مقالات ویرایش شدههواپیماهای جنگنده

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخو57)

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخو57)

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخو57)

در این مقاله به معرفی جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخوی 57) خواهیم پرداخت. در اواخر دهه 1980 شوروی نیاز خود را طی برنامه ای  با نام  i-90  را به یک جنگنده  برای جایگزینی جنگنده های نسل چهارمی چون میگ29 و سوخوی27 در دهه 90 میلادی اعلام کرد . در نهایت برنامه در قالب پروژه MFI منجر به پیروزی کمپانی میگ با برنامه جنگنده میگ1.42 شد . همزمان با ان کمپانی سوخو نیز طی برنامه  اس -37 که بعدها  منجر  به ساخت جت سوخوی 47 شد روی برنامه نسل پنجم شوروی کار می کرد.

ولی بعد از فروپاشی شوروی و کاهش شدید بودجه دفاعی روسیه هر دو طرح به کما رفتند. برنامه میگ1.42 بعد از سالها تاخیر سرانجام  در سال 2000 میلادی اولین پرواز خود  را انجام داد یعنی 9 سال بعد از تاریخی که برای اولین پرواز پیش بینی شده بود و سوخوی47 نیز در سال 1997  پرواز کرد. هر دو طرح انقدر درگیری  بودجه و تحقیقات  شدند که در نهایت  بستری برای ازمایش شدند تا یک جت عملیاتی

در سال 2002 در نهایت  وزارت دفاع روسیه  برنامه جت جنگی پاکفا (PAK-FA)متعلق به کمپانی سوخو را به عنوان برنامه جت جنگی نسل پنجم روسیه معرفی کرد.

در سال 2004  دولت روسیه بودجه ویژه ای برای این طرح تصویب  کرد و در سال 2007 مدیر عامل سوخو اعلام کرد طرح جدید در سال 2009 به پرواز در امده و در سال 2015 وارد خدمت خواهد شد.

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخو57)
اولین پرواز پاکفا در سال 2010

در سال 2009 سه پیش نمونه در بخش های مختلف خط تولید بودند و در حال گذراندن تست های نهایی برای ورود  به چرخه پرواز بودند  و سرانجام  در 29 ژانویه سال 2010 اولین پرواز پاکفا به مدت 45 دقیقه انجام شد. در 3 مارس سال 2011  دومین پیش نمونه  پاکفا پرواز کرد و در 14 مارس همان سال از دیوار صوتی گذشت و تا پایان  مه سال 2011 این جنگنده 60 ساعت پرواز انجام داده بود

ولی جنگنده پاکفا که احتمالا در خدمت نام سوخوی57بر ان خواهد گذاشته شد چگونه جنگنده ای است

تی 57اولین نسل پنجم روسها است که در نهایت  وارد خط تولید میشود و البته اولین جنگنده استیلز روسها. اکثر اطلاعات  این پرنده محرمانه است ولی مطالب قابل ذکر بسیاری  از ان وجود دارد.

تی57 یک جت مافوق صوت با بالهای ذوزنقه ای پهن است که 46% بدنه به بال چشبیده است. بال دارای  یک زاویه پس گرایی 48 درجه است و دارای فلاپ دو تکه در هر بال است . بدنه ترکیبی از مواد ترکیبی است به صورتی که 25% از سازه و 70% وزن ان را مواد ترکیبی تشکیل داده است.

دارای دو سکان عمودی تمامی متحرک است که با زاویه باز باعث کاهش سطح مقطعی رادار شده است  و  تمام متحرک بودنش در  چالاکی ان تاثیر مثبت داشته از جمله کاهش پسا در سرعت ابرکروز

بر خلاف تمامی حرفها در مورد شباهت تی 57 به اف22 ولی در واقع به یک نگاه به سه نمایی  تی 57و سوخو27 متوجه می شوید  که تی 57 بر اساس  سوخوی27 ساخته شده و شباهت های بسیار به ان دارد . هواپیما دارای دو سکان عمودی پهن و البته با فاصله بیشتر است و همچنان سوخوی27 دارای دو ورود هوا در زیر بدنه  است که به سمت زیر بال کشیده  شده اند. غلاف موتور و محل قرار گیری چتر ترمز و پرتاب کننده  شراره و حتی جستجو گر  تصویر ساز فروسرخ کاملا مشابه سوخوی27 است . اگرچه بال ان بی شباهت به بال اف22 نیست

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخو57)
این تصویر به خوبی شباهت پاکفا را با سوخوی 35 نشان میدهد

پرنده در پیش نمونه از دو موتور توربوفن ساترون 117  از نوع ای ال 41 اف1 بهره می برد. ساترون 117 همان موتور سوخوی35 است که  البته نسخه پرتوان تر ان روی پاکفا نصب است  خود بر اساس موتور ای ال 31  اف جنگنده سوخوی27 ساخته شده است و با ای ال 31 در یک خانواده قرار دارد.

موتور در   حال بدون پس سوز دارای قدرت 21000 پاوند و در حالت پس سوز دارای  قدرت 33000  پاوند رانش است  که دست کم 2000 پاوند رانش بیشتر  از  نسخه نصب شده بر روی سوخوی35 فراهم میکند. این موتور دارای  عمر تعمیراتی 4000 ساعت است در حالی که عمر  ای ال 31 اف تنها  عمر 1000 ساعت بود. ای ال 41 اف دارای کنترول  دیجیتال و خروجی متغییر سه بعدی همانند  سوخوی35 است و رانش به وزن 1.19  را برای تی 57 فراهم میکند. این موتور قرار است بر روی سری اول تولید تی 57 نصب شود ولی از سال 2020 قرار است موتور  izdeliye 30 روی تی 57نصب شود  که دارای رانش 24000 پاوند بدون  پس سوز و 39000 پاوند با پس سوز است  و رانش به وزن 1.24 را برای پاکفا فراهم میکند. موتور جدید در سال 2017 تست خود را اغاز کرده ولی تا سال 2020 موتور اصلی پاکفا فعلا در دستراس نیست. از ویژگی این موتور گفته شده که 30% وزن کمتری از موتور سوخو35 دارد  و با وجود قدرت بیشتر دارای 15% مصرف سوخت کمتر است

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخوی 50)
موتور ای ال 41 اف1 یکی از اشتراکات پاکفا با سوخوی 35 است که البته نسخه پاکفا قدرت بیشتری دارد. از سال 2020 موتور متفاوتی روی پاکفا نصب خواهد شد . در تصویر خروجی متغییر به خوبی مشخص است

تی 57 اولین جنگنده پنهانکار روسها است اگرچه قبل از تی 57 سوخوی47 نیز چنین بود ولی این طرح هرگز به جای نرسید.پنهانکاری  یعنی کاهش شدید بازتاب امواج رادار،فروسرخ و امواج رادیویی است.

تی 57 از همان تاکتیک اف22 برای کاهش امواج رادار بهره می برد یعنی استفاده از مواد جاذب امواج رادار و استفاده از سطوح منحرف کننده امواج رادار به سمت دیگر . اگرچه از کم و کیف مواد رم به کار رفته در این جنگنده اطلاعی در دست نیست ولی چیزی که مشخص است در تی 57 همانند نسل پنجم های امریکا همه جای بدنه با این مواد پوشانده نشده و تنها بخشهای از بدنه که بیشتر امواج رادار را بر میگردانند پوشانده شده است . تلاش شده با انحراف تونل  ورودی هوا  تیغه های فن موتور را پنهان کرد و تلاش شده تا امواج رادار را تا انجای که میشد در درون ورود هوا خفه کرد اگرچه این تلاش نیز نصف نیم بوده وبخشهای از تیغه فن همچنان در معرض امواج رادار است اگرچه در چند پیش نمونه اخر این مشکل بر طرف شده است .شیشه کابین یک تکه نیست و یک تکه فلز در جلوی ان(محل بسته شدن درب کابین) وجود دارد که خود در انعکاس امواج نقش دارد همچنین  درب های محفظه چرخ ویا محفظه سلاح داخلی فاقد برش های  دندانه دار برای انحراف امواج رادار هستند چیزی که در جی 20 چینی نیز دست کم در پیش نمونه اخر رعایت  شده است. همچنین تسلیحات در درون دهلیز داخلی حمل میشد تا سطح مقطعی با حمل سلاح در زیر بال افزایش پیدا نکند.

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخو57)
در این تصویر به خوبی میتوان تیغه فن موتور را در درون ورودی دید که نشان میدهد به خوبی برای دید نشدن توسط رادار مخفی نشده است

روسها گفته اند تاکتیک جدید  در پنهانکاری پاکفا استفاده شده که شامل  یک اختراع است که در مسکو به ثبت رسیده است ولی چیزی که مشخص است در پاکفا برخلاف اف22 همه چیز قربانی پنهانکاری نشده و همچنان همانند جنگنده های قبلی روسی چالاکی در الویت قرار داشته است و این مسئله به خوبی در شکست  شدید ریشه بال در کنار ورودی هوا که اگرچه باعث کنترل بیشتر بر زاویه حمله  و انحراف دماغه میشود ولی سطح مقطعی را نیز  افزایش  میدهد.این مسئله را همچنین میتوان در بخش متحرک  بلای ورودی هوا نیز دید که برای کنترل زاویه حمله در مانور های تند  است که خود باعث کاهش رادار گریزی میشود ولی برای چالاکی نقش مهمی را بازی میکند

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخوی 50)
نداشتن لایه محافظ گرما و نداشتن بخش دندانه دار در بخش خروجی موتور یکی دیگر از عوامل کاهش رادار گریزی در پاکفا است

همچنین خروجی متغییر ان نیز خود یک مسائل مهم است. خروجی ها  موتور دست کم در پیش نمونه تولید فاقد هر گونه دندانه مانند نمونه خروجی اف35 است که خود باعث  افزایش سطح رادار ان از پشت میشود  زیرا این دندانه ها باعث انحراف امواج رادار و شکست شدن انها میشود و دست کم در نسخه  پیش نمونه  هیچ پوشش حرارتی خاصی غلاف موتور  دیده نمیشد

سوخو خود اعلام کرد که سطح مقطعی تی57 معادل 40/1 سوخوی35 است. بر اساس گفته خود سوخو سطح مقطعی سوخوی35 عدد 2 متر مربع است بدینسان  سطح مقطعی پاکفا بدون جنگ الکترونیک باید عدد 0.05 متر مربع باشد که اگرچه سطح مقطعی اف22 اعلام نشده ولی به صورت چشمگیری   بیشتر از اف22 است  که سطح  مقطعی رادار ان بین 0.005 تا 0.0005 بیان  شده است. در نهایت باید در در نسخه تولید چه تغییراتی  در این فاز پیش خواهد امد.در نهایت پاکفا اولین  نسل پنچ روسها است حتی اگر به پنهانکاری اف۲۲ نباشد

کابین پاکفا دارای دو نمایشگر رنگی چند کاره بزرگ 38 سانتیمتری است  که شبیه کابین سوخوی35 است  که توسط سه نمایشگر رنگی کوچکتر پشتیبانی  میشود. دارای یک اچ یو دی بزرگ است   و خلبان بر روی کلاه پرواز ZSh-10 خود دارای یک چشمی با توان نمایش تمامی اطلاعات پروازی بر روی ان است. همانند دیگر جنگنده های روسی دارای سامانه بر روی کلاه پروازی برای  متوجه کردن جستجو گر موشک فروسرخ به سمت هدف برای کاهش زمان قفل این موشکها است. این سامانه به خلبان اجازه میدهد تنها  با نگاه کردن به هدف موشک را بر روی ان قفل کند.

کابین پاکفا نیز شباهت بسیار به کابین سوخوی35 دارد ولی اچ یو دی بزرگتری دارد
کابین پاکفا نیز شباهت بسیار به کابین سوخوی35 دارد ولی اچ یو دی بزرگتری دارد

هواپیما دارای سامانه تولید اکسیژن است و خلبان بر روی صندلی پرتاب شونده کا 36دی-5  قرار دارد .

سامانه های الکترونیکی تی 57 در دو بخش گرد هم امده اند. یکی سامانه  راداری اس اچ 121  و دیگری  سامانه اپتیکی 101 کا اس.

سامانه  راداری اس اچ121 دارای زیر سامانه های زیر می باشد

رادار اصلی پاکفا که  از نوع رادار اریه فازی ان036 Byelka است و در دماغه قرار دارد . سوخو57 دارای چندین رادار است که همگی از این نوع هستند ولی باند کارکرد انها با هم فرق دارد .ان 0361 ایکس یک رادار ارایه فازی فعال است که در باند ایکس کار میکند و در دماغه این جنگنده نصب است  و میتواند بدون حرکت میکانیکی دیش انتن  تا 60 درجه در دو طرف و با حرکت  دیش انتن تا 135  درجه در دو طرف را پوشش دهد  که میزان قابل توجه ای است .جزئیات دقیق این رادار مشخص نیست ولی بر روی دیش ان 1526 گیرنده و فرستنده ارایه فازی وجود دارد   و برد کشف ان 400 کیلومتر ذکر شده است و گفته شده توان درگیری با 8 تا 10 هدف را دارد اگرچه تا 40 هدف را میتواند رهگیری کند  . رادار توان کامل هوا به هوا و هوا به زمین  را دارد و حتی توان نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین  (توان SAR) را دارد

جنگنده نسل پنجم پاک فا (سوخوی 50)
رادار ارایه فازی فعال ان 036 که در دماغه پاکفا نصب میشود

دو رادار ارایه فازی دیگر  از نوع ان 036 بی-1-01 در دو طرف دماغه نصب است که دو طرف هواپیما را پوشش میدهد. انتن هر کدام از این رادار ها دارای 358 ماژول گیرنده و فرستنده است که گفته  شده برد این رادار 80 تا 150 کیلومتر است و برخی از منابع برد بیشتری را ذکر کرده اند  ولی هیچ منبعی این عدد قابل تائیدی نداده است

همچنین در نسخه تولید به یک رادار باند ایکس ارایه فازی دیگر در انتهای بدنه در محفظه میان دو خروجی موتور همانند سوخوی34 است. این رادار بین 90 تا 130 کیلومتر برد دارد و تقریبا پوشش تمام جهات را این چند رادار برای پاکفا فراهم میکند.

رادار پوشش دهنده دو طرف جنگنده
رادار پوشش دهنده دو طرف جنگنده

بخش دیگر سامانه رادار پاکفا رادار باند ال  از نوع ان 036 ال-1-01 است که در لبه بال این جنگنده قرار دارد.این رادار ها برای عواملی چون، شناسایی دوست از دشمن، جنگ الکترونیک  و همچنین کشف اهداف پنهانکار است. در واقع روش کار  اینگونه است که پاکفا با دو رادار باند ایکس و ال خود(ایکس در دماغه و ال در ریشه بال )به هدف می نگرد  و تاباند امواج با دو طول باند متفاوت باعث کشف بسیار زودتر یک جنگنده استیلز میشود.این رادار نیز ارایه فازی است ولی از برد دقیق ان اطلاعی در دست نیست.رادار باند ال به دلیل طول موجش محبوبیت  بسیاردارد زیرا اجازه کاوش برد بلندی را  ان هم با یک دیش کوچکتر  را میدهد  از این رو در لبه ریشه بال پاکفا جا شده است.رادار های باند ال ریشه بال پاکفا توان پوشش 55 به بالا و 65 درجه رو به پایین را میدهد .

رادار باند ال نصب شده در لبه بال
رادار باند ال نصب شده در لبه بال

پاکفا برای  پردازش داده های چندین  انتن رادار،  ان هم در دو باند مختلف پردازنده قدرتمندی دارد تا بتواند داده ها را به سرعت تجزیه و به خلبان  ارائه دهد

دیگر مجموع  دفاعی و الکترونیک پاکفا اس اچ 121 است. این مجموع شامل  چند  زیر مجموع میشود

یکی سامانه کاونده فروسرخ تصویر ساز 101 کی اس – وی (101KS-V) که در جلوی کابین خلبان قرار دارد. این سامانه اجازه کشف اهداف  را بدون استفاده از رادار به صورت غیر فعال را میدهد. برد ان بین 90 تا 140  برای یک هدف با پس سوز روشن از پشت سر و یک سوم این عدد برای هداف از روبرو است .

