در اواخر دهه ۱۹۸۰ شوروی نیاز خود را طی برنامه ای  با نام  i-90  را به یک جنگنده  برای جایگزینی جنگنده های نسل چهارمی چون میگ۲۹ و سوخوی۲۷ در دهه ۹۰ میلادی اعلام کرد . در نهایت برنامه در قالب پروژه MFI منجر به پیروزی کمپانی میگ با برنامه جنگنده میگ۱٫۴۲ شد . همزمان با ان کمپانی سوخو نیز طی برنامه  اس -۳۷ که بعدها  منجر  به ساخت جت سوخوی ۴۷ شد روی برنامه نسل پنجم شوروی کار می کرد.

ولی بعد از فروپاشی شوروی و کاهش شدید بودجه دفاعی روسیه هر دو طرح به کما رفتند. برنامه میگ۱٫۴۲ بعد از سالها تاخیر سرانجام  در سال ۲۰۰۰ میلادی اولین پرواز خود  را انجام داد یعنی ۹ سال بعد از تاریخی که برای اولین پرواز پیش بینی شده بود و سوخوی۴۷ نیز در سال ۱۹۹۷  پرواز کرد. هر دو طرح انقدر درگیری  بودجه و تحقیقات  شدند که در نهایت  بستری برای ازمایش شدند تا یک جت عملیاتی

در سال ۲۰۰۲ در نهایت  وزارت دفاع روسیه  برنامه جت جنگی پاکفا (PAK-FA)متعلق به کمپانی سوخو را به عنوان برنامه جت جنگی نسل پنجم روسیه معرفی کرد.

در سال ۲۰۰۴  دولت روسیه بودجه ویژه ای برای این طرح تصویب  کرد و در سال ۲۰۰۷ مدیر عامل سوخو اعلام کرد طرح جدید در سال ۲۰۰۹ به پرواز در امده و در سال ۲۰۱۵ وارد خدمت خواهد شد.

اولین پرواز پاکفا در سال 2010

اولین پرواز پاکفا در سال ۲۰۱۰

در سال ۲۰۰۹ سه پیش نمونه در بخش های مختلف خط تولید بودند و در حال گذراندن تست های نهایی برای ورود  به چرخه پرواز بودند  و سرانجام  در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۰ اولین پرواز پاکفا به مدت ۴۵ دقیقه انجام شد. در ۳ مارس سال ۲۰۱۱  دومین پیش نمونه  پاکفا پرواز کرد و در ۱۴ مارس همان سال از دیوار صوتی گذشت و تا پایان  مه سال ۲۰۱۱ این جنگنده ۶۰ ساعت پرواز انجام داده بود

تا کنون ۶ فروند تی پاکفا پرواز کرده و قرار است طی سال ۲۰۱۵ سه فروند دیگر نیز تحویل گردد.

ولی جنگنده پاکفا که احتمالا در خدمت نام سوخوی۵۰ بر ان خواهد گذاشته شد چگونه جنگنده ای است

تی ۵۰ اولین نسل پنجم روسها است که در نهایت  وارد خط تولید میشود و البته اولین جنگنده استیلز روسها. اکثر اطلاعات  این پرنده محرمانه است ولی مطالب قابل ذکر بسیاری  از ان وجود دارد.

تی۵۰ یک جت مافوق صوت با بالهای ذوزنقه ای پهن است که ۴۶% بدنه به بال چشبیده است. بال دارای  یک زاویه پس گرایی ۴۸ درجه است و دارای فلاپ دو تکه در هر بال است . بدنه ترکیبی از مواد ترکیبی است به صورتی که ۲۵% از سازه و ۷۰% وزن ان را مواد ترکیبی تشکیل داده است.

دارای دو سکان عمودی تمامی متحرک است که با زاویه باز باعث کاهش سطح مقطعی رادار شده است  و  تمام متحرک بودنش در  چالاکی ان تاثیر مثبت داشته از جمله کاهش پسا در سرعت ابرکروز

بر خلاف تمامی حرفها در مورد شباهت تی ۵۰ به اف۲۲ ولی در واقع به یک نگاه به سه نمایی  تی ۵۰ و سوخو۲۷ متوجه می شوید  که تی ۵۰ بر اساس  سوخوی۲۷ ساخته شده و شباهت های بسیار به ان دارد . هواپیما دارای دو سکان عمودی پهن و البته با فاصله بیشتر است و همچنان سوخوی۲۷ دارای دو ورود هوا در زیر بدنه  است که به سمت زیر بال کشیده  شده اند. غلاف موتور و محل قرار گیری چتر ترمز و پرتاب کننده  شراره و حتی جستجو گر  تصویر ساز فروسرخ کاملا مشابه سوخوی۲۷ است . اگرچه بال ان بی شباهت به بال اف۲۲ نیست

این تصویر به خوبی شباهت پاکفا را با سوخوی 35 نشان میدهد

این تصویر به خوبی شباهت پاکفا را با سوخوی ۳۵ نشان میدهد

پرنده در پیش نمونه از دو موتور توربوفن ساترون ۱۱۷  از نوع ای ال ۴۱ اف۱ بهره می برد. ساترون ۱۱۷ همان موتور سوخوی۳۵ است که  البته نسخه پرتوان تر ان روی پاکفا نصب است  خود بر اساس موتور ای ال ۳۱  اف جنگنده سوخوی۲۷ ساخته شده است و با ای ال ۳۱ در یک خانواده قرار دارد.

موتور در   حال بدون پس سوز دارای قدرت ۲۱۰۰۰ پاوند و در حالت پس سوز دارای  قدرت ۳۳۰۰۰  پاوند رانش است  که دست کم ۲۰۰۰ پاوند رانش بیشتر  از  نسخه نصب شده بر روی سوخوی۳۵ فراهم میکند. این موتور دارای  عمر تعمیراتی ۴۰۰۰ ساعت است در حالی که عمر  ای ال ۳۱ اف تنها  عمر ۱۰۰۰ ساعت بود. ای ال ۴۱ اف دارای کنترول  دیجیتال و خروجی متغییر سه بعدی همانند  سوخوی۳۵ است و رانش به وزن ۱٫۱۹  را برای تی ۵۰ فراهم میکند. این موتور قرار است بر روی سری اول تولید تی ۵۰ نصب شود ولی از سال ۲۰۲۰ قرار است موتور  izdeliye ۳۰ روی تی ۵۰ نصب شود  که دارای رانش ۲۴۰۰۰ پاوند بدون  پس سوز و ۳۹۰۰۰ پاوند با پس سوز است  و رانش به وزن ۱٫۲۴ را برای پاکفا فراهم میکند. موتور جدید در سال ۲۰۱۷ تست خود را اغاز میکند   ولی تا سال ۲۰۲۰ موتور اصلی پاکفا فعلا در دستراس نیست

موتور ای ال 41 اف1 یکی از اشتراکات پاکفا با سوخوی 35 است که البته نسخه پاکفا قدرت بیشتری دارد. از سال 2020 موتور متفاوتی روی پاکفا نصب خواهد شد . در تصویر خروجی متغییر به خوبی مشخص است

موتور ای ال ۴۱ اف۱ یکی از اشتراکات پاکفا با سوخوی ۳۵ است که البته نسخه پاکفا قدرت بیشتری دارد. از سال ۲۰۲۰ موتور متفاوتی روی پاکفا نصب خواهد شد . در تصویر خروجی متغییر به خوبی مشخص است

تی ۵۰ اولین جنگنده پنهانکار روسها است اگرچه قبل از تی ۵۰ سوخوی۴۷ نیز چنین بود ولی این طرح هرگز به جای نرسید.پنهانکاری  یعنی کاهش شدید بازتاب امواج رادار،فروسرخ و امواج رادیویی است.

تی ۵۰ از همان تاکتیک اف۲۲ برای کاهش امواج رادار بهره می برد یعنی استفاده از مواد جاذب امواج رادار و استفاده از سطوح منحرف کننده امواج رادار به سمت دیگر . اگرچه از کم و کیف مواد رم به کار رفته در این جنگنده اطلاعی در دست نیست ولی چیزی که مشخص است در تی ۵۰ همانند نسل پنجم های امریکا همه جای بدنه با این مواد پوشانده نشده و تنها بخشهای از بدنه که بیشتر امواج رادار را بر میگردانند پوشانده شده است . تلاش شده با انحراف تونل  ورودی هوا  تیغه های فن موتور را پنهان کرد و تلاش شده تا امواج رادار را تا انجای که میشد در درون ورود هوا خفه کرد اگرچه این تلاش نیز نصف نیم بوده وبخشهای از تیغه فن همچنان در معرض امواج رادار است اگرچه در چند پیش نمونه اخر این مشکل بر طرف شده است .شیشه کابین یک تکه نیست و یک تکه فلز در جلوی ان(محل بسته شدن درب کابین) وجود دارد که خود در انعکاس امواج نقش دارد همچنین  درب های محفظه چرخ ویا محفظه سلاح داخلی فاقد برش های  دندانه دار برای انحراف امواج رادار هستند چیزی که در جی ۲۰ چینی نیز دست کم در پیش نمونه اخر رعایت  شده است. همچنین تسلیحات در درون دهلیز داخلی حمل میشد تا سطح مقطعی با حمل سلاح در زیر بال افزایش پیدا نکند.

در این تصویر به خوبی میتوان تیغه فن موتور را در درون ورودی دید که نشان میدهد به خوبی برای دید نشدن توسط رادار مخفی نشده است

در این تصویر به خوبی میتوان تیغه فن موتور را در درون ورودی دید که نشان میدهد به خوبی برای دید نشدن توسط رادار مخفی نشده است

روسها گفته اند تاکتیک جدید  در پنهانکاری پاکفا استفاده شده که شامل  یک اختراع است که در مسکو به ثبت رسیده است ولی چیزی که مشخص است در پاکفا برخلاف اف۲۲ همه چیز قربانی پنهانکاری نشده و همچنان همانند جنگنده های قبلی روسی چالاکی در الویت قرار داشته است و این مسئله به خوبی در شکست  شدید ریشه بال در کنار ورودی هوا که اگرچه باعث کنترل بیشتر بر زاویه حمله  و انحراف دماغه میشود ولی سطح مقطعی را نیز  افزایش  میدهد.این مسئله را همچنین میتوان در بخش متحرک  بلای ورودی هوا نیز دید که برای کنترل زاویه حمله در مانور های تند  است که خود باعث کاهش رادار گریزی میشود ولی برای چالاکی نقش مهمی را بازی میکند

نداشتن لایه محافظ گرما و نداشتن بخش دندانه دار در بخش خروجی موتور یکی دیگر از عوامل کاهش رادار گریزی در پاکفا است

نداشتن لایه محافظ گرما و نداشتن بخش دندانه دار در بخش خروجی موتور یکی دیگر از عوامل کاهش رادار گریزی در پاکفا است

همچنین خروجی متغییر ان نیز خود یک مسائل مهم است. خروجی ها  موتور دست کم در پیش نمونه تولید فاقد هر گونه دندانه مانند نمونه خروجی اف۳۵ است که خود باعث  افزایش سطح رادار ان از پشت میشود  زیرا این دندانه ها باعث انحراف امواج رادار و شکست شدن انها میشود و دست کم در نسخه  پیش نمونه  هیچ پوشش حرارتی خاصی غلاف موتور  دیده نمیشد

سوخو خود اعلام کرد که سطح مقطعی تی۵۰  معادل ۴۰/۱ سوخوی۳۵ است. بر اساس گفته خود سوخو سطح مقطعی سوخوی۳۵ عدد ۲ متر مربع است بدینسان  سطح مقطعی پاکفا بدون جنگ الکترونیک باید عدد ۰٫۰۵ متر مربع باشد که اگرچه سطح مقطعی اف۲۲ اعلام نشده ولی به صورت چشمگیری   بیشتر از اف۲۲ است  که سطح  مقطعی رادار ان بین ۰٫۰۰۵ تا ۰٫۰۰۰۵ بیان  شده است. در نهایت باید در در نسخه تولید چه تغییراتی  در این فاز پیش خواهد امد.در نهایت پاکفا اولین  نسل پنچ روسها است حتی اگر به پنهانکاری اف۲۲ نباشد

کابین پاکفا دارای دو نمایشگر رنگی چند کاره بزرگ ۳۸ سانتیمتری است  که شبیه کابین سوخوی۳۵ است  که توسط سه نمایشگر رنگی کوچکتر پشتیبانی  میشود. دارای یک اچ یو دی بزرگ است   و خلبان بر روی کلاه پرواز ZSh-10 خود دارای یک چشمی با توان نمایش تمامی اطلاعات پروازی بر روی ان است. همانند دیگر جنگنده های روسی دارای سامانه بر روی کلاه پروازی برای  متوجه کردن جستجو گر موشک فروسرخ به سمت هدف برای کاهش زمان قفل این موشکها است. این سامانه به خلبان اجازه میدهد تنها  با نگاه کردن به هدف موشک را بر روی ان قفل کند.

کابین پاکفا نیز شباهت بسیار به کابین سوخوی35 دارد ولی اچ یو دی بزرگتری دارد

کابین پاکفا نیز شباهت بسیار به کابین سوخوی۳۵ دارد ولی اچ یو دی بزرگتری دارد

هواپیما دارای سامانه تولید اکسیژن است و خلبان بر روی صندلی پرتاب شونده کا ۳۶دی-۵  قرار دارد .

سامانه های الکترونیکی تی ۵۰ در دو بخش گرد هم امده اند. یکی سامانه  راداری اس اچ ۱۲۱  و دیگری  سامانه اپتیکی ۱۰۱ کا اس.

سامانه  راداری اس اچ۱۲۱ دارای زیر سامانه های زیر می باشد

رادار اصلی پاکفا که  از نوع رادار اریه فازی ان۰۳۶ Byelka است و در دماغه قرار دارد .بیلکا یک رادار ارایه فازی فعال است که در باند ایکس کار میکند و میتواند بون حرکت میکانیکی دیش انتن  تا ۶۰ درجه در دو طرف و با حرکت  دیش انتن تا ۱۳۵  درجه در دو طرف را پوشش دهد  که میزان قابل توجه ای است .جزئیات دقیق این رادار مشخص نیست ولی بر روی دیش ان ۱۵۲۶ گیرنده و فرستنده ارایه فازی وجود دارد   و برد کشف ان ۴۰۰ کیلومتر ذکر شده است و گفته شده توان درگیری با ۸ تا ۱۰ هدف را دارد . رادار توان کامل هوا به هوا و هوا به زمین  را دارد و حتی توان نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین  (توان SAR) را دارد توانی که اولین بار در یک شکاری روسی دیده میشد تا قبل از این تنها جنگنده های تهاجمی ، شناسایی  و بمب افکن های  شوروی چنین توانی داشتند(البته برخی از انها)

رادار ارایه فازی فعال ان 036 که در دماغه پاکفا نصب میشود

رادار ارایه فازی فعال ان ۰۳۶ که در دماغه پاکفا نصب میشود

دو رادار ارایه فازی دیگر  از نوع ان ۰۳۶ بی-۱-۰۱ در دو طرف دماغه نصب است که دو طرف هواپیما را پوشش میدهد. انتن هر کدام از این رادار ها دارای ۳۵۸ ماژول گیرنده و فرستنده است که گفته  شده برد این رادار ۸۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است و برخی از منابع برد بیشتری را ذکر کرده اند  ولی هیچ منبعی این عدد قابل تائیدی نداده است

همچنین در نسخه تولید به یک رادار باند ایکس ارایه فازی دیگر در انتهای بدنه در محفظه میان دو خروجی موتور همانند سوخوی۳۴ است. این رادار بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلومتر برد دارد و تقریبا پوشش تمام جهات را این چند رادار برای پاکفا فراهم میکند.

رادار پوشش دهنده دو طرف جنگنده

رادار پوشش دهنده دو طرف جنگنده

بخش دیگر سامانه رادار پاکفا رادار باند ال  از نوع ان ۰۳۶ ال-۱-۰۱ است که در لبه بال این جنگنده قرار دارد.این رادار ها برای عواملی چون، شناسایی دوست از دشمن، جنگ الکترونیک  و همچنین کشف اهداف پنهانکار است. در واقع روش کار  اینگونه است که پاکفا با دو رادار باند ایکس و ال خود(ایکس در دماغه و ال در ریشه بال )به هدف می نگرد  و تاباند امواج با دو طول باند متفاوت باعث کشف بسیار زودتر یک جنگنده استیلز میشود.این رادار نیز ارایه فازی است ولی از برد دقیق ان اطلاعی در دست نیست.رادار باند ال به دلیل طول موجش محبوبیت  بسیاردارد زیرا اجازه کاوش برد بلندی را  ان هم با یک دیش کوچکتر  را میدهد  از این رو در لبه ریشه بال پاکفا جا شده است.رادار های باند ال ریشه بال پاکفا توان پوشش ۵۵ به بالا و ۶۵ درجه رو به پایین را میدهد .

رادار باند ال نصب شده در لبه بال

رادار باند ال نصب شده در لبه بال

پاکفا برای  پردازش داده های چندین  انتن رادار،  ان هم در دو باند مختلف پردازنده قدرتمندی دارد تا بتواند داده ها را به سرعت تجزیه و به خلبان  ارائه دهد

دیگر مجموع  دفاعی و الکترونیک پاکفا اس اچ ۱۲۱ است. این مجموع شامل  چند  زیر مجموع میشود

یکی سامانه کاونده فروسرخ تصویر ساز ۱۰۱ کی اس – وی (۱۰۱KS-V) که در جلوی کابین خلبان قرار دارد. این سامانه اجازه کشف اهداف  را بدون استفاده از رادار به صورت غیر فعال را میدهد. برد ان بین ۹۰ تا ۱۴۰  برای یک هدف با پس سوز روشن از پشت سر و یک سوم این عدد برای هداف از روبرو است .

سامانه دیگر  ۱۰۱ کا اس – او (۱۰۱KS-O)است که یک سامانه جیمینگ فروسرخ است که در پشت سر کابین قرار دارد و کارش ایجاد امواج  فروسرخ کاذب  است

سامانه دیگر ۱۰۱ کی اس-یو(۱۰۱KS-U) است. این سامانه یک هشدار دهنده تصویر ساز حرارتی  است   و نزدیک شدن یک موشک هوا به هوا را از ۳۵ کیلومتر و زمین  به هوا را از ۵۰ کیلومتری هشدار میدهد. این سامانه مشابه سامانه( ایی او تی اس) جنگنده اف۳۵ است. این سامانه در دو نقطع وصل است یکی بر روی برامدگی  میان دو خروجی موتور و دیگری   در کنار کابین خلبان در دو سمت

حسگر های اپتیکی و تصویر ساز حرارتی پاکفا

حسگر های اپتیکی و تصویر ساز حرارتی پاکفا

و در نهایت  ۱۰۱ کا اس – ان (۱۰۱KS-N)که در واقع یک غلاف ناوبری و اپتیک  حرارتی برای ناوبری شبانه و هدف یابی و هدفگیری است .این غلاف را میتوان بر روی سوخوی۳۵ نیز نصب کرد و میتواند مکمل سامانه های اپتیکی درون بدنه باشد

 همچنین پاکفا از سامانه جنگ الکترونیک درونی ال ۴۰۲ برای جنگ الکترونیک بهره می برد اگر چه رادار باند ال ریشه بال نیز توان جنگ الکترونیک دارد . همچنین یک خط ارتباط ماهواره ای اجازه اشتراک گذاری تمامی داده های را با دیگر جنگنده های هم نوع ویا حتی سوخوی۳۰،۳۵ و میگ۳۱ را میدهد

در این تصویر پوشش رادار های باند ایکس ، باند ال و در نهایت سامانه های اپتیکی و فروسرخ دیده میشود

در این تصویر پوشش رادار های باند ایکس ، باند ال و در نهایت سامانه های اپتیکی و فروسرخ دیده میشود

پاکفا دارای دو دهلیز داخلی است که در میان دو ورودی هوای موتور است که  به صورت پشت سر هم قرار گرفته اند . هر کدام ۴٫۶ متر طول  و   یک متر پهنا دارند.به غیر ازدهلیز داخلی ، پاکفا دارای  دو دهلیز  داخلی هر یک زیر یکی از ریشه های بال نیز می باشد.

در بحث رزم هوایی پاکفا  میتواند چهار تا شش موشک هوا به هوای رادار فعال ار ۷۷ را در دو دهلیز  میانی و دو موشک فروسرخ ار ۷۳  را در جایگاه های درون ریشه بال حمل کند. البته نسخه طراحی شده موشک ار ۷۷ برای پاکفا موشک ار ۷۷ ام است . این نمونه دارای پیشرانه رم جت است و برد ان بیش از ۱۸۰ کیلومتر بوده و دارای یک رادار ارایه  فازی فعال است. ار۷۷ همواره به دلیل بالچه شبکه ای پست سر ان یکی از چالاکترن موشکها در رزم هوایی است. پاکفا میتواند در هر دهلیز سه و به گفته برخی منابه سه موشک ار ۷۷ را حمل کند

دهلیز های داخلی پاکفا... دو دهلیز زیر ریشه بال برای حمل موشک ار 73 و یا کا 74 ام 2 می باشد

دهلیز های داخلی پاکفا… دو دهلیز زیر ریشه بال برای حمل موشک ار ۷۳ و یا کا ۷۴ ام ۲ می باشد

نسخه طراحی شده موشک ار ۷۳ برای پاکفا کا ۷۴ ام۲ نام دارد. این نسخه دارای کاونده تصویر ساز فررسخ با زاویه جستجوی ۷۵ درجه و توان درگیر همه سوی اجازه شلیک بدون قبل حتی  به پشت سر جنگنده را میدهد.  موشک ار ۷۳ و یا کا ۷۴ در دهلیز ریشه بال حمل میشوند . همکنون  روسها در حال کار روی برنامه  izdeliye ۳۰۰  هستند. این برنامه شامل  موشک اینده رزم هوایی نزدیک روسها است که هنوز در مرحله طراحی است ولی در نهایت جایگزین خانوده ار ۷۳ خواهد شد. هر دو موشک  ار ۷۷ ام و کا ۷۴ ام۲ تا سال ۲۰۱۶ همزمان با پاکفا وارد خدمت میشود اگرچه نسخه های موجود ار ۷۷ و ار۷۳ نیز از پاکفا قابل شلیک است.

در نقش هوا به زمین  پاکفا میتواند در دهلیز داخلی خود تا هشت بمب هدایت اپتیکی کاب ۲۵۰ و یا ۵۰۰، ویا انواع  لیزری و هدایت ماهواره ای ان ویا چهار موشک ضد رادار خا ۵۸ یو اس اچ کا که نسخه توسعه یافته موشک خا ۵۸ برای پاکفا است و دارای بالچه های جمع شونده برای جا شدن در دهلیز پاکفا است و توان ویژه برای نبرد با رادار های ارایه فازی را دارد ویا چهار موشک ضد کشتی خا ۳۵ و یا همین میزان موشک تاکتیک خا ۳۸ برای انجام عملیات های هوا به دریا و هوا  به زمین

همچنین پافا  میتواند در زیر هر بال تا سه  جایگاه خارجی را نیز حمل کند تا در صورت نیاز در مناطق کم خطر انواع سلاح را در زیر بالا و یا مخازن سوخت را حمل کند.

پاکفا دارای یک توپ تک لول ۳۰ م م  تک لول از نوع جی اس اچ ۳۰-۱ در سمت راست  زیر کابین خلبان است. این همان توپی است که بر روی جنگنده های چون میگ۲۹ و سوخوی۲۷ نصب است و دارای سرعت اتش ۱۵۰۰ گلوله بر دقیقه است.

حمل موشک ار 77 و موشک ضد رادار خا 31 در زیر بال توسط پاکفا در طی ازمایشات

حمل موشک ار ۷۷ و موشک ضد رادار خا ۳۱ در زیر بال توسط پاکفا در طی ازمایشات

پاکفا دارای بیشترین سرعت ۲٫۳ ماخ  است و توان رسیدن  به سرعت ۱٫۶ ماخ به صورت ابرکروز  بدون استفاده ازپس سوز موتور است.برد انتقالی ان با  سوخت داخلی ۳۶۰۰ کیلومتر است و شعاع رزمی ان با شش موشک هوا به هوا  ۱۵۰۰ کیلومتر است. جنگنده دارای لوله سوختگریی هوایی جمع شونده در سمت چپ  ،پایین کابین خلبان است که در بدنه پنهان شده است  .

تا کنون ۵ فروند تی ۵۰ تحویل شده است و قرار است سه فروند نیز در سال جاری میلادی تحویل شود و در سال ۲۰۱۶ عملیاتی خواهد شد.ارتش روسیه تصمیم به خرید ۱۳۰ تا ۲۰۰ فروند پاکفا را دارد اگرچه احتمالا سفارش نهایی بیش از ۱۵۰  فروند نخواهد بود(دست کم بر اساس گفته  مقامات نظامی روس در ماکس ۲۰۱۴).

نسخه صادراتی پاکفا هنوز وضعیتش مشخص نیست ولی روسها اعلام کرده اند این نسخه در سال ۲۰۲۰ اماده تحویل خواهد شد .

هند طی یک برنامه مشترک با روسها در حال  توسعه نسخه هندی پاکفا است. این نسخه FGFA نامیده شده دارای انواع  تک و دو سرنشینه است و از نظر رادار  و موتور تفاوتی با نسخه روسی ندارد(دست کم تنها در رادار کمی تفاوت دارد)  ولی دارای کابین و برخی  سامانه های  جنگ الکترونیک  هندی  و از موشک های بومی هندی بهره می برد. هند برنامه ریز برای خرید و همچنین صادرات صدها فروند از این نسخه  را انجام داده است و  به گفته مقامات هندی نسخه هندی در سال ۲۰۱۶ به پروار در خواهد امد(با بروکراسی  و تاخیر های فراوانی که از هندی ها سراغ داریم این عدد بسیار بعید است)

نمایی داخلی

نمایی داخلی

تفاوت پیش نمونه ششم و پنجم .. زیر موتور پوشانه شده

تفاوت پیش نمونه ششم و پنجم .. زیر موتور پوشانه شده

پاکفا جنگنده شایسته ای است اگرچه برای روسها که همواره در حال مقابل با غرب بودند ورود به خدمت پاکفا ان هم  حدود بیش از یک دهه بعد از اف۲۲ چندان  جالب نیست ولی چیزی که مشخص است این است که اگر شوروی فروپاشی نکرده بود و طرح های چون سوخوی۴۷ و میگ۱٫۴۲ به سرانجام رسیده بوده  روسها اگر زودتر نه ، ولی همزمان با امریکا یک شکاری رهگیر نسل پنجک را عملیاتی کرده بودند. البته برای روسها که نبرد برای انها ان هم با غرب و یا هر دشمن بزرگی تقریبا  بسیار بسیار دور از ذهن است  دریافت حتی یک دهه دیرتر  پاکفا نیز نسبت به اف۲۲ مشکلی ایجاد نمیکند . باید دید پاکفا که همکنون نماد فناوری های پیشرفته روسها است در اینده چگونه وارد خدمت خواهد شد و چه بازده ای را خواهد داشت و ایا جانشین مناسب برای خانواده پر افتخار  سوخوی۲۷ و فرزندانش  میباشد و یا خیر .

مشخصات فنی

طول:۱۹٫۸ متر

ارتفاع:۲٫۷۴ متر

وزن خالی:۱۸۰۰۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن:۳۵۹۹۹ کیلوگرم

موتور:دو دستگاه موتور ای ال ۴۱ اف با توان ۲۱۰۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۳۰۰۰ پاوند با پس سوز و بعدها موتور izdeliye ۳۰ با توان ۲۴۰۰۰ پاوند بدون پس سوز و ۳۹۰۰۰ پاوند با پس سوز

بیشترین سرعت:۲٫۳ ماخ. با توان رسیدن به سرعت صوت ۱٫۶ ماخ بدون پس سوز

بیشترین برد:۳۵۰۰ کیلومتر

برد با شش موشک هوا به هوا در ارتفاع بالا:۱۵۰۰ کیلومتر

ارتفاع پروازی:۲۰۰۰۰متر

تسلیحات: توپ ۳۰ م م تک لول داخلی، تا شش موشک ار ۷۷ و تا موشک ار ۷۳ و یا کا ۷۴ ام۲ . انواع بمب های هدایت شونده و موشک های ضد کشتی و ضد رادار

برای پیوستن به کانال تلگرام سایت جنگاوران اینجا را کلیک کنید

گرداوری و ترجمه:عبدالحمید تارخ

تصویر سامانه های الکترونیکی پاکفا

تصویر سامانه های الکترونیکی پاکفا

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA

http://www.ausairpower.net/APA-2010-01.html

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81_%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9_%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8

http://defenceforumindia.com

و منابع دیگر اینترنتی

چیدمان تسلیحاتی

چیدمان تسلیحاتی

جایگاه داخلی حمل موشک فروسرخ با فلش مشخص شده است

جایگاه داخلی حمل موشک فروسرخ با فلش مشخص شده است

 pakfa.2

دسته بندی شده در:            
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.