شرکت امبرائر برزیل امروزه یکی از بزرگترین شرکت های  تولید کننده هواپیماهای تجاری در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۶۹ تشکیل شد و  امروزه با مدیریت  برجسته (و نه شعار دادن،  بنر چسباندن  و مشت  بر دهان این و ان زدن) به جای رسیده  که بعد از شرکت بوئینگ و ارباس بیشترین میزان سفارش در زمینه تولید جت های  غیر  نظامی را دارد و تبدیل  به  غول هوانوردی از جمله در زمینه  جت های  منطقه ای  تبدیل شده است. از بزرگی این شرکت همان که این شرکت  تا کنون ۲۲۰۰ جت منطقه ای با ظرفیت ۴۰ تا ۱۲۰ نفر  و ۱۵۰۰ جت تجاری زیر ۲۰ نفر  فروخته  و حدود ۵۰۰ سفارش ثبت شده دیگر را نیز دارد  و عملا طی ۳۰ سال بیش تر از تمام تول تاریخ شرکت های چون فوکر هلند، دورنیر المان و حتی توپلوف  هواپیمای  مسافربری ساخته(البته این شرکت تقریبا  همین  حدود هواپیما توربوپراپ نیز ساخته از جمله انها  هوایپما مشهور   سری توکانو است ). بزرگترین مشتری هواپیماهای امبرائر شرکتهای امریکا هستند. این شرکت در رده جتهای زیر صد نفر حتی بوئینگ  را نیز در بازار به وحشت انداخت و نتیجه ان پایان تولید بوئینگ ۷۱۷ بود

جت منطقه ای ERJ-145  یک  جت دو موتوره با ظرفیت ۳۷ تا ۵۰ نفر برای مسیر های کم مسافر  است. این جت دارای بدنه کشیده و دماغه  شبیه امبرائر ۱۲۰ که یک هواپیمای دو موتور توربوپراپ ۲۰ دیگر این شرکت می باشد.

این جت در سال ۱۹۸۹ زمان که هنوز امبرائر دولتی  بود طراحی شد . در ان زمان با پیشرفت موتور جدید  این دید در این شرکت وجود  داشت که میتوان با طراحی یک جت منطقه ای هواپیماهای  توربوپراپ همچون ای تی ار ویا فوکر ۵۰ را از بازار به در کرد زیرا  مصرف  موتورهای توربوفن به اندازه پراپ ها پایین امده و سرعت انها نیز ۴۰ درصد بیشتر است (البته  در دهه ۱۹۹۰ باز نسل جدید کم مصرف تر پراپ ها وارد شد). در طی مراحل طراحی دولت برای کاهش بار مالی خود و افزایش توان رقابت این شرکت  ان را به بخش خصوصی سپرد و ما بقی این طرح در بخش خصوصی انجام شد . در حالی که در مرحله نخست  موتورها زیر بال کار گذاشته شده بود ولی در نهایت موتورها در عقب هواپیما نصب شد

ERJ-145 LR

ERJ-145 LR

ERJ-145 هواپیمای است با بدنه فلزی و دو بال  پس گرا در پایین بدنه که از یک دم تی  شکل استفاده میکند.هواپیما دارای سه ارابه فرود هر کدام با دو چرخ است که دو ارابه فرود عقبی زیر بدنه جمع می شوند .هواپیما دارای یگ درب برای سوار شدن مسافر در جلو است که خود دارای پلکان بود و به دلیل ارتفاع کم هواپیما نیاز به پلکان   فرودگاهی  نیست.

 هواپیما در  انتهای خود دارای دو دستگاه موتور انگلیسی  رولز ریس AE3007A1P است که در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافته و حتی روی هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک نیز نصب شده است. این موتور دارای ۸۳۰۰ پاوند است و میتواند هواپیما را به سرعت ۸۲۸ کیلومتر بر ساعت برساند. هواپیما بسته به مدل بین ۱۵ تا ۱۸ تن سوخت درون بالهای خود حمل می کند و میتواند بسته  به مدل به برد ۲۴۰۰ تا ۳۵۰۰  کیلومتر طی کند ( بد نیست این مسئله را بدانید که تمامی جتهای مسافربری جهان تنها از موتور های  چهار شرکت استفاده میکنند، جنرال الکترونیک و پرات اندویتنی امریکا که اکثر محصولات بوئینگ و ایرباس را شامل می شوند   و تعداد کمی پرات اندوتنی کانادا  و رویز ریس انگلستان. حتی روسها نیز روی توپلوف ۲۰۴ و ۲۰۱۴  و ایلیوشن ۹۶ خود از موتور رولز ریس بهره می برند اگرچه موتور پی اس ۹۰ روسی نیز است که از موتورهای مشابه غربی   مصرف بالاتری  دارد(نسخه صادراتی این هویپماها موتور انگلیسی دارند) و امروزه کمتر از ۸۰ هواپیما در جهان از این موتور بهره می برند   و سوپر جت سوخو نیز موتور  فرانسوی دارد .  این نشان  میدهد ساخت یک موتور قابل اطمینان و کم مصرف چقدر سخت است که  هواپیما مسافری ساخت هر کجای  دنیا باشد از موتور این چهار شرکت بهره می برد)

هواپیما دارای  دو خدمه است خلبان و کمک خلبان  و کابین دارای پنچ نمایشگر بزرگ رنگی قابل برنامه ریزی  و چهار نمایشگر کوچکتر است . هواپیما بسته به مدل دارای توان حمل ۳۵ تا ۵۰ سرنشین است ولی در همه  انها ترکیب این است که در یک  ردیف سه  صندلی شامل   دو صندلی در کنار هم  و یک صندلی به شکل تکی قرار دارد.

0686215

سری ERJ-145 دارای  چندین مدل است که به ان اشاره می  شود

ERJ-135ER: پاییه ترین نسخه  تولید دارای ظرفیت ۳۷ نفر . این نسخه  از موتور    رولر ریس AE3007-A1 با توان ۸۳۰۰ پاوند رانش استفاده میکند  که در تمامی مدل های بعدی نیز  نصب شده است. این نسخه میتواند  با بیشترین ظرفیت به برد ۲۴۰۹ کیلومتر برسد

ERJ-135LR: مشابه نسخه قبلی  ولی با سوخت بیشتر برای برد بیشتر . این نسخه  دارای ۵۱۰۰ کیلوگرم سوخت  بیشتر است   و میتواند به برد ۳۲۴۳ کیلومتر برسد

ERJ-140ER: نسخه کشیده تر دارای  شش صندلی بیشتر که تعداد مسافرین قابل حمل را به ۴۴ نفر  رسانده است. این نسخه  ۱۱۰۰ کیلوگرم  سنگین تر   است  و  دارای برد ۲۳۱۷ کیلومتر است

ERJ-140LR: نسخه دوربرد که ۵ تن سوخت بیشتری حمل می کند

ERJ-145STD: نسخه پاییه که تعداد مسافران به ۵۰ نفر رسیده بود

ERJ-145EU: نسخه ای برای بازار اروپا که دارای  ۵۰ سرنشین  است

ERJ-145ER: نخستین نمونه تولید سری ۱۴۵ با  توان حمل ۵۰ سرنشین . این نسخه در تعداد محدود تولید شد

ERJ-145LR: نسخه  دوربرد ۵۰ نفره که دارای  برد ۲۸۷۵ کیلومتر بود و در نمونه های ERJ145  با ظرفیت ۵۰ نفر بیشتر از همه تولید شد. نسخه ای با کد LU با سوخت بیشتر نیز ساخته شد

ERJ-145XR : این نسخه  برای افزایش برد و کاهش مصرف سوخت مورد ارتقا قرار گرفت. این ارتقا شامل نصب بالچه strakes بر لبه بال بود که باعث  کاهش پسا نوک بال و اشفتگی های  هوا در  نوک بال می شود   و مصرف سوخت را کاهش میداد. این نسخه  مخازن سوخت بزرگتری در بال داشت  و از موتور ارتقا یافته AE3007A1E با توان ۸۷۰۰ پاوند رانش بهره می برد که مصرف کمتری نیز داشت و برد ان را با ۵۰ مسافر به ۳۷۰۴ کیلومتر می رسد  که دوربرترین نسخه خانواه ERJ-145 است.

تا کنون ۹۵۰  فروند از این هواپیما تولید شده است

0540327 0786672 2230949

 پنچ مشتری بزرگ ای ار جی ۱۴۵ عبارتند از:  اکسپرس جت امریکا با ۱۸۴ فروند از  انواع ۱۳۵ ال ار ، ۱۴۵ ال ار و ایکس ار(البته در مجموع ۱۹۸ فروند تحویل گرفت تعدادی را بازنشسته کرده است) ،  شرکت امریکن ایگل امریکا با ۱۸۵ فروند از انواع  ای ار جی ۱۴۰ و ۱۴۵، ترنس استیتس امریکا با  ۵۰ فروند که ۲ فروند دیگر نیز سفارش داده است و شوتلی امریکا  امریکایی با ۴۲ فروند

نسخه نظامی

این پرنده مورد استفاده  نظامی نیز قرار گرفت. در واقع تنها بدنه ان استفاده شد . دو طرح روی ان انجام  شد  که همگی روی بدنه ERJ-145  یا همان نسخه  ۵۰ نفره انجام گرفت  که یکی امبرائر  R-99A (E-99 نیز گفته می شود )که در واقع  نسخه اواکس  است که دارای  یک  رادار ارایه فازی  فعال  سوئدی ساخت اریکسون روی بدنه است  ۴۲۵ کیلومتر بر ضد یک جنگنده برد دارد و  به کشورهای چون هلند مکزیک و هند صادر شده است. اگرچه نسخه هندی رادار اسرائیلی دارد. نسخه دیگر R-99B می باشد . این نسخه  نمونه جاسوس الکترونیک  است که دارای  یک رادار روزنه ساختگی  برای نقشه برداری و کشف حرکت  نیروی زمینی  تا برد ۲۰۰ کیلومتری است  و  از تجهیزات  جنگ الکترونیک ، شنود مکالمات دشمن و ایجاد اختلال روی ان و جمع اوری فرکانس های  دشمن برخوردار است. نسخه دیگری با  نام  P-99  نیز در دسترس است  که نسخه گشت دریایی با یک رادار جستجوی  دریایی  در زیر بدنه است . این نمونه دارای یک دوربین دید  اپتیک حرارتی زیر بدنه است و در زیر هر بال دارای  دو جایگاه برای حمل موشک ضد کشتی است

نسخه گشت دریایی یا پی99

نسخه گشت دریایی یا پی۹۹

نسخه اواکس یا R-99A

نسخه اواکس یا R-99A

نسخه جاسوس الکترونیک یا R-99B

نسخه جاسوس الکترونیک یا R-99B

مشخصات ERJ-145LR

ظرفیت:۵۰ نفر

طول: ۲۹٫۸۷ متر

 ارتفاع:۶٫۷ متر

وزن خالی:۱۸۵۰۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخاستن:۲۴۱۰۰ کیلوگرمی

موتور: دو موتور رولز ریس AE-3007-A1E با توان هر یک ۸۷۰۰ پاوند

بیشترین سرعت:۸۵۱ کیلومتر بر ساعت

برد:۲۸۷۵ کیلومتر

ترجمه: عبدالحمید تارخ

 منابع:

http://www.embraer.com

27+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

25 دیدگاه

  • سلام. ۳ تا سوال. ۱- اون شرکت موتورسازی فرانسه اسمش چیه؟ ۲- هواپیمای اوکراینی مثل ان۱۴۰ هم موتور بریتانیایی داره؟ ۳- تحریمهای ۲۰۱۴ روسیه شامل موتور هواپیما هم شده؟

  • استاد سلام میبخشید اگه اذیتتون کردم میخواستم راجع به رادار جدید  AESA شرکت ریتیون مطلب بزارد ممنونم اگه قرار بدین هیچ منبعی نیست دربارش

  • مقاله آقای حسینی میتواند بابی باشد برای ارائه مطالب بیشتر در این زمینه ولی در مقاله فرض براین بود که دشمن در روزهای اول به نتایج مورد نظر خود نرسیده و تقریبا با مادر حال تعادل باشدو در ضمن ما اجازه داده ایم دشمن وارد حوزه دفاعی ما شده و سپس ما اورا زمینگیر کنیم آیا استراتژی دفاعی ما در جنگ تحمیلی با توجه به شرایط موجود پاسخ گو است  و نیاز به روز آوری ندارد و فقط میتوان گفت در سلاح سبک برتری داشته ،که آن هم فقط برای جنگهای شهری شاید قابل استفاده باشد  که در آن صورت  دولتی باقی نمانده وضعیت ما مشابه دولت فرانسه در جنگ دوم جهانی خواهد شد یا ایتالیا ی آواخر جنگ دوم جهانی  که توسط همپیمانش آلمان اشغال شدآیا داشتن شهری به عنوان پایتخت و محاصره آن توسط نیروهای متجاوز مثل وضعیت  دمش در سوریه مطلوب است.  دوستان در بحث مشارکت داشته باشند به دور از تعصب وبر مبنای توان ایران ارائه نظر کنند که این گفتگو باعث درک بهتر شرایط موجود و اینده خواهد شد

  • سلام خدمت اون برادر ناشناس که گفتن چندسال قبل یک عده مشکلات رو گفتن والان تو زندانن یا……عرض کنم برادرمن کی گفته اگه مشکلات رو بگیدمیری زندان کی گفته اگه نقدسازنده داشته باشی تروریست خوانده میشی استاد تارخ درتمام مقالاتشون از مشکلات ارتش وسپاه وکم وکسری صحبت کردند وهیچ کسی هم حق نداره به ساحت قابل احترام ایشان اساعه ادب کنه .اگه شخصی در زندانه یا مخکوم به حبسی شده شک نکنیدکارش نقدنبوده تخریب بوده من اگه بیام به اسم نقدوبیان مشکلات جامعه مجازی به سایت جنگاوران و شخص اقای تارخ (جسارت نمیکنم مثاله)بی احترامی کنم وبعدش محکوم به جزا شم ایا حق دارم فریادواسفا ووامصیبتا در گلو بندازم که هرکی مشکلات رو بیان کرد فلانه ؟؟؟؟؟من بشما قول میدم دراین مملکت واین نظام هیچ کس را بخاطر بیان مشکلات بدون غرض ورزی شخصی تحت پیگرد قرارنمیدن. .اقای تارخ از باسوادترین و روشن بین ترین تئوریسین های نظامی هستند از نظر بنده از زمانی که ایشان درماهنامه جنگ افزارمطلب میگزاشت تا الان که این سایت وزین رواداره میکنه همواره. با نیت اصلاح مشکلات رو بیان کردن اونم بدون تخریب شخصی ومطمئنم بسیار تاثیرگزار بوده مقاله ای از ایشان خواندم درباب جنگ سوریه درماهنامه جنگ افزار (سه شماره قبل اگه اشتباه نکنم )مطالعه بفرماییدتا ببینیدچقدر زیبا ونقادانه عملکرد نظام سوریه رو به چالش کشیدن من که لذت بردم ودستمریزاد میگم ومن ا…التوفیق

  • سلام. با عرض معذرت به نظر من مقاله ای که در کانال تلگرام گذاشته بودین و توسط آقای حسینی نوشته شده بود مقاله ضعیفی بود

  • استاد شرکت اسنکمای فرانسه یادتون رفت که سری معروف سی اف ام رو با همکاری جنرال الکتریک میسازه.

  • یکی از بزرگترین معضلات صنعت هوانوردی مسافربری دردنیا، انحصار تولید موتور جت مسافربری و هواپیماهای مسافربری در چند کشور محدود غربی هست. با ظهور شرکت هایی مانند این شرکت ها امید است این صنعت از انحصار طلبی چند کشور خارج شده و این موضوع هم باعث رشد بیشتر تولیدات و همینطور پایین آمدن قیمت هواپیما در سطح جهانی میشود 

    • عزیزم انحصار چیه؟ زحمات سالها سرمایه گذار تجربه مطالعه شده این موتور چرا باید در اختیار بقیه قرار بدن؟

  • قشنگه.به جای خریدن ایران۱۴۰میرفتن این رو میخریدن.استاد تارخ یه مقاله از تولید ایران۱۴۰بنویسین.انصافا جنسای برزیلی باکیفیتش.۴تا شمع بوش خریدم۲۵۰۰۰تا بدون خامسوزی کارکردن.استاد ممنون از مقالتون.?

  • برادر من این آخه چیه؟!!! “و نه شعار دادن،  بنر چسباندن  و مشت  بر دهان این و ان زدن” ما خودمونم از این داستان خسته ایم ولی شما به نظر می آد مشکلات مملکتو تو مقاله هات قصد داری حل کنی

    • نویسنده

      سلام مشکل مملکت حل نکردم … اگر حل شدنی بود حل شده بود.. اگر شما خسته شده اید مثل من بیان کنید شاید کسی به فکر بیفتند…

      • سلام اقای تارخ مشگلات را چند سال قبل یه گروهی مطرح کردن و الان در زندان به سر می برنداگر شما صحبت کنید………….دیگه……………..تروریست معرفی می شود

      • برادر عصبانی نشو سایت خودته هر چی می خوای بنویس ولی خودت یک بدنه اصلی مقاله گذاشتی(که بی طرفانه و حرفه ای نگارش بشه بهتره) و یک بخش نظرات!!! بهرحال خسته نباشید

  • ببخشین یه سوال آیا ایران میتونه تعدادی از اینارو بخره یا اصلا تحت لیسانس تولید کنه به ویژه نسخه آواکس که خیلی به درد ایران میخوره

    • نویسنده

      سلام تبدیل هر هواپیمای به اواکس حالا به غیر اینکه ایا اصلا ما توان چنین کاری داریم باید با اجازه سازنده هواپیما باشه

    • ایران می تونه نسخه های غیر نظامیو بخره مثل قرارداد با ایرباس چون تحریمها برداشته شده در حال حاضر شرکت های تولید کننده جتهای تجاری کوچک از جمله امبرائر وبمباردیر درحال مذاکره برای فروش جت هاشون به ایران هستن که احتمالا شرکت های کوچک تر هوایی ایران بیشتر طرف مذااکرات هستن