توپخانه و راکت های توپخانه ای

هویتزر 155 میلیمتری تراژان ساخت فرانسه

هویتزر 155 میلیمتری تراژان ساخت فرانسه

تراژان یک هویتزر کششی فرانسوی ۱۵۵ میلی متری با طول لوله ۵۲ برابر کالیبر است که توسط صنایع Nexter ساخته شده است.این هوتیزر حاصل ارتقا بر روی ارابه و شاسی اصلاح شده هویتزر TR-F1 است و مهمات هویتزر فرانسوی سزار را شلیک می کند.در سال 2011 نکستر فرانسه  قراردادی را با شرکت لارسن و توبرو لیمیتد (L&T)هند امضا کرد تا این هویتزر را برای ارتش هند تولید کند.

هویتزر کششی قدیمی TR-F1 دارای یک لوله با طول ۴۰ برابر کالیبرش بود یعنی ۶.۲متر طول داشت.حداکثر برد آتش آن با گلوله های استاندارد 24 کیلومتر و با گلوله های افزایش برد یافته راکتی به 30 کیلومتر نیز می رسید.تراژان از لوله 52 برابر کالیبر استفاده می کند لوله های بلند تر امکان افزایش برد پرتابه و شلیک دقیقتر و همچنین اطمینان پذیری بیشتری برا عمر لوله را فراهم می کند.

تراژان با تمام گلوله های توپخانه استاندارد 155 میلی متری ناتو سازگار است. حداکثر برد آتش با پرتابه استاندارد به حدود بیش از 30 کیلومتر می رسد.این هویتزر با گلوله افزایش برد یافته می تواند به بردی بیش از 42 کیلومتر و با گلوله پیشرانه دار(راکتی)به برد بیش از 55 کیلومتر برسد.برد شلیک مستقیم 2 کیلومتر است.این توپ در صورت لزوم قابلیت شلیک مستقیم(به عنوان سلاح مستقیم زن)و برای دفاع شخصی در برابر ادوات زرهی رزمی دشمن به عنوان زره کوب را دارد.این هویتزر با مهمات هوشمند از جمله گلوله های هدایت شونده بونوس و SPACIDO نیز سازگار است.پرتابه BONUS دو گونه مهمات هوشمند ضد تانک را تا برد 34 کیلومتر شلیک می کند.تراژان مجهز به سیستم کنترل آتش شامل رادار اکتساب سرعت دهانه،سیستم ناوبری و کامپیوتر بالستیک است.حداکثر نرخ شلیک،شش گلوله در دقیقه است.تراژان می تواند 45 گلوله را در مدت 30 دقیقه پرتاب کند.

تصویری از نمایشگر سیستم کنترل اتش این هویتزر

این هویتزر زمان عملیاتی کوتاهی دارد به طوریکه در عرض ۹۰ ثانیه قابل راه اندازی است و همین مقدار زمان جهت بازیابی هویتزر و خروج از موقعیت آتش لازم است.یک خدمه ۶ نفری هویتزر را کاربری میکنند عملیات آتشباری هویتزر به صورت اتوماسیون انجام می شود.

حمل و نقل تراژان بر اساس هویتزر قدیمی TR-F1 است اما یکسان نیست.وزن تراژان 13 تن است.دارای یک موتور کوچک و پیشرانه خودکار کمکی است که پس از قرار گرفتن در موقعیت، می تواند ارابه خود را در فواصل کوتاه حرکت دهد.حداکثر سرعت پیشرانه خودکاردکمکی در جاده به 10 کیلومتر بر ساعت می رسد این موتور کمکی همچنین هیدرولیک هویتزر را فعال می کند و همچنین به استقرار،جابجایی و بارگیری مهمات نیز کمک می کند.

در این تصویر به خوبی سیستم گلوله گذاری هیدرولیک این هویتزر دیده می شود

ارتش هند توافقنامه ای را با نکستر سیستمز فرانسه جهت تولید تراژان امضا کردند. در فوریه ۲۰۱۶،شرکت Nexter پیشنهاد نهایی خود را در مناقصه ای که ارتش هند برای قرارداد 1 میلیارد یورویی(1.1 میلیارد دلاری)جهت ساخت 1400 توپ 155 میلی متری کششی داشت، ارائه کرد و پیروز این مناقصه شد.Nexter با شریک هندی Larsen & Toubro همکاری کرده است.این هویتزر کششی را میتوان با هواپیماهای ترابری نظامی به IL-76، C-17 یا A400M حمل کرد.

نویسنده و مترجم:محمدعلی توکلی

فقط برای جنگاوران

کپی بدون ذکر منبع ممنوع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن