خودروی زرهی چرخدار پیرانا   ساخت شرکت سویس MOWAG  یکی از مشهور ترین خودرو های زرهی جهان است که طرح های  زیادی بر اساس ان ساخته شده است  و سنبل یک طرح موفق است. این خودرو  در  دهه ۱۹۷۰ در سوئیس برای جایگزین اینده طرح ام۱۱۳ ساخته شد  هدف از ان طرحی یک خودرو زرهی  با انعطاف پذیر بالا برای هر نقش و همچنین سرعت بالا و تحرک مناسب بود.

ام۱۱۳ که در ان زمان در بین ارتش  های دوست امریکا  بسیار  رواج داشت دارای  شنی بود و شنی  محدودیت های در  زمینه سرعت و حتی تحرک  ایجاد میکند اگرچه ویژگی های خود را داشت. در واقع ورود به خدمت نفربر های  سری بی تی ار شوروی با چرخ نشان داد خودروی زره پوش پیاده نظام اگر چه  جای شنی مجهز به چرخ باشند  سرعت جابجای  بیشتری در میدان جنگ دارد و قدرت جابجای ان نیز افزایش می یابد

این شرکت یک طرح  چهار چرخ ۴*۴  توسعه داد که قدرت به هر چهار چرخ منتقل  می شد   و بعد این طرح مبنای تولید انواع نسخه های شش، هشت و ده چرخ شد.

پیرانا ۱ بی ۴*۴

اولین عضو  خانواده  خودرو پیرانا   در سال ۱۹۷۴ با نام پیرانا ۱ بی توسعه یافت  که یک خودرو شناسایی ۴ چرخ  ۶٫۳ تنی بود که دارای  یک برجک کوچک مسلح بود. این خودرو  دارای  سه خدمه که شامل  راننده، فرمانده و توپ چی بود. رانند در جلو  قرار داشت و توسط یک دریچه میتواند سرش را بیرون بیاورد  و فرمانده  نیز کنار راننده قرار داشت  و توسط چند پیرسکوب به  جلو و دو طرف  دید داشت  و توپچی درون برجک  کوچک قرار داشت.

خودروی دارای یک موتور دیزل هشت سیلندر ۱۶۷  اسب بخاری بود که قدرت را توسط دو دفرنسیال  به هر چهار چرخ منتقل می کرد . بر روی خودرو یک برجک کوچک شامل یک  مسلسل ۱۲٫۷ م م برونینگ  بود که توسط توپچی  با کمک سایت از درون خودرو شلیک می شود. میشد به جای این مسلسل یک توپ ۳۰ م م نیز نصب کرد. پشت برجک نیز چهار نارنج انداز دودزا نصب شده بود . خودرو فضای کمی داشت و تنها چهار سرباز را حمل میکرد که از یک درب یک تکه از عقب خودرو شوار می شدند . خودرو  با کمک دو جت ابی در پشت خودرو توان حرکت روی اب و شناور ماندن روی اب را داشت. از نظر زرهی تنها در برابر مسلسل  های متوسط ۷٫۶۲ م م چون پی کا ام و یا ترکش های خمپاره ۸۱ م م مقاوم  بود. خودرو  دارای  سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت بود که دست کم ۴۰ کیلومتر بر ساعت سریعتر از ام۱۱۳ بود و ۷۰۰ کیلومتر نیز برد جاده ای داشت

پیرانا 1

پیرانا ۱

پیرانا ۱بی ۶*۶

 پیرانا نسخه چهار چرخ چندان تولید نشد ولی نسخه شش چرخ بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بر اساس ان طرح های زیادی تولید  شد که بعد به ان خواهیم پرداخت . نسخه شش چرخ که قدرت به شش چرخ منتقل  می شد دارای ۹٫۲ تن وزن بود و موتور قویتر ۲۰۰ اسب بخاری داشت . این نسخه  به سلاح های زیادی  تجهیز شد. مسلسل ۱۲٫۷ م م، موشک تاو ، برجک با توپ ۹۰ و حتی ۱۰۵ م م. نسخه پزشکی  و فرمانده نیز از ان  ساخته شد . بر اساس این نسخه یک نمونه ۸ چرخ نیز ساخته شد

نسخه امبولانس

نسخه امبولانس

مجهز به توپ لوله کوتاه 90 م م

مجهز به توپ لوله کوتاه ۹۰ م م

پیرانا ۲

 این نسخه  هشت چرخ بود و از یک موتور ۶V-53TA با قدرت ۳۵۰ اسب بخار بهره می برد  و قدرت به هر هشت چرخ منتقل می شد . این نمونه کشیده تر بود و البته سنگینتر و وزن ان به ۱۴ تن می رسید . در حالی که دو نسخه قبلی تنها چهار سرباز  را می توانست  حمل کنند این نسخه تا ۱۳ سرباز را حمل  میکرد که افزایش ظرفیت  قابل توجه ای بود. این نسخه   معمولا به یک برجک با توپ ۲۰ م م  هدایت  شونده از درون خودرو بود ولی این نسخه  نیز پرتابگر موشک  تاو، برجک توپ ۱۰۵ م ویا اصلا بدون برجک و تنها با یک مسلسل ۱۲٫۷ م م و یا ۷٫۶۲ م م نیز تولید شد. از نظر زرهی مقاومت بیشتری داشت  گلوله های مسلسل ۱۲٫۷ م م ویا ترکش خمپاره های ۱۲۰ م م را تحمل میکرد.

پیرنا مجهز به توپ 90 م م ضد زره

پیرانا ۲ مجهز به توپ ۹۰ م م ضد زره

پیرنا 2

پیرانا ۲

پیرانا۳

این نسخه دارای  انواع هشت چرخ و ده چرخ  است . این نسخه از پیرانا ۲ قدرت بیشتری داشت  و از یک موتور المانی MTU 6V183 TE22 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت می گرفت که قابل افزایش  تا ۴۵۰ اسب بخار نیز بود. از نظر زرهی حفاظت  بیشتری  دارد و حتی  گلوله های مسلسل سنگین ۱۴٫۵ م م را نیز دفع  میکند و در برابر ترکش  گلوله های توپ ۱۵۵ م م مقاوم است. این نسخه  نیز با چندین مدل برجک توسعه  یافت . این نسخه  را میتوان به زره  توری  برای مقابله با حملات راکتی تجهیز کرد

نسخه ده چرخ پیرنا 3

نسخه ده چرخ پیرانا ۳

پیرنا 3

پیرانا ۳

 پیرانا۴

این نسخه  سنگینتر هشت چرخ  و زره پوش تر است. وزن ان به ۲۴ تن رسیده و توان دفع  گلوله ۲۰ م م را دارد و میتواند انواع زره قفسه ای و یا حتی واکنش را نیز حمل کند.این نسخه  از موتور قویتر ۵۴۴ اسب بخاری بهره می برد

پیرنا 4 و برجک 30 م م

پیرانا ۴ و برجک ۳۰ م م

پیرانا۵

اخرین نسخه  که در سال ۲۰۱۱  توسعه  یافت و دارای  وزن ۲۶ تن است و از یک موتور  قویتر بهره   میبرد که ۶۰۰ اسب بخار قدرت فراهم میکند. برخی نسخه های به نمایش در امده این مدل دارای سامانه دفاع فعال  و موشک ضد تانک جولین است

پیرنا 5 و توپ 25 م م

پیرانا ۵ و توپ ۲۵ م م

 همان طور که گفته شد خود پیرانا  یک شاسی است ولی میتوان از ان در ماموریت های  مختلف استفاده کرد . در واقع چیزی  باعث شهرت پیرانا شده همین مسئله است و مشتریان زیادی را بخود جلب  کرده زیرا با نصب برجک های مختلف میتوان در نقش  مختلف از ان استفاده کرد. از انجایی  که پیرانا دارای  سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است از این رو اکثر ارتشها ان را به نسخه  های شنی دار ترجیه میدهند. خود پیرانا  ۱،۲ ، ۳ و ۴  تا کنون به چندین کشور صادر شده اند که معملا دارای  برجک  ۱۲٫۷ م م و یا ۲۰ م م  کنترل از درون خودرو بدند  ولی نسخ های خاصی نیز برای برخی کشورها توسعه  افت که به ان اشاره  میکنیم

نفربر زرهی مسلح LAV-25 :

این خودرو بر اساس نسخه هشت چرخ پیرانا ۱ ساخته شد و برای تفنگدارن دریایی امریکا توسعه یافت . در واقع  تفنگداران دریایی  در دهه ۱۹۸۰ به دنبال جایگزین برای ام۱۱۳ بودند که البته تحرک بیشتری داشته باشد و اسلحه بیشتری حمل کند. این نسخه   دارای  موتور المانی ۶V53T با ۲۷۵ اسب بخار قدرت است  که قدرت را به هشت چرخ اعمال میکند و می تواند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.  نسخه اصلی که همان LAV-25 است دارای  یک برجک  با دو خدمه است  که از یک توپ ۲۵ م م بوش مستر  استفاده میکند.

توپ ۲۵ م م بوش مستر  ام ۲۴۲ یک توپ ۲۵ م م است  ولی  به دلیل سرعت دهانه بالا که ۱۱۰۰ متر  بر ثاینه است  و مهمات ها بسیار کارامد حتی از توپ ۳۰ م م نفربر بی ام پی ۲ و ۳ روسی و یا برادلی امریکا نیز  برتر است و این توپ ۲۰۰ گلوله بر دقیقه  اتش میکند  و مهمات انفجار  شدید اتشزای ان تا ۲۰۰۰ متر برد دارد و میتواند مهمات انرژی جنبشی  ضد زره ای با توان نفوذ  در ۵۶ م م زره در ۱۰۰۰ متر اتش کند. توپچی برای اتش  این توپ دارای  یک سایت با دوربین دید حرارتی  برای درگیر در شب تا برد ۱۵۰۰ متری است و از یک مسافت  یاب لیزری  و رایانه اتش بهره می برد.خودرو ۲۷۰ گلوله ۲۵ م م با خود حمل میکند و دارای  یک مسلسل ۷٫۶۲ م م هماهنگ با برجک اصلی است که ان نیز ۳۱۰۰گلوله حمل می کند. فرمانده نیز دارای  یک است  با قابلیت درشت نمایی است و میتواند دست به اتش  توپ اصلی  بزند. همچنین  در هر طرف   برجک دارای سه نارنجک انداز دود زا است

این خودرو دارای  وزن ۱۲٫۵ تن است و در برابر گلوله های مسلسل ۱۲٫۷ م م چون دوشکا  مقاوم است و در عراق  با زره توری ضد راکت دیده شد.  دارای  دو جت اسکی است و یک خودروی  دوزیست ابی خاکی است. این خودرو دارای  سه خدمه و است و میتواند شش سرباز را حمل کند . اخرین نسخه این نمونه LAV-25A2 است . این نسخه  یک ارتقائاتی روی زره برای مقاومت در برابر اتش  تا کالیبر  ۱۴٫۵ م م  و همچنین بهبود   سامانه اتش  توپچی، بهبود  سایت دید  فرمانده، رایانه  اتش  پیشرفته تر  سیستم تعلیق بهبود یافته است

LAV-25

LAV-25

LAV-25

LAV-25

چندین نسخه  دیگر از این نمونه توسعه  یافت.

LAV-AT: نسخه ای فاقد برجک است و دارای یک  پرتاب کننده  دوتایی موشک تاو روی یک سکوی متحرک در قسمت عقب خودرو  است. این سکو بالا و پایین شده و میتواند ارتفاع خود را تنظیم  کند. این روش برای شلیک   موشک از پشت مانع زمینی  کار برد دارد . لانچر پرتاب  دارای  دو موشک تاو است ولی خودرو ۱۶ موشک تاو دیگر را درون خود حمل میکند. همچنین  یک مسلسل ۷٫۶۲ م م نیز  در روی خودرو  با ۱۰۰۰ گلوله میباشد

LAV-AT

LAV-AT

LAV-AT

LAV-AT

LAV-M: یک نسخه با یک خمپاره انداز  ۸۱ م م و یک سقف  با روپوش دو لنگه که با باز کردن درب ان ، لوله خمپاره را بیرون می اورد و دست به اتش می زنند .این خودرو ۹۹ گلوله ۸۱ م م درون خود حمل میکند و مجهز به یک مسلسل ۷٫۶۲ م م با ۱۰۰۰ گلوله

LAV-AD: نسخه دفاع هوایی دارای  یک برجک با هشت موشک استینگر  و یک  توپ ۲۵  م م جی بی یو -۱۲  گاتیلیتنگ  ۵ لول  با سرعت اتش  ۴۲۰۰  گلوله بر دقیقه . این خودرو فاقد رادار است  و اتش  به صورت چشمی انجام می شود  و موشک  استینگر هم که هدایت فروسرخ  است. خودرو ۱۶ موشک استینگر و ۹۹۰ گلوله ۲۵ م م با خود حمل میکند

LAV-AD

LAV-AD

LAV-AD

LAV-AD

LAV-M

LAV-M

همچنین دارای  چند نسخه دیگر در انواع شناسایی ، امبولانس  و جنگ الکترنیک نیز است

تفنگداران دریایی امریکا ۴۰۱ نسخه رزمی با توپ ۲۵ م م،۹۵ نسخه پرتاب کننده تاو،۵۰ عراده نسخه مسلح به خمپاره انداز،۵۰ نمونه فرمانده ای و ۱۵۰ عراده از نسخه های دیگر در خدمت دارد

نسخه دیگر بر گرفته شده از پیرانا  خودرو  ASLAV برای ارتش کانادا و استرالیا است

ASLAV بر اساس پیرانا ۱ نسخه هشت چرخ شاخته شده  و ۱۳٫۲ تن وزن و یک موتور ۲۷۵ اسب بخاره مشابه  LAV-25  تفنگداران دریایی  است. این نسخه نیز دارای  سه خدمه و توان حمل شش سرباز را دارد و میتواند به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این نسخه  نیز دارای  یک برجک با دو نفر  خدمه و یک توپ ۲۵ م م بوش مستر است و به غیر از  مسلسل هماهنگ با توپ اصلی معمولا یک مسلسل ۷٫۶۲ م م دیگر نیز روی  برجک مسلح است  . نسخه تایپ ۲ این خودرو  فاقد برجک است و دارای  یک مسلسل ۱۲٫۷ م روی خودرو است  که گهگاه   با یک نارنجک  انداز ۴۰ م م نیز دیده شده است. ۲۵۷ عراده برای استرالیا  و کانادا ساخته شد

ASLAV

ASLAV

بیسون

  نسخه ریکاوری پیرانا را بیسوم می گویند که برای ریکاوری خودرو های  زرهی  همانند  نفربر های زرهی  به کار می اید اگرچه برای  تعمیر تانک نیز بسیار موثر است . خودروی ریکاوری زرهی وظیفه  تعمیر تانکها و خودرو های  زرهی را در میدان جنگ دارد و به در واقع این نسخه  یک پیرانا  ۲  است که دارای چرثقیل برای بلند کردن خودروها ویا تجهیزات انها می باشد . بیسون  بر  اساس پیرانا  ۲  البته نسخه هشت چرخ ان ساخته شده و دارای  وزن ۱۳ تن است و از یک چرثقیل روی بدنه بهره  می برد و برای حفاظت از خود دارای یک مسلسل ۷٫۶۲ م م نیز است

خودروی شناسایی Coyote

این خودرو نیز بر اساس پیرانا ۲ ساخته شد  و دارای  ۱۴٫۴ تن است و از یک موتور  ۴۰۰  اسب بخار بهره می برد ولی  دارای  یک برجک با توپ ۲۵ م م بوش  مستر  و دو مسلسل ۷٫۶۲ م م است . این نسخه دارای  یک سامانه ناوبری اینرسی  برای تعیین موقعیت  دقیق خودرو است  و بعدها به جی پی اس  نیز مجهز شد. همچنین یک  نقشه خان خودکار داردو  دارای یک رادیویی دوربرد برای ارتباط با مرکز فرمانده ای است. این نمونه به عنوان یک خودروی فرمانده ای نیز مورد استفاده  قرار میگیرد. این نسخه  دارای ۱۲۰  کیلومتر بر ساعت است

Coyote

Coyote

LAV-III

خودروی LAV-III بر اساس پیرانا۳ ساخته شد و  بر اساس نیاز ارتش  کانادا برای جایگزینی خودروی ام۱۱۳  در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت. لاو ۳ دارای هشت چرخ است و ۱۶ تن وزن دارد  و از یک موتور دیزل ۳۵۰ اسب بخاری بهره می برد . این نمونه  نیز دارای  سه خدمه است و می تواند شش سرباز را حمل کند. دارای  یک درب برای سوار شدن افراد از ناحیه عقب  است و  میتوان ان را برای  مقابله با حملات راکتی مجهز به زره  توری کرد. این نسخه دارای  یک برجک  با یک توپ ۲۵ م م بوش مستر و یک مسسلسل ۷٫۶۲ م م است که فرمانده و توپ چی در ان  جای  می گیرد.  توپ چی دارای  سامانه دید حرارتی نسل سوم  و نشان  گذار لیزری است و  فرمانده نیز دارای  سایت اتش  با توان اتش مستقل است و هر دو دارای نمایشگر  رنگی چند کاره برای نمایش  تصاویر   اپتیک و یا نقشه خان خودکار است. این نسخه  توسط کانادا، نیوزلند، عربستان سعودی و کلمبیا مورد استفاده قرار میگرد

LAV-III

LAV-III

همچنین  خودروی با نام استریکر بر اساس این خودرو برای ارتش امریکا ساخته شده که بعد به ان خواهیم پرداخت

برخی از دارندگان این خودرو در منطقه خاورمیانه میتوان به : عربستان ۱۱۱۷ عراده پیرانا۲، قطر ۴۰ عراده پیرانا۲ ، عراق ۴۰۰  دستگاه استریک(شبیه پیرنا ۳ است)، عمان ۱۴۷ فروند پیرانا۲

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 منابع:

http://www.army-technology.com/projects/piranha

http://www.military-today.com/apc/mowag_piranha_IIIc.htm

http://www.military-today.com/apc/mowag_piranha_v.htm

http://www.tanks-encyclopedia.com/coldwar/Switzerland/Mowag_Piranha.php

 

33+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

39 دیدگاه

  • سلام موتور های دیزل مورد استفاده در اتوبوس ها و کامیون ها (ولوو و
    اسکانیا) که در اصل متعلق به سوئد میباشد ولی در ایران هم تولید و منتاژ
    میشوند چقدر شباهت به موتور های مورد استفاده در تجهیزات نظامی از قبیل
    نفربر ها دارند ؟

  • من فرق بین خودروهای چرخ دار ونفربر های زرهی رو متوجه نمیشم و نقشه هامویاین وسط چیه؟ اصلا چرا باید یک کشور هم نفربر چرخ دار داشته باشه هم نفربر زرهی و اینکه کدوم کار آمد تر هستش؟

    • نویسنده

      چون نفربر چرخدار سریعتر است و زمان واکنش کاهش میده ولی سنی دارها در میدان نبرد و.موانع زمینی بهتر عمل میکنند

      • الان برای ایران شما اولویت رو به کدوم میدین با توجه به تهدیدهایی که ایران باهاشون موجه هستش؟ و در حال حاضر شما اگه بخواین چرخ دار و شمی دار بخرین کدوم مدل رو ترجیح میدین ؟و اینکه اگه بخوایم هردو رو داشته باشیم از هر کدوم  از هر کدوم چه مدلی میخرید یا نه اصلا توان ساختشون رو بدون در نظر گرفتن فاکتور مالی داریم و نیاز به خرید نداریم ؟

      • یعنی میگید توانایی ساخت خودروی زرهی شنی دار در سطح بی ام پی رو نداریم ؟و در کل شما سطح بی ام پی ۳ رو نسبت به بقیه شنی دارهای جهان در چه سطحی میببیند ؟اخه در سایت تنها قیاس بین جنگ افزراهای هوایی رایج هستش به جز مقایسه دوتانک ابرامز و تی۹۰ 

        • نویسنده

          ما توانشو روی کاغذ داریم ولی برای اینکه لز روی کاغذ وارد بحث عملی بشه پول و عراده لازمه
          بی ام پی ۳خوب است ولی نه به خوبی پوما

  • سلام، نفربرهای چرخدار چرخ های ضدگلوله دارن که قبلا ۷٫۶۲ و الان کالیبر ۵۰ و حتی بالاتر رو دفع می کنن.اگر هم به هر دلیلی پنچر شدن نفربر دارای سیستم تنظیم باد مرکزی هست و مشکل خاصی برای حرکت کردن خودرو پیش نمیاد.

  • سلام اقای تارخ ب نظرتون ایران چرا دنبال سامانه گلونوس یا مون جی پی اس روسی نمیره ؟ با توجه روابط با روسیه تو مواقع جنگی هم احتمالش کمه ک قطع کننش

      • سلام ببخشید چرا ایران نسخه چینی رو انتخاب کرده چون من شنیدم تو اطراف دریای چین و بنادرش و در کل فعلا در محدوده همسایگان چین و شرق آسا از دقت قابل توجهی برخورداره و در سطح جهانی شاید به اون دقت رضایت بخش نرسیده باشه؟

        • نویسنده

          سلام زیرا گزینه دیگری نداریم..جالب اینکه پوشش ایران هم باید با کمک مراکز زمینی انجام شود که خودش مشکلات خود را دارد

    • گلوناس گزینه دیگری حساب نمیشه؟البته میدونم که هیچ کدام به کیفیت جی پی اس آمریکایی نمیرسن ولی خب شاید همکاری با روس ها با توجه به فاصله کمتری که نسبت به چین با اونها داریم و مکمل های پوشش زمینیش برای ما بهتر باشه و در حال حاضر و آینده هم تسلیحات ما با گلوناس هماهنگی بیشتری داشته باشن؟شاید هم روس ها مخالفت کردن ! ولی به نظرتون اینجوری برای خود روس ها هم بهتر نبود که با ما همکاری کنند مثلا اگر ایستگاه های مکمل زمینی در ایران داشته باشیم و اطلاعاتش رو با روس ها shair کنیم مثل اتفاقی که قبلا افتاد موشک های کروز روسی به خاطر عدم برقراری درست ارتباط بارماهواره در نقاط کور سقوط نمیکنند و میتونند سمت مدیترانه یا شمال آفریقا رو دقیق تر هدف قرار بدن؟

    • یادتون رفته ما همسایه ی جنوبی روسیه هستیم اگر اطلاعات غلط یا سیستم را بستند چه باید کرد و یک همسایه محتاج بهتر از همسایه مدعی و قوی است

  • سلام.شرکت سهامی عام «اتحادیه‌ی تولیدی موتورسازی اوفا» بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده و تولیدکننده‌ی موتور در روسیه است. در اینجا بیش از ۲۰ هزار نفر کار می‌کنند. UMPO در ترکیب اتحادیه‌ی شرکت‌های صنعت ساخت موتور (روسیه) ODK قرار دارد. اصلی‌ترین زمینه‌ی فعالیت شرکت، توسعه، تولید، خدمات فنی و تعمیر موتورهای توربینی هوایی، تولید و تعمیر اجزای (مجموعه‌های) مرتبط با بالگرد و تولید تجهیزات صنعت نفت می‌باشد.UMPO به شکل تولید سری موتورهای AL-41F-1S را برای هواپیماهای سوخوی Su-35S ، موتورهای AL-31F و AL-31FP را برای خانواده سوخو Su-27 و Su-30 ، اجزای (assembly) مستقلی را برای بالگردهای شرکت‌های میل و کاموف، رانش‌گرهای توربین گاز AL-31ST را برای ایستگاه‌های پمپاژ (تقویت فشار) گاز شرکت سهامی عام گازپروم تولید می‌کند. تحت مدیریت این اتحادیه، کار توسعه‌ی موتور چشم انداز برای جنگنده نسل پنجمی PAK FA (مجموعه هوایی چشم‌انداز جنگنده خط مقدّم T-50) پیش می‌رود. UMPO در مشارکت برای تولید موتور PD-14 برای هواپیمای جدید مسافربری MS-21، در برنامه‌ی تولید موتور بالگردی VK-2500 و در بازآرایی پیکره‌بندی تولید موتورهای مدل RD برای هواپیماهای میگ شرکت دارد.- جوشکاری در محفظه‌ی مخصوص «اتمسفر ـ ۲۴»مرحله‌ی جالب تولید موتور جوشکاری قوس آرگون حساس‌ترین اجزاء در محفظه‌ی مخصوص می‌باشد که تضمین‌کننده‌ی یکپارچگی (عدم وجود نشتی) و دقّت کامل جوش می باشد. انستیتوی پترزبورگی “Prometei” در سال ۱۹۸۱ یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های جوشکاری در روسیه را که از دو مجموعه «اتمسفر ـ ۲۴» تشکیل می‌شد، به طور اختصاصی برای UMPO ساخت.جوشکارها با پوشیدن نوعی لباس مخصوص فضانوردی سبک وارد «اتمسفر ـ ۲۴» می‌شوند. آنها از طریق درب‌های اوّلیه جداکننده وارد مخزن شده، شلنگ‌های هوا درب را بسته و داخل مخزن آرگون تزریق می‌شود. پس از این که هوا از آنجا خارج شد، جوشکارها درب داخلی مخزن را باز کرده وارد آن می‌شوند و شروع به کار می‌کنند.در محیط عاری از فرآیند اکسیداسیون آرگون خالص، جوشکاری (اجزای از جنس) سازه‌های تیتانیومی شروع می‌شود.ترکیب کنترل شده ناخالصی‌ها در آرگون امکان به دست آمدن جوش با کیفیت و بالا بردن استحکام خستگی سازه جوشکاری شده و نیز امکان اصلاح ها را در دورافتاده‌ترین نقاط با استفاده از مشعل‌های جوشکاری بدون استفاده از نازل‌های حرارتی فراهم می‌کند.اپراتور جریان جوشکاری را کنترل کرده و سامانه‌ی آنالیز گاز و شرایط کلی محفظه‌ی جوشکاری و جوشکار را زیر نظر دارد.هیچ روش جوش دستی دیگری این نتیجه را نمی‌دهد که جوشکاری در محفظه. کیفیت جوش خودش گویاست. …جوشکاری پرتو الکترونی… جوشکاری پرتوالکترونی در خلاء فرآیندی کاملاً اتوماتیک است. در UMPO کار مذکور در بخش (توسط ماشین‌آلات) Ebokam انجام می‌شود. همزمان دو ـ سه درز ، با حداقل میزان تغییر شکل (deformation) و تغییر ابعاد قطعه در حال جوشکاری، جوش داده می‌شود.اجزای محفظه‌ی احتراق، خروجی‌های متغیر (تغییر راستای بردار رانش) و بلوک‌های تیغه‌های خروجی لازم است تا پوشش حرارتی با روش پلاسما بر روی آنها اعمال شود. برای این هدف ربات جوشکاری (سامانه‌های فن‌آورانه پوشش‌های محافظتی) MF-P-1000 مورد استفاده قرار می‌گیرد….محمدرضا صدیقی 

  • سلام جناب تارخ پیرو سوال دوستمون که سوال منم همیشه بوده که این لاستیکا چقدر در برار گلوله مقاومن؟ گوشتین ینی باد ندارن؟ بعد با عرض معذرت من در بخشی سوال در مورد چیستی سیستم تعلیق تانک پرسیدم که متاسفانه فراموش کردم بخششو و هنوز جوابمو نگرفتم تشکر از شما بزرگوار

      • سلام میخواستم بدونم سیستم تعلیق چیه مخصوصا تو تانک خیلی میشنوم و سوال دیگه اینکه اخیرا به فرودگاه تی فور که نیروی هوایی روسیه اونجاست حمله بدی شده شما خبر دارید از حمله کننده ؟ ممنون از شما عزیز 

        • نویسنده

          سلام..سیستم تعلیق به کمک فنر چرخ شنی و مجموع اینها در تانک میگن…از قرار معلوم بله حمله صورت گرفته چند بالگرد از بین رفته

  • با سلام خدمت دانشمند فرزانه میشه با زبان ساده هدایت اینرسی …….سیستم  روزنه ساختگیرا توضیح دهید یه سوال دیگه یک تیپ پیاده مکانیزه رویهمرفته چند دستگاه تانک و نفربر و سربازباید داشته باشد؟ ایا جنگنده جی اف۱۷ چه برتریهایی بر میراژ اف۱ دارد و یا میراژ اف۱ جنگنده قابلی نسبت به جی اف ۱۷ میباشد لطفا یه قیاس کوچک برای این دو جنگنده اگه امکان دارهخیلی خیلی ممنون از شما

    • نویسنده

      سلام.سیستم اینرسی یک سیستم هدایت درونی بر اساس ژیروسکوپ است که مختصات هدف بر اساس مختصات مبدع داده میشه …راذار روزنه ساختگی رادازی با توان نقشه برداری دو و یا سه بعدی از زمین است…معمولا یک تیپ در ارتش امریکا بالای هشتاد تانک داره ولی در ارتش ما حتی سی تا هم بوده.جی اف۱۷ یک نسل بعد از میراژ است مثلا موتور توربوفن داره ولی میراژ موتور توربوجت

  • سلام آقای عبدالحمید تارخ.🙌🙌🙌🙌🙌دمت گرم.خیلی گلی.من تازه عضو کانال تلگرامت شدم وسایتتم تازه باهاش آشنا شدم.خدایی دمت گرم خیلی کارت درسته.حال میکنم وقتی مقاالات ومطالبی که میذاری رومیخونم.نزدیک ۱۰سال مطالعه نظامی دارم.اولم با مجله جنگ افزار شروع کردم.پایه ثابتشم بودم.ولی مطالب و مقالاتی که میذاری هم خیلی مفصله وبعضا اینکه نو هم هست.خلاصه سرتا درد نیارم خیلی خوشم اومد ازت.دمت گرم دادا.

  • با سلام.Piranha جدیدترین عضو از خانواده خودرهای جنگی پیاده نظام سری  Piranha ، یکی از پیشرفته ترین ها در گونه خود به حساب می آید که توسط شرکت ” MOWAG” در سوئیس طراحی و ساخته شده است. گونه های مختلف این زره پوش در نقش های گوناگون به بازار ارائه شده و در کشورهای گوناگونی مثل : برزیل ، کانادا ، آمریکا ، اسپانیا و عربستان سعودی در حال خدمت است.هر کدام از چرخ های آن توان تحمل انفجار یک مین با داشتن ۱۰ کیلوگرم تی ان تی را دارا می باشد. در زیر این زره پوش از طراحی V شکل استفاده شده است که مقاومت آن را در برابر بمب های کنار جاده ای تقویت شده نیز افزایش می دهد.Patriaزره پوش چند منظور ” Patria ” ساخت شرکتی به همین نام در کشور فنلاند بوده و در بازار صادراتی نیز موفق ظاهر شده است. این خودروی زرهی در گونه هایی مثل : نفربر زره پوش ، حامل متحرک خمپاره و یا خودروی جنگی پیاده نظام به کار رود. این خودرو با وزنی در حدود ۱۶ تا ۲۵ تن می تواند در برابر گلوله های ضد زره ۳۰ میلی متری و یا انفجارمین هایی با داشتن ۱۰ کیلوگرم تی ان تی مقاومت کند.تسلیحات به کار رفته در این زره پوش بسیار متنوع است و می توان بنا بر نیاز مشتری تسلیحاتی مثل تیربار های کالیبر ۷٫۶۲ و یا ۱۲٫۷ میلی متری ، توپ ۳۰ میلی متری ، خمپاره ۱۲۰ میلی متری و یا توپ ۱۰۵ میلی متری را نیز بر روی آن نصب کرد. ” Patria ” از یک موتور دیزل به قدرت ۴۵۸ اسب بخار نیرو می گیرد و می تواند با سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و برد آن نیز در حدود ۸۵۰ کیلومتر است. این خودرو دارای ۳ خدمه بوده و می تواند بین ۸ تا ۱۲ سرباز را با خود حمل کند. این نفربر تا به امروز به کشورهایی مثل : اسلونی ، آفریقای جنوبی ، سوئد ، لهستان و امارات متحده عربی صادر شده است….محمدرضا صدیقی

    • نویسنده

      سلام والا خرید از غرب از تحریم کذشته نیاز به تغییر کلی سیاست های نظام در بحث سیاست خارجی دارد که خیلی دور از ذهن است

  • با سلام و تشکر از مطالب خوبتانایا ایران توان ساخت تانک ، نفربر زرهی را در داخل کشور دارد

    • نویسنده

      سلام والا ایران هرچه طرح اینچنین تولید کرده کپی یک طرح خارجی بود معمولا بی ام پی ۱ ولی تانک ذولفقار از تجهیزات شرقی استفاده میکند که تولید نشد.. اسما ما توان تولید داریم ولی رسما پول نداریم

  • با سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز. میخواستم بدونم آیا این  نفربر های زرهی چرخ دار دارای لاستیک ضد گلوله هستن؟ یعنی در میدان نبرد خطر برخورد گلوله به چرخ هاشون وجود نداره؟ و اگر لاستیکشون ضد گلوله هست تا چه کالیبری مقاومت داره؟ با تشکر از زحماتتون

    • نویسنده

      سلام به قول معروف لاستیک ها گوشتی هستند ..اتش میگیرند ولی تاثیری روی حرکت نمیگذارند الا که خاموشش نکنند

  • سلام البته پیرانا خودرو زرهی مناسبی به نظر میرسه ولی مطمئنا برادلی و بی تی آر ۸۰ در این زمینه توسعه یافته تر هستند

    • نویسنده

      سلام اصلا برادلی در یک کلاس دیگر است قابل قیاس نیست و از طرفی تنوع تسلیحاتی پیرانا از بی تی ار ۸۰ بسیار بیشتر است.. پیرانا را میتوان به هر برجکی مجهز کرد ولی بی تی ار ۸۰ نه و از طرفی در تمامی نسخ ها پیرانا زره بیشتری دارد..کلا موفقتر بود

  • سلام خدمت جناب تارخ.اولا اینکه یک زرهپوش شنی داشته باشه یا چرخ دار باشه چه مزیت هایی داده هرکدوم و چه معایبی. دوما این فکر که  نصب یک توپ دوربرد و سامانه آتش خوب روی یک شاسی نفربر بشه تا حدی کار تانک رو انجام داد چقدر میتونه درست باشه؟و چرا غربیها نسخه بی سرنشینMBTهایشان را عملیاتی نکردند؟سرتون درد نیارم.

    • نویسنده

      سلام…. خودروی چرخدار بسیار سریعتر است حتی تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسند ولی شنی دارها معمولا زیر ۷۰ کیلومتر ولی خوب شنی دار ها هم در موانع سخت و یا شن زار مرداب بهتر عمل میکنند ویا در شیب تند… نسخه های زیادی از خودرو ها چرخدار مجهز به توپ های ۱۰۵ و یا ۱۲۰ م م شدند اینها میتوانند نقش پشتیبانی و شکارچی تانک را بازی کنند ولی زره کمی دارند به راحتی شکار موشک های ضد تانک و گلول های تانک دشمن می شوند.. بدون سرنشین کنترل از راه دور ارزش رزمی زیادی ندارد نسخه هوشمند ان نیز خیلی گران و پیچیده است