هواپیماهای جنگنده

جنگنده چند منظوره میتسوبیشی F2

جنگنده چند منظوره میتسوبیشی F2

در سال 1982 نیروی هوایی ژاپن نیاز به یک جنگنده چند منظوره برای  جایگزینی  با جنگنده میتسوبیشی  اف1 بود. اف1 یک جنگنده تهاجمی در کلاس جگوار بود  که هدف اولش در طراحی تهاجمی  دریایی و عملیات  ضد کشتی  بود. در دهه 1980 ارتش  ژاپن طرحی  برای جایگزین اف1 با همین اولویت را مطرح کرد که شامل  خرید از خارج بود(برای اشنایی با میتسوبیشی اف1 اینجا را کلیک کنید)

تولید تعداد محدودی اف1 به دلیل تولید داخل بودن و مشکلات تولید داخلی باعث  در سال 1985 نیروی هوایی تصمیم به خرید یک جنگنده خارجی بگیرد .  نیروی هوایی خواهان جنگنده بود که توان حمل تا چهار موشک  کشتی را داشته باشد و با دو موشک ضد کشتی  و موشک هوا به هوا دارای  برد 840 کیلومتر باشد

در سال 1988 دست کم سه پیشنهاد خارجی به ژاپن شد که شامل  اف18، اف16 و تورنادو بود ولی هیچ  کدام نظر ارتش ژاپن را جلب  نکرد . در ان زمان سه شرکت کننده در این  طرح متوجه شدند ژاپنیها  مشکل می تراشند   که پروژه خرید از خارج لغو شد تا یک طرح بومی را دنبال کنند … از دید خارجی ها ، ژاپنی ها  می خواستند  بهانه  تراشی کنند تا یک طرح بومی را پیروز  رقابت بکنند از این رو به دولت ژاپن  شکایت کردند. ژاپنی ها  برای اینکه این داستان را سر سامان دهنده اول تورنادو را که ایتالیا  ان را بازار یابی  می کرد را حذف کردند و بعد  اعلام کردند که خواهان توسعه  طراحی جدید بر مبنای جنگنده  اف16 هستند ..به این صورت   صدای امریکا ها نیز کوتاه شد   و به مشارکت در پروژه راضی شدند.

تصویر از ایکس اف2 بی یک از پیش نمونه های اف2 در تصویر مجهز به اسپارو. از سال 2005 اسپارو جای خود را به موشک بومی ای ای ام4 داد
تصویر از ایکس اف2 بی یک از پیش نمونه های اف2 در تصویر مجهز به اسپارو. از سال 2005 اسپارو جای خود را به موشک بومی ای ای ام4 داد

در اوائل دهه 1990 طرح جنگنده میتسوبیش اف2 اغاز شد ولی تبدیل به یک نوع درگیری سیاسی  بین دو طرف پروژه  شد. قرار بود طرح جنگنده جدید بر اساس طرح جنگنده اف16 لاکهید مارتین باشد . در تمامی طول پروژ ه تا تولید اف2 ، امریکا ،  ژاپن را متهم  به سرقت  اطلاعات  فنی و ژاپن ،  امریکا را متهم به فروش فناوری دست  دوم به این کشور میکردند  . در نهایت طرح پیش رفت در حالی که کار را میتسوبیش  پیمانکار اصلی طرح و لاکهید مارتین به عنوان  پیمانکار فرعی شناخته شد.

 پروژه بسیار شبیه اف16 بود زیرا ژاپنی ها  تلاش داشتند  با بهره  گیری از  تجارب اف16 و فناوری لاکهید مارتین  توسعه جنگنده را به سرعت پیش ببرند و از این رو از الگوی اف16 پیروی  کردند . ولی همه چیز به این اسانی نبود ، ژاپن همان طور که در دهه 1980 تصمیم   به طراحی  یک طرح بومی داشت همکنون نیز داشت یک اف16 را در داخل دوباره طراحی میکرد و می خواست  تمامی  سیستم های ان نیز در ژاپن طراحی شده  باشد. این یعنی هزینه بالا  برای طراحی دوباره همه اجزای الکترونیک این جنگنده.

اولین پرواز اف2 در 7 ژوئن  سال 1995 انجام شد  یعنی تنها پنچ سال از اغاز واقعی طرح که این سرعت تنها به واسطه   دو چیز  ممکن شد اول همکاری لاکهید دوم هزینه بسیار بالا برای  توسعه اف2 در ژاپن

چهار فروند پیش نمونه  تولید شد که شامل  دو فروند نسخه اف2 ای و دو فروند اف2 بی  که نسخه  دو سرنشینه اموزشی رزمی  بود و در سال 1997 ژاپن خواهان خرید 130 فروند اف2  شد که از سال 2001 وارد خط تولید شد

2052643
اف2 بی مسلح به موشک رادار فعال ای ای ام 4 در زیر بال و دو موشک فروسرخ ای ای ام3 بر نوک بال. تقریبا تمامی تسلیحات اف2 بومی هستند

جنگنده میتسوبیشی اف2 نسخه مشابه اف16 است اگرچه از اف16 بزرگتر است و به راحتی از ناحیه کابین و ورودی هوا قابل تشخیص است.اف2  نسبت به اف16 ،  1.68 متر بزرگتر و 25% بالهای پهنتری دارد و در کل 20 % بزرگتر از اف16 است. از بال تمام کامپوزیت بهره میبرد  و  از اف16 دارای  مقدار  بیشتری از مواد جاذب  رادار یا رم است.

جنگنده در دماغه دارای  یک رادار اریه فازی فعال  ژاپنی جی / ای جی پی 1  ساخت میتسوبیش است.   این رادار ارایه فازی با توان اسکن الکترونیک است و دارای  توان کامل هوا به زمین و هوا به هوا است . توان نقشه براداری  SAR از سطح زمین را دارد و میتواند تا با چهار هدف درگیر شده  و برد ان بر ضد یک جنگنده با سطح مقطعی 3 متر مربع 100 کیلومتر ذکر شده است. گفته شده صفحه دیش ان  شامل 800 المان  گیرنده و فرستنده میشود.این رادار در سال 2005 به رادار ای جی پی2 با توان حمل موشک رادار فعال ای ای ام4 ارتقا یافت. میتسوبیشی اف2 اولین جنگنده عملیاتی جهان بود که از رادار ارایه فازی فعال بهره برد حتی زودتر از اف22 که در سال 2004 وارد خدمت شد

 هواپیما دارای  سامانه شناسایی دوست از دشمن  ای پی ایکس 113 ساخت امریکا، سامانه هشدار دهنده راداری و جنگ الکترنیک  ای اس کیو 2  ساخت ژاپنی بهره می برد  و از سامانه پرواز دیجیتال با سیم طراحی شده در ژاپن  استفاده میکند . کابین دارای  سه نمایشگر رنگی چند کاره است و از از یک اچ دی  که تصاویر غلاف فروسرخ  را روی ان میتوان روی ان دید استفاده شده  . تمامی تجهیزات در کابین ساخت ژاپن است.

اف2 از موتور امریکایی جنرال الکترونیک اف110-جی ایی-129 بهره می برد  که دارای  قدرت 17000 پاوند بدون پس سوز و 29500 پاوند با پس سوز موتور است . این موتور روی اف16 بلوک 60 نیز نصب شده ولی به دلیل  وزن بیشتر اف2 نسبت  به اف16 دارای  رانش به وزن کمتری نیز است  . برای نمونه اف2 دارای  رانش به وزن 0.89  است ولی  اف16 بلوک 50 دارای رانش   به وزن1.095 است. این به دلیل سنگین تر بود اف2 است که چالاکی کمتری نیز دارد. همچنین دارای سوخت داخلی بیشتری از اف16 به میزان 4750 لیتر است در حالی که اف16 سی بلوک 40 3896 لیتر سوخت داخلی حمل میکند.

جنگنده چند منظوره میتسوبیشی F2
اف2 مسلح به موشک ضد کشتی تایپ 93

 سلاح ثابت این هواپیما توپ گاتلینگ 20 م م ام 61 مشابه اف16 است  و در 11 جایگاه  جنگ افزاری  خود دارای  توان اسمی  حمل 8 تن سلاح است. این 11 جیاگاه  عبارت اند از سه جایگاه در زیر هر بال، و یکی بر نوک هر بال، یکی در مرکز بدنه و دو عدد در دو طرف ورودی هوا است. تسلیحات قابل حمل عبارت است از 12 بمب سقوط ازاد مارک 82  ویا تا چهار بمب 900 کیلوگرمی  مارک 84 و یا همین تعداد بمب هدایت ماهواره ای  900 کیلویی، ویا تا شش بمب هدایت ماهواره ای 225 کیلوگرمی  ساخت خود ژاپن ، تا چهار موشک  ضد کشتی  ژاپنی تاپ 93 با سامانه هدایت تصویر ساز فروسرخ  و سامانه هدایت  داخلی اینرسی با برد 170 کیلومتر. این موشک عملکردی  مشابه موشک های رادار فعال دارد ولی به جای استفاده از رادار از سامانه تصویر ساز فروسرخ بهره می برد.این موشک به دلیل سامانه هدایت غیر فعال بدون هشدار رادار  به هدف برخورد میکند الا که توسط سامانه های رادار ناو دشمن  شناسایی شود.

همچنین توان حمل تا شش موشک هوا به هوای فروسرخ سایندوندر در نسخه ام و ال را دارد اگرچه طی یک دهه گذاشته به موشک فروسرخ بومی ای ای ام 3 با برد 15 کیلومتر تجهیز شده است. همچنین برای درگیری در مسافت دور توان حمل تا چهار موشک رادار فعال بومی ای ای ام 4 با برد 100 کیلومتر و یا نسخه بی این موشک با برد 120 کیلومتر که  کارایی بهتری در برابر جنگ الکترونیک  دارد مجهز است  . این موشک  را می توان  مشابه امرام امریکایی دانست . جدیدا  این جنگنده به موشک ای ای ام 5  نیز تجهیز شده که یک موشک هوا به هوایی  تصویر بردار فروسرخ  با توان درگیر 360 درجه است و دارای  برد 35 کیلومتر است. این موشک را میتوان حتی از روبرو بدون قفل  به طرف هدف روانه کرد تا موشک در اسمان خود هدف را کسب و بر روی ان قفل کند.

هواپیما دارای  غلاف دید حرارتی بومی جی ای ای کیو 2 است که در کنار ورودی هوا نصب می شود و تصاویر ان روی اچ یو دی دیده میشود. این غلاف را میتوان برای ناوبری شبانه در ارتفاع پایین استفاده کرد .همچنین دو مخزن سوخت خارجی 2500 لیتری در زیر  بالها و یک مخزن سوخت 1000 لیتری در زیر بدنه   را میتواند حمل کند. برد رزمی اف2 با دو موشک  ضد کشتی تاپی 93، دو مخزن سوخت خارجی و دو موشک ها به هوا   850 کیلومتر است و برد انتقالی ان  به 4000 کیلومتر نیز می رسد . بیشترین سرعت ان 2 ماخ است که به صورت اشکار 250 تا 300 کیلومتر از مدلهای مختلف اف16 کمتر است.

قرار بود 130 فروند اف2 سفارش داده شود  ولی زمانی که این جنگنده وارد خط تولید شد قیمت نهایی هر فروندبه 120 میلیون دلار رسید. این مسئله باعث شد در نهایت تنها 94 فروند از این جنگنده تولید شود و حتی برنامه تولید تعداد بیشتر برای جایگزینی   با اف4 فانتوم نیز لغو شود .  قیمت این جنگنده سه برابر یک اف16 بلوک 40 و یا 50 از اب در امد ولی حتی کارایی برابر  با ان را نداشت. اگرچه برخی سامانه های الکترونیکی  ان همانند رادار برتر  از مثلا بوک 40 جنگنده اف16  بود ولی قیمت اف16 بلوک 60 با رادار ارایه فازی پیشرفته تر و همچنین مخازن سوخت تطبیقی و چالاکی و رانش  به  وزن بالاتر تنها 70 میلیون  دلار است . دلیل اینکه اف2 از نظر کارایی پست تر و از نظر قیمت  بالاتر در امد در مرحله اول این بود که ژاپن  یک جنگنده در مرحله نخست اف2 را برای نبرد دریایی طراحی کرد  . این ماموریت نیاز به برد بالا و از این رو سوخت بیشتری می بود  که باعث  افزایش وزن جنگنده شد . دوم   توسعه بسیاری از فناوری ها  در داخل ژاپن در حالی  که می شد ان را از خارج خریداری کرد  که این مسئله باعث افزایش هزینه توسعه  اف2 شد…. ژاپنیها  تلاش در اختراع دوباره  چرخ داشتند.

ارتش ژاپن در کل 61 فروند اف2 ای تک سرنشنیه و 28 فروند اف2 بی دو سرنشینه را تحویل گرفت
ارتش ژاپن در کل 61 فروند اف2 ای تک سرنشینه و 28 فروند اف2 بی دو سرنشینه را تحویل گرفت

اف2 در سال 2011 عملیاتی شد و چندین بار دست  به رهگیری چنگنده های چینی و روسی زد که به اب های ژاپن نزدیک شد. در سال 2011 ،  18  فروند از اف2 بی نسخه اموزشی   مستقر در پایگاه هوایی ماتسوشیما بر اثر سونامی  به شدت صدمه دیدند .  12 فروند  به دلیل شدت اسیب از خدمت خارج شدند و تنها شش فروند در خدمت باقی ماند .یک فروند اف2 نیز در سال 2008 از دست رفت.

جنگنده اف2 اف16 سی بلوک50
طول 15.52 متر 15.06 متر
ارتفاع 4.69 متر 4.88 متر
وزن خالی 9527 کیلوگرم 8570 کیلوگرم
بیشترین وزن برخواستن 22090 کیلوگرم 19200 کیلوگرم
موتور یک دستگاه موتور جنرال الکترونیک اف110- جی ایی 129 یک دستگاه موتور جنرال الکترونیک اف110- جی ایی 100
توان موتور بدون پس سوز:17000 پاوندبا پس سوز:29500 پاوند بدون پس سوز:17155 پاوندبا پس سوز:28600 پاوند
بیشترین سرعت 2 ماخ 2.1 ماخ
برد انتقالی 4000 کیلومتر 4200 کیلومتر
ارتفاع پروازی 18000 متر 15240 متر
رانش به وزن 0.89 1.095
وزن تسلیحات 8تن 7.7تن
سلاح توپ 20 م م، موشک های هوا به هوای سایندوندر، ای ای ام3، ای ای ام4ِ ای ای ام5 و موشک های ضد کشتی و بمب های هدایت ماهواره ای توپ 20 م م، موشک های هوا به هوای سایندوندر، امرام، موشک ضد کشتی، ضد رادار و بمب های هدایت شوند

ترجمه:عبدالحمید تارخ

کابین اف2
کابین اف2
برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن