هوانوردی غیر نظامی

خریدهواپیماهای جدید بایدها ونبایدها

هوالقادر

(محسن امیریان)

پس ازسالها انتظارودرپی توافق اخیرهسته ای که یکی ازبندهای آن به عنوان مشوق خریدهواپیماهای مسافربری جدید بود ایران توانست دوقرارداد بزرگ برای خریدهواپیما با دوغول صنعت هوایی یعنی بوئینگ وایرباس ببندد که اما واگرهای فراوان وانتقادهایی همراه داشته این قراردادها در نوع خود بینظیربوده مثلا اولین قرادادبزرگ ایران وامریکا بعداز انقلاب بوده وبزرگترین قرارداد خریدهواپیما طی نزدیک به چهل سال گذشته هست درواقع آخرین سفارش بزرگ خریدهواپیمای مسافربری برای سال1355بوده البته ایران بعداز انقلاب هواپیماهایی وارد کرده که البته تعدادی متعلق به قراردادهای قبل از انقلاب وتعدادی هم قراردادجدید بوده ازجمله هواپیماهایی نظیرایرباس ای300و فوکر100و همچنین تعدادی توپولوف از روسیه البته ایران درسالهای اخیر ودر پی تحریم های هسته ای اقدام به خرید ویا اجاره تعدادی هواپیمای دست دوم از کشورهای نظیرتاجیکستان وامارات واردن کرده که باعث دردسرو جریمه شرکت فروشنده ازطرف آمریکا شده است آخرین خرید ازاین نوع شرکت ایران ایرتوراقدام به خرید یک فروند بوئینگ737ازیک شرکت اردنی کرده است

بوئینگ757شرکت هواپیمایی تاجیک ایر که به صورت اجاره در اختیار شرکت تابان  هست

حال درادامه به ترتیب ظرفیت هواپیماها ازکوچک به بزرگ به معرفی و توضیح درمورد هواپیماها می پردازیم

ای تی آر72

یکی ازضعف های حمل نقل هوایی ایران عدم پوشش صددرصدی کل کشورهست بسیاری ازشهرهای کوچک ایران با وجود داشتن فرودگاه ولی پروازهای چندانی به این شهرها صورت نمیگیرد وبه دلیل عدم صرفه اقتصادی و نبود هواپیمای مناسب تبدیل به فرودگاه هایی متروکه شدند ایران در سالهای گذشته برای پرکردن خلا هواپیماهایی که برای مسیرهای کوتاه وکم مسافرکارایی داشته باشد اقدام به عملیاتی کردن هواپیمای ایران140کرد که موفق نبود هواپیمای ای تی آر72که یک هواپیمای توربوپراب باظرفیت50تا80مسافربسته به مدل به دلیل هزینه عملیاتی کمی که دارد باعث رونق اقتصادی بسیاری از شهرهای کوچک میشود وازخریدهای خوب ایران است (تعدادسفارش20فروند)

هواپیمای ای تی ار 72 که در سال 2016 توسط ایران سفارش داده شده. در تصویر هواپیما در فرانسه در حال تست های قبل از تحویل است

بوئینگ737

ملقب به بچه بوئینگ یک جت باریک پیکرمنطقه ای که برای مسیرهای کوتاه تا متوسط کارایی دارد این هواپیما محبویت زیادی نزد شرکت های هوایی دارد ودربخش نظامی تبدیل به آچارفرانسه نیروی هوایی آمریکا وبسیاری از کشورها شده وجزء پرفروش ترین هواپیماهای تاریخ مسافربری جهان هست که ازسال1967تاکنون درخط تولیدهست ودر حدود پنج هزارسفارش جدیددارد البته مدل های اولیه این هواپیما درزمان حکومت گذشته وارد کشور شده که تقریبا تمامی آنها بازنشسته شده درسالهای گذشته چندفروند ازاین هواپیما به صورت دست دوم وارد کشور شده ودرحال سرویس دهی میباشد ظرفیت این هواپیما درمدل های جدید ملقب به737مکس بسته به چیدمان138تا220 نفرگنجایش دارد وبرای ناوگان هوایی ایران بسیار موثر وجزء خریدهای خوب هست (تعدادسفارش50فروند)

درسالهای گذشته تعدادی ازاین نوع هواپیما به صورت دست دوم وارد ایران شده

خانواده ایرباس ای320

بدون شک گل سرسبدخریدهای ایران خرید ای320هست مدل های جدید این هواپیما دارای کابین بسیارپیشرفته با مصرف کاملا بهینه هست که توانایی های بالقوه زیادی دارد درواقع درست است که این هواپیما یک هواپیمای باریک پیکربرای مسیرهای کوتاه هست ولی توانایی پرواز بین قاره ای هم دارد وایران ایر با این مدل توانایی پروازبه اروپا و آسیای جنوب شرقی راپیدا میکند جالب هست بدانید هواپیمای مخصوص رئیس جمهور یک فروند ایرباس ای321هست که از همین خانواده هست طبق آخرین اخبار اولین فروند هواپیما تحویلی به ایران ازمدل ای321وبا چیدمان12صندلی بیزنس کلاس و189صندلی درحالت اکونومی است این هواپیما به دلیل ظرفیت متوسط وبرد مناسب برای بسیاری ازمسیرهای داخلی وخارجی ایران ایر بسیار مناسب است (تعدادسفارش46فروند)

ایرباس 321 که جدیدا تحویل ایران ایر شده است

ایرباس ای330

دربین هواپیماهای پهن پیکرخریداری شده اقتصادی ترین خرید وبهترین خرید ایران ایرباس ای330هست برای مثال قیمت این هواپیما با نمونه خریداری شده ایرباس ای350ایران چیزی درحدود100میلیون دلار اختلاف قیمت دارد که رقم قابل توجه ای هست البته گران بودن ای350دلیل بربهتربودن آن نیست بلکه بیشتر این اختلاف قیمت به دلیل طراحی جدیدتر و استفاده فراوان ازمواد ترکیبی درساخت این هواپیما هست درهرصورت ای330اکثر مسیرهای دوربرد ایران ایر را ساپورت میکند مگراینکه ایران ایرمسیر پروازی جدیدی همچون آمریکای جنوبی یا شهرهای غربی ایلات متحده راه اندازی کند که نیاز یه هواپیمای دوربردتری همچون بوئینگ777دارد که البته خریداری شده ای330محبوبیت بسیاری درکشورهای مانند چین وترکیه دارد واکثرخطوط هواپیمایی این کشور این هواپیما را درخدمت دارند ظرفیت این هواپیما درمدل جدید ای330نئو280تا440نفربسته به چیدمان وبرد آن12100کیلومتراست (تعداد سفارش38فروند)

ایرباس ای350

جدیدترین عضو خانواده ایرباس که ازنظرطولی بزرگترین هواپیمای ایرباس حتی بیشترازای380طول دارد هواپیمایی مدرن والبته گران قیمت که خرید آن انتقادهایی را به همراه داشته که البته جای تامل دارد داشتن هواپیماهای دوربرد برای هرشرکت بزرگ هواپیمایی جزءملزومات هست اما خریدن یکی ازگران ترین هواپیماهای مسفربری جهان در زمانی که حتی بزرگترین شرکت های هواپیمایی اروپا و آمریکا زیربار چنیین خریدی نرفته اند جای تامل دارد بیشتر سفارش این هواپیما برای شرکت های پول دار ومتمول حاشیه خلیج فارس بوده واولین دریافت کننده آن شرکت قطرایرویز بوده ظرفیت این هواپیما در سه کلاس350نفروبرد آن14800کیلومترمیباشد (تعدادسفارش16فروند)

بوئینگ777

برای علاقه مندان صنایع هوایی نام بوئینگ777یاد آورپرواز370هواپیمایی مالزی هست پروازی که تبدیل به بزرگترین معمای صنعت هوانوردی شد معمایی که هنوز حل نشده بود که خبرهدف قرار گرفتن یک777دیگراین شرکت توسط سامانه بوک روسی درمرز اوکراین جهان را دربهت فروبرد چیزی که777را ازبقیه هواپیماها متمایزمیکند ظرفیت بالای مسافر وبرد بالای آن هست ظرفیت این هواپیما در حالت تک کلاسه به550نفرمیرسد برد این هواپیما درمدل دوربرد عدد17500کیلومتر هست که رقم بالایی هست بیشتر شرکت های معتبرهوایی جهان ازاین مدل هواپیما استفاده کرده وتبدیل به یک نماد برای شرکت های بزرگ شده شرکت های بزرگی مانند امارات سنگاپورایرلاینز وترکیش ایرلاینزو بریتش ایرویز از این جمله هستندخرید777خریدی خوب وجانشین شایسته ای برای747های ایران ایراست(تعدادسفارش30فروند)

لیست هواپیماهای خریداری شده اما واگرهایی دارد خریدهایی که گویا چندان کارشناسی شده نمی باشد برای مثال خرید هواپیما غول پیکرایرباس ای380که البته با فشارمنتقدان لغو شد خرید بیشرسیاسی وتبلیغاتی بود تا اقتصادی چون اولا فقط یک فرودگاه در ایران توانایی پذیرش آن را داشت دوما مصرف این هواپیما برای مسیرهای برد بلند با حجم مسافر بالا هست که فعلا چننین حجم مسافری ایران ایر ندارد واگرهم درآینده داشته باشد مدلهایی همچون بوئینگ777و ایرباس ای350مناسب تراست جالب است بدانید درسال گذشته چندین شرکت هواپیمایی سفارش ای380را لغو کرده وبه سراغ نمونه های دیگر رفتند مسئله مهم تر نسبت خرید هواپیماهای پهن پیکربه باریک پیکر است استاندارد شرکت های هوایی جهان نسبت یک به چهار یا نهایتا یک به سه هست(البته به غیرازشرکت های امارات) ولی در لیست فوق تقریبا با نسبت نصف به نصف خریداری شده برای مثال شرکت بزرگ ترکیش ایرلاینزدر یک سفارش بزرگ250فروندی 35فروند هواپیمای پهن پیکر از دو مدل777وای330 وسفارش215باریک پیکرازدومدل737وای320 داده .به هر حال خرید این هواپیماها باعث رونق اقتصادی کل کشورشده وربطی به اینکه فقط یک عده خاص باهواپیما مسافرت میکنند ندارد هیچ اقتصاد پویایی بدون حمل ونقل هوایی مدرن به ثمر نمی رسد وخرید این هواپیماها برای کشور بسیارمفید واز خروج سالانه چهار میلیارد دلارارز ازکشور جلوگیری میکند بسیاری ازشرکت های هواپیمایی ایران ضررده هستند و با یارانه های دولتی سرپا هستند جالب است بدانید دربعضی ازشرکت ها ازیک نمونه هواپیما فقط یک فروند پروازمیکند که اصلا صرفه اقتصادی ندارد و چنین مسئله ای را درفقیرترین کشورهای افریقایی هم مشاهده نمیکنید  فراموش نکنیم زمانی دوربردترین پروازجهان متعلق به ایران ایردرمسیرتهران نیویورک با بوئینگ747اس پی بوده است در پایان شاید بعضی دوستان بگویند این خرید ها کارشناسی شده است درجواب این دوستان باید بگویم ما اگر کارشناسی بلد بودیم سراغ برنامه ای مانند انتنوف 140 نمی رفتیم

برچسب ها

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن