پدافند هوایی

سامانه پدافندی کا 30 بیهو

سامانه پدافندی کا 30 بیهو

گردآوری، ترجمه و تالیف: حمید اسماعیل پور

ماجرا از آنجایی آغاز شد که سال گذشته وزارت دفاع هند خواستار یه سامانه ی پدافندی برد کوتاه متحرک برای پشتیبانی از نیرو های سطحی عمل کننده ی پیاده ی خود شد. انواع سامانه های مختلف در این مناقصه ی ارتش هند شرکت کردند و سرانجام پس از آزمایش ها و برسی ها بسیار وزارت دفاع هند سامانه ی کا 30 بیهو (K30 biho) ساخت کره ی جنوبی را برنده ی مناقصه اعلام کرد.
و مثل همیشه کولی بازی روس ها گل کرد که در این مناقصه تقلب شده، تست هایی که کا30 در آنها قوی تر بوده گرفته شده، مسولین وزارت دفاع هند رشوه گرفته اند و هزار حرف نا مربوط دیگر.
اما چرا روس ها اینقدر به این مناقصه حساسیت نشان میدهند ، چون مبلغ قرارداد چیزی نزدیک به چهار ملیارد دلار است و با روند رو به رشد تجهیز ارتش هند امکان افزایش قرارداد تا دو برابر در دراز مدت نیز بسیار بالا است.
همانطور که مطلع هستید هندوستان از مشتریان بزرگ تجهیزات شوروی و پس از آن روسیه بوده است و روس ها در بین فرمانده هان و مسئولان وزارت دفاع هند نفوذ و لابی گردن کلفتی دارند که میتواند نتیجه ی این مناقصه را تغییر دهد. پس روسیه وزیر دفاعش را راهی هند کرد تا شاید بتواند مثل همیشه فساد به پا کند و حتی مهمان خصوصی چند تن از فرمانده هان ارتش هند نیز شد

سامانه کا30

(پیام نویسنده: وزارت دفاع، ارتش، پلیس، و در کل، نیروهای مسلح هند از جمله فاسدترین نیروهای نظامی در جهان هستند و حتی بعضی کارشناسان هندوستان را فاسدترین نیروی نظامی جهان میدانند ، منظور از فساد این نیست که آبجو بخورن یا دیسکو برن منظور از فساد رشوه و لابی گری و داد و ستد های پشت پرده ی فرمانده هان نیروهای مسلح هندوستان است ، به عنوان مثال در درگیری اخیر بین هند و پاکستان که بر سر یک عملیات تروریستی گروهک اسلامی جیش محمد در منطقه ی کشمیر صورت گرفت و به سرعت پایان یافت ، اگر درگیری ادامه پیدا میکرد و تبدیل به یک جنگ تمام عیار میشد جنگنده های رافال فرانسوی که هند از فرانسه خریداری کرده هنوز تحویل هندوستان نشده بودند که هند بتواند از آنها در جنگ استفاده کند-اولین اسکادران از رافال ها در 2019 وارد هند خواهند شد-در صورتی که اگر فساد در سطح بالای فرماندهی ارتش هند وجود نداشت الان همه ی 36 فروند تحویل هند شده و عملیاتی هم شده بودند موضوع خرید رافال ها دقیقا سه سال طول کشید-از 2012 تا 2015- تا تصویب بشه چون فرمانده هانی که یه حساب بانکی توی مسکو داشتند اسرار میکردند که جنگنده ی سوخو 30 بیشتری تولید بشه بجای خرید رافال ها ، مثال دوم در مورد خرید 500 عراده تانک جدید در سال 2018 است که دولت تصویب کرد بودجه برای خرید 500 عراده تانک در اختیار ارتش قرار بده-دقیقش 464عراده ست-و هندی ها باز به طرف روسیه رفتن و در حالی که تانک تی14آرماتا به قیمت سه و نیم میلیون دلار و تانک تی90ام اس به قیمت دو و نیم ملیون دلار به هند پیشنهاد شد ، هند تانک تی90ام اس رو انتخاب کرد که به هیچ عنوان قابل قیاس با آرماتا نیست و آرماتا از هر نظر برتر است ،شاید بگویید شاید چون هند 700 عراده تی 90 داشت این را انتخاب کرد اما موضوع خریدن 50 یا 100 یا حتی 200 تانک نبود خرید 500 تانک تصویب شده بود پس دلیلی نداشتند که یک تانک پیشرفته رو انتخاب نکنن).
روس ها خود را از قبل برنده ی این مناقصه میدانستند چون با دو سامانه در این مناقصه شرکت کرده بودند یکی سامانه ی پانتسیر اس یک (سام 22) و دیگری سامانه ی به روز شده ی تانگوسکا ام یک (سام 19) پس از آنکه فشار ها از طرف لابی روس بر وزارت دفاع هند افزایش یافت ، وزارت دفاع هند در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ تخلفی در این مناقصه انجام نگرفته و سامانه ی کا 30 بیهو به دلیل توانایی بالا در دو منظوره گی انتخاب شده است. منظور از توانایی دومنظوره گی این بود که وزارت دفاع هند اعلام کرده سامانه های روسی توانایی درگیری با اهداف زمینی و یا زرهی را ندارند و اگر دارند این توانایی بسیار محدود و ضعیف است اما سامانه ی کا30بیهو کاملا دومنظوره بوده و در صورت نیاز میتواند به عنوان یک خودروی ضد تانک وارد عمل شود و تجهیزات زرهی و مکانیزه ی دشمن و حتی تانک های اصلی میدان نبرد جدید مجهز به زره های پیشرفته را نیز نابود کند.
اطلاع از این اخبار باعث کنجکاوی من در مورد سامانه ی پدافندی کا30بیهو شد و این کنجکاوی باعث نگارش این مقاله در مورد این سامانه ی توانمند شد.

