در دهه ۱۹۷۰  موجی  بین قدرت های نظامی برای  رفتن به طرف  زیر دریایی اتمی راه افتاده بود. این زیر دریای ها  اگرچه برد نامحدود  داشتند  و هرچقدر لازم بود زیر اب باقی می ماندند  ولی برای  اکثر کشورها دست یابی به  زیر دریایی اتمی ممکن نبود و حتی اگر هم ممکن بود هزینه عملیات انها بسیار بالای بود و برای عملیات در اب اقیانوس طراحی شده بودند.

نیروی دریایی المان بر اساس تجربه استفاده از زیر دریایی  تایپ ۲۰۶ که یک زیر دریای  دیزل برای اب های کم عمق بود به دنبال  زیر دریایی جدید بود که بتواند برای گشت های  ساحلی   از  ان استفاده کند  و در اب های کم عمق دریایی ادریاتیک و شمال مورد استفاده قرار بگیرد. این زیر  دریایی باید  هزینه عملیاتی کمی داشته باشد و المان امیدوار بود بتواند مشتریان خارجی زیادی برای ان کسب کند

در واقع  المانها  بر عکس   فرانسه  انگلستان و امریکا نه سلاح اتمی داشتند که نیاز به زیر دریایی اتمی برای پرتاب موشک باشند و نه در خارج محدوده کشور خود عملیاتی انجام می دادند که نیاز به برد بالا داشته  باشد از این رو زیر دریایی دیزل برای انها بهترین گزینه بود

زیر  دریایی جدید در سال ۱۹۷۱ وارد خدمت شد و بانام تایپ ۲۰۹ شناخته شد  و همچنان در حال تولید است

1-image

تایپ ۲۰۹  طی چهار  دهه بارها ارتقا یافته و در خط تولید  به خود ارتقا و بهسازی دیده از این رو پنج مدل از ان ساخته شده که از تایپ ۲۰۹-۱۱۰۰ ، ۲۰۹-۱۲۰۰، ۲۰۹-۱۳۰۰، ۲۰۹-۱۴۰۰ و در نهایت تایپ ۲۰۹-۱۵۰۰ نامیده می شود . امروزه  تنها تایپ ۱۴۰۰ در حال تولید است انهم برای نیروی دریایی مصر ولی اگر مشتری دیگر نیز پیدا شود از تایپ  ۱۵۰۰ نیز ساخته می شود (البته اندونزی نیز این زیر دریایی را سفارش داده ولی در کره جنوبی ساخته می شود)

 زیر دریایی بسته به  مدل بین ۱۲۰۷ تا ۱۸۱۰ تن وزن دارد و طول ان از ۵۴ تا ۶۴ متر است  و  معمولا ۳۳ خدمه دارد(نصف زیر دریایی کلاس کیلو وزن دارد). زیر دریایی دارای  بدنه فلزی با بایه  درون پلاستیکی برای مانع شدن از  انتشار صدا به بیرون است . زیر دریایی دارای دو مخزن هواگیری و اب گیری در بالای بدنه است که سرعت شیرجه زیر دریایی را افزایش می دهد

از چهار موتور دیزل الکترونیک  المانی  MTU 12V 396  با ۵۰۰۰  اسب بخار قدرت می گیرد که هر چهار موتور توسط سامانه انتقال قدرت به یک   ملخ هفت تیغه متصل است . البته  این موتور در نسخه ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دارای  قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار است ولی در نسخه ۱۵۰۰ دارای قدرت ۶۱۰۰ اسب بخار است . این زیر دریایی می تواند بر روی اب با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت و در زیر با سرعت ۴۲ کیلومتر برساعت حرکت کند. با در نظر  گرفتن سوخت داخلی زیر دریایی دارای  برد ۲۰۰۰۰ کیلومتر روی اب و ۱۵۰۰۰ کیلومتر زیر اب است البته هر دو عدد با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت است .

زیر دریایی دارای چهار باتری هر کدام   با ۱۲۰ سلول ذخیره نیرو است که که توسط چهار  ژنراتور متصل به موتور شارژ می شوند. همچنین دو موتور الکترونیک  نیز برای مواقع  که موتور اصلی  از دور خارج می شود  ویا برای مواردی که نیاز به تولید نیروی بیشتر ویا گهگاه صدای کمتر تعبیه شده است .زیر دریایی تا یک هفته  میتواند زیر اب باقی بماند و با در نظر گرفتن سوخت ۵۰ روز  میتواند عملیات انجام دهد و تا عمق ۲۵۰ متر پایین برود

زیر دریایی دارای سونار CSU 90 ساخت المان برای فعالیت در حالت فعال و غیر فعال  برای کشف زیر دریاها ویا شناور های دشمن است  و بر روی دکل خود   در نسخه های که تا دهه ۱۹۸۰ تولید می شد  دارای پیرسکوپ بود ولی از ان دهه به  بعد مجموع اپتیکی شامل دوربین مدار  بسته با قابلیت درشت نمایی و دوربین دید  حرارتی نصب شده است.  نسخه ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ دارای  دوربین دید حرارتی نسل سوم و مسافت یاب لیزری نیز هستند. همچنین یک رادار در باند ال  نیز  بر روی برجک زیر دریایی برای کسب  اهداف هوایی و دریایی  می باشد. این رادار را میتوان مانند پیرسکوپ بالا داد و از روی سطح اب  المان و دریای را جستجو کرد(همه زیر دریای ها چنین رادار دارند). زیر دریایی از سامانه الکترونیک UME-100 به عنوان هشدار دهنده رادار و همچنین برای جمع اوری علائم  الکترونیکی دشمن بهره می برد

BEMIL085_116525_1

تایپ ۲۰۹ دارای ۸ لوله اژدر افکن ۵۳۳ م م در جلو  بدنه است  که چهار لوله در دو  سمت دماغه قرار دارد . این زیر دریایی میتواند اژدر های  از نوع AEG-SUT Mod-1  با سامانه  هدایت سیمی  را شلیک کند که   فرامین هدایت سونار زیر دریایی را  از طریق سیم به انها منتقل می شود . ۱۴ اژدر در درون بدنه زیر دریایی  حمل می شود .. از نسخه ۱۳۰۰ به بعد این زیر دریایی ،  توان پرتاب موشک ضد کشتی  اگزوست  یا هارپون را از لوله اژدر افکن خود یافته است. این موشک با فشار هوا از  لوله اژدر افکن خارج شده درون محفظه  یا روی اب می اید و بعد شلیک می شود

همان طور که گفته شد تایپ ۲۰۹  دارای ۵  مدل است  که از ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰  نامیده می شود . ۱۱۰۰ اولین نسخه  تولید بود که نیروی دریایی المان ان را بهره  گرفت. با کمی کشیده تر شدن  و همچنین افزایش قدرت موتور و سامانه تهویه  بهینه شده نسخه  ۱۲۰۰ تولید شد که در سال ۱۹۷۲ وارد خدمت شد. نسخه ۱۳۰۰ برای شیلی ساخته شد  و در سال ۱۹۸۴ تحویل  شد که شامل یک قایق  خروج اضطرای از زیر  اب در بخش اتقاق  اژدر و همچنین  لوله پیرسکوپ بلندتر  بود، نسخه ۱۴۰۰  درسال ۱۹۸۹ برای برزیل  توسعه یافت و دارای  طول بیشتر، موتور بهبود  یافته، باطری های با عمر و ذخیره بیشتر و همچنین الکترونیک ، رادار و اپتیک بهبود یافته، مدل ۱۵۰۰  برای هند در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت  که دارای  یک قایق  نجات بهبو  یافته  برای خدمه با هشت ساعت اکسیژن ذخیره است

تایپ ۲۰۹ یکی از پر فروشترین زیر دریای های غربی است و لیست مشتریان ان  طول و  دراز

خود ارتش المان در مجموع  ۹ زیر دریایی را از انواع ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۷ به خدمت گرفت که اخرین ان درسال ۲۰۱۱ از خدمت خارج و با تایپ ۲۱۲ جایگزین شد. ارژانتین  دو فروند مدل  ۱۱۰۰ را در دهه ۱۹۷۰ دریافت کرد و  در جریان جنگ فارکلند دسته کم سه بار اژدر هدایت سیمی اس اس تی ۴ را به طرف  ناو های انگلیسی شلیک کرد ولی اژدر بعد از خروج  از لوله اژدر افکن ارتباط خود را با واحد اتش  از دست دادند و خطا رفت  . بعد از جنگ ازمایشات نشان داد سامانه هدایت دچار مشکل بده و ارتقا یافتند.این تنها استفاده  رزمی از این زیر دریایی  در جنگ بود . هنوز یکی از دو زیر دریایی تحویلی  به ارژانتین عملیاتی است

نسخه که در اواخر سال 2015 برای مصر اماده شد

نسخه که در اواخر سال ۲۰۱۵ برای مصر اماده شد

برزیل پنج زیر دریای این کلاس   را از مدل ۱۴۰۰ سفارش داد که بین سال های  ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ طی دو سفارش  تحویل رفت و همکنون تنها زیر دریایی برزیل ها است،شیلی در دهه ۱۹۸۰ دو زیر دریایی  مدل ۱۴۰۰ تحویل  گرفت و در سال ۲۰۰۹ انها را برای پرتاب موشک اگزوست  ارتقا داد. کلمبیا  نیز دو فروند نسخه ۱۲۰۰ در سال ۱۹۷۵ تحویل  گرفت که همچنان در خدمت دارد

اکوداور نیز دو نمونه  ۱۳۰۰ را در اواخر دهه ۱۹۷۰ سفارش داد که در سال ۲۰۱۱ یکی از انها را با کمک انگلستان ارتقا داد، یونان با سفارش ۸ فروند یکی از بزرگترین مشتریان  این زیر دریای است   ولی نه بزرگترین.یونان دو نسخه  ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ را بین سهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ تحویل گرفتند که هنوز ۷ فروند ان در خدمت است ولی  با تحویل تعداد بیشتری تایپ ۲۱۴ انها  نیز بازنشسته  خواهد شد.هند چهار زیر  دریایی را در دهه ۱۹۸۰  از نوع ۱۵۰۰ تحویل گرفت . هند شش فروند  را سفارش  داد و ولی  دو سفارش به خاظر  برنامه اتمی هند در سال ۱۹۹۸ لغو شد. پرو   در دهه ۱۹۷۰ شش فروند سری ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ سفارش داد  و دو فروند انها برای شلیک اگزوست ارتقا یافتند،ونزوئلا دو فروند سری ۱۳۰۰ و افریقای جنوبی سه فروند سری ۱۴۰۰  از دیگر مشتریان  این زیر دریایی هستند

 ترکیه بزرگترین  مشتری این زیر دریایی است و ۱۴ زیر دریایی تایپ ۲۰۹ از دو  سری ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ را بین سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ تحویل گرفت و همکنون تنها  زیر دریایی در خدمت ترکها است و توان شلیک موشک هارپون را از  زیر اب دارد.

هفت فروند تایپ 209 ارتش ترکیه

شش فروند تایپ ۲۰۹ ارتش ترکیه از سری ۱۴۰۰

تایپ 209 ارتش ترکیه

تایپ ۲۰۹ ارتش ترکیه از سری ۱۲۰۰

دو کشور کره جنوبی و اندونزی  از جمله مشتریان این زیر دریایی هستند  ولی نسخه تحویلی  با انها  با نسخه  های معمول فرق دارد. این نمونه را کلاس Chang Bogo می خوانند که  در کره تولید شد. در واقع کره به دلیل نیاز متفاوت در برخی از زمینه این نسخه  را در داخل با برخی  سامانه های  توسعه یافته   در کره  تولید کرد. قرار بود ۱۸ فروند ان تولید شود ولی تنها ۹ فروند تولید شد و قرار ۹ فروند دیگر به دلیل بحران  مالی اواخر دهه ۱۹۹۰ در جنوب شرقی اسیا لغو شد. اندونزی  که ۳ فروند تایپ ۲۰۹ را از المان در دهه ۱۰۸۰ تحویل گرفت درسال ۲۰۱۱ با همکاری کره جنوبی انها را ارتقا داد

اخرین مشتری این زیر دریایی مصر است که چهار فروند ان را در سال ۲۰۱۲ سفارش  داده و تا سال ۲۰۱۸ همگی انها را دریافت  میکند

مشخصات

طول:۶۴٫۴ متر

بلندی:۶٫۵ متر

وزن:۱۸۱۰ تن

موتور: چهار موتور دیزل با قدرت ۵۰۰۰ تا ۶۱۰۰ اسب بخار بستگی به مدل  متصل  به یک شفت

بیشترین سرعت زیر اب:۴۲ کیلومتر بر ساعت

بیشترین سرعت روی اب:۲۱ کیلومتر بر ساعت

برد روی اب:۲۰۰۰۰ کیلومتر

برد زیر اب :۱۵۰۰۰ کیلومتر

عمق : ۵۰۰ متر به شکل تست و ۲۵۰ متر به شکل عملیاتی

تسلیحات:هشت لوله ازدر افکن ۵۳۳ م م با ۱۴ اژدر و در برخی مدل های موشک ضد کشتی هارپون ویا اگزوست

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_209_submarine

http://www.naval-technology.com/projects/sskmanthatisi/

35+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:

33 دیدگاه

    • نویسنده

      سلام نگاه کنید المان چون تحت پوشش ناتو است و میتوتاند از کمک خارجی استفاده کند از روز اول هم به سراغ هزینه توسعه بسیاری از فناوریها نرفت

  • سلام. ممنون از اینکه دیدگاهها را میخوانیدو جواب میدید.در کل انچه که مد نظرم بود این بودش که المان الکترونیکش به پای فرانسه نمیرسد.المان اگر موشک میسازد با هدایت مادون قرمز یا تصویرساز حرارتی میسازد چون تخصصش این است.ولی موشک هدایت راداری فعال نمیسازد.با این همه تبحری که درساخت موتور دارد ولی موتور جت یا توربین گازی برای ناوها نمیسازد.رادار ارایه فازی نمیسازد.چون اینگونه تکنولوژیها را اگر کشوری داشته باشد ان کشور را از نظر نظامی و سیاسی قدرتمند میکند.کشورهای دیگر میترسند که المان دوباره قدرت بگیرد و جنگ جهانی دیگری به وجود اورد.به همین دلیل به المان اجازه ساخت هر سلاحی نمیدهند.المان اگر با انگلیس و ایتالیا تایفون میسازد موتورش یا رادار ارایه فازی انرا که نمیسازد.چون اینها قسمتهای حساس جنگنده است.خود شما در یکی از دیدگاهها گفتید که تایفون انگلیسی ایتالیایی است.

  • ایا المان شرکتی به معروفی تالس  فرانسه یا بی ای ئی سیستمز انگلیس داردکه محصولات مشابه انها رابسازد؟

  • اگه المان  رادار سامانه کنترل اتش و… میسازدچرا در ناوهای خودش از سامانه های تالس استفاده میکند؟وچرا در لئوپاردهایش از سامانه های فعال خود استفاده نمیکند؟

    • نویسنده

      سلام سامانه دفاع فعال که خودشون ساختن ولی خوب وقتی ارتش نمیخواد که نمیتواند روی تانکش نصب کرد حتی یک طرح هم به ارتش پیشنهاد شد.. نگاه کنید خود کفای در اروپا تعریفش با ما فرق دارد .. مثلا امریکا موتور میسازه ولی موتور سوپر هرکولس انگلیسی است زیرا وقتی موتوری تولید شده و ازمایش شده است چرا بروی میلیارد ها دلار وقت صرف کنی موتور بسازی… وقتی تالس سامانه لازم ساخته شما چرا بری باز پول خرج کنی چرخ دوباره بسیازی.. شما نگاه کنید در ارتش امریکا چقدر سلاح خارجی خدمت میکند

  • سلام.سیستمهای راداری این زیردریاییها ساخت کجاست؟چون المان سامانه های راداری و کنترل اتش و…نمیسازد؟

  • سلاممیشه با ارتقا کیلو قابلیت شلیک موشکی مثل هارپون را داد؟و سوال دیگه هم اینکه آیا میشه از لحاظ الکترونیک کیلو را توسعه داد ؟با تشکر از شما جناب تارخمن ج ند سال است که مخاطب سایت شما هستم ، واقعا با اطلاعات ترین و علمی ترین شخصی هستید که اطلاعات نظامی دارد بدون تعارف بگویم بسیار انسان باحوصله ای هستید که تمام سوالات را جواب میدهیدبرای شما آرزوی توفیق روز افزون دارم

    • نویسنده

      سلام ممنون از لطف شما… خوب ما که هارپون نداریم ولی میشه اگر تیوپ لازم و نسخه زیر دریایی پرتاب نور توسعه بدیم و البته ممکنه
      میشه کیلو ارتقا داد ولی واقعا نیاز به همکاری روسها است از جمله در بخش موتور و الکترونیک و در نهایت ارتقا زیر دریایی انقدر گران است که هیچ کشوری این کار را نمیکند زیرا حتی در برخی بخشها باید بدنه شکافته بشه

  • در مقایسه با کیلو کوچکتر با هزینه کمتر با برد و الکترونیک بهتر ولی سلاح کمتر. قیاس سطح پنهانکاری چطور هست؟

  • سلام آیا واقعا برد این زیردریایی دیزل بیست هزار کیلومتره؟ به نظر عدد بزرگی میاد سوالی که دارم اینه که خب این مسافت رو با حرکت مداوم بیست روزه طی میکنه آیا زیردریایی هم میشه مثل ناوگروه های ایران (و بقیه کشور ها) همراه با کشتی تدارکاتی مثل خارک همراهی بشه و بهش سوخت و سایر ملزومات داده بشه و در صورت نیاز خدمه تعویض بشوند یا نه باید حتما در ساحل پهلو بگیره و مثلا چک دوره ای انجام بده یا تعمیر بشه؟سوال بعدیم هم اینه که زیر دریایی کیلو ایران برد رزمیش چقدره و سلاحی برای تهاجم به ساحل و زمین داره؟

    • نویسنده

      سلام به هر حال برد ثبت شده برای این زیر دریایی این است و البته تایپ ۲۰۹ به دلیل برد بالاش مشهور تست. معمولا زیر دریایی همزاه خود کشتی تداروکات نمیبره زیرا این دیگه مفهوم یک شناور پنهانکار از دست میره الا که با یک ناوگروه از شناور های رزمی اعضام بشه ..کیلو در حالت مسلح ۱۱۰۰۰ کیلومتر برد داره… برد ۲۰۰۰۰ کیلومتر به معنی برد یک سره و انتقالی است و نه برد رزمی

  • سلام استاد تارخ و دوستان عزیز سایت وکانال.باعرض معذرت یه چن روزی نبودم.بله دوستان عزیز کاملا صحیح است .بنده با یکی از خلبان باز نشسته f4وc130صحبت میکردم (پدر دوستم )ایشون میگفت که در هنگام مانور  در هوای گرم  موتور دچار واماندگی میشد .البته این مصداق برای فنسر هم است.چونکه هواپیما های روسی برای اب هوای سر د کارایی دارند نه برای تمام شرایط اب هوایی.خیلی خوشحالم که در همچین سایتی که افراد با معلومات وعلاقه مندعضو شدم.با تشکر 

  • با سلام خدمت آقای تارخ.  از اژدرهای قابل پرتاپ ایرانی و مدلهای آن اطلاعاتی دارین ؟ آیا نسبت به مدلهای خارحی کارایی دارند ؟  آیا ایران میتونه سونار های لازم برای زیر دریایی های کلاسهای موجود خودش رو درست کنه یا وارد میکنن ؟

    • نویسنده

      سلام ایران یک اژدر ۵۳۳ م م بر اساس یک اژدر کره شمالی میسازه که خود اژدر کره ای مشابه یک اژدر روسی است که از کلاس کیلو پرتاب میشه…والا اطلاعی از سونار زیر دریایی های داخلی ندارم ولی مهم سطح فناوری است نه ساختن مگه ساختش کاری نداره

  • جناب تارخ در جنگ های امروزی زیردریایی چقدر واقعا مفید است؟ (به غیر از زیردیایی اتمی)

    • نویسنده

      سلام تا دلتان بخواهد زیرا کشف یک زیر دریایی در نبرد دریایی بسیار سخت تر از یک شناور است البته بستگی به نوع ان نیز دارد. از طرفی با توان شلیک موشک کروز از زیر دریایی که زیر دریاهای بسیاری این توان را دارند ، این زیر دریاها نقش تهاجمی نیز یافته اند

  • سلام و ممنون این زیر دریایی می تواند بر روی اب با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت و در زیر با سرعت ۴۲ کیلومتر برساعت حرکت کند.برعکس ننوشتین جای سرعت زیر اب و روی اب عوض نشده 

  • سلام اقای تا رخ بنده ازسالهای دور علاقه زیادی به نیروی هوایی داشتم وکم بیش اطلاعاتی هم دارم.خدمت شما ودوستان سایت عرضی داشتم.اولا نیروی هوایی ما فرسوده است درست.پس باید جنگنده خرید .ازکجا ؟روس.امریکا .فرانسه.چین .سوئد بقیه که به ما نمی فروشن بجز روس جالب اینجاس میدونستین که چراmig۲۹ را از پایگاه دزفول اهواز به تبریز اوردن مطمعنم نمیدونی.حالا یک وسیله ساخت روسیه (فرق نداره هرچی)قطعه اش خراب بشه مییشه  یکیشو  اسقاط کرد ازش برای اون  یکیها استفاده کرد. نه میشه این تکنلوژی  روسهاست که واسه یک  پیچ  هم  محتاج باشی. جواب سوال را بعدن میدم. با تشکر مطالبتون رو تو کانال وسایت می پسندم.

    • با سلام آقای تارخ و سایر بچه های سایت قبلا به سوال شما جواب دادن ؛ به خاطر هوای خنک تر که میگ ها در اون بهتر کار میکنن و ضمنا بخاطر تجاوز گاه و بیگاه ترکیه در اون زمان. در مورد قابل اعتماد نبودن روسها هم بارها صحبت شده اما بهتر اینه که آدم وقتی جوابش رو بخواد بگه سوالشم مطرح کنه؛ 

    • تا انجا که اطلاع دارم هواپیما های روسی را نمیشه قطعه هایش راجابجا کرد یعنی حتی یک پیچ ازیکجای مشابه قابل تعویض نیست برای همین ازیک مدل هواپیما سه تا کارخانه میزنن بخاطرامنیت تکنولوژی ولی درعوض توجیح اقتصادی نداره برای همین بعضی وقتا در جا میزنن وپیشرفت اقتصادی ندارنند

      • نویسنده

        سلام البته چنین مسئله نمیتواند دزست باشد…در بسیاری از کشورها ممکن است یک هواپیما در بیش از بک خط تولید بشه زیرا بستگی به سفارش بود…در مورد روسها چون قطعات توسط کارخانه های مختلف ساخته میشد و استانداردی نبود قطعات به هم.نمیخوردند…همین مشکل از جمله در تولید میگ۲۳ و ۲۹ باعث خروج از خدمت این پرنده در اروپای شرقی شد زیرا قطعاتش در دست نبود…ختی این مشکل میک۲۹ ایران هم دارند

    • با یاد خدابا سلام خدمت تمام شما دوستان و استاد بزرگوار جناب تارخ که سالهاست از مطالب زیبا و ناب ایشون در مجلات و نشریات و امروز در این سایت استفاد میکنم بنده حقیر مدتهاست که فقط از مطالعه مطالب این سایت لذت میبرم اما امروز دوست عزیز و گرامی ما مطلبی فرمودند که چون به نوعی با ان درگیر بودم توضیحاتی میدهم البته جسارتااول    انتقال میگها به تبریز همانطوری که میدانید دو دلیل عمده داشت  ۱  مقابله با تجاوزات اف۱۶ های ترکیه     ۲  خنکتر بودن هوای ان به نسبت سایر مناطق هر چند روی این دلیل نمیشه مطمین بود دلیلش هم حضور این هواپیما در کشورهایی با هوای گرمتر و خشنتر …. فکر نکنم که کسی اسم این کشورها را ندانددوم    بحث تعویض قطعات …. گفته دوستان تا حدودی درست است اما اگر روی این هواپیا کار کرده باشید میبینید این تفاوت مربوط به تنوع مدلهاست  مثلا در ایران طبق گفته منابع معتبر  ۴ نوع میگ ۲۹ داریم  اول نمونه صادراتی  تک کابین به عراق که به ایران پناهنده شدند دوم نمونه دو کابین پناهنده از عراق  سوم نمونه های تک کابین خریداری شده از شوروی  و چهارم نمونه های دو کابین خریداری شده از شوروی  و حتما میدانید که نمونه های خریداری شده از شوروی جز نمونه های با کیفیت تر و نمونه های عراقی از نمونه های میمون میباشد پس واضح است در بعضی قسمتها متفاوت باشند اما فقط بعضی اما اینکه گفته میشود نمیتوان قطعات را با هم تعویض کرد بیشتر در مورد همین دو نوع اصلی و صادراتی میباشد انهم نه همه قطعات انهم  اگر غیراز این بود با توجه به تحریمهای چندین ساله ما امروز نباید هیچ میگ عملیاتی داشته باشیم فقط نگوید خودمان قطعه میسازیم که جک سال است چون عده ای از خودمان نمیخواهند …دلیل زیاد دارد ………… ان پیچ هم که مثال اوردید باور کنید کار از تعویض بعضی وقتها میگذرد و نوعش تمام میشود  و باز هم خودمان میتوانیم بسازیم همانطور که بزرگتر پیچیده تر از انهم اگر بخواهیم میسازیم و ساخته ایم  برای همین و…………..فقط حیف بیش از این معذورم اا مشکل اساسی ما مدیریت مریض و شکمهای ….. ببخشید زیاده جسارت است یا علی

      • نویسنده

        سلام … بدون شکل استفاده از میگ۲۹ در شمال ایران گرما بود… در همد هم همین شکلی است و عراق و یمن هم از دارندگان قبلی میگ با ان در فصل گرما مشکل داشتند ..البته این مشکل در موتور ار دی ۳۳ ام کا حل شده.. اگرچه ایران تحریم بود ولی قطعات کج دار و مریض به ایران میامد ایران از اکراین نیز قطعات میگ۲۹ به دست می اورد ولی میگ۲۹ سیم کشی استانداردی نداشت این خود مشکل ساز بود

  • اقای تارخ اون زیر دریایی کلاس دلفین ک ب اسراییل هم دادن فرق داره با اینا ؟ قابل قیاس با کدون از این مدلاس زیردریایی کلاس دلفین اسراییل … در ضمن من شنیدم مجهز ب موشک بالستیک هستن زیر دریایی های اسراییل تا چه حد درسته؟مرسی

    • نویسنده

      سلام ..دلفین دارای فناری تایپ۲۱۲ و بدنه ۲۰۹ است و توان شلیک موشک کروز اتمی را دارد که۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد.به زودی در مورد دلفین مقاله ای داریم

  • با سلام خدمت استاد تارخآیا زیر دریاییهای ارتش ایراناز لحاظ تکنولوژی و کیفیت قابلقیاس با مدلهای مختلف این زیردریایهستند