در دهه ۱۹۷۰  موجی  بین قدرت های نظامی برای  رفتن به طرف  زیر دریایی اتمی راه افتاده بود. این زیر دریای ها  اگرچه برد نامحدود  داشتند  و هرچقدر لازم بود زیر اب باقی می ماندند  ولی برای  اکثر کشورها دست یابی به  زیر دریایی اتمی ممکن نبود و حتی اگر هم ممکن بود هزینه عملیات انها بسیار بالای بود و برای عملیات در اب اقیانوس طراحی شده بودند.

نیروی دریایی المان بر اساس تجربه استفاده از زیر دریایی  تایپ ۲۰۶ که یک زیر دریای  دیزل برای اب های کم عمق بود به دنبال  زیر دریایی جدید بود که بتواند برای گشت های  ساحلی   از  ان استفاده کند  و در اب های کم عمق دریایی ادریاتیک و شمال مورد استفاده قرار بگیرد. این زیر  دریایی باید  هزینه عملیاتی کمی داشته باشد و المان امیدوار بود بتواند مشتریان خارجی زیادی برای ان کسب کند

در واقع  المانها  بر عکس   فرانسه  انگلستان و امریکا نه سلاح اتمی داشتند که نیاز به زیر دریایی اتمی برای پرتاب موشک باشند و نه در خارج محدوده کشور خود عملیاتی انجام می دادند که نیاز به برد بالا داشته  باشد از این رو زیر دریایی دیزل برای انها بهترین گزینه بود

زیر  دریایی جدید در سال ۱۹۷۱ وارد خدمت شد و بانام تایپ ۲۰۹ شناخته شد  و همچنان در حال تولید است

1-image

تایپ ۲۰۹  طی چهار  دهه بارها ارتقا یافته و در خط تولید  به خود ارتقا و بهسازی دیده از این رو پنج مدل از ان ساخته شده که از تایپ ۲۰۹-۱۱۰۰ ، ۲۰۹-۱۲۰۰، ۲۰۹-۱۳۰۰، ۲۰۹-۱۴۰۰ و در نهایت تایپ ۲۰۹-۱۵۰۰ نامیده می شود . امروزه  تنها تایپ ۱۴۰۰ در حال تولید است انهم برای نیروی دریایی مصر ولی اگر مشتری دیگر نیز پیدا شود از تایپ  ۱۵۰۰ نیز ساخته می شود (البته اندونزی نیز این زیر دریایی را سفارش داده ولی در کره جنوبی ساخته می شود)

 زیر دریایی بسته به  مدل بین ۱۲۰۷ تا ۱۸۱۰ تن وزن دارد و طول ان از ۵۴ تا ۶۴ متر است  و  معمولا ۳۳ خدمه دارد(نصف زیر دریایی کلاس کیلو وزن دارد). زیر دریایی دارای  بدنه فلزی با بایه  درون پلاستیکی برای مانع شدن از  انتشار صدا به بیرون است . زیر دریایی دارای دو مخزن هواگیری و اب گیری در بالای بدنه است که سرعت شیرجه زیر دریایی را افزایش می دهد

از چهار موتور دیزل الکترونیک  المانی  MTU 12V 396  با ۵۰۰۰  اسب بخار قدرت می گیرد که هر چهار موتور توسط سامانه انتقال قدرت به یک   ملخ هفت تیغه متصل است . البته  این موتور در نسخه ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دارای  قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار است ولی در نسخه ۱۵۰۰ دارای قدرت ۶۱۰۰ اسب بخار است . این زیر دریایی می تواند بر روی اب با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت و در زیر با سرعت ۴۲ کیلومتر برساعت حرکت کند. با در نظر  گرفتن سوخت داخلی زیر دریایی دارای  برد ۲۰۰۰۰ کیلومتر روی اب و ۱۵۰۰۰ کیلومتر زیر اب است البته هر دو عدد با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت است .

زیر دریایی دارای چهار باتری هر کدام   با ۱۲۰ سلول ذخیره نیرو است که که توسط چهار  ژنراتور متصل به موتور شارژ می شوند. همچنین دو موتور الکترونیک  نیز برای مواقع  که موتور اصلی  از دور خارج می شود  ویا برای مواردی که نیاز به تولید نیروی بیشتر ویا گهگاه صدای کمتر تعبیه شده است .زیر دریایی تا یک هفته  میتواند زیر اب باقی بماند و با در نظر گرفتن سوخت ۵۰ روز  میتواند عملیات انجام دهد و تا عمق ۲۵۰ متر پایین برود

زیر دریایی دارای سونار CSU 90 ساخت المان برای فعالیت در حالت فعال و غیر فعال  برای کشف زیر دریاها ویا شناور های دشمن است  و بر روی دکل خود   در نسخه های که تا دهه ۱۹۸۰ تولید می شد  دارای پیرسکوپ بود ولی از ان دهه به  بعد مجموع اپتیکی شامل دوربین مدار  بسته با قابلیت درشت نمایی و دوربین دید  حرارتی نصب شده است.  نسخه ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ دارای  دوربین دید حرارتی نسل سوم و مسافت یاب لیزری نیز هستند. همچنین یک رادار در باند ال  نیز  بر روی برجک زیر دریایی برای کسب  اهداف هوایی و دریایی  می باشد. این رادار را میتوان مانند پیرسکوپ بالا داد و از روی سطح اب  المان و دریای را جستجو کرد(همه زیر دریای ها چنین رادار دارند). زیر دریایی از سامانه الکترونیک UME-100 به عنوان هشدار دهنده رادار و همچنین برای جمع اوری علائم  الکترونیکی دشمن بهره می برد

BEMIL085_116525_1

تایپ ۲۰۹ دارای ۸ لوله اژدر افکن ۵۳۳ م م در جلو  بدنه است  که چهار لوله در دو  سمت دماغه قرار دارد . این زیر دریایی میتواند اژدر های  از نوع AEG-SUT Mod-1  با سامانه  هدایت سیمی  را شلیک کند که   فرامین هدایت سونار زیر دریایی را  از طریق سیم به انها منتقل می شود . ۱۴ اژدر در درون بدنه زیر دریایی  حمل می شود .. از نسخه ۱۳۰۰ به بعد این زیر دریایی ،  توان پرتاب موشک ضد کشتی  اگزوست  یا هارپون را از لوله اژدر افکن خود یافته است. این موشک با فشار هوا از  لوله اژدر افکن خارج شده درون محفظه  یا روی اب می اید و بعد شلیک می شود

همان طور که گفته شد تایپ ۲۰۹  دارای ۵  مدل است  که از ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰  نامیده می شود . ۱۱۰۰ اولین نسخه  تولید بود که نیروی دریایی المان ان را بهره  گرفت. با کمی کشیده تر شدن  و همچنین افزایش قدرت موتور و سامانه تهویه  بهینه شده نسخه  ۱۲۰۰ تولید شد که در سال ۱۹۷۲ وارد خدمت شد. نسخه ۱۳۰۰ برای شیلی ساخته شد  و در سال ۱۹۸۴ تحویل  شد که شامل یک قایق  خروج اضطرای از زیر  اب در بخش اتقاق  اژدر و همچنین  لوله پیرسکوپ بلندتر  بود، نسخه ۱۴۰۰  درسال ۱۹۸۹ برای برزیل  توسعه یافت و دارای  طول بیشتر، موتور بهبود  یافته، باطری های با عمر و ذخیره بیشتر و همچنین الکترونیک ، رادار و اپتیک بهبود یافته، مدل ۱۵۰۰  برای هند در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت  که دارای  یک قایق  نجات بهبو  یافته  برای خدمه با هشت ساعت اکسیژن ذخیره است

تایپ ۲۰۹ یکی از پر فروشترین زیر دریای های غربی است و لیست مشتریان ان  طول و  دراز

خود ارتش المان در مجموع  ۹ زیر دریایی را از انواع ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۷ به خدمت گرفت که اخرین ان درسال ۲۰۱۱ از خدمت خارج و با تایپ ۲۱۲ جایگزین شد. ارژانتین  دو فروند مدل  ۱۱۰۰ را در دهه ۱۹۷۰ دریافت کرد و  در جریان جنگ فارکلند دسته کم سه بار اژدر هدایت سیمی اس اس تی ۴ را به طرف  ناو های انگلیسی شلیک کرد ولی اژدر بعد از خروج  از لوله اژدر افکن ارتباط خود را با واحد اتش  از دست دادند و خطا رفت  . بعد از جنگ ازمایشات نشان داد سامانه هدایت دچار مشکل بده و ارتقا یافتند.این تنها استفاده  رزمی از این زیر دریایی  در جنگ بود . هنوز یکی از دو زیر دریایی تحویلی  به ارژانتین عملیاتی است

نسخه که در اواخر سال 2015 برای مصر اماده شد

نسخه که در اواخر سال ۲۰۱۵ برای مصر اماده شد

برزیل پنج زیر دریای این کلاس   را از مدل ۱۴۰۰ سفارش داد که بین سال های  ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵ طی دو سفارش  تحویل رفت و همکنون تنها زیر دریایی برزیل ها است،شیلی در دهه ۱۹۸۰ دو زیر دریایی  مدل ۱۴۰۰ تحویل  گرفت و در سال ۲۰۰۹ انها را برای پرتاب موشک اگزوست  ارتقا داد. کلمبیا  نیز دو فروند نسخه ۱۲۰۰ در سال ۱۹۷۵ تحویل  گرفت که همچنان در خدمت دارد

اکوداور نیز دو نمونه  ۱۳۰۰ را در اواخر دهه ۱۹۷۰ سفارش داد که در سال ۲۰۱۱ یکی از انها را با کمک انگلستان ارتقا داد، یونان با سفارش ۸ فروند یکی از بزرگترین مشتریان  این زیر دریای است   ولی نه بزرگترین.یونان دو نسخه  ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ را بین سهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ تحویل گرفتند که هنوز ۷ فروند ان در خدمت است ولی  با تحویل تعداد بیشتری تایپ ۲۱۴ انها  نیز بازنشسته  خواهد شد.هند چهار زیر  دریایی را در دهه ۱۹۸۰  از نوع ۱۵۰۰ تحویل گرفت . هند شش فروند  را سفارش  داد و ولی  دو سفارش به خاظر  برنامه اتمی هند در سال ۱۹۹۸ لغو شد. پرو   در دهه ۱۹۷۰ شش فروند سری ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ سفارش داد  و دو فروند انها برای شلیک اگزوست ارتقا یافتند،ونزوئلا دو فروند سری ۱۳۰۰ و افریقای جنوبی سه فروند سری ۱۴۰۰  از دیگر مشتریان  این زیر دریایی هستند

 ترکیه بزرگترین  مشتری این زیر دریایی است و ۱۴ زیر دریایی تایپ ۲۰۹ از دو  سری ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ را بین سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ تحویل گرفت و همکنون تنها  زیر دریایی در خدمت ترکها است و توان شلیک موشک هارپون را از  زیر اب دارد.

هفت فروند تایپ 209 ارتش ترکیه

شش فروند تایپ ۲۰۹ ارتش ترکیه از سری ۱۴۰۰

تایپ 209 ارتش ترکیه

تایپ ۲۰۹ ارتش ترکیه از سری ۱۲۰۰

دو کشور کره جنوبی و اندونزی  از جمله مشتریان این زیر دریایی هستند  ولی نسخه تحویلی  با انها  با نسخه  های معمول فرق دارد. این نمونه را کلاس Chang Bogo می خوانند که  در کره تولید شد. در واقع کره به دلیل نیاز متفاوت در برخی از زمینه این نسخه  را در داخل با برخی  سامانه های  توسعه یافته   در کره  تولید کرد. قرار بود ۱۸ فروند ان تولید شود ولی تنها ۹ فروند تولید شد و قرار ۹ فروند دیگر به دلیل بحران  مالی اواخر دهه ۱۹۹۰ در جنوب شرقی اسیا لغو شد. اندونزی  که ۳ فروند تایپ ۲۰۹ را از المان در دهه ۱۰۸۰ تحویل گرفت درسال ۲۰۱۱ با همکاری کره جنوبی انها را ارتقا داد

اخرین مشتری این زیر دریایی مصر است که چهار فروند ان را در سال ۲۰۱۲ سفارش  داده و تا سال ۲۰۱۸ همگی انها را دریافت  میکند

مشخصات

طول:۶۴٫۴ متر

بلندی:۶٫۵ متر

وزن:۱۸۱۰ تن

موتور: چهار موتور دیزل با قدرت ۵۰۰۰ تا ۶۱۰۰ اسب بخار بستگی به مدل  متصل  به یک شفت

بیشترین سرعت زیر اب:۴۲ کیلومتر بر ساعت

بیشترین سرعت روی اب:۲۱ کیلومتر بر ساعت

برد روی اب:۲۰۰۰۰ کیلومتر

برد زیر اب :۱۵۰۰۰ کیلومتر

عمق : ۵۰۰ متر به شکل تست و ۲۵۰ متر به شکل عملیاتی

تسلیحات:هشت لوله ازدر افکن ۵۳۳ م م با ۱۴ اژدر و در برخی مدل های موشک ضد کشتی هارپون ویا اگزوست

ترجمه: عبدالحمید تارخ

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_209_submarine

http://www.naval-technology.com/projects/sskmanthatisi/

38+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.