شرکت امبرایر برزیل که  در کنار شرکت کانادایی بمباردین  موفق ترین شرکت هواپیما سازی جهان در جتهای زیر صد نفر است در دهه ۱۹۸۰ دست به توسعه جت منطقه ای ایی ار جی ۱۴۵ زد که بین ۳۵ تا ۵۵ نفر را در سه مدل حمل می کرد. ولی در دهه ۱۹۹۰ بازار هوانبردی  تمایل زیادی  به جت های با ظرفیت  بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر داشت. این  حیطه  در قدرت هواپیماهای توربوپراپ بود ولی با کاهش  مصرف سوخت موتورهای توربوفن  ، درخواست  برای جت های منطقه ای توربوفن به جای توربوپراپ افزایش چشمگیری داشت. جتهای با موتور توربوفن  سرعت  بیشتری داشتند و در مسیر های بلندتر کم جمعیت کاربرد فراوان

با درک این مسئله شرکت  امبرایر دست به طراحی نسل جدید از جت های منطقه ای با نام E-JET زد

سری ایی-جت ، هواپیماهای  تجاری  دو موتوره بود که دارای  ترکیب با یک موتور زیر  هر بال و بالی در پایین بدنه است. هواپیما  دارای  بدنه از مواد ترکیبی و الومینومی  است  و میتواند بسته به مدل بین ۸۰ تا ۱۲۲  صندلی برای مسافران دارد . هواپیمای دارای  دو درب در هر سمت  یکی درجلو و دیگری  در عقب است که درب سوار شدن اصلی در سمت چپ هواپیما قرار دارد و برای سوار شدن و پیاده شدن مسافران  نیاز به پلکان فرودگاهی  است

0907552

هواپیما دارای  دو دستگاه موتور امریکایی جنرال الکترونیک  سی اف۳۴   است که در دو مدل روی این هواپیما نصب شده است. این موتور ۱۳۸۰۰ تا ۱۸۵۰۰ پاوند بسته به مدل برای جت های تجاری زیر ۲۰ نفر طراحی شده است و کاربرد زیادی هم روی جت های تجاری VIP برزیل و کانادا دارد  . هواپیمای دارای  یک راهرو با دو ردیف  صندلی  در دو طرف بدنه  است که در هر طرف دو صندلی قرار دارد .

کابین کاملا دیجیتال  است و دارای پنچ نمایشگر رنگی چند کاره قابل برنامه ریزی و دو نمایشگر سی ار تی برای برنامه ریزی   پرواز است و از دو اچ یو دی در برخی مدل ها استفاده میکند.

0626148 0766100

هواپیماهای E-JET در چندین مدل ساخته شدند که اولین انها ۲۰۰۲ پرواز و در سال ۲۰۰۴ تحویل شد و همکنون از جمله پرفروشترین جت های منطقه ای جهان هستند

مدل های مختلف

E-170

این نسخه دارای  هفتاد  صندلی است  و از دو موتور CF34-8E با توان هر یک ۱۴۲۰۰ پاوند بهره میبرد. این نمونه دارای  بیشترین برد ۳۳۰۰ تا ۳۹۰۰ کیلومتر بسته به مدل است و سرعت پیمایش  ان به ۸۹۰ کیلومتر می رسد

مدل 170

مدل ۱۷۰

E-175

این نسخه مشابه نسخه قبلی از ولی ۱٫۷ متر کشیده تر است و میتواند ۷۸ صندلی را حمل کند و در سال ۲۰۰۵ میلادی تحویل شد

مدل 175

مدل ۱۷۵

E-190

این نسخه  ۶ متر از نسخه قبلی کشیده تر است و میتواند ۹۸ نفر با دو صندلی در هر سمت  و ۱۱۴ نفر با سه  صندلی در یک سمت و دو صندلی در یک سمت پرواز کند. این نمونه به موتور قویتر  GE CF34-10E با توان ۱۸۵۰۰ پاوند رانش بهره می برد و  در سال ۲۰۰۶  وارد خدمت شد. برد این نسخه  بسته به مدل ۳۴۰۰ تا ۴۵۰۰ کیلومتر است

مدل 190

مدل ۱۹۰

E-195

این نسخه   با طول ۳۸ متر  حدود ۱٫۵ متر کشیده تری از نسخه قبلی است و کشیده ترین نسخه  این خانواده است .این نسخه  بین ۱۰۸ تا ۱۲۲ صندلی بسته به چیدمان حمل میکند  و دارای  موتور مشابه مدل قبلی است ولی با کمی  تغییر  به قدرت ۲۰۰۰۰ پاوند رسیده است . این نسخه  در سال ۲۰۰۶ وارد خدمت شد و امروزه در کلاس صد نفرها در کنار مدل قبلی محبوبیت  بسیار دارد

مدل 195

مدل ۱۹۵

 Embraer Lineage 1000

نسخه  VIP با ۱۹ سرنشین که دارای  مبلمان تخت خواب و  میز کار است . ۲۱ فروند از ان ساخته شده است(با روحیه ساده زیستی ما مستضعفین  جور نیست)

تا کنون بیش از ۱۴۷۱ فروند از این هواپیما  در زمان نوشتن این مقاله ساخته شده که بیش از ۱۲۴۰ فروند تحویل شده است که رقم بسیار چشمگیری است.پر فوشترین مدل این خانواده E-190 است که ۵۸۷ فروند ان سفارش داده شده  و  با کمی فاصله E-175 نیز مشتریان بسیار دارد

embraer-lineage-pic-int_tcm87-3862 3754_216623246_original

E-Jet E2

نسل اینده این خانواده  که  در می سال ۲۰۱۶ اولین پرواز خود را انجام داد

این نسل دارای  موتور  کم مصرفتر و کم هزینه تر PW1715G و PW1919G  و در  کل تلاش بسیار  برای کاهش هزینه  عملیاتی این خانواده به میزان ۳۰% شده است. این سری دارای  سامانه دیجیتال  با سیم است  و شامل مدل های E175-E2  ، E-190-E2 و E-195-E2  میباشد که ظرفیت تقریبا مشابه ای با مدلهای قبلی دارد ولی برد انها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. این نسخه  قرار است در سال ۲۰۱۸ وارد خدمت شود و همکنون ۲۸۰ سفارش رسمی دارد

embraer_e-jet_e2_02

قیمت  اعضای این خانواده بین ۳۷ تا ۴۷ میلیون دلار است

بزرگترین مشتریان این هواپیما  عبارتند از شرکت امریکایی Shuttle America به میزان  ۵۸ فرود، شرکت امریکایی Republic Airlines با ۱۵۶  فروند به شکل عملیاتی  و شرکت امریکایی جت بلو با ۹۳ فروند

برای اشنایی با جت منطقه ای ERJ-145 اینجا را کلیک کنید

مشخصات

امبرائر سری ئی-جت (E-Jet) سری ئی-جت (E-Jet) سری ئی-جت (E-Jet) سری ئی-جت (E-Jet)
امبرائر E-۱۷۰ امبرائر E-۱۷۵ امبرائر E-۱۹۰ امبرائر E-۱۹۵
نوع جت مسافری جت مسافری جت مسافری جت مسافری
خدمه ۴ (خلبان، کمک خلبان، معمولا دو خدمه پرواز) ۴ (خلبان، کمک خلبان، معمولا دو خدمه پرواز) ۴ (خلبان، کمک خلبان، معمولا دو خدمه پرواز) ۵ (خلبان، کمک خلبان، معمولا سه خدمه پرواز)
ظرفیت ۷۰ ۷۸–۸۶ ۹۸ ۱۰۸
اولین پرواز
فعال در خدمت
انواع
تولید کننده امبرائر امبرائر امبرائر امبرائر
ویژگی های عمومی
طول ۲۹٫۹۰ متر ۳۱٫۶۸ متر ۳۶٫۲۴ متر ۳۸٫۶۵ متر
فاصله نوک دو بال ۲۶ متر ۲۶ متر ۲۸٫۷۲ متر ۲۸٫۷۲ متر
ارتفاع ۹٫۶۷ متر ۹٫۶۷ متر ۱۰٫۲۸ متر ۱۰٫۲۸ متر
سطح بال ؟ ؟ ؟ ؟
وزن خالی ۲۱٫۱۴۰ تن ۲۱٫۸۱۰ تن ۲۸٫۰۸۰ تن ۲۸٫۹۷۰ تن
ظرفیت حمل
بیشترین وزن برخاست ۳۵٫۹۹۰ تن ۳۷٫۵۰۰ تن ۵۰٫۳۰۰ تن ۵۰٫۹۷۰ تن
موتور دوتای GE CF34-8E GE CF34-8E GE CF34-10E GE CF34-10E
هر قدرت موتور ۶۲٫۳kN ۶۲٫۳kN ۸۲٫۳kN ۸۲٫۳kN
کارایی
حداکثر سرعت ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد مساقت ۳۳۳۴ کیلومتر ۳۳۳۴ کیلومتر ۳۳۳۴ کیلومتر ۲۵۹۳ کیلومتر
وزن
محدوده حمل و نقل
حداکثر ارتفاع ۱۲۴۹۶ متر ۱۲۴۹۶ متر ۱۲۴۹۶ متر ۱۲۴۹۶ متر
توانایی صعود
نسبت وزن به قدرت ۰٫۴۲:۱ ۰٫۳۹:۱ ۰٫۴۱:۱ ۰٫۳۹:۱

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_E-Jet_family

 

17+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar

45 دیدگاه

  • استاد تارخ فکر کنم هلی کوپتری که قایق نادر مهدوی رو زده بود از این نوع هلی کوپتر بوده چون یکی از بازماندگان اونا گفته بود هلی کوپترصدای خیلی کم و تقریبا مثل زنبور داشته

  • نمی دونم سایت شما چرا اینطوری شده هر وقت می خوام بیام تو سایت شما چند دقیقه باید صبر کنم تا سایت باز بشه بعضی وقتا هم باز نمیشه ولی با فیلتر شکن سریع باز می شه سایت شما فیلتر شده؟یا خراب شده؟چرا این طوریه؟

  • بفرض وجود امکان (سیاسی،مالی و…..)هزینه راه اندازی خط تولید هواپیمایی مشابه این چقدر هست ؟و ایا این کار صرفه اقتصادی داره؟

  • داستان هواپیما سازی برزیل خیلی جالبه که چور با مدیریت و هوشمندی تکنولوژی وارد و مابقی رو با همکاری بدست اوردند درست برعکس ما الان ١٠ گروه متفاوت وابسته به نهاد های مختلف در حال تحقیقات و پژوهش برای ساخت !!! هواپیما هستند وقتی می پرسید توی ٢٠ سال دقیقا چه کاری انجام می دادند می بینید در حال تحقیق و محاسبه روی قطعه که ساختش از روی نمونه مشابه حداکثر ٢ ماه زمان می برد هستند کلی هم بوجه و هزینه و وقت سر همین کار بیهوده صرف شده یا تکنولوژی که می شود با کمی زمان و قیمت بالاتر بسادگی از کشور های شرقی (حتی در برخی غربی) خریداری کرد سالها در حال پژوهش روی نسخه قدیمی و با کارایی پایین هستند و منطقشان این است که همه چیز باید بومی !!!!؟ باشد متاسفانه مدیریت بسیار ضعیف و بی تدبیر و نابلد به این کار است اقای تارخ حتی پس از مدتی عده ای به قصد سود جویی به دلیل اینکه به هیچ کجا پاسخگو نیستند صرفا پروژه را طول می دهند تا درامدی از این طریق کسب کرده باشند داستانش شاید مثل همین موتور جت ملی ایست که به گفته اقای ستاری حداکثر تا دهه ٧٠ باید نتیجه می داد ولی به دلیل رها شدن تا به امروز طول کشید موتوری که شاید در ان زمان پایه ای برای ساخت موتور های پیشرفته تر می شد تا امروز ولی الان ثمر داد با تشکر از مقالات خوبتان

  • استاد سلام لطفا راجع به سیستم آستر فرانسه مطلب بزارید ممنون خوندم برد رادارش و شعاع عملیاتیش ۶۰۰ کیلومتره لطفا راجع بش مطلب بزارید ممنون.

  • آقای تارخ چرا تو اخبار میگه یمنی ها بخش هایی از خاک عربستان را فتح کردند؟ اگه فتح کردن اینطوریه که فردا دوباره عربستان پسش می گیره یا این طوری که تو اخبار می گه تا چند ماه یا سال دیگه یمن عربستان را می گیره

    • نویسنده

      سلام والا مثل داستان اینکه چهارسال تلویزیون دولتی میگه ارتش سوریه در حال پیشروی ..الان باید تو کوچه پس کوچه های لاس‌وگاس باشن ولی در حلب هستند نمیدونم چرا

  • سلام آقای تارخ بویینگ و ایر باس که ندادن اینا هواپیما به ایران می فروشن یا باید هواپیمای روسی بخریم سقوط کنه بیوفته پایین چند صد نفر را بکشه و بعد دیگه ازش استفاده نکنیم

      • همش که دست آمریکا هست پس باید با آمریکا حرف بزنیم بویینگ و ایر باس بخریم راستی تو سایت مشرق اگه اشتباه نکنم یا یکی دیگه گفت همه دنیا که آمریکا نیست می ریم از ایتالیا هواپیما می خریم ایتالیا به ایران هواپیما میده یا اونم دست آمریکا هست

  • جناب استاد تارخ خسته نباشد و دستتون هم درد نکنه اتفاقا اقامون به بچه ها قول داده یه هواپیمای مناسب و شیک براشون بگیره فک کنم اون وی ای پی برا ما مناسب باشه حیف ننوشته بودین چند خوابه هستش جناب تارخ یه درخواست هم داشتم لطفا یه مقاله هم در مورد خریداران و مشتری های سلاحهای فوق پیشرفته ایران مثل کشور سودان و همچنین متحدین قدرتمند بین المللی ایران مثل ماداگاسکار و ونزوئلا و بورکینافاسو بنویسین تا بیشتر باهاشون اشنا بشیم و در موردشون خبررسانی بشه

      • در جواب آقای مسعود ۰۳:۱۳ حرف های رامبد جوان را گوش نمی دی 《جنس با کیفیت ایرانی بخرید》ایران جنس با کیفیت داره حالا از اسنوا هم تبلیغ می کنه یه یخچال ایرانی خریدیم دیوارش شکاف خورد اسنوا تعداد زیادی از کارکانش را به خاطر وضع بد اقتصادی اخراج کرده و داره تبلیغ می کنه که با خرید این آشغال های چینی که تو ایران (اصفهان)منتاژ کرده بخریم تا دوباره بر گرده سرجاش حالا اول باید ما این آشغالا را بخریم بعد کره شمالی بخره

    • سلام استهزا ومسخره کردن راحترین کاره اگه واقعا دلت سوخت یک لیوان اب بده دست تشنه نه اینکه دایره دمبک دست بگیری وبوق وکرنا کنی هرکی نتونست توبتون من بتونم همه سعی کنیم  سعی کنیم توجایگاهمون حتی رفتگرخوبترین باشیم واقعا متاسفم از روحیه ای که نمونده 

      • با سلام خدمت شما دوست گرامی شما وقتی در جایی ظرفیت شنیدن انتقادات نباشه  و جواب انتقاد رو با فیلترو بگیر و ببند بدن ادم مجبوره خودش رو به لودگی بزنه و خنده و مزاح انتقادات رو بگه و این به شعور مخاطب بسته است که بفهمه زیر این خنده و جوک و مسخره یک درد نهفته است که نمیشه به زبون اورد

      • سلام اولا تواین مملکت نقدرو با لودگی واستهزا وتخریب اشتباه گرفتند اونایی که فیلترشدن بجزانگشت شمارمابقی تخریب کردن مگه این سایت که ابن همه درمورد ضعف نیروی هوایی ونظامی ایران صحبت میشه ساعتی فیلترشده قاعدتا زبان نقاد محترمه مثالش اقای نوری اقای تارخ ولی زبان هتاک بایدفیلترشع درضمن شما سنگ محک شعور رو فقط میتونی به خودت بزنی ولاغیر

        • نویسنده

          سلام البته در سایت های دولتی شما با ادب هم بروید بخواهید حقایق را بگوید درج نمیکنند…من بارها امتحان کردم

      • جناب اقای ایرانی من عادت ندارم خیلی باکسی بحث کنمخصوصا مخاطب اقای با ادب!جنتلمن!!و دون ژوانی!!!مثل جنابعالی فقط یه ادرس سر راست بهتون میدم تشریف ببرین سایت مشرق هر تایپیکی که دلتون خواست بالای نظرات رو بخونین نوشته ۱۵۰ نظر یا حتی بیشتر غیرقابل انتشار من یه سوال از شما دارم ایا این صدو خرده ای نفر فحش ناموسی دادن که غیر قابل انتشار بوده؟؟؟

  • سلام در در هواپیماهای زیر ۱۰۰ نفر موتور توربوپراپ از نظر اقتصادی تر و برای فرودوگاهای کم امکانات بهتر است . آقای تارخ  — یک مقاله درباره ایران ۱۴۰ یا همون آنتونوف ۱۴۰ بنویسید .سوال اینکه ایران ۱۴۰ در چه وضعیتی هست ؟آیا تولید می شود ؟ مشکل موتور حل شد ؟ چند درصد تولید داخل است؟ یک سوال دیگه اینکه برزیل یک هواپیمای باری دارد لطفا در مورد اون هم مقاله بنویسید .با تشکر 

    • نویسنده

      سلام این هواپیما چندین سال است دیگر تولید نمی شود و تنها هفت فروند ازش ساخته شد که همگی در پی سقوط یکی در دو سال گشته زمینگیر هستند

      • به نظر نمیآید کل طرح کنسل شده اون هم با این همه هزینه راه اندازی که شده .شاید چند وقت دیگه با نام جدید شکل جدیتر و موتور بهتر دوباره رونمایی بشود .

        • نویسنده

          سلام برنامه کلا کنسل شد زیرا این طرح بومی نبود این طرح با کیتهای امده از اکرایین تولید میشد..میدانم برخی حقایق برای دوستان سخت است درکش ولی کار سختی نیست درکش

      • یک سوال خبرهایی هست که ئیک شرکت در ایران قصد داره با کمک یک شرکت ایتالیایی دست به تولیدوانتقال تکنولوژی هواپیمای توربو پراپ بزنه البته اول یک توربو پراپ کوچیک تک موتوره برای امورآموزشی وامداد ولی در آینده برنامه ساخت هواپیمای مسافربری توربو پراپ ۵۰ تا ۷۰ نفره رو داره چقدر این برنامه حقیقت داره وفکر میکنید بکجا برسه

    • آنتونوف ۱۴۰ استاندارد بین المللی نداره و سانحه هوایی زیاد داشته و دیگه تو ایران تولید نمی شود

  • آیا امبرائر هواپیمای مسافربری بزرگتر از این هم داره یا قصد توسعشو داره بنظرت بدرد ایرلاین های ما برای پروازهای داخلی می خوره