در دهه ۱۹۷۰ نیروی هوایی و دریایی فرانسه نیاز به یک جنگنده چند منظوره  نسل جدید داشت. در سال ۱۹۷۵ قرار شد هر دو نیرو  نیازمندی های خود را با یک جنگنده برطرف کنند.در سال ۱۹۷۶ ارتش فرانسه مطالعاتی بر روی جنگنده ای کوچکتر ولی موثر تر از میراز ۲۰۰۰ را اغاز کرد.در سال ۱۹۷۹ داسا  فرانسه در کنار انگلستان و المان  به طرح جنگنده اروپای پیوست . ولی این طرح    در سال ۱۹۸۱ به دلیل نیازمندی های  مختلف دو طرف لغو شد. یک  بار دیگر در سال ۱۹۸۳ طرح مشترک جنگنده اروپایی  دوباره با کمک فرانسه، اسپانیا ، المان غربی، ایتالیا و انگلستان اغاز شد. در سال ۱۹۸۴ فرانسه  خواهان تکمیل یک نسخه ناو نشین نیز بر اساس جنگنده مشترک اروپایی شد و خواهان یک نقش پر رنگتر در پروژه نسبت به دیگر کشورها شد . همچین در حالی که انگلستان،  ایتالیا و المان غربی روی طراحی سنگین تر  به نام یورفایتر توافق داشتند ولی اسپانیا  و فرانسه طرحی سبکتر می خواستند . ولی در نهایت فشار فرانسه  به جای نرسید و این کشور از طرح جدا شد.

در سال ۱۹۸۵ دولت فرانسه  تصمیم به ادامه یک طرح بومی در خود فرانسه گرفت و قرار شد طرح جدید   جایگزین تمامی جنگنده های موجود ارتش فرانسه  مانند میراز اف۱ ، میراز ۲۰۰۰ ،اف۸ وسوپر اتندارد بشود .جنگنده جدید یک جنگنده چند منظوره  برای انجام هر نقش حتی نقش شناسایی بود.

قبل از این تصمیم  در سال ۱۹۷۸  داسا در فرانسه بر روی یک طرح داخلی  که یک جنگنده دو موتوره تک سرنشینه  دارای  بالی دلتا و کانارد بود را اغاز کرده بود.در سال ۱۹۸۲ فرانسه  خواهان مطابقت این طرح با طرح جنگنده اروپای شد ولی این کار غیر قابل انجام بود زیرا طرح اساسا  با چیزی که در ذهن  اروپایها بود فرق داشت.در سال ۱۹۸۴ دولت فرانسه ساخت یک نمونه ازاین طرح جدید را داد و جالب اینکه این درخواست حتی قبل از خروج فرانسه از طرح مشترک اروپایی و تصمیم به ساخت یک جنگنده بومی گرفته شد .

در نهایت پرنده جدید در ۴ژوئیه سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داد.در همان اولین پرواز توانست به ارتفاع  ۱۱۰۰۰ متری و سرعت ۱٫۳ ماخ رسید و طرح جدید رافال به معنی تند باد  نام گرفت. جنگنده جدید ازمون های مختلف را  در روز و شب را انجام داد و بر روی ناو هواپیما بر کلمانسو دست به نشست و برخواست  زد. فرانسه به دنبال  یک کشور اروپای برای مشارکت  در این طرح میگشت تا رافال را تبدیل  به یک پروژه چند ملیتی کند.با وجود پیگیری ها برای شراکت  کشورهای چون بلژیک،دانمارک هلندو…. هیچ کسی برای مشارکت در طرح جدید پا جلو نگذاشت.فرانسه   تصمیم به خرید ۳۳۰ فروند رافال گرفت ولی با فروپاشی دیوار برلین  و پایان جنگ سرد و کاهش بودجه دفاعی فرانسه این تنها یک رویا بود.فرانسه  مجبور  به کاهش تعداد در خواستی  بود و تغییراتی  در سازمان دهی  نیروی هوایی خود مانند خروج از خدمت میراز ۵۰ و ارتقا میراز های اف۱ خود به نسخه سی ار داد  تا خلا رافال را پوشش دهد.این داستان در نیروی  دریایی نیز بود برنامه دچار تاخیر  شد و سن شکاری های اف۸ نیروی دریایی فرانسه بالابود و در اواخر دهه ۱۹۸۰ فرانسه برای مدتی به دنبال  خرید و یا اجاره موقت تعدادی اف۱۸ هورنت برای خدمت بر روی ناو هواپیما بر این کشور  بود که در نهایت  به جای نرسید.

تصویری رافال نسخه A. این مدل مجهز به موتور اف404 امریکایی بود

تصویری رافال نسخه A. این مدل مجهز به موتور اف۴۰۴ امریکایی بود

برای براورد  نیاز مختلف ارتش  فرانسه در سال ۱۹۸۹ تصمیم به خدمت گیری سه نمونه رافال گرفت، اول نسخه سی نسخه نیروی هوایی  بر اساس نسخه A که نسخه پیش نمونه بود، نسخه بی نسخه اموزشی برای نیروی هوای و دریایی که البته توان ناونشین نداشت   ولی توان رزمی مشابه  نسخه تک سرنشینه  را داشت و در نهایت  نسخه ام که قرار بود نسخه ناونشین مشابه نسخه  سی باشد.

در سال ۱۹۹۱ نسخه تک سرنشینه سی با موتور جدید ام۸۸-۲ پرواز کرد اگرچه از نظر ظاهر با رافال A شباهت داشت ولی  تفوتهای زیاد نیز داشت  که شامل  تغییر  موتور و استفاده از مواد ترکیبی  و استفاده از مواد جاذب  رم در برخی  نقاط برای کاهش  سطح مقطعی رادار بود.موتور ام۸۸ در سال ۱۹۹۱ اماده شد اگرچه تا سال ۱۹۹۷ به تولید نرسید  ولی تا قبل از این نسخه  A رفال  که نسخه پیش  تولید بود از موتور جی ۴۰۴ امریکایی بهره می برد. در سال ۱۹۹۳ اولین نسخه اموزشی رزمی بی نیز پرواز کرد که ۳۵۰ کیلوگرم سنگین تر از نسخه سی بود و ۴۰۰ لیتر سوخت کمتری حمل میکرد که دلیلش نصب صندلی دوم جای برخی مخازن  داخلی سوخت بود. نسخه دو سرنشینه  بی طی دوران ازمونهای پروازی برای  ازمایش تسلیحات مختلف به کار رفت.

اولین نسخه ناو نشین یا همان نسخه  ام در۱۲ دسامبر سال ۱۹۹۱ پرواز کرد ،در فرانسه  ازمونهای زمینی  خود را انجام داد ولی به دلیل نبود یک سامانه شبیه ساز  پرتاب به کمک منجنیق برای پرتاب از روی ناو هواپیمابر  از روی زمین  در فرانسه  در سال ۱۹۹۲ این نسخه  به امریکا فرستاده شد تا ازمون های در انجا انجام دهد و سرانجام در سال ۱۹۹۳  دست به انجام تمرینات  بر روی ناو هواپیما بر کلمانسو زد. در همان سال دومین پیش نمونه رافال ام نیز ساخته شد.نسخه ام نسبت به نسخه زمین  ۵۰۰ کیلوگرم سنگینتر  بود که دلیلش استفاده   از تجهیزات پرتاب با منجنیق و سامانه های ناوبری بیشتر برای پرواز  بر فراز دریا. همچنین این مدل دارای سازه و بال و بدنه مستحکم برای  فرود و برخواست از روی ناو داشت.این مدل فاقد بال جمع  شونده بود که برای یک جنگنده ناونشین  غیر معمول است.در کل رافال ام با نسخه  سی نیروی هوایی ۹۵% مشترک بودند.

902694_517474244955167_1409461736_o

ولی کمی بیشتر با رافال اشنا شویم

رفال  به عنوان  یک جنگنده بسیار چالاک طراحی  شد و هدف از ترکیب بال دلتا و کانارد تصمیم داسا برای افزایش چالاکی جنگنده بود. بال دلتا میزان بار گذاری بالای داشت  و به جنگنده اجازه حمل سوخت داخلی بیشتری را نی داد  و بهترین میزان چالاکی را در سرعت  فراصوت به رافال  بخشید.دارای سرعت و نشست و برخواست  بسیار مناسبی است به صورتی که قابلیت پرتاب  از یک ناو مجهز به سکوی پرتاب شیب دار را دارد. اگرچه هدف  اولیه ساخت رافال رادار گریزی کامل نبوده  و استفاده از کانارد که طرح بهینه برای یک جنگنده رادار گریز نیست   ولی  در بین جنگندهای متعارف کمتری سطح مقطعی را دارد و گفته شده سطح مقطعی ان عدد ۰٫۵ متر مربع است.استفاده از مواد ترکیبی و حتی رم و تلاش در کاهش سطح  امواج فروسرخ   تولید موتور باعث کاهش سطح مقطعی رافال شده است  اگرچه ویژگیهای پنهانکاری رافال همچنان محرمانه است.۳۰ % وزن رافال را مواد  ترکیب تشکیل داده که ۷۵% مواد به کار رفته در سطح  خارجی این جنگنده است.همچنین کانارد  از  تیتانیوم  ساخته شده و مقداری  نیز در بدنه از الومینیوم استفاده شده است.

رافال از موتور انسکا  ام ۸۸  با توان ۱۷۰۰۰ پاند با پس  سور قدرت میگیرد. این موتور با نگاهی به موتور اف۴۰۴ جنگنده اف۱۸ طراحی شده است .موتور در  سال ۱۹۹۶ ازمایشاتش  تمام  و به مرحله  تولید رسید  .نسخه ام۸۸-۲ نسخه ای که بر  روی رافال های تولید نصب است دارای  قابلیت بسیار بالای در تعمیرات  و نگهداری است و به صورت مژولار طراحی شده است. نسخه جدید این موتور که از سال ۲۰۱۰ وارد خط تولید شده نسخه ام ۸۸ – ۴ ایی  است دارای  تعمیر و نگهداری  اسان تری است و ۸% سوخت کمتری را مصرف می کند  و نسخه های قبلی نیز به این مدل ارتقا خواهند یافت. همچنین از سال ۲۰۰۷ بر اساس اخبار بر روی نسخه  ای با خروجی متغییر با نام ام۸۸-۳دی تحقیقاتی انجام شده است.رافال با این موتور می تواند به رانش  به وزن ۰٫۹۸ با سوخت کامل و چهار موشک هوا به هوا برسد  و رانش به وزن با ۵۰% سوخت و بدون  سلاح ۱٫۰۵ اعلام شده است.رافال میتواند با شش موشک هوا به هوا بدون استفاده  از پس سوز به سرعت ۱٫۴ ماخ برسد

موتور ام 88-4 ایی جدید ترین موتور برای رافال دارای 8% مصر سوخت کمتر نسبت به مدل قبلی است

موتور ام ۸۸-۴ ایی جدید ترین موتور برای رافال دارای ۸% مصر سوخت کمتر نسبت به مدل قبلی است

کابین رافال یک کابین کاملا دیجیتال  برای یک نبرد مدرن است. به صورت سنتی  شباهت های  به کابین اف۱۶ دارد و استیک هدایت در  دو سطرف خلبان قرار گرفته است.تلاش بسیار در کاهش  بار کاری  خلبان انجام شده. دارای هوتاس برای کنترول جنگ افزار  و میزارن  تزریق  سوخت بر روی اهرم گاز است . برای  نمایش اطلاعلات یک اچ یو دی بزرگ روی پنل اصلی و همچنین  سه نمایشگر در درون کابین در کنار هم قرار دارد که صفحه نمایش مرکزی  که کمی جلوتر قرار دارد دارای  اندازه ۲۵٫۵ در ۲۵٫۵ سانتیمتر ابعاد   و لمسی است    و دو نمایشگر دیگر نیز دارای اندازه ۱۲٫۷ در ۱۲٫۷ سانتیمتر هستند .همچنین در کابین رافال بسیاری از فرامین به وسیله صدای  خلبان به جنگنده اعلام می شود که در میدان نبرد این مسئله باعث افزایش هشیاری  خلبان می شود.این کار با استفاده  از توابع استاندارد انجام میشود که برای رایانه جنگ افزاری تعریف شده  که شامل  تعویض و  یا فعال کرد جنگ افزار  تعویض حالت رادار و چند عمل دیگر است.کلاه پرواز خلبان قابلیت نشان دادن اطلاعانت به نمایش امده بر روی اچ یو دی را برای خلبان را دارد و کابین با دوربین  دید در شب هماهنگ است.همچنین رایانه  پروازی هواپیما این توان را دارد که در صورت  سر درگمی و عدم توان کنترل هواپیما توسط خلبان  دست به کنترل ان بزند .

خلبان بر روی صندلی پرتاب شونده  صفر صفر ساخت مارتین  بیکر بهره قرار دارد  و دارای  سامانه تولید اکسیژن است  که دیگر نیازی به حمل کپسول اکسیژن  را ندارد.

سامانه ناوبری  بر اساس جی پی اس  و یک ژیرسکوپ حلقه لیزری پشتیبانی  نیز وجود دارد

رافال دارای سامانه دفاعی اس پی ایی سی تی ار ای است.این سامانه که توسط تالس  و ام بی دی ای توسعه  یافته مجموعه ای از  سامانه  های دفاعی همچون  جنگ الکترونیک ، هشدار دهنده راداری، ضد جنگ الکترونیک، هشدار دهنده فروسرخ  مادون قرمز با پوشش ۳۶۰ درجه) ،پرتاب کننده پوشاله و شراره،هشدار دهنده لیزری با پوشش ۱۲۰ درجه)سامانه کاونده مادون قرمز در دماغه است. تمامی این سامانه های دفاعی  که برای  افزایش اگاهی خلبان از محیط اطرافش در نظر گرفته شده و توسط رایانه در قالبی یک پکیج   بررسی و گذارشات لازم به خلبان داده میشود. اس پی ایی سی تی ار با بررسی تهیدات  یک خروجی مشخص و یکپارچه  را در اختیار  خلبان قرار میدهد تا بار کاری خلبان را کم و کارایی کلی را در میدان جنگ افزایش دهد.این سیستم این اجازه میدهد

رافال از یک رادار ارایه فازی غیر فعال ار بی ایی ۲ بهره میبرد . این اولین رادار ارایه فازی اروپایی بود.این رادار با دیش ثابت است و برد کشف ان بر علیه یک جنگنده  ۱۳۰ کیلومتر ذکر شده و توان درگیری با ۸ هدف را در یک زمان دارد. رادار توان کشف  و درگیری با اهداف زمینی  و هوایی را دارد و دارای  یک حالت روزنه ساختگی مصنوعی برای نقشه برداری از سطح زمین است. رادار در برابر جنگ الکترونیک  مقاومت بسیار خوبی دارد و در برخی منابع دو برابر رادار میراژ ۲۰۰۰ سری ۵ ذکر شده است .از سال ۲۰۰۴ کار بر روی نسخه  رادار  فعال رادار ار بی ایی ۲ ای ای اغاز شد که قرار است از  اواخر سال ۲۰۱۴ به صورت عملیات بر روی رافال نصب شود. اگرچه همچنان  مشخصات نسخه جدید در دست نیست ولی برد ان دوبرابر نسخه قبلی ذکر شده است.توان تعیین الگوی اسکن اسمان، توان انتخاب میزان خروجی رادار و همچنین  میزان زمان اسکن  کردن اسمان  در نسخه جدید وجود دارد.

تصویر نسخه اریه فازی فعال رادار ار بی ایی 2 ای ای

تصویر نسخه اریه فازی فعال رادار ار بی ایی ۲ ای ای

به غیر از رادار،   رافال برای کشف   اهداف مانند اکثر  جنگنده های جدید دارای  سامانه های اپتیکی نیز است.رافال دارای سامانه اپتیکی او اس اف بر روی دماغه در جلوی  کابین است که شامل دو سامانه با توان تصویر برداری اپتیکی  حرارتی به عنوان یک کاونده تصویر بردار  فروسرخ برای  کشف اهداف  هوایی و زمینی  و یا دریایی به صورت غیر فعال  و یک مسافت یاب لیزری  را دارد. این سامانه توان کشف  یک هواپیما  از  پشت سر با  پس سور روشن را از  ۱۰۰ کیلومتر و یک هدف دریایی را از ۶ کیلومتری دارد. این سامانه را میتوان جهت شناسایی  چشمی اهداف به صورت حرارتی ویا اپیتکی ساده به کار برد. همچنین این سامانه را میتوان برای شلیک موشک  تصویر بردار  فروسرخ میکا در فاصله دور به کار برد. میتوان اهداف را  که توسط  رادار کشف شده  با کمک این سامانه  به سرعت ست کرد ان را  به صورت اپتکی دید. بسیاری قابلیت های  او اس اف را با غلاف خارجی لیتینیگ مقایسه میکند

از جمله دیگر تسلیحات  قابل حمل توسط رافال به صورت غلاف  میتواند  به غلاف نشان گذاری لیزری وناوبری دامکلیش ساخت گروه تالس که توان نشان  گذاری  لیزری  و همچنین تصویر بردار رنگی و یا حرارتی  از اهداف زمینی  را دارد  این سامانه توان کشف یک هدف از ۲۷ کیلومتری و نشان  گذاری لیزری ان را از ۱۶ کیلومتری را دارد.

غلاف شناسایی ای ار ایی او اس که در جایگاه مرگزی بدنه نصب میشود که توان عکس بردار در شب و روز و هر ساعت از شبانه روز را دارد، همچنین رافال توان حمل غلاف سوخت رسانی  یار به یار را دارد و با این  توان  در نقش  سوخت رسان جایگزین   سوپر اتندارد خواهد شد.

رافال بسته تسلیحات  بزرکی را حمل میکند. تقریبا تمامی  سلاح های هواپرتاب ساخت فرانسه  و در صورت نیاز مشتری سلاح های  دیگر غربی قابل هماهنگی با رافال است. رافال توان حمل ۹۵۰۰ کیلوگرم سلاح در ۱۴ جایگاه خارجی در مدل سی و بی و ۱۳ جایگاه  در نسخه ام را دارد.سلاح ثابت رافال توپ ۳۰ م م جی آ ای تی  با ۱۲۵ گلوله است. این توپ بر اساس توپ مشهور دفا ۵۳۰ ساخته شده که بر روی تمامی جنگنده های فرانسوی  نصب شد. سرعت اتش  توپ ۲۵۰۰ گلوله بر دقیقه  است.

سلاح هوا به هوای این جنگنده می توان به موشک فروسرخ  کوتاه برد ماژیک اشاره کرد که اگرچه در دهه ۱۹۹۰ بر روی رافال نصب شد ولی امروز  جای خود را به موشک میکا داده است . میگا اصلیترین  موشک  هوا به هوای رافال است .  موشک میکا توسعه یافته در دهه ۱۹۹۰ جایگزین سوپر ۵۳۰ و ماژیک شد. دارای  دو نسخه  هدایت رادار فعال به عنوان اولین رادار فعال عملیاتی  اروپا و  نسخه تصویر ساز فروسرخ  است.میکا در هر دو نسخه دارای  برد ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر است . هر دو نسخه  را میتوان قفل نشده روانه هدف کرد تا در اسمان بر روی هدف قفل و با ان درگیر شوند. میکا در نسخه رادار فعال از توان ویژه  قفل توسط یک جنگنده و شلیک  توسط جنگنده دیگر برخوردار  است. نسخه تصویر ساز فروسرخ با زاویه  درگیر ۶۰ درجه را می توان با کمک اپتیک  حرارتی در دماغه رافال بدون قفل به طرف منطقه جنگنده دشمن شلیک تا در طی مسیر با کشف هدف بر روی ان قفل کند. رفال  توان حمل  موشک  اروپایی میتئور  را دارد البته نه برای  ارتش فرانسه  بلکه برای  مشتریان خارجی در صورت سفارش.در زمینه  توان هوا به زمین  رافال  توان حمل سری بمب های هدایت لیزری  سری پیویی ۲ و۳ را دارد . همچنین توان حمل بمب هوشمند فرانسوی ای ای اس ام را نیز دارد که یک سلاح کوچک بسیار موثر با دو سامانه  هدایت لیزری  و ماهواره ای برای درگیری با اهداف ثابت و متحرک است. برد این سلاح بسته به ارتفاع پرتاب بین  ۱۵ تا۵۵ کیلومتر است و بر روی بمب مارک  ۸۲ با وزن ۲۲۵ کیلوگرم نصب میشود . یک رافال توان حمل تا ۱۴ عدد از این بمب را دارد. موشک ضد کروز اپاچی با توان پرتاب مهمات ضد باند،موشک کروز Storm Shadow با برد ۵۰۰ کیلومتر و هدایت ماهواره ای،موشک ضد کشتی اگزوسه،موشک لیزری ای اس ۳۰ و همچنین با در نظر گرفتن  اینکه در نقش اتمی رافال در نهایت  جایگزین  میراژ ۲۰۰۰ ان خواهد شد تا یک تیره موشک  کروز اتمی ای اس ام پی را دارد.رفال را میتوان در صورت سفارش مشتری به دیگر تسلیخات غربی نیز تجهیز کرد.

رفال توان حمل پنچ مخزن سوخت خارجی ۱۷۰۰ و یا ۲۰۰۰ لیتری را دارد و برد انتقالی ان با سه مخزن سوخت خارجی ۳۷۰۰ و با پنچ  مخزن سوخت  ۴۲۰۰ کیلومتر ذکر شده است.برد رزمی رفال با  شش موشک هوا به هوا و سه مخزن سوخت ۱۱۰۰ کیلومتر بیان شده است.

ترکیب تسلیحاتی رافال

ترکیب تسلیحاتی رافال

ورود به خدمت

همان طور که گفته  شد قرار بود ۳۳۰ فروند رافال  توسط ارتش فرانسه   به خدمت گرفته شود ولی با کاهش بودجه دفاعی این رقم بشدت  کاهش یافت.این رقم  در مرحله اول به ۲۵۰ و در مرحله بعد به ۲۱۲  کاهش یافت.خط تولید  در سال ۱۹۹۲ اغاز شد ولی به دلیل پاره ای از مشکلات در سال ۱۹۹۷ دوباره تعطیل شد تا اینکه در پایین دهه ۱۹۹۰ دوباره  بازگشایی شود.اولین سفارش  از سوی دولت فرانسه  درسال ۱۹۹۷ برای  تحویل ۴۰ فروند بین سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ و و در سال ۲۰۰۴  نیز سفارش   ۵۹ فروند از نسخه اف۳ این جنگنده و در نهایت ۶۰ فروند درسال ۲۰۰۹ سفارش داده شد.در مجموع تاکنون ۱۸۰ فروند رافال سفارش داده شده که تا میانه سال ۲۰۱۴ در مجموع ۱۲۶ فروند رافال تحویل شده است.همکنون نیروی هوایی فرانسه دارای ۸۷ فروند و نیروی دریایی دارای ۳۹ فروند رفال است. اولین حضور عملیاتی  رافال به سال ۲۰۰۷ میلادی و شرکت در نبرد افغانستان  بر میگردد. در ان سال  شش فروند فروند شامل  سه فروند  از   نیروی دریایی و سه فروند  از نیروی هوایی  برای شرکت در نبرد افغانستان  اعضام شدند که با پرتاب یکی بمب لیزری جی بی یو ۱۲ اولین برگ از دفتر رزمی رافال نوشته شد.در سال های  ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ نیز در افغانستان  حضور داشت. در سال ۲۰۱۱ رفاال بر علیه ارتش  قزافی وارد عمل شد و معمولا با دو مخزن  سوخت چهار موشک  میکا و شش  ای ای اس ام بر فراز لیبی  با سوخت گیری هوایی با اهداف مشخص شده ارتش قرافی درگیر میشد  .همچنین در سال ۲۰۱۳ رافال بر علیه شورشیان   اسلامگرای مالی به کار رفت.

رافال بعد از ده سال که تقریبا هیچ مشتری خارجی پیدا نکرد  در سال ۲۰۱۲ رفال  را در برنامه خرید ۱۲۶ جنگنده چند  منظوره  خود بین پنج  رقیب دیگر انتخاب کرد. قرار است که ۱۰۸  فروند از  این تعداد در داخل هند تولید شود  و ما بقی در فرانسه  ولی تا  کنون هیچ قرار داد رسمی بین دو طرف به دلیل اختلافات بر سر قیمت و تولید در هند به امضا نرسیده است.گفته شده در مارچ  ۲۰۱۴ در نهایت دو طرف توافق کردند  که ۱۰۸ فروند  در هند تولید  شود. ولی در نهایت در سال  ۲۱۰۵ که باید ان را سال موفقیت تمام کمال برای رفال به حساب اورد مصر توانیت چند مشتری برای خود پیدا کند.

اول مصر بود که ۲۴ فروند رافال را  در اوائل سال ۲۱۰۵ سفارش داد و بعد از ان هند با در نظر گرفتن اینکه هنوز قرار داد تولید در داخل به جای رسیده ۳۶ فروند رافال را سفارش داد و در نهایت در اوریل  ۲۰۱۵ قطر سومین مشتری خارجی شد که  ۲۴ فروند رافال را سفارش داد.با این سفارشات اینده بسیار خوبی برای رافال پیش بینی می شود

د

رافال ام مسلح به یک تیره موشک ضد کشتی اگزوسه

رافال ام مسلح به یک تیره موشک ضد کشتی اگزوسه

مشخصات:

برخی از مشخصات دسا رافائل سی عبارت اند از طول و ارتفاع ۱۵٫۲۷ و ۵٫۳۴ متر ،وزن خالی ۹۵۰۰ کیلوگرمی ،بیشترین سرعت ۱٫۸  ماخ برابر با ۲۱۳۵ کیلومتر در ساعت  ،برد رزمی با هشت  موشک هوا  به هوا و مخازن سوخت خارجی ۱۸۲۰  کیلومتر و برد انتقالی ۳۷۰۰ کیلومتر،سقف پرواز ۱۶۸۰۰ متر میباشد.این هواپیما از دو دستگاه موتور توربوفن انسکا ام۸۸ با توان ابر کروزی  با توان ۱۱۲۵۰  پاند رانش خشک  و ۱۷۰۰۰ پاند با پس سوز بهره میبرد .تسلیحات رافائل  عبارت است از ۲ دو توپ ۳۰ م م با ۱۲۵ گلوله برای هر توپ ، چهارده  جایگاه حمل جنگ افزار خارجی(۱۳ جایگاه برای نسخه ام) با توان ۹۵۰۰ کیلوگرم تسلیحات با توان حمل تا هشت  موشک رادار فعال میکا (ویا نسخه فروسرخ ان) ویا  چهار  موشک ماژیک موشکهای ضد کشتی اگزوسه،ضد رادار الارم،بمب لیزری جی بی یو ۱۰ و۱۲ و ای ای اس ام ،موشک کروز اتمی ای اس ام پی،پرتاب کننده مهمات اپاچی و موشک  کروز استروم شود و ۱۸ بمب مارک۸۲٫

ترجمه :عبدالحمید تارخ

ترکیب تسلیحاتی جالبی رافال متشکل از چهار موشک میکا (نسخه رادار و فروسرخ) دو موشک میتئور در کنار ورودی هوا و شش بمب هدایت شونده ای ای اس ام

ترکیب تسلیحاتی جالبی رافال متشکل از چهار موشک میکا (نسخه رادار و فروسرخ) دو موشک میتئور در کنار ورودی هوا و شش بمب هدایت شونده ای ای اس ام

84+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

63 دیدگاه

  • این بهتر است یا تایفون یا سوپرهورنت.واقعا انتخاب سخت خواهد بود؟هر چی هست خیلی خوبه شاید بهترین جایگزین برای فانتوم های ایران همین رافال باشه یا حیف که نمیشه خرید.یعنی بهمون نمیدن

  • با توجه به اینکه فرانسه در کنار امریکا و روسیه تنها کشورهایی هستن که هواپیمای پهن پیکر تولید میکنن . فرانسه هم مانند امریکا و روسیه خودش میتونه آواکس تولید کنه یا نه ؟

      • خب یکی از برتری های امریکا و روسیه نسبت به اروپایی ها همین هستش که مثلا کسی که از این وکشور خرید میکنه مطمئن هستش تمام مایحتاجش رو میتونه تعیین کنه از اواکس بگیر تا گشت دریایی تا شناور خی شناور اروپا میتونه تامین کنه سوخت رسان هم اطلس تامین میکنه ترابری هم تا حدودی اروپا که شامل اکراین هم باشه توان دارن اما میمونه  جنگنده نسل پنجم گشت دریایی و اواکس میخوام بدونم برای کشوری دیگر اگه سفارش بدن فرانسه قادر به ساخت اواکس و گشت دریایی هست ؟

  • برای ایران با فرض مشکل نبودن خزید از روسیه چین و اروپا اگه بخواهیم یک نوع جنگنده به تعداد بیشتر از ۳۰۰ الی ۴۰۰ عدد خریداری کنیم شما چه جنگنده ای رو میپسندید با توجه به اینکه تایفون به دلیل سرمایه گذاری عربستان سعودی در پروژه خیلی سخت هستش بهمون بدن  . بعد میشه دقیقه بگید سطح مقطع رافال با مهماتش چقدر میشه ؟ سوخو ۳۵ رو هم بگید ؟ و پکفا در اروپا رقیبی داره؟

    • نویسنده

      اول عربستان اصلا مشتری است و نه سرمایع گذار
      از دید من رافال
      سطح مقعطی دقیق ندارم ولی در باند ایکس برای رافال حدود یک. برای سوخو۳۵ دو بدون مهمات با مهمات بسته به مهمات دو تا چهار متر میره روش

  • با سلام و تشکر از مطالب بین رادار جنگنده های رابتور ، تایفون ، رافال ، سوپرهورنت و جنگنه های روسی کدوک قوی تره و این اختلاف چقدره لطفا در مورد شرکتهای سازنده رادارهم توضیخ بدید  و مخصوصا برام جالبه که تو یه پروژه مشترک رادار برای تایفون (رادار جدیدش) سهم شرکت های مشارکت کننده کدوم بخشش  هست ببخشید که طولانی شد

  • سلام. رافال بدون احتساب وزن مخازن سوخت خارجی ۹۵۰۰ کیلو مهمات حمل میکنه یا با احتساب انها ۹۵۰۰ کیلو وزن تحمل میکنه؟سوال دوم .اینکه اگر فقط ۳ مخزن سوخت بدون هیچ مهماتی حمل کند توانایی سوپرکروز دارد؟سوال سوم. مخازن سوخت رادارگریزی و قدرت مانورش راکم نمیکند؟

    • نویسنده

      سلام وقتی میگن ۹٫۵ تن وزن خارجی یعنی هر چیزی سوخت و سلاح و دوم با حدود ۱٫۵ تن میتونه به ابر گروز برسه

      • سلام جناب تارخ حالا بیاییم رافال را از این لحاظ با سوخو ۳۰ مقایسه کنیم سوخو ۳۰توان حمل ۹۴۰۰ کیلوگرم  سوخت و ۸ تن مهمات رو داره . حالا از نظر میزان محموله قابل حملرافال برتره یا سوخو ۳۰ ؟؟یک سوال دیگه هم داشتم اونم اینه که وزن مخازن سوخارجی که رافال می بره چقدره ؟؟همچنین برد عبوری  رافال با حمل “فقط” یک مخزن سوخت خارجی زیر بدنه چقدره ؟؟لطفا اگه میشه به تمام سوالاتم در این کامنت پاسخ دهید .

        • نویسنده

          نگاه کنید میزان سلاح قابا حمل روی کاغذ مهم نیست مهم ایتکه نه در مورد این دو جنگنده بلکه در مورد هر جنگنده ای…… مهم اینکه واقعا جقدر سلاح میتونه با سوحت در یک ماموریت واقعی حمل کند
          وزنشوان را نمیانم ولی رافال مخازن سخت ۱۷۰۰ لیتری و در صورت نیاز ۲۰۰۰ لیتری خارجی حمل میکند
          برد با یک مخزن سوخت جایی ندیدم

  • البته شما به لیست ۱۰ جنگنده برتر از جنبه عملکرد در سایت های معتبر نگاه کنید سه هواپیما همیشه در صدر لیست ها قرار دارند. اف ۲۲ اف ۳۵ و یوروفایتر بعد از اون اختلاف نظرها شروع می شه بین رافال سوپر هورنت و سوخو ۳۵

  • سلام. حمل همزمان میکا نسخه هدایت راداری و میتئور در رافال چه کاربردی داره؟

  • پس یعنی المانها یا ایتالیایی ها عقلشون کم بود بیان فناوری برتر فرانسه رو با فناوری درجه دو انگلیس عوص کنن

        • نویسنده

          سلام نه درجه دو نیست …. سر تر بودن به معنی بد بودن رده بعدی نیست.. البته فرانسه از نظر الکترونیک برتری های دارد ولی انگلیسیها در زمینه ساخت موتور به خوبی یک سر گردن برتر از فرانسوی ها هستند

  • سلام آقای تارخ عزیز خسته نباشید واقعا خیلی خیلی از زحماتی که میکشید ممنونم من طی این ۲یا۳ سالی که با سایت جنگاوران آشنا شدم جز مقاله های عالی چیز دیگه ای ندیدم کارتون بسیار عالیه میدونم که تو این مدت بهتون بارها توهین هم شده من بابت همه اونا ازتون پوزش میخوام واقعا دستتون درد نکنه که بدون هیچ چشم داشتی باز به کارتون ادامه میدید دمتون خیلی خیلی گرم 

  • سلام استاد از بین سوپرفلانکر و سوپرفالکروم و رافال کدوم رو بهتر میدونید

  • سلام مگه فرانسه چه ملزوماتی رو در جنگندش نیاز داشت که باعث شد در کل هواپیماش از تایفون در درجه پایین تری قرار بگیره و چون مشتری کمتری پیدا کرد قیمت جنگنده هاش هم افزایش پیدا کرد و دوباره باعث کاهش مشتریاش شد؟این اتفاق در مورد پروژه تولید تانک مشترک هم افتاد و حاصلش تانک لگرک شد که هم قیمت بالاتری داشت و هم از لئوپارد پایین تر بود!اصلا دلیل داشتن اینقدر تفاوت در نیاز های فرانسه با سایر کشور های اروپایی در چیه با اینکه همشون عضو ناتو هستن و دارای دشمنان مشترکی هم هستند!؟

    • نویسنده

      سلام یکی از دلایل به غیر از موارد خاص این است که روی جنگنده ای که قرار ساخته بشه باید به تجهیزات فرانسوی تجهیز بشه ویا انگلیسی ؟ این مسئله در درازمدت خیلی مهم است زیرا کلی شغل در دو کشور ایجاد میکنه

      • میتونه یکی از دلایلش هم افزایش پیشرفت صنعتی باشه با این کار ؟ چون مثلا کشور ثالث اروپایی که در ساخت تایفون همکاری میکنه مثل ایتالیا کجا و کشوری مثل فرانسه کجا!من حتی فکر میکنم در کوتاه مدت هم این کار باعث ارتقاء تکنولوژی فرانسه حتی در زمینه های دیگه ای که مستقیمابا صنایع نظامی رابطه ندارن میشه و علاوه بر این که ضرر رو جبران میکنه باعث سود مضاعف و افزایش قدرت فرانسه خواهد شد

        • نویسنده

          سلام فرانسه از نظر فناوری نظامی از همه کشورهای اروپایی سرتره پس حق داره بخواد که فناوری خودشو رو هواپیماش نصب کنه چیزی که انگلستان کوتاه نمیاد

    • خب مثلا برای فرانسه داشتن قابلیت ناونشین بودن و حمل تسلیحات بیشتر از سطح مقطع راداری مهم تر بوده به همین دلیل هم سطح مقطع راداری رافال از تایفون کمتره و کشورای اروپایی عضو ناتو هم که نزدیک روسیه هستن تایفون رو سفارش دادن ولی کشور هایی مثل هند یا برخی کشور های عربی که دشمنانشون از این نظر شبیه روسیه نبودن ( دشمنانشون مثل ایران و پاکستانند ) رافال رو بررسی کردن البته باز سوال اصلی سر جاشه که چرا فرانسه همچین ملزوماتی رو نیاز داره؟

    • سلام نمیخوام بحث رو الکی کشش بدم ولی تفاوت تکنولوژی و تجهیزات فرانسوی  فکر نمیکنم به اون صورت موضوعیتی داشته باشه!! بحث اینه که نیاز هاشون فرق داشته وگرنه روی تایفون هم احتمالا میشد از صفحه نمایش گرفته تا رادار و موتور برای فرانسه از تجهیزات فرانسوی و برای انگلیس از تجهیزات انگلیسی استفاده بشه!ولی از یه جایی به بعد تفکرات طراحی راه اونها رو از هم جدا کرده!من میخواستم این تفاوت های نیاز هاشون رو بدونم که چطور روی طراحی اثر گذاشته

      • نویسنده

        سلام بعد در بحث صادرات چی؟مگه نیازها آنقدر تفاوت نداشت..یک مثال ساده رادار این دو جنگنده است..رادار رافال رادار ارایه فازی و رادار تایفون پالاس داپلر است پس تفاوت فناوری مشخص است

    • ببینید الآن برای تایفون رادار آرایه فازی ساخته شده شده و مشتریهاش هم میتونند سفارش بدن اینی هم که از اول نداشت میتونه یه دلیلش این باشه که طرح اولیش در زمان جنگ سرد و زودتر از رافال توسعه داده شده ولی در عین حال یه تحلیل هم میتونه این باشه که اونها به این زودی ( با توجه به سیاست های نظامیشون که موضوع بحث ما هم هست ) نیاز بهش رو احساس نکردند!اصلا مگه در تولید هر چیزی باید نهایت تکنولوژی موجود به کار بره یا انفدری که کاربردی باشه و به اندازه نیاز باشه و نیاز ها رو رفع کنه؟در کل احساس میکنم از مسیر اصلی منحرف شدیم سوال من فقط تفاوت نیاز های فرانسه و مثلا انگلیس بود…خب اگر بپزیریم که دلیل اصلی ایجاد شغل و استفاده از تجهیزات بومی و مسائلی از این دست بوده احتمالاً سهمی از این تغییرات هم به خاطر تفاوت دکترین نظامی دو طرف هم بوده که موضوع سوال بنده هم که از ارادتمندان شما میباشم هم همین است که در صورت تمایل بدان بپردازین و میبخشین که سخن به گذافه بردمبا تشکر

    • خب خیلی از جنگنده ها هم اصلا رادار نداشتند مثل F117 یا A10 ولی اتفاقا جنگنده ( منظورم هواپیما د ر نقش رزمی اعم از جنگنده و بمب افکن و …) خوبی بودن و نیاز هایی که براشون طراحی شده بود رو رفع میکردنباید دید برای چه کاری طراحی شدن بعد به این شکل مقایسشون کرد

  • با سلام وسپاس فراوان در مورد هلی کوپتر کاموف۵۸ مقاله بزارید همچنین درباره دور برد ترین موشک بالستیک جهان

  • سلام.یه سوال داشتم می خواستم بدونم سالیانه چند فروند جنگنده در کارخانه هواپیما سازی ساخته می شه

    • نویسنده

      سلام بستگی به سفارش و کشور سازنده داره معولا برای کشورهای مثل امریکا امروزه کمتر از پنچاه فروند در سال

  • به نظرتون میشه به فرانسه سفارش ۵۰ فروند برای ۴ سال دیگه که تحریما برداشته میشه رو داد و هزینه ی تسلیحات و خود جنگنده کلا چقدر میشه اخه فرانسه به سوریه سلاح میفروخت و به ایران پیشنهاد نگهداری میراژ ها و تامین قطعات و سلاح داده بود و همین چند وقت پیش خبر اومده بود که مذاکره فروش سلاح میکردن با این اوصاف ممکن به ما هم بفروشه.

    • نویسنده

      سلام…فروش سلاح اونم بالکرد به سوریه با فروش جنگنده به ایران فرق داشت.امریکا هرکز اجازه فروش رافال به ما نمیده و فرانسه هم به دلیل همکاری های گسترده سر مسائل مختلف با امریکا از جمله تجاری نظامی و….که ارزش به صدها میلیارد دلار میرسه برای چند رافال نمیاد رابطه با آمریکا به هم بزنه..فروش میراژ دست دوم بر میگرده به روی کار امدن خاتمی که هرکز جدی نشد شاید جدی میشد آمریکا مخالفت میکرد

    • از مباحث سیاسی که بگذریم ۵۰ فروند جنگنده برای نیروی هوایی ما تعداد کمی است و حداقل باید ۱۵۰ فروند تهیه شود (یک اسکادران برای ۱۲ پایکاه هوایی فعلی) . از طرف دیگر رافال هواپیمای گران قیمتی است تقریبا ۱۱۵ میلیون دلار به ازای هر فروند و هزینه هر ساعت پرواز آن حدود ۲۹۰۰۰ دلار ، هزینه خرید و نگهداری آن برای ۳۰ (۶۰۰۰ ساعت پرواز) سال ۲۹۵ میلیون خواهد بود؛ درحالی که هر سوخو۳۰ با قیمت ۴۰ میلیون دلار هزینه تعمیر و نگهداری ۲۴۰۰۰ دلار برای هر ساعت پرواز دارد و برای ۳۰ سال هزینه خرید و تعمیر و نگهداری آن تقریبا ۱۸۵ میلیون دلار خواهد بود. اعداد فوق به این معنی است که برای خرید اولیه با پول هر فروند رافال می توان تقریبا ۳ فروند سوخو۳۰ تهیه کرد و در عمر ۳۰ ساله جنگنده ها نیز تقریبا ۶۰ درصد هزینه کل سوخو۳۰ کمتر از رافال است. با توجه به ارقام فوق در شرایط اقتصادی فعلی خرید سوخو۳۰ گزینه بهتری نسبت به رافال است. البته هزینه های نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری در ایران کمتر است ولی این تفاوت تغییر اساسی در هزینه های کلی تعمیر و نگهداری ندارد.

      • جناب رنو ما در واقع ثروت مند ترین کشور جهان هستیم و هزینه رافال چیه.قیمت چیه نمیخوام بحث سیاسی کنم اینجا هم جاش نیست بنا به دلایلی پول نیست در صورتی که ایران غنی ترین است

  • سلام…یک سوال داشتم الان داره تحریم برداشته میشه همونطور ایران با مذاکر تونستیم هواپیما ایرباس از فرانسه خریداری کنیم بنظرتوم میشه با مذاکره از فرانسه جنگنده بخریم 

  • با سلام .این جنگنده بهترین هست برای انتقال تکنولوجی.چون مشتری نداره و فرانسه رقابت داره با جنگنده اروپایی و نمی خواد کم بیاره .. اگه پول خوب بدیم فرانسه تطمیع خواهد شد 

    • نویسنده

      سلامم..اول اینکه مشتری دارد چند کشور ان را سفارش داده اند دوم اینکه اروپا به دلیل سیاسی زیادی به ما سلاح نمیفروشد زیرا تحت فشار امریکا هستند…انها که صدها میلیارد دلار رابطه اقتصادی با امریکا را رها نیمکنند انهم برای فروش چند جنگنده

  • باعرض سلام مجدد خدمت جناب تارخ عزیز، میخواستم بدونم با توجه به چند منظوره بودن جنگنده های جدید و توان بالای حمل مهمات به نظرتون آیا دوران جنگنده ها و بمب افکنهای سنگینی مثل f15 یا سوخو ۲۴ به سر اومده؟ ممنون از توجهتون

  • باسلام مجدد خدمت جناب تارخ عزیز، ممنون که وقت میگزارید و علاوه بر تهیه مقالات پربار پاسخگوی سؤالات علاقمندان علوم نظامی میشوید، میخواستم

  • سلام جناب تارخ عزیز چند تا سوْال دارم ک البته قبلا یکیشونو پرسیده بودم الان دقیق تَر میپرسم أولی در مورد حجم تسلیحات جنگنده هاست  مثلا همین رافال نوشته شده ک میتونه نه و نیم تن سلاح حمل کنه ولی نوشته شده میتونه تا شش موشک مثلا میکا حمل کنه ک مجموعا میشه ۶٧٢ کیلو وَیَا با١۴ بمب ٢٢۵ کیلویی میشه ٣١۵٠ کیلو پس مابقی وزن چ میشه حتی با در نظر گرفتن مخازن سوخت خارجی هم به نه و نیم تن نمیرسه البته این برای تموم جنگنده ها صادقه و هیچ جنگنده ای نمیتونه وزن إعلام شده سلاح و سوخت حمل کنه حتی در مقاله ای ک درباره سوخو ٢۴ نوشتید برد رزمی با سه تن بود سؤالکم اینکه که چرا چنین هست أیا میشه کاری کرد ک حداکثر سلاح حمل کنه سوْال دوم اینه ک در مورد جنگنده اف ٣۵ نوشتید ک جنگنده تک موتوره بهتر از جنگنده دو  موتوره عمل کنه قریب ب مضمون گفتم چطور امکان داره اخه!؟!؟ ممنون میشم جواب بدید 

    • نویسنده

      سلام… دلیلش محدودیت جایگاه های تسلیحاتی است… زیرا هر جایگاه خارجی یک مقداری سلاح از نظر اندازه زیرش بیشتر نمیشه لود کرد..مثلا یک جایگاه ممکن تا دو تن سلاح بتونه حمل کنه ولی تنها یک بمب ۹۰۰ کیلوگرمی ویا شش بمب ۲۵۰ کیلوگرمی اون زیر جا میشن….خوب جنگنده تک موتوره امتیازات خود را دارد مثلا ارزانتر است و هزینه عملیات کمتری دارد و به دلیل مصرف سوخت کمتر برد بیشتری نیز دارد البته مشکلات خودش هم دارد