سامانه ی کا30بیهو (بیهو = پرواز ببر ها) یک سامانه ی ضد هوایی دولول 30 میلیمتری خودکششی ساخت کره ی جنوبی میباشد که ابتدا توسط شرکت دوسان کره ی جنوبی بر روی خودروی کا200 (که نوعی خودروی زرهی بر اساس ام 113 آمریکایی است که در کره ی جنوبی ساخته شده) توسعه پیدا کرد اما بعد ها توسط شرکت هانوها Hanwha ساخته شد.
ارتش کره ی جنوبی یک سامانه ی کوتاه برد ضد هوایی برای قرن 21 نیاز داشت اما با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص شبه جزیره ی کره ی جنوبی سامانه های خارجی در این محیط کوهستانی متراکم دچار کاهش راندمان عملکردی میشدند پس وزارت دفاع خواستار یک طرح ملی شد و در ابتدای دهه ی 80 میلادی استارت ساخت این سامانه زده شد. اما به دلیل مشکلات مالی و زیرساختی و همچنین سطح پایین تکنولوژی کره ی جنوبی در آن سال ها باعث به تعویق افتادن توسعه ی این سامانه شد. و کم کم با کمک های تکنولوژیکی آمریکا و اروپا این سامانه در سال 2006 تکمیل و آماده ی عملیات شد و در همان سال ارتش کره ی جنوبی طی قراردادی این سامانه را خریداری و در اختیار نیروهای پدافندی خود قرار داد. همچنین از همان سال هم برای صادرات در بازار جهانی بازاریابی شد. بسیاری از کارشناسان تجهیزات نظامی بر این عقیده اند که کا30بیهو اولین جنگ افزار ساخت کره ی جنوبی است که کاملا توانایی رقابت با سامانه های پیشرفته ی اروپایی و آمریکایی را دارد و حتی بسیاری از این کارشناسان کا30بیهو را از گریپاد آلمانی برتر میدانند.
کا30بیهو دارای دو توپ 30 م م اورلیکن است که در راستای عمودی از منفی ده درجه(10-) تا مثبت هشتادوپنج درجه(85+) را کاملا پوشش میدهند (درست خواندید اورلیکن 30 م م ، تقریبا همه ی ما اورلیکن رو با توپ 35 م م میشناسیم اما اورلیکن سوئیس توپ های پدافندی و ضدهوایی با کالیبر های متفاوتی تولید میکنه از 20 م م بگیر برو بالا و اخیرا هم توسط شرکت راینمتال آلمان خریداری شده و رسما از زیرمجموعه های راینمتال محسوب میشه).
توپ ها مهماتی با کالیبر 30 م م با طول پوکه ی 170 م م را شلیک میکنند و نرخ آتش 600 گلوله در دقیقه برای هر توپ را دارا میباشند که دو توپ با هم در هر دقیقه 1200 گلوله ی 30م م شلیک میکنند، سرعت دهانه توپ 1080 متر بر ثانیه میباشد. یک سیستم سنجش سرعت گلوله در دهانه ی توپ نصب شده که سرعت گلوله را هنگام خروج از جان لوله ثبت میکند و به کامپیوتر کنترل آتش اعلام میکند و کامپیوتر کنترل آتش هم در زمان مناسب و در نزدیکی هدف دستور انفجار مرمی را به گلوله از طریق امواج رادیویی میدهد.
توپ30 م م اورلیکن روی سامانه های پدافندی زیادی در زمین و دریا مورد استفاده قرارگرفته است

سرعت شلیک توپ ها قابل تنظیم است و میتوان سرعت شلیک توپ را کاهش داد و حتی برای درگیری با اهداف زمینی آن را روی تک تیر تنظیم کرد، خشاب هر توپ فقط 300 گلوله دارد یک خشاب 250 تایی اصلی و یک خشاب 50 تایی ذخیره (250 گلوله ی آتشزا در خشاب اصلی درگیری هوایی و 50 گلوله ی انفجار مجاورتی ترکش شونده برای درگیری با پیاده نظام دشمن البته در خشاب 50 تایی ذخیره بجای مهمات انفجار مجاورتی میتوان از مهمات ضد ذره برای درگیری با اهداف زرهی نیز ذخیره کرد) ، برد موثر این توپ ها بر ضد اهداف هوایی 3000 متر است و مهمات آتشزا و یا گلوله های انفجار مجاورتی ترکش شونده بسیار موثر و خطرناکی شلیک میکند و برای اهدافی که در ارتفاع پایین پرواز میکنند شکارچی فوق العاده خطرناکی است. بسیاری از کارشناسان نظامی که از نزدیک عملکرد این سامانه را دیده اند دقت آن را کم نظیر و یا حتی بینظیر خوانده اند ، به طوری که گفته اند هیچ هدفی وجود ندارد که بتواند از دست کا30بیهو فرار کند.

این سامانه با یک رادار نظارت – رهگیری و درگیری، سامانه ی دید پانورماتیک، مسافت سنج لیزری، سیستم ردیابی الکترو نوری، لنز فرابنفش، دید حرارتی و فروسرخ و در نهایت با یک کامپیوتر آتش بسیار پیشرفته تجهیز شده است که قدرت و دقت کم نظیری را به این سامانه هوشمند میدهد.
رادار اصلی سامانه یه رادار پالس داپلر است که کل عملکرد سامانه را کنترل میکند و مختص درگیری با اهداف هوایی که در ارتفاع پست حرکت میکنند توسعه پیدا کرده و گفته میشود که در باند اس (S) کار میکند.(البته بعضی منابع باند ال (L) هم میگن اما به نظر من اس درسته) و وظایفی شامل کشف دشمن، اندازه گیری فاصله ی هدف از سامانه، سنجش سرعت حرکت هدف، تشخیص جهت حرکتی هدف، ارتفاع پروازی هدف و سایر اطلاعات برای درگیری موثر و نابودی صددرصد هدف را به دست میاورد و در نهایت موشک را دقیقا به سمت هدف هدایت میکند.
تصویری از رادار جستجو و سایت اپتیکی کا30

محدوده ی برد این رادار که TPS-830K نام دارد بر ضد یک جنگنده 17 تا 20 کیلومتر و بر ضد یک هدف بزرگ مثل یک هواپیمای سوخترسان یا ترابری 30 کیلومتر اعلام شده است. رادار به تنهایی میتواند این سامانه را کنترل کند اما سیستم های الکترواپتیکی که روی این سامانه نصب شده اند در شریطی که محیط شدیدا آلوده به جنگال دشمن باشد مورد استفاده قرار میگیرند. مجموعه ای دید الکترواپتیکی روی این سامانه در راستای عمودی از منفی ده درجه (10-) تا مثبت هفتادوپنج درجه (75+) را تا فاصله ی 7 کیلومتری پوشش میدهند.
محدوده ی برد درگیری این سامانه از 100 متر تا 7000 متر میباشد.(ارتفاع عمل رو هیچکجا ننوشته بود ولی مطمعناً کمتر از 7000 متر نیست)
برجک توانایی چرخش 360 درجه را دارد و یک دور کامل 360 درجه آن 4 ثانیه زمان میبرد.
کل سامانه در مرحله ی اول با سیستم رادار کار میکند اما اگر به هر دلیلی برای رادار مشکلی پیش بیاید (جنگ الکترونیک ،اثابت گلوله یا ترکش و…) سامانه توسط سیستم الکترواپتیک پیشرفته ی خود وارد عمل میشود اما باز اگر به هر دلیلی سیستم الکترواپتیک هم مشکلی داشت خدمه این سامانه را کاملا به شکل دستی اداره کرده و با اهداف درگیر میشوند.
سامانه های الکترواپتیکی کا30بیهو را شرکت سامسونگ و رادار را نیز شرکت ال جی تامین میکنند، اما سایر تجهیزات الکترونیکی و بسیار پیشرفته و حساس این سامانه را شرکت ریتون آمریکا تولید کرده و به کره جنوبی ارسال میکند تا در شرکت سازنده روی خودرو نصب شود.
کا30بیهو دارای سیستم شناسایی دوست از دشمن است و میتواند در تمام شرایط آب و هوایی و در کل ساعات شبانه روز به عملیات بپردازد.
در سال 2013 نسل جدید کا30بیهو معرفی شد. بر روی این سامانه ی ضدهوایی جدید علاوه بر توپ های 30 م م موشک های سطح به هوا سینگونگ (Singung) نیز نصب شده بود. این موشک ها به صورت کامل در کره ی جنوبی توسعه یافته اند و دارای دامنه ی برد 7 کیلومتر می باشند و می توانند اهداف هوایی را که در اتفاع کم پرواز میکنند نابود نمایند ، همچنین این موشک ها در صورت شلیک به طرف اهداف زمینی میتوانند تا 10 کیلومتر نیز برد داشته باشند و خودرو ها ، زره پوش ها و حتی تانک های نوین اصلی میدان نبرد را نیز در این محدوده نابود کنند، و توپ های 30 م م هم که در درگیری هوایی 3000 متر برد دارند در صورت شلیک به اهداف زمینی میتوانند با اهدافی در 5000 متری نیز با مهمات انفجاری ترکش شونده، آتشزا، ضد زره و … درگیر شوند.

تصویری از کا30 در حالی که به موشک سینگونگ در دو طرف برجک مجهز شده است
این سامانه می تواند دو موشک را همزمان شلیک کرده و هر دو را باهم به طرف هدف هدایت کند، که در اینصورت احتمال نابودی هدف بیش از دوبرابر میشود (دو موشک شلیک میشوند و دو توپ30 م م هم همزمان شلیک میکنند برای همین میگه بیش از دو برابر). در این سامانه ی جدید کل سیستم های کا30بیهو بهبود یافته و تمام تست های میدانی ارتش جمهوری کره ی جنوبی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
یکی از توانایی های فوق العاده ی این سامانه توانایی جنگ شبکه محور و همچنین لینک شدن یا هماهنگ شدن با کل سامانه ی پدافندی مادر کشور استفاده کننده است.
کا30بیهو در حال حرکت نیز میتواند تهدیدات را کشف، رهگیری و نابود کند اما در حال حرکت زمان واکنش سریع آن کند تر میشود برای مثال تهدیدی را که در حالت ساکن در مدت زمان 6 ثانیه کشف و رهگیری و نابود میکند در حالت حرکت اگه بخواهد با همان هدف درگیر شود این زمان به 12 ثانیه نیز ممکن است برسد.
تولید سامانه ی جدید در سال 2014 آغاز شده و از سال 2015 تحویل ارتش کره ی جنوبی داده شد و از همان سال در بازار جهانی تسلیحات نیز بازاریابی میشود.
این سامانه واقعا پیشرفته بوده و یقیناً یکی از محصولات هایتک نظامی در جهان است. به طوری که هوش مصنوعی به کار رفته در آن میتواند هر گونه خرابی و مشکلی را قبل از بروز آن مشکل پیشبینی کرده و به خدمه اطلاع دهد. آنگونه که کره ی جنوبی ادعا کرده هیچ غلاف جنگ الکترونیکی در جهان (نه شرقی نه غربی) نمیتواند با جنگ الکترونیک این سامانه را مغلوب کند.
زره کا30بیهو در مقابل گلوله ی سلاح های تهاجمی و ترکش های توپخانه و خمپاره مقاوم است و یک سیستم آتشنشان خودکار از هر گونه آتشسوزی درون خودرو جلوگیری میکند، و دو نارنجک انداز دودزای 5 تایی در دو طرف خودرو (مجموعا 10 تا) برای شکستن قفل لیزی موشک های ضد زره دارد.
یک سامانه ی دفاع فعال نیز برای کا30بیهو توسعه داده شده که در صورت سفارش مشتری روی این خودرو قابل نصب است. همچنین این سامانه میتواند از خدمه ی خود در برابر حملات با سلاح های غیر متعارف همچون شیمیایی، میکروبی و هسته یی محافظت کند.
سامانه دارای سه نفر خدمه شامل فرمانده ، توپچی و راننده است، اما در شرایط جنگی میتوان خدمه را به چهار نفر افزایش داد تا توپچی برای تعویض خشاب توپ ها و گذاشتن خشاب جدید جایگاهش را ترک نکند. و خدمه ی چهارم کار تعویض خشاب سریع را انجام دهد.
همچنان که گفته شد سامانه بر روی یک خودروی کا200 کره یی توسعه پیدا کرده اما وزن آن دو برابر کا200 است پس خودرو نیاز به یک موتور جدید داشت که کره این موتور را از شرکت MAN آلمان خریداری کرده و روی خودرو نصب کرد (البته مجوز ش رو گرفت و الان داره توی کره تحت لیسانس مان آلمان در شرکت دوسان تولید میشه) که 520 اسب بخار قدرت دارد و با در نظر گرفتن اینکه وزن کل سامانه در حالت آماده به کار تقریبا 25 تن میباشد نسبت نیروز رانش به وزن خودرو عدد20.8 میباشد و خودرو در جاده میتواند به سرعت 60 کیلومتر در ساعت برسد. و با سوخت داخلی خود 500 کیلومتر را بپیماید.
البته موتور آلمانی در مواقع ضروری مثلا هنگام بالا رفتن از یک شیب بسیار تند میتواند با مصرف سوخت بیشتر تا 40 اسب بخار قدرت بیشتری را تولید کند که در اینصورت قدرت از 520 اسب بخار به 560 اسب بخار میرسد.
طول سامانه کمتر از 7 متر، عرض آن 3.3 متر و ارتفاعش نیز زمانی که رادار روی خودرو جمع شده باشد تقریبا 4 متر میباشد.
تصویری از سه سامانه ارتفاع پایین کره جنوبی…. جلوی سامانه گاتیلینگ K263A1 شامل یک توپ20 م م 6 لول، عقبی سامانه کا30 و در نهایت سامانه موشکی ارتفاع پایین  کی- سام

حداکثر شیبی که خودرو میتواند از آن بالا برود 60 درصد و حداکثر شیب جانبی که خودرو توانایی گذشتن از آن را دارد 30 درصد است(البته دوستان درسته نوشته شیب جانبی 30 درصد این به این معنی نیست که اگه شیب جانبی 31 درصد بشه خودرو چپ میکنه، اینا رو معمولا 5 تا کم مینویسن ،پس شما بخونید 65 و 35 درصد)
و حداکثر طول دهانه ی خندقی که خودرو میتواند از آن بگذرد یک متر و سی سانت (1.3) میباشد.

راننده در جلوی خودرو سمت چپ مینشیند و از یک دریچه که در بالای سرش قرار دارد وارد و یا از خودرو خارج میشود ، همان دریچه دارای پنج پریسکوپ است که دید راننده را تامین میکنند و پیریسکوپ جلویی میتواند در هنگام تاریکی دیددرشب رو به جلوی راننده را تامین کند ، البته یک دریچه ی دیگر در سمت چپ راننده برای خروج در مواقع اضطراری تعبیه شده است. فرمانده و توپچی و در مواقع خاص گلوله گذار از درب پشتی وارد خودرو میشوند.
موتور در جلوی خودرو و سمت راست قرار دارد و خودرو به یک سیستم تعلیق پیشرفته مجهز است ،چرخ خورشیدی در جلو قرار دارد و پشت سرش 6 چرخ جاده ی قرار گرفته اند و در آخر هم چرخ های دلاله نصب شده اند که با یک فرمان پیشرفته ی هیدرو استاتیکی کنترل میشوند، روی شنی ها را با لاستیک های با دوام پوشانده اند تا به سطح آسفالت جاده آسیبی نرساند.
گفته شده تعداد کل سامانه های ساخته شده برای ارتش کره بیش از 170 عراده است. و قیمتی که کره به هند پیشنهاد داده چیزی نزدیک به 6 ملیون دلار میباشد.
همچنان که هیچ سامانه یی در این کلاس دوزیست نیست این سامانه هم در حالت استاندارد دوزیست نیست ، اما شرکت کره ای اعلام کرده در صورت سفارش مشتری میتواند با کاهش زره و بعضی تغییرات در سازه ی خودرو توانایی شناور ماندن روی آب را به آن بدهد.
خرید هند قطعی شده و حتی یک هیئت از طرف کره ی جنوبی به هند برای نهایی کردن قرارداد اعزام شدند اما از دیگر کشور هایی که گفته میشود برای خرید این سامانه ابراز تمایل کرده عربستان سعودی است.(البته این موضوع رو سایت های عربی اعلام کردن و هیچ مسئولی هنوز حرفی در این مورد نزده نه در عربستان و نه در کره ی جنوبی)(اما در پایان هم یک خواهش از دوستانی که میخواهند از مقاله استفاده کنند دارم ، زحمت زیادی برای گردآوری و ترجمه این مقاله کشیده شده و ما هم انتظار نداریم کسی از این مقاله در سایت یا کانال خودش استفاده نکنه فقط خواهشمون این هست که برای اینکه زحمت ما هم ضایع نشه اسم منبع مقاله و نگارنده ی مقاله رو ذکر کنید. نویسنده: حمید اسماعیل پور ، منبع: سایت بزرگ جنگاوران)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن