جنگنده ها

شکاری رهگیر میگ25 فاکس بت

شکاری رهگیر میگ25 فاکس بت

داستان شکاری رهگیر میگ25 فاکس بت  به امریکا بر می گردد زمانی که ارتش امریکا تصمیم  یه خدمت  گیری طرح بمب افکن مافوق صوت ایکس بی 70 را داشت  ،بمب افکنی  که دارای  سقف پروازی بالای 21000 متر و سرعت بیش از 3 ماخ بود تا در حریم  هوایی شوروی در  ارتفاع بالا نفوذ  کند.

از انجای که اولویت شوروی دفاع از اسمان کشور بود به سرعت  دست به ساخت شکاری بلند پرواز و سامانه موشکی ارتفاع بالا شد

کمپانی میگ در مرحله اول بر روی یک شکاری کوچک مشابه میگ21 کار میکرد  و چندین طرح  ازمایشی  مانند طرح های وای ایی 150 و 152 را توسعه داد ولی در همان زمان بود که طرح ایکس بی 70 لغو شد که دلیل ان جایگزینی موشک  های بالستیک  اتمی در نقش تهاجم اتمی  با بمب افکنها  بود.با وجود این میگ کار را ادامه داد زیرا هنوز خطر جت های بلند پرواز شناسایی چون  اس ار 71 وجود داشت.

شورای رهبری شوروی که این طرح میگ را تحت نظر داشت خواهان ساخت یک نسخه شناسایی بلند  پرواز بر اساس ان ویا حتی یک نسخه مسلح به بمب اتمی ویا موشک کروز   اتمی و حتی نسخه مسافربر ی با حمل 5 تا 7 نفر با سرعت 3 ماخ را بررسی شد

طرحی که در  اواخر  سال 1961 میگ ارائه کرد و با نام وای ایی 155 پی شناخته  میشد که در واقع یک نسخه شکاری بود و همچنین طرح وای ایی 155 ار که نسخه شناسایی بود  مورد تایید قرار گرفت و قرار شد بر روی ان کار شود و اجزای مختلف ان بر روی چندین هواپیما مورد تست  قرار گیرد.

در مرحله نخست  دو پیش نمونه وای ایی 155 ار1 و ار2  که هر دو شناسایی بودند تولید شدند که اولین پرواز  جنگنده جدید در 6 مارس سال  1964 انجام شد.دو پیش نمونه دیگر با نام های وای ای 155 پی1 و 2 نیز ساخته شد که نسخه شکاری بودند و اولین پرواز خود را در 9 سپتامبر  همان سال انجام دادند

وای یو 155 ار1-پیش نمونه میگ25 که دارای دو مخزن سوخت بر نوک بال بود که در نسخه تولید حذف شد
وای ایی 155 ار1-پیش نمونه میگ25 که دارای دو مخزن سوخت بر نوک بال بود که در نسخه تولید حذف شد

در طی ازمایشات دست کم 11 پیش نمونه برای نسخه شکاری و 5 پیش نمونه برای نسخه شناسایی ساخته شد که دو پیش نمونه شکاری  از دست رفت. پیش نمونه های وای ایی 155 ار1 و ار3 و همچنین پیش نمونه   وای ایی 155 پی3 بین سال های  1965 تا 1968 چندین رکورد ارتفاع  و  سرعت را شکستند که برخی همچنان حفظ شده اند

در نهایت هر دو نسخه به تولید انبوه رسید  که با کد های میگ25 ار نسخه شناسایی  که در سال 1969 وارد خدمت شد و میگ25 پی نسخه شکاری که در سال 1972 وارد خدمت شد

ساخته نسخه شکاری میگ25 که ناتو به ان لقب فکس بت را داد چالش بزرگی بود. جنگنده ای سریع با سوخت زیاد که باید  در ارتفاع بالا پرواز میکرد و دارای   رادار قوی برای رهگیری اهداف  با سرعت بالا(با در نظر گرفتن سرعت خود فاکس بت) و موشک های دوربرد باشد  . همچنین باید تمامی سامانها در برابر حرارت بالای  ناشی از برخورد هوا به بدنه نیز حفظ میشدند

هوایپما دارای  بدنه ای کشیده ، بال در بالا با دو ورودی هوا در کنار بدنه  و از دو موتور در دورن دو غلاف  جدا بهره می برد.خلبان در یک کابین تحت  فشار با دید  کم  بر روی صندلی کی ام-1 ام قرار داشت

هواپیما دارای  دو سکان عمودی دو قلو بود که این اولین بار بود در جهان یک جت جنگی دارای  چنین سکانی بود که باعث  افزایش کنترل سمتی  جنگنده می شد . هواپیما دارای  بالی ساده در بالا بدنه و دو ردیف فلاپ در بال بود  و حجم زیادی از سوخت در درون بدنه قرار داشت. در کل 70% حجم  درونی میگ25 را سوخت تشکیل داده بود که  میزان سوخت داخلی را به 17660 لیتر می رساند.

بدنه از 8% تیتانیوم، 80% فولاد و 11% الومنیوم  تشکیل شده بود  .تیتانیوم  تنها در بخش های  که حرارت زیادی را داشت استفاده شده  و از عایق حرارتی برای  حفظ  دمای سوخت، روغن هیدرولیک و دیگر سامانه های  الکترونیک استفاده شده بود.در واقع  از الکول که درون لوله های مختلف در جریان بود برای  خنک کردن سامانه های  اصلی استفاده می شد   . هواپیما دارای  دو سامانه هدایت  هیدرولیک  بود

هواپیما دارای  سه ارابه فورود بسیار  قدرتمند بود و گفته شده در بین ارابه های فرود ساخت شوروی برای  جنگنده ها به دلیل وزن بالای  فاکس بت از همه قدرتمند تر بود.از دو چتر  ترمز بهره می برد  و دارای  دو ورودی هوا با بخش جلوی متغییر برای  کنترل هوای ورودی  به درون موتور است

میگ25 پی که فاکس بت A  نامیده میشد  دارای  دو دستگاه موتور توربوجت  تومانسکی ار-15 بی -300 با قدرت22500 پاوند با پس سوز بود . برای  افزایش قدرت موتور ترکیبی از اب و الکول به درون موتور تزریق میشد  و همچنین از سامانه اتش خاموش کن استفاده میکند. هر دو موتور کاملا مجزا است و در صورت خاموش شدن یکی ، با موتور  دیگر نیز هواپیما  قابل پرواز است

میگ25 پی یا به عبارتی نسخه  شکاری  فاقد  اچ یو دی  بود و تنها یک نمایشگر سی ار تی گرد برای نمایش رادار داشت. هواپیما از یک رادار بزرگ 500 کیلوی  اسمیرچ  ای 1 بهره می برد که نسخه ای  از ان قبلا بر روی توپلوف 128 نصب شده بود. رادار از فناوری لامپ خلا بهره می برد و شوروی در ان  زمان تازه در حال توسعه راداری جدید  با فناوری قطعات نیم هادی بود.این رادار با خروجی بسیار بالا دارای  برد کشف 100 کیلومتر بر ضد یک هدف بزرگ  بود و میتوانست  از 40 تا 60 کیلومتری روی هدف قفل کند. قدرت خروجی رادار 500 کیلوات ذکر شده که به عبارتی 60 برابر بیشتر از رادار اف14 بود و از این رو تاکنون راداری به چنین قدرت خروجی ساخته نشده است .با وجود قدرت بالا ولی فاقد پایین نگری  بود و تنها توان درگیر با یک هدف را داشت. ولی در عوض دارای  قدرت بالای  در مقابل جنگ الکترونیک بود و عملا تا دهه 1990 نیز کمتر سامانه ای روی ان میتوانست اختلال ایجاد کند. قدرت خروجی رادار انچنان بالا بود که تا زمان بلند شدن هواپیما  از روی زمین  رادار خاموش بود زیرا ممکن بود خروجی رادار در اخر باند نیز به کسی برخورد  و نابودش کند

میگ 25 پی
میگ 25 پی

بعدها در خط تولید میگ25 پی از انوع مختلفی از همین را  مانند  اسمیرچ ای 2 و ای 3 و ای 4  نیز بهره برد که البته  باز هم توان پایینگری نداشت.هواپیما  دارای  یک سامانه ناوبری اینرسی بود و از سامانه هشدار دهنده زودهنگام اس 3 ام بهره می برد. دارای  رادیویی  دوربرد بود و اولین جنگنده روسها مجهز به سامانه شناسایی دوست از دشمن  بود.

میگ25 پی دارای  سامانه ارتباطی Vozdookh 1 بود که یک سامانه ارتباطی بین رادار زمینی  و هواپیما بود که موقعیت هدف را بر روی نمایشگر  داخل کابین به یک علامت شاخص مشخص میکرد(فلشی که به طرف هدف اشاره می کرد)از این رو خلبان میتواند بدون روشن کردن رادار تنها با کمک رادار زمین  انهم بدون هیچ گونه ارتباط کلامی هدف را کشف  و بدون هشدار به ان درگیرشود.

میگ25 فاقد توپ داخلی بود و در زیر  هر بال خود دو جایگاه جنگ افزاری  حمل  میکرد. سلاح اصلی ان بزرگترین موشک  های هوا به هوای جهان یعنی  ار 40 بود. ار 40  که ای ای 6 اکیرد در ناتو خوانده  میشد دارای  دو نوع با هدای فروسرخ و هدایت رادار نیم فعال بود که به ترتیب 30 و 50 کیلومتر برد داشتند   . نسخه فروسرخ را میشد قفل نشده به طرف منطقه که جنگنده دشمن وجود دارد شلیک کرد تا در اسمان به دنبال هدف بگردد و با ان درگیر شود به شرطی  که جنگنده دشمن از برد جستجوی  کاونده موشک فراتر نرود .  فاکس بت دو موشک ار 40 تی با هدایت فروسرخ  و دو ار 40 ار با هدایت رادار نیم فعال حمل میکرد و در یک درگیر یک موشک از هر  نوع را  به طرف یک هدف  شلیک میکرد(به طرف هدف  هدف دو موشک)تا بیشترین شانس نابودی به دست اید … البته این تاکتیک دیگر جنگنده های شوروی نیز بود .ار 40 با یک کلاهک مجاورتی 70 کیلوگرمی برای نابودی  هر هدفی  قدرت لازم را داشت.

میگ25 پی در سال 1972 وارد خدمت شد ولی مشکلات بسیار در دو یا سه سال اول داشت. بزرگترین مشکل موتور توربوجتش  بود که تنها 150 ساعت عمرش بود . دلیل این  عمر کم این بود که این موتور در واقع برای  هواپیما بدون سرنشین توپلوف 123 طراحی شده بود که قرار بود سرعتش کمی بیشی از 2 ماخ پرواز کند  ولی این موتور ارتقا یافت تا سرعتش به  3 ماخ برسد. چنیدن مرحله  موتور دوباره  طراحی شد فن و کمپرسور  ارتقا یافت و در نهایت عمر موتور به 1000 ساعت رسید که یک سوم انواع مشابه بود.

زمانی که درسال 1976 خلبان شوروی ویکتور بیلینکو به ژاپن گریخت مشخص شد که میگ25 پی در حالت کاملا مسلح به سرعت 2.8 ماخ بیشتر نمی رسد و سرعت بالای سه ماخ برای نسخه شناسایی است . البته در همین حالت سرعت  میگ25  دست کم 900 کیلومتر در ساعت سریعتر از یک اف15 کاملا مسلح بود و همچین مشخص شد که خلبان شوروی هرگز از سرعت 2.5  تا 2.8 ماخ  فراتر نمی روند  جز موارد خاص زیرا رسیدن به سرعت نزدیک 3  ماخ نیاز به پیاده کردن موتور و تعمیرات روی ان داشت

همچنین  رادار اسمریج با وجود خروجی زیاد از لامپ خلا استفاده  میکرد که از نظر  فناوری پاینتر از انواع مشابه غربی بود   اگرچه پیچیده تر بود . بدنه در بخش های با دست جوش کاری شده بود و حتی در برخی نقاط پرچ شده بود ولی هرگز مشکلی در پرواز با این  جوش و پرچ ها نداشت. همچنین مشخص شد میگ25 با مهمات و سوخت داخلی در بهترین حالت تنها 500 کیلومتر برد دارد که کم بود

میگ25 یک حرکت بزرگ برای شوروی   بود که البته با  فلسفه زمان  استالین فرق داشت. شوروی  تا پیش از میگ25 تلاش  در ساخت جنگنده های ارزان ، ساده و قابل اطمینان داشت  ولی میگ25 نه ساده بود و نه ارزان  ولی با فلسفه دفاعی  شوروی مبنی بر اینکه ، یک شکاری نحت  پوشش رادار زمینی  از بیشترین فاصله ممکن به هدف اتش کنند جور در می امد

کابین میگ25 پی
کابین میگ25 پی

میگ25 پی دی

هنگامی که بیلیانکو  در سال 1976 به ژاپن گریخت ارتش شوروی با لو رفتن اسرار فاکس بت  به سرعت تصمیم به ارتقا تمامی میگ25 پی خود  گرفت. میگ25 پی به سرعت با نام میگ25 پی دی فاکس بت ایی در سال 1979 وارد خدمت شدند.

این نسخه دارای  رادار پالاس داپلر سافپیر 25 بود که از قطعات نیم هادی بهره می برد  و بر اساس رادار سافپیر 23 میگ 23 ساخته شده بود.این رادار  از رادار ارسمیج کارایی بیشتری داشت اگرچه همان برد را داشت  ولی دارای  توان نگاه به پایین و شلیک به پایین بود و همچنین   دقت و سرعت پرواز بالاتری داشت. این مدل در زیر دماغه دارای  کاونده فروسرخ تی پی 26 بود. این سامانه به صورت غیر فعال دست به کشف  فروسرخ هدف میزد   و برد ان بر علیه یک بمب افکن  45 کیلومتر بود. این سامانه با فاکس بت اجازه می داد با رادار خاموش دشمن را کشف کند.

همچنین   این نسخه  به نمونه ارتقا  یافته موشک  ار 40 با نام ار 40 تی دی (نسخه فروسرخ) و ار 40 ار دی نسخ هدایت  رادار نیم فعال تجهیز شد که برد بیشتری داشت.از دیگر ارتقائات  این مدل موتور قویتر ار 15 بی دی -300 با قدرت 26000 پاوند با پس سوز بود  و همچنین یک مخزن سوخت خارجی شکمی  5300 لیتری را می توانست  حمل کند . میگ 25 پی دی میتوانست  بر روی جایگاه خارجی بال دو موشک ار 60 نیز حمل کند  و گفته شده توان شلیک موشک  ار 24  در هر دو نوع فروسرخ و هدایت رادار نیم فعال را نیز داشت  ولی هرگز عکسی از میگ25 با موشک ار24 دیده نشده

این نسخه در حالت مسلح دارای  سرعت 2.8 ماخ بود و برد ان با چهار موشک و یک مخزن سوخت به 1100 کیلومتر می رسید

میگ25 پی دی
میگ25 پی دی ارتش لیبی . در تصویر نحوه قرار گیری دو موشک ار60 در جایگاه خارجی کاملا مشخص است

میگ25 ار

میگ25 ار با کد فاکس بت بی نسخه شناسایی  میگ25 بود که البته زودتر از میگ 25 پی نیز عملیاتی شد.این نمونه در دماغه فاقد رادار ارسمیج بود و به جای ان پنج دوربین زنیت حمل می کرد که یکی رو به جلو ، دو دوربین در  دو طرف و دو دوربین پایین را تصویر  برداری میکردند. گفته شده دوربینها قابلیت  تشخیص یک هدف دو متری را از 75 کیلومتر داشتند . همچنین دارای  یک سامانه ناوبری  خودکار Peleng  برای پرواز خودکار و ناوبری  رایانه  ای بود.

فاکس بت بی ارتش شوروی  در سال 1970 به مصر فرستاده   فرستاده شد و 20 پرواز  بر فراز اسرائیل انجام داد ولی اسرائیل نتوانست  هرگز  انها را رهگیری کند. به نظر  می رسد که میگ25 ار در تعداد  محدود ساخته شد و جای خود را در خط تولید به میگ 25 ار بی داد که توان حمل تا هشت بمب 500 کیلویی را داشت . بمب باران در ارتفاع و سرعت قابل دستراسی برای این نمونه دقیق نبود ولی روسها در نهایت این نسخه  را به تعداد زیادی به خدمت گرفتند. این نمونه همچنین دارای  سامانه جمع اوری علائم رادار دشمن و همچنین جنگ الکترونیک بود.

میگ25 ار بی در نقش یک بمب افکن میتواند دو بمب زیر هر بال(چهار بمب در  زیر دو بال) و چهار بمب در زیر بدنه حمل کند که مجموع هشت بمب 500 کیلوگرمی از نوع  اف ای بی 500 ام -62 تی که برای  تحمل گرمای بالا ساخته شده بود. برخی منابع ادعا دارند میگ 25 ار بی حتی توان حمل بمب اتمی را نیز داشت  اگرچه هرگز تائید نشد و در دهه 1970 میگ 25 ار قبلی نیز به ار بی ارتقا یافتند.

سامانه پرتاب بمب میگ25 ار بی  بر اساس پرتاب بمب در ارتفاع و سرعت خاصی  طراحی شده بود که پیچیدگی زیادی داشت  و نیاز به تمرین و اموزش زیاد داشت

یکی از پیش نمونه های میگ25 ار که به ار بی تبدیل شده و مسلح به بمب های 500 کیلوگرمی است
یکی از پیش نمونه های میگ25 ار که به ار بی تبدیل شده و مسلح به بمب های 500 کیلوگرمی است

از انجای که میگ 25 فضای درونی کمی برای حمل تجهیزات  مختلف را داشت  از این رو شوروی چاره ای جز توسعه چندین نمونه شناسایی و بر اساس میگ 25 ار بی  را نداشت. از جمله نسخه های توسعه یافته بر اساس میگ 25 ار بی میتوان به:

میگ 25 ار بی وی:نسخه جاسوسی الکترونیک برای  جمع اوری علائم رادار  دشمن که در کنار دوربین مجهز به سامانه جمع اوری  علائم الکترونیکی  اس ار اس -9 ویراز بود و می توانست  عملیات بمب باران را نیز انجام دهد

میگ 25 ار بی تی :نسخه بهبود یافته میگ 25 ار بی که بر دارای  سامانه  هشدار  دهنده راداری پیشرفته تر ال او 06   بودند و سامانه جمع اوری علائم الکترونیک به روز  شده Tangazh بهره می برد. این نمونه از سال 1978 وارد خدمت شد مشخص نیست ایا  نو ساز بود ویا  تعدادی میگ25 ار بی قبلی به این نسخه ارتقا یافته است.

میگ 25 ار بی کا: یک نسخه ویژه برای  جمع اوری علادم  راداری   دشمن. اگرچه میگ 25 ار بی نیز  این توان را داشت  ولی میگ25 ار بی کا ،دارای  یک سامانه بزرگتر کی یو بی 3 ام  بود که توان تجزیه و تحلیل اطلاعات راداری دشمن  و ارسال مستقیم انها را در اسمان به مرکز زمینی  داشت . این نمونه نیز مانند دیگر مدل ها دارای توان بمب باران هوایی بود ولی فاقد دوربین برای  شناسایی بود. این نمونه در سال 1972 وارد خدمت شد

میگ25ار بی اف: نسخه دیگر جمع اوری علائم  الکترونیکی

میگ 25 ار بی اس: نسخه فاقد دوربین ولی دارای  یک رادار با توان  نقشه برداری دو بعدی از سطح زمین  با دقت بالا که هر گونه پستی و بلندی را مشخص می کرد

میگ25 ار بی اس اچ:نسخه دیگر با رادار نقشه بردار پهلونگر Sabla-E که توان تصویر بردار راداری   با دقت بالا را از منطقه ای که میگ 25 از کنارش می گذشت  را داشت

میگ25 ار بی اس اچ . این نسخه که همچنان در خدمت ارتش روسیه است مجهز به رادار روزنه ساختگی برای نقشه برداری از سطح زمین به صورت پهلونگر است
میگ25 ار بی اس اچ . این نسخه که همچنان در خدمت ارتش روسیه است مجهز به رادار روزنه ساختگی برای نقشه برداری از سطح زمین به صورت پهلونگر است

نسخه های  دیگر از میگ 25  ،نسخه  میگ 25 بی ام بود که نسخه سرکوب کننده پدافند هوایی بود که حتی قبل از ساخت   میگ25 نیز شوروی  به دنبال  چنین هواپیمای  بود. این نمونه دارای  یک هشدار دهنده رادار پیچیده تر با توان تشخیص  موقعیت  رادار دشمن بود و از سامانه  جنگ الکترونیک پیچیده تری بهره می برد . این نمونه از   چهار موشک ضد رادار خا 58 برای شکار رادار ها و سامانه های پدافندی بهره می برد  و به دلیل تک سرنشینه  بودند از دید بسیاری حجم کاری  خلبان بسیار بالا بود.این  نسخه که ناتو به ان نام فاکس بت اف میداد  در سال 1976  اولین   پرواز خود را انجام  داد و در اوائل دهه 1980 وارد خدمت شد

میگ25 پی یو و ار یو

از انجای که میگ25  پرنده ای کاملا متفاوتی  از هر انچه که قبل خلبانان شوروی به ان پرواز کرده بودند ، بود ساخت دو نسخه اموزشی دو سرنشینه  برای اموزش خلبانان  در دستور کار قرار گرفت

میگ25 پی یو  نسخه اموزش نسخه شکاری  و میگ 25 ار یو نسخه اموزشی نسخه شناسایی.در این نمونه طول  دماغه افزایش یافته بود و دو کابین کاملا جدا  و با فاصله از هم کار گذاشته شده بود که حالت کاملا  یک نسخه تک سرنشنیه  را به خدمه تداعی  میکرد

نسخه پی یو که در واقع  نسخه اموزشی نسخه  شکاری میگ25 بود فاقد رادار بود ولی دارای  شبیه سازی برای ، شبیه سازی حالات  مختلف رادار بود و همچنین دارای  جایگاه جنگ افزاری  بود  و میگ 25 ار یو نیز فاقد  دوربین بود ولی شبیه سازی های را برای اموزش با خود حمل میکرد . هر دو نسخه پی یو و ار یو با کد فاکس بت سی در ناتو شناخته شدند.

میگ25 پی یو
میگ25 پی یو

چندین نمونه دیگر نیز توسعه  یافت که هرگز عملیاتی نشدند از جمله  نسخه ای از هر دو نمونه شناسایی و شکاری با پراپ  سوختگیری هوایی، نسخه ای  برای تصویر  براداری شبانه ارتفاع پایین و همچنین  چندین  نمونه ازمایشی برای ازمایش تجهیزات  فضای  ویا موتور و تجهیزات  الکترونیک دیگر پرنده ها

میگ25 بین سال های 1964 تا 1984 در خط تولید بود و در مجموع 1186 فروند از ان ساخته شد  که در حدود 1000 فروند ان در خود شوروی به خدمت گرفته شد. دیگر کشورهای خریدار فاکس بت عبارت بودند از

الجزیره: این کشور  درسال 1979  موفق به دریافت 16 فروند میگ25 پی دی  و پی یو و چهار فروند میگ25 ار بی شد . این کشور  تعدادی نیز دست دوم در دهه 1980 تحویل کرفت

هند: این کشور تنها مشتری نسخه شناسایی بود و شش فروند میگ25 ار بی و دو فروند نسخه اموزشی ار یو را دریافت کرد که تا سال 2006 به عنوان هواپیمای شناسایی  و جاسوس الکترونیک از ان استفاده میکرد

عراق: این کشور 20 فروند میگ25 پی و  پی دی و ، 12 فروند میگ25 ار   و هشت فروند میگ 25 ار بی

لیبی: این کشور 30 فروند  میگ25 پی دی،چهار فروند میگ25 پی یو، و چهار فروند ار بی را به دست  اورد

سوریه: این کشور  30 فروند میگ25 پی دی،چهار فروند میگ25 پی یو و نه فروند میگ25 ار بی را به خدمت گرفت.همچنانی تعدادی از انواع پی دی و ار بی در خدمت دارد

میگ 25 بی ام مسلح به موشک ضد رادار خا 58 یو
میگ 25 بی ام مسلح به موشک ضد رادار خا 58 یو

به غیر از این ،  کشورهای چون ارمنستان و اذربایجان ، بلاروس، بلغارستان،گرجستان، ترکمنستان، قزاقستان  و اکرایین نیز بعد از فروپاشی شوروی تعدادی میگ25 را به ارث بردند که اکثرا   انها را  از خدمت خارج کرده اند

همکنون میگ25 تنها در سوریه آنهم به شکل محدود در خدمت است

سوابق عملیاتی

میگ25 اولین حضور عملیاتی خود را در مصر گذراند. زمانی که در سال 1970  شوروی دو میگ25 ار را به مصر  فرستاد. این میگ 25 با تدابیر شدید امنیتی با خدمه روسی وارد مصر شدند و 20 پرواز  بر فراز اسرائیل  انجام دادند. این پرواز بعدها در سال 1973 در طی جنگ یوم الکیپور نیز انجام شد. سوریه  نسخه پی و ار را به دست  اورد و بر علیه اسرائیل  از انها استفاده کرد اگرچه  دو  فروند میگ25 پی توسط اف15  ارتش اسرائیل شکار شد.

عراق میگ25 را در انواع ار ، ار بی و پی و پی دی به بهره برد  و در مرحله نخست  برای شناسایی  و بمب بران شهرهای ایران به کار برد. اگرچه بمب باران میگ25 دقیق نبود ولی برای عراق   که هدفش  ایجاد رعب  وحشت بود کافی بود . میگ25 ار بی عراق بدون مشکل  خاصی وارد اسمان ایران می شدند  و شهرها را بمب  باران می کرد ویا حتی دست به شکستن دیوار صوتی بر فراز شهر برای ایجاد رعب و وحشت میزدند . معمولا بمب ها در ارتفاع بالای 14000 متری با سرعت 2.5 ماخ رها میشد و بمب بین 40 تا  50 کیلومتر را طی میکرد تا به هدف برسد .اگر چه تام کوپر  مدعی سرنگونی ده میگ25 توسط اف14 ایرانی هستند ولی تنها شکار دو میگ25 توسط اف14  و یکی توسط اف5  توسط دیگر منابع تائید شده و نام خلبانان  پیروز مشخص است   شده و در یک مورد نیز یک میگ25 توسط اتش پدافند موشک اچ کیو 2 ساخت چین در اصفهان سرنگون شده  .کوپر بعدها در مصاحبه طی مستندی در مورد اف14 که از  تلویزیون  دولتی ایران نیز پخش  شد تعداد میگ25 سرنگونی را دو تا چهار فروند بیان کرد  . همچنین  بسیار از منابع غربی مدعی سرنگونی ده جنگنده ایرانی توسط  میگ25 هستند  ولی تنه شکار سه تا چهار فانتوم  و اف5 و یک جت  تجاری گلف استریم توسط فاکس بت عراقی تائید شده است

طی جنگ سال 1991 خلیج فارس دو  فروند فاکس بت قربانی اف15 امریکایی شدند  و البته یک اف18 نیز قربانی میگ25 ارتش عراق شد.

میگ25 در دهه 1980 با میگ31 در ارتش شوروی جایگزین شد

 برخی  مشخصات  میگ25 پی دی عبارت اند از : طول و ارتفاع 19.75 و 6.10 متر ،وزن خالی 20000 کیلوگرمی ،بیشترین سرعت 3470 کیلومتر  برابر با 3.2 ماخ   ،برد انتقالی با بیشترین سوخت داخلی و خارجی 2575  کیلومتر ،سقف پرواز 20000 متر در نسخه میگ25 پی و 24000 متر در نسخه ار بی متر.این هواپیما از دو  دستگاه موتور توربوجت  دی 15 با توان 16524  پاوند بدون پس سوز و 22495  پاوند با پس سوز است . تسلیحات میگ 25 عبارت است از تا چهار موشک ار 40 در نسخه فروسرخ ویا رادار نیم فعال ویا تا چهار موشک ار 60 در کنار دو موشک ار 40. در نسخه های بمب افکن توان حمل تا هشت  بمب 500 کیلویی ویا در نسخه ضد رادار تا چهار موشک  ضد رادار خا 58 ویا خا 31

ترجمه:عبدالحمید تارخ

2158681

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن