خودرو های مهندسی

خودروی مین کوب BMR-3M

خودروی مین کوب BMR-3M

گرداوری:نیما والهی

مهندسی رزمی بخشی مهم و تخصص محور در ارتش ها و بخصوص در عملیات های نظامی و بعضا غیرنظامی نیروی های مسلح کشورهای مختلف می باشد و شامل تجهیزات گوناگونی برای ماموریت هایی مانند ایجاد راه ، حفر کانال ، ایجاد خاکریز ، مین ریزی و خنثی سازی مین ، ایجاد سنگرها و استحکامات ، بازیابی رزهی وخودرویی در میدان جنگ و… شامل می شود و تقریبا در تمام ارتش های دنیا این شاخه ها وجود دارد و فقط فرق در تاکتیک و نوه تجهزات است و بطور مثال ارتشی از لودرو و بلودوز یک برند غیرنظامی استفاده می کند و ارتشی دیگر  IMR-2 /2M/3 /3M و… مورد استفاده قرار می دهد. در این مقاله برآن شدیم در شاخه پاکسازی میدان مین به معرفی مین کوب BMR-3M بپردازیم.

مین کوب BMR-3M توسط یک سرمایه گذاری خصوصی توسعه داده شد. این مدل مین کوب بعنوان یک جایگزین برای کوب های BMR-2 به ارتش روسیه پیشنهاد شده است که بر اساس شاسی تانک متوسط ​​T-54 بوده است. همچنین این مدل مین کوب توسعه­ای پیشرفته­تر BMR-3 که آن هم بر اساس تانک T-72 است. مین کوب جدید عمدتا برای پاک کردن مسیر عبوری کاوران­ها و اسکورت ستون­های نظامی در جاده ها کارهای دارد.

BMR-3M

به نظر می رسد که خودروی مین کوب BMR-3M در سال 2000 در ارتش روسیه وارد خدمت شده باشد ولی منابع دیگر گزارش دادند که اولین بار در جریان جنگ دوم چچن حضور داشته است.

 برخی از مشتریان برای صادرات این محصول ابراز علاقه کرده اند ، اما هیچ گونه فروش صادراتی تا این تاریخ وجود نداشته است.

 BMR-3M بر اساس تانک اصلی میدان نبرد T-90 ساخته شده است و برجک تانک برداشته شده است و ساختار جدیدی از همه جوش داده شده است. این وسیله نقلیه مین کوب با بلوک های انفجاری واکنشگر زره پوش (ERA) تقویت شده است . ساختار فوقانی محافظت در برابر آتش سلاح های کوچک، ترکش های توپخانه و قطعات انفجاری مین ارائه می دهند. زره قسمت شاسی بهبود یافته است و به کامپوزیت مجهز شده است و از مخزن سوخت تانک در مقابل انفجار محافظت می کند . این وسیله نقلیه مهندسی با سیستم NBC (محافظت در برابر حملات شیمیایی ، میکروبی و تشعشعات هسته ای) تجهیز شده است.

خودروی BMR-3M و مین کوب در جلوی ان
ارایش و تعداد چرخ های مین کوبی که جلوی خودرو نصب می شود بسته به میدان مین گذاری شده فرق دارد

BMR-3M  مجهز به غلطک های مین کوب KTM-7 می باشد. زنجیرهای بین غلطک ها برای انفجار مین ها بصورت شیب دار نصب شده اند. یک غلطک مسیری با عرض 0.8 متر را پاک می کند و به دیگر وسایل نقلیه امکان عبور از محیط پاکسازی شده می دهد.

BMR-3M همچنین دارای سیستم ضد الکترومغناطیسی است که مین های مغناطیسی را منفجر می کند. همچنین این وسیله نقیله دارای یک اخلالگر رادیویی (جمر) است که مانع از انفجار مواد منفجره رادیو کنترل (کنترل از راه دور) می شود (یکی از مکانیزم های عمل بمب های کنار جاده ای یا IDE فعال شده از راه دور است)

علاوه بر این وسیله نقلیه توانایی پاکسازی مین های دارای فیوزهای حساس به فشار (ضدنفر و ضدتانک) ، مین مجهز به فیوزهای میله­ای و مین هایی با فیوزهای مجاور مغناطیسی چه در سطح زمین و چه پنهان شده در دل خاک را دارد . سرعت پاکسازی مین ها توسط این مین کوب تا 12 کیلومتر بر ساعت بسته به تراکم میدان مین و شرایط زمین است.

 BMR-3M با تیربار 12.7 میلی متری NSVT کنترل از راه دور برای دفاع از خود مسلح شده است. این اسلحه همچنین برای تخریب مین های قابل مشاهده بر روی سطح خاک نیز استفاده می شود.

این وسیله نقلیه مین کوب دارای دو خدمه شامل جمله راننده و فرمانده است که هر دو آنها در صندلی های ویژه محافظت شده دربرابر شوک انفجاری مستقر هستند.

BMR-3M همچنین می تواند سه نفر از گروه پاکسازی مین را حمل کند که شامل دو مجموعه آشکارساز دستی مین و یک مجموعه پاکسازی مین می باشد. در طراحی وسیه نقیله ادعا شده است که این وسیله نقلیه مهندسی دارای ارگونومی بسیار عالی هست و به خدمه اجازه می دهد تا دو روز در داخل وسیله نقلیه باقی بماند.

 BMR-3M توسط یک موتور دیزلی توربوشارژر V-84MS مجهز شده است و این موتو 840 اسب بخار نیرو تولید می کند. این موتور دقیقا همان موتوری است که در تانک T-90 مورد استفاده قرار می گیرد و این مزیت و بطور کلی شاسی مشابه باعث کاهش هزینه های تعمیر ، نگهداری و آموزش برای کاربران اینگونه تانک ها می شود.

در پشت مین کوب محل قرار گیری یک محموله کوچک وجود دارد و تا 5 تن از تجهیزات را می توان در آنجا حمل کرد، مانند غلطت های ضدمین .

غلطک هاKTM-7  با استفاده از یک جرثقیل به جلوی وسلیه نقلیه متصل می شوند. این جرثقیل ظرفیت جابه جایی 2.5 تن دارد و در در عقب مین کوب قرار دارد. این وسیله نقلیه پاکسازی مین همچنین دارای یک دستگاه برای علامت گذاری خطوط پاکسازی شده می باشد.

BMR-3M  با آماده سازی توانایی عبور از آب هایی تا عمق 5 متر را دارد و بدون آماده سازی می تواند از آب های به عمق 1.2 متر عبور کند (در برخی از منابع 1 متر قیدشده است).

سال ورود به خدمت 2000
خدمه 2 + 3 نفر
ابعاد و وزن
وزن 48 تن
طول 6.93 متر
عرض 3.78 متر
ارتفاع 2.93 متر
کارایی
سرعت پاکسازی معدن تا 12 کیلومتر بر ساعت
تسلیحات

تیربار 1 × 12.7 میلی متر NSVT
تحرک
موتور V-84MS دیزلی
قدرت موتور 840 اسب بخار
حداکثر سرعت در جاده 50 کیلومتر در ساعت
برد 500 کیلومتر
مانور پذیری
شیب 60٪
گذر از شیب جانبی 30٪
عبور از موانعی با ارتفاع 0.8 متر
عبور ازخندقی 2.8 متر
عبور از آب 1.2 متر
عبور از آب با آماده سازی 5 متر

زره :   ERA حفاظت از سلاح های معمولی، افزایش  مقاومت بدنه در برابر مین، حفاظت NBC
تجهیزات : غلطک ضدمین KMT-7 با EMF

 سرعت تریلر پاکسازی 5 تا 12 کیلومتر بر ساعت دارای دستگاه خودتنظیم کننده
تجهیزات دید : دستگاه دید در شب مدل 1PN63M  برای خدمه و سربازان گروه پاکسازی .

منابع :

http://www.military-today.com/engineering/bmr_3m.htm

The Russian BMR-3M

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن