چهار توپ ۳۰ م م در دماغه هر یک با ۱۵۰ گلوله و دو جایگاه زیر هر بال  و یکی زیر بدنه و برخی مدلها سه جایگاه زیر هر بال با توان حمل ۳٫۴ تن سلاح شامل  بمب و راکت

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airvectors.net/avhunt.html

 

29+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.