در سال ۱۹۸۳ اولین بار در شوروی مباحث بر سر خروجی متغییر و تاثیر ان بر چالاکی جنگنده شروع شد . چنین طرحی در غرب نیز در ان زمان  جریان داشت  و امریکا  با تغییر اف۱۶ و اف۱۸ و اف۱۵  ازمایشاتی را روی یک خروجی دو بعدی انجام داده بود و نتایج نشان دهنده  افزایش چالاکی و زاویه حمله هواپیما بود. در شوروی نیز با تغییر یک سوخو۲۷ یو بی و نصب یک نازل  خروجی دو بعدی که به طرف  بالا و پایین  حرکت میکرد این برنامه ازمایشی بود

 با وجود این در شوروی بسیاری  از طراحان به دنبال خروجی متغییر سه بعدی بودند. خروجی متغییر سه بعدی به غیر از تغییر در دو جهت بالا و پایین به چپ و راست  نیز حرکت میکرد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ ، کمپانی سوخو روی طراحی با نام سوخو۲۷ ام کار میکرد که یک نسخه ارتقاء  یافته سوخو۲۷ بود و در دهه ۱۹۹۰ با نام سوخو۳۵ شناخته شد. این نمونه الکترونیک بسیار بهتری داشت  و از اوینک  و موتور قویتری برخوردار بود و بهترین گزینه  برای نصب خروج متغییر  سه بعدی روی ان در شرایط واقعی عملیاتی بود. این نسخه در سال ۱۹۸۸ به پرواز در امد و از هر جنبه ای از سوخو۲۷ برتر بود ولی فروپاشی شوروی  و مسائل پیش امده در دهه ۱۹۹۰ به خدمت گیری این پرنده را برای دو دهه به عقب انداخت

سوخو27 ام...پدر سوخو35

سوخو۲۷ ام…پدر سوخو۳۵

در سال ۱۹۹۵ ،  یازدهمین پیش نمونه سوخوی۲۷ ام که  تی ۱۰ام-۱۱ نامیده می شد  به کمپانی سوخو تحویل داده شده تا برای نصب موتوری با خروجی متغییر تغییر کند. موتور جدید ای ال ۳۱ اف پی  نامیده می شد . در ان زمان  موتور جدید با نام لیولکا  ای ال ۳۷ اف یو  با خروجی متغییر سه بعدی در حال توسعه بود ولی به دلیل  اینکه هنوز تکمیل  نشده بود خروجی متغییر را روی موتور ای ال ۳۱ اف نصب  کردند و با اضافه نمودن حرف پی نشان دادند که این نسخه  دارای خروجی متغییر است. این نازل خروجی تنها دو بعدی بود و می توانست  تا ۱۵ درجه  به بالا و پایین برگردد ولی ازمایشان روی همین نمونه دو بعدی بسیار عالی بود و جنگنده  میتوانست  بدون هیچ مشکلی یک چرخش ۱۸۰ درجه به دور خود انجام دهد و همگان را شیفته کارایی خود کرد

سوخو27 و خروجی با قابلیت حرکت به طرف پایین و بالا

سوخو۲۷ و خروجی با قابلیت حرکت به طرف پایین و بالا

این نسخه همچنین طی چند ماه اینده مورد ارتقا الکترونیک نیز قرار گرفت و به رادار باروس همان راداری ارایه  فازی غیر فعالی که در دماغه سوخو۳۰ نصب شد  با توان درگیر همزمان  با چهار هدف   مجهز شد که از رادار پالس داپلر سوخو۲۷ ام یک نسل جلوتر بود . همچنین این نسخه  برای اولین بار بین جنگنده های روسی  در دم نیز مجهز به یک انتن رادار بین دو خروجی  متغییر شد که تا ۱۲۰ درجه در عقب را پوشش میداد طرحی که در نهایت تنها بعدها روی سوخو۳۴ و تی ۵۰ و نه سوخو۳۵ به عنوان  فرزند سوخو۲۷ ام نصب شد

از نظر تسلیحاتی  می توانست  تا هشت تن سلاح  را در ۱۲ جایگاه جنگ افزاری حمل کند و اگرچه هرگز ازمایش تسلیحاتی نداشت ولی می توانست موشک ار۷۷، ار۲۷ و ار ۷۳ را حمل کند و حتی پیشبینی برای ازمایش شلیک موشک ار ۷۳ را به عقب جنگنده را نیز با نصب برعکس   موشک روی جایگاه  انجام انجام شده بود ولی این برنامه به دلایل مشکلات ایرودینامکی پیش امده برای موشک رها شد . به عنوان یک نسخه چند  منظوره توان کامل هوا به زمین  داشت  و می توانست  تمامی تسلیحات هوا به زمین  موجود در ارتش روسیه را حمل کند

کابین بسیار ارتقا یافت و مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات الکترونیک ان دوران شد  و  در کابین مجهز به چهار نمایشگر رنگی چند کاره ساخت تالس فرانسه شد و از یک اچ یوی دی بزرگتر با فناوری غربی استفاده میکرد  . ولی بزرگترین تغییر در این نمونه افزودن دو کانارد  متحرک  در زیر کابین خلبان بود که برای کنترل  زاویه حمله در مانورهای تند بسیار مهم بود زیرا داشتن  خروجی متغییر باعث افزایش زاویه حمله شده بود و نیاز به کانارد برای کنترل زاویه دماغه در مانور  سنگین بود

این نسخه  با رنگ امیزی جدید  با شماره بدنه ۷۱۱ در  سال ۱۹۹۶ به نمایش در امد و با نام سوخو۳۷ شناخته شد

سوخو37

سوخو۳۷

پیش نمونه 711 که رسما سوخو37 نامیده شد

پیش نمونه ۷۱۱ که رسما سوخو۳۷ نامیده شد

maxresdefault

این هواپیما در نمایشگاه هوایی لندن در سال ۱۹۹۶ شرکت کرد و در مرحله اول دست به انجام  مانور سوپر کبرا زد و یک چرخش ۳۶۰ درجه توجه همگان را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۹۸   یکی فروند دیگر نیز تغییر کرد و در همان سال  در نمایشگاه هوایی پارس و مسکو نیز شرکت کرد. نسخه دوم   با کد ۷۱۲  هرگز  مجهز به خروجی  متغییر نشد  و برای ازمایش تسلیحاتی و راداری استفاده شد . نسخه ۷۱۱  در سال ۲۰۰۱  مجهز به موتور جدید ای ال ۳۷ اف یو شد  که یک  خروجی متغییر سه بعدی بود شد  تا ازمایشات  با خروجی سه بعدی پیگیری شود  ولی در سال ۲۰۰۲ این پیش نمونه سقوط  کرد.

سوخو تلاش در بازار یابی سوخو۳۷ کرد ولی در واقع سوخو۳۷  از همان اول تنها یک برنامه برای ازمایش خروجی متغییر بود. از انجای که سوخو  با فروند SU-30MKI   به هند به عنوان اولین جنگنده عملیاتی جهان مجهز به خروجی متغییر نیاز به بستری  برای ازمایش این طرح داشت سوخو۳۷ بهترین  گزینه بود . همچنین با در نظر گرفتن اینده برنامه سوخو۳۵  این پرنده در ازمایشات خرجی متغییر  سوخو۳۵ نیز شرکت کرد . کمپانی سوخو مدتی تلاش در بازار یابی این پرنده کرد ولی  سوخو۳۰ مشتری پسند تر بود زیرا دو سرنشینه  بود و در عملیات تهاجمی بیشتر به کار می امد و در نهایت با سقوط پیش نمونه ۷۱۱ در سال ۲۰۰۲ برنامه بازار یابی  نیز به طور کامل رها شد و نسخه ۷۱۲ نیز به عنوان بستر ازمایش چند نوع رادار و الکترونیک به کار رفت ولی ان نیز از سال ۲۰۰۴ دیگر پرواز نکرد

بدین  گونه دو پرنده مشهور  سوخو یعنی سوخو ۴۷ برکوت و سوخو۳۷ هر دو تنها به عنوان یک بستر ازمایشی برای تکمیل  برنامه های چون سوخو۳۰، ۳۴، ۳۵ و پاکفا به کار رفتند

برای اشنایی با سوخو۴۷ برکوت اینجا را کلیک کنید

پیش نمونه دوم 712

پیش نمونه دوم ۷۱۲

خروجی متغییر پیش نمونه 711

خروجی متغییر پیش نمونه ۷۱۱

  • خدمه:یک
  • طول:۲۱/۹۳۵* متر (۷۲ فوت و ۹ اینچ)
  • پهنای بال:۱۴/۶۹۸ متر ()
  • ارتفاع:۵/۹۳۲ متر (۲۱ فوت و ۱ اینچ)
  • بال: مساحت۶۲ متر مربع (۶۶۷ فوت مربع)
  • وزن خالی:۱۸۵۰۰ کیلوگرم (۴۰۷۹۰ پوند)
  • بیشینه وزن برخاست:۳۵۰۰۰ کیلوگرم (۷۷۱۶۰ پوند)
  • پیشرانه:۲× ساتورن آال-۳۱ توربوفن, ۷۶۰۰ کاجی‌اف (۱۶,۷۵۰ lbf) هرکدام

عملکرد

  • سرعت بیشینه:۲/۳۵ ماخ
  • برد:۳۳۰۰ کیلومتر (۱۸۳۳ nmi)
  • سقف پروازی:۱۸۰۰۰ متر (۵۹,۰۵۵ ft)
  • بیشینه جی-فورس:+۱۰/-۳ جی

جنگ‌افزار

  • توپ ۱۵۰ تایی ۱*۳۰ میلی‌متری جی‌اس‌اچ-۳۰
  • دارای ۱۲ محل برای تا ۸۰۰۰ کیلوگرم (۱۷۶۳۶ پوند) در بدنه و بال‌ها

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.airforce-technology.com/projects/su37

http://www.military-today.com/aircraft/su_37.htm

49+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.