سامانه دیگر  101 کا اس – او (101KS-O)است که یک سامانه جیمینگ فروسرخ است که در پشت سر کابین قرار دارد و کارش ایجاد امواج  فروسرخ کاذب  است

سامانه دیگر 101 کی اس-یو(101KS-U) است. این سامانه یک هشدار دهنده تصویر ساز حرارتی  است   و نزدیک شدن یک موشک هوا به هوا را از 35 کیلومتر و زمین  به هوا را از 50 کیلومتری هشدار میدهد. این سامانه مشابه سامانه( ایی او تی اس) جنگنده اف35 است. این سامانه در دو نقطع وصل است یکی بر روی برامدگی  میان دو خروجی موتور و دیگری   در کنار کابین خلبان در دو سمت

حسگر های اپتیکی و تصویر ساز حرارتی پاکفا
حسگر های اپتیکی و تصویر ساز حرارتی پاکفا

و در نهایت  101 کا اس – ان (101KS-N)که در واقع یک غلاف ناوبری و اپتیک  حرارتی برای ناوبری شبانه و هدف یابی و هدفگیری است .این غلاف را میتوان بر روی سوخوی35 نیز نصب کرد و میتواند مکمل سامانه های اپتیکی درون بدنه باشد

غلاف 101KS-N زیر ورودی بدنه

البته از پیش نمونه 8 و 9  پاکفا مجهز به یک سامانه نشانگذاری لیزری و دید حرارتی درون بدنه شده که زیر دماغه نصب است

سامانه نشانگذاری لیزری درون بدنه

 همچنین پاکفا از سامانه جنگ الکترونیک درونی ال 402 برای جنگ الکترونیک بهره می برد اگر چه رادار باند ال ریشه بال نیز توان جنگ الکترونیک دارد . همچنین یک خط ارتباط ماهواره ای اجازه اشتراک گذاری تمامی داده های را با دیگر جنگنده های هم نوع ویا حتی سوخوی30،35 و میگ31 را میدهد

در این تصویر پوشش رادار های باند ایکس ، باند ال و در نهایت سامانه های اپتیکی و فروسرخ دیده میشود
در این تصویر پوشش رادار های باند ایکس ، باند ال و در نهایت سامانه های اپتیکی و فروسرخ دیده میشود

پاکفا دارای دو دهلیز داخلی است که در میان دو ورودی هوای موتور است که  به صورت پشت سر هم قرار گرفته اند . هر کدام 4.6 متر طول  و   یک متر پهنا دارند.به غیر ازدهلیز داخلی ، پاکفا دارای  دو دهلیز  داخلی هر یک زیر یکی از ریشه های بال نیز می باشد.

در بحث رزم هوایی پاکفا  میتواند چهار تا شش موشک هوا به هوای رادار فعال ار 77 را در دو دهلیز  میانی و دو موشک فروسرخ ار 73  را در جایگاه های درون ریشه بال حمل کند. البته نسخه طراحی شده موشک ار 77 برای پاکفا موشک ار 77 ام است . این نمونه دارای پیشرانه رم جت است و برد ان بیش از 180 کیلومتر بوده و دارای یک رادار ارایه  فازی فعال است. ار77 همواره به دلیل بالچه شبکه ای پست سر ان یکی از چالاکترن موشکها در رزم هوایی است. پاکفا میتواند در هر دهلیز سه و به گفته برخی منابه سه موشک ار 77 را حمل کند

دهلیز های داخلی پاکفا... دو دهلیز زیر ریشه بال برای حمل موشک ار 73 و یا کا 74 ام 2 می باشد
دهلیز های داخلی پاکفا… دو دهلیز زیر ریشه بال برای حمل موشک ار 73 و یا کا 74 ام 2 می باشد

نسخه طراحی شده موشک ار 73 برای پاکفا کا 74 ام2 نام دارد. این نسخه دارای کاونده تصویر ساز فررسخ با زاویه جستجوی 75 درجه و توان درگیر همه سوی اجازه شلیک بدون قبل حتی  به پشت سر جنگنده را میدهد.  موشک ار 73 و یا کا 74 در دهلیز ریشه بال حمل میشوند . همکنون  روسها در حال کار روی برنامه  izdeliye 300  هستند. این برنامه شامل  موشک اینده رزم هوایی نزدیک روسها است که هنوز در مرحله طراحی است ولی در نهایت جایگزین خانوده ار 73 خواهد شد. هر دو موشک  ار 77 ام و کا 74 ام2 قرار بود تا سال 2016 میلادی وارد خدمت شود ولی تا کنون که خبری از انها نشده است

در نقش هوا به زمین  پاکفا میتواند در دهلیز داخلی خود تا هشت بمب هدایت اپتیکی کاب 250 و یا 500، ویا انواع  لیزری و هدایت ماهواره ای ان ویا چهار موشک ضد رادار خا 58 یو اس اچ کا که نسخه توسعه یافته موشک خا 58 برای پاکفا است و دارای بالچه های جمع شونده برای جا شدن در دهلیز پاکفا است و توان ویژه برای نبرد با رادار های ارایه فازی را دارد ویا چهار موشک ضد کشتی خا 35 و یا همین میزان موشک تاکتیک خا 38 برای انجام عملیات های هوا به دریا و هوا  به زمین

همچنین پافا  میتواند در زیر هر بال تا سه  جایگاه خارجی را نیز حمل کند تا در صورت نیاز در مناطق کم خطر انواع سلاح را در زیر بالا و یا مخازن سوخت را حمل کند.

پاکفا دارای یک توپ تک لول 30 م م  تک لول از نوع جی اس اچ 30-1 در سمت راست  زیر کابین خلبان است. این همان توپی است که بر روی جنگنده های چون میگ29 و سوخوی27 نصب است و دارای سرعت اتش 1500 گلوله بر دقیقه است.

حمل موشک ار 77 و موشک ضد رادار خا 31 در زیر بال توسط پاکفا در طی ازمایشات
حمل موشک ار 77 و موشک ضد رادار خا 31 در زیر بال توسط پاکفا در طی ازمایشات

پاکفا دارای بیشترین سرعت 2.3 ماخ  است و توان رسیدن  به سرعت 1.6 ماخ به صورت ابرکروز  بدون استفاده ازپس سوز موتور است.برد انتقالی ان با  سوخت داخلی 3600 کیلومتر است و شعاع رزمی ان با شش موشک هوا به هوا  1500 کیلومتر است. جنگنده دارای لوله سوختگریی هوایی جمع شونده در سمت چپ  ،پایین کابین خلبان است که در بدنه پنهان شده است  .

تاکنون 10 فروند تی 57تحویل شده است  و اگرچه قرار شد تا سال 2016 میلادی عملیاتی شود ولی عملیاتی شدن کامل ان به سال 2020 به بعد موکول شده است .معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد به دلیل تکمیل نبودن موتور اصلی پاکفا و مشکلاتی در اطمینان پذیری رادار ارایه فازی فعال این جنگنده عملیاتی شدن کامل این جنگنده به سال 2020 و یا حتی بعد از ان موکول خواهد شد.همکنون پاکفا با موتور مشتق شده از موتور سوخو35 کار میکند . قرار است اولین سری تولید شامل 12 فروند پاکفا طی سال جاری و سال اینده میلادی تحویل شود ولی تا عملیاتی شدن کامل راه طولانی دارد.سفارش اولیه برای این جنگنده 12 فروند است ولی ارتش روسیه برای دریافت 150 فروند از این جنگنده برنامه ریزی کرده است

نسخه صادراتی پاکفا هنوز وضعیتش مشخص نیست ولی روسها اعلام کرده اند این نسخه در سال 2020 اماده تحویل خواهد شد .

هند طی یک برنامه مشترک با روسها در حال  توسعه نسخه هندی پاکفا است. این نسخه FGFA نامیده شده دارای انواع  تک و دو سرنشینه است و از نظر رادار  و موتور تفاوتی با نسخه روسی ندارد(دست کم تنها در رادار کمی تفاوت دارد)  ولی دارای کابین و برخی  سامانه های  جنگ الکترونیک  هندی  و از موشک های بومی هندی بهره می برد. هند برنامه ریز برای خرید و همچنین صادرات صدها فروند از این نسخه  را انجام داده است و  به گفته مقامات هندی نسخه هندی این نسخه در سال 2016 پرواز خواهد کرد ولی از قرار در نهایت در اگوست سال 2018 هند اعلام کرد به دلیل تاخیر زیاد این پروژه و نبودن اینده روشن برای ان از همکاری با روسیه سر پاکفا کناره گیری کرده است

نمایی داخلی
نمایی داخلی
تفاوت پیش نمونه ششم و پنجم .. زیر موتور پوشانه شده
تفاوت پیش نمونه ششم و پنجم .. زیر موتور پوشانه شده

پاکفا جنگنده شایسته ای است اگرچه برای روسها که همواره در حال مقابل با غرب بودند ورود به خدمت پاکفا ان هم  حدود بیش از یک دهه بعد از اف22 چندان  جالب نیست ولی چیزی که مشخص است این است که اگر شوروی فروپاشی نکرده بود و طرح های چون سوخوی47 و میگ1.42 به سرانجام رسیده بوده  روسها اگر زودتر نه ، ولی همزمان با امریکا یک شکاری رهگیر نسل پنجک را عملیاتی کرده بودند. البته برای روسها که نبرد برای انها ان هم با غرب و یا هر دشمن بزرگی تقریبا  بسیار بسیار دور از ذهن است  دریافت حتی یک دهه دیرتر  پاکفا نیز نسبت به اف22 مشکلی ایجاد نمیکند . باید دید پاکفا که همکنون نماد فناوری های پیشرفته روسها است در اینده چگونه وارد خدمت خواهد شد و چه بازده ای را خواهد داشت و ایا جانشین مناسب برای خانواده پر افتخار  سوخوی27 و فرزندانش  میباشد و یا خیر .

مشخصات فنی

طول:19.8 متر

ارتفاع:2.74 متر

وزن خالی:18000 کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن:35999 کیلوگرم

موتور:دو دستگاه موتور ای ال 41 اف با توان 21000 پاوند بدون پس سوز و 33000 پاوند با پس سوز و بعدها موتور izdeliye 30 با توان 24000 پاوند بدون پس سوز و 39000 پاوند با پس سوز

بیشترین سرعت:2.3 ماخ. با توان رسیدن به سرعت صوت 1.6 ماخ بدون پس سوز

بیشترین برد:3500 کیلومتر با مخزن سوخت داخلی

برد با شش موشک هوا به هوا در ارتفاع بالا:1500 کیلومتر

ارتفاع پروازی:20000متر

تسلیحات: توپ 30 م م تک لول داخلی، تا شش موشک ار 77 و تا موشک ار 73 و یا کا 74 ام2 . انواع بمب های هدایت شونده و موشک های ضد کشتی و ضد رادار

برای پیوستن به کانال تلگرام سایت جنگاوران اینجا را کلیک کنید

گرداوری و ترجمه:عبدالحمید تارخ

تصویر سامانه های الکترونیکی پاکفا
تصویر سامانه های الکترونیکی پاکفا

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA

http://www.ausairpower.net/APA-2010-01.html

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81_%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9_%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8

http://defenceforumindia.com

و منابع دیگر اینترنتی

چیدمان تسلیحاتی
چیدمان تسلیحاتی
جایگاه داخلی حمل موشک فروسرخ با فلش مشخص شده است
جایگاه داخلی حمل موشک فروسرخ با فلش مشخص شده است

 pakfa.2

برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن