ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

تانکرهای کلاس تاید

تانکرهای کلاس تاید

تانکر های کلاس تاید (TIDE class tanker)

این تانکر نظامی مشتق شده از طراحی AEGIR-26 است که توسط شرکت انگلیسی BMT defence services است که بر مبنای یک نفت کش غیر نظامی توسعه یافته است . در کنار ساخت این کشتی از تجربه های پروژه MARS که برای دستیابی به پایداری بیشتر کشتی های نظامی در دریا بود نیز استفاده شده .

این تانکر به افتخار خدمات کشتی های لجستیک TIDE I and TIDE II نام گذاری شده است و اولین فروند ان در سال 2017 با کد A136وارد خدمت انگلستان شد و در مجموع چهار فروند تا سال 2019 وارد خدمت ناوگان تانکر سریع RFA شدند.

این تانکر وظیفه انتقال سریع سوخت دیزل ، آب اشامیدنی ، سوخت جت و مواد غذایی و مهمات را برای ناوگان نیروی دریایی سلطنتی انگلستان را بر گردن دارد .با وزنی معادل 37000 تن ( در حالت فول لود ) و توان جابه جایی 19000 تن انواع مواد مایع و جامد و همچنین توان محدودی در نسخه انگلیسی برای امداد و درمان نیز دارد، در کنار دیگر کشتی های لجستیک انگلستان ، نیرو دریایی انگلستان را در مکان های مورد نیاز یاری میکند .

این کشتی بجای تانکر های تک بدنه سابق نیروی دریایی انگلستان وارد خدمت شد و جایگزین کلاس های ROVER و LEAF شد . در نتیجه توان عملیاتی نیرو دریایی انگلستان را افزایش داد .

زیرا تانکر های تک بدنه توان انجام عملیات های لجستیک را در هر شرایطی نداشته و ریسک نشت سوخت و موادی که حامل ان هستند بسیار بیشتر از یک تانکر دو بدنه است.

تفاوت کشتی تک بدنه و دو بدنه

کشتی داره سه ایستگاه برای پر کردن مخازن مایع است ، 6 پمپ وظیفه انتقال سوخت به کشتی دیگر را در اختیار دارند که توان انتقال 1500 متر مکعب سوخت در ساعت را دارند. در قسمت عقبی خود از یک سکوی فرود هواگرد تقویت شده بهره میبرد که توان پشتیبانی از یک فروند شینوک را نیز دارد این کشتی بر خلاف کلاس تاید یک ( برخلاف کشتی لجستیک سابق نیروی دریایی ایران خارک که از اشیانه ثابت برخور دار است و نیازی به اشیانه جمع شونده ندارد )

اشیانه در قسمت پشت کشتی به خوبی مشخص است و از پد فرود بالگرد نیز به خوبی از نظر ابعاد مشخص است .

در بخش تسلیحات این کشتی از دو توپ 30میلی متری و دو سامانه گاتیلینگ 20 م م شش لول  فلانکس برای دفاع نزدیک بهره میبرد که با توجه به سیاست های RFA صرفا در شرایط خاصی ( به عنوان مثال خدمت در دریای سرخ ) مسلح می شوند و در زمانی که نیاز نباشد سلاح ها و پدافند ها از روی ان باز شده و جدا میشوند .یک فلانکس در عقب ، دیگری در جلو کشتی و دو توپ 30 میلی متری کنترل از راه دور DS30B یکی در عقب سمت راست کشتی و دیگری در نزدیکی پورت کشتی( دکل روی عرشه ) است .( این سیاست سال هاست که توسط انگلیس ها بر روی ناو های لجستیک اجرایی میشود و تازگی ندارد )

در طی نبرد با داعش در عراق توسط ائتلاف برای محافظت از فرودگاه بصره در طی عملیات Telic سامانه های فلانکس یکی از کشتی ها جدا و به فرودگاه منتقل شد .

تاید در حال سوخت رسانی در حال حرکت به ناو هواپیمابر ملکه الیزابت

در بخش قوا محرکه کشتی از سیستم combined diesel-electric and gas (CODELOD) ساخت جنرال الکرتریک امریکا با شفت های دوقلو سود می برد . این سیستم که یک سامانه محرکه هیبرید است به عنوان سیستم نوین و دوستار محیط زیست برای کاهش تولید گاز های گل خانه توسط جنرال الکتریک ساخته و در طیف گسترده ای از وسایل نقلیه دریایی نصب شده است .

(CODELOD)

که به ان توان رسیدن به سرعت 20 گره دریایی ( معادل 37 کیلومتر بر ساعت ) را می دهد برد اعلامی ان 18200 مایل دریایی ( معادل 33700 کیلومتر) را می دهد . این سیستم توان تولید برق مورد نیاز پل فزماندهی را در سرعت های متوسط دارد ، در زمان حرکت از نیرو حرکت شفت ها برق تولید میکند . در صورت نیاز میتواند با انتقال نیرو به محیط خارجی نیز به کار نیرو های نظامی ( مثلا برای برق رسانی به بیمارستان صحرایی ) از یک موتور / زنراتور القایی با توان 2.4 مگاوات سود میبرد و در کنار ان درایو های sea pulse AFE و تابلو برق 690 واتی LV با استاندارد های نیروی دریایی و IMO قرار دارد .

هر 4 فروند سفارش RFA توسط شرکت DSMC در کره جنوبی ساخته شدند که جنجال های بسیاری برای وزارت دفاع انگلستان به همراه داشت زیرا در خود انگلستان نیز توان ساخت چنین ادواتی موجود است اما در زمان مناقصه برای در اختیار گرفتن پیمانکار گویا انگلیسی ها در خواب مخملی بودند و بعد از پیروزی شرکت کره ای یاد شان امد که چنین مزایده ای در جریان بوده است پس از تکمیل کشتی ها در کره انها به انگلستان منتقل و در انجا به تجهیات ارتباطی و ناوبری مجهز شدند . هزینه کل سفارش شامل 452 میلیون پوند هزینه ساخت به اضافه 150میلیون پوند هزینه تجهیز هر 4 فروند سفارش داده شده بود است . 150 میلیون پوند شامل نصب :

سیستم تشخیص دوست از دشمن (IFF) MPS2000

سیستم های رادیویی VHF و HF

سیستم ارتباط داده تاکتیکی

3 رادار SHARP EYE( رادار دو انتی با برد حدود 45 کیلومتر یک انتن برای باند X با وزن 50 کیلوگرم و حداکثر توان 300 وات و انتن باند E/F با وزن 120 کیلوگرم و حداکثر توان 200 وات یک رادار مناسب و کارایی بالا به حساب می اید )

سیستم مدیریت یکپارچه (IPMS) ساخت شرکت servowatch systems

PA/GA system ساخته شده توسط selex EX

سیستم های پل فرماندهی (IBS) ناوبری و فرماندهی و رادار های کنترل هلیکوپتر

و…

کشتی در حال تجهیز در انگلستان

همان طور که قبلا گفته شد ساخت این تانکر ها توسط DSMC کره جنوبی انجام شد . اولین برش پروژه در 24 ژوئن 2014 انجام شد و با تاخیر چند ماه از پروژه به دلایل فنی در اپریل 2015 لانچ شد سپس به انگستان تحویل داده شد تا تجهیز شود این تجهیز در بندر فالموث انگلستان حدود 15 هفته به طول انجامید بعد از ان 4 ماه ازمایش شد و در نهایت به نیروی دریایی سلطنتی تحویل داده شد . یک کشتی دیگر در سال 2015 لانچ شدند و یکی دیگر در سال 2016 و اخرین در سال 2017 با تماما این تفاسیر و تاخیر های طولانی توسط شرکت کره ای و مشکلات محتلف در انگلستان و دیرکرد های پیمانکاران درنهایت همه این تاکر ها در سال 2019 وارد خدمت شدند و هم اکنون در حال خدمت هستند .

در حال خدمت A136 Tidespring
در حال خدمت A137 Tiderace
در حال خدمت A138 Tidesurge
در حال خدمت A139 Tideforce

HNoMS Maud در خدمت نیروی دریایی سلطنتی نروژ

بجز انگلستان نروژ نیز از این تانکر سود میبرد سفارش نروژ در سال 2013 انجام شد لانچ در سال 2016 انجام شد و کشتی در سال 2019 وارد خدمت شد . این کشتی نیز همانند عمو زاده های انگلیسی خود توسط DSMC ساخته شد با این تفاوت که با توجه به نیاز نروژ توان حمل مجروحین و خدمات درمانی بیشتری دارد و به همان دلیل توان حمل سوخت کمتری دارد .

تصویری از فضای داخل کشتی و محل کنترل سیستم پمپاز سوخت و کنترل ان

تصویری از فضای درمانی کشتی

تصویری از اتاق کنفرانس و یک اتاق خواب در کشتی

نوع Fast fleet tanker
طول 200.9m
قیمت 137.5 million pound
تعداد در خدمت 5
نوع قوای پیشران (CODELOD)
برد 33700km
ظرفیت حمل(متر مکعب) 16000
تعداد خدمه 63

BLACK

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن